Yleistä löpinää

Kaikki juonittelu- tai kylä-aiheinen keskustelu kuuluu yökerhoon. Höpise harhalynkkauskaavasta, kylän tulevaisuudesta ja kylämiiteistä sydämesi kyllyydestä! Muista kuitenkin, että käynnissä olevista peleistä puhuminen on kielletty!

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 26.06.2017 12:36:51

Mitä tulee pienempiin peleihin, niin mikäänhän ei estä kokeilemasta. Jos vaikka kansa tykkää.

On aika hankala alkaa "vaatia" aktiivisempaa osallistumista. Miten sen sitten tekisi? Itsellä heräsi tästä keskustelusta ajatusta siitä, että mikä saa/saisi minut pelaamaan pelissä aktiivisemmin ja yrittämään enemmän? En ole vielä valmis muotoilemaan ajatuksiani sanoiksi, mutta ehkä joskus...
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Halima » 26.06.2017 13:40:35

Innolla odotan ajatuksiesi muotoutumista. :)

Jos yleinen mielipide olisi, että on pahismaista olla hiljaa, niin kyllähän niitä hiljaisia alkaisi lynkkautua nopeampaa tahtia kuin äänekkäitä. Ja tämä taas (näin ainakin kuvittelen) johtaisi siihen että hiljaisemmatkin muuttuisivat ainakin vähän äänekkäämmiksi. Mutta siihen mulla ei ole vastausta, miten yleinen mielipide saadaan muutettua siihen, että hiljaisuus on pahismaista (eikä neutraalia).
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja justy » 26.06.2017 19:14:39

Halima kirjoitti:Tähän mä taas tarjoaisin ratkaisuksi sitä, että ruvettaisiin yleisesti "vaatimaan" aktiivisempaa osallistumista ja äänestämistä lähes joka päivä. Kyllähän se niin on, että hiljaisena pahiksen on helpompi piiloutua, niin minusta myös ois ihan hyvä taktiikka hyviksille, että äänestää niitä epäilyttävämpiä hiljaisia epäilyttävien äänekkäiden sijaan. Epäilyttävät äänekkäät saattavat vieläpä tulevien päivien aikana vahingossa paljastaa vihjeitä pahiskavereistaan, jos saavat elää päivän tai kaksi pidempään. :D


Tai ehkä voisi erikseen järjestää pulinapelejä, jossa olisi esim. se 5 viestin päiväkirjoituspakko ja vaikka äänestyspakkokin joka päivälle? Peruspeleissäkin voisi sitten toki kannustaa äänestämään ja puhumaan, mutta jos joku on osallistunut sillä ajatuksella että joka toinen päivä äänestys riittää aktiivisuudeksi, ja nauttii sellaisesta pelaamisesta, tulee helposti ehkä turhaa konfliktia ja mielipahaa sittne pelin seassa jos liian kovaa näitä pelaajia painostetaan osallistumaan aktiivisemmin.

En tiedä myöskään onko parempi äänestää aktiivista epäilyttävää vai epäaktiivista epäilyttävää pelin voittamisen näkökulmasta. Epäaktiivinen pahis ei sitten myöskään vaikuta hyvisten mielipiteisiin toisin kuin aktiivinen pahis tekee, ja on ehkä vähemmän vaarallinen. Toki sitten jos kaikki pahikset ovat epäaktiivisia niin hyvikset vaan äänestävät toisiaan...
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 26.06.2017 20:00:05

Joka toinen päivä äänestys riittää aktiivisuudeksi.

Äänestäminen äänestämisen vuoksi ei edusta mitään. Minä ainakin tarvitsen aikaa ajatella ja harkita. (mikä on myös syy sille, miksi vieroksun kovin lyhyitä pelejä) Minä nautin pelaamisesta siten, että säännöt häiritsevät mahdollisimman vähän. En tykkää laskea viestejä ja väkisin niitä punnertaa jos ei ole mitään sanottavaa, pelin pitää olla hauskaa. Kannatan toki pelien monimuotoisuutta, eikä ole tarkoituskaan että kaikki pelit olisivat minua varten.

Ollaan mielestäni liki totuutta, kun keskustellaan puhumaan (ja äänestämään) kannustamisesta. Silloin kuitenkin mennään jo hyvin yksilötasolle, eli millainen kannustus toimii kenellekin kenellekin missäkin tilanteessa? (ettei tule sitä mielipahaa)

Kun nyt olen pohtinut sitä, mikä itsen saisi olemaan aktiivinen ja yrittämään, niin mieleen nousee kuva jonkinlaisesta keskustelevasta ilmapiiristä. (joskus tuntuu, että peleissä on aika sooloilevan listaava meininki) On helpompi olla aktiivinen, kun muutkin ovat ja yhdessä tehdään. On vähän sellaista, että listataan omia epäilyksiä ja ainoataan epäillyt vaivautuvat niitä jotenkin osaltaan kommentoimaan. Olen joskus yrittänyt kysellä yleistä mielipidettä jostain esittämästäni teoriasta, mutta laihoin tuloksin.

Aktiivisuustasossa ja epäilyttävyydessä on vähän se ongelma, että epäaktiivista ei koeta niin epäilyttävänä, koska ei ole materiaalia johon epäilyksen voisi perustaa. Kun kuitenkin haluaa äänestää epäilyttävää pelaajaa (mikä on tavallaan toki järkevää), niin on helpompi äänestää aktiivista, koska on niitä perusteita.
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Halima » 26.06.2017 20:50:27

Nimenomaan tuo on osa nykyistä ongelmaa, kun pitää olla hirmu hyvät syyt epäilemiselle, niin eihän ne hiljaiset ole tehneet mitään epäilyttävää. Itse olen huomannut, että joissakin peleissä on helpompi löytää niitä suhteellisen varmoja hyviksiä, jonka jälkee jää se epäilyttävä massa, jotka eivät ole tehneet mitään hyvismäistä. Mun mielestä tämä on ihan validi pahiksennappaustaktiikka, että karsii epäilyttävien joukosta ne hyvismäiset ja lähtee epäilemään, äänestämään ja lynkkailemaan sitä pahismaista massaa.

Itse asiassa, jos pelissä saataisiin eriytettyä sellainen "suhteellisen varmojen hyvisten" joukko, johon kuuluisi vähintään puolet pelaajista, pelihän olisi käytännössä voitettu, olettaen että kaikki hyvistulkinnat pitävät paikkansa ja että kaikki hyvisjoukon jäsenet pysyvät suunnitelmassa ja eivät käänny toisiaan vastaan! Joo, aika isot jossittelut, mutta siis pidän kyllä ihan yhtä hyvänä taktiikkana pahisjoukon karsimista kuin sitä, että etsii pelaajista niitä pahismaisimpia.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja piikkisiili » 02.07.2017 00:32:03

Enpä kyllä tuohon uuteenkaan peliin kehtaa mennä kun kesäopinnot on alkamassa :|
Tuhahtele vapaasti! -Omalla vastuullasi.
"-- oli ehdottomasti kiinnostava tuttavuus, vaikka aikaisempi tutkailu olikin jättänyt Piikkisiilistä vähän kyseenalaisen kuvan."- lautapeliopas.fi
Avatar
piikkisiili
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 233
Liittynyt: 15.11.2013 00:12:35
Paikkakunta: lehtikasassa
Palkinnot: 15

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Vampire » 02.07.2017 01:54:11

Mua kauheesti haluttais ilmota tohon uuteenkin, koska on ollut ikävä juonarointia, mut en kehtaa. Kesä on ehkä pahin mahdollinen aika pelata, koska en juuri oo kotona koneen ääressä, kun koittaa nähdä paitsi miestä myös sukulaisia, koska muun ajan vuodesta etäsuhde ja serkkuja nään nykyään ehkä paristi vuodesta ja ne on mulle olleet aina enemmän sisaruksia kuin serkkuja. Mulla on serkkuihin tosi läheiset välit ja puhutaan ihan kaikesta ja kesä on suunnilleen ainoota aikaa, kun niitäkään ehtii näkemään...

Jotain mun kesästä kertonee se, et oon parhaimmillaan päivällä kotona pari tuntia vaan...
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Halima » 02.07.2017 09:30:27

Eipä se mitään jos ei nyt ehdi. :) Mulla on luja luottamus, että Kylä on nyt pysyvämmässä nousussa, eli eiköhän ne pelit pyöri vielä syksymmälläkin (varsinkin jos tekin sitten tulette pelaamaan!). Eli nauttikaa rauhassa kesästä (ja kesäopinnoista :D ), ja tulkaahan mukaan sitten taas kuukauden-parin päästä!
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 02.07.2017 09:43:27

Mä ehin jo ilmoittautua uuteen peliin. :)
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 02.07.2017 17:40:11

Siellä se nyt sitten on, tarkistajan painajaisunelma. Saapa nähdä meneekö kolmannella kerralla läpi vähän niin kuin armosta. [kuten entinen mies rippikoulussa]
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Halima » 02.07.2017 17:55:55

Kiva kun teit, ja onnea vaan matkaan tarkistajalle! :D
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Jita » 02.07.2017 19:24:12

Mä kiitän onneani että en ole se onnekas joka 'pääsee' tarkistamaan sitä 8D No ei, kiva että se on tulossa ja toivon sen pääsevän läpi mahdollisimman vähillä muutoksilla: tykkään ideasta.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Jinmuru » 02.07.2017 23:21:40

Tuohon peliin ehkä iteki kehtaisin ilmota. :o
Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni
Avatar
Jinmuru
Kyläläinen
 
Viestit: 1105
Liittynyt: 03.02.2014 17:06:38
Paikkakunta: Oulu
Palkinnot: 6

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 04.07.2017 16:31:20

Mitäs olette mieltä nykyisestä yönimikäytännöstä varanimineen päivineen?

Minun mielestäni siitä pitäisi luopua, koska se on holhoava ja tuottaa pelinjohtajalle tarpeetonta puuhaa. Pelaajaa kannustetaan passiivisuuteen, kun ei tarvitse huolehtia yönimistä, onhan siellä varanimi. Pelinjohtaja joutuu pitämään kirjaa varanimistä ja kirjoittamaan pelin sääntöihin pitkät litaniat varanimenpuuttumismenettelyjä, mikä vasta pelaajan holhoamista onkin.

Mielestäni tulisi välittömästi siirtyä menettelyyn, jossa on vain yönimi. Jos yönimeä ei lähetä, niin hahmo ei tee yötoimintoaan. Pahikset eivät tapa, suojelija ei suojele, eikä ennustaja ennusta. Tämä kannustaa pelaajaa ottamaan vastuun roolinsa pelaamisesta ja keventää pelinjohtajan työtaakkaa.

Jos sitten pelaaja on yön poissa, niin hoitakoon asiansa ennakkoon, parempi sekin kuin randomilla heitetty varanimi (tai ne menettelyt). Jos pelaajalta leviää kone kesken kaiken, niin voi itku sitten, sellaista sattuu. Lainatkoon isukin kännykkää. Takavuosina oli ehkä niin, että kotona oli se yksi tietokone ja siinä kämäinen modeemi ja seuraavaksi lähin oli kirjaston kone, eikä muita ollutkaan. Nykyään on kuitenkin toisin.

Ps. Olen itse ehkä yhden varanimen koskaan laittanut ja senkin vain siksi, että kyseessä oli paripeli, niin ettei pari turhaan hermostu. Ilman varanimiäkin siis pärjää vallan hyvin.
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Halima » 04.07.2017 17:08:13

Mä oon Tetra ihan samaa mieltä. Muilla sivustoilla missä oon pelannut, ei mistään varanimistä puhuta mitään ja hyvin tuntuu homma toimivan. Vaan laittakaahan muutkin mielipiteitä puolesta ja vastaan. :)
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Vampire » 04.07.2017 18:04:12

Mä itse olen kyllä varanimien puolesta, koska se on yksi stressi multa pelaajana pois, kun ei tarvi laskeskella, että oonko varmasti paikassa, jossa koneella käynti on edes mahdollista. Mulle tuo varanimijärjestelyn poistuminen olis sellainen kysymys, et pitäis vielä nykyistäkin tarkemmin miettiä osallistunko peleihin ollenkaan, koska mulla ei vain ole mahdollisuutta päivystää + vaikka olisin koneella, niin mulla on paljon muutakin pyörimässä ja jos siinä pitäs vielä kantaa huolta et onko nimet lähetetty, niin se olis turha mutka. Plus välillä se, et poissaolon aikana ei tapahdu yönimen puuttumisen takia voi paljastaa roolin, joten itse kyl kannatan vahvasti varanimisysteemiä...
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 04.07.2017 18:32:56

