Hyvikset derivoivat paremmin!

Pelien viimeinen lepopaikka, jonne kyläläiset kokoontuvat muistelemaan menneitä pelejä ja keskustelemaan niiden tapahtumista.

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Jita » 29.08.2017 18:17:36

Mun mielestäni pisteytys tuntuu luontevammalta: kun miettii kuka on epäilyttävin, järjestys tuntuu luontevammalta. En kuitenkaan näe, miksi olisin ensimmäisenä ampumassa sua: mun mielestäni huono idea on yksistään todella huono syy. Jos on tässä vaiheessa pakko valita joku, en laukaisisi asetta vielä. Informaatiota on aivan liian vähän, että pystyisin mielestäni tekemään järkevää päätöstä. Js aivan pakko olisi, olisin aseenhaltiva ja päivä päättyisi minuutin päästä, valintani olisi justy: saan hänestä pahisvibaa kun on 'ymmärtänyt' mun sanomiseni käsittääkseni pariinkin otteeseen jo väärin. Ajatukseni sille, miksi Tacon tulisi kirjata mietteet ylös vaikka hän onkin varma hyvis juontaa siihen, että hän on miekanhaltijan lisäksi pelaaja, ja pidän mahdollisena että hänellä saattaa olla havaintoja, mitä muut eivät ole huomanneet. Pointtini ei ollut, että hänen tarvitsisi todistella olevansa hyvis; pääpointtini oli että en halua päässä olleen informaation päätymistä hautaan sen vuoksi että niitä ei ole tuotu julki.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 29.08.2017 18:26:24

En tänä iltana ehdi kovin laajasti kommentoimaan, mutta tähän väliin vain halusin tulla sanomaan kuinka huvittavalta tää vääntö näyttää :)

Mä en lupaa sitoa käsiäni. Tosin todennäköisesti seuraan konsestusta, jos iso joukko pelaajista on yhtä mieltä yhden epäilyttävyydestä. Silti, vaikka äänestettäisiin, niin otan veto-oikeuden tappaa itse valitsemani henkilön, esim. jos äänestys alkaisi vaikuttaa musta vahvasti pahisten vetämältä.

SILTI musta olisi hyvä, että pisteytettäisiin/äänestettäisiin/kategorisoitaisiin. Kello tikittää ja päivä päättyy ennen kuin oikeasta systeemistä päästäisi ikinä yhteisymmärrykseen, niin mitä jos jokainen ihan omalla suosikkitavallaan vaan tuo epäilynsä julki.

Viime pelissä epäilin tasan kaikkia muita kuin pahiksia, ja siksikin siitä tietoisena kuulisin hyvin mielelläni muiden mietteitä. Mä olen erehtyväinen ihminen, joten näkisin tämän paitsi infon saamisena pelaajista niin myös suurena avunantona mulle itseni harhalynkkaamisen välttämiseksi :')
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 29.08.2017 18:27:10

Ja argh, koska mulla on sellainen fiilis, että Jitachi heittelee onelinereita joissa tuntuu vihjailevan mun pahismaisuudesta, sanottakoon nyt siis etten syyllistyisi samaan: Jitachi on tällä hetkellä mun mielestä pahismaisin pelaaja. Mun mielestä äänestyksen pitäminen monimutkaisena tilanteessa, jossa kuitenkin kannattaa mielestäni monimutkaisempaa systeemiä eli pisteytystä on sisäisesti ristiriitainen mielipide. Äänestyksen vastustaminen henkilökohtaisin syin, vaikka Tacodas aseen haltijana on pitänyt sitä hyödyllisenä. Lisäksi koen, että mun syyttäminen temppuilusta on just sellaista mind gamea mitä kuvittelisin pahiksen tällaisessa pelissä harrastavan: rivien välistä vihjailua, joka pyrkii vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen mutta kuitenkin ottamatta selkeästi kantaa ja syyttämättä suoraan pahikseksi.

//Jitachi väliin. Vai niin!

//Tacodas
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Jita » 29.08.2017 18:34:18

Tai ehkä sä vaan ylianalysoit ja mun tavoitteeni onkin jokin muu kuin vihjailla että sä olisit pahismainen? Lukisin sinuna uudestaan pelin säännöt ennen kuin analysoisin uudestaan~
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 29.08.2017 18:41:27

Jitachi kirjoitti:Tai ehkä sä vaan ylianalysoit ja mun tavoitteeni onkin jokin muu kuin vihjailla että sä olisit pahismainen? Lukisin sinuna uudestaan pelin säännöt ennen kuin analysoisin uudestaan~


No mikä se tavoitteesi on? :D

Analysoin uudestaan: ampuisit justyn, koska justy ampuisi tietysti sinut, joten sinä olet tietysti hyvis. Mutta tällä ei tietenkään ole mitään merkitystä, koska et oikeasti aio tehdä mitään sen eteen, että justy ammuttaisiin.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Jita » 29.08.2017 18:59:16

En voi kertoa suoraan tällä hetkellä, useammastakaan syystä. Ensinnäkin, viestiketju on avoinna kaikille. Jos kertoisin julkisesti mitä yritän saavuttaa pelityylivalinnallani, mun on mahdotonta saada haluamaani tulosta. Toiseksi, mun mielestäni ei ole mitään hauskaa jos kerron agendani suoraan. Kolmanneksi, pienellä päättelyllä on mahdollista tajuta mihin tähtään. Toivon tosin että miekan haltijakin tajuaa sen ilman että joudun kertomaan sitä julkisesti.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 29.08.2017 19:04:40

No, miten vaan.

Jitachi kirjoitti:Mutta kun mun mielestä hommassa on heti jotain väärää jos siitä kykenee vetäisemään suuren shown, jonka lopputuloksena on se että aikaa vain menee hukkaan: ihan kuten yritän tässä todistaa elävällä esimerkillä :DD
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Hukka » 29.08.2017 19:08:33

einari kirjoitti:En nyt ihan ymmärtänyt, että mitä mieltä olit tästä jeekakan ehdotuksesta. Mikä siinä nosti karvoja pystyyn?

Mun mielestä oli kummallista, että jeekaka koki tarpeelliseksi mainita sen, että pohditaan pahiksia ja vaikutetaan lynkkaukseen jollain tapaa yhdessä. Outoa se oli sen takia, että ainakin minusta tuo on aivan itsestään selvää -> pahis!jeekakalle tämä ei ehkä olisi niin selvää?

justy kirjoitti:Miksi koet tärkeäksi että juuri miekan haltija kirjoittaa omat mietteensä? Ymmärrän kyllä että hän kuolee jos arvaa väärin, mutta emmehän me mitenkään erityisesti ole kiinnostuneita miekan haltijan mietteistä (sori Tacodas) kun tiedämme jo, että hän on hyvis.

No kyllä ainakin sinun ollessasi varma hyvis hyödynsit asemaasi hyvin aiemmassa pelissä. On mukavaa lukea jonkun tekstiä, jolla varmasti ei ole mitään agendaa takanaan. Minusta suhtautumisesi on mielenkiintoista, kun kuitenkin sinulla on takana juuri tuollainen rooli.

Jitachi kirjoitti:ihan kuten yritän tässä todistaa elävällä esimerkillä :DD

Musta on ainakin huvittavaa lukea teidän “Mutta kun mun mielestä” -alkuisia viestejä... Muutenkin tällainen suora dialogi kiinnostaa, mutta näköjään en sellaiseen itse pysty, kun tulee vaan mijoonalainausta.

jeekaka kirjoitti:Olisinko siis ensimmäinen valintasi ammuttavaksi tänään?

Kysymys oli Jitachille tarkoitettu, mutta minäpä vastaan, että antaisin normipelissä ääneni tässä vaiheessa juuri sinulle (muista ei olekaan tullut sen vertaa fiiliksiä, joten luonnollisesti olet kohteeni). justya ihmetten ehkä vähän myös, mutta lähinnä erityisen tomerasta sävystä (jonka jo selitti) ja tunnelman vuoksi. Syyt “äänestää” Jitachia olivat kuitenkin ihan järkeviä, komppailisin siis vähän, en kuitenkaan ole aivan niin vakuuttunut. Jos mä yrittäisin tähän väliin pahismaisimpien järjestämistä, se olisi jeekaka>justy>Jitachi>Jeku. Jekun lisäsin, että listalla olisivat kaikki pelin j-alkuiset nimet, ja jonon jatkoksi voisin lisätä vielä einarin: hyökkäävältä tuntuva, ilmeisesti oma itsensä(?), mutta epäilyttävä tuntuman vuoksi.

Tacodas kirjoitti:SILTI musta olisi hyvä, että pisteytettäisiin/äänestettäisiin/kategorisoitaisiin. Kello tikittää ja päivä päättyy ennen kuin oikeasta systeemistä päästäisi ikinä yhteisymmärrykseen, niin mitä jos jokainen ihan omalla suosikkitavallaan vaan tuo epäilynsä julki.

KAnnatan!

Jitachi kirjoitti:En voi kertoa suoraan tällä hetkellä, useammastakaan syystä. Ensinnäkin, viestiketju on avoinna kaikille. Jos kertoisin julkisesti mitä yritän saavuttaa pelityylivalinnallani, mun on mahdotonta saada haluamaani tulosta. Toiseksi, mun mielestäni ei ole mitään hauskaa jos kerron agendani suoraan. Kolmanneksi, pienellä päättelyllä on mahdollista tajuta mihin tähtään. Toivon tosin että miekan haltijakin tajuaa sen ilman että joudun kertomaan sitä julkisesti.

Mä ymmärrän pointtisi halusta pitäytyä juonittelussa ja näin, mutta tämä kommentti ei varsinaisesti nosta hyvismäisyyttäsi vaan itse asiassa päinvastoin. Heitän sut tässä vaiheessa listallani justyn ohi. jeekakan suhtautumisesta suhun en vielä osaa sanoa.
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Hukka » 29.08.2017 19:15:10

Kirjoitanpa tähän väliin vielä oman listani nyt kokonaisuudessaan, kun siihen kerran innostuin. Suluissa pääepäilysten/hyvismäisyyksien syyt, ja tiedän, että ne ovat tällä hetkellä oikeastaan suurin osa täysin mitättömiä, mutta laitanpa silti :> Huvittaa kokeilla tällaista systeemiä.

Jeekaka (kommentit) > Jitachi (juonittelutahto) > justy (kommentit) > einari (tyyli) > Ares (hiljaisuus) > Zey (ei voi koskaan tietää) > Anblick (järkeviä pointteja) > Jeku (kommentoinut vaikka flunssassa)
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Zey » 29.08.2017 21:34:46

jeekaka kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä, miten tappojen randomius edistäisi hyvisten peliä.

Tappojen randomiudella en tarkoittanut, että Tacodas mitenkään arpoisi kuolevaa tms, vaan lähinnä sitä, että pahiksille se kuoleva tulisi puskista. Jos mietin omaa pahispeluutani, niin tykkään pitää ohjia käsissä. Se, että pystyn vaikuttamaan ja seuraamaan tilanteen edistymistä rauhoittaa ainakin mua. Sama se, vaikka se tilanne näyttäisi siltä, että olisin pahiksena kuolemassa. Silloin vain funtsitaan, että miten saadaan ne muut pahikset näyttämään mahdollisimman hyvismäisiltä mun kuollessa. Joten tän takia, musta tappojen randomius olisi tosi stressaavaa pahiksille. He eivät voi seurata mitä Tacodas ajattelee kenestäkään heistä, eivätkä tiedä kuka heistä on mahdollisesti kuolemassa. Näin ollen he eivät voi sopeuttaa mielipiteitään seuratessaan lynkkauksen edistymistä, kun eivät kerran sitä prosessia näe. Sama kuin estäisi pahiksia näkemästä ääniä suurimman osan päivästä - kyllähän se stressaisi. Ja mitä enemmän jokin asia stressaa, sitä enemmän yleensä mokia tulee - sen takia juonareissa yleensä tykätäänkin niillä äänillä painostaa. Tää vain olisi musta ääniin verrattuna pitkäkestoisempi ja samaan aikaan kaikkiin pahiksiin kohdistuva painostus. Sulla on kyllä pointti tosta, että äänestys mahdollistaisi paremmin pahiksien toistensa pelastelun yms. Itse en kuitenkaan näe sitä niin hyödyllisenä, koska musta esim. pisteytyksistä linkittymisen näkisi paremmin kun kuitenkin useimmiten tuntuu, ettei pahiskaverin ollessa uppoamassa ruveta äyskäröimään vaan sillon potkitaan reikää isommaks. :D

Tacodas kirjoitti:Katkon sitten mitä katkon, ehkä seuraan yleistä mielipidettä, ehkä en B) Mutta luulen että siitä olisi hyötyä, että tyyliin ~24h ennen lynkkausta kerron omatkin pelaaja/lynkkausmietteet, jotta niistäkin ehtii pulinaa ja painetta syntyä ennen h-hetkeä. Jotain tälläistä ilmeisesti haitkin Zey takaa ehdotuksessasi KKÄ:n tapaisesta äänestyksestä?

Joo, tota mä hain takaa.

Anblick kirjoitti:En hirveästi ymmärrä pelien tasapainottamisesta, mutta musta tuntuu, että tässä on pahiksia aika paljon. Yötappoja ei tosin ole, joten johtuuko pahisten suuri lukumäärä sitten siitä?

Tasapainossa katsotaan yleensä harhalynkkausten määrää, sillä se kertoo hyvin, jos peli on jompaan kumpaan suuntaan kallellaan. Jos harhalynkkauksia on tosi vähän, niin peli on pahiksille kallellaan (koska se tarkoittaa, että hyviksillä on tosi vähän aikaa pahiksien selvittämiseen) ja jos harhalynkkauksia on tosi paljon, niin peli on hyviksille kallellaan (pahikset joutuu kitkuttelemaan tosi monta päivää jäämättä kiinni). Yötapot luonnollisesti vaikuttaa harhalynkkauksien määrään vähentävästi (ja pahiksia edistävästi), joten koska niitä ei ole, on pahiksien määrää suhteessa kasvatettu, jotta pahisten mahdollisuus olisi sama, kuin normaaleissa peleissä. Näin tositositosi lyhyesti tasapainotuksesta. :D

jeekaka kirjoitti:Vaikka viimeinen päätösvalta on lopulta aseen haltijalla, äänestys olisi tässä pelissä tapa kartoittaa konkreettisesti ja yksiselitteisesti yleinen mielipide, ja se kenet on oikeasti valmis pudottamaan kertoo ehkä enemmän roolista kuin vain se, ketä epäilee.

Mä oon vähän eri mieltä. Tai siis, kun Tacodas voi kuitenkin tehdä mitä haluaa, niin se äänestys ei kerro ketä olisi valmis pudottamaan, vaan ne perustelut epäilyilleen on tärkeemmät - mitä vakuuttavammat perustelut, sitä todennäköisemmin se vaikuttaa Tacodasin mielipiteeseen -> kertoo paremmin ketä olisi valmis pudottamaan kuin vain yksittäinen ääni.

justy kirjoitti:Miksi Tacodasin mielipiteiden tietäminen vaikeuttaisi pahisten suhtautumista toisiinsa?

Siis musta Tacodasin mielipiteiden tietämättömyys vaikeuttaisi pahisten suhtautumista toisiinsa, ei tietäminen. Tää siksi (kuten jo tässä ylempänä puhuin), että silloin ei tiedä kuka on kuoleman vaarassa ja kuka ei. Normaalisti äänestystä seurailemalla pysyy hyvin tilanteen tasalla ja pystyy koko ajan arvioimaan, milloin kannattaa ottaa pesäeroa ja milloin ei. Mut jos pahikset ei tiedä Tacodasin mielipidettä (= normi pelissä äänestystilannetta), niin silloin se tekee pahiksien tilanteen arvioinnin vaikeammaksi. Jos lähtee epäilemään, niin voiko omat perustelut vakuuttaa Tacodasin pahiskaverin pahikseudesta, vaikka Tacodas ei vielä pitäisi pahiskaveria pahismaisena? Entä jos taas lähtee pitämään pahiskaveria hyviksenä, mutta Taco pitääkin pahiskaveria pahismaisena ja siten tulee aiheutettua itsensäkin pahismaiseksi? Toki pahikset voi nytkin seurailla topan yleistä tunnelmaa, mutta se ei kerro mitään Tacodasin mielipiteistä, jotka voi olla ihan päin vastoin muiden kanssa.

justy kirjoitti:Eikö tilanne, jossa Tacodas epäilee yhtä pahista ole paljon vahvempi reagoitavaksi kuin tilanne, jossa pahikset eivät tiedä kuka on kuolemassa?

Onhan se ehkä sen yhden pahiksen kannalta, että alkaa paineita syntyä, kun on kuolemassa. Muut pahikset voi kuitenkin tuolloin vain keskittyä siihen pesäeron tekemiseen. Sen takia lähdinkin miettimään KKÄ tyylistä toimintaa. Eka saataisiin kaikkien mielipiteitä niin, että ei tiedä mihin se ase osoittaa ja näin aiheutetaan paineita kaikille pahiksille. Ja sitten Tacodas tulisi kertomaan mitä miettii, mikä voi sitten aiheuttaa lisää paineita tai sitten ei.

justy kirjoitti:Mitä tässä ehdotat kuulostaa vähän siltä kuin kuoleva valittaisiin täysin arvalla - tilanne joka tekee juonittelun lähes mahdottomalta kun kenenkään ei tarvitse oikein olla mitään mieltä.

Loppujen lopuksihan kuoleva ei valita arvalla, vaan sen valitsee varma hyvis, joka voi ottaa haluamansa paljon vaikutteita muilta luottamiltaan ihmisiltä. Enkä mä näe, että juonittelu olisi lähes mahdoton, tai kenenkään ei tarvitsisi olla mitään mieltä. Totta kai täytyy olla jotain mieltä, sillä hyvin perustelemalla jonkun pelaajan pahismaisuuden tai hyvismäisyyden voi vaikuttaa Tacodasin mielipiteeseen - vaikka se ei sillä hetkellä olisikaan tiedossa. Musta toi nimen omaa kannustaa perustelemaan mielipiteensä hyvin, kun pelkkä "++Abc, kun sillä on tyhmä ava" ei riitä vaikuttamaan tilanteeseen mitenkään. Ja edelleenkin hyvikset voittaa pahikset nappaamalla, joten siitä luulisi jo tulevan halu pohtia muita pelaajia ja tuoda niitä mielipiteitä ilmi.

justy kirjoitti:Pelaajien listaus epäilyttävyysjärjestykseen on pelityyli joka sopii toisille ja toisille ei. Minusta tämä monimutkaistaa turhaan asetelmaa ja vie huomiota itse asiasta - sen sijaan että keskitytään siihen kuka on epäilyttävin, pohditaan että miksi jonkun mielestä pelaaja x on kolmanneksi epäilyttävin eikä neljänneksi epäilyttävin.

Miten se vie huomiota itse asiasta? Se pakottaa kaikki tekemään listauksen ja miettimään myös kuka on epäilyttävin. Jos jonkun mielestä on epäilyttävää, että pelaajan a mielestä pelaaja x on kolmanneksi epäilyttävin eikä neljänneksi, niin eikö se ole hyvä huomata? Jos taas se ei ole epäilyttävää, niin tuskinpa sitä kauheasti pohditaan. Lisäksi kun saadaan eka pahis kiinni, niin siinä vaiheessa varsinkin pisteytyksestä olisi hyötyä, koska se pahis on pakosti käynyt kaikki muut läpi ja toisaalta kaikki muut on kommentoinut sitä. Ja kun vielä voidaan katsoa pisteytyksiä ja missä vaiheessa ne on annettu, niin sieltä voi hyvinkin löytyä yhteyksiä - varmaan jopa paremmin, kuin perus äänestystä tutkiessa.

Mut joo, nyt on pakko taas mennä lukemaan tenttiin.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja einari » 29.08.2017 23:58:57

Keskustelu tuntuu pyörivän tällä hetkellä aika vahvasti peliteknisyyksissä, joihin mulla ei valitettavasti ole kovin vahvaa mielipidettä. :D Mulle riittää, että kaikki ilmaisevat mielipiteensä pelaajista ja Tacodas tekee sitten oman päätöksensä muiden mielipiteisiin tutustuttuaan.

justy kirjoitti:Äänestetään vaikka tekstin kokoa kasvattamalla tai värien avulla mutta ilman plussia, niin Tacodas ei vahingossa laukaise asettaan. Tällaisessa äänestyksessä olisi se etu, että pahiksetkin joutuisivat ottamaan kantaa pelaajiin samalla tapaa kuin normipelissä.

Miksi se vaatii äänestämisen? Mitään äänestyspakkoa ei kuitenkaan ole, eli sinänsä äänestämättä jättämisestä ei rankaista (-> kenenkään ei edelleenkään ole pakko äänestää). Ihan yhtä lailla homma hoituu muuten vaan epäilynsä esiin tuomalla. Jos joku ei kerro epäilyjään, niitä voidaan häneltä penätä. Ei mulla sinänsä mitään äänestämistä vastaan oo (paitsi et ois kiva kokeilla pelata ilman sitä :D), mut en tiiä vaatiiko peli välttämättä just jotain punaisella korostettua "tää epäilyttää mua eniten".

Nyt on useampi taktiikka jo otettu käyttöön, joten voi olla, että kaikki käyttävät parhaalta tuntuvaa, kun mitään konsensusta ei tunnuta saavan. x)

Jitachi kirjoitti:Js aivan pakko olisi, olisin aseenhaltiva ja päivä päättyisi minuutin päästä, valintani olisi justy: saan hänestä pahisvibaa kun on 'ymmärtänyt' mun sanomiseni käsittääkseni pariinkin otteeseen jo väärin.

Musta tuntuu, että Jitachi lähtee tässä pienoiseen vastahyökkäykseen saatuaan justyn epäilyt osakseen. Vähän sama fiilis mulle tuli jeekakasta:
jeekaka kirjoitti:Ja argh, koska mulla on sellainen fiilis, että Jitachi heittelee onelinereita joissa tuntuu vihjailevan mun pahismaisuudesta, sanottakoon nyt siis etten syyllistyisi samaan: Jitachi on tällä hetkellä mun mielestä pahismaisin pelaaja.

Itseasiassa tästä tuli vähän sellainen fiilis, että "äkkiä sanomaan Jitaa pahismaisimmaksi ennen kuin se kerkee mua".
Avatar
einari
Kyläläinen
 
Viestit: 75
Liittynyt: 10.03.2016 11:23:30
Palkinnot: 9

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Hukka » 30.08.2017 18:03:54

einari kirjoitti:
Jitachi kirjoitti:Js aivan pakko olisi, olisin aseenhaltiva ja päivä päättyisi minuutin päästä, valintani olisi justy: saan hänestä pahisvibaa kun on 'ymmärtänyt' mun sanomiseni käsittääkseni pariinkin otteeseen jo väärin.

Musta tuntuu, että Jitachi lähtee tässä pienoiseen vastahyökkäykseen saatuaan justyn epäilyt osakseen. Vähän sama fiilis mulle tuli jeekakasta:
jeekaka kirjoitti:Ja argh, koska mulla on sellainen fiilis, että Jitachi heittelee onelinereita joissa tuntuu vihjailevan mun pahismaisuudesta, sanottakoon nyt siis etten syyllistyisi samaan: Jitachi on tällä hetkellä mun mielestä pahismaisin pelaaja.

Itseasiassa tästä tuli vähän sellainen fiilis, että "äkkiä sanomaan Jitaa pahismaisimmaksi ennen kuin se kerkee mua".

Jotain tällaista mäkin olin huomaavinani, vaikken oikein pystynytkään asiaa paikantamaan näin selkeästi. Tuosta eipäs-juupas-väittelystä tulee vähän sellainen mielikuva, mutta toisaalta en sanoisi heitä välttämättä tämän takia pahismaisiksi?

Jitachi kirjoitti:Tai ehkä sä (jeekaka) vaan ylianalysoit ja mun tavoitteeni onkin jokin muu kuin vihjailla että sä olisit pahismainen? Lukisin sinuna uudestaan pelin säännöt ennen kuin analysoisin uudestaan~

Mä oon nyt yrittänyt päntätä noita pelin sääntöjä, mutta mä en näe, mitä Jita tällä tarkoittaa.

Jitachi kirjoitti:Kolmanneksi, pienellä päättelyllä on mahdollista tajuta mihin tähtään.

Isolla päättelyllä ei vissiin ole mahdollista tajuta, kun mulla lyö ainakin ihan tyhjää. Ja sen takia lähinnä pahismaisuus siis silmissäni nousee..
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja justy » 30.08.2017 19:52:46

Jitachi kirjoitti:Äläs nyt vääntele sanojani ilman mun lupaa, justy :DD Mielestäni aktiivisuus ei ole automaattisesti mitenkään hyvismäistä eikä pahismaista, mutta olemalla epäaktiivinen ihmisten on vaikeampaa saada susta minkään laista kuvaa -> seurauksena epäaktiivisuus on mielestäni aika automaattisesti pahismaista, koska hyviksellä ei yksinkertaisesti ole mitään syytä pysytellä pelissä ilman että kukaan saisi susta minkään laista kuvaa. On jo hyvisten kannalta tärkeää että muutkin kuin Tacodas olisi aktiivinen, sillä Tacodakselle on epäedullisinta joutua ampumaan kohdetta puhtaalla hakuammunnalla. Toiseksi, en ymmärrä ollenkaan millaisessa tilanteessa Tacodasin pitäisi ammuskella epäaktiivisia: pelissähän on kolmen irl-päivän välein puhepakko joka tarkoittaa että epäaktiivisempienkin on pakko näyttää naamaansa peliketjussa säännöllisin väliajoin: mun mielestäni olisi kyllä siinä vaiheessa jo aika kummallista jos joku ainoastaan pysyttelee pelissä ilman että erityisesti keskustelee.


Sori jos kärjistin liikaa. Mutta ihmettelen jos olet todella sitä mieltä että epäaktiivinen on automaattisesti pahismaista. Mä olen ainakin nähnyt monien epäaktiivisten pelaajien joutuvan lynkatuiksi ja paljastuvan hyvikseksi. En myöskään ole ihan varma puhummeko samasta asiasta kun puhumme epäaktiivisuudesta - mielestäni nimittäin se että täyttää puhepakon ei vielä tee kenestäkään aktiivista pelaajaa. Mutta joo, jos tuollainen kuvaamasi tilanne tapahtuisi, jossa joku tulisi vain postaamaan tyhjänpäiväisyyksiä kerran kolmessa päivässä, voisin harkita ehkä kantaani uudestaan. Toki sitten jos kyseessä onkin kyläläinen, hänellä on miekka käytössään eikä varmaankaan mitään käsitystä ketä ampua.

Jitachi kirjoitti:Pääasiassa olen äänestämistä vastaan sen takia, koska haluan pitää asiat yksinkertaisena ja pidän sitä vain monimutkaistavana; koska mulla on muutenkin vaikeuksia keskittymishäiriön takia omien ajatusten kokoamisessa, en mielelläni ottaisi mukaan lisää elementtejä sekoittamaan systeemiä.


Tämä kuulostaa taas oudolta kun äänestäminen on kuitenkin se perustoiminto mitä näissä peleissä tehdään. Miksi se olisi nyt jotenkin erityisen monimutkaista? Ja oletko tosiaan sitä mieltä että äänestäminen ei helpottaisi pahisten jahtia? Jos se nimittäin helpottaa, niin minusta meidän kannattaa nähdä se ekstravaiva, koska siten voimme pakottaa pahiksetkin pelaamaan tätä peliä niin kuin pahikset yleensä (mikä taas mielestäni tekee heidän nappaamisestaan helpompaa.

Anblick kirjoitti:No joo, totta. Musta leikkiäänestys on kuitenkin myös kädenlämpöistä läpsyttelyä, jos se ei sido miekan haltijaa -- ja jos sitoo, peli on oikeastaan jo aika normaali juonari (poikkeuksena vain yötapottomuus ja se, että miekkailijan pää on pölkyllä). Kyllä mua ainakin kiinnostaisi ihan puhtaasta uteliaisuudestakin nähdä peli ilman yleistä äänestämistä. Sitä paitsi voisi ajatella, että jos miekkatyyppi saa itse vapaasti valita kohteensa, peli on vaikeampaa pahiksille. Koska tällöin ei riitä, että he vakuuttavat enemmistön pelaajista hyvikseydestään vaan jo yhdenkin tyypin epäilyjen myötä pahis voi päätyä lynkatuksi.


Minusta normipeli ilman yötappoja kuulostaa oikein hyvältä hyviksille, etenkin kun meillä on kolme pahista. Kannatan siis ehdottomasti hyvistä sitovaa äänestystä. Itse asiassa, Tacodas voisi ottaa tähän selkeän kannan. Jos hän sanoo ampuvansa pelaajaa, jolla on eniten ääniä (mikä se äänestystapa onkaan), sitten meidän kaikkien on syytä äänestää. Jos hän ei halua pelata näin, niin sitten pitää varmaan kokeilla jotain muuta. Näemmä Tacodas ottikin kannan muutama viesti myöhemmin. Eli et halua sitoa käsiäsi ampumalla konsensuspelaajaa, mutta otat tämän mielipiteen kyllä huomioon. Toivot näkeväsi pisteytyksiä. Okei.


Tavallaan ymmärrän tuon uteliaisuuden, mutta mielestäni erikoisten setupien hauskuus on yrittää kääntää ne mahdollisimman edullisiksi kyläläisille.


Jitachi kirjoitti:Mun mielestäni pisteytys tuntuu luontevammalta: kun miettii kuka on epäilyttävin, järjestys tuntuu luontevammalta. En kuitenkaan näe, miksi olisin ensimmäisenä ampumassa sua: mun mielestäni huono idea on yksistään todella huono syy. Jos on tässä vaiheessa pakko valita joku, en laukaisisi asetta vielä. Informaatiota on aivan liian vähän, että pystyisin mielestäni tekemään järkevää päätöstä. Js aivan pakko olisi, olisin aseenhaltiva ja päivä päättyisi minuutin päästä, valintani olisi justy: saan hänestä pahisvibaa kun on 'ymmärtänyt' mun sanomiseni käsittääkseni pariinkin otteeseen jo väärin. Ajatukseni sille, miksi Tacon tulisi kirjata mietteet ylös vaikka hän onkin varma hyvis juontaa siihen, että hän on miekanhaltijan lisäksi pelaaja, ja pidän mahdollisena että hänellä saattaa olla havaintoja, mitä muut eivät ole huomanneet. Pointtini ei ollut, että hänen tarvitsisi todistella olevansa hyvis; pääpointtini oli että en halua päässä olleen informaation päätymistä hautaan sen vuoksi että niitä ei ole tuotu julki.


Hetkinen, etkös sinä pari viestiä aiemmin halunnut pitää homman yksinkertaisena? Miten ihmeessä pelaajien rankkaus järjestykseen on yksinkertaisempaa kuin äänestäminen, jota tehdään lähes jokaisessa pelissä?

Minusta sinä yrität liikaa siirtää huomiota epäolennaisuuksiin. On totta että Tacodasilla voi olla hyviä pointteja, mutta hänellä voi olla myös huonoja pointteja. Tacodasilla ei kuitenkaan ole mitään ylimääräistä tietoa pelistä. Minusta meidän ei ole järkevää nostaa Tacodasia erityisasemaan tässä pelissä. Minusta myös tuntuu, että kannatat pelitapaa, joka sopii sinulle pahiksena oikein hyvin: ollaan aktiivisia ja jutellaan. Olet hyvä olemaan aktiivinen ja juttelemaan myös pahiksena, joten uskon että pärjäisit tuollaisessa asetelmassa hyvin. Mutta jos olet pahis ja joudut äänestämään, saatamme saada sinut kiinni siitä että perustelet ääniäsi epärehellisesti tai osoitat tietämystä pelaajien rooleista. (Tai sitten heität kaverit bussin alle kuten Kissan viiksissä, mutta siitäkin taisi ainakin Meiz sinua vähän epäillä).

(Parin myöhemmän viestin perusteella Jitachilla näyttää olevan jokin Suunnitelma. Jään mielenkiinnolla odottamaan, ehkä ymmärrän paremmin myöhemmin.)


Hukka kirjoitti:
justy kirjoitti:Miksi koet tärkeäksi että juuri miekan haltija kirjoittaa omat mietteensä? Ymmärrän kyllä että hän kuolee jos arvaa väärin, mutta emmehän me mitenkään erityisesti ole kiinnostuneita miekan haltijan mietteistä (sori Tacodas) kun tiedämme jo, että hän on hyvis.

No kyllä ainakin sinun ollessasi varma hyvis hyödynsit asemaasi hyvin aiemmassa pelissä. On mukavaa lukea jonkun tekstiä, jolla varmasti ei ole mitään agendaa takanaan. Minusta suhtautumisesi on mielenkiintoista, kun kuitenkin sinulla on takana juuri tuollainen rooli.


Olisin voinut myös olla totaalisen väärässä Undertalessa epäilyideni suhteen, jolloin minua seuraamalla olisi päätynyt metsään. Olin mm. lähes koko ajan väärässä Pienessä peruspelissä. Toki kaikkien pelaajien kannattaa jättää ajatuksiaan ketjuun jos kuolema uhkaa, mutta tämä pätee kaikkiin peleihin. Minusta varman hyviksen seuraaminen vaikka tällä ei olisi mitään kykyjen tuomaa ekstratietoa on vaarallinen tapa pelata, koska silloin riittää että hyviksellä on sokea piste pahiksen/pahisten suhteen ja peli menee mönkään.

Zey kirjoitti:
jeekaka kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä, miten tappojen randomius edistäisi hyvisten peliä.

Tappojen randomiudella en tarkoittanut, että Tacodas mitenkään arpoisi kuolevaa tms, vaan lähinnä sitä, että pahiksille se kuoleva tulisi puskista. Jos mietin omaa pahispeluutani, niin tykkään pitää ohjia käsissä. Se, että pystyn vaikuttamaan ja seuraamaan tilanteen edistymistä rauhoittaa ainakin mua. Sama se, vaikka se tilanne näyttäisi siltä, että olisin pahiksena kuolemassa. Silloin vain funtsitaan, että miten saadaan ne muut pahikset näyttämään mahdollisimman hyvismäisiltä mun kuollessa. Joten tän takia, musta tappojen randomius olisi tosi stressaavaa pahiksille. He eivät voi seurata mitä Tacodas ajattelee kenestäkään heistä, eivätkä tiedä kuka heistä on mahdollisesti kuolemassa. Näin ollen he eivät voi sopeuttaa mielipiteitään seuratessaan lynkkauksen edistymistä, kun eivät kerran sitä prosessia näe. Sama kuin estäisi pahiksia näkemästä ääniä suurimman osan päivästä - kyllähän se stressaisi. Ja mitä enemmän jokin asia stressaa, sitä enemmän yleensä mokia tulee - sen takia juonareissa yleensä tykätäänkin niillä äänillä painostaa. Tää vain olisi musta ääniin verrattuna pitkäkestoisempi ja samaan aikaan kaikkiin pahiksiin kohdistuva painostus. Sulla on kyllä pointti tosta, että äänestys mahdollistaisi paremmin pahiksien toistensa pelastelun yms. Itse en kuitenkaan näe sitä niin hyödyllisenä, koska musta esim. pisteytyksistä linkittymisen näkisi paremmin kun kuitenkin useimmiten tuntuu, ettei pahiskaverin ollessa uppoamassa ruveta äyskäröimään vaan sillon potkitaan reikää isommaks. :D


Tämä selventää näkökantaasi, mutta olen kyllä edelleen eri mieltä. ;) Jos pahikset eivät tiedä mitään Tacodasin prosessista, ei heillä ole mielestäni mitään erityistä syytä murhetia sitä - se on asia johon he voivat vaikuttaa hyvin vähän. Näissä peleissä voi kuitenkin pitää niin miljoonaa asiaa epäilyttävänä. Sen sijaan jos pahikset näkisivät että yleinen mielipide (tai Tacodasin mielipide mikäli emme äänestä) on yhtä heistä vastaan, pahisten täytyy tehdä valinta - yrittävätkö he pelastaa kaverin, heittävätkö tämän bussin alle, vai katselevatko vain sivusta. Näitä valintoja ainakin minä olen opetellut etsimään (vaihtelevin menestyksin).


Zey kirjoitti:
jeekaka kirjoitti:Vaikka viimeinen päätösvalta on lopulta aseen haltijalla, äänestys olisi tässä pelissä tapa kartoittaa konkreettisesti ja yksiselitteisesti yleinen mielipide, ja se kenet on oikeasti valmis pudottamaan kertoo ehkä enemmän roolista kuin vain se, ketä epäilee.

Mä oon vähän eri mieltä. Tai siis, kun Tacodas voi kuitenkin tehdä mitä haluaa, niin se äänestys ei kerro ketä olisi valmis pudottamaan, vaan ne perustelut epäilyilleen on tärkeemmät - mitä vakuuttavammat perustelut, sitä todennäköisemmin se vaikuttaa Tacodasin mielipiteeseen -> kertoo paremmin ketä olisi valmis pudottamaan kuin vain yksittäinen ääni.


Mutta eihän tästä nyt olekaan kyse. Ovathan epäilyt normipelissäkin tärkeitä. Mutta tässä pelissä meiltä uupuu se toinen tärkeä elementti, eli äänen taakse astuminen ja jonkun kuolemaan lähettäminen. Mielestäni meidän ei pidä luopua kerta toisensa jälkeen hyöydlliseksi osoittautuneesta työkalusta.

Zey kirjoitti:
justy kirjoitti:Miksi Tacodasin mielipiteiden tietäminen vaikeuttaisi pahisten suhtautumista toisiinsa?

Siis musta Tacodasin mielipiteiden tietämättömyys vaikeuttaisi pahisten suhtautumista toisiinsa, ei tietäminen. Tää siksi (kuten jo tässä ylempänä puhuin), että silloin ei tiedä kuka on kuoleman vaarassa ja kuka ei. Normaalisti äänestystä seurailemalla pysyy hyvin tilanteen tasalla ja pystyy koko ajan arvioimaan, milloin kannattaa ottaa pesäeroa ja milloin ei. Mut jos pahikset ei tiedä Tacodasin mielipidettä (= normi pelissä äänestystilannetta), niin silloin se tekee pahiksien tilanteen arvioinnin vaikeammaksi. Jos lähtee epäilemään, niin voiko omat perustelut vakuuttaa Tacodasin pahiskaverin pahikseudesta, vaikka Tacodas ei vielä pitäisi pahiskaveria pahismaisena? Entä jos taas lähtee pitämään pahiskaveria hyviksenä, mutta Taco pitääkin pahiskaveria pahismaisena ja siten tulee aiheutettua itsensäkin pahismaiseksi? Toki pahikset voi nytkin seurailla topan yleistä tunnelmaa, mutta se ei kerro mitään Tacodasin mielipiteistä, jotka voi olla ihan päin vastoin muiden kanssa.


Sori, meni sanat sekaisin. Olen kyllä kovasti eri mieltä että se on huono juttu, että normipelissä pahikset tekevät valintoja pesäeron ottamisesta. Sehän on kuitenkin yksi niistä toiminnoista, joissa he saattavat jäädä kiinni ylimääräisestä tiedostaan. Minusta sinä annat liian suuren arvon muiden pelaajien mielen muuttamiselle. Ainakin itse olen huomannut sen olevan hyvin vaikeaa, enkä siksi pahiksena kauheasti stressaisi yksittäisistä pahiskaveriani vastaan esitetyistä mielipiteistä. Paitsi ehkä jos Tacodas niitä esittäisi, tai ne alkaisivat olla konsensus.

Zey kirjoitti:
justy kirjoitti:Mitä tässä ehdotat kuulostaa vähän siltä kuin kuoleva valittaisiin täysin arvalla - tilanne joka tekee juonittelun lähes mahdottomalta kun kenenkään ei tarvitse oikein olla mitään mieltä.

Loppujen lopuksihan kuoleva ei valita arvalla, vaan sen valitsee varma hyvis, joka voi ottaa haluamansa paljon vaikutteita muilta luottamiltaan ihmisiltä. Enkä mä näe, että juonittelu olisi lähes mahdoton, tai kenenkään ei tarvitsisi olla mitään mieltä. Totta kai täytyy olla jotain mieltä, sillä hyvin perustelemalla jonkun pelaajan pahismaisuuden tai hyvismäisyyden voi vaikuttaa Tacodasin mielipiteeseen - vaikka se ei sillä hetkellä olisikaan tiedossa. Musta toi nimen omaa kannustaa perustelemaan mielipiteensä hyvin, kun pelkkä "++Abc, kun sillä on tyhmä ava" ei riitä vaikuttamaan tilanteeseen mitenkään. Ja edelleenkin hyvikset voittaa pahikset nappaamalla, joten siitä luulisi jo tulevan halu pohtia muita pelaajia ja tuoda niitä mielipiteitä ilmi.


Taas keksit jostain olkinuken jossa äänestyksen käyttö tarkoittaisi "tyhmä Ava"-tasolla pelaamista. Veikkaanpa, että pelaajat jotka äänestävät tuolla perusteella eivät kauhean syvällisiä epäilyviestejäkään kirjoita - puolesta riippumatta. Olen kyllä samaa mieltä siitä että hyvä kylä nappaa pahikset aktiivisella pelaamisella ja perustelluilla epäilyillä. En kuitenkaan ymmärrä miksi äänestäminen jotenkin vaikeuttaisi tällä tapaa pelaamista.

Zey kirjoitti:
justy kirjoitti:Pelaajien listaus epäilyttävyysjärjestykseen on pelityyli joka sopii toisille ja toisille ei. Minusta tämä monimutkaistaa turhaan asetelmaa ja vie huomiota itse asiasta - sen sijaan että keskitytään siihen kuka on epäilyttävin, pohditaan että miksi jonkun mielestä pelaaja x on kolmanneksi epäilyttävin eikä neljänneksi epäilyttävin.

Miten se vie huomiota itse asiasta? Se pakottaa kaikki tekemään listauksen ja miettimään myös kuka on epäilyttävin. Jos jonkun mielestä on epäilyttävää, että pelaajan a mielestä pelaaja x on kolmanneksi epäilyttävin eikä neljänneksi, niin eikö se ole hyvä huomata? Jos taas se ei ole epäilyttävää, niin tuskinpa sitä kauheasti pohditaan. Lisäksi kun saadaan eka pahis kiinni, niin siinä vaiheessa varsinkin pisteytyksestä olisi hyötyä, koska se pahis on pakosti käynyt kaikki muut läpi ja toisaalta kaikki muut on kommentoinut sitä. Ja kun vielä voidaan katsoa pisteytyksiä ja missä vaiheessa ne on annettu, niin sieltä voi hyvinkin löytyä yhteyksiä - varmaan jopa paremmin, kuin perus äänestystä tutkiessa.


Tästä me ollaan aiemminkin keskusteltu ja kyse on ehkä peli/ajattelutapaerosta. Minusta on hyvin vaikeaa laittaa kymmenkuntaa henkilöä paremmuus/epäilyttävyysjärjestykseen. En mielelläni käyttäisi kauheasti energiaa pohtiakseni kuka on kolmanneksi tai neljänneksi epäilyttävin. Se riittää että tiedän ketkä haluan lynkata, ja keitä en - keskivälillä ei ole paljoa väliä.

Mutta kuten sanoin, en näe listauksissa mitään pahaa, saahan niitä pelaajia listata jos se itselle sopii. Ja toki niistä saa myös keskustella. Mutta oleellisinta on se epäilyttävimmän jahtaaminen ja hänen lynkkaamisensa. Mielestäni äänet sopivat siihen hyvin - jo vaikka vain siksi että tekstistä erottuva (tämä on epäilyttävin pelaaja) -kohta tekee helpommaksi seurata pelaajien mielen muuttumista jälkikäteen.

einari kirjoitti:
justy kirjoitti:Äänestetään vaikka tekstin kokoa kasvattamalla tai värien avulla mutta ilman plussia, niin Tacodas ei vahingossa laukaise asettaan. Tällaisessa äänestyksessä olisi se etu, että pahiksetkin joutuisivat ottamaan kantaa pelaajiin samalla tapaa kuin normipelissä.

Miksi se vaatii äänestämisen? Mitään äänestyspakkoa ei kuitenkaan ole, eli sinänsä äänestämättä jättämisestä ei rankaista (-> kenenkään ei edelleenkään ole pakko äänestää). Ihan yhtä lailla homma hoituu muuten vaan epäilynsä esiin tuomalla. Jos joku ei kerro epäilyjään, niitä voidaan häneltä penätä. Ei mulla sinänsä mitään äänestämistä vastaan oo (paitsi et ois kiva kokeilla pelata ilman sitä :D), mut en tiiä vaatiiko peli välttämättä just jotain punaisella korostettua "tää epäilyttää mua eniten".


Ei äänestämisen pitäisi olla kyläläisille mikään pakko, vaan keino voittaa peli. Se laittaa pahikset ahtaalle ja jättää selkeän jäljen pelaajan epäilysten kehittymisestä. Toki jos joku sanoo että "X on epäilyttävin pelaaja" se käytännössä on sama kuin ääni (varsinkin jos äänestys ei ole sitovaa), mutta tuollaisten epäilyiden löytäminen jälkikäteen on vaikeampaa. Väitän myös että se tekee mielipiteestä heppoisemman, kun kuitenkaan ei tarvitse laittaa pelaajaa lynkkausuhkaan, kunhan puhelee lämpimikseen.

Mieti myös, mitä haittaa pahiksille olisi tässä pelissä kavereidensa epäilystä jos emme äänestä? Varsinkin jos käytämme Zeyn ideaa missä pahikset eivät edes tiedä ketä miekanhaltija epäilee. Jos et luota omiin kykyihisi vaikuttaa tappajan mielipiteeseen, voit hyvin pitää pahiskaveriasi epäilyttävänä. Sinun ei tarvitse kuitenkaan ryhtyä sanoista tekoihin, koska et voi itse koskaan joutua ampumaan ketään.

einari kirjoitti:
jeekaka kirjoitti:Ja argh, koska mulla on sellainen fiilis, että Jitachi heittelee onelinereita joissa tuntuu vihjailevan mun pahismaisuudesta, sanottakoon nyt siis etten syyllistyisi samaan: Jitachi on tällä hetkellä mun mielestä pahismaisin pelaaja.

Itseasiassa tästä tuli vähän sellainen fiilis, että "äkkiä sanomaan Jitaa pahismaisimmaksi ennen kuin se kerkee mua".


Tämä on hyvä pointti ja lisää Jeekakan epäilyttävyyttä. Tosin myös Jitachin "minulla on suunnitelma enkä halua paljastaa" -kommentti epäilyttää. Vai ovatko kaikki muut kuin minä, Jeekaka ja Hukka löytäneet säännöistä jotain joka selittää Jitachin näkemykset?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Ares » 30.08.2017 19:59:10

Aion huomenna lukea koko viestiketjun läpi ja esittää jotain ajatuksia. Viime aikoina (kuten melkein aina) on ollut todella paljon tekemistä - pahoittelen epäaktiivisuutta.
Avatar
Ares
Kyläläinen
 
Viestit: 227
Liittynyt: 14.06.2017 20:20:56

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Anblick » 30.08.2017 20:04:28

Onpa ollut hankala eka päivä, kun on puhuttu peliteknisyyksiä eikä keskustelussa osittain sen myötä ole pompannut ainakaan mun silmiini hirveästi mitään ihmeempää. Jitachi tosin hämmentää mua, koska hänen tavoitteensa ei aukene mulle (en edes tiedä, mistä hänen kirjoituksistaan tämän tavoitteen voisi hoksata) ja lisäksi mulla vähän kurtistuttaa kulmia kryptisyys tyyliin ”en voi nyt kertoa salaista suunnitelmaani”. Jita on sen verran taitava pelaaja, että uskon hänellä kyllä oikeasti olevan jokin ajatuskuvio toiminnan takana, mutta mikään ei musta takaa, että hän olisi hyvis ja että taktiikan olisi siis tarkoitus edistää hyvisten peliä.

Justylta tuli vähän kipakkasävyinen viesti viime sivulla, mutta toisaalta hän perusteli sitä mielestäni ihan pätevästi kiireellä. Lisäksi koitin tsekkailla viime pelistä, olisiko hän pahiksena pelannut kärkkäämmin, mutta en löytänyt sellaisesta viitteitä. Jeekaka on jäänyt mieleen lähinnä sillä, etten ole samaa mieltä hänen kanssaan äänestyshässäkästä. Toisaalta ymmärrän hänen perustelunsa jollain tasolla eikä mulle tule kummempaa pahisfiilistä siitä. Zey, Hukka ja einari ovat mielestäni kommentoineet aika laajalti ja rakentavaan sävyyn, mutta toisaalta keskustelu on tosiaan lähinnä pyörinyt peliteknisyyksissä enkä etenkään einarille uskaltaisi antaa tästä hyvispisteitä, koska pienessä peruspelissä hän oli pahiksenakin rakentava. Jekusta ja Aresista ei ole havaintoa aloitusviestien jälkeen, mikä on tylsää, mutta molemmilla oli toki ihan perustelut hiljaisuudelleen.

Eipä tosiaan käy kateeksi Tacodasia, koska ainakaan musta vielä ei ole ilmennyt hirveästi eväitä lynkkaukseen.

//justy ja Ares väliin. Lukaisin läpi mutten kovinkaan ajatuksella :)
Avatar
Anblick
Kyläläinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 27.05.2017 21:25:27

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 30.08.2017 20:24:44

einari kirjoitti:
Jitachi kirjoitti:Js aivan pakko olisi, olisin aseenhaltiva ja päivä päättyisi minuutin päästä, valintani olisi justy: saan hänestä pahisvibaa kun on 'ymmärtänyt' mun sanomiseni käsittääkseni pariinkin otteeseen jo väärin.

Musta tuntuu, että Jitachi lähtee tässä pienoiseen vastahyökkäykseen saatuaan justyn epäilyt osakseen. Vähän sama fiilis mulle tuli jeekakasta:
jeekaka kirjoitti:Ja argh, koska mulla on sellainen fiilis, että Jitachi heittelee onelinereita joissa tuntuu vihjailevan mun pahismaisuudesta, sanottakoon nyt siis etten syyllistyisi samaan: Jitachi on tällä hetkellä mun mielestä pahismaisin pelaaja.

Itseasiassa tästä tuli vähän sellainen fiilis, että "äkkiä sanomaan Jitaa pahismaisimmaksi ennen kuin se kerkee mua".


Pakko huikata, että tässä mun mielestä epäillään sekä Jitaa että mua vähän asiayhteydestä irrotetuin perustein. Jitachi ei olisi varmaan hyökännut justya vastaan jos mä en olisi kysynyt, ja mä en olisi kysynyt, jos en olisi oikeasti turhautunut siitä, etten ymmärtänyt miksi Jitachi syyttää mua monimutkaisuudesta ja tarkoittaako sillä myös pahismaisuutta. Ja koska samassa viestissä puhuin mielestäni pahismaisesta käytöksestä, halusin täsmentää, että kyllä, tarkoitin sillä myös Jitachia :D En vaan halunnut syyllistyä samanlaiseen epäselkeään vihjailuun mikä mua sillä hetkellä itseäni ärsytti.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja justy » 30.08.2017 20:47:23

Tarkempi katsaus Jitachiin:


Ensimmäisessä viestissään Jitachi toteaa että pahiksia varmaan pelottaa kun eivät voi muuta tehdä kuin esittää kyläläisiä. Lisäksi hän toteaa, että yleisesti hyviksinä pidetyt pelaajat saavat asetta (samaa mieltä tästä). Lopuksi toteamus, että hän pitäisi "peliä edistävät" pelaajat neuvonantajina (=elossa).

Toive peliä edistävien hengissä pitämisestä sopii hyvin aktiiviselle pahikselle, varsinkin jos tällä on toinen samanmoinen (ja ehkä kolmaskin) kaverina. Toki Jitachi voi tässä tarkoittaa vain ettei ketään kannata ampua siksi että haluaa antaa miekan tälle - mielummin vaikka pyytää muita pelaajia äänestämään siitä kenet lynkataan. ;)

Toisessa viestissään hän vastustaa äänestystä kun se menee ilman sitovuutta pelleilyksi. Lisäksi on huolissaan siitä että jotkut pelaajat äänestävät ilman perusteita. Kannattaa Zeyn pisteytyssysteemiä, koska se pakottaa kaikki tekemään listoja.

Voi olla että hyvis-Jita uskoo näin. Toki taas kätevä näkökulma pahikselle: riittää, että vakuuttaa aina yhden pelaajan kerrallaan omasta kyvystään "edistää peliä" / hyvismäisyydestään. Ei tarvitse murehtia sitä, että muut pelaajat jostain syystä jyräisivät äänienemmistöllä.

Kolmas viesti, jossa Jita toteaa ettei aktiivisuus ole välttämättä hyvismäistä, mutta epäaktiivisuus on kyllä "aika automaattisesti pahismaista". Olen tästä vahvasti eri mieltä, sillä vaikka epäaktiivisuus on kylälle haitaksi, ei se kyllä kokemusteni perusteella ole mitenkään automaattinen pahiksen merkki. En ole oikein varma uskonko siihen että hyvis-Jita olisi tätä mieltä. Toki on aika paksu vale lähteä pahiksena ajamaan, eli kuulisin mielelläni jos joku muu jakaa tämän Jitan mielipiteen.

Toinen outo lisäys on saman viestin kommentti siitä, että eihän Tacodas joutuisi ammuskelemaan epäaktiivisia, kun pelissä on puhepakko. Eli yhden viestin kolmessa päivässä kirjoittava pelaaja ei ole enää epäaktiivinen ja automaattisesti pahismainen?

Tässä viestissä myös ajatus siitä, että äänestäminen monimutkaistaisi peliä turhaan. Tämän ajatuksen rehellisyyttä on taas vaikea minun hahmottaa, kun äänestystä tehdään näissä peleissä lähes aina. Ja kun Jitachi jo kannatti pisteytystä, joka on mielestäni huomattavasti monimutkaisempaa kuin äänestäminen. Vai olemmeko vain Jitan kanssa täysin eri allonpituuksilla?

Pahisagenda tälle väitteelle on sinänsä helppo keksiä: pidetään aktiivinen Jita (ja mahdolliset aktiiviset pahiskaverit) hengissä lynkkaamalla ensin epäaktiiviset, kun ne ovat automaagisesti pahiksia. Ja kun ei tarvitse äänestää, ei tarvitse miettiä miten toimii kaverin saadessa ääniä.

Jitachin myöhempiä viestejä olen kommentoinut aika tuoreeltaan, joten niistä ei sen enempää. Hänen viestinsä voi helpoiten lukea täältä, jos haluaa muodostaa oman kokonaiskuvan. Ehkä tärkeä seikka on kuitenkin että Jita viittaa hänen näkökulmansa perustuvan sääntötulkinnalle, jonka pitäisi olla itsestäänselvä.


Summa summarum: Jitachi lähtee ajamaan pelistrategiaa, jossa peliä edistävät pelaajat (huom, ei hyvismäiset) pidetään elossa. Hän katsoo että epäaktiivinen pelaaja on automaattisesti pahismainen. Hän myös kannattaa listojen tekemistä mutta ei äänestystä, koska äänestys on monimutkaista ja menisi leikiksi.

Kuten yllä tuli varmaan selväksi, minun on aika helppo nähdä pahismotivaatio tälle pelitavalle, etenkin kun kyse on Jitachista joka varmasti pystyy olemaan aktiivinen pahiksenakin. Pahikselle mikään ei ole helpompaa kuin epäaktiivisten pelaajien epäileminen, koska nämä eivät yleensä juuri puolusta itseään. Lisäksi pahiksen ei tarvitse tässä mallissa vakuuttaa ketään muuta kuin miekkailija omasta hyvismäisyydestään.

Kuitenkin monet, myös varma hyviksemme Tacodas, ovat vastustaneet äänestystä ja kannattaneet pisteytystä. Eli en voi väittää ettei hyvis voisi olla tuota mieltä. Siltikin tuo Jitachin mielipide tuntuu olevan kuin nakutettu pahisstrategiaksi. Lisäksi se miten hyvin Zeyn argumentit nivoutuvat Jitachin kanssa (vaikka Zey ei koskaan mainitsekaan Jitachin puheita) saa minut hyvin paranoidiksi ja epäilemään, että pahis-Zey ja pahis-Jitachi ovat lähteneet tähän peliin ajamaan omaa, pahiksille edullista strategiaansa.

Nyt alkaa väsyttää sen verran, että luulen lähinnä jankkaavani samoja juttuja uudestaan ja uudestaan. Pari toivetta kommenttien suhteen muilta pelaajilta:

-onko joku pelannut hyvis-Jitachin kanssa ja muisteleeko etttä jita on hyviksenäkin innokas tekemään listoja ja pitää epäaktiivisuutta pahismaisena?
- vaikuttaako tuo ajatus epäaktiivisuuden automaattisesta pahismaisuudesta realistiselta hyvisnäkökulmalta?

//Anblick, mielestäni olin edellisessä pelissä hyvinkin kärkäs. Kuten olen ollut taas tänään tässä pelissä. Mutta koska olen nyt hyvis, niin tiedän että kärkkäys johtuu kiireestä - mulla oli viime pelissä kova kiire ja niin on nytkin.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Violet » 30.08.2017 22:21:58

PJ muistuttaa, että päivä päättyy kahden päivän päästä perjantaina klo 21:00.

Puhepakot:

Jekun on puhuttava huomenna klo 10:15 mennessä.

Kukaan muu ei nähdäkseni ole putoamassa huomisen puolella. Muistutuksena vielä, antiaktiivisuuteen putoaa, kun on ollut kolme irl päivää ääneti. Varapelaajaa haetaan tämän jälkeen yhden vuorokauden ajan.
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Jita » 30.08.2017 23:07:47

Eli siis, mun agendani on vielä hetken aikaa salassa: pidän hyvin surullisena, että musta tuntuu, ettei juuri kukaan ole tajunnut koko pelin tärkeintä eroa tavalliseen peliin verrattuna, vaikka pidin sitä aivan ilmiselvänä asiana. Ihmiset näköjään syyllistyvät sen sijaan turhaan ylianalysointiin. Jos Tacodas toimii odotusteni mukaan, meillä on luultavasti kuollut Taco ja uusi derivointimiekan haltija. Uusi haltija on varma hyvis, mutta samalla myös kuolemanvaarassa. Pelaamalla samalla tavalla kuin kaikissa muissa juonareissa voisitte yhtä hyvin pelata tavallista juonaria sen sijaan että yrittäisitte miettiä, miten uudet säännöt saataisiin hyvisten kannalta käyttöön tehokkaimmin. Mulla on jo idea, mutta en kovin mielelläni paljastelisi sitä ennen deadlinen lähestymistä, sillä koko hommahan menee pannukakuksi koska suunnitelma ei anna mitään hyötyä hyviksille jos se paljastuu ennen aikojaan. Olen pahoillani siitä, että saatan vaikuttaa hieman kryptiseltä, ja panttaan tietoa, mutta miksi mun pitäisi oikeasti paljastella kenellekään yhtikäs mitään koska tiedän että en kykene kuolemaan.

justy: jos nyt rehellisiä ollaan, niin aiheutin koko myrskyn äänestämisestä puhtaasti huvin vuoksi: mä en oo kuitenkaan kovin innostunut siitä, että pelataan peliä samalla tavalla kuin kaikki muita, koska tää ei ole samanlainen peli. Jeekakan tarttuminen ja koko pointiton väittely oli vain bonusta, ja sen seurauksena mulla on nyt todella hyvä kuva parin pelaajan roolista~
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Hukka » 31.08.2017 07:24:44

En ehdi nyt kommentoimaan kaikkea mitä täällä on kirjoiteltu, mutta pakko tulla tähän väliin sanomaan, että mulla on nyt kuitenkin ajatus, mikä tuo Jitachin suunnitelma voisi olla. Ainakin itsellä tuli idea, joka selittäisi osaltaan, miksi hän ei sitä halua paljastaa, ja mikä tekisi hänen käyttäyttmisestään hyvismäistä. Vähän epäilyttää, onko juuri tämä hänen suunnitelmansa vai onko suunnitelma juuri se, että joku tämän keksisi ja pitäisi pahismaisena tai jotain että olen menossa suoraan pahisten loukkuun tässä, mutta jonkinlainen idea on mielessä.
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 31.08.2017 08:27:50

Jitachi kirjoitti: pidän hyvin surullisena, että musta tuntuu, ettei juuri kukaan ole tajunnut koko pelin tärkeintä eroa tavalliseen peliin verrattuna, vaikka pidin sitä aivan ilmiselvänä asiana. Ihmiset näköjään syyllistyvät sen sijaan turhaan ylianalysointiin. Jos Tacodas toimii odotusteni mukaan, meillä on luultavasti kuollut Taco ja uusi derivointimiekan haltija. Uusi haltija on varma hyvis, mutta samalla myös kuolemanvaarassa.


Miekan haltijan kuolema nyt vain on valitettavasti osa pelimekaniikkaa, eikä sitä oikein kannata jäädä märehtimään. Oikeastaan ainoa mitä tässä vaiheessa voidaan kollektiivisesti tehdä auttaaksemme Tacoa pysymään hengissä vähän pidempään, on se että pyritään löytämään edes yksi pahis ammuttavaksi. Tai ainakin tää on mun nähdäkseni yksinkertaisin lähestymistapa peliin. Toki sä näköjään tiedät paremmin, ja voin suoraan myöntää tyhmyyteni tässä asiassa :D

Jitachi kirjoitti:Mulla on jo idea, mutta en kovin mielelläni paljastelisi sitä ennen deadlinen lähestymistä, sillä koko hommahan menee pannukakuksi koska suunnitelma ei anna mitään hyötyä hyviksille jos se paljastuu ennen aikojaan. Olen pahoillani siitä, että saatan vaikuttaa hieman kryptiseltä, ja panttaan tietoa, mutta miksi mun pitäisi oikeasti paljastella kenellekään yhtikäs mitään koska tiedän että en kykene kuolemaan.


Olisiko siis hyvisten pelin kannalta hyödyllisintä ja sulle mielekkäintä, että olisit itse seuraava derivointimiekan haltija?

Jitachi kirjoitti:Jeekakan tarttuminen ja koko pointiton väittely oli vain bonusta, ja sen seurauksena mulla on nyt todella hyvä kuva parin pelaajan roolista~


Et sitten haluaisi paljastaa tätä käsitystäsi pelaajien rooleista?
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 31.08.2017 08:53:54

Sitten asiaan:

Eilen illalla kirjoitin viestin puhelimella, ja siitä tuli sitten sitä myöten vähän puolivillainen. Mutta aluksi myönnettäköön, että mulla meni jo heti vähän tunteisiin tää kommentti:

Jitachi kirjoitti:Olemalla aktiivinen saa muutenkin mun mielestä varmasti oman kantansa esille ilman että joutuu turvautumaan minkäänlaiseen temppuiluun.


ja sitä myöten myönnän, että saattoi olla Jitachilta myös oikeutettu väite että ylitulkitsen hänen kommenttejaan mun mustamaalaamiseksi pahikseksi. Lisäksi tosiaan Jita toi epäilynsä justya kohtaan esiin vasta mun suoraan kysyessä lynkkauskohdetta ja oli enemmän ”jos joku olisi pakko ampua” -henkinen, eikä suora hyökkäys. Eikä sanojen vääristely sinänsä ole musta mitenkään epälooginen syy saada kenestäkään pahisvibaa, perustuuhan omakin caseni Jitachia vastaan osaksi siihen että koin tulleeni (tahallisesti) väärinymmärretyksi.

Koitin pisteyttää, mutta en oikein yksiselitteisesti pysty, koska väistämättä analysoin peliä jonkunlaisena kokonaisuutena. Lähdetään kuitenkin jostain liikkeelle:

Top 2:

Jitachi: Oikeastaan voitte lukea meidän aiemman dialogin :D ”Siis mitä muuta äänestäminen on kuin oman tuntemuksen tai mielipiteen kertomista? Jos kyseessä on aseen haltijaa sitova äänestys, sen mielipiteen takana pitää jopa seistä. En oikeasti keksi kuin pahissyyn olla tekemättä niin: pahiksen perusteet mielipiteelle ovat väistämättä vilpilliset. (...) Ampuisit justyn, koska justy ampuisi tietysti sinut, joten sinä olet tietysti hyvis. Mutta tällä ei tietenkään ole mitään merkitystä, koska et oikeasti aio tehdä mitään sen eteen, että justy ammuttaisiin.” Lisäksi sisäinen ristiriitaisuus – äänestys on monimutkaista, pisteytys ei, äänestyksestä puhuminen on shown nostamista, mutta sen sijaan joku mystiseen hyvisjuonitteluun vetoaminen ei. Suorien vastausten saaminen on ollut hankalaa, mikä on turhauttavaa, vaikka johtuisikin jostain yksityisestä agendasta.

Zey: Kuten aiemmin mainitsinkin, olen viime peleissä mitä olen pelannut/seurannut pitänyt Zeytä pahismaisena, mutta tämä on paljastunut hyvikseksi. Osaksi tässä on varmaan kyse siitä, että Zey on peliteknisissä analyyseissään viileän neutraali ja asiallinen, kun itse olen enemmän tunnepohjalta liikkeellä, eli todennäköisesti ihan mentaliteettieroista johtuvaa ”toi on erilainen kuin minä” -fiilistä. Tässä pelissä en kuitenkaan voi olla kiinnittämättä huomiota siihen, että Zey tuntyy pohtivan randomiutta aivan täysin siitä näkökulmasta, miten se vaikuttaa pahiksiin, eikä uhraa ajatustakaan sille, mikä olisi hyviksille paras tapa napata pahikset. Lisäksi Zey pidättäytyy näissä peliteknisyyksissä senkin jälkeen, kun pelaajissakin alkaisi olla jo kommentoitavaa. Jitachin roolista riippumatta pahikselle varmaan ihan hyvä taktiikka pysyä täysin ulkopuolisena.

Jos Jitachi on pahis, niin voisi kuvitella, että mun ammutuksi saaminen ei olisi pahiksilta kovin hyvä taktiikka – mutta (älkää vaan sanoko että olen ainoa joka stalkkaa täällä kaikkia käynnissä olevia pelejä :D) tässä vaiheessa Jitachi luultavasti neuvoisi armottomasti tekemään pesäeroa >;D

einari: Mun mielestä sekä mun ja Jitachin epäily perustui asiayhteydestä irroitettuihin kommentteihin, ja einari myös jätti kokonaan huomiotta mun syyt epäillä Jitaa. Lisäksi einari joutui vähän kääntämään kelkkaansa mun suhteen. Epäilykset on aika kepoisia heittoja kuitenkin.

Hukka: Mielestäni näistä uskottavampi, koska epäili mua jo aiemmin, sekä vaikuttaa aidosti jääneen ihmettelemään, mitä Jitachi oikein juonittelullaan tarkoittaa. Hukka on myös selkeästi ilmaissut kantansa lynkattavasta, mistä tykkään.

Sitten neutraaliin kategoriaa:

Ares: Kertakaikkiaan ei täysin mitään sanottavaa yhden (oho kahden) heräämisviestin perusteella.

Jeku: Tää ois sluibailevan pahiksen unelmapeli, varsinkin kun Jeku on jo flunssallaan pohjustellut ettei tule olemaan kovin aktiivinen. Toisaalta alunperinkin ilmoittautui vain varapelaajaksi.

Anblick: Mun silmissä jotakuinkin neutral good.

Sitten vielä itsestäänselvästi se, että justyn kanssa puolestaan oon niin samoilla linjoilla, etten tiedä mitä teen jos justy onkin pahis :D Menetän varmaan luottamukseni ihmisiin.

Lisäksi vähän on pistänyt silmään, että pisteytyksen kannattajilta on tullut kovin vähän mielipiteitä pelaajista.

Summa summarum: ehdotan ammuttavaksi Jitachia, joka on musta selkeästi pahismaisin. Jos olen väärässä roolista, Jitachilla on myös hyviksien toimintaa edistävä suunnitelma, jonka vihjailu topicissa on turhaa jos Jita voi päästä toteuttamaan sitä itse.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Violet » 31.08.2017 09:30:13

Jeku on pudotautunut pelistä, varapelaajaa haetaan huomiseen klo. 10:30 asti.
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Violet » 31.08.2017 15:18:12

Viuhti on saapunut varittamaan Jekua!
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Viuhti » 31.08.2017 16:34:47

Moikka! Ilmoittelen vain nyt nopeasti olemassaolostani, mutta yritän huomenna treenien jälkeen saada jotakin viestiä aikaiseksi, kunhan vaan saan nämä pari sivua luettua huolella läpi :)
Avatar
Viuhti
Kyläläinen
 
Viestit: 31
Liittynyt: 04.08.2017 13:56:40

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Ares » 31.08.2017 17:54:15

Minunkin täytynee pudottautua pelistä, koska en millään osaa aikatauluttaa opintojani, harrastuksia ja juonareita. Minulla ei siis yksinkertaisesti ole aikaa paneutua peliin. Haluan myös todeta, että tämä ei liity mitenkään rooliini.
Avatar
Ares
Kyläläinen
 
Viestit: 227
Liittynyt: 14.06.2017 20:20:56

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Violet » 31.08.2017 17:55:48

Ares on pudottautunut pelistä, uutta varapelaajaa haetaan.
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Viuhti » 31.08.2017 18:49:44

Noh, ehdin sitten kuitenkin lukaista nämä viestit läpi jo nyt - en sano ymmärtäneeni yhtään mitään, mutta jonkinlaista ajatusta ehkä muotoutui, kun sain pelaajalistauksen tapaisenkin väkerrettyä.

Anblick on kirjoittanut kolme viestiä, jotka eivät ole tuoneet peliin mitenkään erityisen paljoa uutta tietoa. Saatan olla väsynyt, enkä ole jotain pointtia huomannut, mutta sain sellaisen kuvan, että esitetään teorioita pelaajista, joita sitten heti laimennellaan seuraavassa lauseessa.
Anblick kirjoitti:Justylta tuli vähän kipakkasävyinen viesti viime sivulla, mutta toisaalta hän perusteli sitä mielestäni ihan pätevästi kiireellä. Lisäksi koitin tsekkailla viime pelistä, olisiko hän pahiksena pelannut kärkkäämmin, mutta en löytänyt sellaisesta viitteitä.

Anblick kirjoitti: Jeekaka on jäänyt mieleen lähinnä sillä, etten ole samaa mieltä hänen kanssaan äänestyshässäkästä. Toisaalta ymmärrän hänen perustelunsa jollain tasolla eikä mulle tule kummempaa pahisfiilistä siitä.

Anblick kirjoitti:Zey, Hukka ja einari ovat mielestäni kommentoineet aika laajalti ja rakentavaan sävyyn, mutta toisaalta keskustelu on tosiaan lähinnä pyörinyt peliteknisyyksissä enkä etenkään einarille uskaltaisi antaa tästä hyvispisteitä, koska pienessä peruspelissä hän oli pahiksenakin rakentava.

Mmh... Epäilyksien rakentaminen voi joo olla vaikeaa, mutta voisi silti olla ihan hyvä uskaltaa antaa painoa niille pienillekin epäilyksille, varsinkin kun pelissä ei vielä oikein mitään materiaalia satu olemaan.

Einari
Avatar
Viuhti
Kyläläinen
 
Viestit: 31
Liittynyt: 04.08.2017 13:56:40

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Viuhti » 31.08.2017 18:52:04

ÄÄÄ mitä ihmettä, kirjoitin puolitoista tuntia yhtä viestiä, ja jokin pätkäisee sen noin ;______; Eäh tappoi kyllä motin aika täydellisesti ainakin tältä päivältä, yritän sit huomenna treenien jälkeen tulla kirjoittelemaan jotain, ehkä tuon viestin vaikka uudestaan loppuun...
Avatar
Viuhti
Kyläläinen
 
Viestit: 31
Liittynyt: 04.08.2017 13:56:40

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Hukka » 31.08.2017 20:22:59

justy kirjoitti:Tavallaan ymmärrän tuon uteliaisuuden, mutta mielestäni erikoisten setupien hauskuus on yrittää kääntää ne mahdollisimman edullisiksi kyläläisille.

Mä uskoisin, että sitä me tässä koitetaan kaikki tehdä, omalla tavallamme. Sulle se tapa ilmeisesti on käyttää vanhaa hyväksi todettua keinoa, minkä oikein hyvin ymmärrän, mutta ymmärrän myös, miksi kokeellisessa pelissä haluaa kokeilla uutta.

justy kirjoitti:Hetkinen, etkös sinä pari viestiä aiemmin halunnut pitää homman yksinkertaisena? Miten ihmeessä pelaajien rankkaus järjestykseen on yksinkertaisempaa kuin äänestäminen, jota tehdään lähes jokaisessa pelissä?

Jos ei ota Jitan mahdollista suunnitelmaa huomioon ja sitä että “aiheutiin koko myrskyn äänestämisestä puhtaasti huvin vuoksi”, mitkä molemmat voivat olla aivan hyvin juonittelua pahisten pussiin, tämä on kyllä oikeasti mielenkiintoinen kohta. Itachi puhuu itseään nyt jokseenkin pussiin?

justy kirjoitti:Olisin voinut myös olla totaalisen väärässä Undertalessa epäilyideni suhteen, jolloin minua seuraamalla olisi päätynyt metsään.

Tämä on tietysti totta, ja ymmärrän ajatuksesi siis siitä, ettemme voi kuunnella Tacodasta äärimmäisyyksiin asti. Paitsi tavallaan meidän pitää, onhan hän se, jolla oikeasti on miekka kädessään...

justy kirjoitti:Mutta oleellisinta on se epäilyttävimmän jahtaaminen ja hänen lynkkaamisensa. Mielestäni äänet sopivat siihen hyvin - jo vaikka vain siksi että tekstistä erottuva (tämä on epäilyttävin pelaaja) -kohta tekee helpommaksi seurata pelaajien mielen muuttumista jälkikäteen.

Minusta mielen muuttumisissa on tärkeämpää syyt niiden takana, mutta tietysti voi ajatella, että äänestämisissä niitä pystyy helpommin seuraamaan. Vaikka se ei olisikaan välttämättä se itse seurattava asia.

Anblick kirjoitti:Jita on sen verran taitava pelaaja, että uskon hänellä kyllä oikeasti olevan jokin ajatuskuvio toiminnan takana, mutta mikään ei musta takaa, että hän olisi hyvis ja että taktiikan olisi siis tarkoitus edistää hyvisten peliä.

Oma ideani tähän on vielä niin yksinkertainen, että melkein käännyn Jitachin pahismaisuuteen tämän takia, mutta juuri siis tätä pelkään, että pahiksena olisi tärkeämpää kehitellä kaikenlaisia uusia suunnitelmia?

justylta hyvin kärkäs viesti Jitachin liikkeistä ja pahismaisuudesta. Näkisin hyviksen tekemänä, vaikka tiukka ja monipuolinen tarttuminen vain yhteen pelaajaan kummastuttaakin vähän.

justy kirjoitti:- vaikuttaako tuo ajatus epäaktiivisuuden automaattisesta pahismaisuudesta realistiselta hyvisnäkökulmalta?

Kyllä mun mielestä ainakin. Itse uskoisin ja toivoisin, että hyvikset yrittäisivät parhaansa osallistua ja etsiä pahiksia. Nyt kun pelissä ei ole erikoishyviksiä ja miekan osuman jälkeenkin saa jatkaa varmana hyviksenä, hyviksillä ei ole myöskään mitään syytä varjella omaa hyvismäistä imagoaan (mikä toisaalta voi olla myös huono, sillä näin saatamme haukkua väärää puuta helpommin, kuin jos hän olisi panostanut viestinsä hyvismäisyyteen koska on hyvis). Tämän takia siis näkisin tuon ihan realistisena hyvisnäkökulmana, mutta kun ottaa huomioon, että epäaktiivisuutta usein aiheuttavat irl-syyt, ja Jitan pelityylin aktiivisena, sopisi tämä mainiosti myös pahis!Jitachin näkökannaksi.

jeekaka kirjoitti:Et sitten haluaisi paljastaa tätä käsitystäsi pelaajien rooleista?

Tätäpä. Jos suunnitelmaa et Jita kerro, voisitko edes nämä käsityksesi kertoa?

jeekaka Jitachista kirjoitti:Lisäksi sisäinen ristiriitaisuus – äänestys on monimutkaista, pisteytys ei, äänestyksestä puhuminen on shown nostamista, mutta sen sijaan joku mystiseen hyvisjuonitteluun vetoaminen ei.

Komppailen tässäkin

jeekaka kirjoitti:Hukka on myös selkeästi ilmaissut kantansa lynkattavasta, mistä tykkään.

Pakko vaan tähän väliin sanoa, että mua oikeasti huvittaa, että olet tätä mieltä, vaikka mun lynkkauslistalla olitkin ykkönen. Onko tää jotain myötäilytaktiikkaa? Jo aiemmin tosin löysin sen verran samanlaisuuksia ajatuksista omieni kanssa, hyvää peliä eteenvievää pohdintaa ja selityksiä, että pitäisin huomattavasti hyvismäisempänä kuin aiemmin. justy ja Jitachi johtavat tällä hetkellä kisaa pahismaisimmasta pelaajasta mielestäni.

jeekaka kirjoitti:Sitten vielä itsestäänselvästi se, että justyn kanssa puolestaan oon niin samoilla linjoilla, etten tiedä mitä teen jos justy onkin pahis :D Menetän varmaan luottamukseni ihmisiin.

Mua taas tämä hämmentää, koska justy on mielestäni reilusti pahismaisempi kuin sinä, vaikka itse väität mielipiteittenne samankaltaisuutta. Alan vähän epäilemään omia tulkintojani teistä. Ehkä joko justyn epäily tai sinun hyvismäisyytesi tai kaikki perustuu vain itsensä ilmaisemisen tyyliin tai omista tunnelmistani/viboista. Hämmentää.

Viuhti kirjoitti:Anblick on kirjoittanut kolme viestiä, jotka eivät ole tuoneet peliin mitenkään erityisen paljoa uutta tietoa. Saatan olla väsynyt, enkä ole jotain pointtia huomannut, mutta sain sellaisen kuvan, että esitetään teorioita pelaajista, joita sitten heti laimennellaan seuraavassa lauseessa.

Viuhdilta ihan hyvä huomio, en ollut itse kiinnittänyt tähän huomiota. Ihan mahdollista tai sitten vain hyviksen epävarmuutta Anblickilta.

Ja lopuksi taas jonkinlaista tämän hetkistä listausta pelaajien pahismaisuudesta ja niiden pääsyistä:
Jitachi (ristiriitaisuus) > justy (kärkkäys) > Zey (peliteknisyydet) > jeekaka (kommentit) > einari (tyyli) >Ares (irl-syiden korostus pudottautuessa) > Viuhti (järkeviä pointteja vs Jekun pudottautuminen) > Anblick (järkeviä pointteja)
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

EdellinenSeuraava

Paluu Hautausmaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa

cron