"Pieni" peruspeli, pahikset vei, voi ei

Pelien viimeinen lepopaikka, jonne kyläläiset kokoontuvat muistelemaan menneitä pelejä ja keskustelemaan niiden tapahtumista.

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja miina » 29.05.2017 21:30:50

Hmmm, Haliman viesti vahvojen pelaajien täällä pitämisessä huolestuttaa? Melko hurjan kuuloinen uhkaus, vahvat vs "heikot". Tulee pieni kiusaaja-vire.. ei mulla tähän hetkeen muuta.

// vampire ehti väliin mutta menköön tällasenaan..
Avatar
miina
Kyläläinen
 
Viestit: 928
Liittynyt: 27.05.2017 20:39:37
Palkinnot: 7

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Zey » 29.05.2017 21:39:06

Cameron kirjoitti:Voi Zey :D olinko mää noin epäselvä viestissäni? Tiesin kyllä ketä Halima äänesti.

Mä olin niin varma, että sä sanoit Haliman äänestäneen Arielia, että oli pakko mennä lukemaan sun viestis uudestaan. Ja näköjään puhuitkin vain äänenvaihdoksesta, mun aivoni vaan tulkitsi eri tavalla. Eli roskiin meni ne mun hienot Cameron pohdinnat. :D

einari kirjoitti:
Zey kirjoitti:6.päivänä täytyy viimeistään pahis lynkata, joten ihan mukavasti tässä on aikaa.

Tämä pisti silmään, koska olen huomioinut, että pahikset tykkäävät usein jutella omasta roolistaan. :D Zey myös itse myöhemmin totesi, että pahikset saattavat välillä jopa keksiä hyödyllisiä pahiksennappaamistaktiikoita saadakseen hyvispisteitä JA että pahisten on helppo jutella peliteknisyyksiä, kuten Zey omassa ensimmäisessä viestissäänkin teki. Mitään varsinaista pahiksennappaamistaktiikkaa Zey ei keksinyt, mutta informoi meitä ystävällisesti kuitenkin siitä, missä vaiheessa pahikset pitää olla lynkattuna.
Zey kirjoitti:Peliteknisyydet ovat yleensä sellaisia asioita, joista pahikset ovat napanneet kaiken mahdollisen irti. Peliteknisyydet ovat sen verran kuitenkin "itsestäänselviä", että jos jotain keksii sanoa, niin sen keksii varmasti joku muukin. Tällöin pahikselle on paljon edullisempaa sanoa asia itse, sillä parhaimmassa tapauksessa siitä voi saada hyvispisteitä, pahimmassa tapauksessa pysyy neutraalina, muttei ainakaan kukaan hyviskään saa hyvispisteitä sen asian sanomisesta. On tullut niitäkin pelejä vastaan, jossa pahis on lähtenyt ehdottamaan jotain hyvältä tuntuvaa pahistennappaus strategiaa peliteknisyyksien pohjalta ihan vain saadakseen hyvispisteitä.

Paljastitko vahingossa oman taktiikkasi pahiksena?

Pelaan pahiksena juuri niin, että höpötän kaiken tärkeän mieleentulevan peliteknisyyksistä. Näin teen pahiksena, koska näin teen myös hyviksenä. Eikä tän paljastaminen ollut mikään vahinko. Jos joku ei ole näiden seitsemän vuoden aikana vielä huomannut, että horisen roolista riippumatta peliteknisyyksistä, niin mun puolesta saakoon sen tietoonsa nyt. :D

Cameron kirjoitti: Sen sijaan Haliman toinen ääni on minusta jo aika perusteeton. Miksi ääni pitää olla koko ajan jollakulla? Tämä tosin kertoo sen että Halima ja Ariel tuskin ovat pahiskaveteita kun Halima asetti Arielin putoamisvaaraan tuolla äänenvaihdolla.

Cameron kirjoitti:
Nego kirjoitti:Mulla alko hälytyskellot soimaan, koska se reaktio oli aika vahva, enkä ymmärrä tätä lausetta ollenkaan: "Miksi ääni pitää olla koko ajan jollakulla?"

Jos äänestää jotakuta, minusta äänellä pitää olla joku syy. Joko äänestää omasta mielestä pahismaisinta pelaajaa tai haluaa nähdä miten pelaaja reagoi saamaansa ääneen. Jos ääntä vaihtelee ääntä eri pelaajille ilman että äänestetty pelaaja edes ehtii reagoida saamaansa ääneen, ääni on turha. Toki ymmärrän että olet varmaan tyytyväinen että ääni lähti sinulta ilman että sinun tarvitsi tehdä yhtään mitään?

Miksi sä Cameron käänsit huomion pois Negon kysymyksestä takaisin Negoon? Eihän tuo sun sanoma lause ”Miksi ääni pitää olla koko ajan jollakulla?” voi liittyä siihen, että Halima otti äänensä pois Negolta, kun kerran kommentoit viestissään sitä, miten Halima antoi äänensä Negolle. Eikä Halima ollut edes vielä siinä vaiheessa, kun viestisi kirjoitit, ottanut ääntään Negolta pois ja Haliman edellinen kohde kyllä ehti reagoida, joten en kyllä ihan usko, että tuo selityksesi pätee kommenttiisi. Vähän ihmeellistä touhua.

jiikare kirjoitti: Zey ja einari tuossa avasivatkin jo paljon omia epäilyjäni mitä itse en osannut lähtä kyseenalaistamaan.

Mä en tiedä onko multa mennyt jotain ohi, mutta mitä epäilyksiä mä olen avannut?

Halima kirjoitti: Jos lynkataan kaikki vahvat pelaajat pois pelistä jo ensimmäisinä päivinä, pelin ratkaisijoiksi jäävät ne hiljaiset ja aloittelijat. Ei kuulosta houkuttelevalta mun mielestä.

Tää kyl särähti mun korvaan. Se on hyvä kannustaa pääsemään eroon hiljaisista ja aloittelijoista kun ei itse ole kumpaakaan. Sitä paitsi kun peli on alle 48 tuntia ollut käynnissä, niin hiljaisten erottaminen on vielä hankalaa.

Halima kirjoitti: Joo okei ylipuhuin itseni ja lähden aloittelija/hiljaispelaajajahtiin! :D

Jos kuitenkin pysyttäis pahisjahdissa… :D

Haliman suusta on kuultu yllättävän paljon ihan vain tunteeseen vetoamista, kun on jotain perusteluja haettu mielipiteille. Tikusta asian vääntäminen on musta vielä ok ja normaalia, kun on ensimmäinen päivä kyseessä, mutta ihan ”koska fiilis” perusteluja en sulata. Niitä on helppo heitellä ympäriinsä pahiksenkin, ei tarvitse perusteluja keksiä, muttei voida syyttää siitäkään, ettei mielipiteitä olisi. Ja esimerkiksi lista hyvismäisestä pahismaisempaan on vähän… no turha. Ilman mitään perusteluja se voisi olla vaikka pahiksen vain arpoma järjestys. Eikä tuosta saa edes irti, missä kohtaa menee pahismaisen, neutraalin ja hyvismäisen rajat. Eli vähän tuntuu näennäishyödylliseltä tuommoinen. Sama fiilis tulee myös kun katselee, miten äänet lentää paikasta toiseen. Äänestäminen on hyvä, mutta kyllä niistä äänistä kannattaisi ihan oikeasti ottaa se hyötykin irti ja antaa niiden ihan oikeasti painostaa ihmisiä. Muuten ne ovat vain kiva koriste siellä viesteissä.

En siis lähtisi sanomaan, että Halima olisi hyvismäisesti käyttäytynyt tässä pelissä. Ongelma oikeastaan onkin, että nuo Halima tuntuu käyttäytyvän liian pahismaisesti niin kokeneeksi pelaajaksi kuin onkin, mikä saa mut miettimään että voiko nää sittenkin olla ihan vain todella yli-innokkaan hyviksen häseltämistä.

justy on hyvin kysellyt ihmisiltä ja vähän mielipiteitäkin koittanut heittää. Lisäksi hyvisfiilistä lisää tuo Haliman hyvisvibattelu -jupakka. Pidin siitä, miten justy ensiksi piti oman päänsä ja uskoi hyvisvibansa perusteluihin, mutta myöhemmin saatuaan lisää perusteluja totesi perustelunsa olleen heikot. Vaikuttaa siltä, että tässä on hyvis, joka aidosti kuuntelee, kun taas pahis olisi voinut valita jommankumman reitin: joko pitää päänsä tai sitten äkkiä vaan olla saa mieltä muiden kanssa, jottei joutuisi enempää muiden silmätikuksi.

Mursumus kirjoitti:
Cameron kirjoitti: Mielenkiintoinen tuo Haliman eka ääni hyvin heiveröisin perustein Jekulle, reaktion hakemista, olettaisin. Voisin kuvitella että Halima tekisi näin roolista riippumatta, kuten Zey totesikin. Jeku suhtautuu ääneen aika rauhallisesti, mikä vaikuttaa hyvismäiseltä, mutta jää pitkäksi aikaa vähän puollustelukannalle eikä löydä pelistä tuona aikana muuta kommentoitavaa, mikä taas on pahiksille monesti tyypillinen ja helppo ratkaisu. Itse asiassa Jeku ei ole puollusteluidensa jälkeen kirjoittanut peliin mitään muuta. Yritätkö saada pölyn laskeutumaan että ihmiset katselisivat muihin suuntiin ennen kuin uskallat tulla taas kommentoimaan vai mistä tämä radiohiljaisuus? Kenet/ketkä koet epäilyttäväksi tällä hetkellä?

Jeku kirjoitti ihan aluksi, että hän viimeisten koulukiireiden ohella yrittää olla aktiivinen. Koulutyöt on ihan hyvä syy hiljaisuuteen.

Tää herätti hieman mun mielenkiinnon. Miksi koet tarpeelliseksi selitellä Jekun hiljaisuutta?

Oon tässä sekasin lukenut uusia viestejä ja topaa niin, että se on järjestetty pelaajien mukaan, eikä ajan, ja nyt mun pääkoppa tuntuu olevan vähän sekaisin että mikä meni missä järjestyksessä ja häh. :D Nyt Vamiltakin tuli joku pitkä viesti, joten taidan lähettää tän, ennen kuin alan kahlaamaan sitä läpi.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Halima » 29.05.2017 21:39:36

Pahoittelen jos viestistäni tulee kiusaaja-vire. Ei todellakaan ole tarkoitus kiusata ketään, ennemminkin saada kaikki aktivoitumaan peliin.

Vampiren pitkästä pelinavausviestistä tuli mulle hyvismäinen olo, lähinnä ehkä tuo että käy peliä läpi asia kerrallaan ja sanoo suoraan omia ajatuksiaan tuntuu hyvismäiseltä.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Halima » 29.05.2017 21:44:58

Niin ja mä luulen että tämä mun muuttunut pelityyli on paljon sen ansiota/syytä, että oon käynyt toisella, isommalla foorumilla pelaamassa ja lukemassa toisten pelejä. Siellä seurasin joidenkin mun mielestä todella hyvien pelaajien pelejä, ja koska ne mun mielestä pelas todella hyvin ja haluaisin itse olla yhtä hyvä pelaaja, lähden kokeilemaan samankaltaista tyyliä. Ilmeisesti en vielä osaa, koska vedän sillä hulluna epäilyksiä päälleni, tai sitten tämä foorumi ei vain ole vastaanottavainen tällaiselle tuuliviiri-pelille. Joka tapauksessa tykkäisin jos tännekin tulisi aktiivisempi ja vaihtelevampi peli-ilmapiiri, joten en ainakaan toistaiseksi ole valmis luovuttamaan vaikka epäilyksiä tuleekin. Ja positiiviselta puolelta: enpähän ehkä kuole ekana yönä jos tarpeeksi moni heittää epäilystä mun puoleen! (eri asia sitten kuolenko ekana päivänä mutta no, ei ois eka kerta sillekään :D )
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Blckter » 29.05.2017 21:52:03

Anblick kirjoitti:Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)
Kirjoittaja Anblick » 29.05.2017 21:57

justy kirjoitti:
Anblick kirjoitti:
Blckter kirjoitti:
Olen ensimmäistä kertaa mukana joten älkää ihmetelkö mitä täältä tulee :)

Kun luin viestejä uudestaan, tämä hypähti vähän silmilleni. Haluaako Blckter jo valmiiksi turvata selustaansa siltä varalta, että haparoi pelissä mahdollisen pahikseuden takia? Toisaalta eka peli voi varmasti tuntua hankalahkolta ihan roolista riippumatta. Blckterista (ja myös muista, jotka eivät ole kommentoineet paljoa tai ollenkaan) olisi kiva kuulla enemmänkin, vaikka toki tässä on vielä päivää jäljellä :>


Miten aloittaisit pelin jos pelaisit ensimmäistä kertaa?

Mä en totta puhuen ole varma, mitä kysymykselläsi tarkoitat. Pointtina mulla oli, että sain Blckterin viestistä sellaisen käsityksen, että hän haluaa kuitata mahdolliset tulevat kompurointinsa aloittelijuuden piikkiin, mutta ei se poista mahdollisuutta, että kompuroinnin takana voisi olla (myös) pahikseus. Toki tämä koko haparointi nyt on täysin hypoteettinen tilanne, koska Blckterista ei ole vielä kuulunut enempää :)


Hehei täällä ollaan :) Koitan iltaisin uida venettä kiinni. Mutta huonona uimarina matka on pitkä. Kyllä tässä on kyytiläisenä silmät ammollaan, kun yrittää pähkäillä...ja joo turvaan selustaani mutta lähinnä ettei niin nolottaisi kun alan tehdä ensimmäisiä johtopäätöksiä/syytöksiä mahdollisista pahiksista :)

Jatkan lukemista ennenkuin alan ketään nimeämään pahikseksi/äänestään, vaikka epäily on kyllä aika hyvä keino saada passiiviset pelaajat heräämmän, Vinksahtaneella tavalla kiitokset epäilijöille
Avatar
Blckter
Kyläläinen
 
Viestit: 8
Liittynyt: 22.05.2017 22:47:05

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Jinmuru » 29.05.2017 22:17:29

Väliaikalaskenta, käpylehmiä ja pullaa:

2 Blckter (einari, jiikare)
1 Ariel (justy)
1 justy (Halima)
1 Halima (Vampire)

Putoamassa on Blckter kahdella äänellä. 1. päivä päättyy torstaina 1.6. kello 21:00.
Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni
Avatar
Jinmuru
Kyläläinen
 
Viestit: 1105
Liittynyt: 03.02.2014 17:06:38
Paikkakunta: Oulu
Palkinnot: 6

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Cameron » 29.05.2017 23:53:32

Olipa Vampirelta hyvä viesti, omia reaktioita ja mielipiteitä hyvin pelistä. Mukava kun heräsit!

[quote="Zey]Miksi sä Cameron käänsit huomion pois Negon kysymyksestä takaisin Negoon? Eihän tuo sun sanoma lause ”Miksi ääni pitää olla koko ajan jollakulla?” voi liittyä siihen, että Halima otti äänensä pois Negolta, kun kerran kommentoit viestissään sitä, miten Halima antoi äänensä Negolle. Eikä Halima ollut edes vielä siinä vaiheessa, kun viestisi kirjoitit, ottanut ääntään Negolta pois ja Haliman edellinen kohde kyllä ehti reagoida, joten en kyllä ihan usko, että tuo selityksesi pätee kommenttiisi. Vähän ihmeellistä touhua.[/quote]
Aivan totta! Meni itelläkin jo tapahtumajärjestys sekasin kun pelissä tapahtuu näin paljon ekana päivänä :D Itse asiassa ajattelin silloin että itse en lähtisi noin heppoisin perustein äänestämään ja epäilyt tuntuivat muuttavan koko ajan suuntaansa ("onko kaiken pakko aina muuttuaaaa" :D), mutta jokainen pelaa tyylillään ja onhan näistä äänistä saatu paljon keskustelua! :) Halima tuossa näköjään avaskin vähän uuden pelityylinsä taustaa... Pitääpä yrittää käydä huomenna vähän virkeämmin silmin topaa läpi jos alkais jonkinlainen kokonaiskuva hahmottua.
- There will come a time when you have a chance to do the right thing.
- I love those moments! I like to wave at them as they pass by.
Avatar
Cameron
Mafioso
 
Viestit: 744
Liittynyt: 08.03.2016 11:38:51
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 6

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Cameron » 29.05.2017 23:56:09

Voi ahdistus kun en esikatsellu tuota viestiä eka läpi :D tässä se siis oikein lainauksen kanssa:

Olipa Vampirelta hyvä viesti, omia reaktioita ja mielipiteitä hyvin pelistä. Mukava kun heräsit!

Zey kirjoitti:Miksi sä Cameron käänsit huomion pois Negon kysymyksestä takaisin Negoon? Eihän tuo sun sanoma lause ”Miksi ääni pitää olla koko ajan jollakulla?” voi liittyä siihen, että Halima otti äänensä pois Negolta, kun kerran kommentoit viestissään sitä, miten Halima antoi äänensä Negolle. Eikä Halima ollut edes vielä siinä vaiheessa, kun viestisi kirjoitit, ottanut ääntään Negolta pois ja Haliman edellinen kohde kyllä ehti reagoida, joten en kyllä ihan usko, että tuo selityksesi pätee kommenttiisi. Vähän ihmeellistä touhua.

Aivan totta! Meni itelläkin jo tapahtumajärjestys sekasin kun pelissä tapahtuu näin paljon ekana päivänä :D Itse asiassa ajattelin silloin että itse en lähtisi noin heppoisin perustein äänestämään ja epäilyt tuntuivat muuttavan koko ajan suuntaansa ("onko kaiken pakko aina muuttuaaaa" :D), mutta jokainen pelaa tyylillään ja onhan näistä äänistä saatu paljon keskustelua! :) Halima tuossa näköjään avaskin vähän uuden pelityylinsä taustaa... Pitääpä yrittää käydä huomenna vähän virkeämmin silmin topaa läpi jos alkais jonkinlainen kokonaiskuva hahmottua.
- There will come a time when you have a chance to do the right thing.
- I love those moments! I like to wave at them as they pass by.
Avatar
Cameron
Mafioso
 
Viestit: 744
Liittynyt: 08.03.2016 11:38:51
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 6

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja dzinni » 30.05.2017 00:55:24

Nonii täällähän on saatu jo vaikka minkälaista keskustelua aikaiseksi. Vähän jopa kauhistuttaa miten aktiivisesti peli lähtenyt liikkeelle, kun en ole vuosiin pelannut yhtään. Tosiaan töiden vuoksi ehdin vasta nyt lukemaan viestit, mutta nyt on onneksi pahimmat työkiireet ohi taas vähäksi aikaa. Muutaman kerran olen lukenut viestit läpi ja täytyy sanoa, että tämähän on hankalaa, kun ei muista/tiedä muiden pelitapoja.

Täällä kyllä jaellaan herkästi hyvisviboja henkilöille, jotka vähänkään kyseenalaistavat muiden viestejä. Mielestäni pahiksena ei kannata olla liian kiltti, joten mua aina epäilyttää tuollainen varovainen kyseenalaistaminen tai uhoaminen.

Mielestäni kukaan ei vielä kuitenkaan herätä erityisempiä pahisviboja, kun ei ole yhtään loppupäivää ja yötä käyty läpi. Halima on tietenkin hyvin hallitsevassa roolissa ja pelissä, missä on paljon "uusia" pelaajia, tuollainen "hajoita ja hallitse"-taktiikka voi pahiksella toimia varsin hyvinkin. Varsinkin tuo tetralle osoitettu "en usko, että en saa sinusta pahisviboja"-viesti herätti vähän epäilyksiä. Ehkä sen vuoksi, kun olin saanut jo tetrasta pieniä pahisviboja.

Oon ihan samaa mieltä haliman kanssa, että vahvoja pelaajia ei kannata alussa olla ensimmäisenä äänestämässä, mutta ei kannata myöskään antaa niiden ohjailla peliä liikaa. Ainakaan äänestyksen osalta.

//Oho tässähän ehti vaikka kuka väliin, kun en huomannut, että viesti ei ollutkaan lähtenyt. Yhdeksän aikoihin oli siis tarkoitus tämä viesti lähettää :D En nyt enää tälleiltaa ehdi nuita väliintulleita viestejä lukemaan, joten niitä ei ole huomioitu tätä viestiä kirjoittaessa ollenkaan.
Avatar
dzinni
Kyläläinen
 
Viestit: 7
Liittynyt: 17.11.2013 02:30:31
Palkinnot: 1

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Meiz » 30.05.2017 07:43:52

@jiikare, viestisi ei vakuuttanut juurikaan vaan keskityit ennemminkin sympatian hakemiseen muilta hiljaisilta ("aktiiviset ovat meitä vastaan"). Kaipaan sinulta laajempaa pohdintaa pelin tapahtumista ja muista pelaajista. Ääni edelleen menossa suuntaasi nykyisellä tahdilla.

@porkkana, ainoa viestisi taitaa olla viewtopic.php?f=9&t=377&start=60#p5551
Muutama pieni huomio joka ei herätä mielipiteitä sinusta suuntaan tai toiseen. Eli pelisi on toistaiseksi liian neutraali ja kallistut pahiksen suuntaan joka ei halua aiheuttaa hämminkiä / erottua joukosta.

@Anblick, jätit ainakin osittain vastaamatta kysymykseeni viewtopic.php?f=9&t=377&start=60#p5552

@Cameron, reagoit mielestäni yli-dramaattisesti Haliman äänenvaihtoon, siis lähinnä että vaihto olisi laittanut Arielin putoamisvaaraan (teknisesti tämä on totta, mutta käytännössä vaaraa ei tässä vaiheessa ole). Miten ihmeessä päädyit jo tässä vaiheessa mielipiteeseen että Ariel ja Halima eivät olisi todennäköisesti pahiskavereita? Näin muuten viestisi ovat pitkiä, mutten saa ollenkaan irti ketä oikeastaan epäilet tai olisit tällä hetkellä äänestämässä.
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Anblick » 30.05.2017 08:58:58

Sori Meiz, mulla oli mennyt tuo ihan ohi!
Meiz kirjoitti:
Anblick kirjoitti:Mielenkiintoista tosin, että Halima rientää tekemään pesäeroa justyyn ja ihmettelee, miksi justy saisi jaella viboja hatarin perustein, jos muut eivät saa. Sinänsä pätevä kysymys, mutta onko tässä kenties pahiskaksikko? Onko justy ensin puolustellut Halimaa liikaakin (ainakin Haliman mielestä) ja nyt Halima yrittää korjailla heidän välejään etäisemmiksi kyseenalaistamalla justyn argumentit?

Miten tähän teoriaan vaikuttaa se että justy pisti sekä hyvisvibaa Halimalle, että kyseenalaisti Haliman antamaa vibaa Tetralle samassa viestissään?

Se kyllä kieltämättä vie teorialta pohjaa :D Toisaalta justy toi samassa viestissä kahdessa yhteydessä esiin vapareista selittämisen ja hyvispisteet, joten se jäi (ainakin mulle) vahvemmin mieleen kuin Tetraan liittyvät kyseenalaistukset. Sikäli en pidä teoriaani täysin torsona.

mllna kirjoitti:Hmmm, Haliman viesti vahvojen pelaajien täällä pitämisessä huolestuttaa? Melko hurjan kuuloinen uhkaus, vahvat vs "heikot". Tulee pieni kiusaaja-vire.. ei mulla tähän hetkeen muuta.

Tästä sai sellaisen käsityksen, että sulla olisi ikävä fiilis pelistä, mutta toivottavasti ei ole :) On oikeasti sitä kivampaa ja pelin kannalta hyödyllisempää, mitä aktiivisempia pelaajia on, joten ihan rohkeasti kannattaa tulla juttelemaan ja heittelemään omia epäilyjä :> Samat sanat toki myös muille, jotka eivät ole vielä hirveästi uskaltautuneet kommentoimaan.
Avatar
Anblick
Kyläläinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 27.05.2017 21:25:27

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja porkkana » 30.05.2017 09:02:31

Cameron kirjoitti:Jeku suhtautuu ääneen aika rauhallisesti, mikä vaikuttaa hyvismäiseltä, mutta jää pitkäksi aikaa vähän puollustelukannalle eikä löydä pelistä tuona aikana muuta kommentoitavaa, mikä taas on pahiksille monesti tyypillinen ja helppo ratkaisu. Itse asiassa Jeku ei ole puollusteluidensa jälkeen kirjoittanut peliin mitään muuta. Yritätkö saada pölyn laskeutumaan että ihmiset katselisivat muihin suuntiin ennen kuin uskallat tulla taas kommentoimaan vai mistä tämä radiohiljaisuus? Kenet/ketkä koet epäilyttäväksi tällä hetkellä?

Vaikka viestejä on tullut noin sivun verran tämän ja Jekun viimeisen viestin välillä, ei aikaa ole mennyt kuin illan ja yön verran. Radiohiljaisuus on siis mielestäni turhan kovin sanottu, tai sanoa, ettei uskalla tulla kommentoimaan peliä.

Halima kirjoitti:Itse pidän Arielia tällä hetkellä pelin hyvismäisimpänä pelaajana.

Onko Ariel edelleen hyvismäisin pelaaja mielestäsi? Eikö hyvismäisin pelaaja ole sellainen, joka edistää peliä jollain tapaa ja joka yrittää saada pahikset kiinni? Arielilta kun ei ole tullut mitään peliä edistävää viestiä.

Haliman pelityyli hämmentää kyllä minuakin kovasti, mutta enemmän minua ihmetyttää tämän perustelut tai niiden pelkkä vibapohjaisuus pelin hyvismäisimmälle ja pahismaisimmalle pelaajalle. Olen tottunut hieman pohdiskelevampaan tyyliin Halimalta, mutta nyt ääniä sinkoilee pelkän viban perusteella. Pelkkä aktiivisuus ja tuuliviirimäisyys eivät saa minua epäilemään Halimaa, mutta se, että tällä aktiivisuusmäärällä ei tule mitään pohdiskelua pelaajista saa minut epäilemään. Viestien sisältö on hyvin pitkälti ollut peliteknisiä asioita omasta pelityylistä ja sen selittelystä. Mielipiteitä eri pelaajista on kyllä tullut, mutta perustelut ovat jääneet ainakin omasta mielestäni hyvin vähäisiksi. Arielkin on hyvismäisin perustelulla ”se nyt vain on, ei voi mitään”. :D Halima listasi myös pelaajat hyvismäisimmästä pahismaisimpaan, mutta tässäkään ei tullut juurikaan selittelyä miksi pelaajat on aseteltu juuri tähän järjestykseen.

Lisäksi mielestäni on hieman ristiriitaista, että Halima on lähdössä lynkkaamaan hiljaisia kun tämän mielestä hyvismäisin on se, jolta on tullut ehkä pienin osallistuminen ja panostus.

justy kirjoitti:++Ariel kysyi yhden kysymyksen ja katosi sitten. Eikö peli herättänyt muita ajatuksia?

Tässä kohtaa peliä oli tullut vain aloitusviestejä ja keskustelua Meizin käpylehmästä, olisiko asiaa pitänyt olla enemmänkin? Miksi et äänestänyt muita, joilta oli tullut vain yksi viesti ensimmäisen sivun aikana? Onko Ariel edelleen mielestäsi pahismaisin kun olet pitänyt äänesi hänellä?

Vampire ja Zey ovat mielestäni tällä hetkellä hyvismäisiä. Molemmilta on tullut hyvää pohdiskelua, Vampirelta hyvä kokoava viesti ja Zey on ollut pelissä koko ajan aktiivisesti mukana hyvillä huomioilla.

//Anblick väliin
Avatar
porkkana
Kyläläinen
 
Viestit: 93
Liittynyt: 10.03.2016 11:23:29

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja justy » 30.05.2017 09:40:59

einari kirjoitti:
justy kirjoitti:Halima sai vähän kyläläispisteitä vapaamuurareiden selittämisestä. Pahis olisi voinut hyvin odottaa ja katsoa jos vapaamuurari vahingossa paljastaa itsensä. Pisteitä ei tule paljon, koska haliman tuntevat hyvikset saattaisivat epäillä häntä jos hän ei olisi auttanut vapaamuurareita heti ekassa viestissään.

Vähän tikusta revittyä asiaa. Mun mielestä vapaamuurareiden selittäminen ja pelitekninen keskustelu heti alkuun on yksinkertaisesti vain helppo tapa aloittaa, oli sitten hyvis tai pahis.
Muutenkin justy jakelee ekassa viestissään lähinnä auliisti hyvisviboja, mikä on pahikselle toki helpompaa kuin pahisvibojen antaminen, kun tietää ketkä ovat hyviksiä, eikä halua jakaa pahistovereilleen pahisvibaa. Aika turvallinen aloitus siis siinä mielessä. Justy tosin heitti heti ekassa viestissään rohkeasti äänen, mutta sekin aika kepoinen herättelyääni(?) Arielille. Ekan viestinsä jälkeen justy on kyllä heitellyt myös epäilyjä, mutta edelleen saan jotenkin pahismaista vibaa hänestä.