Ei ole huono juttu lainkaan, että jokainen kohdaltaan miettii tarkkaan, onko intoa ja muita resursseja pelata vai ei.
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 04.07.2017 19:05:59

Vampire kirjoitti:Mä itse olen kyllä varanimien puolesta, koska se on yksi stressi multa pelaajana pois, kun ei tarvi laskeskella, että oonko varmasti paikassa, jossa koneella käynti on edes mahdollista. Mulle tuo varanimijärjestelyn poistuminen olis sellainen kysymys, et pitäis vielä nykyistäkin tarkemmin miettiä osallistunko peleihin ollenkaan, koska mulla ei vain ole mahdollisuutta päivystää + vaikka olisin koneella, niin mulla on paljon muutakin pyörimässä ja jos siinä pitäs vielä kantaa huolta et onko nimet lähetetty, niin se olis turha mutka. Plus välillä se, et poissaolon aikana ei tapahdu yönimen puuttumisen takia voi paljastaa roolin, joten itse kyl kannatan vahvasti varanimisysteemiä...

Komppailen Vampirea.
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Vampire » 04.07.2017 20:58:17

Ei ole huono juttu lainkaan, että jokainen kohdaltaan miettii tarkkaan, onko intoa ja muita resursseja pelata vai ei

Ei varmaan, se vaan on mulle se tilanne, että oma pelaaminen loppuu varmaan pitkälti siihen. Intoa kyllä löytyy ja resursseja itse pelaamiseen, mutta ei siihen että joka hiton yö on vahtaamassa et tuliko yönimi laitettua. Varanimi on pelastusrengas, jota harvemmin tulee käytettyä, mutta tarpeellinen sellainen. Eihän oikeatakaan pelastusrengasta jätetä pois sillä, että "kyllähän kaikki osaavat uida" (eivät osaa, esim. allekirjoittanut ei ole virallisesti uimataitoinen, koska ei jaksa uida 200m putkeen).
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Halima » 04.07.2017 21:04:02

Mutta voihan sen yönimen varmasti laittaa etukäteen, jo päivän aikana. Ja pitäähän ne varanimetkin joskus lähettää. Jos nykyäänkin muistaa joskus lähetellä jotain nimiä pj:lle ja kirjoitella peliketjuun, miksei jatkossa muistaisi joko päivän lähestyessä loppuaan tai yön aikana lähettää yksi pieni yksäri pj:lle? En vaan näe miten se on ylitsepääsemätöntä, että 24 tunnin aikana (tai jopa ennen sitä) lähettää sen nimen, jos kuitenkin muuten muistaa ja tiedostaa pelin olemassaolon.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 04.07.2017 21:10:33

Eihän näitä pelejä mikään pakko pelata ole. Yönimen laittaminen on oleellinen osa itse pelaamista ja siksi tuntuu vähintään hassulta, että resurssit eivät sitten siihen riitäkään, vaikka kaikkeen muuhun kyllä.

//Halima väliin
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 04.07.2017 22:58:53

Jeku kirjoitti:
Vampire kirjoitti:Mä itse olen kyllä varanimien puolesta, koska se on yksi stressi multa pelaajana pois, kun ei tarvi laskeskella, että oonko varmasti paikassa, jossa koneella käynti on edes mahdollista. Mulle tuo varanimijärjestelyn poistuminen olis sellainen kysymys, et pitäis vielä nykyistäkin tarkemmin miettiä osallistunko peleihin ollenkaan, koska mulla ei vain ole mahdollisuutta päivystää + vaikka olisin koneella, niin mulla on paljon muutakin pyörimässä ja jos siinä pitäs vielä kantaa huolta et onko nimet lähetetty, niin se olis turha mutka. Plus välillä se, et poissaolon aikana ei tapahdu yönimen puuttumisen takia voi paljastaa roolin, joten itse kyl kannatan vahvasti varanimisysteemiä...

Komppailen Vampirea.

Ja pakko miettiä, että ainakin minä voisin kuvitella pelaavani juonarin ilman varanimiä.

//Muoksin kirjoitusvirheen pois viestistäni. :)
Viimeksi muokannut Marzzuu päivämäärä 05.07.2017 21:37:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Zey » 05.07.2017 21:34:42

Tetradynamia kirjoitti:Kysymys kuuluu aiheuttaako Kylän aktiivisuustason lasku pelien pienenemisen vai pelien pieneneminen Kylän aktiivisuutason laskun? (Muna vai kana -ongelma)

Kylän aktiivisuustason lasku aiheutti pelien pienenemisen, sillä muistan, miten ensiksi vaan ilmoittautuneita ei riittänyt ja jouduttiin aina pelejä pienentämään siitä 20 pelaajasta, jotta saataisiin niitä pelejä käyntiin. Sitten kun alkoi olla niin, että mikään peli ei saanut sitä 20 pelaajaa, niin tehtiin ihan peruspelin pohjakin siihen 15 pelaajaan. Ja sama meno on jatkunut, että aina vain on pelit pienentyneet, ihan vain että saataisiin edes joskus joku peli käyntiin. :/ Mutta uskon, että myös pelien pieneneminen on vienyt sitä intoa niiltä harvoilta, jotka täällä on ja siten aiheuttanut myöskin aktiivisuustason laskemisen jatkumisen. Sillä pienempi pelaajamäärä karsii auttamatta pelien monipuolisuutta, kun ei saada esimerkiksi niin paljon erikoisrooleja mukaan jne.

Tetradynamia kirjoitti:Loppuun gallupkysely: Jos saisist valita vapaasti, mikä olisi pelin ideaalinen pelaajamäärä?

12 olisi ideaalinen pelikoko musta. 15 aika maksimi. Sitä isommissa tuntuu nykyään, ettei vaan pysty saamaan niin kivaa otetta peliin, kun pelaajia on niin paljon. Mutta muistan kyllä kun 13 vuotiaana Kylään saavuin, niin silloin se 20 tuntu oikeen sopivalta, tosin niitäkin tarvi olla se vähintään 2 kappaletta pyörimässä, että sai tarpeeksi häärittyä. Mut nyt koko ajatuskin tuntuu aika mahdottomalta. :D Yks 20 pelaajan peli on vielä ok, vaikka pienempää suosinkin. Lisäksi oon myös muutenkin tullut jotenkin yksinkertaisemmaksi (:D), kun silloin 13 vuotiaana ajatusmaailma lähinnä oli, että mitä enemmän erikoisrooleja ja kaikkea muuta jännää pelissä, niin sitä parempi. Nyt lähinnä haluaisin vaan mahdollisimman pelkistettyjä pelejä. Tykkään niin paljon siitä pohtimisesta sun muusta, että kaikki erikoisroolit tuntuu lähinnä vaan olevan tiellä ja vievän huomiota siitä itse juonittelusta. :D Mut kaikki eri äänestyssysteemit kyllä piristää kivasti, et jos joku tekis vaikka rahaäänestyssysteemillä pelin, niin olis kyllä ihan <3

Mut kuten kaikki muutkin on puhelleet, niin ne loppuvaiheet pelissä on kyllä sitä parhaimmistoa. Se, kun on oikeesti pakko saada kiinni pahis (tai olis kiva pahiksena selvitä hengissä, että voitto tulis), oikeesti kyllä laittaa tekemään pelin eteen enemmän mitä muulloin. Ja sillon sitä intoa löytyy eniten. En sikäli kyllä koskaan ajattele, että kaikki hyvin, nyt voi vielä lynkata harhaan. Mutta vasta kun on oikeesti pakko saada pahis kiinni, niin alkaa tulee sitä epävarmuutta omista mielipiteistä enemmän. Sitä ennen on enemmän sellaisessa mielentilassa, että nyt koitetaan päätellä kuka on milläkin puolella. Mut sit vikana päivänä alkaa itsekseen kyseenalaistamaan kaikki mielipiteensä, mikä saa aikaan sen, et alkaa hakemaan jotain pitävämpiä todisteita ja käy niitä asioita vielä paremmin läpi jne.

