Harhalynkkauskaava 2.0

Kaikki juonittelu- tai kylä-aiheinen keskustelu kuuluu yökerhoon. Höpise harhalynkkauskaavasta, kylän tulevaisuudesta ja kylämiiteistä sydämesi kyllyydestä! Muista kuitenkin, että käynnissä olevista peleistä puhuminen on kielletty!

Harhalynkkauskaava 2.0

ViestiKirjoittaja Mus » 13.11.2013 11:53:47

DHapan muiston kunniaksi hänen kehittämänsä Harhalynkkauskaava on siirretty uuteen kylään jatkamaan elämää :).

DHapa kirjoitti:Päätin tehä oman topicin tälle miun kehittämälle kaavalle jolla saadaan tietää harhalynkkausten määrä, ettei sitä tarvi ettiä pelien seasta, vaan se olisi helposti saatavilla (löytyyhän se tietenkin wikistä) ja ajattelin samalla vähän selittää kaavan toimimisesta ja kuinka sillä lasketaan. Lopussa on myös "köyhänmiehen" versio kaavasta, eli josta on riisuttu kaikki erikoisuudet ja sillä on helppo nopeasti laskea arvio harhalynkkauksien määrästä.

Eli The Kaava:

H=(((A-K)-(P*2+E+M+1))/(T+S+1))-(Y+V)

Jossa:
H = Jäljellä olevien harhalynkkausten määrä kyseisenä päivänä (pyöristettynä alaspäin)
A = Pelaajien määrä pelin alussa
K = Pelissä jo kuolleitten määrä (löytyy edellisestä yö/aamu-viestistä)
P = Suurimman pahispuolen elossa olevien tappajien määrä (jos ei varmaa tietoa niin pahin mahollinen arvio)
E = Pahiksiin laskemattomien petturien määrä (jotka saavat keskustella pahisten kanssa)
M = Omalla puolellaan olevien määrä (sarjamurhaaja, 0,5 = joka toinen yö tappava, 1 = joka yö tappava)
T = Pahisryhmien tekemien yömurhien määrä yötä kohden (0 = yötön, 1 = yksi pahispuoli, 2 = kaksi pahispuolta)
S = Sarjamurhaajien tekemien yömurhien määrä yötä kohden yhteensä (0 = ei sarjamurhaajaa, 0,5 = joka toinen yö tappava, 1 = joka yö tappava)
Y = Pahiksien jäljellä olevien kiinteitten yömurhien määrä (yleensä yöttömässä)
V = Hyvistappajien jäljellä olevien yömurhien määrä (yleensä kertatappavia)

Tiedän että kaava näyttää kauhealta kun sitä vilkaisee ekan kerran, mutta se kertoo helposti montako harhalynkkausta on pelissä jäljellä sinä kyseisenä päivänä, koska kaava ei ota huomioon suojelijaa ja muita sellasia jotka saattaa onnistua suojelemaan kuolevaa henkilöä, kuten ei myöskään pahisten kuolemia, niin sen takia kyseinen luku pitää laskea joka päivä uudestaan (tosin periaatteessa ton voisi laskea kerran pelin alussa ja joka päivä vähentää yhen, jos kukaan ei kuolekkaan yöllä niin pysyy samassa kun edellisenä päivänä). Elikkäs:

H = Tämä kertoo sen, että montako päivää (lynkkausta) on jäljellä ennen kun ollaan tilanteessa että pahikset voittaa sinä päivänä. Tämä luku on aina kokonaisluku, jos jotain jää pilkun väärälle puolelle niin ne tiputetan pois, eli 1,9 on 1.
(((A-K) = Kertoo montako pelaajaa on pelissä mukana (alkumäärä miinus kuolleet), eli koko lasku voidaan siis korvata elossa olevien määrällä.
-(P*2+E+M+1)) = Tässä on se pahisten laskeminen, Pahisten määrä kerrotaan kahdella koska pahikset vaativat yleensä puolet elossa olevien määrästä voittoon (jos tätä ei tiedetä niin arvio ja jos monta puolta niin suurimman mukaan), tähän lisätään petturi joka tuntee pahikset, mutta jota ei lasketa pahiksiin, koska se voi äänestää niitten kanssa samoin, myös mahollinen sarjamurhaaja on täällä koska hänetkin pitää saada pois (0,5 jos tappaa joka toinen yö, 1 jos joka yö), tämän lisäksi kaavassa on ykkönen, tämä on varapäivä, eli mahdollistaa sen että jos The Kaava näyttää nollaa ja peli on kuitenkin käynnissä, niin se tarkoittaa sitä että on pakko osua pahikseen tai peli hävitään. Tästä saatu luku vähennetään elossa olevien määrästä.
/(T+S+1)) = Kun olemme saanneet tietää että montako pelaajaa voi vielä kuolla (elossa olevine määrästä vähennetty pahikset tuplattuna), niin se jaetaan pahisten yhden yön murhamäärällä (jos monta pahisjoukkoa tai voivat tappaa useasti, niin yhteenlaskettu määrä), johon on lisätty sarjamurhaajien yömurhien määrä (jos ne tappaa joka toinen yö niin ne on 0,5 arvosia, jos joka yö niin 1) ja ykkönen (koska muuten tämä olisi ilman sarjamurhaajaa ykkönen ja ykkösellä ei voi jakaa).
-(Y+V) = Tämän jälkeen luvusta vähennetään sellaset joilla on kiinteä määrä yötappoja, eli esim yöttömässä pahiksilla saattaa olla tietty määrä tappoja joita käyttää, ja tietenkin tässä on myös, yleensä kertatappavat, hyvistappajat.

Luonnollisesti ne kohat joita ei ole pelissä ovat nollia ja niitä ei välttämättä tarvi edes laittaa kaavaan. Ja The Kaava ei myöskään toimi, jos pahisten tavoite on jokin muu kun saada puolet elossa olevien määrästä, kuten tappaa tietty henkilö tai olla elossa tietty määrä päiviä. Paripeleissä elossa olevat lasketaan parien mukaan, eikä pelaajien määrän mukaan, eli yksi pari on yksi elossa oleva.

Jos ette jaksa vaivata päätä kauheesti koko asialla, niin pääsette varmaan helpommalla jos käytätte seuraavaa kaavaa:

H=(E-(P*2+1))/2

H = Harhalynkkausten määrä
E = Elossa olevien määrä
P = Pahisten määrä

Tosin edellinen on epätarkempi ja ei kerro täysin oikeaa tulosta, vaan suuntaa antavan, tosin jos pelissä ei ole mitään erikoisia, kuten sarjamurhaajaa, petturia tai hyvistappajia, niin periaatteessa ton pitäisi toimia.

Jos jollakin on ideoita, parannusehdotuksia ja/tai kysymyksiä, niin voi sanoa niistä (ja tiedän, The Kaava voisi olla paikoin yksinkertaisempi).

Excel-version The Kaavasta voit ladata tästä.
Eläkkeellä - Käyn kuitenkin välillä tarkistamassa mitä Kylään kuuluu :-).
Pelan nykyään Englnninkielisellä foorumilla.
Avatar
Mus
Kyläläinen
 
Viestit: 278
Liittynyt: 01.11.2013 21:34:51
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: ResetEra
Palkinnot: 17

Paluu Yökerho

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron