Hyvikset derivoivat paremmin!

Pelien viimeinen lepopaikka, jonne kyläläiset kokoontuvat muistelemaan menneitä pelejä ja keskustelemaan niiden tapahtumista.

Hyvikset derivoivat paremmin!

ViestiKirjoittaja Violet » 27.08.2017 23:53:45

Derivointia

PJ: Violet
VPJ/APJ: Cameron
Pelityyppi: Popcorn
Pelaajamäärä: 10
Äänestystapa: Popcorn
Pelimode:

Pelin kokeellisuus:
Pelissä pahiksilla ei ole yötappoa. Hyviksistä yhdelle arvotaan ase, ja tämä julistetaan varmaksi hyvikseksi. Tällä hyviksellä on kolme päivää aikaa ampua aseella valitsemansa pelaaja. Jos pelaaja on pahis, tämä kuolee, ja ampuja pitää aseen itsellään. Jos pelaaja on hyvis, ampuja kuolee sen sijaan, ja ase siirtyy pelaajalle. Jos asetta ei käytetä kolmen päivän kuluessa, aseen haltija kuolee itse, ja pahikset päättävät, kuka hyvis saa aseen. Aseen haltija ei voi ampua itseään.

Tarina:

Ken miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.

Näin on aina ollut, ja näin tulee aina olemaan. Matemaagisen valtakunnan derivointimiekka rikkoo fyysisen maailman ulottuvuuksia tavalla, joka voi koitua vain kantajansa turmioksi. Kun tavallinen luku käyttää miekkaa, luku usein derivoituu myös itse. Tämän takia tätä mahtavaa asetta käytetään vain mahtavimpia matematiikan vihollisia vastaan! Noita kaikkein kieroimpia ja vihulaisimpia funktioita vastaan!

e:n eksponenttifunktioita vastaan!

Kun tämä miekka iskee kyseiseen funktioon, se vakautuu. Vaikkei isku riitä tuhoamaan kyseistä lukua, olet tarkentanut kohteen, ja voit käyttää siihen voimakkainta kykyäsi - jaat sen nollalla!

Jos miekka taas osuu johonkuhun muuhun kuin eksponenttifunktioon, sen sinuun kohdistama impulssi levittää alkutekijäsi laajalle pitkin matematiikan spektriä.

Päivä ja äänestys (UÄ):
Päivä kestää, kunnes miekan haltija on äänestänyt. Miekan haltijan on äänestettävä kolmen päivän kuluessa siitä, kun hän saa miekan haltuunsa, tai kun on tappanut sillä pahiksen. Jos näin ei käy, miekan omistaja lynkataan, ja pahikset saavat valita, kenelle hyviksistä miekka siirtyy.
Päivän aikana keskustellaan, ja sen perusteella aseen haltija äänestää pelitopicissa. Ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi. Kun aseen omistaja on antanut äänensä, ei viestiketjuun saa kirjoittaa uusia viestejä, ennen kuin pj/apupj on tullut kertomaan ammunnan tulokset. Suosittelen, että lähetätte pelinjohtajalle myös YV:n äänestettyänne, niin huomataan tilanne tässä päässä nopeamminkin. Hävyttöminä aikoina päivän päättäminen johtaa vain venähtämiseen.
Viestien muokkaus on ehdottomasti kiellettyä.



Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Pelissä on puhepakko siten, että kolmen peräkkäisen irl päivän aikana tulee kirjoittaa vähintään yksi viesti. Jos pelaajan viime viestistä on kulunut vähintään kolme vuorokautta, ei hän ole täyttänyt puhepakkoaan. Mikäli pelaaja ei täytä puhepakkoa, hänelle haetaan varapelaajaa seuraavan vuorokauden ajan. Ellei varapelaajaa löydy, pelaaja tapetaan. Jos usealle pelaajalle tarvitaan varapelaaja eikä kaikille saada, aamulla lynkattavat antiaktiivit arvotaan.
Poissaolo suojaa pelaajaa, jos tämä on paikalla enintään yhden vuorokauden. Ilmoitettu poissaolo suojelee enintään yhden kierroksen ajan. Pelissä ei sallita yli kolmen päivän poissaoloja, sillä pelin laatuun vaikuttaa olennaisesti se, onko derivointimiekan haltija pelissä paikalla vai ei.

Hahmot:

Hyvät:
6 funktiota, joiden tavoitteena on häätää muut numerot pois.
1 kosinifunktio, joka aloittaa derivointimiekalla.

Pahat:
3 pahista, eli e^x:ää , tuntevat toisensa ja voivat puhua keskenään yksityisviestein. Heidän tavoitteena on selviytyä pelin loppuun asti.

Voittaminen:
Hyvikset voittavat, kun kaikki pahikset ovat kuolleet.
Pahikset voittavat, kun heitä on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä.

Laskemassa matematiikkaa:

Zey
Jitachi - 3. Päivä, hyvis
jeekaka
Ares - 1. Päivä, hyvis (antiaktiivisuuskuolema)
justy
Tacodas -1. Päivä, hyvis
einari - 3. Päivä, pahis (antiaktiivisuuskuolema)
Anblick 2. Päivä, pahis
Hukka
Jeku -> Viuhti

Mikäli rooliviestissä on jotakin epäselvää, ottakaa pikimmiten yhteyttä joko minuun tai varaPJ Cameroniin!
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Violet » 28.08.2017 00:00:26

Character.name = Tacodas
Character.vote = Null
Character.inventory.contains(derivointiMiekka) = True
Character.remainingTime = 116 Hours

Tacodas on ensimmäinen derivointimiekan haltija! Ja hänellä on 1. 9. klo 21:00 asti aikaa äänestää.

Puhumispakot:

Tässä vaiheessa vielä kaikki, muistakaa, että kolmen irlpäivän välein vähintäänkin se yksi viesti

Ensimmäinen päivä alkaa nyt!
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja einari » 28.08.2017 00:43:28

Jee! Vihdoin tää alko, Kylässä olikin jo aavemaisen hiljaista. :D Tää popcorn on mulle ihan uus pelityyppi, vaikuttaa jännältä. Onko joku teistä pelannut popcornia aiemmin?

Tacodas on näköjään meidän eka varma hyvis ja miekan haltija. Tässä on kyllä jännä tuo, että ammutusta (monikäyttöinen miekka selvästi) tulee seuraava miekan haltija, mikäli hän on hyvis. Yleensä jos kuolee hyviksenä niin jää sellainen turhautunut "miksette uskonu mua!!!" -fiilis, nyt sen pääsee purkamaan peliin. :D

Mun laskujeni mukaan käytössä on kolme harhalynkkausta, viimeistään neljännellä pitää osua.
Avatar
einari
Kyläläinen
 
Viestit: 75
Liittynyt: 10.03.2016 11:23:30
Palkinnot: 9

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Ares » 28.08.2017 07:13:18

Hereillä ollaan. Komppaan einaria siinä, että täällä oli tosiaan jo aika hiljaista. Kiva taas päästä pelaamaan pienehkön tauon jälkeen. Saa nähdä, miten aikataulutan pelaamisen ja opiskelu sekä muut harrastukset, sillä lukio on alkanut aika vauhdikkaasti. :P
Avatar
Ares
Kyläläinen
 
Viestit: 227
Liittynyt: 14.06.2017 20:20:56

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Jita » 28.08.2017 08:30:28

Mä en oo itsekään pelaillut tällä tavalla ennen mutta teoriassa säännöt ovat mulle hyvin tuttu juttu. Koska aseen haltija kuoleekin kohteen sijasta tapauksessa harhalynkkaus, harkitsematon hutiammunta on lähinnä itsetuhoisaa. Omasta mielestäni olisi yleisesti ottaen hyvin tärkeää että miekan haltija kirjoittaisi omat mietteensä muista pelaajista ennen kuin äänestää, sillä hudin sattuessahan on jo liian myöhäistä. Toinen asia mikä pitää ottaa huomioon on että päivä voi päättyä koska vain: käytännössä nyt siis silloin kun miekan haltija niin päättää. Pahisten rooli puolestaan tuntuu olevan imo ilman yötappoja "esitä kyläläistä ja tärise pelosta". Mun mielestäni pahiksilla saattaa stressitaso nousta siitä että yleisesti hyvismäisimpinä pidettyjä ei voi hiljentää: toisaalta en myöskään usko yleisesti hyvismäisten saavan asetta haltuun kovin suurella todennäköisyydellä. Säännöt periaatteessa sallivat aseen passaamisen äänestämällä tahallaan pelaajaa jolle aseen haluaa mutta se maksaa yhden harhalynkkauksen, ja käytännössä aseenhaltija on kuolemaantuomittu ellei onnistu löytämään pahispelaajaa. Itse ainakin mieluummin pitäisin peliä edistävät pelaajat neuvoa antamassa kuin aseen kahvassa jos mahdollista.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 28.08.2017 09:12:50

Hereillä ja nähtävästi miekan kahvassa.

Päivät olisi mahdollista päättää hyvinkin nopsaan tässä pelissä, mutta en näe tässä mitään itua - parempi antaa keskustelulle aikaa. Viestit ja keskustelu ovat ainoat tavat, joista voidaan kaivaa johtolangat ja pahikset esiin, joten mitä enemmän niitä saadaan pöydälle, sen parempi.

Ja mitä enemmän saadaan pöydälle epäilyjä & hyvisvibailuja kaikilta pelaajilta pelin aikana, sitä paremmat tsäänssit meillä hyviksillä on bongata sieltä epäilyttävyyksiä.

1.9. klo 21 asti on aikaa, ja näillä näkymin laitan itselleni hälyn sille illalle paria tuntia aiemmin, ja tulen silloin katkomaan pään (tai kaatumaan miekkaani) mahdollisimman lähellä deadline-aikaa, jotta kaikki saavat hyvin aikaa pohtia ja kirjoittaa auki pohdintojaan.

einari kirjoitti:Onko joku teistä pelannut popcornia aiemmin?

En ole.

quote kirjoitti:Säännöt periaatteessa sallivat aseen passaamisen äänestämällä tahallaan pelaajaa jolle aseen haluaa mutta se maksaa yhden harhalynkkauksen, ja käytännössä aseenhaltija on kuolemaantuomittu ellei onnistu löytämään pahispelaajaa. Itse ainakin mieluummin pitäisin peliä edistävät pelaajat neuvoa antamassa kuin aseen kahvassa jos mahdollista.


Tämä passaaminen on mielenkiintoinen mahdollisuus, mutta koska pelaajia on niin vähän (7 hyvistä, 3 pahista), ja pahisten loukkuun saaminen tulee olemaan hankalaa (ei tavallisia yötappo/äänestyskäytös -vihjeitä), niin kallistun samaan suuntaan kuin sinäkin, eli että alusta asti olisi parasta vain tähdätä pahiksiin. (Toki heti pahistutka alkaa vibattamaan, että yritetäänkö tässä pedata "peliä edistäville aktiivisille" pahiksille suojaa ja varmistella heti alussa, ettei tulisi passausta itselle tai pahiskavereille.)

(Ja lopuksi vielä: kiitos Violet mielenkiintoisesta kokeellisesta pelikonseptista! Mun ei pitänyt vähintään kuukauteen osallistua mihinkään peliin muiden projektien takia, mutta tämä kiinnosti ihan liikaa etten voinut jättää välistä.)
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 28.08.2017 09:14:56

Jitachi kirjoitti:Omasta mielestäni olisi yleisesti ottaen hyvin tärkeää että miekan haltija kirjoittaisi omat mietteensä muista pelaajista ennen kuin äänestää, sillä hudin sattuessahan on jo liian myöhäistä.


Samaa mieltä myös tästä kohdasta.
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 28.08.2017 09:15:56

Huomenta sairastuvan puolelta, nyt on sitten miun vuoro sairastaa. Varoitan jo nyt, että mulla on irl-töissä kiire, mutta pyrin hoitamaan pelin kunniakkaasti loppuun. :)

Ja pelistä: uusi ja vieras tapa pelata mullekkin, katsotaan mitä tästä tulee? Aaveet pois nurkista!
// Tacodas x 2
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 28.08.2017 10:06:59

Hei ja terve kaikille. Itsellekin täysin uusi pelityyppi, mutta katsotaan mitä tapahtuu :D

Tacodas kirjoitti:Tämä passaaminen on mielenkiintoinen mahdollisuus, mutta koska pelaajia on niin vähän (7 hyvistä, 3 pahista), ja pahisten loukkuun saaminen tulee olemaan hankalaa (ei tavallisia yötappo/äänestyskäytös -vihjeitä), niin kallistun samaan suuntaan kuin sinäkin, eli että alusta asti olisi parasta vain tähdätä pahiksiin.


Itse pohdin, että vaikka periaatteessa meidän ei tarvitse äänestää, niin voitaisiin äänestää silti. Toki tämä riippuu miekan haltijasta, että haluaako olla vain päätöksen toimeenpanija vai tehdä omat päätöksensä itse, mutta näkisin kuitenkin että saataisiin enemmän informaatiota pelaajista, mikäli kaikki pyrittäisiin saamaan vaikuttamaan aktiivisesti siihen kuka lynkataan.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Zey » 28.08.2017 10:21:17

Hereillä ollaan!

En ole popcornia pelannut, mut mielenkiintoinen idea.

Olen samaa mieltä Tacodasin kanssa, että mahdollisimman pitkälle miekalla ampuminen (:D) kannattaa venyttää, sillä se antaa lisää aikaa keskustelulle. Vaikka se ei vaikuttaisi sen päivän päätökseen mitenkään, voi sillä olla seuraavina päivinä arvoa.

Mitä tulee aseen passaamiseen hyvismäiselle pelaajalle, niin en kannata. En näe mitään järkeä koska hyvismäisempi peliä edistävä pelaaja ei ole yhtään sen enempää oikeassa ja jos hänen mielipiteensä vaikuttaa järkeviltä, niin aseenkantaja voi ihan hyvin kuunnella miten se hyvismäinen pelaaja toimisi ja toimia samoin. Tällöin ei menetetä yhtään harhalynkkausta, eikä aseteta niitä hyvismäisempiä myöskään turhaan kuolemanvaaraan (jos ase passattaisiin, eikä hyvismäinen osuisikaan pahikseen, niin siinä menetettäisiin hänen mielipiteet loppu pelin ajan turhaan). Lisäksi näen muutenkin hyödyllisempänä, että jos harhalynkkaus tapahtuu, niin miekka siirtyy mielummin mahdollisimman pahismaiselle pelaajalle, sillä näin ollen muiden katseet voi alkaa hakea sitä pahista oikeasta paikasta, eikä turhaan tuhlata enää aikaa siihen pahismaiseen hyvikseen.

Mitä tulee sitten Tacodasin puhumiseen, niin oon aika kahdella vaiheilla. Toisaalta, ennakkovaroitus on hyvä, jotta hyvis voi sitten puolustautua. Toisaalta näen, että pahiksille tilanteen ennakointi voi olla helpompaa mitä normi pelissä, kun täytyy vaan yhden pelaajan mielipiteitä seurata. Tämän takia haluaisin vaikeuttaa asiaa niin, ettei Tacodas ainakaan ihan heti päivästä olisi mielipiteitään viljelemässä, koska silloin pahiksien olisi vaikeampi arvioida miten suuressa vaarassa joku pahiksista on ja näin ollen saataisiin ehkä paremmin niitä pahiksien käyttäytymistä toisiaan kohtaan seurata. Pahiksien täytyisi miettiä miten suhtautua toisiinsa tietämättä mitä Tacodas ajattelee niistä toisista. Ehkä lähtisin jopa jonkinlaista KKÄ:tä rakentamaan peliin: ensimmäisellä kierroksella kaikki muut pulisisivat mahdollisimman paljon ja Tacodas kirjoittelisi itsekseen kaikkia huomioita ylös (toki myös jonkinlaista keskusteluun osallistumista voisi olla, mut ei niitä epäilyksien jakoa). Toisella kierroksella Tacodas sitten heti alkuun postaisi huomionsa ja epäilyksensä, milloin saadaan se ennakkovaroitus ja kukin voi puolustautua Tacodasin epäilyksiin.

Miettisin myöskin, että jos pidettäisiin pisteytystä pelissä? On toiminut minipeleissä ja voisi olla ihan hyvä tässäkin. Eli jokainen tekisi joka päivä (ensimmäisen kierroksen aikana, jos tuohon mun ehdotukseen suostutte) pisteytyksen, jossa järjestäisi pelaajat hyvismäisimmästä epäilyttävimpään. Eli esim. nyt ensimmäisenä päivänä kun jokaisella (paitsi Tacolla) on 8 pelaajaa mietittävänä, niin 1 piste annettaisiin hyvismäisimmälle, 2 piste toiseksi hyvismäiselle jne. Tällöin pahiksien täytyy paitsi ottaa kantaa pahiskavereihinsa, myös miettiä mihin kohtaa listalla heidät laittavat. Näin myös näkyisi selkeästi ketä kaikki muut pitävät epäilyttävinä ja kuka on epäilyttävin. Toisi Tacolle lisää materiaalia, jonka sitten voi huomioida enemmän tai vähemmän.

Mut joo, nyt mä meen takaisin nukkumaan (oon viime yönä nukkunut 5 tuntia pienissä pätkissä) ja sen jälkeen rupeankin muuttamaan.

//jeekaka väliin. Itse en haluaisi sitoa miekan haltijaa mitenkään. Haluaisin pitää tapot mahdollisimman randomina suurimman osan aikaa, sillä musta se tekisi pahiksille hiostavat paikat, kun ei voisi vaikuttaa, eikä hirveän aikaisin ennakoida tappoja. Pitäisin myöskin pisteytystä parempana kuin äänestystä, sillä nyt kun niillä muiden äänillä ei oikeasti ole mitään merkitystä tappoon, niin pahiksilla ei olisi mitään esteitä heitellä ääniä toisilleen -> näen infon pienempänä, kuin jos laitetaan pelaajat oikeasti arvioimaan kaikkia ja laittamaan järjestykseen.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 28.08.2017 11:05:15

Zey kirjoitti:Mitä tulee sitten Tacodasin puhumiseen, niin oon aika kahdella vaiheilla. Toisaalta, ennakkovaroitus on hyvä, jotta hyvis voi sitten puolustautua. Toisaalta näen, että pahiksille tilanteen ennakointi voi olla helpompaa mitä normi pelissä, kun täytyy vaan yhden pelaajan mielipiteitä seurata. Tämän takia haluaisin vaikeuttaa asiaa niin, ettei Tacodas ainakaan ihan heti päivästä olisi mielipiteitään viljelemässä, koska silloin pahiksien olisi vaikeampi arvioida miten suuressa vaarassa joku pahiksista on ja näin ollen saataisiin ehkä paremmin niitä pahiksien käyttäytymistä toisiaan kohtaan seurata. Pahiksien täytyisi miettiä miten suhtautua toisiinsa tietämättä mitä Tacodas ajattelee niistä toisista.


Zey kirjoitti://jeekaka väliin. Itse en haluaisi sitoa miekan haltijaa mitenkään. Haluaisin pitää tapot mahdollisimman randomina suurimman osan aikaa, sillä musta se tekisi pahiksille hiostavat paikat, kun ei voisi vaikuttaa, eikä hirveän aikaisin ennakoida tappoja. Pitäisin myöskin pisteytystä parempana kuin äänestystä, sillä nyt kun niillä muiden äänillä ei oikeasti ole mitään merkitystä tappoon, niin pahiksilla ei olisi mitään esteitä heitellä ääniä toisilleen -> näen infon pienempänä, kuin jos laitetaan pelaajat oikeasti arvioimaan kaikkia ja laittamaan järjestykseen.


Mä en oikein ymmärrä, miten tappojen randomius edistäisi hyvisten peliä. Pahiksilla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta tappaa hyviksiä, joten ainoa mahdollisuus on agitoida jotain hyvistä pahismaiseksi - mutta yhtälailla hyviskin voi olla aika vakuuttunut jonkun pahikseudesta ja olla silti väärässä. Lisäksi jos pahiksen epäilyt ovat sinänsä täysin yhdentekeviä lopullisen lynkkauksen suhteen, pahiskaverin vahvakin epäily on helppoa. Sitten taas jos on tiedossa, kuka on pudotusuhan alla, ainakin pahikset voivat selkeämmin pyrkiä vaikuttamaan juuri varman hyviksen mielipiteeseen, ja jos on käytössä edes jonkunverran sitova yleiseen mielipiteeseen perustuva lynkkausjärjestelmä, pahiksilla on myös mahdollisuus yrittää jotain temppuja ja jäädä niistä kiinni.

Lisäksi kun meillä nyt kuitenkin on joka kierroksella varma hyvis, niin mun mielestä meidän pitäisi myös hyödyntää se mahdollisuus, että saadaan mielipiteitä pelaajalta, jolla ei ainakaan ole mitään pahisagendaa taustalla.

Zey kirjoitti:Ehkä lähtisin jopa jonkinlaista KKÄ:tä rakentamaan peliin: ensimmäisellä kierroksella kaikki muut pulisisivat mahdollisimman paljon ja Tacodas kirjoittelisi itsekseen kaikkia huomioita ylös (toki myös jonkinlaista keskusteluun osallistumista voisi olla, mut ei niitä epäilyksien jakoa). Toisella kierroksella Tacodas sitten heti alkuun postaisi huomionsa ja epäilyksensä, milloin saadaan se ennakkovaroitus ja kukin voi puolustautua Tacodasin epäilyksiin.


Tässä on mielestäni jotain ideaa. Jos päivän lynkattava päätetään yhdessä jollain systeemillä, oli se sitten pisteytys tai äänestys, aseen haltijalle jää vielä jonkinlainen veto-oikeus seuraavalle kierrokselle.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 28.08.2017 11:36:45

Jonkinlainen äänestys tai Zeyn ehdottama pisteytyssysteemi olisi kyllä kultaa tässä pelissä. Pisteytyssysteemi ei ole mulle tuttu, mutta kuulostaa hyödylliseltä, koska siinä ilmeisesti pelaajien on otettava kantaa jokaiseen muuhun pelaajaan. Tällaisten kirjoittaminen on aina vähän haastavaa pahiksille.

Komppaan Zeyn viestin pohjalla olevaa ajatusta siitä, että on hyvä pitää tilanne vähän epävarmana ja kinkkisenä pahiksille. Osallistun keskusteluun (yllätys yllätys, ihan kuin muka pystyisin olemaan hiljaa :D) mutta pitänen omat pelaajamietintäni vähän piilosssa ainakin nyt eka pari irlpäivää. Katkon sitten mitä katkon, ehkä seuraan yleistä mielipidettä, ehkä en B) Mutta luulen että siitä olisi hyötyä, että tyyliin ~24h ennen lynkkausta kerron omatkin pelaaja/lynkkausmietteet, jotta niistäkin ehtii pulinaa ja painetta syntyä ennen h-hetkeä. Jotain tälläistä ilmeisesti haitkin Zey takaa ehdotuksessasi KKÄ:n tapaisesta äänestyksestä?

Ja vielä äänestyksistä/pisteytyksistä - sen lisäksi että saadaan infoa, niin kyllä mun mielestä juonittelupelit on tiimipelejä, ja hyvä jos saadaan pisteytyksilläkin/feikkiäänestyksilläkin käyttöön sitä kuuluisaa joukkoälyä. Suurin osa meistä kuitenkin on hyviksiä samalla tavoitteella. #cheesy inspirational motivational post of the day
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Anblick » 28.08.2017 14:23:15

Moikka kaikki! :>

Itsekään en ole koskaan pelannut tällaista peliä ja olen kyllä aika innoissani. Peliteknisyyksistä puhuminen on mielestäni tällä kertaa hyvinkin tervetullutta ainakin näin ensi alkuun, koska ainakaan itselläni ei ole erityisen selvää käsitystä, miten itse kunkin kannattaisi tällaisessa asetelmassa toimia. Musta pelityypin hauskuus olisi nimenomaan siinä, että tavallisista juonareista poiketen ei ole mitään yleistä äänestysjärjestelmää, jota miekkatyypin pitäisi noudattaa, vaan että päätäntävalta oikeasti olisi tällä yhdellä henkilöllä. Osittain on toki makuasia, mistä tykkää, mutta en kyllä ole ihan samaa mieltä Jeekakan perusteiden kanssa.

Jeekaka kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä, miten tappojen randomius edistäisi hyvisten peliä. Pahiksilla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta tappaa hyviksiä, joten ainoa mahdollisuus on agitoida jotain hyvistä pahismaiseksi - mutta yhtälailla hyviskin voi olla aika vakuuttunut jonkun pahikseudesta ja olla silti väärässä. Lisäksi jos pahiksen epäilyt ovat sinänsä täysin yhdentekeviä lopullisen lynkkauksen suhteen, pahiskaverin vahvakin epäily on helppoa. Sitten taas jos on tiedossa, kuka on pudotusuhan alla, ainakin pahikset voivat selkeämmin pyrkiä vaikuttamaan juuri varman hyviksen mielipiteeseen, ja jos on käytössä edes jonkunverran sitova yleiseen mielipiteeseen perustuva lynkkausjärjestelmä, pahiksilla on myös mahdollisuus yrittää jotain temppuja ja jäädä niistä kiinni.

Lukemattomia kertoja on käynyt niinkin, että hyvikset ovat enemmistönä äänestäneet toisen hyviksen pois, joten en tiedä, onko demokratia aina paras keino. Ja äänestämättömyyshän ei tarkoita sitä, etteikö asioita voisi (ja pitäisi) puida topicissa ääneen, lopullinen päätös vain jätetään miekkailijalle. En myöskään oikein ymmärrä, millaisista tempuista pahikset voisivat jäädä kiinni vasta yleisen äänestämisen myötä – pelissähän ei esimerkiksi ole erikoisia, joten vale-esilletuloja jonain erikoishahmona ei varmastikaan tulla näkemään. Toki pahikset juonittelevat siitä riippumatta, laitetaanko heitä äänestämään vai ei. Keskustellessa nämä juonittelut varmaan tulevat esiin, vaikka niitä ei realisoitaisi ääniksi.

Mä en totta puhuen hirveästi piittaa listauksista hyvismäisimmästä pahismaisimpaan, koska kuten olen aiemmissakin peleissä muistaakseni joskus todennut, luokittelen pelaajat epäilyttäviin ja ei-epäilyttäviin sen kummemmin lokeroimatta. Toisaalta sinänsä ymmärrän, että tarkempi listaaminen voisi olla tämän tyyppisessä pelissä ihan hyödyllinen elementti, koska toki se hankaloittaa pahisten piileskelyä.

En hirveästi ymmärrä pelien tasapainottamisesta, mutta musta tuntuu, että tässä on pahiksia aika paljon. Yötappoja ei tosin ole, joten johtuuko pahisten suuri lukumäärä sitten siitä?
Avatar
Anblick
Kyläläinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 27.05.2017 21:25:27

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 28.08.2017 14:52:34

Anblick kirjoitti:
Jeekaka kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä, miten tappojen randomius edistäisi hyvisten peliä. Pahiksilla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta tappaa hyviksiä, joten ainoa mahdollisuus on agitoida jotain hyvistä pahismaiseksi - mutta yhtälailla hyviskin voi olla aika vakuuttunut jonkun pahikseudesta ja olla silti väärässä. Lisäksi jos pahiksen epäilyt ovat sinänsä täysin yhdentekeviä lopullisen lynkkauksen suhteen, pahiskaverin vahvakin epäily on helppoa. Sitten taas jos on tiedossa, kuka on pudotusuhan alla, ainakin pahikset voivat selkeämmin pyrkiä vaikuttamaan juuri varman hyviksen mielipiteeseen, ja jos on käytössä edes jonkunverran sitova yleiseen mielipiteeseen perustuva lynkkausjärjestelmä, pahiksilla on myös mahdollisuus yrittää jotain temppuja ja jäädä niistä kiinni.

Lukemattomia kertoja on käynyt niinkin, että hyvikset ovat enemmistönä äänestäneet toisen hyviksen pois, joten en tiedä, onko demokratia aina paras keino. Ja äänestämättömyyshän ei tarkoita sitä, etteikö asioita voisi (ja pitäisi) puida topicissa ääneen, lopullinen päätös vain jätetään miekkailijalle. En myöskään oikein ymmärrä, millaisista tempuista pahikset voisivat jäädä kiinni vasta yleisen äänestämisen myötä – pelissähän ei esimerkiksi ole erikoisia, joten vale-esilletuloja jonain erikoishahmona ei varmastikaan tulla näkemään. Toki pahikset juonittelevat siitä riippumatta, laitetaanko heitä äänestämään vai ei. Keskustellessa nämä juonittelut varmaan tulevat esiin, vaikka niitä ei realisoitaisi ääniksi.


En mäkään usko, että harhalynkkauksilta vältyttäisiin äänestämällä, mutta äänestäminen pakottaisi jokaisen ottamaan oikeasti kantaa siihen, kuka putoaa. Vaikka viimeinen päätösvalta on lopulta aseen haltijalla, äänestys olisi tässä pelissä tapa kartoittaa konkreettisesti ja yksiselitteisesti yleinen mielipide, ja se kenet on oikeasti valmis pudottamaan kertoo ehkä enemmän roolista kuin vain se, ketä epäilee. Allekirjoitan myös Tacodasin mielipiteen tiimipelistä.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 28.08.2017 14:57:05

Ja mikäänhän ei pakota meitä lukittautumaan mihinkään yhteen systeemiin :D Ekana päivänä äänestys voisi olla helppo tapa saada peli käyntiin, sitten kun on enemmän materiaalia voisi siirtyä pisteytyssysteemiin. Lisäksi aseen haltijalla on aina villi kortti, ja vaikka jotain yhteisiä käytäntöjä sovittaisiinkin, on tällä aina mahdollisuus sooloilla eri mieltä ollessaan.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Jita » 28.08.2017 16:24:36

Mun mielestäni koko äänestyssysteemi tuntuu pelin monimutkaistamiselta puhtaasta monimutkaistamisen ilosta ilman oikeaa tarvetta tehdä niin, loppupäätös on kuitenkin aseen haltijalla. Koska normaalit äänestyskomennot ovat muussa käytössä, saattaa miekan haltija vanhasta tottumuksesta vahingossa laittaa tappokomennon äänestämisen sijasta. Eikä siitä voi saada edes minkäänlaista pahislukua tai painetta: koska kaikki tietävät sen olevan loppupeleissä leikkiäänestys, niin en pidä hyvinkään todennäköisenä että siitä saisi mitään irti. Lisäksi, koska äänestyksellä ei oikeasti ole mitään oikeaa valtaa, niin sillä ei saa normaalia painetta pahiksille aikaan: mitä hyötyä on äänestyksestä jonka kuka tahansa voi vetää tahallaan vitsiksi ilman huolta siitä että oikeasti lynkkaannut. Onhan siinä se, että derivointimiekan haltija saa tietoonsa, mikä on enemmistön tahto, mutta mikä se loppupeleissä on? Enemmistön tahto, josta yksinkertaisesti ei voi olla varma että osuuko se oikeaan vai ei. Näen äänestystyksessä vielä senkin huonon puolen, että se jättää myös takaoven laiskalle perustelulle: tiedän parin pelaajan harrastelevan sitä, että ainoastaan äänestävät ilman mitään kunnollisia perusteluita. Ilman äänestämistä ihmisten on pakko olla hieman aktiivisemmin esillä kuin normipelissä. Mielestäni Zeyn idea pisteytyssysteemistä kuulostaa toimivammalta, koska se pakottaa myös pahikset töihin.

Olemalla aktiivinen saa muutenkin mun mielestä varmasti oman kantansa esille ilman että joutuu turvautumaan minkäänlaiseen temppuiluun.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Hukka » 28.08.2017 20:41:14

Hei ihmiset! Minullekin uusi pelityyppi, odotan innolla!

jeekaka kirjoitti:Itse pohdin, että vaikka periaatteessa meidän ei tarvitse äänestää, niin voitaisiin äänestää silti. Toki tämä riippuu miekan haltijasta, että haluaako olla vain päätöksen toimeenpanija vai tehdä omat päätöksensä itse, mutta näkisin kuitenkin että saataisiin enemmän informaatiota pelaajista, mikäli kaikki pyrittäisiin saamaan vaikuttamaan aktiivisesti siihen kuka lynkataan.

Tämä kuulostaa ihan hyvältä. Ei tarvitse ehkä äänestää, kunhan vaan tuodaan mielipiteitä esiin; saadaan jotain pohdintaa, mikä ehkä korvaa yötapoista uupumaan jäävää informaatiota, toisaalta tämä on myös ihan itsestään selvää. Mistä me muustakaan täällä puhuttaisiin kuin kuka tuntuu epäilyttävältä? Säästä? Tämä nostaa vähän karvoja pystyyn, mutta toisaalta hän oli ensimmäinen, joka koko jutusta mainitsi, lasketaan ehkä sen piikkiin.

Zeyn pohdinnat asianmukaiset ja zeymäiset. Kannatan ajatuksiasi.

jeekaka kirjoitti:Lisäksi jos pahiksen epäilyt ovat sinänsä täysin yhdentekeviä lopullisen lynkkauksen suhteen, pahiskaverin vahvakin epäily on helppoa. Sitten taas jos on tiedossa, kuka on pudotusuhan alla, ainakin pahikset voivat selkeämmin pyrkiä vaikuttamaan juuri varman hyviksen mielipiteeseen, ja jos on käytössä edes jonkunverran sitova yleiseen mielipiteeseen perustuva lynkkausjärjestelmä, pahiksilla on myös mahdollisuus yrittää jotain temppuja ja jäädä niistä kiinni.

jeekakalta tämä taas omituinen ajatus, en saa jotenkin kiinni, mikä tässä nyt oli hyvisten kannalta järkevää, mä yritän tuota ymmärtää, mutta nään vaan tuon, että “pahikset voivat selkeämmin pyrkiä vaikuttamaan juuri varman hyviksen mielipiteeseen” ja “pahiksilla on myös mahdollisuus yrittää jotain temppuja”. Tiedän, että tartun pikku asioihin, mutta tartunpa silti.

Anblick kirjoitti:Mä en totta puhuen hirveästi piittaa listauksista hyvismäisimmästä pahismaisimpaan, koska kuten olen aiemmissakin peleissä muistaakseni joskus todennut, luokittelen pelaajat epäilyttäviin ja ei-epäilyttäviin sen kummemmin lokeroimatta. Toisaalta sinänsä ymmärrän, että tarkempi listaaminen voisi olla tämän tyyppisessä pelissä ihan hyödyllinen elementti, koska toki se hankaloittaa pahisten piileskelyä.

Komppaan tässä kyllä ihan kaikkea: itselläkin on yleensä vaikea laittaa ihmisiä järjestykseen, vaan mieluummin ryhmitellä, mutta uskon todella, että tässä pelissä tuollaisesta olisi erityisesti hyötyä.

jeekaka kirjoitti:En mäkään usko, että harhalynkkauksilta vältyttäisiin äänestämällä, mutta äänestäminen pakottaisi jokaisen ottamaan oikeasti kantaa siihen, kuka putoaa. Vaikka viimeinen päätösvalta on lopulta aseen haltijalla, äänestys olisi tässä pelissä tapa kartoittaa konkreettisesti ja yksiselitteisesti yleinen mielipide, ja se kenet on oikeasti valmis pudottamaan kertoo ehkä enemmän roolista kuin vain se, ketä epäilee.

Mitä mieltä olet pisteytyksestä?

jeekaka kirjoitti:Ja mikäänhän ei pakota meitä lukittautumaan mihinkään yhteen systeemiin :D Ekana päivänä äänestys voisi olla helppo tapa saada peli käyntiin, sitten kun on enemmän materiaalia voisi siirtyä pisteytyssysteemiin. Lisäksi aseen haltijalla on aina villi kortti, ja vaikka jotain yhteisiä käytäntöjä sovittaisiinkin, on tällä aina mahdollisuus sooloilla eri mieltä ollessaan.

Tämä kuulostaa jo paljon paremmalta, katselen sinua silti tarkemmin.
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 28.08.2017 21:20:52

Mä olen 100 kertaa lukenu säännöt mut tuntuu vaan että olen eksyksissä pelin kanssa: no, kai mä opin. :)

Itse en haluaisi sitoa miekan haltijaa mitenkään. Haluaisin pitää tapot mahdollisimman randomina suurimman osan aikaa, sillä musta se tekisi pahiksille hiostavat paikat, kun ei voisi vaikuttaa, eikä hirveän aikaisin ennakoida tappoja. Pitäisin myöskin pisteytystä parempana kuin äänestystä, sillä nyt kun niillä muiden äänillä ei oikeasti ole mitään merkitystä tappoon, niin pahiksilla ei olisi mitään esteitä heitellä ääniä toisilleen -> näen infon pienempänä, kuin jos laitetaan pelaajat oikeasti arvioimaan kaikkia
Komppaus tälle. Käytännössä nukkuen eletyn päivän jälkeen olo on vielä senverran outo, ettei juonittelu ota sujuakseen, yritän flunssasta toivuttuani saada järkevää tekstiä aikaan.
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 28.08.2017 22:14:50

Hukka kirjoitti:
jeekaka kirjoitti:En mäkään usko, että harhalynkkauksilta vältyttäisiin äänestämällä, mutta äänestäminen pakottaisi jokaisen ottamaan oikeasti kantaa siihen, kuka putoaa. Vaikka viimeinen päätösvalta on lopulta aseen haltijalla, äänestys olisi tässä pelissä tapa kartoittaa konkreettisesti ja yksiselitteisesti yleinen mielipide, ja se kenet on oikeasti valmis pudottamaan kertoo ehkä enemmän roolista kuin vain se, ketä epäilee.

Mitä mieltä olet pisteytyksestä?


Tykkäisin siitä, että meillä olisi joku konkreettinen tapa vaikuttaa lynkattavaan - pisteytyksessä eniten ääniä saanut olisi neuvoston esitys lynkattavaksi, ja aseen haltija voisi sitä noudattaa, ellei ole mitään perusteltua syytä olla eri mieltä. Toivoisin, että se aiheuttaisi pahiksille enemmän painetta kuin pelkkä randomius, ja toisaalta motivoisi myös hyviksiä kun mielipiteillä on oikeasti väliä. Tosin IMHO sama vaikutus olisi feikkiäänestyksellä, ja siihen voisi olla matalampi kynnys, ainakin itselleni on todennäköisesti todella vaikea alkaa laittaa ihmisiä mihinkään järjestykseen vielä ekan päivän perusteella.

Mä oon ehkä vähän silleen autistinen, että tykkään analysoida äänestyskäytöstä, kun en aina luota readeihini siitä mistä syystä kukakin vaikuttaa musta pahismaiselta (esim Zey monesti, vaikka onkin viime peleissä missä olen seurannut ollut hyvis mun mahatunteista huolimatta :D). Lisäksi tykkään myös vähän rennommasta otteesta, varsinkin ekana päivänä kun ei oikeasti hirveästi materiaalia vielä ole.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja einari » 28.08.2017 23:44:20

Oon Tacodasin kanssa samaa mieltä siitä, että päivät kannattaa pitää pitkinä, jotta on aikaa keskustelulle.

Zeyltä hyvää pohdiskelua. Mä ehkä itse vierastan ajatusta mistään äänestyksestä/pisteytyksestä. Mun mielestä jokainen voisi tuoda epäilynsä esiin haluamallaan tavalla. Tykkään pelin ideasta ja ois kiva ainakin kokeilla sitä sellaisenaan ilman, että tuodaan mitään äänestystä mukaan.

Hukka kirjoitti:
jeekaka kirjoitti:Itse pohdin, että vaikka periaatteessa meidän ei tarvitse äänestää, niin voitaisiin äänestää silti. Toki tämä riippuu miekan haltijasta, että haluaako olla vain päätöksen toimeenpanija vai tehdä omat päätöksensä itse, mutta näkisin kuitenkin että saataisiin enemmän informaatiota pelaajista, mikäli kaikki pyrittäisiin saamaan vaikuttamaan aktiivisesti siihen kuka lynkataan.
Tämä kuulostaa ihan hyvältä. Ei tarvitse ehkä äänestää, kunhan vaan tuodaan mielipiteitä esiin; saadaan jotain pohdintaa, mikä ehkä korvaa yötapoista uupumaan jäävää informaatiota, toisaalta tämä on myös ihan itsestään selvää. Mistä me muustakaan täällä puhuttaisiin kuin kuka tuntuu epäilyttävältä? Säästä? Tämä nostaa vähän karvoja pystyyn, mutta toisaalta hän oli ensimmäinen, joka koko jutusta mainitsi, lasketaan ehkä sen piikkiin.

En nyt ihan ymmärtänyt, että mitä mieltä olit tästä jeekakan ehdotuksesta. Mikä siinä nosti karvoja pystyyn?

Anblick kirjoitti:En hirveästi ymmärrä pelien tasapainottamisesta, mutta musta tuntuu, että tässä on pahiksia aika paljon. Yötappoja ei tosin ole, joten johtuuko pahisten suuri lukumäärä sitten siitä?

Miksi pohdiskelit tätä?

Jeekaka on lähtenyt aika aktiivisesti liikkeelle omaa ehdotustaan puolustellen. Keräisikö pahis tällaista huomiota itseensä?

jeekaka kirjoitti:Mä oon ehkä vähän silleen autistinen, että tykkään analysoida äänestyskäytöstä, kun en aina luota readeihini siitä mistä syystä kukakin vaikuttaa musta pahismaiselta

Mäkin tykkään kyllä analysoida äänestyskäyttäytymistä, mutta en tiedä, kuinka paljon se tällaisessa feikkiäänestyksessä lopulta kertoisi. Varmasti jonkun verran tulkittavaa saisi, mutta musta tuntuu, että lähinnä äänestys antaisi pahiksille taktikointimahdollisuuksia.

jeekaka kirjoitti:Lisäksi tykkään myös vähän rennommasta otteesta, varsinkin ekana päivänä kun ei oikeasti hirveästi materiaalia vielä ole.

Onko äänestäminen siis susta rennompaa kuin pelkkä keskustelu?

Kaikki muut on tainneet herätä paitsi justy.

Oon ihan silmät ristissä töiden jälkeen, pahoittelut irrallisiksi jääneistä ajatuksista. :D Koitan seuraavaksi muistaa punaisen langan.
Avatar
einari
Kyläläinen
 
Viestit: 75
Liittynyt: 10.03.2016 11:23:30
Palkinnot: 9

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 29.08.2017 14:38:13

einari kirjoitti:
jeekaka kirjoitti:Lisäksi tykkään myös vähän rennommasta otteesta, varsinkin ekana päivänä kun ei oikeasti hirveästi materiaalia vielä ole.

Onko äänestäminen siis susta rennompaa kuin pelkkä keskustelu?


Lähinnä taisin tarkoittaa että rennompaa kuin pisteytys.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja justy » 29.08.2017 14:40:22

Jitachi kirjoitti:Koska aseen haltija kuoleekin kohteen sijasta tapauksessa harhalynkkaus, harkitsematon hutiammunta on lähinnä itsetuhoisaa. Omasta mielestäni olisi yleisesti ottaen hyvin tärkeää että miekan haltija kirjoittaisi omat mietteensä muista pelaajista ennen kuin äänestää, sillä hudin sattuessahan on jo liian myöhäistä.


Miksi koet tärkeäksi että juuri miekan haltija kirjoittaa omat mietteensä? Ymmärrän kyllä että hän kuolee jos arvaa väärin, mutta emmehän me mitenkään erityisesti ole kiinnostuneita miekan haltijan mietteistä (sori Tacodas) kun tiedämme jo, että hän on hyvis.

Jitachi kirjoitti:Toinen asia mikä pitää ottaa huomioon on että päivä voi päättyä koska vain: käytännössä nyt siis silloin kun miekan haltija niin päättää. Pahisten rooli puolestaan tuntuu olevan imo ilman yötappoja "esitä kyläläistä ja tärise pelosta". Mun mielestäni pahiksilla saattaa stressitaso nousta siitä että yleisesti hyvismäisimpinä pidettyjä ei voi hiljentää: toisaalta en myöskään usko yleisesti hyvismäisten saavan asetta haltuun kovin suurella todennäköisyydellä. Säännöt periaatteessa sallivat aseen passaamisen äänestämällä tahallaan pelaajaa jolle aseen haluaa mutta se maksaa yhden harhalynkkauksen, ja käytännössä aseenhaltija on kuolemaantuomittu ellei onnistu löytämään pahispelaajaa. Itse ainakin mieluummin pitäisin peliä edistävät pelaajat neuvoa antamassa kuin aseen kahvassa jos mahdollista.


Mielestäni meidän kannattaa aina ampua pahismaisinta pelaajaa eikä miettiä onko tämä pelaaja antanut aktiivisesti neuvoja. Siitä olen kyllä samaa mieltä, ettei ketään kannata oman henkensä kustannuksella ampua ihan vain miekan siirron vuoksi.

Mielstäni meidän kannattaa sopia jokin tapa äänestää konsensuskohde Tacodasille (ja myöhemmille miekankäyttäjille). Äänestetään vaikka tekstin kokoa kasvattamalla tai värien avulla mutta ilman plussia, niin Tacodas ei vahingossa laukaise asettaan. Tällaisessa äänestyksessä olisi se etu, että pahiksetkin joutuisivat ottamaan kantaa pelaajiin samalla tapaa kuin normipelissä. Sitten olisi äänestystuloksia analysoitavana, ne ovat usein hyödyllisiä pahisjahdissa.


Zey kirjoitti:Mitä tulee sitten Tacodasin puhumiseen, niin oon aika kahdella vaiheilla. Toisaalta, ennakkovaroitus on hyvä, jotta hyvis voi sitten puolustautua. Toisaalta näen, että pahiksille tilanteen ennakointi voi olla helpompaa mitä normi pelissä, kun täytyy vaan yhden pelaajan mielipiteitä seurata. Tämän takia haluaisin vaikeuttaa asiaa niin, ettei Tacodas ainakaan ihan heti päivästä olisi mielipiteitään viljelemässä, koska silloin pahiksien olisi vaikeampi arvioida miten suuressa vaarassa joku pahiksista on ja näin ollen saataisiin ehkä paremmin niitä pahiksien käyttäytymistä toisiaan kohtaan seurata. Pahiksien täytyisi miettiä miten suhtautua toisiinsa tietämättä mitä Tacodas ajattelee niistä toisista. Ehkä lähtisin jopa jonkinlaista KKÄ:tä rakentamaan peliin: ensimmäisellä kierroksella kaikki muut pulisisivat mahdollisimman paljon ja Tacodas kirjoittelisi itsekseen kaikkia huomioita ylös (toki myös jonkinlaista keskusteluun osallistumista voisi olla, mut ei niitä epäilyksien jakoa). Toisella kierroksella Tacodas sitten heti alkuun postaisi huomionsa ja epäilyksensä, milloin saadaan se ennakkovaroitus ja kukin voi puolustautua Tacodasin epäilyksiin.


Miksi Tacodasin mielipiteiden tietäminen vaikeuttaisi pahisten suhtautumista toisiinsa? Eikö tilanne, jossa Tacodas epäilee yhtä pahista ole paljon vahvempi reagoitavaksi kuin tilanne, jossa pahikset eivät tiedä kuka on kuolemassa? Mitä tässä ehdotat kuulostaa vähän siltä kuin kuoleva valittaisiin täysin arvalla - tilanne joka tekee juonittelun lähes mahdottomalta kun kenenkään ei tarvitse oikein olla mitään mieltä.

Minusta meidän ei kannata rakentaa eri kierroksia äänestykselle, ne vain vievät aikaa pelaamiselta. Kannatan siis ihan perusmallia, jossa kaikki muka äänestävät ja Tacodas sitten joko tekee oman ratkaisunsa (en kannata) tai suostuu noudattamaan enemmistön tahtoa (kannatan).

Zey kirjoitti:Miettisin myöskin, että jos pidettäisiin pisteytystä pelissä? On toiminut minipeleissä ja voisi olla ihan hyvä tässäkin. Eli jokainen tekisi joka päivä (ensimmäisen kierroksen aikana, jos tuohon mun ehdotukseen suostutte) pisteytyksen, jossa järjestäisi pelaajat hyvismäisimmästä epäilyttävimpään. Eli esim. nyt ensimmäisenä päivänä kun jokaisella (paitsi Tacolla) on 8 pelaajaa mietittävänä, niin 1 piste annettaisiin hyvismäisimmälle, 2 piste toiseksi hyvismäiselle jne. Tällöin pahiksien täytyy paitsi ottaa kantaa pahiskavereihinsa, myös miettiä mihin kohtaa listalla heidät laittavat. Näin myös näkyisi selkeästi ketä kaikki muut pitävät epäilyttävinä ja kuka on epäilyttävin. Toisi Tacolle lisää materiaalia, jonka sitten voi huomioida enemmän tai vähemmän.


Pelaajien listaus epäilyttävyysjärjestykseen on pelityyli joka sopii toisille ja toisille ei. Minusta tämä monimutkaistaa turhaan asetelmaa ja vie huomiota itse asiasta - sen sijaan että keskitytään siihen kuka on epäilyttävin, pohditaan että miksi jonkun mielestä pelaaja x on kolmanneksi epäilyttävin eikä neljänneksi epäilyttävin.

Zey kirjoitti://jeekaka väliin. Itse en haluaisi sitoa miekan haltijaa mitenkään. Haluaisin pitää tapot mahdollisimman randomina suurimman osan aikaa, sillä musta se tekisi pahiksille hiostavat paikat, kun ei voisi vaikuttaa, eikä hirveän aikaisin ennakoida tappoja. Pitäisin myöskin pisteytystä parempana kuin äänestystä, sillä nyt kun niillä muiden äänillä ei oikeasti ole mitään merkitystä tappoon, niin pahiksilla ei olisi mitään esteitä heitellä ääniä toisilleen -> näen infon pienempänä, kuin jos laitetaan pelaajat oikeasti arvioimaan kaikkia ja laittamaan järjestykseen.


Minusta randomius ei ole hyvä juttu kyläläisille. Meidän pitää saada pahikset kiinni siitä, että he yrittävät manipuloida tilannetta ekstratiedoillaan. Jos peli on kauhean randomia, ei pahiksilla ole mielestäni tällaiseen toimintaan motivaatiota.


Anblick kirjoitti:
Jeekaka kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä, miten tappojen randomius edistäisi hyvisten peliä. Pahiksilla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta tappaa hyviksiä, joten ainoa mahdollisuus on agitoida jotain hyvistä pahismaiseksi - mutta yhtälailla hyviskin voi olla aika vakuuttunut jonkun pahikseudesta ja olla silti väärässä. Lisäksi jos pahiksen epäilyt ovat sinänsä täysin yhdentekeviä lopullisen lynkkauksen suhteen, pahiskaverin vahvakin epäily on helppoa. Sitten taas jos on tiedossa, kuka on pudotusuhan alla, ainakin pahikset voivat selkeämmin pyrkiä vaikuttamaan juuri varman hyviksen mielipiteeseen, ja jos on käytössä edes jonkunverran sitova yleiseen mielipiteeseen perustuva lynkkausjärjestelmä, pahiksilla on myös mahdollisuus yrittää jotain temppuja ja jäädä niistä kiinni.

Lukemattomia kertoja on käynyt niinkin, että hyvikset ovat enemmistönä äänestäneet toisen hyviksen pois, joten en tiedä, onko demokratia aina paras keino. Ja äänestämättömyyshän ei tarkoita sitä, etteikö asioita voisi (ja pitäisi) puida topicissa ääneen, lopullinen päätös vain jätetään miekkailijalle. En myöskään oikein ymmärrä, millaisista tempuista pahikset voisivat jäädä kiinni vasta yleisen äänestämisen myötä – pelissähän ei esimerkiksi ole erikoisia, joten vale-esilletuloja jonain erikoishahmona ei varmastikaan tulla näkemään. Toki pahikset juonittelevat siitä riippumatta, laitetaanko heitä äänestämään vai ei. Keskustellessa nämä juonittelut varmaan tulevat esiin, vaikka niitä ei realisoitaisi ääniksi.


Yleensä ne temput joista äänestyksessä jäädään kiinni on epäloogisesti perustellut epäilyt tai äänestäminen aiempaa puhettaan vastaan (esim. pelastaakseen pahiskaveria). Toki kyläläisetkin voivat käyttäytyä epäloogisesti ja tulla harhalynkatuiksi, mutta mielestäni äänestäminen on ainoa tapa laittaa kunnolla painetta pahisten niskaan. Muuten pelkään että pahisjahti jää sellaiseksi kädenlämpöiseksi läpsyttelyksi ja diskuteeraamiseksi, joka jättää pahiksille todella paljon normipeliä enemmän tilaa piileskellä.


Jitachi kirjoitti:Mun mielestäni koko äänestyssysteemi tuntuu pelin monimutkaistamiselta puhtaasta monimutkaistamisen ilosta ilman oikeaa tarvetta tehdä niin, loppupäätös on kuitenkin aseen haltijalla. Koska normaalit äänestyskomennot ovat muussa käytössä, saattaa miekan haltija vanhasta tottumuksesta vahingossa laittaa tappokomennon äänestämisen sijasta. Eikä siitä voi saada edes minkäänlaista pahislukua tai painetta: koska kaikki tietävät sen olevan loppupeleissä leikkiäänestys, niin en pidä hyvinkään todennäköisenä että siitä saisi mitään irti. Lisäksi, koska äänestyksellä ei oikeasti ole mitään oikeaa valtaa, niin sillä ei saa normaalia painetta pahiksille aikaan: mitä hyötyä on äänestyksestä jonka kuka tahansa voi vetää tahallaan vitsiksi ilman huolta siitä että oikeasti lynkkaannut. Onhan siinä se, että derivointimiekan haltija saa tietoonsa, mikä on enemmistön tahto, mutta mikä se loppupeleissä on? Enemmistön tahto, josta yksinkertaisesti ei voi olla varma että osuuko se oikeaan vai ei. Näen äänestystyksessä vielä senkin huonon puolen, että se jättää myös takaoven laiskalle perustelulle: tiedän parin pelaajan harrastelevan sitä, että ainoastaan äänestävät ilman mitään kunnollisia perusteluita. Ilman äänestämistä ihmisten on pakko olla hieman aktiivisemmin esillä kuin normipelissä. Mielestäni Zeyn idea pisteytyssysteemistä kuulostaa toimivammalta, koska se pakottaa myös pahikset töihin.

Olemalla aktiivinen saa muutenkin mun mielestä varmasti oman kantansa esille ilman että joutuu turvautumaan minkäänlaiseen temppuiluun.


Miksi ilman äänestämistä on pakko olla aktiivisempi? Mikä pakko kellään muulla kuin Tacodasilla on olla aktiivinen? Ja onko tässä pelissä mitään järkeä Tacodasin ampua epäaktiivisia ilman epäilyä? Jos epäaktiivinen on hyvis, Tacodas kuolee ja sitten miekka on neljä päivää jumissa pelaajalla joka ei ole aktiivinen. Ja tätä pelaajaa odotellessa muut sitten vaan ovat kovasti aktiivisia ilman mitään funktiota.

En myöskään ymmärrä miksi äänestyksen tarvitsisi olla yhtään sen leikimpi kuin normipelissä, missä se on hyvä työkalu pahisjahtiin. Luulen että suurin osa pelaajsita on halukkaita kunnioittamaan enemmistön tahtoa ja sitoutumaan siihen. Minä ainakin olen valmis siihen jos saan miekan.


Olen selkeästi Jeekakan kanssa samoilla linjoilla. Jitachin, Zeyn ja einarin asenne ihmetyttää eniten. Eniten Jitachin ja Zeyn, joista edellinen tuntuu uskovan aktiivisuuden olevan niin hyvismäistä että sen perusteella saadaan pahikset kiinni, ja jälkimmäinen tuntuu ajattelevan että yötapon randomius jotenkin auttaisi meitä pahisten nappaamisessa. Einari tuntuu tykkäävän ideasta äänestämättömyydestä koska se on erilainen normisysteemiin verrattuna. Tämän voin ehkä ymmärtää, vaikka olenkin vahvasti sitä mieltä että äänestys olisi paras tapa napata pahikset.

Tällä hetkellä ääni menisi Jitachille
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja justy » 29.08.2017 14:54:12

Pahoittelut viestin hyökkäävästä sävystä. Kiire tuottaa näköjään sellaista. Kuulen siis mielelläni argumentteja Tacodasin yksinvaltaisen päätöksenteon puolesta ja hänen mielipiteidensä salaamisen puolesta. Tällä hetkellä mielestäni ei ole vielä esitetty sellaisia, jotka jotenkin tekisivät pahisten nappaamisesta (sitovaa) äänestystä tehokkaampaa.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Jita » 29.08.2017 15:31:55

Äläs nyt vääntele sanojani ilman mun lupaa, justy :DD Mielestäni aktiivisuus ei ole automaattisesti mitenkään hyvismäistä eikä pahismaista, mutta olemalla epäaktiivinen ihmisten on vaikeampaa saada susta minkään laista kuvaa -> seurauksena epäaktiivisuus on mielestäni aika automaattisesti pahismaista, koska hyviksellä ei yksinkertaisesti ole mitään syytä pysytellä pelissä ilman että kukaan saisi susta minkään laista kuvaa. On jo hyvisten kannalta tärkeää että muutkin kuin Tacodas olisi aktiivinen, sillä Tacodakselle on epäedullisinta joutua ampumaan kohdetta puhtaalla hakuammunnalla. Toiseksi, en ymmärrä ollenkaan millaisessa tilanteessa Tacodasin pitäisi ammuskella epäaktiivisia: pelissähän on kolmen irl-päivän välein puhepakko joka tarkoittaa että epäaktiivisempienkin on pakko näyttää naamaansa peliketjussa säännöllisin väliajoin: mun mielestäni olisi kyllä siinä vaiheessa jo aika kummallista jos joku ainoastaan pysyttelee pelissä ilman että erityisesti keskustelee. Pääasiassa olen äänestämistä vastaan sen takia, koska haluan pitää asiat yksinkertaisena ja pidän sitä vain monimutkaistavana; koska mulla on muutenkin vaikeuksia keskittymishäiriön takia omien ajatusten kokoamisessa, en mielelläni ottaisi mukaan lisää elementtejä sekoittamaan systeemiä.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 29.08.2017 17:05:32

En vaan vieläkään oikein ymmärrä, miten sen, kenet haluaisi tänään pudottaa, ilmaiseminen yksinkertaisesti ja selkeästi olisi jotenkin monimutkaista temppuilua. Esimerkiksi tällä hetkellä kyläläisten yleinen mielipide on, että Tacodas ampuu Jitachin, ei paljon selkeämpää voisi mielestäni enää olla.

Ja hehee, mietin jo, että kun kahdeksasta minulle epävarmasta pelaajasta kuusi oli jo ollut jotakuinkin samaa mieltä siitä, että äänestys ei ole hyvä idea, niin kohta jonkun pahiksen on pakko saapua puolustamaan mun näkemystä :D Pakko silti sanoa, että justy vaikuttaa musta hyvikseltä. Määrätietoinen ote (mielestäni) hyviksille edullisen taktiikan suhteen muistuttaa enemmän justyn hyvispeliä Undertalessa kuin jotenkin vaisumpaa pahispeliä JooJoon harharetkissä (jossa kyllä tuli hankalassa paikassa varapelaajaksi..). Olisi tehnyt mieli odotella Aresin reaktioita äänestyskeskusteluun, mutta en nyt jaksa kun ei voi tietää kauanko siihen mahdollisesti menee vai tuleeko niitä ollenkaan.

Sellainen juttu pisti silmään, että Hukka tuntui rakentavan kevyttä casea mua vastaan, ja einari puolestaan asettui enemmän "toimisiko pahis muka noin" -linjoille, vaikkei mun ehdotusta lähdekään kannattamaan. Näen tässä parikin mahdollista vaihtoehtoa: Joko Hukan yritys varovasti kääntää epäilyjä mua kohtaan huomattuaan, ettei ehdotukseni aiheuttanut suurta kannatusta, tai se että einari haistelee varovasti mahtaisiko ilmapiiri kääntyä enemmänkin mua vastaan ja valmistelee asettumista mun puolelle siltä varalta että olen aseen seuraava haltija. Tai sitten se, että molemmat ovat tuntemuksissaan vilpittömiä :D

Huomenna en kerg varmaan puhumaan, mutta viimeistään torstaina lupaan kertoa oman mielipiteeni lynkattavasta.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Anblick » 29.08.2017 17:22:12

einari kirjoitti:
Anblick kirjoitti:En hirveästi ymmärrä pelien tasapainottamisesta, mutta musta tuntuu, että tässä on pahiksia aika paljon. Yötappoja ei tosin ole, joten johtuuko pahisten suuri lukumäärä sitten siitä?

Miksi pohdiskelit tätä?

Ihan huvikseni :D Mietin tätä jo ennen pelin alkamista, koska tasapainotusjutut kiinnostavat mua.

justy kirjoitti:Yleensä ne temput joista äänestyksessä jäädään kiinni on epäloogisesti perustellut epäilyt tai äänestäminen aiempaa puhettaan vastaan (esim. pelastaakseen pahiskaveria). Toki kyläläisetkin voivat käyttäytyä epäloogisesti ja tulla harhalynkatuiksi, mutta mielestäni äänestäminen on ainoa tapa laittaa kunnolla painetta pahisten niskaan. Muuten pelkään että pahisjahti jää sellaiseksi kädenlämpöiseksi läpsyttelyksi ja diskuteeraamiseksi, joka jättää pahiksille todella paljon normipeliä enemmän tilaa piileskellä.

No joo, totta. Musta leikkiäänestys on kuitenkin myös kädenlämpöistä läpsyttelyä, jos se ei sido miekan haltijaa -- ja jos sitoo, peli on oikeastaan jo aika normaali juonari (poikkeuksena vain yötapottomuus ja se, että miekkailijan pää on pölkyllä). Kyllä mua ainakin kiinnostaisi ihan puhtaasta uteliaisuudestakin nähdä peli ilman yleistä äänestämistä. Sitä paitsi voisi ajatella, että jos miekkatyyppi saa itse vapaasti valita kohteensa, peli on vaikeampaa pahiksille. Koska tällöin ei riitä, että he vakuuttavat enemmistön pelaajista hyvikseydestään vaan jo yhdenkin tyypin epäilyjen myötä pahis voi päätyä lynkatuksi.
Avatar
Anblick
Kyläläinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 27.05.2017 21:25:27

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Jita » 29.08.2017 17:53:12

jeekaka: mun mielestäni yksinkertaisinta olisi ehkä kuitenkin yksinkertaisesti kertoa omat tuntemukseni: mun fiilikseni tällä hetkellä on että sä vaan yrität tahallasi tehdä hommasta monimutkaisemman kuin se oikeasti on.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 29.08.2017 17:54:21

Mutta kun mun mielestä hommassa ei ole mitään monimutkaista :D
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Jita » 29.08.2017 18:01:03

Mutta kun mun mielestä hommassa on heti jotain väärää jos siitä kykenee vetäisemään suuren shown, jonka lopputuloksena on se että aikaa vain menee hukkaan: ihan kuten yritän tässä todistaa elävällä esimerkillä :DD
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Derivointia, päivä päättyy 1.9. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 29.08.2017 18:06:19

Siis mitä muuta äänestäminen on kuin oman tuntemuksen tai mielipiteen kertomista? Jos kyseessä on aseen haltijaa sitova äänestys, sen mielipiteen takana pitää jopa seistä. En oikeasti keksi kuin pahissyyn olla tekemättä niin: pahiksen perusteet mielipiteelle ovat väistämättä vilpilliset.

Ja mitä tulee asioiden monimutkaisuuteen: jos kyseessä on äänestys, joudut miettimään vain epäilyttävintä, jos kyseessä on pisteytys, joudut miettimään vielä että kummalle näille neutraaleista annat kolme ja kummalle neljä pistettä.

//Jitachi väliin. Olisinko siis ensimmäinen valintasi ammuttavaksi tänään?
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Seuraava

Paluu Hautausmaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa

cron