Itse tykkään minipelien ajatuksesta, eli siitä, että saa rauhassa pohtia ilman kiirettä lynkata ketään. Ainoa, minkä koen siinä ongelmaksi, on se, että topa jossain kohtaa tuntuu aina hiljenevän. Ja kun kukaan ei puhu, mitään uutta infoa ei saada ja tällöin tuntuu turhalta, että päivä vaan kestää ja kestää. Mut sikäli voisi toimia, että olis minipeli, jossa olis paljon tiukemmat puhepakot mitä tähän menneessä on ollut. Tai jotain muuta, joka varmistais, ettei topa pääse kuolemaan pystyyn ja sen takia päivä venyy kuukausiin.

Tetra kirjoitti: OLen jo pidempään ajatellut, että tämä tietämys on illuusio ja sellaisena haitallinen. Joku varmaan on eri mieltä.

o/ Mää oon osittain. Musta se on kans illuusio, minkä todistaakin ne kaikki harhalynkkaukset, mitä tolla tietämyksellä tulee. :D Mut en tiedä onko se niin haitallinen, sinänsä nään sen vaan osana peliä. Että jostain täytyy niitä mielipiteitä repiä ja sitten niistä tulee että pelaaja X pelaa kuten pelissä Y roolissaan Z. Mut vaikka toi on huono perustelu miks pelaaja X on hyvis/pahis, niin se kuitenkin antaa infoa siitä, että mitä toi perustelun tehnyt ajattelee pelaajasta X ja jos toinen vaikka osoittautuu pahikseksi, niin se voi kertoa jotain siitä toisesta. Eli linkityksien takia ihan sikäli hyvä illuusio.

Mut toisaalta, mä en kyllä oo koskaan tuntenut, että nuo ”Zey pelaa hyviksenä tavalla X ja pahiksena tavalla Y” epäilyt olisi koskaan mua mitenkään haitannut tai rajoittanut millään tavalla. Välillä kirjoittelen paljon lyhyitä viestejä, joskus kirjoitan harvemmin, mutta pidempiä viestejä. Joskus äänestelen koko ajan ja joskus äänestelen lähinnä kun päivä alkaa lähenee loppuaan. Lähinnä tää vaihtelee sen mukaan, mitä mikäkin peli tuntuu kaipaavan ja miten pystyn sen hetkisessä tilanteessani osallistumaan, eikä mua oo muistaakseni koskaan epäilty noista jutuista. Ja välillä oon lähinnä se kyselevä tyyppi peleissä, välillä tyydyn enemmäkseen pohtimaan. Että mulle ainakin tässä on jo tarpeeksi variaatioita pelityyleiksi, eikä oo mitään muuta tyyliä tullut mieleen kokeilla kun ei ole tarvetta semmoselle. Mut et kannattaa vaan pelata niin, miten itseä kiinnostaa. Jos kuolee sitten siihen, niin se on voi voi, mutta voi olla, että se kuolema olisi tullut ilman sitä tyylin muutostakin. Ja mä ainakin mietin enemmän sitä, että miten mä nautin siitä pelaamisesta eniten, kun kerran harrastus tääkin on ja peleissä mukana pysyminen on aina semmonen kysymysmerkki.

Tetra kirjoitti:Olisi myös mielenkiintoista tietää, miten juonitteluun vaikuttaa se, jos oikeasti tuntee kanssapelaajansa (esim. sisarus tai läheinen ystävä irl)

Ainakin oon huomannut sen vaikuttavan lähinnä niin, etten ehkä lähde epäilemään asioista, jotka muuten vois vaikuttaa epäilyttävältä. Esimerkiksi miellyttämishaluisuus pelissä voi herättää epäilyksiä, että onko toi pahis, joka koittaa pysyä kaikkien kanssa väleissä. Mut jos tiedän henkilön olevan ihan irlkin sellainen miellyttämishaluinen kaveri, niin sit ei niin pistä se käytös silmään.