Olen huomannut että hyvispisteiden antaminen on minulle helpompaa kuin pahispisteiden ihan roolista riippumatta. Varsinkin alkupelistä, kun pahistenkin on vielä helpompaa tehdä hyvismäisiä juttuja. Mutta olen sinällään samaa mieltä siitä, että aloitukseni on turvallinen.

Itse asiassa yksi syy jonka takia minun on vaikea nähdä Halimaa pahiksena on se, että hän on tehnyt aktiivisella äänestyksellään ja äänien mutuperusteluilla elämänsä aika hankalaksi. Haluaisiko pahis vetää puoleensa noin paljon huomiota? Ehkä, etenkin jos Haliman innokkuus päästä pelaamaan ylitti taktisen ajattelun.


Halima kirjoitti:
justy kirjoitti:Noin muuten Haliman peli ei ole heilauttanut minua suuntaan tai toiseen, tosin hänen haluttomuutensa vastata kysymyksiini ihmetyttää. En osaa sanoa kertooko se mitään hänen roolistaan, voihan häntä vaikkapa ärsyttää kysymykseni.

Mikä haluttomuus? Oonko mä missannut jonkun kysymyksen?


Mielestäni et ole vastannut tähän:

justy kirjoitti:
Halima kirjoitti:
justy kirjoitti:Millä tavalla Tetradynamian viesti mielestäsi pisti peliä käyntiin? Edistikö uhon dissaaminen jotenkin pahisten löytämistä? Olen samaa mieltä Zeyn kanssa siitä ettei Tetradynamian viesti ollut mitenkään erityisen kyläläisyyttä huokuva.

Sillä tavalla, että Tetra oli ensimmäinen pelaaja joka oikeasti kommentoi toista pelaajaa kriittiseen sävyyn. Eihän se nyt tietenkään mitään merkkaa, mutta jostain on aloitettava, ja koin että se edisti peliä.


Mutta eihän Tetran kriittisyys ollut millään tavalla pahisten kiinnijääntiin tähtäväävää. Olisiko hän ansainnut samat hyvisvibat kriittisellä kommentilla Meizin avatarista? Ymmärrän että kriittisyys on tärkeää, mutta mielestäni palkitsit ihan vääränlaista kriittisyyttä. Se saa epäilemään motiivejasi Tetran hyvislukemisen taustalla.


Et myöskään vastannut kysymykseeni siitä, että miksi näet ristiriidan kun kyseenalaistan perusteesi hyvisvibojen jakamiseen vaikka itse jaan hyvisviboja? Etkö hyväksy perustelujani, vai pitäisikö minun hyväksyä perustelusi ("Tetran kriittisyys edisti peliä") kysymättä sen tarkempaa selitystä?

Halima kirjoitti:
justy kirjoitti:Mutta sinä et kuitenkaan ole osannut/suostunut perustelemaan omia vibojasi, minkä takia olen sinulta niistä kysellyt.

Mielestäni olen perustellut kaikki vibat, joista on kyselty, ja tuosta listastani olen perustellut kaksi ylintä ja kaksi alinta. Loput ovat todella huteralla pohjalla, mutta jos kysytään niin voin mä niistäkin jotain avata.


Laitoin tuohon yläpuolelle uudestaan kyselyni Tetra-vibojen perusteista. Ariel-viboista minulla ei ole sen kummempaa kysyttävää, kun se tuntuu niin vahvasti metaan pohjaavalta.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja miina » 30.05.2017 09:49:42

Anblick kirjoitti:
mllna kirjoitti:Hmmm, Haliman viesti vahvojen pelaajien täällä pitämisessä huolestuttaa? Melko hurjan kuuloinen uhkaus, vahvat vs "heikot". Tulee pieni kiusaaja-vire.. ei mulla tähän hetkeen muuta.

Tästä sai sellaisen käsityksen, että sulla olisi ikävä fiilis pelistä, mutta toivottavasti ei ole :) On oikeasti sitä kivampaa ja pelin kannalta hyödyllisempää, mitä aktiivisempia pelaajia on, joten ihan rohkeasti kannattaa tulla juttelemaan ja heittelemään omia epäilyjä :> Samat sanat toki myös muille, jotka eivät ole vielä hirveästi uskaltautuneet kommentoimaan.

Tällä lähinnä viittasin siihen, että onko kovin hyvismäistä uhkailla hiljaisempia äänillä mikäli ei ala puhetta tulemaan? Näinkö sitä oltaisiin kylmästi käpylehmätkin tuhoamassa..
Avatar
miina
Kyläläinen
 
Viestit: 928
Liittynyt: 27.05.2017 20:39:37
Palkinnot: 7

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja justy » 30.05.2017 09:52:58

jiikare kirjoitti:Tuntuu että aktiiviksemmat koittaa saada nyt käännytettyä huomiota nyt meihin seurailijoihin(?). Itseni ainakin sellaiseksi tällä hetkellä lasken niinkuin ensimmäisessä viestissänikin mainitsin. Toki voipi olla, että halima ja meiz koittaa vain saada meitä sitten kirjoittelemaan enemmän :)

Zey ja einari tuossa avasivatkin jo paljon omia epäilyjäni mitä itse en osannut lähtä kyseenalaistamaan. Tästä syystä saan heistä hyvisvibaa jonninverran. Tosin täysin hiljaisten ja kaltaisteni seurailijoiden kommentit kiinnostavat. Auttaisiko etenemään ++Blckter Katsotaan mitä sieltä tulee.


Olisiko sinulla jotain kysymyksiä joihin haluaisit seurailijoilta ja hiljaisilta kommentteja? Tai jotain aiheita? Joskus se että kysyy kysymyksen auttaa aktivoimaan toisen vastaamaan.

Summaisitko vielä omin sanoin, mikä Blckterissa epäilyttää?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja justy » 30.05.2017 10:20:43

Anblick kirjoitti:
justy kirjoitti:Miten aloittaisit pelin jos pelaisit ensimmäistä kertaa?

Mä en totta puhuen ole varma, mitä kysymykselläsi tarkoitat. Pointtina mulla oli, että sain Blckterin viestistä sellaisen käsityksen, että hän haluaa kuitata mahdolliset tulevat kompurointinsa aloittelijuuden piikkiin, mutta ei se poista mahdollisuutta, että kompuroinnin takana voisi olla (myös) pahikseus. Toki tämä koko haparointi nyt on täysin hypoteettinen tilanne, koska Blckterista ei ole vielä kuulunut enempää :)


Tarkoitin sitä, että jos itse sellaisen pelaajan asemaan, joka ei ole koskaan pelannut tätä peliä, eikä seurannut peliä koskaan pelattavan, ei Blackr:n viesti mielestäni ole mitenkään pahismainen. Mielestäni se, että haluaisi peitellä mahdollisia pahiskompurointejaan vaatii jo jonkinlaista metatietoa pelistä (esim. että pahikset jäävät usein kiinni kompurointiensa vuoksi). Kysymykseni tavoitteena oli kartoittaa millaisena sinä näet täysin uuden pelaajan aloituksen ja miten siitä käsityksestä päädyit pahisviboihin.

Anblick kirjoitti:Mutta kuten edellä on jo todettu, on harmi (ja toisaalta ymmärrettävää), että aktiiviset pelaajat saavat eniten negatiivista huomiota niskaansa. Mä en ainakaan osaa lähteä hirveästi jakelemaan hyvis- tai pahisviboja yksittäisten lyhyiden viestien perusteella, koska mulla ei ole sitä metatietoa, josta täällä on pariin otteeseen jo mainittukin.


Okei, ehkä siis tulkitsin väärin kysymyksesi Blackr:lle, sillä luulin sinun siinä jakavan hänelle pahisviboja yksittäisen viestin perusteella.

Anblick kirjoitti:Jiikare sen sijaan saa mussa pahisviboja aikaan, koska viesti tuntuu niin ristiriitaiselta ja omituiselta. Hän myöntää itse olevansa seurailija, mutta haluaa enemmän viestejä muilta hiljaisilta. Lisäksi hän ilmeisesti epäilee, että pohjimmiltaan hiljaisten herättelyn tarkoituksena on epäilysten kääntäminen pois aktiivisista eikä niinkään pelin aktivointi. Musta tämä on vähän hassu ajatus, koska hiljaa oleminen on johonkin asti oiva tapa piiloutua huomiolta ja sitä kautta lynkkaukselta. Sikäli hiljaisten patistelu ei musta ole huono juttu, kunhan ei unohdeta aktiivisempien pelaajien tarkastelua (mitä ei varmaan helposti käy). Sitten hän peesaa einaria ja äänestää Blckteria, muttei oikeastaan perustele ääntään mitenkään. Blckter on nyt pudotusvaarassa, joten ääni oli sikäli huomattavasti radikaalimpi kuin jos jiikare olisi äänestänyt esimerkiksi jotakuta, joka ei ole laittanut yhtään viestiä. Tietääkö jiikare rooleista jotain, mitä hyvikset eivät tiedä?


Minulle heräsi hyvinkin samanlaisia huolia Jiikareen viestistä, mutta sitten huomasin että hän ilmeisesti pelaa ensimmäistä peliään. Se ehkä selittää osan ristiriitaisuuksista, mutta toivottavasti Jiikare pääsee itse kertomaan ajatuksistaan


Vampire kirjoitti:justy liittyy myös omalta osaltaan tähän helppoja viboja heittelevään porukkaan pitäessään Meizin lehmäpostausta hyvismäisenä. Miksi se on hyvismäinen? Minusta tuo on aikalailla perus eka viesti peliin, koska ekat viestit harvoin on kauheasti muuta kuin persoonallisia tapoja ilmaista olevansa hereillä.


Minusta tuo viesti oli ainoa persoonallinen tapa ilmaista olevansa hereillä. Jos siis persoonallisella tarkoitetaan tässä massasta erottuvaa. Juuri se massasta erottuvuus ansaitsi hyvispisteitä/viboja. Ilmeisesti termi "vibat" on kuitenkin täällä jonkin tietyn merkityksen omaava, jolla ilmeisesti tarkoitetaan suunnilleen sitä, että pitää pelaajaa josta saa viboja hyviksenä? Itse en ainakaan puhu mistään niin kokonaisvaltaisesta, ainoastaan siitä että yksittäinen teko on mielestäni hyvismäinen. En siis pidä Meiziä varmana hyviksenä koska hän postasi lehmäkuvan.

Vampire kirjoitti:Tässä tuli vähän sellainen fiilis tuosta Anblickin lainaamasta justyn Blcker-kommentista, että kummasti justy tuntuu loikkaamaan puolustelemaan Blckteria. Eiköhän Blckter osaa itsekin tulla puolustamaan itseään mikäli sen tarpeelliseksi kokee ilman, että muiden tarvitsee tulla jalkaväkeilemään. Jännä reaktio siis justylta ja saa kyllä oman huomioni kiinnittymään enemmän nyt myös justyn suuntaan.


En tarkoittanut kysymystäni Anblickille varsinaisesti Blackria puolustavaksi. Enemmänkin minua kiinnosti saada lisää tietoa Anblickin ajattelusta. Olen itse huomannut että aloittelijoiden kimppuun käyminen on helppo pahistaktiikka ja minua kiinnostaakin oliko Anblickillä tässä taustalla jokin syvällisempi ajatus Blackr:n mahdollisesta pahikseudesta.


Vampiren Halima-ääni vaikuttaa perustellulta, tosin olen itse ehkä kuitenkin sitä mieltä että Haliman tuuliviirimäisyys on ehkä kuitenkin huomiotaherättävyydessään huono pahistaktiikka. Se olisi huomattavasti pahismaisempi, jos Halimalla olisi painetta ääntensä muunteluun. Mutta mikään ei mielestäni olisi estänyt Halimaa pitämästä ääntään Negossa, eikä äänen pysyminen Jekussakaan olisi välttämättä kohottanut kauheasti kulmakarvojaan. Joten jos Haliman innokkuus ei vienyt voittoa hänen harkinnastaan, en näe hänen peliään kovin todennäköisenä pahispelinä.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Meiz » 30.05.2017 10:46:42

justy kirjoitti:Minulle heräsi hyvinkin samanlaisia huolia Jiikareen viestistä, mutta sitten huomasin että hän ilmeisesti pelaa ensimmäistä peliään. Se ehkä selittää osan ristiriitaisuuksista, mutta toivottavasti Jiikare pääsee itse kertomaan ajatuksistaan

Senpä takia olisikin erityisen tärkeää että peli on mahdollisimman avointa ja kommentointi mahdollisimman laajaa. Näillä lyhyillä yksittäisillä viesteillä on mahdoton kertoa onko kyseessä pahis joka piiloutuu aloittelijuuden taakse, vaiko hyvis jolla alkukankeutta pelissään.
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja justy » 30.05.2017 10:54:40

porkkana kirjoitti:
justy kirjoitti:++Ariel kysyi yhden kysymyksen ja katosi sitten. Eikö peli herättänyt muita ajatuksia?

Tässä kohtaa peliä oli tullut vain aloitusviestejä ja keskustelua Meizin käpylehmästä, olisiko asiaa pitänyt olla enemmänkin? Miksi et äänestänyt muita, joilta oli tullut vain yksi viesti ensimmäisen sivun aikana? Onko Ariel edelleen mielestäsi pahismaisin kun olet pitänyt äänesi hänellä?


Kieltämättä oletin, että Ariel olisi seurannut peliä oman viestinsä jälkeenkin. Tulkitsin hänen viestinsä pohjustukseksi pidemmälle kuulustelulle, mikä ainoana toimintana vaikutti oudolta, ehkä pyrkimykseltä saada kyläläinen ansaan.

Lisäksi toivoin, että ääni saisi Arielin kertomaan enemmän ajatuksistaan. Tämä ei kuitenkaan nyt onnistunut koska ilmeisesti Arielin kommentti ei ollut kysymys, eikä hän rikkinäisen koneen vuoksi ole päässyt osallistumaan. Aika siis siirtää ääni eteenpäin.


Tällä hetkellä minua epäilyttävät eniten Nego ja Cameron. Nego aloitti mielestäni vahvasti, mutta ensimmäisen postausrupeamansa jälkeen hän on ollut hiljainen ja tuntunut pelaavan varman päälle. En oikein ymmärrä hänen ääntään Einarille, mutta toivottavasti hän palaa selittämään sitä lisää.

--Ariel
++Cameron saa kuitenkin nyt ääneni. Kuten Zey huomasi, Cameronin vastaus Negon ihmettelyyn pyrki siirtämään huomion asiasta Negoon itseensä. Lisäksi Cameronin vastaus Zeyn kommenttiin oli jo lähes paniikinomaisen puolusteleva ja hyvittelevä, aivan kuin Cameron olisi tuntenut jäävänsä kiinni jostain pahanteosta.

Cameron, mitä tarkoitat kun sanoit että sinulla meni tapahtumajärjestys sekaisin. Pystytkö kertomaan mitä ajattelit ja miten luulit tapahtumien kulkeneen kun kyseenalaistit Negon kysymyksen sinulle?

Muuten Cameronin peli on ollut aika varovaista. Pientä epäilyä Jekun ja Haliman suuntaan, mutta ei varsinaista yritystä selvittää onko kumpikaan heistä hyvis tai pahis.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja justy » 30.05.2017 10:59:01

Halima kirjoitti:Mähän ihan just viime viestissä sanoin että ei tekis mieli painostaa uusia pelaajia ku haluaisin että ne pelaa uudestaankin jne. Mutta sitten rupesin miettimään vähän toiselta kantilta. Nimittäin kylähän (siis hyvikset) on periaatteessa tasan niin vahva/hyvä kuin sen heikoin elossaoleva jäsen. Siinä vaiheessa kun ollaan Lynch or lose -tilanteessa (LyLo), on pakko saada lynkattua pahis tai kylä häviää pelin. Silloin yksikään hyviksen ääni ei saa olla toisella hyviksellä, tai pahikset voivat massaamalla siirtää äänensä sille hyvikselle päivän lopuksi ja se oli siinä.

Eli loogisesti tästä päästään sellaiseen ajatuskulkuun, että meidän kannattaa pitää kylä mahdollisimman vahvana mahdollisimman pitkään. Jos lynkataan kaikki vahvat pelaajat pois pelistä jo ensimmäisinä päivinä, pelin ratkaisijoiksi jäävät ne hiljaiset ja aloittelijat. Ei kuulosta houkuttelevalta mun mielestä.


Olen samaa mieltä, mutta sellaisen lisäyksen haluaisin tehdä että vahva pelaaja ei välttämättä ole sellainen, joka saa pahiksia kiinni helposti. Kylä voittaa, jos pystymme löytämään pahikset TAI olemaan varmoja siitä ketkä ovat hyviksiä. Eli vahva peli on sitäkin, että pistää itsensä likoon, esittää ajatuksia ja on valmis selittämään niitä. Näin me kaikki kyläläiset voimme selvittää ketkä ovat meidän puolellamme, jolloin epäselvät tapaukset ovat sitten pahiksia. :)

Toivoisinkin, että kaikki ne jotka kokevat pelin vaikeaksi tai jotka mielummin seuraavat peliä kuin osallistuvat, kokeilisivat aktivoitua vaikkapa vastaamallä seuraaviin kysymyksiin (tai edes osaan).


Jos koet tämän pelin vaikeaksi, kokeile vaikka vastata näihin kysymyksiin:

1) Pahisten tehtävänä on saada kyläläiset ja vapaamuurarit lynkattua. Miten luulet että pahis käyttäytyisi tässä pelissä?
2) Onko joku mielestäsi käyttäytynyt niin kuin kuvittelisit pahiksen käyttäytyvän?
3) Tällä hetkellä ääniä on seuraavilla pelaajilla: Blackr, Cameron, einari, Halima, justy. Onko mikään heidän käytöksessään kiinnittänyt huomiosi?
4) Onko kohdan kolme epäillyistä joku, joka ei mielestäsi ole pahis? Kuka ja miksi?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja justy » 30.05.2017 11:01:06

justy kirjoitti:Jos koet tämän pelin vaikeaksi, kokeile vaikka vastata näihin kysymyksiin:

1) Pahisten tehtävänä on saada kyläläiset ja vapaamuurarit lynkattua. Miten luulet että pahis käyttäytyisi tässä pelissä?
2) Onko joku mielestäsi käyttäytynyt niin kuin kuvittelisit pahiksen käyttäytyvän?
3) Tällä hetkellä ääniä on seuraavilla pelaajilla: Blckter, Cameron, einari, Halima, justy. Onko mikään heidän käytöksessään kiinnittänyt huomiosi?
4) Onko kohdan kolme epäillyistä joku, joka ei mielestäsi ole pahis? Kuka ja miksi?


Kirjoitan näköjään jatkuvasti Blckterin nimen väärin, pahoittelut. Korjasin sen nyt tuohon listaan.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja justy » 30.05.2017 11:08:09

Meiz kirjoitti:
justy kirjoitti:Minulle heräsi hyvinkin samanlaisia huolia Jiikareen viestistä, mutta sitten huomasin että hän ilmeisesti pelaa ensimmäistä peliään. Se ehkä selittää osan ristiriitaisuuksista, mutta toivottavasti Jiikare pääsee itse kertomaan ajatuksistaan

Senpä takia olisikin erityisen tärkeää että peli on mahdollisimman avointa ja kommentointi mahdollisimman laajaa. Näillä lyhyillä yksittäisillä viesteillä on mahdoton kertoa onko kyseessä pahis joka piiloutuu aloittelijuuden taakse, vaiko hyvis jolla alkukankeutta pelissään.


Tuleeko sinulle mieleen ketään muuta epäilyttävää kuin hiljaiset jiikare ja Blcker? On toki mahdollista että kaikki neljä pahista ovat hiljaa, mutta onko yhtään aktiivisempi kansanosa herättänyt mitään tuntemuksia?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Meiz » 30.05.2017 11:35:02

justy kirjoitti:
Meiz kirjoitti:
justy kirjoitti:Minulle heräsi hyvinkin samanlaisia huolia Jiikareen viestistä, mutta sitten huomasin että hän ilmeisesti pelaa ensimmäistä peliään. Se ehkä selittää osan ristiriitaisuuksista, mutta toivottavasti Jiikare pääsee itse kertomaan ajatuksistaan

Senpä takia olisikin erityisen tärkeää että peli on mahdollisimman avointa ja kommentointi mahdollisimman laajaa. Näillä lyhyillä yksittäisillä viesteillä on mahdoton kertoa onko kyseessä pahis joka piiloutuu aloittelijuuden taakse, vaiko hyvis jolla alkukankeutta pelissään.


Tuleeko sinulle mieleen ketään muuta epäilyttävää kuin hiljaiset jiikare ja Blcker? On toki mahdollista että kaikki neljä pahista ovat hiljaa, mutta onko yhtään aktiivisempi kansanosa herättänyt mitään tuntemuksia?

Blcker on mulle tällä hetkellä täysin neutraali, koska peliin liittyvää pohdintaa häneltä ei ole. Samaan kastiin heitän suurimman osan muistakin hiljaisista. Heidän äänestämisensä tuntuu tällä hetkellä arpakuution heittelyltä.

Cameron on tällä hetkellä epäilyttävin aktiivisimmista pelaajista, juurikin siitä johtuen ettei häneltä ole vielä tullut oikein mitään selkeää linjaa ketään kohtaan. Samoin hänellä selkeästi katosi punainen lanka omista ajatuksistaan, mikä ei ole ihan tyypillistä hyviksille. Myös Haliman ja Arielin välinen linkitys (eivät ole todennäköisesti pahiskavereita) vaikutti mielestäni tuulesta temmatulta.

Porkkanalta jatkoi toisessa viestissään tunnustelevia kysymyksiä, mikä on ihan ok, mutta kaipaan edelleen häneltä vahvempaa linjausta tämän hetken epäilyihin.

Mun lista henkilöistä keitä en lynkkaisi tänään: Halima, Zey, just, einari, vampire. Kaikki käsitelleet peliä hyvinkin laajasti ja omia mielipiteitä esittäen.
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Nego » 30.05.2017 13:37:11

Halima kirjoitti:
Nego kirjoitti:Oon aika eri mieltä sun kanssas Cameronin reaktiosta, mut toisaalta sulla on metatietoa siitä. Mulla alko hälytyskellot soimaan, koska se reaktio oli aika vahva, enkä ymmärrä tätä lausetta ollenkaan: "Miksi ääni pitää olla koko ajan jollakulla?"

Luin vielä uudestaan Cameronin viestit läpi, ja en löydä niistä mitään epäilyttävää. Kylässä ei ole oikein ollut tällaista randomäänestämisen kulttuuria, ja ensimmäisenä päivänä yleensä enemmistö ei ole äänestänyt ketään, ja joku on monesti lynkkautunut yhdellä tai kahdella äänellä. Olen niistäkin peleistä kuullut, kun lynkattava on arvottu, kun yhtään ääntä ei ole annettu, mutta näin ei ole (jostain syystä :D ) käynyt sen jälkeen kun itse aloitin pelaamisen.

Eeeeeeeh okei. Se yksittäinen viesti kyllä ihmetytti.



Ja totisesti toivon, että joka iikka äänestää ekana päivänä, koska se kertoo paljon porukan tarkoituksista ja auttaa lukemaan muita.


****************************


Halima kirjoitti:Niin ja sun äänestyksistä puuttui nyt boldaukset. :D En haluais marmattaa, oon ite sitä mieltä että äänestys pitäis laskea jos siitä saa selvän ketä sillä tarkoitetaan, mutta säännöt on säännöt.

>.>

Kiitti, koitan muistaa tästä lähin.


***********************


Meiz kirjoitti:
Nego kirjoitti:Oon aika eri mieltä sun kanssas Cameronin reaktiosta, mut toisaalta sulla on metatietoa siitä. Mulla alko hälytyskellot soimaan, koska se reaktio oli aika vahva, enkä ymmärrä tätä lausetta ollenkaan: "Miksi ääni pitää olla koko ajan jollakulla?"

Alkoi kiinnostamaan mitä olen missannut tästä sananvaihdosta. Avaatko lisää?
Voi olla hyvä idea lukea tää viesti, jossa lainaan Halimaa, joka lainaa Cameronia: viewtopic.php?f=9&t=377&start=60#p5557


*************************


Cameron kirjoitti:
Nego kirjoitti: Mulla alko hälytyskellot soimaan, koska se reaktio oli aika vahva, enkä ymmärrä tätä lausetta ollenkaan: "Miksi ääni pitää olla koko ajan jollakulla?"

Jos äänestää jotakuta, minusta äänellä pitää olla joku syy. Joko äänestää omasta mielestä pahismaisinta pelaajaa tai haluaa nähdä miten pelaaja reagoi saamaansa ääneen. Jos ääntä vaihtelee ääntä eri pelaajille ilman että äänestetty pelaaja edes ehtii reagoida saamaansa ääneen, ääni on turha. Toki ymmärrän että olet varmaan tyytyväinen että ääni lähti sinulta ilman että sinun tarvitsi tehdä yhtään mitään?

Totta kai äänellä on aina joku syy, ja olen samaa mieltä siitä, että Haliman äänen vaihto multa justylle oli liian aikainen, mut en näe muuten Haliman äänissä mitään vikaa. Pystyn myös näkee, mitä Halima äänillään yrittää saada aikaiseksi.

Mä en pelkää ääniä, eikä mun reaktioni Haliman ääneen olisi ollut yhtään erilaisempi kuin mitä se oli nyt.


**********************


justy kirjoitti:
Nego kirjoitti:Oon aika eri mieltä sun kanssas Cameronin reaktiosta, mut toisaalta sulla on metatietoa siitä. Mulla alko hälytyskellot soimaan, koska se reaktio oli aika vahva, enkä ymmärrä tätä lausetta ollenkaan: "Miksi ääni pitää olla koko ajan jollakulla?"



Mikä tekee einarista epäilyttävämmän kuin Cameron? Toinen sekoili siinä ketä Halima äänesti, toinen soittaa hälytyskellojasi kommentillaan. Pystytkö vertailemaan fiiliksiäsi näiden kahden pelaajan välillä?

Ei se, että mun ääneni on einarilla tee siitä epäilyttävämpää kuin Cameron. Lähinnä koitan löytää reaktioita.

justy kirjoitti:Mutta Nego, miksi tulkitsit Tetran viestin pelin alussa hyvismäiseksi? Miten metan puute Tetrasta eroaa metan puutteesta Arielista? Tai mikä viesteissä eroaa ratkaisevasti?

Ihan se, että Arielin viesti töksähtelevänä ei tuonu mulle hyvisviboja, kun taas Tetran viestin sävy oli hyvä.


*********************


einari kirjoitti:Lueskelin pelin uudestaan läpi, tässä vähän huomion kiinnittäneitä seikkoja:

Zeyn viestit ovat sävyltään neutraalin hyvismäisiä, mutta mulla on sellainen tunne, että ne ovat sitä aina.
Zey kirjoitti:6.päivänä täytyy viimeistään pahis lynkata, joten ihan mukavasti tässä on aikaa.

Tämä pisti silmään, koska olen huomioinut, että pahikset tykkäävät usein jutella omasta roolistaan. :D Zey myös itse myöhemmin totesi, että pahikset saattavat välillä jopa keksiä hyödyllisiä pahiksennappaamistaktiikoita saadakseen hyvispisteitä JA että pahisten on helppo jutella peliteknisyyksiä, kuten Zey omassa ensimmäisessä viestissäänkin teki. Mitään varsinaista pahiksennappaamistaktiikkaa Zey ei keksinyt, mutta informoi meitä ystävällisesti kuitenkin siitä, missä vaiheessa pahikset pitää olla lynkattuna.
Kiitti, kun muistutit mua tästä Zeyn viestistä. On totta joo, että 6. päivänä täytyy viimeistään pahis lynkata, mut mieluummin lynkkaisin jo tänään. Ekan kerran kun luin ton Zeyn viestin, mulle tuli sellainen olo, ettei Zeyn mukaan vielä tartte pahiksia metsästää, mikä ei lupais hyvää.


Nostan muuten einarin korkeemmalle listallani.


*********************

Halima kirjoitti:Arvatkaa mikä on soinut päässä tänä iltana?

Mähän ihan just viime viestissä sanoin että ei tekis mieli painostaa uusia pelaajia ku haluaisin että ne pelaa uudestaankin jne. Mutta sitten rupesin miettimään vähän toiselta kantilta. Nimittäin kylähän (siis hyvikset) on periaatteessa tasan niin vahva/hyvä kuin sen heikoin elossaoleva jäsen. Siinä vaiheessa kun ollaan Lynch or lose -tilanteessa (LyLo), on pakko saada lynkattua pahis tai kylä häviää pelin. Silloin yksikään hyviksen ääni ei saa olla toisella hyviksellä, tai pahikset voivat massaamalla siirtää äänensä sille hyvikselle päivän lopuksi ja se oli siinä.

Eli loogisesti tästä päästään sellaiseen ajatuskulkuun, että meidän kannattaa pitää kylä mahdollisimman vahvana mahdollisimman pitkään. Jos lynkataan kaikki vahvat pelaajat pois pelistä jo ensimmäisinä päivinä, pelin ratkaisijoiksi jäävät ne hiljaiset ja aloittelijat. Ei kuulosta houkuttelevalta mun mielestä.

Ja sitten taas miten ne uudet pelaajat kehittyy hyviksi jos niitä ei yhtään painosteta? Joo okei ylipuhuin itseni ja lähden aloittelija/hiljaispelaajajahtiin! :D

Aattelin vielä tänään (tai viimeistään huomenna jos en tänään ehdi/jaksa) tehdä einarit ja lukaista koko ketjun uudestaan läpi. Saapa nähdä paljonko se vaikuttaa mielipiteisiini. Jatkoa seuraa.

Eeeeeeeeeh. Eka viesti Halimalta, joka saa mut haluu siirtää sen alemmas mun listalla.

Toki oon samaa mieltä siinä, että loppua ajatellen pelissä pitäis olla ne, jotka parhaiten pelaavat, mutta mistä tiedät tässä vaiheessa, ketkä pelaavat parhaiten? Keillä on parhaat readit muista? Kenen lista on oikeassa? Lisäks tällainen aloittelija/hiljaispelaajajahti on erittäin helppo keino pahikselle saada lynkattua hyviksiä ilman huolta kiinnijäämisestä.

En tykkää.


**************************


Halima kirjoitti:Niin ja mä luulen että tämä mun muuttunut pelityyli on paljon sen ansiota/syytä, että oon käynyt toisella, isommalla foorumilla pelaamassa ja lukemassa toisten pelejä. Siellä seurasin joidenkin mun mielestä todella hyvien pelaajien pelejä, ja koska ne mun mielestä pelas todella hyvin ja haluaisin itse olla yhtä hyvä pelaaja, lähden kokeilemaan samankaltaista tyyliä. Ilmeisesti en vielä osaa, koska vedän sillä hulluna epäilyksiä päälleni, tai sitten tämä foorumi ei vain ole vastaanottavainen tällaiselle tuuliviiri-pelille. Joka tapauksessa tykkäisin jos tännekin tulisi aktiivisempi ja vaihtelevampi peli-ilmapiiri, joten en ainakaan toistaiseksi ole valmis luovuttamaan vaikka epäilyksiä tuleekin. Ja positiiviselta puolelta: enpähän ehkä kuole ekana yönä jos tarpeeksi moni heittää epäilystä mun puoleen! (eri asia sitten kuolenko ekana päivänä mutta no, ei ois eka kerta sillekään :D )

Ymmärrän turhautumises kyllä.



**************************


Cameron kirjoitti:Aivan totta! Meni itelläkin jo tapahtumajärjestys sekasin kun pelissä tapahtuu näin paljon ekana päivänä :D Itse asiassa ajattelin silloin että itse en lähtisi noin heppoisin perustein äänestämään ja epäilyt tuntuivat muuttavan koko ajan suuntaansa ("onko kaiken pakko aina muuttuaaaa" :D), mutta jokainen pelaa tyylillään ja onhan näistä äänistä saatu paljon keskustelua! :) Halima tuossa näköjään avaskin vähän uuden pelityylinsä taustaa... Pitääpä yrittää käydä huomenna vähän virkeämmin silmin topaa läpi jos alkais jonkinlainen kokonaiskuva hahmottua.

Musta on parempi kalastella reaktioita äänestämällä vaikka hepposin perustein kuin olla tekemättä mitään. Äänet luo painetta ja siten pakottaa pelaajan reagoimaan edes jotenkin. Ja kun siihen vielä lisää muiden pelaajien reaktiot ääneen, ollaan reilusti voiton puolella.


**************************


justy kirjoitti:Tällä hetkellä minua epäilyttävät eniten Nego ja Cameron. Nego aloitti mielestäni vahvasti, mutta ensimmäisen postausrupeamansa jälkeen hän on ollut hiljainen ja tuntunut pelaavan varman päälle. En oikein ymmärrä hänen ääntään Einarille, mutta toivottavasti hän palaa selittämään sitä lisää.

Kalastelin reaktioita ja niitä sainkin. Einarin osakkeet nousi sen seurauksena.

Mitä tulee mun hiljaisuuteen: kävin eilen tulevalla työmatkalla ja olin pyörämatkan jälkeen niin väsynyt, että päätin rentoutua ja vaan pelata kavereitten kanssa Overwatchia sikäli kun kerkesin Mafia Universen moderoinnilta.


**************************


justy kirjoitti:1) Pahisten tehtävänä on saada kyläläiset ja vapaamuurarit lynkattua. Miten luulet että pahis käyttäytyisi tässä pelissä?
Toppuuttelen tätä kysymystä vähän sillä toivon, että kukaan ei missään vaiheessa tän pelin aikana yritä arvailla, kuka tulee kuolemaan seuraavana yönä. Se vain ja ainoastaan auttaa pahiksia suunnittelemaan omaa peliään, eikä auta hyviksiä millään tavalla.


3) Tällä hetkellä ääniä on seuraavilla pelaajilla: Blackr, Cameron, einari, Halima, justy. Onko mikään heidän käytöksessään kiinnittänyt huomiosi?
4) Onko kohdan kolme epäillyistä joku, joka ei mielestäsi ole pahis? Kuka ja miksi?

En usko, että einari tai justy on pahiksia. Halima on kiikun kaakun ja Blckterin viesteihin en oo kiinnittänyt huomiota. Cameronin nään pahismaisimpana.


***************************



Okei, aika äänestää. Toivottavasti tällä kertaa onnistuu.


++dzinni

Hyvää huomenta. Mitä kuuluu?
Avatar
Nego
Kyläläinen
 
Viestit: 75
Liittynyt: 04.04.2017 07:41:44
Palkinnot: 1

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Ariel » 30.05.2017 13:44:31

Mä ihmettelen sitä miten useampi äänestää Blckteria ensimmäisen viestin perusteella, varsinkin kun ei toi viesti ees oo kovin epäilyttävä mun mielestä. Itsekin ihmettelin vähän sitä, mutta ajattelin sen johtuvan vaan siitä, että Blckter ei vielä tiedä, miten täällä yleensä toimitaan, niin ettei sitten ihmeteltäisi jos toimii vähän eri tavalla.

jiikare, miks sä äänestit Blckteria heti einarin jälkeen? Mitä hyötyä sä ajattelit tosta äänestä olevan?

jiikare kirjoitti:
Zey kirjoitti:
Halima kirjoitti:Nojoo, Jeku ei kyllä jatkoviesteissään vaikuta yhtään pahikselta, eli poistan ääneni sieltä.

Tarkoitatko siis, että Jekun viestit ovat vaikuttaneet hyvismäisiltä vai vain neutraaleilta?


Zey jo kerkesikin kysymään mihin itsekin haluan kuulla vastauksen, joten vielä mennään seuraten ennenkuin vibaa puoleen tai toiseen rupean antamaan.

Mitä mieltä oot nyt ku oot kuullu vastauksen?

Anblick kirjoitti:Lisäksi hän ilmeisesti epäilee, että pohjimmiltaan hiljaisten herättelyn tarkoituksena on epäilysten kääntäminen pois aktiivisista eikä niinkään pelin aktivointi

Musta vaikuttaa että jiikare tarkotti sitä, että edelliset viestit on keskittynyt pelkästään siihen, että yritetään herätellä hiljaisia ja siitä puhumiseen, että taas aktiivisiin kiinnittyy enemmän huomiota. Munkin mielestä toi vaikutti huomion kääntämiseltä hiljaisiin.

Anblick kysyi/pohti ääneen, onko Halima hyvis joka yrittää herätellä peliä, vai pahis, joka yrittää hämätä, ja kun Halima vastasi olevansa hyvis, Anblick epäili Halimaa siitä, että tämä sanoi olevansa hyvis. Miten Haliman ois sit pitäny vastata, jos ei sanomalla olevansa hyvis?

justy kirjoitti:Eli et ollut kiinnostunut Jekun vastauksesta tai syistä sanoa olevansa uusi juonareissa?

En mä sitä paljoo miettiny, tuli vaan mieleen, että eihän Jeku oo uusi, joten sanoin sen.

Halima kirjoitti:Eli loogiseesti tästä päästään sellaiseen ajatuskulkuun, että meidän kannattaa pitää kylä mahdollisimman vahvana mahdollisimman pitkään. Jos lynkataan kaikki vahvat pelaajat pois peistä jo ensimmäisinä pävinä, pelin ratkaisijoiksi jäävät ne hiljaiset ja aloittelijat. Ei kuulosta kovin houkuttelevalta mun mielestä.

Musta toi vaikuttaa sellaselta "älkää meitä aktiivisia ja kokeneita lynkatko tai te häviitte, keskittykää hiljaisiin". Toi ainakin vaan vahvistaa sitä kuvaa, että yritetään kääntää huomio hiljaisiin.

//Nego väliin
Avatar
Ariel
Kyläläinen
 
Viestit: 38
Liittynyt: 27.09.2015 15:31:44

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Halima » 30.05.2017 14:10:46

porkkana kirjoitti:
Cameron kirjoitti:Jeku suhtautuu ääneen aika rauhallisesti, mikä vaikuttaa hyvismäiseltä, mutta jää pitkäksi aikaa vähän puollustelukannalle eikä löydä pelistä tuona aikana muuta kommentoitavaa, mikä taas on pahiksille monesti tyypillinen ja helppo ratkaisu. Itse asiassa Jeku ei ole puollusteluidensa jälkeen kirjoittanut peliin mitään muuta. Yritätkö saada pölyn laskeutumaan että ihmiset katselisivat muihin suuntiin ennen kuin uskallat tulla taas kommentoimaan vai mistä tämä radiohiljaisuus? Kenet/ketkä koet epäilyttäväksi tällä hetkellä?

Vaikka viestejä on tullut noin sivun verran tämän ja Jekun viimeisen viestin välillä, ei aikaa ole mennyt kuin illan ja yön verran. Radiohiljaisuus on siis mielestäni turhan kovin sanottu, tai sanoa, ettei uskalla tulla kommentoimaan peliä.

Miksi puolustat Jekua? Aikaisemmin Mursumuskin puolusteli Jekua, mikä vähän alkaa kohotuttaa kulmakarvoja. Oishan tää nyt liian helppoa jos sekä Mursumus että Jeku että porkkana ois pahiksia, mutta mietinpä silti.

porkkana kirjoitti:
Halima kirjoitti:Itse pidän Arielia tällä hetkellä pelin hyvismäisimpänä pelaajana.

Onko Ariel edelleen hyvismäisin pelaaja mielestäsi? Eikö hyvismäisin pelaaja ole sellainen, joka edistää peliä jollain tapaa ja joka yrittää saada pahikset kiinni? Arielilta kun ei ole tullut mitään peliä edistävää viestiä.

Arielin hyvispisteet ropisee vauhdilla nyt kun ei ole mitään viestejä tullut vaikka se tietokone pitäisi vissiin jo olla korjattu. Odottelen kovasti Arielilta lisäviestejä, mutta jos niitä ei kohta kuulu niin ne hyvispisteet on käytetty loppuun. :D

Sitten porkkanalle (ja kaikille muillekin jotka ovat ihmetelleet pelityyliäni, hyvis/pahisvibojen heittelyä, huonoja perusteluita jne): Odottakaa hetki. Vaikka peli on lähtenyt hyvin käyntiin ja asiaa on jo monen sivun verran, minäkin olen kuitenkin vain ihminen. :D Olen ottanut sen lähestymistavan peliin, että kaikki pienetkin fiilikset ja vibatukset kerron teille, mutta kaikille ei tässä vaiheessa peliä ole vielä järjellisiä perusteluja. Olen varma että kunhan peli tästä vähän etenee, niitä perustelujakin alkaa tulla. Sitäpaitsi olen melko varma että suuri osa listastani heittää häränpyllyä kun ehdin tehdä sen uudelleenlukemisen mistä jo eilen puhuin. Tuolla tuuliviirisyydelläni sain aikaan suunnilleen sen mitä yritinkin, eli keskustelua ja epäilyjä (toki en toivonut ihan niin paljon epäilyjä itseni päälle, hah), ja tästä on nyt hyvä edetä kohti vakavaraisempia epäilyksiä/hyvistuntemuksia. Maltti on valttia.

Justyn kysymyksiin: En tiedä olisiko Tetra saanut samat hyvisvibat kommentilla Meizin avatarista. Tetra-hyvisviba oli kuitenkin viba, eli nimenomaan perustelematon hyvisfiilis pelaajasta. Lisäksi on vähän hölmöä kertoa Tetra-hyvisvibatuksistani nyt, kun Tetran (samoin kuin Arielin) hyvispisteet ovat vauhdilla ropisemassa kun lisää viestejä ei kuulu.

justy kirjoitti:Et myöskään vastannut kysymykseeni siitä, että miksi näet ristiriidan kun kyseenalaistan perusteesi hyvisvibojen jakamiseen vaikka itse jaan hyvisviboja? Etkö hyväksy perustelujani, vai pitäisikö minun hyväksyä perustelusi ("Tetran kriittisyys edisti peliä") kysymättä sen tarkempaa selitystä?

Miksi näen ristiriidan. Hmm, hirveän vaikea kysymys. Ehkä tässä oli vähän samaa kuin sullakin (oletan) että toisen hyvisviboja on vaikea hyväksyä kun itse on saanut päinvastaisen viban. Mielestäni kenenkään ei tarvitse "hyväksyä" toisen perusteluja, perustelut ovat olemassa oli se toinen samaa mieltä niistä tai ei. Jatkokysymyksiä voi tietenkin aina kysellä, mutta itse mieluummin jo siirtyisin tästä Tetra-hyvisviba-asiasta eteenpäin edellämainituista syistä.

mllna kirjoitti:Tällä lähinnä viittasin siihen, että onko kovin hyvismäistä uhkailla hiljaisempia äänillä mikäli ei ala puhetta tulemaan? Näinkö sitä oltaisiin kylmästi käpylehmätkin tuhoamassa..

Itseasiassa se nimenomaan on hyvismäistä. Pahisten on hirveän paljon helpompaa piiloutua hiljaisuuteen, joten jos kaikki saataisiin juttelemaan paljon, pahikset saataisiin todennäköisesti helpommin kiinni. Jos puolet pelaajista pysyy suhteellisen hiljaisina, on vaikea sanoa ketkä heistä olisivat niitä pahiksia. Täten nimenomaan on hyvisten pelille edullista tehdä kaikkensa jotta mahdollisimman moni (ainakin hyvikset) osallistuisi peliin aktiivisesti.

Ja tuosta kiusaamiskommentista. Se oikeasti satutti mua niin että otin tietoisesti sen jälkeen vähän etäisyyttä peliin. Mua saa kutsua pahikseksi tai huonoksi pelaajaksi tai tuuliviiriksi tai miksi vain, mutta kiusaaminen on sellainen punainen vaate mulle, että kiusaaja en halua olla. Toivottavasti siis ymmärrät tarkoitusperäni ja sen, ettei todellakaan tarkoitukseni ollut kiusata yhtään ketään.

En muuten näe enää justyä pahismaisena, joten poistan nyt ääneni.
--justy

En nyt osaa sanoa kuka olisi pahismaisin, eli uusi ääni joutuu odottamaan kunnes teen uudelleenlukemisen.

//näköjään se Ariel sieltä ilmestyi paikalle, mutta en ehdi nyt enää muokkaamaan viestiäni enkä edes lukemaan Arielin viestiä.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Meiz » 30.05.2017 14:30:20

@Ariel, voisitko vastata justyn esittämiin kysymyksiin, ainakin kohta 3 ja 4. Entä onko tällä hetkellä joku aktiivisempi pelaaja joka herättää epäilystä?
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Cameron » 30.05.2017 14:32:50

Mun piti kaivaa ihan vanha läppäri naftaliinista kun meni hermo tuolla padilla kirjoittamiseen. Jospa sais vähä paremmin tällä kirjoteltua :)

Meiz kirjoitti:@Cameron, reagoit mielestäni yli-dramaattisesti Haliman äänenvaihtoon, siis lähinnä että vaihto olisi laittanut Arielin putoamisvaaraan (teknisesti tämä on totta, mutta käytännössä vaaraa ei tässä vaiheessa ole). Miten ihmeessä päädyit jo tässä vaiheessa mielipiteeseen että Ariel ja Halima eivät olisi todennäköisesti pahiskavereita? Näin muuten viestisi ovat pitkiä, mutten saa ollenkaan irti ketä oikeastaan epäilet tai olisit tällä hetkellä äänestämässä.

En ajatellut vielä tuossa vaiheessa että ihmiset äänestäisivät näin paljon tai että peli jatkuisi koko ajan näin aktiivisena. Silloin kun pelasin enemmänkin, tuntuu että ääniä tuli ekan päivän aikana yleensä se 2-4 kappaletta, jolloin tuon tapainen äänestys olisi voinut ihan hyvin päätyä lopputulokseksi. Ihan hyvä vissiin tulla välillä päivittymään tänne.

justy kirjoitti:++Cameron saa kuitenkin nyt ääneni. Kuten Zey huomasi, Cameronin vastaus Negon ihmettelyyn pyrki siirtämään huomion asiasta Negoon itseensä. Lisäksi Cameronin vastaus Zeyn kommenttiin oli jo lähes paniikinomaisen puolusteleva ja hyvittelevä, aivan kuin Cameron olisi tuntenut jäävänsä kiinni jostain pahanteosta.

Paniikinomaisen puolusteleva ja hyvittelevä? Ehkä hiukkasen yliampuva analyysi! En tiiä onko se tämä mun hymiöiden liikakäyttö josta saat tällaisen vaikutelman, omasta puolestani voin sanoa että on ollut mukavan rentoa pelata tätä peliä :D

justy kirjoitti:Cameron, mitä tarkoitat kun sanoit että sinulla meni tapahtumajärjestys sekaisin. Pystytkö kertomaan mitä ajattelit ja miten luulit tapahtumien kulkeneen kun kyseenalaistit Negon kysymyksen sinulle?

Tarkoitin tapahtumien sekaantumisella tätä: Alkuun ihmettelin Haliman nopeaa ääntä Negolle ja sitä, miksi äänen pitää olla koko ajan jollakulla. Tähän kysyttiin multa selitystä, ja totesin että jos kerran ääniä laitetaan ja otetaan pois pelaajilta niin nopeasti etteivät he ehdi reagoida niihin, näen ne pointittomina. Tähän Zey kommentoi, että eihän Halima ollut ottanut vielä ääntään pois silloin kun kommentoin tuon "pitääkö äänen aina olla jollakulla", joten se ei voi olla perustelu. Joka tapauksessa äänen nopea vaihtelu ja sen hatarilla perusteilla heittely vie painoarvoa ääneltä. Tapahtumajärjestyksessä sekaantuminen ei liittynyt tähän Negon kysymykseen. Millä tavalla muuten koet että kyseenalaistin Negon kysymyksen minulle? Minusta kysymys oli ihan perusteltu ja mielestäni vastasin siihen.

Hyvismäisinä pidän tällä hetkellä

Vampirea,
jolla oli mielestäni hyviä huomioita ensimmäisessä pitkässä viestissään ja laajasti mielipiteitä pelaajista.

Tetraa,
joka kyseenalaisti nopeiden hyvisvibojen antamisen eteenkin itselleen. Ja kuten sanoin jo aiemmin, pelailee jotenkin rennon oloisesti.

Meiziä,
jolta on tullut hyviä, teräviä kommentteja ja perusteluita mielipiteilleen. Missä kohti muuten minulla katosi punainen lanka ajatuksissani? Vaikka tapahtumajärjestys oli eri, toiminta oli ihan samankaltaista ennen ja jälkeen, joten en näe sillä olevan hirveästi merkitystä.

Silmällä pidettävät
Kaikki? :D No mutta ne jotka tällä hetkellä enemmältikin mietityttävät...

Halima
Nyt kun lueskelen peliä uudestaan niin silmään kyllä pistää miten nopeasti Halima lähtee tosiaan listailemaan heräämättömät pelaajat ja heitteleen hyvis- ja pahisviboja. Olen tottunut näkemään Halimaa rakenteisempana pelaajana, nyt tosiaan tuntuu että hän tökkii kepillä muurahaispesää sinne tänne ja johdonmukaisuus tuntuu puuttuvan. Se on sitten toinen kysymys, tekeekö hän tätä uuden pelityylin kokeilun innossa, vai siksi että pyrkii hallitsemaan pelin suuntaa ja näin ohjailemaan huomion pois pahiskavereistaan? Viimeisin viesti oli jo vähän perinteisempää Halimaa.

dzinni ja Lenune
Taustalla hengailevat on aina hyvä pitää mielessä.

Epäilyttävät
Nego tuntuu tarttuvan paljolti "helppoihin kohteisiin", kuten Arielin ilmaisutapaan, Haliman antiaktiivien lynkkaysintoon jne.
Nego kirjoitti:
Jeku kirjoitti:Sen kummemmin selittelemättä tuo "soritteluni" oli vain yleisesti sanottu kommentti, mutta toisaalta ymmärrän Haliman nopean äänen..

Millä tapaa sen ymmärrät? Näkyykö siinä susta hyvis tai pahis?

Tämä jäi mietityttämään. Jos Jeku ymmärtää äänen antamisen, eikö se kuulosta sinusta positiiviselta? Miten siinä voisi näkyä pahis?
Myös tuo ääni einarille (ilmeisesti sitä tosin ei ole laskettu nyt mukaan) on mielestäni vähintäänkin hassusti perusteltu. einari ymmärsi mun kirjoittaman viestin väärin, niin kuin myös esimerkiksi Zey. Miksi näistä päätit äänestää nimenomaan einaria? Nyt näköjään herättelyääntä dzinnin suuntaan.

justy
justy kirjoitti:Näin me kaikki kyläläiset voimme selvittää ketkä ovat meidän puolellamme, jolloin epäselvät tapaukset ovat sitten pahiksia.

Tämä nosti niskavilloja pystyyn. Me Kaikki Kyläläiset, Meidän Puolellamme...haisee vähän hyvistelylle.
Lisäksi justy kirjoittelee kyllä paljon, mutta tuntuu että enemmän on sellaista juontajamaista asennetta näissä viesteissä kuin varsinaisia mielipiteitä.

Täytyy sanoa että tuntuu jotenkin vaikeelta saada kokonaisvaltaista kuvaa kun on näin paljon keskustelua, mutta tässä vaiheessa ++Nego
- There will come a time when you have a chance to do the right thing.
- I love those moments! I like to wave at them as they pass by.
Avatar
Cameron
Mafioso
 
Viestit: 744
Liittynyt: 08.03.2016 11:38:51
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 6

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja porkkana » 30.05.2017 15:35:02

Halima kirjoitti:
porkkana kirjoitti:
Cameron kirjoitti:Jeku suhtautuu ääneen aika rauhallisesti, mikä vaikuttaa hyvismäiseltä, mutta jää pitkäksi aikaa vähän puollustelukannalle eikä löydä pelistä tuona aikana muuta kommentoitavaa, mikä taas on pahiksille monesti tyypillinen ja helppo ratkaisu. Itse asiassa Jeku ei ole puollusteluidensa jälkeen kirjoittanut peliin mitään muuta. Yritätkö saada pölyn laskeutumaan että ihmiset katselisivat muihin suuntiin ennen kuin uskallat tulla taas kommentoimaan vai mistä tämä radiohiljaisuus? Kenet/ketkä koet epäilyttäväksi tällä hetkellä?

Vaikka viestejä on tullut noin sivun verran tämän ja Jekun viimeisen viestin välillä, ei aikaa ole mennyt kuin illan ja yön verran. Radiohiljaisuus on siis mielestäni turhan kovin sanottu, tai sanoa, ettei uskalla tulla kommentoimaan peliä.

Miksi puolustat Jekua? Aikaisemmin Mursumuskin puolusteli Jekua, mikä vähän alkaa kohotuttaa kulmakarvoja. Oishan tää nyt liian helppoa jos sekä Mursumus että Jeku että porkkana ois pahiksia, mutta mietinpä silti.

En mielestäni puolustellut, vaan lähinnä kritisoin Cameronin kiirettä. :D Aikaa ei ole kulunut juuri yhtään ja heti ollaan kritisoimassa hiljaisuudesta, tuntui että Cameron yrittää väkisin vääntää epäilyä siihen suuntaan liioittelemalla. Jeku on tällä hetkellä suhteellisen neutraali mielestäni, hieman pahismaiseen suuntaan kallistumassa, mutta haluan edelleen kuulla vastaukset hänelle osoitettuihin kysymyksiin. Ympäripyöreys ja "ymmärrän mutta en ymmärrä" sinun äänestäessäsi Jekua ei mitenkään tuonut hyvisfiilistä. Ja NYT olisi mielestäni ihan oikeutettua puhua hiljaisuudesta ja siitä että annetaan pölyn laskeutua, Jeku kun ei ole oikein osallistunut peliin millään tavalla itsensä puolustamisen lisäksi.

Nego kirjoitti:Nostan muuten einarin korkeemmalle listallani.

Ylemmäs listalla tarkoittaa ilmeisesti sitä, että pelaaja on hyvismäinen? Mikä einarin vastauksissa oli mielestäsi hyvismäistä? Ja saadaanko me muutkin nähdä tämä lista. :>
Avatar
porkkana
Kyläläinen
 
Viestit: 93
Liittynyt: 10.03.2016 11:23:29

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Vampire » 30.05.2017 15:53:29

Do-diin, oon päässyt suunnilleen kesälomille (yks työ pitäs vielä kirjottaa) ja päässyt jopa omalle koneelle, joten pääsen taas katselemaan topicia läpi tuolta kolmossivulta alkaen ja kommentoimaan vähän lisää peliä.

porkkanalta ihan hyvää tarttumista tuohon Cameronin Halima-Ariel-pahiskaksikkoon, mikä on miustakin varsin kummeksuttavaa toimintaa (kuten taisin jo edellisessä viestissä mainitakin). Kokonaisuudessaan tuo oli Cameronilta todella nopeata toimintaa, kun ottaa huomioon, kuinka aikainen vaihe pelissä on menossa.

Halima jatkaa kolmossivulla kummastuttamistaan tuolla listauksellaan, jossa luettelee pelissä mukana olijat järjestyksessä hyvismäisestä pahismaiseen. Peli on kuitenkin alkanut 28. päivä - eli ollut pyörimässä tuon viestin kirjoittamisen hetkellä vuorokauden. Kokonaisuutena siis sanoisin, että tuo listaus on pitkälti täysin turha, koska se ei sen kummemmin tuo peliin uutta tietoa. Listaus on hankalaselkoinen ja perustelematon - käytännössä siis listaus siitä, keitä pelissä on mukana satunnaisessa järjestyksessä, jolle ei tarjota perusteluja. Omaan silmääni näyttäytyy siis pitkälti puhtaalta näennäisyysaktiivisuudelta ja viestin täytteeltä, jotta viestit näyttäisivät pidemmiltä ja ehkä samalla Halimasta tulisi hyvismäisempi ja hyödyllisempi fiilis. Toki tässä on sekin aspekti, että en kyllä tiedä, toimisiko pahis oikeasti näin erikoisesti, koska se olisi ainakin miusta äärimmäisen huono taktiikka, kun on melkein taattua, että tuollainen peli kerää huomiota itseensä ja mahdollisesti jopa ääniä. Toisaalta ei tuo kyllä ainakaan tällä hetkellä ihan puhtaasti hyvismäiseltä toiminnaltakaan vaikuta, että otas siitä sitten selvää. Halima tuntuu muutenkin ehkä vähän perustelevan epäilyksiään (ja jopa tuota justy-ääntään) sillä, että "no kun tuli fiilis, en tiedä miksi". Puhun nyt siis tästä: "Justyssä epäilyttää eniten tuo hyvisvibojen jakelun ristiriitaisuus, vaikka jokin justyn kirjoituksessa sai mut pistämään justyä pahismaisempaan kastiin jo ensimmäisen viestinsä kohdalla. En osaa eritellä mikä se oli." Halima sanoo äänen menneen sinne, missä on suurin epäily sillä hetkellä [justy], mutta nekin epäilyt tuntuvat tällä hetkellä pitkälti perustelemattomilta ja olevan tasolla "no kun musta vaan tuntuu siltä". OK, näin aikaisessa vaiheessa on vaikea saasa epäilyjä, joilla olisi kovin vedenpitävät perustelut, mutta jotenkin tämä tuntuu nyt vähän tikun tikusta asian vetämiseltä.

Nego lähtee nopeasti tarttumaan siihen, että einari sekoili siinä, ketä Halima oikein olikaan äänestänyt ja heittää ihan ääntäkin. En tiedä oikein, mitä mieltä tästä pitäisi olla, koska vähän ehkä menee siihen "revitään asiaa tikusta"-kategoriaan, joka on tosin todella yleinen näin ekan päivän aikana. Tuo ääni on kuitenkin vähän sellainen, että onko se oikeasti epäilyääni vai enemmänkin reaktioääni. Toki se on myös kirjoitettu tavalla, jota ei ääntenlaskussa hyväksytä (kuten myös korjausyrityksellä ääni jäi hyväksymättömään muotoon ilman boldeja).

Halima kirjoitti:No sillä saattoi olla jotain tekemistä sen kanssa, että musta tuntui että justy ensin antaa mulle hyvispisteitä täysin turhasta asiasta ja sitten on kuitenkin lähes kaikesta eri mieltä mun kanssa.

Jännä syy antaa pahisvibaa. Etenkin tuo, että antaa hyvisvibaa ja sitten on asioista eri mieltä → pahisviba. Missä välissä siitä tuli pakollista, että hyvismäisen pelaajan kanssa pitää olla samaa mieltä asioista? Mun mielestä nämä ei ole millään tavalla toisiaan poissulkevia tai sisällyttäviä asioita ja kyllähän sitä voi pitää hyvismäisenä pelaajaa, jonka kanssa ei ole samaa mieltä. Ainakin tälläin lennosta tulee mieleen mm. Vartiosto valmiina palvelukseen, jossa miun ja Jiin välille syntyi varsin kiivas väittely ja oltiin aika vahvastikin eri mieltä, mutta lopputulos oli, et molemmat oli sitä mieltä, et toinen on hyvis.
'
Halima kirjoitti:Siihen yhteen töksähtelevään viestiin jonka lainasinkin jo aiemmin. Voin mä lainata sen tähän sulle uudestaankin. :)

Millä tavalla viestin töksähtelevyys tarkoittaa hyvismäistä pelaajaa?

Halima tuntuu totisesti harrastavan tätä vibojen heittelemistä vähän milloin mihinkin suuntaan ja niillä ei ole oikein mitään logiikkaa taustallaan. Tai sellaisina ne miulle näyttäytyy. Ainakaan minusta esim. viestin töksähtelevyys ei kerro yhtään mitään pelaajan roolista - etenkään tilanteessa, jossa kirjoittaa oletettavasti puhelimella, jos kone on hajonnut. Ihan yhtä hyvin kumpi tahansa puoli voi kirjoittaa töksähtelevästi - tai ainakaan en ole koskaan kuullut korrelaatiosta roolin ja kirjoituksen sulavuuden välillä ja olen kuitenkin pelannut 7 vuotta ja aika monta peliä.

Nego kirjoitti:Oon aika eri mieltä sun kanssas Cameronin reaktiosta, mut toisaalta sulla on metatietoa siitä.

Mitä metatietoa? En tiedä onko mulla jotenkin eri määritelmä termistä "metatieto" juonareissa, kun mun mielestä se tarkoittaa pelin ulkopuolista tietoa, esim. tietoa, jonka saa pahistovereiltaan.

Halima kirjoitti:Kylässä ei ole oikein ollut tällaista randomäänestämisen kulttuuria, ja ensimmäisenä päivänä yleensä enemmistö ei ole äänestänyt ketään, ja joku on monesti lynkkautunut yhdellä tai kahdella äänellä. Olen niistäkin peleistä kuullut, kun lynkattava on arvottu, kun yhtään ääntä ei ole annettu, mutta näin ei ole (jostain syystä :D ) käynyt sen jälkeen kun itse aloitin pelaamisen.

Itse asiassa Kylässä on harrastettu aika paljon randomääniä. Ainakin näistä peleistä, mitä viime vuosien ajalta muistan, aika monessa ellei jopa kaikissa on tavattu aloittaa eka päivä ihan randomäänillä, joskus jopa heti heräämisviestissä tyylillä "++XX, oletko pahis?" Jos ne eivät ole randomääniä, niin en kyllä tiedä, mitkä ovat. Plus koko tänä aikana, kun olen itse pelannut, niin ei ole tainnut kertaakaan olla sitä tilannetta, että ekana päivänä olisi pitänyt arpoa lynkattava. Toki en muista kaikkia n. 100 peliä, jossa oon ollut mukana, joten jossain on voinut olla, mutta ne on ehdottoman yksittäistapauksia.

Jotenkin justyn pelaamisesta tulee mieleen oma pelaaminen silloin joskus, kun olin aika paljon nuorempi. Vähän ehkä tuollainen fiilis, että aika kärkkäästi ollaan kieltelemässä epäilyjä tai kummasteluja (mm. Blckterin puolustelu). Sinällään ihan jännää, koska tunnistan tän itsestäni niin voimakkaasti, niin on ihan hauska huomata, että jollain muulla tuntuu olevan vähän samaa taipumusta.

justy kirjoitti:Noin muuten Haliman peli ei ole heilauttanut minua suuntaan tai toiseen, tosin hänen haluttomuutensa vastata kysymyksiini ihmetyttää

Mihin kysymyksiin Halima ei ole vastannut?

Ääh, tuntuu, et puhun koko ajan vaan Halimasta, mut jotenkin mua nyt hämää niin paljon. Jotenkin tuntuu, et Halima on kauhean kärkkäästi osoittelemassa syyttävällä sormella, jos hänen puheitaan kyseenalaistetaan, erityisesti ehkä tuossa tapaus justyssa ja koko tuossa vibattelukysymyksessä.

justy kirjoitti:Mutta sinä et kuitenkaan ole osannut/suostunut perustelemaan omia vibojasi, minkä takia olen sinulta niistä kysellyt. Mielestäni tämä ei tarkoita että toimintani on ristiriitaista, ja äänesi tuntuu enemmän puolustukselta hyökkäyksen avulla, kuin aidolta pahisepäilyyn perustuvalta ääneltä.

Tässä on mun mielestä justylla hyvä pointti ja samaan olen kiinnittänyt vähän itsekin huomiota. Tuntuu, että Halima on syystä tai toisesta lähtenyt vähän turhan hyökkäyslinjalle, vaikka hyökkäys ei läheskään aina ole se paras puolustus. Toki se voi intimitoida (onko se ees sana? Mut "intimitate" suomeksi, mikä se on :::D) sellaisia, jotka eivät ole siihen niin tottuneita, mutta noin muuten en sanois, että se on se paras mahdollinen ratkaisu.

Jotenkin mulla tulee kyllä justysta suhteellisen hyvismäinen fiilis. Tällä on aika paljon oikeasti hyviä pointteja ja esittää suhteellisen paljon kysymyksiä muille ja tuntuu pyrkivän siihen, että saa perusteluja itseään vaivaaville asioille. Tämä on ainakin mun mielestä varsin hyvismäistä ja peliä edistävää toimintaa.

Mursumus kirjoitti:sitten koota jonkinlaiseen muotoon, ketkä on saanu hyvis/pahisvibejä kenestäkin ja sen avulla päättää, ketä äänestän, jos mahdollista. Jaan myös tänne kaiken informaation.

Eikö tämä ole suht oletusarvo, että pelistä heränneet ajatukset ja informaatiot jaetaan pelitopicissa? Ellet sitten ole pahis ja jaa tietoa kavereidesi kanssa. En ihan ymmärrä, miksi tämä pitää erikseen mainita, kun oletusarvo on se, että epäilyt sun muut mielipiteet kerrotaan topicissa. Mursumus myös vähän tuntuu puolustelevan Jekua tullessaan mainitsemaan tämän koulukiireistä.

einari kirjoitti:Kiinnitin lähinnä huomiota siihen, että yleisesti Halimasta oli keskusteltu paljon, en niinkään kehenkään yksittäiseen pelaajaan. Tuntuu, että tosi usein aktiiviset pelaajat joutuvat "silmätikuiksi" ihan vaan sen takia, että ovat aktiivisia, mikä on harmi.

Mistä siun mielestä sitten pitäisi keskustella? Odottaa jossain nurkassa ja toivoa, että ne hiljaisemmatkin maagisesti tulevat puhumaan? On ihan luonnollista, että aktiivisimmat saavat eniten huomiota ja joutuvat "silmätikuiksi", koska heistä on materiaalia pohdittavaksi - toisin kuin hiljaisista ja vain yhden pari viestiä kirjoittaneista. Jostain tämä pelikin on pakko käynnistää, joten miksei aktiivisista puhumisesta - koska väistämättä siinä lähtee piiri pyörimään ja kehä laajenemaan. Onko sinulla jotain sitä vastaan, että aktiivisista puhutaan? Kenties pahistoverit aktiivisien joukossa? Tämä kommentti tuntuu myös tuovan Haliman paikalle vähän marttyrisoimaan, että hän on aktiivisena uhri ja väärinymmärretty. Tuntuu, että Halima on ehkä vähän alkanut ottamaan jotain missiota siitä, että huomiota enemmän hiljaisien suuntaan ja poispäin aktiivisilta → varsin kätevää, koska Halima on itse aktiivisia pelaajia ja huomion siirtyminen hiljaisten suuntaan tarkoittaa samalla myös sitä, että huomio siirtyy pois Halimasta.

einari kirjoitti:Mitään varsinaista pahiksennappaamistaktiikkaa Zey ei keksinyt, mutta informoi meitä ystävällisesti kuitenkin siitä, missä vaiheessa pahikset pitää olla lynkattuna.

Ei ole keksinyt kukaan muukaan, mutta et tartu siihen. Toki nimenomaan Zey oli se, joka informoi koska on pakko osua, mutta en näe sitä yksityiskohtana, joka velvoittaa keksimään keinon saada pahikset kiinni. Kenties sinulla on jokin idea pahisten nappaamiseksi, kun kerran sitä yrität vaatia muilta?

einari kirjoitti:Paljastitko vahingossa oman taktiikkasi pahiksena?

Tartutko nyt vähän tikkuun? En näe tuossa Zeyn peliteknisyyskommentissa yhtään mitään, mikä millään muotoa tarkoittaisi, että Zey olisi pahis tai olisi paljastanut oman taktiikkansa. Samaahan miekin kommentoin tuolla edellisessä viestissäni, että peliteknisyydet ovat vähän turhia ja tarjoavat aina pahiksille vinkkejä toimimiseen - enkä ole nähnyt, että olisit tullut minulle vielä ulisemaan, että olenko pahis.

Pistin myös merkille sen, että einari tuntuu antavan hyvisvibaa Halimalle. Okei, se on ihan sallittua ja mulla ei ole mitään sitä vastaan. Vähän kyllä ihmettelen sitä kuitenkin ja tuntuu, että einari vähän koittaa pehmennellä omia vibatuksiaan Haliman suuntaan kommentoimalla, että kyllä siellä on epäilyttävääkin, mutta silti. einarista tulee muutenkin vähän fiilis, että nyt tartutaan niin tikkuun kuin vain mahdollista ja vähän ollaan ehkä sinkoilemassa joka suuntaan.

Jekulta haluaisin kuulla enemmänkin ja vähän mielipiteitä pelistä. Kuka epäilyttää ja jos peli päättyisi juuri nyt, ketä äänestäisit tämän hetken fiilisten perusteella ja miksi? Tuo kolmossivun viestikin tuntui sisältävän lähinnä selitystä kiireistä ja huhuilua herämäättömien suuntaan, että ovatko edes huomanneet pelin alkaneen.

jiikare tuntuu tällä hetkellä hivenen hämmentävältä tapaukselta. Lähtee peesailemaan einaria Blckterin äänestämisessä ja samalla näppärästi asettaa tämän putoamisvaaraan, vaikka se ei vielä olekaan niin suuressa merkityksessä kuin ehkä myöhemmin, koska äänitilanne mahtuu vielä elämään päivän mittaan sen verran paljon. Mulle kuitenkin jää fiilis, että jiikare äänestää ehkä vähän muiden perusteilla tai kokonaan ilman perusteita. Ihan puhtaalta herättelyääneltäkään tuo ei omaan silmääni vaikuta, joten en oikein tiedä mitä siitä pitäisi olla mieltä. Jään mielenkiinnolla odottamaan, millaista mielipidettä pelaajista jiikaren suunnalta vielä tulee.

Halima kirjoitti:Mutta sitten rupesin miettimään vähän toiselta kantilta. Nimittäin kylähän (siis hyvikset) on periaatteessa tasan niin vahva/hyvä kuin sen heikoin elossaoleva jäsen. Siinä vaiheessa kun ollaan Lynch or lose -tilanteessa (LyLo), on pakko saada lynkattua pahis tai kylä häviää pelin. Silloin yksikään hyviksen ääni ei saa olla toisella hyviksellä, tai pahikset voivat massaamalla siirtää äänensä sille hyvikselle päivän lopuksi ja se oli siinä.

Eli loogisesti tästä päästään sellaiseen ajatuskulkuun, että meidän kannattaa pitää kylä mahdollisimman vahvana mahdollisimman pitkään. Jos lynkataan kaikki vahvat pelaajat pois pelistä jo ensimmäisinä päivinä, pelin ratkaisijoiksi jäävät ne hiljaiset ja aloittelijat. Ei kuulosta houkuttelevalta mun mielestä.

Ja sitten taas miten ne uudet pelaajat kehittyy hyviksi jos niitä ei yhtään painosteta? Joo okei ylipuhuin itseni ja lähden aloittelija/hiljaispelaajajahtiin! :D

Tässä on taas ehkä vähän tätä "käännetään huomiota hiljaisiin, hei katsokaa, miten hyödyllistä se on"-fiilistä. Joo, varmaan on järkevää pitää kylä vahvana niin pitkään kuin mahdollista, mutta se ei tarkoita miusta sitä, että lähdetään lynkkaamaan ehdoin tahdoin hiljaisia. Sehän sopis pahiksille, jos olettaa, että pahiksia on myös aktiivisten joukossa. Jotenkin myös kummastuttavan runsaasti tullut Halimalta tällaista tunteisiin vetoavaa viestintää, mm. "Ei kuulosta kovin houkuttelevalta" on vähän sellainen, että tulee fiilis, et yritetään vähän vedota tunteisiin, et äänestettäiskö hiljaisia aktiivisten sijaan → sehän sopis näppärästi siihen kuvioon, että aktiivisten joukossa olis pahis/pahiksia, jolloin tällainen huomionsiirto hiljaisiin olis heille auttamatta suuri helpotus. Halima on tällä hetkellä aktiivisimpien pelaajien joukosta se joka on ns. ahtaimmalla ja herättänyt eniten kyseenalaistusta ja huomiota. Eli tästä olis samalla myös suoraa hyötyä Halimalle. Meillä on kuitenkin se 6 päivää aikaa ennen kuin tulee lynch or lose -tilanne, joten me ehditään kyllä keskittyä kaikkiin pelaajiin pelissä. Ilman, että sitä huomiota täytyy yrittää ehdoin tahdoin siirtää sinne hiljaisempien puolelle.

Cameron kirjoitti:Voi Zey :D olinko mää noin epäselvä viestissäni? Tiesin kyllä ketä Halima äänesti.

Miks mulla tuli tästä niin mieleen Dumbledore??? ::::D Jotenkin sellainen "Voi Harry, poikaseni"-fiilis (terveisin Vam, joka on lukenut viimeset päivät yhtä pitkää HP-ficciä ja ficcaillut itsekin) [/pakollinen kevennys :::D]

Jotenkin tosta Haliman "musta tuntuu"-perustelusta tulee mieleen ihan mun alkuajat, kun perustelin aika monet epäilyt intuitiolla ::D Tulee outo olo, kun vaan edes muistelee noita aikoja.

Zey" ]En siis lähtisi sanomaan, että Halima olisi hyvismäisesti käyttäytynyt tässä pelissä. Ongelma oikeastaan onkin, että nuo Halima tuntuu käyttäytyvän liian pahismaisesti niin kokeneeksi pelaajaksi kuin onkin, mikä saa mut miettimään että voiko nää sittenkin olla ihan vain todella yli-innokkaan hyviksen häseltämistä.[/quote]
Tämä. Halima tuntuu olevan ihan liian oppikirjapahis, jotta se tuntuis uskottavalta. Mutta toisaalta ei tunnu myöskään hyvismäiseltä. Joten ainakin näillä näkymin en ole ainakaan itse ottamassa ääntäni Halimalta yhtään minnekään. Haluan edelleen nähdä, mihin tämä lähtee tästä vielä kehittymään.

[quote="Zey kirjoitti:
Nyt Vamiltakin tuli joku pitkä viesti, joten taidan lähettää tän, ennen kuin alan kahlaamaan sitä läpi.

Ei mitään muuta syytä lainata tätä, mutta olinkin tässä miettinyt, että koska joku sanoo mua Vamiksi :3 Oon ollut niin pitkään vain Vladdy, että Vam kuulostaa kauhean nostalgiselta..

justy kirjoitti:Itse asiassa yksi syy jonka takia minun on vaikea nähdä Halimaa pahiksena on se, että hän on tehnyt aktiivisella äänestyksellään ja äänien mutuperusteluilla elämänsä aika hankalaksi. Haluaisiko pahis vetää puoleensa noin paljon huomiota? Ehkä, etenkin jos Haliman innokkuus päästä pelaamaan ylitti taktisen ajattelun.

Taas hyvä pointti justylta. Halima on vähän tässä tehnyt itselleen varsin ahtaat paikat ja toisaalta tuntuu hankalalta kuvitella, että pahis oikeasti kaivaisi itsensä niin syvälle kuoppaan, ja omakin fiilis kyllä sanoo, että Halima on ihan hyvis, mutta ei juonareita oikein voi pelata fiilispohjalla. Äänille ja epäilyille (ja epäilemättä jättämiselle) on oltava perusteet ja syyt ja fiilis ei ihan mielestäni kata sitä määritelmää "kattava peruste".

Mua kiinnostaa myös tietää, että mikä Blckterissa oikein epäilyttää, koska itselleni hän ei ole oikeastaan näyttäytynyt tässä vaiheessa pahismaisena tai hyvismäisenä. Yhdestä kahdesta viestistä on paha yrittää vetää mitään johtopäätöstä, joten ihan mielelläni kuulisin mikä niissä teitä epäilyttää, jotka Blckteria epäilette?

justy kirjoitti: tosin olen itse ehkä kuitenkin sitä mieltä että Haliman tuuliviirimäisyys on ehkä kuitenkin huomiotaherättävyydessään huono pahistaktiikka.

Mä olen kans sitä mieltä, et huono pahistaktiikka se on, mutta ei sitä silti voi tietää, vaikka pahikset oliskin lähteneet syystä tai toisesta huonolla taktiikalla liikkeelle. Huono pahistaktiikka ei siis vähennä omaa epäilyäni ketään kohtaan, toki se pistää miettimään, mutta silloin pitää punnita asioita vähän eri tavalla tasatulla vaa'alla. Tällä hetkellä tuo vaaka näyttää sitä, että pidän ääneni ainakin toistaiseksi Halimalla.

justy kirjoitti:Kuten Zey huomasi, Cameronin vastaus Negon ihmettelyyn pyrki siirtämään huomion asiasta Negoon itseensä. Lisäksi Cameronin vastaus Zeyn kommenttiin oli jo lähes paniikinomaisen puolusteleva ja hyvittelevä, aivan kuin Cameron olisi tuntenut jäävänsä kiinni jostain pahanteosta.

Tästä tulee vähän sellainen fiilis, että äänestäisit jonkun muun perusteilla. Ehkä se on tuo "kuten Zey huomasi"-kommentti tässä alussa, mutta siitä tulee fiilis, että toimit jonkun toisen havaintojen perusteella etkä niinkään omien pohdintojesi.

Meiz kirjoitti:Mun lista henkilöistä keitä en lynkkaisi tänään: Halima, Zey, just, einari, vampire. Kaikki käsitelleet peliä hyvinkin laajasti ja omia mielipiteitä esittäen.

Pidätkö siis tämän ryhmän jäseniä hyvismäisinä? Siihen suuntaan tuo vähän tuntuisi viittaavan, mutta onko heidän mahdolliselle hyvismäisyydellä muita perusteita? Ei tuossakaan mitään vikaa, mutta vähän laaja määritelmä ehkä. Yhtä lailla pahis voisi toimia tuolla tavoin laajasti kommentoiden ja omia mielipiteitä esittäen.

Nego kirjoitti:Ihan se, että Arielin viesti töksähtelevänä ei tuonu mulle hyvisviboja, kun taas Tetran viestin sävy oli hyvä.

Mikä Tetran sävyssä oli hyvää, jos Arielin töksähtelevyys ei tuonut hyvisvibaa?

Nego kirjoitti:On totta joo, että 6. päivänä täytyy viimeistään pahis lynkata, mut mieluummin lynkkaisin jo tänään. Ekan kerran kun luin ton Zeyn viestin, mulle tuli sellainen olo, ettei Zeyn mukaan vielä tartte pahiksia metsästää, mikä ei lupais hyvää.

Totta kai tarvii koko ajan metsästää pahiksia, mutta tuohon 6. päivään asti on varaa osua vikaan. Se kun on auttamattoman todennäköistä, että harhalynkkauksia tulee, mutta se kuuluu juonareihin. Musta tuntuu vähän hassulta, et tuntuu, et sä et jotenkin muistaisi tai tietäisi sitä, että harhalynkkaukset kuuluvat juonareihin. Ihan samalla tavalla mäkin haluaisin, että jo ekana päivänä osuttaisiin pahikseen ja alettaisiin heti saada pahiksia pois pelistä, mutta samalla tiedän sen äärimmäisen epätodennäköiseksi, kun 4 pelaajaa 19 joukosta on pahiksia.

Ariel kirjoitti:Anblick kysyi/pohti ääneen, onko Halima hyvis joka yrittää herätellä peliä, vai pahis, joka yrittää hämätä, ja kun Halima vastasi olevansa hyvis, Anblick epäili Halimaa siitä, että tämä sanoi olevansa hyvis. Miten Haliman ois sit pitäny vastata, jos ei sanomalla olevansa hyvis?

Hyvä nosto. Tämä oli päässyt livahtamaan totaalisesti omien silmieni ohitse.

//Halima väliin.

Halima kirjoitti:Miksi puolustat Jekua? Aikaisemmin Mursumuskin puolusteli Jekua, mikä vähän alkaa kohotuttaa kulmakarvoja. Oishan tää nyt liian helppoa jos sekä Mursumus että Jeku että porkkana ois pahiksia, mutta mietinpä silti

Itse en ehkä näe tuota puolusteluna, enemmänkin muistutuksena siitä, että peli ei ole vielä ehtinyt olla kauhean kauaa pystyssä, joten on kohtuutonta vaatia sitä, että kaikki ehtisivät puhua yhtä paljon. Radiohiljaisuus on minustakin ekaan päivään ja pelin pystyssäoloaikaan suhteutettuna aivan liian voimakas termi. Seuraavaksi varmaan sanot, että mie puolustelen vuorostani porkkanaa?

Halima kirjoitti:Arielin hyvispisteet ropisee vauhdilla nyt kun ei ole mitään viestejä tullut vaikka se tietokone pitäisi vissiin jo olla korjattu. Odottelen kovasti Arielilta lisäviestejä, mutta jos niitä ei kohta kuulu niin ne hyvispisteet on käytetty loppuun. :D

Oho, oho. Aika kovaa puhetta Halimalta ja ihan ihmeellisestä syystä. Ropiseeko samalla tavalla joltain muulta hyvispisteet pois, jos esim. sanoo, että koittaa ehtiä seuraavana päivänä puhumaan ja sitten ei syystä tai toisesta kiireiltään ehdi? Kaikkien elämä ei pyöri juonittelupelin ympärillä ja tietokoneen korjaamistilanne ei vaikuta yhtään kenenkään rooliin.

Halima kirjoitti:Maltti on valttia.

Miten mulla tulee sellainen fiilis, että maltti on valttia silloin, kun se liittyy sinuun kohdistettuihin epäilyksiin, mutta sitten muiden kohdalla tämä ei sitten enää pädekään.

[quote?"Halima"]Itseasiassa se nimenomaan on hyvismäistä. Pahisten on hirveän paljon helpompaa piiloutua hiljaisuuteen, joten jos kaikki saataisiin juttelemaan paljon, pahikset saataisiin todennäköisesti helpommin kiinni. Jos puolet pelaajista pysyy suhteellisen hiljaisina, on vaikea sanoa ketkä heistä olisivat niitä pahiksia. Täten nimenomaan on hyvisten pelille edullista tehdä kaikkensa jotta mahdollisimman moni (ainakin hyvikset) osallistuisi peliin aktiivisesti.[/quote]
En ota kantaa hyvismäisyyteen, mutta hiljaisia voi kannustaa aktiivisuuteen muillakin keinoilla kuin heittämällä ääniuhan niskaan. Kysymysten esittäminen ja kannustaminen voi toimia jopa paremmin kuin uhkaileminen äänillä. Mä myös ymmärrän tuon, että kiusaamiskommentti tuntuu pahalta, mutta ymmärrän myös sen, miksi sellainen fiilis tulee. Itse esim. pidän ääniä yhtenä viimeisistä keinoista kannustaa hiljaisia ja etenkin uusia pelaajia osallistumaan ja keskustelemaan, koska se voi oikeasti tuntua pelottavalta. Ei sen vuoksi tarvitse lähteä itse uhriutumaan ja vetoamaan tunteisiin.

//Meiz väliin. Haluatko mahdollisesti itsekin vastata justyn kysymyksiin, kun kerran vaadit muita vastaamaan?

//Cameron kiili myös.

Hmm, mitenkäs tätä oikein lähtisi summailemaan tätä mun mammuttiviestiä... Vähän tuntuu, että yrittääkö porukka täällä vähän lähteä helppojen kohteiden perään (etenkin Blckter helppona kohteena). Noin muuten en kyllä yhtään tiedä, miten tätä omaa romaania oikein pitäs lähteä vetämään yhteen, joten taidan ainakin tähän hätään jättää sen tekemättä tätä kummemmin. Ennemmin koitan vaikka tehdä jotain vähän selkeämpää viestiä kokoamiseen sitten, kun sellaiselle koen oikeasti kriittistä tarvetta tai alan saada turhan paljon kyselyä, että mitämitämitä. Mulla on kuitenkin tänäänkin vielä parempaakin tekemistä kuin käyttää 3 tuntia ja ylikin yhden juonariviestin kirjoittamiseen siitäkin huolimatta, että oon kesälomalla. Plus, tää viesti alkaa olla jo vähän turhankin mammuttiviesti. Pitäis opetella taas kirjoittamaan lyhyempiä viestejä useamman kerran päivässä, vaikka tällä hetkellä omat aikataulut huomioiden tämä on se toimivampi tapa. Oon varmaan tosiaan tekemässä jossain välikössä jotain vähän selkeämpää viestiä epäilyistä ja muista, en listausta, koska sille en koe olevan aika vielä enkä tiedä tuleeko listauksille tarvetta koko pelin aikana ollenkaan, mutta varmaan joku vähän romaania lyhyempi ja selkeämpi selvitys ajatuksista vois olla ihan kiva :D
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

Re: "Pieni" peruspeli (1. päivä päättyy 1.6. 21:00)

ViestiKirjoittaja Vampire » 30.05.2017 15:56:46

porkkanakin pääsi näköjään luikahtamaan välikköön.

Ja huomasin myös yhden quote-typon omassa viestissäni esikatselusta huolimatta. Tässä siitä kohdasta siis korjattu versio...

Zey kirjoitti:En siis lähtisi sanomaan, että Halima olisi hyvismäisesti käyttäytynyt tässä pelissä. Ongelma oikeastaan onkin, että nuo Halima tuntuu käyttäytyvän liian pahismaisesti niin kokeneeksi pelaajaksi kuin onkin, mikä saa mut miettimään että voiko nää sittenkin olla ihan vain todella yli-innokkaan hyviksen häseltämistä.

Tämä. Halima tuntuu olevan ihan liian oppikirjapahis, jotta se tuntuis uskottavalta. Mutta toisaalta ei tunnu myöskään hyvismäiseltä. Joten ainakin näillä näkymin en ole ainakaan itse ottamassa ääntäni Halimalta yhtään minnekään. Haluan edelleen nähdä, mihin tämä lähtee tästä vielä kehittymään.

Zey kirjoitti:Nyt Vamiltakin tuli joku pitkä viesti, joten taidan lähettää tän, ennen kuin alan kahlaamaan sitä läpi.

Ei mitään muuta syytä lainata tätä, mutta olinkin tässä miettinyt, että koska joku sanoo mua Vamiksi :3 Oon ollut niin pitkään vain Vladdy, että Vam kuulostaa kauhean nostalgiselta..

Ja toinen quotehärö korjattuna:

Halima kirjoitti:Itseasiassa se nimenomaan on hyvismäistä. Pahisten on hirveän paljon helpompaa piiloutua hiljaisuuteen, joten jos kaikki saataisiin juttelemaan paljon, pahikset saataisiin todennäköisesti helpommin kiinni. Jos puolet pelaajista pysyy suhteellisen hiljaisina, on vaikea sanoa ketkä heistä olisivat niitä pahiksia. Täten nimenomaan on hyvisten pelille edullista tehdä kaikkensa jotta mahdollisimman moni (ainakin hyvikset) osallistuisi peliin aktiivisesti.

En ota kantaa hyvismäisyyteen, mutta hiljaisia voi kannustaa aktiivisuuteen muillakin keinoilla kuin heittämällä ääniuhan niskaan. Kysymysten esittäminen ja kannustaminen voi toimia jopa paremmin kuin uhkaileminen äänillä. Mä myös ymmärrän tuon, että kiusaamiskommentti tuntuu pahalta, mutta ymmärrän myös sen, miksi sellainen fiilis tulee. Itse esim. pidän ääniä yhtenä viimeisistä keinoista kannustaa hiljaisia ja etenkin uusia pelaajia osallistumaan ja keskustelemaan, koska se voi oikeasti tuntua pelottavalta. Ei sen vuoksi tarvitse lähteä itse uhriutumaan ja vetoamaan tunteisiin.

En näköjään osaa kirjottaa enää :D
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

EdellinenSeuraava

Paluu Hautausmaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 76 vierailijaa

cron