Siitä oon samaa mieltä, että sääntöjen pitäisi häiritä mahdollisimman vähän sitä pelaamista. Lähinnä se oma into (tai realistisemmin muiden pelaajien aiheuttama paine) pitäisi olla se, mikä saa pelaajat olemaan aktiivisia ja äänestämään aktiivisesti.

Mitä tulee yönimikäytäntöihin, niin tykkään. En siksi, että itse hirveän aktiivisesti muistaisin niitä varanimiä laitella tai että niihin mitenkään luottaisin ja jättäisin oikeaa nimeä laittamatta. Et omasta puolesta en tarvitsisi mitään semmosia, ne hommat kyllä hoituu. Mutta en usko, että kaikki muut on niin pesiytyneet Kylään, ettei yönimet voisi jäädä laittamatta. Ja se, että joku rooli ei sitten tekisi mitään, tuntuisi vain sotkevan ja häiritsevän mun peliä, oli mun rooli mikä vain. Eli oman peli-intoni takia en halua, että niin vois päästä käymään. Esimerkiksi jos olisin hyviksenä ja pahikset ei tappaiskaan ketään sinä yönä ja se olis totta kai hyviksille edullista. Tää ottais mua ihan hirveesti päähän, sillä en halua mitään tommosia helpotuksia. Lähinnä tuntuis, että siitä lähtis se koko pelin pointti. Vaikka sit pahikset tuliskin napattua ja voitto tulisi, niin en pystyisi nauttimaan siitä niin paljoa, kuin mitä nauttisin normaalisti. Eli itsekkäästi haluan yönimien pysyvän ihan oman peli-innon takia. Toki tähän varmaan vaikuttaa sekin, että niistä varanimistä ei oo mulle mitenkään kauheesti vaivaa tullut. En yleensä niitä mihinkään kirjaa ylös, vaan pidän vaan sen yksärin tallessa. Yleensä kaikki laittaa aina yönimet, että niihin ei tarvi pahemmin palata. Mut jos sit tuleekin tilanne, ettei joku olekaan laittanut yönimeä, niin sit tsekkaan sen viesteistä, että onko laittanut varanimeä vai ei. Ja kaikki varanimikäytännötkin on yleensä aika lailla kopsaamista, ehkä muutaman lauseen voi joutua kirjoittamaan, joten sikäli en oo niiden kirjoittamistakaan pelin sääntöihin nähnyt mitenkään vaivalloisena.

Vähän venähti... :D
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Halima » 05.07.2017 21:59:27

Noista varanimistä vielä: Mikä vois nyky-kylässä olla se tilanne, kun pahiksilta jäisi yönimi laittamatta? Yleensä pelissä on kuitenkin useampi pahis, joten luulisi yhden vähintään muistavan yönimen laiton. Ja jos on jäljellä vain se yksi, niin kyllä sillä varmaan painaa se "koko pahistiimin taakka" selässä, joten eiköhän sekin muista sen yönimen.

Sitten taas jos ennustaja, suojelija tai joku muu hyvisrooli unohtaa laittaa yönimen, niin mun mielestä se on ihan ok. Sellaista se peli on, että aina kaikki ei mee ihan putkeen ja silti pärjätään. Ja voishan tilanne olla sekin, että ennustaja saa ne nimensä joka yöltä, mutta ei tajua niitä peliketjussa kertoa ennen kuolemaansa.

Nojoo, mun mielipide varmaan tuli jo aiemmin selväksi, mutta en koe varanimiä tarpeellisiksi, vaan nimenomaan turhaksi alkuviestien pidentäjäksi ja epäselventäjäksi.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Zey » 05.07.2017 23:18:42

No, nykyisessä Kylässä noi 2 pahiksen pelit ei mitään harvinaisia ole, joten riittää kun toinen on antiaktiivi ja toisella tuleekin yhtäkkiä jotain, ettei pääse/muista laittamaan yönimeä. Ja nykyisessä Kylässä niitä antiaktiivejakin on tuntunut riittävän, eli ei mikään epätodennäköinen skenaario. :P

Et lähinnä mietin, että mitä haittaa niistä loppujen lopuksi on? Okei, vähän ehkä työtä PJ:lle, mut niin on kaikki poissaolojenkin kirjaamiset, niiden vaikutukset äänestyspakkoihin jne. Et toi on musta kuitenkin varmaan se vähiten hommia tuottava osia pelinjohtamisessa. Ja jos ei pidä pitkästä alkuviestistä, niin se kohta on yleensä sen verran hyvin otsikoitu, että voi skipata sen. :D Ja harva niitä tietoja niistä kaikista varanimimenettelyistä tarvitsee, paitsi PJ, että jos tuntuu turhalta, niin näkisin paremmaksi ratkaisuksi vaikka kyseisen osion aina spoilereiden taakse heitettäväksi mieluummin kuin koko säännön poistamiseksi. Pahimmillaan kun säännön poistaminen saa aikaan peli-innon katoomisen.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 05.07.2017 23:37:38

Hoh. Mulla oli olevinaan miete varanimiin liittyen, ja nyt kun aloin kirjoittaa, mä ihan unohin mikä se miete oli: ehkei se ollut mitään ihmeellistä kun se oli vara unohtaa, mutta jottei viesti harhautuisi pahasti aiheesta, mun mielestä varanimisysteemi on kätevä juurikin siksi, kuten Zey jo sanoi, että jos aktiiviselle pahikselle tulee este lähettää yönimi ja toinen pahis on antiaktiivi, niin kiva.
Itse en koe yönimistä olevan mitään haittaa, mut mä oon varmaan aika huono sanomaan juuta eikä jaata kun oon tottunu Finin hiukan erilaiseen juonarimaailmaan, mut siis en oo kokenu mitenkään haastavaksi Kylänkään juonarimaailmaa.
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Violet » 06.07.2017 00:28:16

Ehkä yönimet voi säilyttää mekaniikkana, mutta sen pakollisuudesta luovuttaisiin?
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 06.07.2017 06:48:45

Varanimistä: Mielestäni pelaamisen pitäisi heijastua suoraan peliin. Siis jos pelaaja pelaa huonosti, ei huolehdi yönimen lähettämisestä, niin hänen joukkueensa tulisi kärsiä siitä. Se olisi mielestäni reilua kaikille, joukkuepeleissä yksilön suoriutuminen vaikuttaa koko joukkueeseen ja tietoisuus tästä saa ainakin itseni yrittämään enemmän (toki myös välttämään joukkuepelejä :)). Nyt huonosta pelaamisesta ei seuraa mitään, kun siltä suojellaan varanimellä ja varanimenpuuttumismenettelyllä.

Oma hyvin viimeaikainen kokemus myös on, että varanikäytännöt voivat olla se sääntöjen kinkkisin osuus kirjoittaa. En tykkää.
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Jita » 06.07.2017 07:11:05

Eli siis jos pallo osuu omaan nilkkaan niin oma moka. On totta, että on ihan pahistiimin oma moka jos kukaan ei kollektiivisesti ole hereillä tappamassa hyviksiä. En tiedä mikä tarina varanimen puuttumismenettelyn takana on, mutta Kylä on käytännössä ainoa paikka johon siihen oon törmännyt.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Yleistä löpinää

ViestiKirjoittaja Ares » 06.07.2017 20:54:26

Tetradynamia kirjoitti:Varanimistä: Mielestäni pelaamisen pitäisi heijastua suoraan peliin. Siis jos pelaaja pelaa huonosti, ei huolehdi yönimen lähettämisestä, niin hänen joukkueensa tulisi kärsiä siitä. Se olisi mielestäni reilua kaikille, joukkuepeleissä yksilön suoriutuminen vaikuttaa koko joukkueeseen ja tietoisuus tästä saa ainakin itseni yrittämään enemmän (toki myös välttämään joukkuepelejä :)). Nyt huonosta pelaamisesta ei seuraa mitään, kun siltä suojellaan varanimellä ja varanimenpuuttumismenettelyllä.

Oma hyvin viimeaikainen kokemus myös on, että varanikäytännöt voivat olla se sääntöjen kinkkisin osuus kirjoittaa. En tykkää.

Allekirjoitan tämän täysin.
Avatar
Ares
Kyläläinen
 
Viestit: 227
Liittynyt: 14.06.2017 20:20:56

Edellinen

Paluu Yökerho

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron