Salemin kylä, 5. päivä päättyy 25.7. kello 21

Pelien viimeinen lepopaikka, jonne kyläläiset kokoontuvat muistelemaan menneitä pelejä ja keskustelemaan niiden tapahtumista.

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 3.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Halima » 03.07.2016 22:41:37

Siis VAU, miten hienot testamentit oli sekä Lenunella että Violetilla! Nyt kyllä melkein nolottaa oma väkerrys. Mutta aika huono tuuri tosiaan, että heti ekana yönä meni meedio, sheriffi ja tohtori.

Nyt kuitenkin asiaan. Ensimmäisen pelipäivän aikana en paljon ehtinyt peliin paneutumaan, mutta tänään innostuin lukemaan peliä läpi. Ensin vastaus minulle esitettyyn kysymykseen ja sen jälkeen tulee lyhyesti mielipiteeni pelaajista. :)

flyra kirjoitti:Hyvä pointti Zeysta teloittajana – mutta kuka olisi kohde? Violet kohteena tuntuu aika räväkältä aloitukselta (ja hyvältä tuurilta, että olisi jotain mihin tarttua pelin ekasta viestistä joka sattuisi olemaan kohteelta…).

No tuota Violetiin tarttumista heti ekan viestin perusteella mietin, vaikka oot kyllä ihan oikeassa että aika epätodennäköinen skenaario. Tulipahan vaan mieleen niin kirjoitin sen sitten näkyviin.

------------------
Sitten pelaajista:

aine on kirjoittanut yhden viestin, missä ei sanonut mitään mihinkään suuntaan raskauttavaa. Mikä tahansa rooli mahdollinen.

Ariel puhuu viestissään lähinnä kuiskaamisen mahdollisesta hyödystä ja toteaa ettei haluaisi kieltää sitä ainakaan kokonaan. Mikä tahansa rooli mahdollinen.

flyrasta päällimmäisenä mieleen on jäänyt, että hän haluaisi ihan himputin kovasti kuiskia. Tämän voisi olettaa pahismaiseksi, mutta en kyllä yhtään näe flyran käytöksessä pahismaisuutta. Hän on höpötellyt ihan yhtä vapautuneesti ja avoimesti kuin edellisessäkin pelissä (jossa oli ennustaja). Aikaisemmista peleistä en niin tarkkaan muista, niin en tiedä osaako flyra olla yhtä vapautunut myös pahiksena (tai sarjamurhaajana), mutta mun vaisto vaan jotenkin sanois että flyra ei oo paha, vaan tosi innostunut hyvis.

Horaanekon ensimmäinen viesti vaikuttaa aika perus-Horaalta. Asiat tulee tajunnanvirta-sekalaisessa järjestyksessä, mutta kyllä mä sieltä ne pointit kuitenkin löysin. Myöhemmin Horaa syytti flyraa "kauanko kestää saada kyläläiset hengiltä" -kommentin vuoksi. Tämän voisi tulkita kahdella eri tavalla - joko Horaa tahallaan syyttää flyraa turhasta ja yrittää saada flyraa hirsipuuhun, tai sitten Horaa oikeasti ei huomannut sitä justyn kommenttia mihin flyra vastasi. Mä kallistuisin tuohon jälkimmäiseen, sillä jos Horaa olisi huomannut tuon justyn kysymyksen, hän olisi itsekin huomannut miten hölmöä on syyttää flyraa tuosta. Eli joo, perusteeton syytös, mutta jotenkin sopii ihan hyvin Horaan normaaliin pelityyliin, jossa kaikkea ei oo aina huomattu ihan justiinsa.

Flyralta tuli hyvä pointti siitä, että Horaa voisi olla sarjamurhaaja. Ehkä vähän kaukaa haettu ajatus, mutta ei ollenkaan mahdoton. Juuri tuollainen sekoilu ja ei niin kovin tarkkaan peliin keskittyminen voisi kertoa siitä, että "ei ole niin justiinsa että kuka lynkataan, kunhan nyt ette vaan minua rupea syyttämään".

justy ottaa ekassa viestissään jotenkin mafiamaisen lähestymissuunnan:
justy kirjoitti:Tämä peli on näköjään sillä tavallakin erikoinen, että mafioosojen täytyy tappaa kaikki kyläläiset. Osaako joku Town of Salemia pelannut sanoa, montako pelipäivää näissä yleensä menee? Ja onko jotain vinkkejä siihen miten sarjamurhaaja erityisesti voitaisiin saada kiinni? Näköjään se on asia jonka sekä mafia että kylä haluaa tehdä...


Justy kirjoittaa pitkän litanian syitä, miksi Horaaneko on pahismainen, mutta itse näen lähes koko listan vain Horaan ominaisuuksina. Seuraavissa viesteissään justy käsittelee paljonkin muita pelaajia, mutta lähinnä lainaamalla pitkiä pätkiä näiden tekstiä ja vastaamalla oman mielipiteensä asiasta, justy ei niinkään kerro selkeästi mielipiteitään pelaajista. Toki justyltä on tullut moonia hyviä pointteja, eli selkeästi on hyvä pelaaja joka huomaa pieniäkin vivahteita muiden viesteistä. Paha vain että epäilen että justyllä itsellään ei ole puhtaat jauhot pussissaan, niin en uskalla luottaa näihin justyn huomioihin. Tämä epäilys on vielä ns. "vibatuspohjalla", eli en ole tarkemmin analysoinut viestejä ja ottanut selvää mistä epäilykseni johtuu. Teen sen myöhemmin paremmalla ajalla, mutta haluan laittaa nyt jo vibatukseni esille nähtäväksi.

Raegan on ollut hiljaa.

Ropsusilta yksi lyhyt viesti, en osaa tuon perusteella sanoa mitään.

Zey tarttui heti ekassa viestissään Violetin aloitusviestiin. Tuosta mulle ekaa kertaa lukiessa tuli mieleen että olisiko Zey teloittaja, ja onhan tuo mahdollisuus edelleen olemassa, kun Violet kerran oli hyvisten puolella. Zey tarrasi tuossa viestissä tosi-tosi-tosi mitättömään asiaan ja oli jo osoittamassa äänestyssormellaan Violetin suuntaan, mikä on kyllä vähän liioittelua mun mielestä, mutta toisaalta ymmärrän että Zey varmaankin halus vain saada pelin käyntiin ja Violetilta jonkin reaktion tuolla tökkimisellään.

Zey ehdottaa ensimmäisenä piilotettua esiintuloa, mikä jossain määrin nostaisi Zeyn luotettavuutta mun silmissä, jos Zey ei olisi niin hyvä pelaaja. Nyt tiedän että Zey kyllä osaisi ehdottaa kaiken maailman hyviksiähyödyttävät systeemit, vaikka olisi itse millä tahansa puolella.

Se mikä Zeyssä varsinaisesti epäilyttää, on tuo väitös, että ylimääräisestä päivästä ja jutteluajasta olisi hyötyä pahiksille ja sarjamurhaajalle. Kuten moni muukin on jo sanonut, olen täydellisesti eri mieltä, nuo pahanpuolelaisethan nimenomaan joutuu välttelemään kiinnijääntiä, ja mitä pitempään he joutuvat jaarittelemaan ja keksimään syytöksiä, sen todennäköisempää on puhua itsensä pussiin. Eli alkuperäiset syytökset Zeytä kohtaan eivät mun mielestä olleet pahoja, mutta puolustuksessaan Zey itse puhui itsensä pussiin.

-------------

Eli tällä hetkellä mun epäilylistalla ovat justy ja Zey. Lisäksi on pieni mietitys että olisiko Horaa salamurhaaja. Muut äänessä olleista eivät juurikaan epäilytä, eli tällä hetkellä oletan että kolmas pahis olisi sitten joku hiljaisten joukosta (aine, Ariel, Raegan, Ropsus). Tokihan noissa hiljaisissa voi olla useampikin pahis, mikä ois kyllä meidän kannalta siinä mielessä huono juttu, että heistä ei ole oikein mitään sanottavaa kellään.

-------------

Sitten vielä muista asioista:

Kuiskaaminen. Aikaisemmin kun sanoin että mun puolesta kukin saa kuiskailla halunsa mukaan, tarkoitin lähinnä sitä että ei nyt keskitytä siitä kuiskailusta puhumiseen/sopimiseen. Tai siis että miksi siitä ylipäänsä pitäisi tehdä joku "sopimus" milloin saa ja milloin ei saa kuiskailla. Jokainen kuiskatkoon jos tuntuu siltä, ja jos/kun siitä tulee epäilystä niskaan niin selvitköön sitten niistä. :D Mun mielestä kuiskailu ois ihan kiva lisä tähän peliin, myös niin että itse en välttämättä kuiskailisi vaan niin että miettisin että miksi joku kuiskasi jollekin muulle yms.

Esiintulo. Viime yönä kuoli kolme hyvistä, jäljellä 4 hyvistä, teloittaja, salamurhaaja ja 3 pahista. Onko tätä peliä edes kovin mahdollista voittaa enää? Tai siis pitäisikö nyt ottaa se massaesiintulo jollakin tyylillä, jotta saataisiin jotenkin karsittua sitä epäilyttävien joukkoa? Jos tänään lynkataan hyvis ja ensi yönä jompi kumpi tappajaosapuoli osuu hyvikseen niin eikai hyvisten voitto onnistu enää mitenkään? Eli vaikka peli on näin alussa niin aika kriittisiltä hetkiltä vaikuttaa mun mielestä.

flyra kirjoitti:Hyvä huomio Halimasta, ei ole totuttua tarkkuutta, mutta veikkaan, että kylläpä viimeistään huomenna sieltä saattaa tulla pitkätkin analyysit... :D

No tässäpä nyt tuli jotain analyysiä, vaikkaki itellä on edelleen sellainen olo etten päässyt lähellekään normaalia tarkkuuttani. Nyt olen kuitenkin lukenut ketjun vain kerran läpi, kun yleensä seilaan sitä eestaas monta kertaa kun teen päätelmiäni.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja flyra » 03.07.2016 23:09:31

Täähän lähti hyvin käyntiin… :D Vi**u. ToSissakaan harvemmin menetetään 2/3 vahvaa hahmoa heti ekana yönä. Noh, niillä mennään millä pystytään, kyllä tämä vielä iloksi kääntyy! Peli meni just helpommaksi sarjamurhaajalle ja mafialle, joten ollaan aktiivisia kaikki jooko! (ToSissa on termi ”med’s curse = medium’s curse” eli kirous, jonka mukaa meedio kuolee ekana yönä…jolloin mitään ei ole ehtinyt tapahtua ja meedio tippuu turhana. :D, joten, voi Lenune-raasua, joka kuoli kiroukselle.)

(Ps. Lenune, style testamentti. Käytä puheyhteytesi elävään heppuun (joka mielellään ois luotettava) järkevästi, jooko. Ja jos sheriffillä on infoa nii älä pliis viivyttele kunnes on liian myöhäistä. Got that?
Pps. Violet, myös style testamentti. Vaikka vähän vastustellen kyllä suostun testamenttisi ehtoihin. Totta puhuit, että keinosi ovat vähäiset mutta hirvittävät. Se pehmolohikäärme on mulle rakas, ei saa tuolla lailla uhkailla ;_;;;; (Kiitos uhraamistasi poleteista. They mean a lot to me.) Eihän tässä voi muutakuin suostua siihen, että kuiskitaan vain sen tunnin aikana, joka on lynkkauksen jälkeen. Hyviä vinkkejä btw.)


Sitten asiaan eli viesteihin, jotka tuli mun viime viestin jälkeen. (Raegaaan, missä ooleeet?) Violetin viesti, hyvin pohdittu mikä Zeytä mättää. Ja kiitos selvityksestä kuiskimiseen. Aletaanko me olla yhtä mieltä, että tarvittaessa kuiskitaan päivätapon jälkeinen tunti? Tämähän pitäisi siis hoitaa niin, että oletusarvoisesti kaikki kuiskii jotta tärkeät kuiskaukset jäävät peittoon joka lynkkauksen jälkeen. Vaatii luottoa että muutkin kuiskii, jotta esim. VV ja tutkija uskaltavat tarvittaessa kuiskia – eikä tietenkään voida erikseen enne lynkkausta sopia että hei, tänään kuiskitaan kun mulla ois asiaa!! vaan sen pitäisi tapahtua joka päivä _oikeasti_, että tarvittaessa kuiskiminen mahdollistuu ja peittyy. Ollaanko tähän valmiita sitoutumaan? Itse olen o/. Ei muuta kommentoitavaa.

Horaan viesti, toivottavasti sinusta tänään kuuluu lisää ja selvityksiä heränneisiin kysymyksiin! Ropsus, sinustakin kaipaan mielipiteitä ja ajatuksia (vaikka elämä on kyllä tyhmä, kun se tulee tielle, mutta työnnä se takaisin ojaan hetkeksi)!

Justyn tuplaviestit. Lenune ei vastannut kysymykseen onko hän skeptinen ekan päivän lynkkausta kohtaan. Vastaan puolesta, sori, eli mun mielestä ei. :D Lenune on menny pelin ehdoilla eli että joku kantsii tappaa. Ja Kylässä kun on tapana tappaa koska pitää tappaa. Tai kun se nyt vfaan on niin että yleensä joku tapetaan. Kulttuuri siis. Niin. Se Lenunesta, kun hän on mokoma kuollut.

Violet, again. Violet oli muuten hämmentävän varmantuntuinen siitä että tulee kuolemaan, moneen kertaan mainitaan että testamentissa kerron. Hämmennyin tästä eilen, yrittikö pahis kalastella hyvispisteitä, mutta tämä johtopäätelmä ei yllättävästi saa tukea. :P Saakohan tästä mitään irti… Testamentista kun kävi ilmi, että Violet kävi Arielin luona eli nyt tietää tämän roolin, jonka Lenune voi kertoa meille puheyhteytensä-eläviin-kautta kun kokee tarpeelliseksi. En tiedä miten tulkita justylle ja horaalle jätettyä risteilylahjakorttia, vai tarviiko tätä tulkita. :’D Lenunea Violet olisi voinut epäillä sarjamurhaajaksi, mutta asiahan näin ei ollutkaan. Mutta violetin tokavikaviesti, hyvä pointti siitä että justy ei kommentoinut väitettä siitä, että hän ei toisi omia ajatuksia esille. Teoria pahiskamun varpaillehyppimisestä voisi olla. Ehkä silti vähän kaukaa haettua. Hyvä pointti teloittajasta ja että hän – mafian ja sarjamurhaajan lisäksi – voi tuplaclaimata. Joten on tietyllä tapaa kriittistä yrittää spotata Teloittaja liemestä, sillä Teloittajan lynkkaaminen vie tärkeitä kyläläisten päivätappoja. Jättäisin siis tuplaclaimauksia vanginvartijan hoidettavaksi myös (olettaen, että VV ei seuraisi sheriffin ja meedion polkua…) Nauratti Violetin huomio ettei Zeyhyn tule koskea pitkällä tikullakaan.

Tässä välissä tuli yö ja kolme kuolemaa. Eli, 12 pelaajasta enää 9 on hengissä. Heistä kyläläisiä on 4 (seuralainen, vanginvartija, vartiomies, tutkija), 3 mafiaa sekä SM ja Teloittaja (tai Narri. Ei voi tietää kuoliko Teloittajan kohde jo. Joten, beware, jos joku näyttää siltä että haluaa kuolla liian kovasti.). Kyläläisille tilanne näyttää heikolta, mutta pohjalta se pienikin ponnistaa – toivotaan, että mafia osuu immuuneihin ja SM tappaa mafiaa ja vanginvartija tekee hyviä päätöksiä niin :>>. Itse kannattaisin että randomkuiskailu lynkkauksen jälkeen aloitetaan jo tänään, jos Tutkija tutki yhä elävän henkilön viime yönä ja pääsee tarvittaessa kuiskimaan tälle tai Vartiomiehellä on jotain (en tiedä mitä mutta jotain) mistä hän haluaa jollekin puhua.

Mutta, mun alkuperäinen ajatushan yöstä puhuttaessa oli se, että onko yötapoissa jotain logiikkaa. Miksi Lenune, miksi Violet? Lenune keskitty Zeyhyn ja pakotti Zeyn puolustuskannalle, ja Zey olisi voinut kostaa tämän. En kuitenkeen ehkä näe hirveän todennäköisenä, kun Zeyllä on kokemusta, että lähtisi heti tappamaan pelaajaa, joka häntä epäili. Toisaalta, kyseessä voi olla myös mafian juoni yrittää lavastella Zeytä. Tai käänteispsykologiaa – Zey tekee niin ilmiselvän ei-pahis-moven kostamalla epäilyt häntä kohtaan, että näyttää hyvikseltä. Ennemmin ehkä sattumaa kun eka yö kyseessä. Mutta miksi Violet? Violet toivoi horaalta vastauksia – ehkä horaa on sarjamurhaaja ja halusi ohittaa Violetin (ja muiden asettamat) liian vaikeat kysymykset? En oikein usko tähän, vähän kaukaa haettu. Violet myös kiinnitti huomiota justyyn, ehkä justy ei halunnut tilanteen eskaloituvan ja epäiltävää hänestä löytyvän yhä lisää? Why not, justy on pelannut hyvismäisesti, joten vähäistenkin epäilyjen tappaminen heti alkuun voi olla tehokasta. Varsinkin, kun on aktiivinen pelissä, sillä aktiivisuudella saa huomiota siirrettyä haluamiinsa paikkoihin. Zeykin voisi olla sarjamurhaaja, joka tappoi Violetin asettamalla hänet heikkoon tilanteeseen, kun Zeyn viestiä alettiin syynätä – näen Zeyn toiminnan kyllä silti enempi Teloittajalle sopivana, Zey kuitenkin on hyvin puhunut itsensä ulos tilanteesta. Molemmat voivat kyllä hyvinkin olla randomvalintoja kohdistuen aktiivisiin pelaajiin, sillä hiljaisempaa peliä on mafian ja SM:n helpompi hallita ja Teloittajan helpompi saaha kohteensa hengiltä (tai itsensä).

Nyt heräsi kolmas pointti. Seuralainen voi nyt päätellä, ettei hänen kohteensa viime yönä ollut sarjamurhaaja (taptap) eikä VV:n vangitsema ihminen myöskään. Mafiasta on vaikeampi tehdä päätelmiä kun kummisetä-mafioso toimii kombona enkä kuollaksenikaan muista miten esim. rooliblokkaus toimii tässä tilanteessa. Jos Mafioso on vankilassa, Kummisetä taitaa käydä tappamassa kohteen, mutta säännöt tätä ei tainnu sanoa, joten emt. Eikä sillä sinällään ole väliä, paitsi jos Vartiomies vahti kuolleen henkilön taloa ja näki ketkä kävi sisällä.

Sitten, justyn toisen päivän ensimmäinen viesti. Jännä huomio todeta, että ”Zeyn mielestä lisäaika on yhtälailla hyödyksi hyviksille ja pahiksille.” Skippasitko kokonaan sen kohdan, jossa Zey sanoo minulle, että ei hän näin sanonut itse asiassa(”Enhän mä ole väittänytkään, että he hyötyisivt yhtä paljon tai enempi kuin hyvikset, vaan että hekin hyötyvät. ” t. Zey) Miksi? Näen tämän hiukkasen epäilyttävänä.
justy kirjoitti:Outoa, ettei Zey puolustaudu sanomalla että puhui kylälle koska on kyläläinen. Sen sijaan sanoi että puhui kaikille, koska jos pahikset eivät ruotisi pelaajia, pelistä tulisi lyhyt. Eikös se olisi kyläläisille hyvä, jos pahikset eivät ruotisi pelaajia, sillä sen perusteella heitä osaisi epäillä?

Tässä nyt pitäisi jättää tilaa Zeylle antaa hänen aito reagointinsa mutta anteeksi en pysty. ;_; :D Kylässä on aikojen saatossa kiinnitetty huomiota siihen (eikä mitenkään hyvällä tavalla), jos korostaa liikaa olevansa kyläläinen. Olisihan se kiva, jos pahikset ei ruotisi tai puhuisi mitään, mutta se tekisi pelistä tosi tylsän. Ja mää en ainakaan halua pelata peliä, mikä on liian helppo, siksi veikkaan että Zey puhui pelaajista, korostaakseen pelin merkitystä tässä. Näin itse näen asian, joten koin tämän vähän tikusta asiaa –kommentiksi. Vaadin kuitenkin Zeytä tulemaan antamaan hienot ja kattavat perustelut ajatuksille ja lauserakenteille, etten nyt antanut sulle mallia liikaa kun en osaa olla hiljaa. :D
justy kirjoitti:Vähän mennään intuitiolla todennäköisyyksien suhteen. Todennäköisyys sille, että vanginvartija nappaa tutkijan tai sheriffin on toki vaikea määrittää ellei vanginvartija valitse kohdettaan satunnaisesti. Mutta se että yllättävää tuntuu tapahtuvan usein, ei tee siitä vielä todennäköistä.

Totta, näinhän todennäköisyydet toimii. Ja vanginvartijan mielenliikkeitä on ulkopuolisten vaikea määritellä. Mutta, silti, todennäköisiä jättää tapahtumassa ja epätodennäköisiä tapahtuu. Tällä meinasin siis ihan vana sitä, että vaikka on epätodennäköistä että meillä kuolee kolme kyläläistä yhtenä yönä, niin näin silti tapahtuu.
justy kirjoitti: En myös ihan ymmärrä kuiskuttelun hyötyä testamentin näkökulmasta. Jos joku kuiskaa sinulle olevansa sheriffi ja uskot häntä, et varmaan laita sitä tietoa testamenttiin ja paljasta sheriffiä? Jos taas et usko tämän olevan sheriffi, silloinkin sinun kannattaisi kertoa siitä suoraan muille eikä jättää tietoa testamenttiin. Vai missasinko nyt jonkin syyn paljastaa kuiskattua tietoa testamentissa?

Tuo oli karrikoitu esimerkkitapaus, eikä tilanteet harmiksemme ole aina näin yksinkertaisia. Ja se syy voi olla ihan vaan se, ettei itselle kuiskattua tietoa ehditty ääneen sanoa sen tunnin aikana, joka on ennen yötä ja jolloin (näillä näkymin) saadaan kuiskailla. Jolloin voi olla fiksua kirjoittaa testamenttiin, että X claimasi olevansa tämän, KOVISTELKAA JOS KUOLEN. Ihan siis jos ei ehdi reagoida kaikkien näkyville. Tietenkin jos uskoo toisen olevan sheriffi, niin ei sitä välttes kannata kirjoittaa. Paitsi ehkä siinä muodossa, että luotan että X on kyläläinen, keskittykää muihin. Jokseenkin, tämä voi johtaa kyläläisiä harhapoluille (toisaalta, tällä voi huijata – todeta luottavansa X:n vaikka epäilee tämän olevan Teloittaja -> mafia saattaa yrittää tappaa hänet -> immuuni yöllä -> lisäaikaa Kylälle). Menee siis tosi monimutkaiseksi. Eli oot sillain oikeassa, että hirveästi muuta syytä paljastaa kuiskattua tietoa testamentissa ei ehkä ole. Paitsi ehkä että Y on tunnollisesti osallsitunut randomkuiskutteluun. Eniten paniotan kuitenkin tuota, ettei ehdi politopaan kirjoittaa kuiskattuja asioita ajallaan.

Aika nopeasti skippaat myös Haliman. Lyhyt kommentti, että Haliman kuiskimiskannatus on epäilyttävämpää kuin horaan (muutkin ovat kannattaneet randomkuiskimista, kuten minä, miksei siitä ole erillisiä mainintoja?) koska Halima kertoi samalla myös pointteja miksi kannattaisi rajoittaa kuiskimista. Muistaakseni Halima kuitenkin sanoi kannattavansa hauskuutta (ei nyt suoraan ehkä mutta ideana), että peli on kivempaa kun kuiskimista saa hyödyntää. Ohitat tämänkni perusteen, vaikka itse olen mm. samoja perusteita esittänyt? Outoa.

justy kirjoitti: Tässä vähän haiskahtaa yötappoa suunnittelevan pelaajan hätäännys – jos on suunnitellut tappavansa vahvan pelaajan pois häiritsemästä, saattaako tämä tullakin huomenna takaisin Aresen roolissa? Osaako joku Violetin kanssa pelannut (tai muuten tällä foorumilla pelannut) kommentoida, onko tällainen tyypillistä kyselyä?

Eipä tätä ole hirveästi kyselty yleensä, ei Violetin eikä muiden. Vaikka, kyllähän vahvoja pelaajia halutaan pois, mutta toisaalta – heidät voi aina tappaa uudestaan, harvemmin yhdessä päivässä yksi vahva pelaaja onnistuu paljastamaan mafian (tässä kontekstissa ajatuksena, että Violet olisi ollut pahis). Miksi kiinnitit tähän huomiota, kysymys oli kuitenkin lähinnä kohdistettu PJ:lle ja en pysty näkemän Aresea vahvana pelaajana, vaan kyseessä oli minun nähdäkseni yleisesti varapelaajakäytäntöä koskeva asia?

Hassua myös, että ainesta, Arielista, Ropsuksesta ja Raeganista justy ei mainitse mitään. Ei edes sitä, ettei ole mitään sanottavaa. Viestin tiivistystä / ajatus, että kommentoi kun ajatuksia tulee, vai jättää mahdollisen mafiakaverin/mafiakaverit huomiotta? Tällä viestillä justy pääsi mun hieman epäilyttävät pelaajat –listalle. Hyvä päästä vähän haastamaan, kun justy tähän mennessä on pitkälti ollut se, joka esittää kysymyksiä. Vaikka osa mun huomioista meni ehkä vähän saivarteluksi, niin silti hieman vibailuttaa.

//Ahaa, Halima väliin! (voi helvetin helvetti tää viesti ei lopu koskaan) (Päivä aikaa väkertää uusi hieno testamentti, mää ainaki aion ku oma jäi vähän rääpäleeksi :D) Tykkään kun Halima menee heti pelaajiin, ei jää värkkäämään enää peliteknisyyksillä tms. ja piiloutumaan niiden taakse. Ja kiitos vastauksesta, epätodennäköinen skenaario mutta mahdollinen, itselle jäi myös vähän sellaiset fiilikset. (Jokseenkin, jos Violet oli kohde, niin Zey olisi nyt Narri.)
Halima sitten tarttuu siihen, mikä mua jäi hämmentämään mihin horaa ei tarttunut, eli asetelmaan että mafiosojen pitää tappaa kyläläiset. Tämäkin ehkä on vähän lisännyt mun vibaa justya kohtan (justy myös ohitti tämän kommentin, itse en ainakaan ole huomannut hänen kommentoivan. Pahis, joka pelkää, että puolustautuminen/kysymyksiin vastailu tuo hänelle huomiota ja lisää riskiä virheisiin?) Justy tietenkään ei voi tietää horaan ominaisuuksia kun ei ole horaan kanssa ymmärtääkseni pelannut, joten tämän huomion ohittaisin. Hyvä että joku muuki jakaa mun vibatukset. Halimalta myös hyvä pointti, että horaa olisi vaan tuollainen pelaaja. En muita horaan pelityyliä ihan hirveästi, joten en osaa kommentoida, mutta silti eilen hän alkoi vähän epäilyttää. Justy nyt hyvänä toisena/tilanjakajana tässä.

Halimalta myös huomioita Zeystä, joihin muutkin on jo ottaneet kantaa. Rupesin tässä Zey Teloittaja – skenaariossa miettimään, olisiko sarjamurhaaja ollut niin hassunhauska, että uskoisi Zeyn teloittajaksi -> tappaisi kohteen -> Zeystä Narri joka voittaa vain lynkkautumalla (ehkä auttaa Zeytä tässä mielessä, kun mm. Halimaa ja justya Zey epäilyttää) ja kyläläisiltä yksi pelaaja pois. Naurattaa jos asia paljastaa pelin jälkipuinnissa tämmöiseksi. xd

Sitten Halimalta asiaa kuiskimisesta ja esiintulosta. Ihan hyvä ajatus toisaalta vierittää kuiskailusyytöksistä selviytyminen kuiskaaville (/kuiskaajalle, kuiskutuksen kuulijahan ei sille voi mitään), mutta, epäilen että näiden puheiden perusteella pahikset uskaltaisivat kuiskailla. (käänteispsykologian mahdollisuus on olemassa muttei mennä siihen) Jolloin, alettaisiin vain hiillostaa hyviksiä jotka menevät pahimmassa tapauksessa paniikkiin ja kertovat roolinsa jne. Eli sillain vähän nih. Tietty jos otetaan linja, että kenenkään kuiskailuihin ei kiinitetä huomiota ennen kuin seuraavana päivänä, jos kuiskajaa on kuollut tai niistä on jotain strategista mihin tarttua. Tai jotain. Paras ehdotus ehkä on yhä vaan se, että kuiskitaan lynkkauksen jälkeen. Äläkä masistele siellä, hyvinkin voi voittaa vielä! VV vaan toivottavasti toimii niin että pahiksia ja neutraaleja kuolee ja SM tappaisi mafioson/lavastajan/mielellään molemmat ja Tutkija löytäisi meille sarjamurhaajan niin bueno!
Nyt iski väsy, ehkä se on teille ihan hyvä kun nää viestit vaan venyyyyyy........
Avatar
flyra
Kyläläinen
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09.09.2014 20:04:32
Palkinnot: 5

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Jinmuru » 03.07.2016 23:31:35

Mafiasta on vaikeampi tehdä päätelmiä kun kummisetä-mafioso toimii kombona enkä kuollaksenikaan muista miten esim. rooliblokkaus toimii tässä tilanteessa. Jos Mafioso on vankilassa, Kummisetä taitaa käydä tappamassa kohteen, mutta säännöt tätä ei tainnu sanoa, joten emt.


Tämä on unohtunut säännöistä, pahoittelen. Eli jos Mafioso on vankilassa/rooliblokataan, Kummisetä tappaa kohteen itse. Jos Kummisetä on vankilassa/rooliblokataan, Mafioso tappaa kohteen (kunhan on itse muistanut äänestää asiasta).
Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni
Avatar
Jinmuru
Kyläläinen
 
Viestit: 1105
Liittynyt: 03.02.2014 17:06:38
Paikkakunta: Oulu
Palkinnot: 6

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Zey » 04.07.2016 01:40:46

Ensinnäkin suurkiitos Violet hiusharjastasi. Tuosta kaksihaaraisesta kielestäni ovat jo monet halunneet eroon, koirien kynsisaksia on ehdotettu siihen puuhaan, joten ehkäpä harkitset sen laittamista seuraavaan testamenttiisi? ;) (Lisäksi haluan ilmaista minun syvän harmistukseni ja kateellisuuteni siitä, että Horaaneko sai Maolin taulukkokirjat.)

Toiseksi, suuret pahoittelut siitä, että ohitan nyt täysin teidän kysymykset ja epäilykset mua kohtaan. Niillä ei juuri tällä hetkellä ole mitään merkitystä (ymmärrätte kun olette lukeneet loppuun), mutta mikäli haluatte, voin kirjoittaa kyllä vastaukseni. Nyt kuitenkin on tärkeämpää, että ei vatvota, vaan tehdään nopeasti.

Eli terve, olen teidän tutkijanne. Minulla on tulokset yhdestä elossa olevasta henkilöstä, nimittäin Horaanekosta. Toivonkin, että nyt te innokkaat kuiskimisen kannattajat (ja muutkin), kuiskaatte nopeasti roolinne minulle, jotta päästään eteen päin. Muille kuiskalua suosittelen (koska en voi kieltääkään) ehdottomasti välttämään. Tosin, parempi on, mikäli Horaaneko ei kuiskaa minulle yhtään mitään. (Tämä siksi, että pystytte paremmin luottamaan ennustukseeni Horaasta. En kuitenkaan halua Horaanekon kertovan rooliaan tai mitään seikkoja, ennen kuin muut ovat kuiskanneet minulle ja olen sitten kertonut Horaan ja muiden rooleista. Tämän jälkeen Horaa voi tulla kertomaan yöllisistä jutuistaan.

Varmasti mietittekin miksi teidän tulisi luottaa minuun ja kertoa roolinne. Tässä syyt:
1) mikäli olisin mafiaa, ottaisin suunnattoman riskin. Ensinnäkin minun on roolinne kertomisen jälkeen todistettava, että todella olen ennustanut Horaanekon. Jos mietitte skenaariota, missä Horaaneko on pahiskaverini, niin se vasta paljastaisikin koko idean, sillä silloin Horaaneko ja minä molemmat paljastuttaisiin kun Horaanekon ”roolin” oikea omistaja tulisi sitä vaatimaan itselleen. Ei niin kiva menettää 2/3 koko mafiasta vai mitä? Jos taas Horaaneko ei ole mafiaa, olen joutunut arvaamaan hänen roolinsa, minkä sanoisin omalta osaltani aika riskialttiiksi. Lisäksi haluan huomauttaa, että tässä skenaariossa pystytte tappamaan minut tänään, milloin en pysty juttelemaan mafialaisten kanssa ja kertomaan yksin heille rooleistanne. Ja kun kerron kuka mitäkin väittää täällä topassa, niin joka tapauksessa mafia+Sm+teloittaja joutuisivat väittämään jotain hyvisroolia itselleen.
2) mikäli olisin sarjamurhaaja, tämä esille tulo tarkoittaisi käytännössä katsoessa sitä, että häviäisi pelin. Lisäksi siitä ei olisi juurikaan hyötyä minulle, sillä olisin paljastanut itseni koko hommassa, milloin saisitte minut tapettua viimeistään huomenna, ellei vanginvartija tekisi sitä jo yöllä.
3) mikäli olisin teloittaja, niin tämä olisi aika huono suunnitelma, sillä mikäli toinen tutkija tulisi esiin, te tuskin lynkkaisitte ketään, ketä ehdottaisin, vaan lähtisitte valitsemaan minun ja toisen tutkijan väliltä.
4) narrina olo on oikeastaan ainoa, mitä te voitte järkevästi pelätä. Tosin saanen huomauttaa, että mikäli paljastatte tietonne narrille, niin te saatte saman hyödyn kuin hyvikselle paljastamisesta. Narrina ei olisi mitään ideaa valehdelle siitä, mitä olette sanoneet minulle, joten saisitte edelleen tietää sen, ketkä taistelevat samasta roolista. Lisäksi vaikka päätyisitte tappamaan minut, narrin voitto ei edes poissulje hyvisten voittoa.

Eli joo, pikkasen rohkeutta, kiitos. Nyt nimittäin on tosiaan tilanne, jossa on 4 hyvistä, 3 mafiaa, sarjamurhaaja ja teloittaja. Sarjamurhaajan ja mafian sentään on aika tärkeää jahdata toisiaan, sillä yötapoissa alkaa olla jo ihan kivaa todennäköisyyttä, että osuvat toisiinsa.

Lisäksi, jos joku päättää alkaa sanomaan olevansa myös tutkija, niin suosittelen, että jokainen kertoo roolinsa kummallekin. Lisäksi varoituksen sananen sille, joka suunnittelee väittävänsä olevansa tutkija:
1) mikäli olet mafiaa, ei kannata. Edelleen muiden lähettämät roolikuiskaukset tulevat esille. Lisäksi tutkija on paljastunut jo, eli se tiedetään. Tämä vain auttaa sinun tappamistasi – joko päivällä tai yöllä.
2) mikäli olet sarjamurhaaja, niin suosittelen lukemaan voittotapasi uudestaa, sillä tällä tavalla häviät.
3) mikäli olet hyvis, mieti uudestaan. Uskon, että keksit ihan itse, miksi tämä ei ole viisasta
4) mikäli olet teloittaja, tämä on järkevää vain ja ainoastaan jos tarkoituksenasi on saada minut lynkattua. Muussa tapauksessa tulet todennäköisesti kuolemaan ennen kuin se, joka on kohteesi. Lisäksi haluaisin kiinnittää huomiotasi siihen, että mikäli olen kohteesi, voittosi todennäköisyys on sellaiset 50% eli yhtä todennäköistä kuin häviö. Lisäksi haluaisin huomauttaa, että koska minä oikeasti olen ennustanut jonkun, niin ellei sinulla satu erittäin hyvä tuuri, niin on paljon todennäköisempää, että minua uskotaan. Lisäksi, pelissä ei ole enää suojelijaa mukana, jolloin on erittäin todennäköistä, että minut tapetaan yöllä – ja uskoisin, että sinulla on paremmat mahdollisuudet voittaa narrina.
5) jos olet narri, niin todennäköisyytesi kuolla voivat olla suuremmat väittämällä rooliasi joksikin toiseksi, sillä näin sinua epäillään mafiaksi. Lisäksi en näkisi mahdottomana, että narrin tappo saataisiin järkättyä johonkin väliin, kun on kerran vanginvartijakin, joka voi hyvisten tappoja tehdä. Eli koska hyvisten voitto ei estä narrin voittoa, pitäisin sitäkin ihan kelpo mahdollisuutena.

Pahoittelen, mikäli suunnitelmaan jäi vielä jotain reikiä, mutta oon kyllä yrittänyt viimeiset 3 tuntia miettiä ja tää tuntui parhaimmalta ratkaisulta, sillä hyvikset tosiaan on nyt aika vähissä. Aika siis epätoivoisten ratkaisujen.

Mikäli teillä on jotain skeptisyyttä tätä ideaa kohtaan, toivon, että kerrotte ne nyt maanantaina, niin viimeistään tiistain aikana olisi kaikki kuiskanneet roolinsa mulle, milloin päästään keskiviikkona jo pohtimaan asiaa. Mikäli taas teillä ei ole mitään kysyttävää/kommentoitavaa/kyseenalaistettavaa, niin kuiskatkaa saman tien, että saadaan homma etenemään. En kuitenkaan voi paljastaa mitä kukakin on väittänyt, ennen kuin kaikki (tai lähes kaikki) ovat roolinsa mulle ilmoittaneet ja mitä nopeammin päästään pohtimaan, sen parempi.

Ja huom! Kuiskauksenne yhteydessä kertokaa myös yöjutuistanne. Tämä on erittäin tärkeää.

Siihen, koska meedion kannattaa ottaa yhteyttä johonkuhun elävään, en ota vielä kantaa, vaan mietin sitä huomenna. Nyt kuitenkin painun nukkumaan, sillä alle neljän tunnin päästä täytyykin jo herätä.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja justy » 04.07.2016 06:28:05

Vastaan paremmalla ajalla enemmän, mutta toivon ettei kukaan kuiskaa Zeylle ennen tiistaita, jotta ehditään päivän verran ruotia tätä paljastusta. Ja kaikki muu nuuskiminen on nyt ehdottomasti pahismaists! Jos pahikset eivät tajunneet yöllä sopia mitkä ovat heidän valeroolinsa mahdollisessa paljastuksessa, he ovat nyt pulassa eikä heille saa antaa tilaisuutta sopia mitään kuiskimalla.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja justy » 04.07.2016 09:51:00

Zey kirjoitti:Varmasti mietittekin miksi teidän tulisi luottaa minuun ja kertoa roolinne. Tässä syyt:
1) mikäli olisin mafiaa, ottaisin suunnattoman riskin. Ensinnäkin minun on roolinne kertomisen jälkeen todistettava, että todella olen ennustanut Horaanekon. Jos mietitte skenaariota, missä Horaaneko on pahiskaverini, niin se vasta paljastaisikin koko idean, sillä silloin Horaaneko ja minä molemmat paljastuttaisiin kun Horaanekon ”roolin” oikea omistaja tulisi sitä vaatimaan itselleen. Ei niin kiva menettää 2/3 koko mafiasta vai mitä? Jos taas Horaaneko ei ole mafiaa, olen joutunut arvaamaan hänen roolinsa, minkä sanoisin omalta osaltani aika riskialttiiksi. Lisäksi haluan huomauttaa, että tässä skenaariossa pystytte tappamaan minut tänään, milloin en pysty juttelemaan mafialaisten kanssa ja kertomaan yksin heille rooleistanne. Ja kun kerron kuka mitäkin väittää täällä topassa, niin joka tapauksessa mafia+Sm+teloittaja joutuisivat väittämään jotain hyvisroolia itselleen.


En ole varma että tämä olisi niin vaikeaa kuin mitä tässä sanot. Pyysit meitä kuiskaamaan roolimme ja mitä teimme yöllä. Jos olet mafiaa, sinun täytyy osata erottaa ainoastaan sarjamurhaajan ja teloittajan valerooliviestit oikeista. Tämä voisi olla aika helppoakin, etenkin jos vanginvartija on pitänyt mafiakaveriasi tai sinua vankina (tiedät oikean kohteenkin yötoiminnolle).

2) mikäli olisin sarjamurhaaja, tämä esille tulo tarkoittaisi käytännössä katsoessa sitä, että häviäisi pelin. Lisäksi siitä ei olisi juurikaan hyötyä minulle, sillä olisin paljastanut itseni koko hommassa, milloin saisitte minut tapettua viimeistään huomenna, ellei vanginvartija tekisi sitä jo yöllä.

3) mikäli olisin teloittaja, niin tämä olisi aika huono suunnitelma, sillä mikäli toinen tutkija tulisi esiin, te tuskin lynkkaisitte ketään, ketä ehdottaisin, vaan lähtisitte valitsemaan minun ja toisen tutkijan väliltä.


Kohdista 2 ja 3 olen samaa mieltä.

4) narrina olo on oikeastaan ainoa, mitä te voitte järkevästi pelätä. Tosin saanen huomauttaa, että mikäli paljastatte tietonne narrille, niin te saatte saman hyödyn kuin hyvikselle paljastamisesta. Narrina ei olisi mitään ideaa valehdelle siitä, mitä olette sanoneet minulle, joten saisitte edelleen tietää sen, ketkä taistelevat samasta roolista. Lisäksi vaikka päätyisitte tappamaan minut, narrin voitto ei edes poissulje hyvisten voittoa.


Eikös narrin juuri kannattaisi tehdä jokin kömpelö vale, joka saisi kyläläiset uskomaan siihen että oletkin pahis jolla oli ilkeä juoni ja lynkkaamaan sinut. Jos olemme vakuuttuneita siitä että olet narri, emme tietenkään lynkkaa sinua kun se ei edistä voittoehtoamme.

Eli joo, pikkasen rohkeutta, kiitos. Nyt nimittäin on tosiaan tilanne, jossa on 4 hyvistä, 3 mafiaa, sarjamurhaaja ja teloittaja. Sarjamurhaajan ja mafian sentään on aika tärkeää jahdata toisiaan, sillä yötapoissa alkaa olla jo ihan kivaa todennäköisyyttä, että osuvat toisiinsa.

Lisäksi, jos joku päättää alkaa sanomaan olevansa myös tutkija, niin suosittelen, että jokainen kertoo roolinsa kummallekin. Lisäksi varoituksen sananen sille, joka suunnittelee väittävänsä olevansa tutkija:
1) mikäli olet mafiaa, ei kannata. Edelleen muiden lähettämät roolikuiskaukset tulevat esille. Lisäksi tutkija on paljastunut jo, eli se tiedetään. Tämä vain auttaa sinun tappamistasi – joko päivällä tai yöllä.
2) mikäli olet sarjamurhaaja, niin suosittelen lukemaan voittotapasi uudestaa, sillä tällä tavalla häviät.
3) mikäli olet hyvis, mieti uudestaan. Uskon, että keksit ihan itse, miksi tämä ei ole viisasta
4) mikäli olet teloittaja, tämä on järkevää vain ja ainoastaan jos tarkoituksenasi on saada minut lynkattua. Muussa tapauksessa tulet todennäköisesti kuolemaan ennen kuin se, joka on kohteesi. Lisäksi haluaisin kiinnittää huomiotasi siihen, että mikäli olen kohteesi, voittosi todennäköisyys on sellaiset 50% eli yhtä todennäköistä kuin häviö. Lisäksi haluaisin huomauttaa, että koska minä oikeasti olen ennustanut jonkun, niin ellei sinulla satu erittäin hyvä tuuri, niin on paljon todennäköisempää, että minua uskotaan. Lisäksi, pelissä ei ole enää suojelijaa mukana, jolloin on erittäin todennäköistä, että minut tapetaan yöllä – ja uskoisin, että sinulla on paremmat mahdollisuudet voittaa narrina.
5) jos olet narri, niin todennäköisyytesi kuolla voivat olla suuremmat väittämällä rooliasi joksikin toiseksi, sillä näin sinua epäillään mafiaksi. Lisäksi en näkisi mahdottomana, että narrin tappo saataisiin järkättyä johonkin väliin, kun on kerran vanginvartijakin, joka voi hyvisten tappoja tehdä. Eli koska hyvisten voitto ei estä narrin voittoa, pitäisin sitäkin ihan kelpo mahdollisuutena.


Olen vahvasti sitä mieltä että jos joku muu ilmoittaa olevansa tutkija, emme kuiskaa roolejamme kummallekaan vaan yritämme selvittää jotenkin kumpi on uskottavampi. Jos kuiskaamme roolimme mafiosotutkijalle, hän voi sitten kuiskata ne mafiakavereilleen (käytännössä siis kuiskata kaikille pelaajille jotain). Tämä johtaisi kyseisen valetutkijan lynkkaukseen, mutta samalla sitten mafialla olisi tosi paljon tietoa pelin voittamista varten.

Pahoittelen, mikäli suunnitelmaan jäi vielä jotain reikiä, mutta oon kyllä yrittänyt viimeiset 3 tuntia miettiä ja tää tuntui parhaimmalta ratkaisulta, sillä hyvikset tosiaan on nyt aika vähissä. Aika siis epätoivoisten ratkaisujen.

Mikäli teillä on jotain skeptisyyttä tätä ideaa kohtaan, toivon, että kerrotte ne nyt maanantaina, niin viimeistään tiistain aikana olisi kaikki kuiskanneet roolinsa mulle, milloin päästään keskiviikkona jo pohtimaan asiaa. Mikäli taas teillä ei ole mitään kysyttävää/kommentoitavaa/kyseenalaistettavaa, niin kuiskatkaa saman tien, että saadaan homma etenemään. En kuitenkaan voi paljastaa mitä kukakin on väittänyt, ennen kuin kaikki (tai lähes kaikki) ovat roolinsa mulle ilmoittaneet ja mitä nopeammin päästään pohtimaan, sen parempi.

Ja huom! Kuiskauksenne yhteydessä kertokaa myös yöjutuistanne. Tämä on erittäin tärkeää.


Yllä minun huoleni. Niistä huolimatta en ole aivan varma olenko tätä paljastustasi vastaan. Siitä voi seurata hyvää, mutta toivon että keskustelemma asiasta huolella ennen kuin kukaan alkaa kuiskailla kellekään.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 3.7. kello 21

ViestiKirjoittaja justy » 04.07.2016 10:07:25

Halima kirjoitti:justy ottaa ekassa viestissään jotenkin mafiamaisen lähestymissuunnan:
justy kirjoitti:Tämä peli on näköjään sillä tavallakin erikoinen, että mafioosojen täytyy tappaa kaikki kyläläiset. Osaako joku Town of Salemia pelannut sanoa, montako pelipäivää näissä yleensä menee? Ja onko jotain vinkkejä siihen miten sarjamurhaaja erityisesti voitaisiin saada kiinni? Näköjään se on asia jonka sekä mafia että kylä haluaa tehdä...


Tähän en osaa mitään kommentoida ennen kuin vähän avaat mitä tarkoitat.


Justy kirjoittaa pitkän litanian syitä, miksi Horaaneko on pahismainen, mutta itse näen lähes koko listan vain Horaan ominaisuuksina. Seuraavissa viesteissään justy käsittelee paljonkin muita pelaajia, mutta lähinnä lainaamalla pitkiä pätkiä näiden tekstiä ja vastaamalla oman mielipiteensä asiasta, justy ei niinkään kerro selkeästi mielipiteitään pelaajista. Toki justyltä on tullut moonia hyviä pointteja, eli selkeästi on hyvä pelaaja joka huomaa pieniäkin vivahteita muiden viesteistä. Paha vain että epäilen että justyllä itsellään ei ole puhtaat jauhot pussissaan, niin en uskalla luottaa näihin justyn huomioihin. Tämä epäilys on vielä ns. "vibatuspohjalla", eli en ole tarkemmin analysoinut viestejä ja ottanut selvää mistä epäilykseni johtuu. Teen sen myöhemmin paremmalla ajalla, mutta haluan laittaa nyt jo vibatukseni esille nähtäväksi.

Voivat hyvinkin olla Horaan ominaisuuksia. Toivottavasti Horaa aktivoituu tänään jotta pääsen tutustumaan hänen tyyliinsä ja saan kuulla hänen omia vastauksiaan. Pointtini olivat huomioita, joiden toivoin johtavan keskusteluun Horaan kanssa ja antavan minulle lisää työkaluja hänen tulkitsemiseensa.

Hyväksyn pointtisi siitä etten selkeästi kommentoi pelaajia. Syynä on se, ettei minulla ole vielä selkeää kuvaa kenestäkään. Jotenkin tuntuu että tässäkin pelissä pätee yleinen sääntö: aktiivisimmat pelaajat ovat myös niitä jotka ovat tässä pelissä taitavia. Joten vaikka kiinnittäisi huomiota johonkin seikkaan, yleensä pelaaja osaa vastata hyvin ja lopputulema on aika neutraali.

Hyvästä pelaajasta en kyllä tiedä... Olen pelannut kolme peliä hyviksenä (kaksi pahiksena) ja niissä kolmessa pelissä en osunut epäilyileni kertaakaan oikeaan. Kiinnitän paljon huomiota yksityiskohtiin, mutta juuri se kokonaiskuvan muodostaminen pelaajasta on minulle vaikeaa.


Halima kirjoitti:Sitten vielä muista asioista:

Kuiskaaminen. Aikaisemmin kun sanoin että mun puolesta kukin saa kuiskailla halunsa mukaan, tarkoitin lähinnä sitä että ei nyt keskitytä siitä kuiskailusta puhumiseen/sopimiseen. Tai siis että miksi siitä ylipäänsä pitäisi tehdä joku "sopimus" milloin saa ja milloin ei saa kuiskailla. Jokainen kuiskatkoon jos tuntuu siltä, ja jos/kun siitä tulee epäilystä niskaan niin selvitköön sitten niistä. :D Mun mielestä kuiskailu ois ihan kiva lisä tähän peliin, myös niin että itse en välttämättä kuiskailisi vaan niin että miettisin että miksi joku kuiskasi jollekin muulle yms.

Tämä mielipide kummastuttaa. Tuntuu että haluat pitää tilanteen kaoottisena, jolloin ketään ei voi laittaa edesvastuuseen kuiskimisesta, mutta toisaalta kuiskiminen voi kuitenkin paljastaa aktiivisia hyvisrooleja. Ehkä tällä ei nyt enää ole kauheasti väliä jos Zey todella on tutkija, mutta muuten tämä näkökanta olisi voinut tehdä tutkijan ja tämän kaverien kuiskimisen mahdottomaksi ilman että pahikset näkisivät sen.


Halima kirjoitti:Esiintulo. Viime yönä kuoli kolme hyvistä, jäljellä 4 hyvistä, teloittaja, salamurhaaja ja 3 pahista. Onko tätä peliä edes kovin mahdollista voittaa enää? Tai siis pitäisikö nyt ottaa se massaesiintulo jollakin tyylillä, jotta saataisiin jotenkin karsittua sitä epäilyttävien joukkoa? Jos tänään lynkataan hyvis ja ensi yönä jompi kumpi tappajaosapuoli osuu hyvikseen niin eikai hyvisten voitto onnistu enää mitenkään? Eli vaikka peli on näin alussa niin aika kriittisiltä hetkiltä vaikuttaa mun mielestä.

Eihän tämä hyvältä näytä, mutta toisaalta Sarjamurhaaja alkaa varmaan kohta olla yhtä huolestunut pahiksista kuin kyläläisetkin. Ja toivotaan ettei pahisten vainu ole täydellinen ja nämä osuvat välillä neutraaleihin pelaajiinkin.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja flyra » 04.07.2016 10:58:32

Vai semmoset juonenkäänteet Zeyltä. Enää en tiedäkään mitä ajatella. :D Vähän hämmensi mun päätä tuo viesti, tää satojen eri skenaarioiden pohdinta selkeäst ei oo mikään mun vahvuus.
Jotenkin tämä tuntuu todella kummalta vaan, kattavasti Zeyn on perustellut miksi olisi The Tutkija eikä feikki ja miksi kannattaisi häneen luottaa jnejne. Ja ikävä kyllä, sillä on merkitystä, että sua on epäilty. Et edelleenkään ole varma hyvis (varsinkaan kun et ole horaan roolia kertonut ja tätä todettu todeksi, mutta älä ainakaan vielä tee sitä, emt kuka siitä hyötyy tällä hetkellä eniten ja missä tapauksessa jne) joten mua ainakin kiinnostaa kuulla mitä olet ajatellut. Vatvomisesta olet oikeassa, eli vastaile kysymyksiin kun ehdit. Näistä kun voi herätä lisäkysymyksiä ja mahdollisesti saada johtolankaa muihin suuntiin, olettaen että olet tutkija. Jolloin epäilyksiin vastaamisesta olisi hyötyä.

Mutta siis. Mulla on vähän aivot kipeät ja tää pohtiminen sujuu vähän nihkeästi, toivottavasti mitään kovin oleellista ei jää huomiotta.
Samaa mieltä, älkää kuiskailko muille kuin Zeylle ennen lynkkausta. Horaa voisi myös olla ´hissukeen Zey-kuiskailuille, mutta haluan silti horaan vastaukset häneen kohdistettuihin epäilyihin, oli rooli mikä tahansa. (Jos et kerro horaan roolia, tästä tulee vahva kuva, että horaa olisi hyvis, koska tuskin olisit pantannut mafia/SM-tietoa etkä järjestänyt pitkiä sepustuksia. Tästä siis turhaa iloa pahiksille, mutta minkäs teet, ja toisaalta, jos et olisi kertonut tutkineesi horaata, viestisi olisi vielä epäluotettavampi…en tiedä.)

Syy 1. Aika samaa mieltä. Toisaalta, käänteispsykologisesti toimisi (tämän jälkeen kaikki luottaisi horaaseen, kun kaikki on kuiskanneet sulle roolisi (olettaen että oikea tutkija ei ehtisi puuttua asiaan), ottaisit vain tietyt tuplaclaimaukset esille -> saisit SM:n hengiltä, kylän luoton ja mafia voiton), mutta todella olisi riskipeliä.
Zey kirjoitti:Ja kun kerron kuka mitäkin väittää täällä topassa, niin joka tapauksessa mafia+Sm+teloittaja joutuisivat väittämään jotain hyvisroolia itselleen.

Totta. Ja tästä tulee nyt semmoinen pikkuongelma, että Vanginvartija on ainoa rooli, mitä ei oikeastaan ole järkeä claimata (viime yönä vangittu voi todistaa olleensa vangittu ja jos vaditaan, että vangitse ens yönä pelaaja x ja x todistaa, ettei häntä ole vangittu -> bluffi meni). Riskialtista tietenkin, mutta täysin mahdollista, jolloin 3 hyvisroolille tulee 5 eri claimausta. Tai kahdelle roolille, jos uskotaan että Zey on oikea tutkija ja noin perustellun viestin jälkeen kukaan ei yritä tulla kertomaan olevansa tutkija (koska se on vaikeaa) ja kukaan ei uskalla claimata VV:tä (koska sekin on vaikeaa). Tällöin myös Zey ei nostaisi kuiskauksista näitä henkilöitä esille, jolloin pahikset voivat päätellä, kuka VV todennäköisesti on. Tällöin (eli kun on parille rooli monta claimausta, eli aito hyvis+1-3 pahista/neutraalia claimaamassa) kasvaa todennäköisyys lynkata neutraali/pahis, mutta harhalynkkaus (eli esim. lynkataan Teloittaja tai lavastaja) on kohtuu suuri, sillä SM/Mafia saavat molemmat yötapot ja hyviksiä kuolee kuin sieniä Saharassa. Ihan tämmöisenä mielestäni oleellisena sivuhuomiona. En tiedä mitä tästä pitäisi ajatella ja mikä tässä olisi parasta, mutta mutta.

Syy 2. Aivan oikeassa. En usko Zeyn olevan sarjamurhaaja.

Syy 3: Njoo, aika huono suunnitelma, mutta, jos olet jo Narri, tämähän wörkkii. Olettaen, että tätä Narrai ei muistettaisi ajatella, joten kahdesta tutkijasta toinen kuolee -> hups, oli aito -> Zey on pahis -> LYNKATAAN, jos ei VV ehdi vaihtaa vangitsemiskohdettaan. Jolloin Zeylle 50-50 voitto seuraavana päivänä ja mafialla menee lujaa. Mutta tosiaan, teloittajan ei toimisi tämä.

Syy 4: Kyllä. Narri Zey voisi olla, ja tämä uhkarohkeana suunnitelmana voisi jopa toimia, jos Zey taitavasti näyttelisi että ei ei ei olen oikeasti hyvis mutta jostain hassusta syystä nyt vahingossa äänestin näin ja hups hyvis kuoli mutta olen silti hyvis!!1 Eli näyttelisi paniikkiutunutta pahista, vaikka onkin narri. Ymmärsiköhän kukaan? :D Mutta siis, tämä on musta mahdollinen.

Zey kirjoitti:Tosin saanen huomauttaa, että mikäli paljastatte tietonne narrille, niin te saatte saman hyödyn kuin hyvikselle paljastamisesta. Narrina ei olisi mitään ideaa valehdelle siitä, mitä olette sanoneet minulle, joten saisitte edelleen tietää sen, ketkä taistelevat samasta roolista. Lisäksi vaikka päätyisitte tappamaan minut, narrin voitto ei edes poissulje hyvisten voittoa.

Saanen huomauttaa, että Narri ei ole hyvis. Miksi narri kertoisi oikeasti kuka on claimannut mitäkin roolia, eikä vaan sekottaisi pakkaa ja avustaisi pahisten voittoa (tai itsensä saamista hengiltä)? Pahikset voivat ihan hyvää hyvyyttäänkin lynkata Narrin kun heidän voittonsa on varmistunut (esim. jos huomenna on jäljellä vain 2 hyvistä pahimmassa tapauksessa ja mafialla ylivoima) ja pyytää Narria viemään esim. Sarjamurhaajan hengen. Narri voi myös tietää, että okei, nyt en voita, joten trollaanpa hyvisten peliä kun mokomat eivät lynkkaa mua stna!!11 eli auttaa mafiaa sotkemalla. Esim. valehtelemalla mitä hänelle on kuiskattu. Todennäköisemminhän narri saa voittonsa sotkemalla peliä kuin pelaamalla tosi hyviksesti – erityisesti, jos oikea tutkija nukkuisi tai ei uskaltaisi enää sanoa olevansa tutkija tai jotain. En nyt osaa ihan avata ajatuksiani, mutta en todellakaan luovuttaisi koko pelin kaikkia rooleja Narrin käsiin. Narri+Mafia nimittäin on jo 4 ääntä yhdeksästä eli sillä pääsee hyvisten kanssa tasoihin – ja jos yksikin hyvis ei ole skarppina tai SM toteaa, että Narrin ja mafian liittoutuessa hänellä ei ole voittomahdollisuuksia (jotka ovat vähäiset) -> äänestää heidän mukanaan hyviksiä hengiltä. Ja narrin voitto ei poissulje, mutta vaikeuttaa. Jos olet narri ja kuolet tänään, jäljellä on 4 kyläläistä ja 4 pahista. Jos vahingossa/tahalleen valitset kyläläisen hengiltä (kenen puolella nyt sitten tahdotkaan olla eriskummallisista mielenliikkeistä part 88244 johtuen), mafia voi houkutella tappamaan sarjamurhaajan seuraavana päivänä, listiä kyläläisen yöllä ja jee, mafiapa voittikin. Sanomani on siis, että nyt pitää olla tarkkoja. Todella tarkkoja. Jos teloittaja on yhä teloittaja (erityisesti jos se on Zey) tämäkin voi vielä voittaa, mutta varmasti esittää Narria välttääkseen lynkkauksen ja luulisi yrittävän päästä mafian puolelle, jotta saa voiton. Nämä kaikki skenaariot toimivat siis vain silloin, jos SM ja Mafia eivät osu toisiinsa. Jos SM tappaa mafiaa, niin tsänssit paranevat.

Mutta, kuten Zey sanoi, on aika epätoivoisten ratkaisujen. Jotka vaativat aktiivisuutta, josta täällä on hieman puutetta tiettyjen pelaajien osalta. Ehkä tämä nyt herättelisi heitäkin. Itse olen valmis riskeeraamaan tämän Zeylle kuiskimisen, JOS mitään muuta tutkijaväitettä ei tule miltään suunnalta. Eli ajattelen, että hyvin todennäköisesti Zey on oikea tutkija (joka varmaankin listitään ensi yönä, koska tohtoria ei ole, mutta parempi että saahaan asioita eteenpäin. Ja koska Zey haluaa asioita eteenpäin, niin näkisin että kyseessä olisi todennäköisemmin hyvis kuin pahis, koska kuiskiminen ja rooliclaimaukset hankaloittavat mafian, SM:n ja neutraalin peliä.)
justy kirjoitti:Vastaan paremmalla ajalla enemmän, mutta toivon ettei kukaan kuiskaa Zeylle ennen tiistaita, jotta ehditään päivän verran ruotia tätä paljastusta. Ja kaikki muu nuuskiminen on nyt ehdottomasti pahismaists! Jos pahikset eivät tajunneet yöllä sopia mitkä ovat heidän valeroolinsa mahdollisessa paljastuksessa, he ovat nyt pulassa eikä heille saa antaa tilaisuutta sopia mitään kuiskimalla.

Ruotia paljastusta, eli päättää luotetaanko me Zeyhyn vai ei? En näe muuten sen kummempia syitä ruotia tätä, kuin se, että Zey olisi Narri tai tulee toinen, joka väittää itseään Tutkijaksi. Mun mielestä tämä on siis ainoa fiksu syy odottaa kuiskimista tiistaille – jokseenkin se tekee tästä riskialtista, koska ei tiedä millon ihmiste pääsevät koneelle ja pahimmassa tapauksessa Zeyllä ei vielä keskiviikkoiltanakaan ole kaikkien rooleja, jos luottopäätöksen tekeminen vie kovinkin pitkään. Mikä muu nuuskiminen on pahismaista? Nuuskiminen ja epäilyjen heittojen on mun mielestä yhä kyllä tärkeää, vaikka Zey olisi tutkija, niin tuskin Zey yksin tätä onnistuu voittamaan enkä usko että kaikki van istuu hiljaa odottamatta, että Zey miettii, kenen claimaus on heikoin, äänestää ja sitten lammasmaisesti vain äänestävät perässä (pahikset tuskin ainakaan tekevät näin :D). Ja epäilyksiä on nyt hyvä esittää, jotta niitä voidaan verrata tuplaclaimauksia vasten (jos mielestäsi hyvismäinen ja pahismainen henkilö väittävät molemmat olevansa tietty rooli, kumpaa uskot enemmän). Kuiskimisesta olet otikeassa, ei randomkuiskintaa, vaan pelkästään Zeylle tai Zeyn kanssa, ei kenellekään muulle ennen erillistä lupaa imo.
justy kirjoitti:En ole varma että tämä olisi niin vaikeaa kuin mitä tässä sanot. Pyysit meitä kuiskaamaan roolimme ja mitä teimme yöllä. Jos olet mafiaa, sinun täytyy osata erottaa ainoastaan sarjamurhaajan ja teloittajan valerooliviestit oikeista. Tämä voisi olla aika helppoakin, etenkin jos vanginvartija on pitänyt mafiakaveriasi tai sinua vankina (tiedät oikean kohteenkin yötoiminnolle).

Tässä on ihan fiksu pointti. Ja tämä toimii, jos oikea Tutkija on unten mailla. Ja vaikkei olisikaan, onhan ensiksi esitetty tutkijaclaimaus ehkä himpun verran luotettavampi kuin jälkeenpäin tuleva huutelija, joka myös väittää olevansa samaa, kun hoksaa, että nyt ehkä pitäisi tehdä jotain. Mutta, riskialtista silti. Justylta hyvä pointti myös Narrista, sitä roolia pitää pystyä pelaamaan taitavasti, joten Syy 4 ei ehkä ole täydellinen. Toisaalta, Zey on kokenut pelaaja ja ehkä osaisi taktikoida ja hoitaa hommaa niin pitkälle.

Hyvä pointti myös toisesta tutkijata. Tässä nyt vaan on silti se riski, että tulee harhalynkkaus, kuiskittiin molemmille tai ei kenellekään. Mutta jos tulee kaksi tutkijaväitettä, niin en todellakaan jättäisi semmoisessa tilanteessa heille päätettäväksi kuka lynkata. Pointti siis kyllä tässäkin. Toisaalta, myös oikean tutkijan olisi hyvä tiedot saaha, jotta voi päivittää ne testamenttiin ja osoitella sormia. Ja kumpi-on-luotettava-säätöön menee taas aikaa, todennäköisesti noin koko pelipäivä, ja jos satutaan lynkkaamaan oikea tutkija, shit happens. Tässä tilanteessa tietty voidaan kuiskia roolit molemmilla ja valita lynkattava muista rooleista, jotka tuplaclaimaavat, mutta en nyt tiedä kuitenkaan, tällöin sekä mafiosotutkija selviää hengissä ja voi yrittää ohjata tappamaan sarjamurhaajan joka tuplaclaimaa tai hyviksen ennemmin kuin mafian, joka tuplaclaimaa, koska tietää kuka on mafiaa. En osaa oikein päättää, mitä miektä olen. Toivotaan ettei toista tutkijaväitöstä tule. :D Kannatan siis huolellista keskustelua.
Justy kirjoitti:
Halima kirjoitti:justy ottaa ekassa viestissään jotenkin mafiamaisen lähestymissuunnan:
justy kirjoitti:Tämä peli on näköjään sillä tavallakin erikoinen, että mafioosojen täytyy tappaa kaikki kyläläiset. Osaako joku Town of Salemia pelannut sanoa, montako pelipäivää näissä yleensä menee? Ja onko jotain vinkkejä siihen miten sarjamurhaaja erityisesti voitaisiin saada kiinni? Näköjään se on asia jonka sekä mafia että kylä haluaa tehdä...


Tähän en osaa mitään kommentoida ennen kuin vähän avaat mitä tarkoitat.


Etkö lue viestejä? Tätähän on pyöritelty jo aiemmin muhun liittyen. Asetelmana siis, että mafiosojen täytyy tappaa kyläläiset – tämä on mafianäkökulma. Kyläläisnäkökulma on se, että kyläläisten tulee tappaa pahikset. Itse asetit itsesi mafianäkökulman puolelle kysymällä kauanko mafialle kestää tappaa kyläläiset – ja nostamalla sarjamurhajaan esille asiana, jonka molemmat tahtovat tehdä. Tämän voi nähdä vähän pehmentävänä piirteenä: ”en ole mafiaa tietenkään hehheh, mites ois toi sarjamurhaaja ku me molemmat halutaan lynkata se?”. Vähän pilkunsilittelyä, mutta näin viestin voi nähdä, että olet mafiaa joka haluaa tietää kauanko pitää sinnitellä hengissä voittaakseen. Toisaalta, viestiä olisi ollut vaikea muotoilla toisinpäin, koska ei ole erikoista, että kyläläisten pitää tappaa kaikki mafian jäsenet. Halima missasi tämän ja itsekin aiemmin kun tätä mietin, joten ei ehkä kovin vakava asia. Jokseenkin, kysymys pelipäivistä tekee kommentista epäilyttävähkön.
justy kirjoitti:Hyväksyn pointtisi siitä etten selkeästi kommentoi pelaajia. Syynä on se, ettei minulla ole vielä selkeää kuvaa kenestäkään. Jotenkin tuntuu että tässäkin pelissä pätee yleinen sääntö: aktiivisimmat pelaajat ovat myös niitä jotka ovat tässä pelissä taitavia. Joten vaikka kiinnittäisi huomiota johonkin seikkaan, yleensä pelaaja osaa vastata hyvin ja lopputulema on aika neutraali.

Senkin voi aina mainita, ettei ole kenestäkään selkeää kuvaa ja sanoa, että suurin osa on neutraaleja, osa vähän vivahteikkaamalla tavalla kuin toiset. Tässä on onneksi aikaa opetella luomaan kokonaiskuva, se todella on vaikeaa ja tulee lähinnä kokemuksen myötä. Eikä aina silloinkaan. :D Pahiksen tekniikka usein on myös kommentointi – otetaan kantaa ja esitetään huomioita, mutta ei oikeastaan kerrota, mitä mieltä ollaan eikä aseteta syytöksiä tai epäilyjä, vaan annetaan muiden hoitaa se, ja kun tilanne näyttää turvalliselta, äänestetään. Noin esimerkiksi. Tätä ofc pahikset pyrkii välttämään koska se kiinnittää huomiota jossain vaiheessa, mutta helppoahan se ei ole. Sun tyyli siis on vähän riskaabeli. Miten ois lyhyt koonti pelaajista? Ja miten ois, jos vastaisit muidenkin sulle esittämiin kysymyksiin, tää on jotenkni hämmentävää että ohitat osan jutuista, mutta kuitenkin oot aika aktiivinen kaivamaan huomioita tekstistä. :P (Olet oikeassa, sarjamurhaajaa tulisi huolestuttaa mafia, sillä SM tarvitsee kylän apua mafian lynkkaamiseen.)

Minä siis jään odottelemaan muiden kantaa Zeylle kuiskimiseen (minä suostun, jos toista Tutkijaväitöstä ei tule, siinä tilanteessa emt mitä tulisi tehdä) ja horaan ja justyn vastauksia. Ja puhetta ainelta, Arielilta, Raeganilta ja Ropsukselta vähän lisää. :> (muistakaa että varjoihin piiloutuminen ja unohdetun esittäminen on myös vähän pahismaista, että älkää nyt vaan jättäytykö täysin sivuun!)
Avatar
flyra
Kyläläinen
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09.09.2014 20:04:32
Palkinnot: 5

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Zey » 04.07.2016 11:01:17

Pahoittelee, etten pysty nyt lainaamaan. Toivottavasti ymmärrätte silti vastauksena.

Justy: en silti tietäisi väittävätkö sarjamurhaaja ja teloittaja samaa vai eri roolia, mikä vaikeuttaisi päättelemistä. Vaikka tietäisin vanginvartija puuhat, mulla olisi edelleen 50% tos näk osua oikeaan horaan roolista - ja tämäkin vain jos horaa ei ole teloittaja tai SM. Mikäli kuitenkin onnistuikin päättelemään homman, niin koko juttu olisi turha, sillä se on oleellista vain jos aijon kertoa mitä muut väittivät olevansa. Lisäksi oikea tutkija tulisi ja paljastaisi mut.

Mitä tulee tuhon mafia tutkijan ja oikean tutkijan tilanteeseen, niin joko et ajatellut loppuun asti tai sitten pahismaisesti haluat yrittää estää hyvän suunnitelman. Sillä jos mafiatutkija kuiskaisisi roolit mafialle, niin se oikea tutkija kyllä kertoisi kaikille topassa - milloin mafia ei tietäisi yhtään enempää.

Ja mitä tulee narriin, niin kömpelöt valeet ei kannata, sillä mafia tuskin tekisi sellaista. Näin ollen paljastuisi narriksi, eikä häntä tapettaisiin. Näin ollen tutkijan esittäminen vielä voisi ehkä jotenkin mennä läpi, mutta roolien valehteleminen ei.

//flyra väliin, en ehdi lukee.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja justy » 04.07.2016 11:13:06

flyra kirjoitti:Mutta, mun alkuperäinen ajatushan yöstä puhuttaessa oli se, että onko yötapoissa jotain logiikkaa. Miksi Lenune, miksi Violet? Lenune keskitty Zeyhyn ja pakotti Zeyn puolustuskannalle, ja Zey olisi voinut kostaa tämän. En kuitenkeen ehkä näe hirveän todennäköisenä, kun Zeyllä on kokemusta, että lähtisi heti tappamaan pelaajaa, joka häntä epäili. Toisaalta, kyseessä voi olla myös mafian juoni yrittää lavastella Zeytä. Tai käänteispsykologiaa – Zey tekee niin ilmiselvän ei-pahis-moven kostamalla epäilyt häntä kohtaan, että näyttää hyvikseltä. Ennemmin ehkä sattumaa kun eka yö kyseessä. Mutta miksi Violet? Violet toivoi horaalta vastauksia – ehkä horaa on sarjamurhaaja ja halusi ohittaa Violetin (ja muiden asettamat) liian vaikeat kysymykset? En oikein usko tähän, vähän kaukaa haettu. Violet myös kiinnitti huomiota justyyn, ehkä justy ei halunnut tilanteen eskaloituvan ja epäiltävää hänestä löytyvän yhä lisää? Why not, justy on pelannut hyvismäisesti, joten vähäistenkin epäilyjen tappaminen heti alkuun voi olla tehokasta. Varsinkin, kun on aktiivinen pelissä, sillä aktiivisuudella saa huomiota siirrettyä haluamiinsa paikkoihin. Zeykin voisi olla sarjamurhaaja, joka tappoi Violetin asettamalla hänet heikkoon tilanteeseen, kun Zeyn viestiä alettiin syynätä – näen Zeyn toiminnan kyllä silti enempi Teloittajalle sopivana, Zey kuitenkin on hyvin puhunut itsensä ulos tilanteesta. Molemmat voivat kyllä hyvinkin olla randomvalintoja kohdistuen aktiivisiin pelaajiin, sillä hiljaisempaa peliä on mafian ja SM:n helpompi hallita ja Teloittajan helpompi saaha kohteensa hengiltä (tai itsensä).

Minulle jäi tunne että yötappoanalyysisi perusteella katsot yötappojen puoltavan sitä että Zey on kyläläinen. Olenko oikeassa?


flyra kirjoitti:Sitten, justyn toisen päivän ensimmäinen viesti. Jännä huomio todeta, että ”Zeyn mielestä lisäaika on yhtälailla hyödyksi hyviksille ja pahiksille.” Skippasitko kokonaan sen kohdan, jossa Zey sanoo minulle, että ei hän näin sanonut itse asiassa(”Enhän mä ole väittänytkään, että he hyötyisivt yhtä paljon tai enempi kuin hyvikset, vaan että hekin hyötyvät. ” t. Zey) Miksi? Näen tämän hiukkasen epäilyttävänä.

Kirjoittelin testamenttia varten huomioita pelistä lukiessani viestiketjun uudestaan, joten voi olla että tuota olisi voinut täsmentää myöhemmin Zeyn vastauksen jälkeen. Mutta joka tapauksessa, ei tuossa minusta oleellista ole se ajatteleeko Zey hyötyä olevan yhtä paljon hvyiksille, pahiksille ja neutraaleille. Minusta huomionarvoisaa on se, että Zey ylipäänsä yrittää perustella viestinsä neutraliutta toteamalla että onhan lisäajasta hyötyä pahiksillekin. Tämä liittyy osittain tuohon seuraavaan pointtiini jota kommentoit:


flyra kirjoitti:
justy kirjoitti:Outoa, ettei Zey puolustaudu sanomalla että puhui kylälle koska on kyläläinen. Sen sijaan sanoi että puhui kaikille, koska jos pahikset eivät ruotisi pelaajia, pelistä tulisi lyhyt. Eikös se olisi kyläläisille hyvä, jos pahikset eivät ruotisi pelaajia, sillä sen perusteella heitä osaisi epäillä?

Tässä nyt pitäisi jättää tilaa Zeylle antaa hänen aito reagointinsa mutta anteeksi en pysty. ;_; :D Kylässä on aikojen saatossa kiinnitetty huomiota siihen (eikä mitenkään hyvällä tavalla), jos korostaa liikaa olevansa kyläläinen. Olisihan se kiva, jos pahikset ei ruotisi tai puhuisi mitään, mutta se tekisi pelistä tosi tylsän. Ja mää en ainakaan halua pelata peliä, mikä on liian helppo, siksi veikkaan että Zey puhui pelaajista, korostaakseen pelin merkitystä tässä. Näin itse näen asian, joten koin tämän vähän tikusta asiaa –kommentiksi. Vaadin kuitenkin Zeytä tulemaan antamaan hienot ja kattavat perustelut ajatuksille ja lauserakenteille, etten nyt antanut sulle mallia liikaa kun en osaa olla hiljaa. :D


Alleviivattu kohta voi hyvin selittää sen mikä minua oudoksutti siinä että Zey korosti lisäajan hyödyttävän kaikkia pelaajia. Itse olen tottunut siihen että hyvisten pitäisi aina yrittää puhua mahdollisimman rehellisesti. Jos siis itse kokisin että sanoin jotain siksi että olen kyläläinen ja se on looginen asia sanoa kyläläisenä, sanoisin sen kyllä. Se että sen sijaan koettaisin keksiä väksiin selityksen siitä miten toimintani olisi loogista riippumatta siitä olenko hyvis vai pahis olisi paljon epäilyttävämpää, koska samalla voisin antaa epärehellisiä viboja keksiessäni perusteluja joita omalla ajatuksellani ei alunperin oikeasti ollut. Kulttuuriero, ilmeisesti.

Nojoo, olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä että haastava peli on paljon kivempi kuin tylsä peli jossa pahikset vain idlaa. Mutta ymmärrät varmaan pointtini? Pahisten on paljon vaikeampi ruotia pelaajia aidontuntuisesti kuin hyvisten, siksi on paljon loogisempaa että kyläläinen toteaa puheajan hyödyttävän kyläläisiä, kuin että hän ajattelisi että se hyödyttää kaikkia.

flyra kirjoitti:
justy kirjoitti: En myös ihan ymmärrä kuiskuttelun hyötyä testamentin näkökulmasta. Jos joku kuiskaa sinulle olevansa sheriffi ja uskot häntä, et varmaan laita sitä tietoa testamenttiin ja paljasta sheriffiä? Jos taas et usko tämän olevan sheriffi, silloinkin sinun kannattaisi kertoa siitä suoraan muille eikä jättää tietoa testamenttiin. Vai missasinko nyt jonkin syyn paljastaa kuiskattua tietoa testamentissa?

Tuo oli karrikoitu esimerkkitapaus, eikä tilanteet harmiksemme ole aina näin yksinkertaisia. Ja se syy voi olla ihan vaan se, ettei itselle kuiskattua tietoa ehditty ääneen sanoa sen tunnin aikana, joka on ennen yötä ja jolloin (näillä näkymin) saadaan kuiskailla. Jolloin voi olla fiksua kirjoittaa testamenttiin, että X claimasi olevansa tämän, KOVISTELKAA JOS KUOLEN. Ihan siis jos ei ehdi reagoida kaikkien näkyville. Tietenkin jos uskoo toisen olevan sheriffi, niin ei sitä välttes kannata kirjoittaa. Paitsi ehkä siinä muodossa, että luotan että X on kyläläinen, keskittykää muihin. Jokseenkin, tämä voi johtaa kyläläisiä harhapoluille (toisaalta, tällä voi huijata – todeta luottavansa X:n vaikka epäilee tämän olevan Teloittaja -> mafia saattaa yrittää tappaa hänet -> immuuni yöllä -> lisäaikaa Kylälle). Menee siis tosi monimutkaiseksi. Eli oot sillain oikeassa, että hirveästi muuta syytä paljastaa kuiskattua tietoa testamentissa ei ehkä ole. Paitsi ehkä että Y on tunnollisesti osallsitunut randomkuiskutteluun. Eniten paniotan kuitenkin tuota, ettei ehdi politopaan kirjoittaa kuiskattuja asioita ajallaan.

Joo, tuo on hyvä pointti että aina ei välttämättä ehdi sanoa kaikkia ajatuksiaan pelitopikkiin. Tunti on lyhyt aika sekä kuiskia että käsitellä saamaansa tietoa, joten testamenttiin ajatukset kirjaaminen estää niiden katoamisen jos vaikka yöllä kuoleekin.

flyra kirjoitti:Aika nopeasti skippaat myös Haliman. Lyhyt kommentti, että Haliman kuiskimiskannatus on epäilyttävämpää kuin horaan (muutkin ovat kannattaneet randomkuiskimista, kuten minä, miksei siitä ole erillisiä mainintoja?) koska Halima kertoi samalla myös pointteja miksi kannattaisi rajoittaa kuiskimista. Muistaakseni Halima kuitenkin sanoi kannattavansa hauskuutta (ei nyt suoraan ehkä mutta ideana), että peli on kivempaa kun kuiskimista saa hyödyntää. Ohitat tämänkni perusteen, vaikka itse olen mm. samoja perusteita esittänyt? Outoa.


Kuten aiemmin totesin, minulle jäi yleisesti hyvät vibat Haliman viestistä. Testamenttia varten yritin kirjata lähinnä uusia ajatuksia, ja toisella lukukierroksella kiinnitin huomioni nimenomaan tuohon Haliman kuiskailukommenttiin. Minusta siinä vaiheessa kun Halima kirjoitti viestinsä, kuiskailua oli käsitelty jo sen verran paljon, että olisin olettanut Haliman kommentoivan ketjussa esitettyjä perusteluita kuiskailun rajoittamiseen. Sen sijaan Halima vain toteaa että kuiskailu voi olla hauskaa, kuiskailkaa vaan.

flyra kirjoitti:
justy kirjoitti: Tässä vähän haiskahtaa yötappoa suunnittelevan pelaajan hätäännys – jos on suunnitellut tappavansa vahvan pelaajan pois häiritsemästä, saattaako tämä tullakin huomenna takaisin Aresen roolissa? Osaako joku Violetin kanssa pelannut (tai muuten tällä foorumilla pelannut) kommentoida, onko tällainen tyypillistä kyselyä?

Eipä tätä ole hirveästi kyselty yleensä, ei Violetin eikä muiden. Vaikka, kyllähän vahvoja pelaajia halutaan pois, mutta toisaalta – heidät voi aina tappaa uudestaan, harvemmin yhdessä päivässä yksi vahva pelaaja onnistuu paljastamaan mafian (tässä kontekstissa ajatuksena, että Violet olisi ollut pahis). Miksi kiinnitit tähän huomiota, kysymys oli kuitenkin lähinnä kohdistettu PJ:lle ja en pysty näkemän Aresea vahvana pelaajana, vaan kyseessä oli minun nähdäkseni yleisesti varapelaajakäytäntöä koskeva asia?


En ajatellut että Violet olisi huolissaan Aresesta, vaan siitä että jos hän pahiksena yöllä lynkkaisi vaikka Lenunen, voisiko Lenune silti palata peliin Aresen hahmona. Nyt kun Violet on paljastunut hyvikseksi näemme ettei tässä ajatuksessani ollut mitään perää. Mutta yleisesti, oletan että kaikki viestit pelitopikissa ovat vapaata riistaa analyysille.

flyra kirjoitti:Hassua myös, että ainesta, Arielista, Ropsuksesta ja Raeganista justy ei mainitse mitään. Ei edes sitä, ettei ole mitään sanottavaa. Viestin tiivistystä / ajatus, että kommentoi kun ajatuksia tulee, vai jättää mahdollisen mafiakaverin/mafiakaverit huomiotta? Tällä viestillä justy pääsi mun hieman epäilyttävät pelaajat –listalle. Hyvä päästä vähän haastamaan, kun justy tähän mennessä on pitkälti ollut se, joka esittää kysymyksiä. Vaikka osa mun huomioista meni ehkä vähän saivarteluksi, niin silti hieman vibailuttaa.


Mainitsematta jättäminen sanoo vähemmillä merkeillä sen että ei ole mitään sanottavaa. ;) En yleensä ole pelatessani kauhean kiinnostunut pelaajista, jotka eivät ole aktiivisia, sillä en ole huomannut epäatiivisuuden viittaavan sen enempää hyvikseen kuin pahikseenkaan. Vai onko täällä useammin niin, että epäaktiiviset ovat pahiksia kuin hyviksiä?

No joo, ehkä olisin voinut tuon yllä olevan kirjoittaa Arielista, Ropsuksesta ja Raeganista...


flura kirjoitti:Halima sitten tarttuu siihen, mikä mua jäi hämmentämään mihin horaa ei tarttunut, eli asetelmaan että mafiosojen pitää tappaa kyläläiset. Tämäkin ehkä on vähän lisännyt mun vibaa justya kohtan (justy myös ohitti tämän kommentin, itse en ainakaan ole huomannut hänen kommentoivan. Pahis, joka pelkää, että puolustautuminen/kysymyksiin vastailu tuo hänelle huomiota ja lisää riskiä virheisiin?) Justy tietenkään ei voi tietää horaan ominaisuuksia kun ei ole horaan kanssa ymmärtääkseni pelannut, joten tämän huomion ohittaisin. Hyvä että joku muuki jakaa mun vibatukset. Halimalta myös hyvä pointti, että horaa olisi vaan tuollainen pelaaja. En muita horaan pelityyliä ihan hirveästi, joten en osaa kommentoida, mutta silti eilen hän alkoi vähän epäilyttää. Justy nyt hyvänä toisena/tilanjakajana tässä.

Lisääkö epäilyksiäsi minua kohtaan siis se, etten kommentoinut Horaan syytöstä, vai se että Horaa syyttää sinua eikä huomioi minun alkuperäistä kysymystäni? Oletan että edellinen (kommentoimattomuuteni). En ole huomannut että kukaan olisi siitä minulta kysynyt ja ajattelin että ihmiset ovat enemmän kiinnostuneita Horaanekon kommentista. Ja yleisestikin odotan innolla että Horaaneko taas osallistuu peliin ja vastaa hänelle esitettyihin kommentteihin ja kysymyksiin. Sen jälkeen hänen toimiensa arviointi on toivottavasti paljon helpompaa.

Vähän hassua, että tuon asian kommentoimattomuus lisää pahisvibaasi minusta, kun olen mielestäni muuten aika paljon kysellyt ja kommentoinut.


Yleisellä tasolla olen kyllä flyran kanssa samaa mieltä siitä, että on pelille hyväksi kommentoida muiden viestejä, vaikka ne olisikin suunnattu kolmannelle osapuolelle. Etenkin jos pelissä on hiljaista, niin voi olla että joudutaan vaan odottamaan että joku hiljainen vastaa hänelle esitettyyn kysymykseen, eikä päästä edistämään peliä kommentoimalla itse. Aina ei vaan tunnu olevan mitään kommentoitavaa, esimerkiksi tuossa Horaanekon syytöksen käsittelyssä. En keksi mitään mielenkiintoisia arvauksia Horaan syistä, joten annan hänen mielummin itse vastata asiaan ja keskityn muihin juttuihin.

//Zey ja flyra väliin. Palaan heidän viesteihinsä myöhemmin.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja justy » 04.07.2016 11:59:01

flyra kirjoitti:Totta. Ja tästä tulee nyt semmoinen pikkuongelma, että Vanginvartija on ainoa rooli, mitä ei oikeastaan ole järkeä claimata (viime yönä vangittu voi todistaa olleensa vangittu ja jos vaditaan, että vangitse ens yönä pelaaja x ja x todistaa, ettei häntä ole vangittu -> bluffi meni). Riskialtista tietenkin, mutta täysin mahdollista, jolloin 3 hyvisroolille tulee 5 eri claimausta. Tai kahdelle roolille, jos uskotaan että Zey on oikea tutkija ja noin perustellun viestin jälkeen kukaan ei yritä tulla kertomaan olevansa tutkija (koska se on vaikeaa) ja kukaan ei uskalla claimata VV:tä (koska sekin on vaikeaa). Tällöin myös Zey ei nostaisi kuiskauksista näitä henkilöitä esille, jolloin pahikset voivat päätellä, kuka VV todennäköisesti on. Tällöin (eli kun on parille rooli monta claimausta, eli aito hyvis+1-3 pahista/neutraalia claimaamassa) kasvaa todennäköisyys lynkata neutraali/pahis, mutta harhalynkkaus (eli esim. lynkataan Teloittaja tai lavastaja) on kohtuu suuri, sillä SM/Mafia saavat molemmat yötapot ja hyviksiä kuolee kuin sieniä Saharassa. Ihan tämmöisenä mielestäni oleellisena sivuhuomiona. En tiedä mitä tästä pitäisi ajatella ja mikä tässä olisi parasta, mutta mutta.


Toisaalta jos VV vangitsi viime yönä pahiksen, voisi pahis nyt hyvinkin väittää olevansa VV. Oikean VV:n ilmoitusta vangitsemisen kohteesta ei kukaan vahvistaisi (miksi pahis teksii niin), ja oikea VV voisi väittää vanginneensa pahiskaverinsa, joka sitten vahvistaa tämän.


flyra kirjoitti:Mutta, kuten Zey sanoi, on aika epätoivoisten ratkaisujen. Jotka vaativat aktiivisuutta, josta täällä on hieman puutetta tiettyjen pelaajien osalta. Ehkä tämä nyt herättelisi heitäkin. Itse olen valmis riskeeraamaan tämän Zeylle kuiskimisen, JOS mitään muuta tutkijaväitettä ei tule miltään suunnalta. Eli ajattelen, että hyvin todennäköisesti Zey on oikea tutkija (joka varmaankin listitään ensi yönä, koska tohtoria ei ole, mutta parempi että saahaan asioita eteenpäin. Ja koska Zey haluaa asioita eteenpäin, niin näkisin että kyseessä olisi todennäköisemmin hyvis kuin pahis, koska kuiskiminen ja rooliclaimaukset hankaloittavat mafian, SM:n ja neutraalin peliä.)


Aika lailla samoilla linjoilla sen suhteen, että riski on varmaan ottamisen arvoinen jos kukaan muu ei väitä olevansa tutkija. Mutta Zey:lle kuiskimisen kanssa kannattaa nyt hetki odottaa, jotta mahdollinen tutkija ehtii astua esiin.


flyra kirjoitti:
justy kirjoitti:Vastaan paremmalla ajalla enemmän, mutta toivon ettei kukaan kuiskaa Zeylle ennen tiistaita, jotta ehditään päivän verran ruotia tätä paljastusta. Ja kaikki muu nuuskiminen on nyt ehdottomasti pahismaists! Jos pahikset eivät tajunneet yöllä sopia mitkä ovat heidän valeroolinsa mahdollisessa paljastuksessa, he ovat nyt pulassa eikä heille saa antaa tilaisuutta sopia mitään kuiskimalla.

Ruotia paljastusta, eli päättää luotetaanko me Zeyhyn vai ei? En näe muuten sen kummempia syitä ruotia tätä, kuin se, että Zey olisi Narri tai tulee toinen, joka väittää itseään Tutkijaksi. Mun mielestä tämä on siis ainoa fiksu syy odottaa kuiskimista tiistaille – jokseenkin se tekee tästä riskialtista, koska ei tiedä millon ihmiste pääsevät koneelle ja pahimmassa tapauksessa Zeyllä ei vielä keskiviikkoiltanakaan ole kaikkien rooleja, jos luottopäätöksen tekeminen vie kovinkin pitkään.


Nimenomaan tuota tarkoitin, että ruoditaan sitä voiko Zeyhyn luottaa, vai keksiikö joku tavan jolla mafia voisi tällaisen tempun onnistuneesti tehdä. Olet ehkä oikeassa siinä että tiistaihin asti odottamisessa on riskinsä, mutta niin on kyllä siinäkin että Zey saa paljon tietoa rooleista ja onkin pahis.


flyra kirjoitti:Mikä muu nuuskiminen on pahismaista? Nuuskiminen ja epäilyjen heittojen on mun mielestä yhä kyllä tärkeää, vaikka Zey olisi tutkija, niin tuskin Zey yksin tätä onnistuu voittamaan enkä usko että kaikki van istuu hiljaa odottamatta, että Zey miettii, kenen claimaus on heikoin, äänestää ja sitten lammasmaisesti vain äänestävät perässä (pahikset tuskin ainakaan tekevät näin :D). Ja epäilyksiä on nyt hyvä esittää, jotta niitä voidaan verrata tuplaclaimauksia vasten (jos mielestäsi hyvismäinen ja pahismainen henkilö väittävät molemmat olevansa tietty rooli, kumpaa uskot enemmän). Kuiskimisesta olet otikeassa, ei randomkuiskintaa, vaan pelkästään Zeylle tai Zeyn kanssa, ei kenellekään muulle ennen erillistä lupaa imo.


Tässä iski kännykän auto correct. Kuiskiminen->nuuskiminen. Eli halusin vain vahvistaa kannattavani sitä että nyt ei ole aika kuiskia keskenään, koska se antaisi mahdollisuuden mafiosoille sopia mitä rooleja he esittävät.


flyra kirjoitti:Hyvä pointti myös toisesta tutkijata. Tässä nyt vaan on silti se riski, että tulee harhalynkkaus, kuiskittiin molemmille tai ei kenellekään. Mutta jos tulee kaksi tutkijaväitettä, niin en todellakaan jättäisi semmoisessa tilanteessa heille päätettäväksi kuka lynkata. Pointti siis kyllä tässäkin. Toisaalta, myös oikean tutkijan olisi hyvä tiedot saaha, jotta voi päivittää ne testamenttiin ja osoitella sormia. Ja kumpi-on-luotettava-säätöön menee taas aikaa, todennäköisesti noin koko pelipäivä, ja jos satutaan lynkkaamaan oikea tutkija, shit happens. Tässä tilanteessa tietty voidaan kuiskia roolit molemmilla ja valita lynkattava muista rooleista, jotka tuplaclaimaavat, mutta en nyt tiedä kuitenkaan, tällöin sekä mafiosotutkija selviää hengissä ja voi yrittää ohjata tappamaan sarjamurhaajan joka tuplaclaimaa tai hyviksen ennemmin kuin mafian, joka tuplaclaimaa, koska tietää kuka on mafiaa. En osaa oikein päättää, mitä miektä olen. Toivotaan ettei toista tutkijaväitöstä tule. :D Kannatan siis huolellista keskustelua.

Jo, kyllä meidän kaikkien pitää se päättää kuka lynkataan. Mutta todennäköisesti se päätös perustuu aika paljon siihen mitä nämä kaksi tutkijaehdokasta puhuvat.

flyra kirjoitti:
Justy kirjoitti:
Halima kirjoitti:justy ottaa ekassa viestissään jotenkin mafiamaisen lähestymissuunnan:


Tähän en osaa mitään kommentoida ennen kuin vähän avaat mitä tarkoitat.


Etkö lue viestejä? Tätähän on pyöritelty jo aiemmin muhun liittyen. Asetelmana siis, että mafiosojen täytyy tappaa kyläläiset – tämä on mafianäkökulma. Kyläläisnäkökulma on se, että kyläläisten tulee tappaa pahikset. Itse asetit itsesi mafianäkökulman puolelle kysymällä kauanko mafialle kestää tappaa kyläläiset – ja nostamalla sarjamurhajaan esille asiana, jonka molemmat tahtovat tehdä. Tämän voi nähdä vähän pehmentävänä piirteenä: ”en ole mafiaa tietenkään hehheh, mites ois toi sarjamurhaaja ku me molemmat halutaan lynkata se?”. Vähän pilkunsilittelyä, mutta näin viestin voi nähdä, että olet mafiaa joka haluaa tietää kauanko pitää sinnitellä hengissä voittaakseen. Toisaalta, viestiä olisi ollut vaikea muotoilla toisinpäin, koska ei ole erikoista, että kyläläisten pitää tappaa kaikki mafian jäsenet. Halima missasi tämän ja itsekin aiemmin kun tätä mietin, joten ei ehkä kovin vakava asia. Jokseenkin, kysymys pelipäivistä tekee kommentista epäilyttävähkön.


Ilmeisesti en ole lukenut, kun en ole huomannut että tuota Haliman lainausta olisi sinuun liittyen muuten pyöritelty kuin että Horaaneko piti epäilyttävänä sitä että sinä puhuit mafianäkökulmasta, vaikka vastasit vain minun kysymykseeni. Olen ymmärtänyt minulle suunnatut kommentit siten, että sitä pidetään outona etten kommentoi Horaanekon kysymystä. Voitko linkata postiin jossa joku on epäillyt sitä että minä esitän kysymyksen alunperin?

No, joka tapauksessa en ymmärrä miten tuota kysymystä voisi muuten esittää. Kuten itsekin toteat, tämän peliasetelman erikoisuus on nimenomaan se, että mafioosojen pitää tappaa kaikki kyläläiset. Kyläläisten kun nyt täytyy pelissä kuin pelissä tappaa kaikki mafioosot. Ja eikös sekin ole kyläläisten kannalta oleellista, kuinka kauan mafioosoilla menee heidän tappamiseensa, sillä kyläläiset häviävät tässä pelissä vasta kun he kaikki ovat kuolleet. Joten pelin keston arviointi auttaa tekemään strategioita esim. roolin käytön suhteen.

flyra kirjoitti:
justy kirjoitti:Hyväksyn pointtisi siitä etten selkeästi kommentoi pelaajia. Syynä on se, ettei minulla ole vielä selkeää kuvaa kenestäkään. Jotenkin tuntuu että tässäkin pelissä pätee yleinen sääntö: aktiivisimmat pelaajat ovat myös niitä jotka ovat tässä pelissä taitavia. Joten vaikka kiinnittäisi huomiota johonkin seikkaan, yleensä pelaaja osaa vastata hyvin ja lopputulema on aika neutraali.

Senkin voi aina mainita, ettei ole kenestäkään selkeää kuvaa ja sanoa, että suurin osa on neutraaleja, osa vähän vivahteikkaamalla tavalla kuin toiset. Tässä on onneksi aikaa opetella luomaan kokonaiskuva, se todella on vaikeaa ja tulee lähinnä kokemuksen myötä. Eikä aina silloinkaan. :D Pahiksen tekniikka usein on myös kommentointi – otetaan kantaa ja esitetään huomioita, mutta ei oikeastaan kerrota, mitä mieltä ollaan eikä aseteta syytöksiä tai epäilyjä, vaan annetaan muiden hoitaa se, ja kun tilanne näyttää turvalliselta, äänestetään. Noin esimerkiksi. Tätä ofc pahikset pyrkii välttämään koska se kiinnittää huomiota jossain vaiheessa, mutta helppoahan se ei ole. Sun tyyli siis on vähän riskaabeli. Miten ois lyhyt koonti pelaajista? Ja miten ois, jos vastaisit muidenkin sulle esittämiin kysymyksiin, tää on jotenkni hämmentävää että ohitat osan jutuista, mutta kuitenkin oot aika aktiivinen kaivamaan huomioita tekstistä. :P (Olet oikeassa, sarjamurhaajaa tulisi huolestuttaa mafia, sillä SM tarvitsee kylän apua mafian lynkkaamiseen.)


Onko sinulle epäselvää kantani jostakin pelaajasta? Aina voi myös kysyä, etenkin jos sinua huolettaa joku pelaaja ja kaipaisit muiden kommentteja. Mielestäni olen kyllä jotain kaikista pelaajista sanonut, jotka ovat aktiivisia. Mutta lupaan myös tehdä tänään jonkinlaisen koonnin, eihän siitä haittaakaan ole.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja justy » 04.07.2016 12:16:36

Zey kirjoitti:Justy: en silti tietäisi väittävätkö sarjamurhaaja ja teloittaja samaa vai eri roolia, mikä vaikeuttaisi päättelemistä. Vaikka tietäisin vanginvartija puuhat, mulla olisi edelleen 50% tos näk osua oikeaan horaan roolista - ja tämäkin vain jos horaa ei ole teloittaja tai SM. Mikäli kuitenkin onnistuikin päättelemään homman, niin koko juttu olisi turha, sillä se on oleellista vain jos aijon kertoa mitä muut väittivät olevansa. Lisäksi oikea tutkija tulisi ja paljastaisi mut.


Jeps. Jos olet mafioso, niin oikean tutkijan olisi syytä ilmoittaa mahdollisimman pikaisesti olevansa tutkija. Oikeastaan sinun täytyy joko luottaa tuuriin että tutkija on joku epäaktiivinen, tai luottaa siihen että kykenet esittämään vakuuttavammin tutkijaa kuin oikea tutkija. Kieltämättä aika iso riski mafialta, etenkin tilanteessa jossa peli on alkanut hyvin.


Zey kirjoitti:Mitä tulee tuhon mafia tutkijan ja oikean tutkijan tilanteeseen, niin joko et ajatellut loppuun asti tai sitten pahismaisesti haluat yrittää estää hyvän suunnitelman. Sillä jos mafiatutkija kuiskaisisi roolit mafialle, niin se oikea tutkija kyllä kertoisi kaikille topassa - milloin mafia ei tietäisi yhtään enempää.


Entä jos sinä oletkin se mafiatutkija? Voisit saada hyödyllistä tietoa ennen kuin oikea tutkija esittää vastaväitteen? Toivoit pikaisia kuiskauksia, mikä tukee tätä pointtia.

Zey kirjoitti:Ja mitä tulee narriin, niin kömpelöt valeet ei kannata, sillä mafia tuskin tekisi sellaista. Näin ollen paljastuisi narriksi, eikä häntä tapettaisiin. Näin ollen tutkijan esittäminen vielä voisi ehkä jotenkin mennä läpi, mutta roolien valehteleminen ei.


Entä miksi narri tapettaisiin, jos hän kertoisi totuuden? Esitit alkuperäisessä viestissäsi että sinulle kannattaisi kuiskata, vaikka olisitkin narri, koska narrilla ei ole mitään syytä olla kertomatta totutta. Voisihan narri vaikka sanoa että vastaus on hänen testamentissaan, jonka kylä saa vain jos lynkkaa hänet. Jolloin kylä joutuu tuhlaamaan yhden lynkkauksen saadakseen vastaukset, tai paljastamaan oikean tutkijan.


Mietin tässä myös mitä Zeyn tutkijaväite kertoo siitä millä puolella Horaaneko on.
- Jos Zey on kyläläinen, Horaaneko on kyläläinen. Zeyn ei olisi millään tapaa järkevää tulla esiin roolinsa kanssa tilanteessa, jossa pahis-Horanekon tehtävänä on vahvistaa Zeyn väite (kertomalla osuiko Zey oikeaan tutkimuksensa kanssa).

- Jos Zey on mafioso, Horaaneko on todennäköisesti kyläläinen ja Zey luottaa kykyynsä arvata tämän rooli sen perusteella mitä muut hänelle kuiskaavat. Horaaneko voisi olla myös mafioso, jolloin he olisivat Zeyn kanssa sopineet mitä roolia Horaaneko esittää. Tämä on kuitenkin aika riskialtista, koska jos Zey paljastuu, Horaaneko voi myös kärsiä.

- Jos Zey on sarjamurhaaja, hän ei tiedä Horaanekon puolta. Huono suunnitelma, joka todennäköisesti johtaa omaan häviöön.

- Jos Zey on teloittaja, hän tietää Horaanekon puolen ainoastaan jos Horaaneko on hänen kohteensa. Muuten hän esittäisi arvauksen siitä onko Horaaneko hyvis vai pahis, missä ei ole järkeä. Entä jos teloittaja-Zey, jonka kohde on Horaaneko, luottaisi siihen että Horaaneko kuolee ensi yönä
(mafiosot eivät halua pitää hengissä varmennettua kyläläistä), ja hänet lynkattaisiin vasta huomenna. Se vaatisi sen, että Zey voittaa tänään oikean tutkijan, ja että mafia tai sarjamurhaaja tappaa Horaanekon yöllä.

Jos sarjamurhaajaa ja teloittajaa pidetään epätodennäköisinä, tukee Zeyn ulostulo mielestäni sitä näkemystä että Horaanekoa voidaan pitää aika varmana kyläläisenä. Näkeekö joku jonkin aukon logiikassani?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja justy » 04.07.2016 12:33:50

Narri puuttui tuosta vielä. Narriin pätee sama kuin Sarjamurhaajaan, paitsi että hän tietysti toivoo tulevansa lynkatuksi. Jos Zey on narri, Horaanekon puolesta ei voida sanoa mitään.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Zey » 04.07.2016 17:29:12

flyra kirjoitti:Ja ikävä kyllä, sillä on merkitystä, että sua on epäilty. Et edelleenkään ole varma hyvis (varsinkaan kun et ole horaan roolia kertonut ja tätä todettu todeksi, mutta älä ainakaan vielä tee sitä, emt kuka siitä hyötyy tällä hetkellä eniten ja missä tapauksessa jne) joten mua ainakin kiinnostaa kuulla mitä olet ajatellut.

Joo, on siis sillä merkitystä niin, että se heikentää teidän luottamusta muhun. Lähinnä tarkoitin, ettei sillä ole merkitystä niinkän enää mun roolin kannalta, kun tää tutkija juttu on paljon merkittävämpi asia verrattuna siihen, minkälaisia fiiliksiä ootte mun ekasta viestistä saanut. Eli jos uskotte mua pahikseksi/sarjamurhaajaksi/teloittajaksi/narriksi niin se todennäköisemmin johtuu, että olette loogisessa päättelyssänne päätynyt tähän, eikä sen takia, että sanoin hyödyllisyyden ja pahismaisuuden lähekkäin. Vähän niin kuin kukaan tuskin välittää paperihaavasta sormessaan, jos on osunut moottorisahalla valtimoon. Mutta joo, voin mä vastailla noihinkin juttuihin, jos kerta haluatte.
Ja mitä tulee horaan rooliin, niin en aio sitä kertoa yleisesti topassa, sillä se veisi yhden valttikortin roolin paljastuksesta, sillä silloin pahikset tietäisivät olla väittämättä olevansa saman roolin edustaja kuin Horaa. Mikäli kuitenkin päädytte luottamaan ennemmin Horaaseen kuin minuun, niin voin toki kuiskaamalla kertoa Horaalle ennustuksestani, milloin Horaa voi yksinkertaisesti vain kertoa sen, tiesinkö oikein vai en. Mutta joo, jos jollain siis vielä on epävarmuutta tässä asiassa, niin kyllä Horaa hyvis on.

flyra kirjoitti:Jos et kerro horaan roolia, tästä tulee vahva kuva, että horaa olisi hyvis, koska tuskin olisit pantannut mafia/SM-tietoa etkä järjestänyt pitkiä sepustuksia. Tästä siis turhaa iloa pahiksille, mutta minkäs teet, ja toisaalta, jos et olisi kertonut tutkineesi horaata, viestisi olisi vielä epäluotettavampi…en tiedä.

No mun tarkoitukseni on, että kaikki kuiskaisivat roolinsa mulle, jolloin joka tapauksessa tullessani esiin niiden tietojen kanssa, olisi järkevintä kertoa Horaan olevan varma hyvis, sillä se tulee joka tapauksessa olemaan hyvin tärkeässä asemassa näissä tuplaväitteissä.

flyra kirjoitti:Ensimmäisenä ”Enhän mä tossa edes puhu mitään Violetin viestin hyödyllisyydestä vaan Violeitn viestin pahismaisuudesta” ja toisena ”Enhän mä ole väittänytkään, että he hyötysivt yhtä paljon tai enempi kuin hyvikset, vaan että hekin hyötyvät”. Menee multa vähän pilkun silittpelyksi tämä nyt, mutta kyllä mua jäi häiritsemään ”Enhän mä tossa sitä ja Enhän mä tossa tätä”-argumentointi. Joo, et niin suoraan, mutta rivien välistä jää tämmöinen olo ja itse tulkitsen asian näin. Sun ekassa viestissä kuitenkin puhutaan hyödyllisyydestä ja pahismaisuudesta lähekkäin, niin kyllä siitä jää vähän olo, että Violetin viesti ei ole niin hyödyllinen kuin sen olisi pitänyt olla (ei sillä että nyt pelin ekan viestin oikeasti pitäisi olla mutta got my point?).

Mua taas häiritsee se, että mun sanoista väännetään jotain muuta kuin olen ne kirjoittanut ja ajatellut. Vaikka sanoisin, että tykkään kutoa ja syödä suklaata, niin siitä ei mitenkään silti tule, että kutoisin suklaata (ei silti, olishan se kiva taito) – vaikka mainitsen sanat kutoa ja suklaata lähekkäin. Itselle lähinnä tulee hyödyttömyys mieleen, jos joku sanoo ”Eka!!!1 Oon hereillä, oottelen että tekin heräätte :))))” tai jos pelaaja tuntuu jatkuvasti vain ja ainoastaan toistelevan pelin tapahtumia tai muita pelaajia.

flyra kirjoitti:Ymmärsin, että se ois sitä, että pitäs antaa pelaajan ite vastata hänelle kohdistettuihin kysymyksiin ja syytöksiin eikä lähtä ennen hänen reagointia spekuloimaan mitä tuossa nyt voitiinkaan tarkoittaa? Eli halutaan ns. puhdas reagointi? Ihan pointtia kyllä, pitääpä ehkä antaa sille enempi tilaa jatkossa. En tosiaan oo ees ajatellu tuolta kantilta, että se jotenkin haittaisi, kun toisen päänsisältöä on kuitenkin loppuviimeksi mahdoton kenenkänä muun selittää.

Joo, oikein ymmärsit. :) Ja tosiaan, eihän sitä kukaan voi toisen päänsisältöä selittää, mutta jos siellä takana onkin oikeasti jokin pahismainen ajatus, niin pahis voi helposti napata selityksen hyviksen viestistä.

flyra kirjoitti: Jokseenkaan, en nyt tätä sillain ehkä niin superongelmallisena ainakaan näin alussa peliä – aiemmin Kylässä jos on spekuloitu ennen epäillyn reagointia, niin on niitä pahiksia silti aika hyvin napattu (ja kiinnitetty erityisesti huomiota siihen, että ”nyt ei tule kyllä yhtään omaa ajatusta vaan kopsataan aiempia kirjoittajia, lynkkaudu siitä!”) ja onneksi kyseessä on alkupeli. Tietty myös jos oisin ajoittanut oman viestini Violetin reagoinnin jälkeen, oisin menettäny omaa arvoani sisällöntuottajana, kun Violet ois voinu tuoda jo paljon ajatuksia esiin ja spekulointia ois voinu olla vaikea esittää kun vastauksia on jo saatu, jolloin Violetin ei ois tarvinnu reagoida spekulointeihin. Tai emt, ehkä se on vaan mun tapa reagoida kaikkeen mitä tapahtuu ja kaikki ei tee niin. Ja aina voi opetella esittää ajatukset muodossa ”ennenku Violet reagoi ajattelin että kissakalat on aika jänniä valaita”. Noh, niih. Ps, älä nukaha rattiin, se ei oo hauskaa.

Joo, tää on vaan niitä kylän kulttuurijuttuja. Esim. jossain vaiheessa herättelyäänet oli niin hyödyllisiä ja hyvismäisiä, ja sitten niistä tuli taas niin turhia ja pahismaisia asioita että. :D Mutta eikö sun pitäisi hyviksenä olla enemmän kiinnostunut siitä, miten Violet reagoi ja mitä se kertoo hänen roolistaan, kuin miten sun arvo sisällöntuottajana muiden silmissä näyttäytyy? (Ja en onneksi nukahtanut rattiin. Tosin aikalailla se koko päivän ratin takana vei mehut, että sen jälkeen tuli kyllä mukavasti nukuttua.)

justy kirjoitti:Mistä tämä näkemys pelin mahdollisesta lyhyydestä? Ja pidätkö todennäköisenä että tätä vauhtia mennään?

Siitä, että pelissä on mafia ja sarjamurhaaja. Kummallakaan puolella ei ole minkäänlaista syytä jättää yöllä tappamatta, joten aikalailla varmasti kuolee ainakin kaksi henkilöä joka yö. En siis usko, että kolme tappoa per yö mennään, mutta kaksi per yö nyt ainakin. Ja kun nyt aletaan tappamaan ihmisiä päivällä, niin periaattessa vauhti pysyy samana, eli 3 ihmistä per kierros.

justy kirjoitti:Outoa, ettei Zey puolustaudu sanomalla että puhui kylälle koska on kyläläinen. Sen sijaan sanoi että puhui kaikille, koska jos pahikset eivät ruotisi pelaajia, pelistä tulisi lyhyt. Eikös se olisi kyläläisille hyvä, jos pahikset eivät ruotisi pelaajia, sillä sen perusteella heitä osaisi epäillä?

Mun mielestä taas olisi outoa puhua joukolle, jota ei edes tiedä. Kaikki pelaajat pohtii pelaajia (ainakin toivottavasti) ja kuka tahansa pelaajista voi olla kyläläinen. Toki myönnän, että tapaani ajatella mikä olisi outoa puhumista ja mikä ei, voi vaikuttaa se, että koko tänä kuutena vuotena kun olen ollut Kylässä, hyvistely on ollut ehdottomasti pahismaista.
Ja kyllähän se olisi kyläläisille hyvä, ettei pahikset ruotisi pelaajia. Itse en vain siitä henkilökohtaisesti pitäisi, sillä se käytännössä katsoen pilaisi koko juonittelupelin idean ja veisi multa mukavan harrastuksen.

flyra kirjoitti:Syy 1. Aika samaa mieltä. Toisaalta, käänteispsykologisesti toimisi (tämän jälkeen kaikki luottaisi horaaseen, kun kaikki on kuiskanneet sulle roolisi (olettaen että oikea tutkija ei ehtisi puuttua asiaan), ottaisit vain tietyt tuplaclaimaukset esille -> saisit SM:n hengiltä, kylän luoton ja mafia voiton), mutta todella olisi riskipeliä.

Tosin tämä tosiaan vaatisi onnistuakseen sen, että oikea tutkija ei tosiaan kertoisi olevansa oikea tutkija, eikä myöskään kuolisi mitenkään. Lisäksi en usko, että mitenkään olisi mahdollista, että ottaisin vain tietyt tuplaclaimaukset esille, sillä enää on vain kolmea roolia joita claimata, nimittäin vanginvartija, vartiomies ja seuralainen, joista vanginvartija on aika lailla liian vaarallinen kenenkään claimata. Näin ollen jää kaksi mahdollista roolia ja kun pelissä on roolien omistajien lisäksi narri/teloittaja, SM ja mafia eli yhteensä viisi muuta, niin en usko, että tuosta saisi mitenkään poistettua jotain tuplaclaimauksia. Tai siis uskoisin, että se herättäisi ihmetystä, jos kolme on mukamas olleet roolittomia. :D

flyra kirjoitti:Tällöin myös Zey ei nostaisi kuiskauksista näitä henkilöitä esille, jolloin pahikset voivat päätellä, kuka VV todennäköisesti on. Tällöin (eli kun on parille rooli monta claimausta, eli aito hyvis+1-3 pahista/neutraalia claimaamassa) kasvaa todennäköisyys lynkata neutraali/pahis, mutta harhalynkkaus (eli esim. lynkataan Teloittaja tai lavastaja) on kohtuu suuri, sillä SM/Mafia saavat molemmat yötapot ja hyviksiä kuolee kuin sieniä Saharassa.

Tässä ei ole tarpeeksi hyvisrooleja jäljellä, jotta voisi päättää olla nostamatta joitain henkilöitä esille. Näin ollen VV on varmaankin ainoa, milloin hänestä tulee varma hyvis. Lisäksi lavastaja ei olisi harhalynkkaus, onhan hän osa mafiaa. Mut tähän hyviksiä kuolee kuin sieniä Saharassa aisaan palaan myöhemmin tässä viestissä.

flyra kirjoitti:Kyllä. Narri Zey voisi olla, ja tämä uhkarohkeana suunnitelmana voisi jopa toimia, jos Zey taitavasti näyttelisi että ei ei ei olen oikeasti hyvis mutta jostain hassusta syystä nyt vahingossa äänestin näin ja hups hyvis kuoli mutta olen silti hyvis!!1 Eli näyttelisi paniikkiutunutta pahista, vaikka onkin narri. Ymmärsiköhän kukaan? :D

Suoraan sanottuna en ymmärtänyt, muuta kuin tuon ”Eli näyttelisi paniikkiutunutta pahista, vaikka onkin narri.” -lauseen. :D Mutta itse en usko, että tuo paniikkiutunut pahis näytelmä toimisi, sillä itse en ole vielä pahista pelatessani ollut paniikissa – en siis uskoisi, että se kovin hyvin uppoaisi nyt yhtäkkiä.

flyra kirjoitti:
Zey kirjoitti:Tosin saanen huomauttaa, että mikäli paljastatte tietonne narrille, niin te saatte saman hyödyn kuin hyvikselle paljastamisesta. Narrina ei olisi mitään ideaa valehdelle siitä, mitä olette sanoneet minulle, joten saisitte edelleen tietää sen, ketkä taistelevat samasta roolista. Lisäksi vaikka päätyisitte tappamaan minut, narrin voitto ei edes poissulje hyvisten voittoa.


Saanen huomauttaa, että Narri ei ole hyvis. Miksi narri kertoisi oikeasti kuka on claimannut mitäkin roolia, eikä vaan sekottaisi pakkaa ja avustaisi pahisten voittoa (tai itsensä saamista hengiltä)? Pahikset voivat ihan hyvää hyvyyttäänkin lynkata Narrin kun heidän voittonsa on varmistunut (esim. jos huomenna on jäljellä vain 2 hyvistä pahimmassa tapauksessa ja mafialla ylivoima) ja pyytää Narria viemään esim. Sarjamurhaajan hengen. Narri voi myös tietää, että okei, nyt en voita, joten trollaanpa hyvisten peliä kun mokomat eivät lynkkaa mua stna!!11 eli auttaa mafiaa sotkemalla.

Saanen huomauttaa, ettei narri ole myöskään pahis. Narri on oma puolensa, jolla on oma voittotapansa. Koska narrin on kuoltava päivällä, hän voittaa parhaiten, mikäli hyvikset uskovat hänen olevan mafiaa tai sarjamurhaaja. Näin ollen narrin on käyttäydyttävä kuin hän olisi mafiaa tai sarjamurhaaja. Ei siis liian epäilyttävästi. Ja mafia ei valehtelisi noista rooliväittämistä, sillä siitä ei olisi mitään hyötyä. Niinpä mikäli narri valehtelisi noista rooleista, niin narri saman tien paljastaisi itsensä – eikä näin ollen voisi tulla lynkatuksi päivällä.
Lisäksi mikäli puhutaan nyt minun mahdollisesta narriudesta, niin mulla olisi narrina edelleen mahdollisuudet voittaa, joten trollaaminen olisi tarpeetonta. Lisäksi narrina mun olisi varmaankin kannattanut olla hiljaa, sillä suosikkeina täksi päiväksi kuolemassa olisi ainakin eilisestä katsottuna minä ja Horaa, joten sikäli ihan hyvät asemat olisi ollut. Ja koska mua oli jo topassa epäilty, mua tuskin oltaisiin lähdetty yöllä tappamaan (jolloin häviäisin narrina), joten vaikken tänään kuolisikaan niin huomennakin olisi mahkuja. Sen sijaan, nyt joko todennäköisesti paljastuisin narriksi, jos oikea tutkija tulisi, tai sitten pahikset tai sarjamurhaaja luulisi mua oikeaksi tutkijaksi ja tappaisi mut ens yönä – milloin myöskin häviäisin. Ei siis olisi kauhean fiksua multa.

flyra kirjoitti:Tässä on ihan fiksu pointti. Ja tämä toimii, jos oikea Tutkija on unten mailla. Ja vaikkei olisikaan, onhan ensiksi esitetty tutkijaclaimaus ehkä himpun verran luotettavampi kuin jälkeenpäin tuleva huutelija, joka myös väittää olevansa samaa, kun hoksaa, että nyt ehkä pitäisi tehdä jotain.

Toi kumpi tutkija on luotettavampi riippuu aika paljon tilanteesta. Välillä pätee myös ajatus ”miksi pahis tulisi väittämään olevansa tutkija, jos oikea tutkija on tullut jo esille? Tällöinhän pahikset tietävät jo tutkijan, eli eivät edes yritä saada tätä selville. Lisäksi pahis voi näin tehdessään kasvattaa todennäköisyyttään kuolla, verrattuna siihen, jos hän olisi ollut hiljaa.” Eli tuo ensimmäinen tutkija on luotettavampi -ajatus ei aina päde.

Flyra herättelikin sitten yötappo keskusteluja. Itse en näe, että niistä saataisiin mitään ihmeellistä irti. Pahikset tappoivat Lenunen varmaankin siksi, että tuntui 1.päivänä olevan hyvismäisin pelaaja. Sarjamurhaajan Violetin taposta en osaa sanoa. Voi olla, että on pitänyt Violetia liian hyvänä pelaajana, tai sitten hän on uskonut Violetin olevan pahis tai mitä vain.

justy kirjoitti:Toisaalta jos VV vangitsi viime yönä pahiksen, voisi pahis nyt hyvinkin väittää olevansa VV. Oikean VV:n ilmoitusta vangitsemisen kohteesta ei kukaan vahvistaisi (miksi pahis teksii niin), ja oikea VV voisi väittää vanginneensa pahiskaverinsa, joka sitten vahvistaa tämän.

Tässä on se huono asia, että pahisVV ei pysty oikeasti vangitsemaan ketään, joten näin ollen hänet saadaan helposti kiinni. Tällöin tiedetään, että se, joka väitti olevansa 1.yönä vangittuna, on myös pahis, kuten myös se, joka ei myöntänyt olevansa vangittuna. Toisin sanoen tämä suunnitelma saisi koko mafian paljastumaan.

justy kirjoitti:Nimenomaan tuota tarkoitin, että ruoditaan sitä voiko Zeyhyn luottaa, vai keksiikö joku tavan jolla mafia voisi tällaisen tempun onnistuneesti tehdä. Olet ehkä oikeassa siinä että tiistaihin asti odottamisessa on riskinsä, mutta niin on kyllä siinäkin että Zey saa paljon tietoa rooleista ja onkin pahis.

En kyllä näe jälkimmäistä riskiä. Mikäli olisin pahis, saisin nuo tiedot ja kuiskaisin ne pahiskavereilleni, paljastuisin ja olisin käytännössä katsoen vainaa. Kun oikea tutkija vihdoin ehtisi paikalle, voisitte lähettää hänelle samat asiat, jolloin mafia ei tietäisi tippaakaan enempää kuin muutkaan – milloin olisi kuollut turhaan. Jos taas jättäisin kuiskimatta tietoja mafialle, vaan kertoisin topassa, saisitte kaiken sen saman tiedon kuin oikean tutkijan kanssa. Ja oikean tutkijan tullessa esille voisitte lähettää vielä ne oikealle tutkijalle ja kappas, taas ollaan siinä tilanteessa, että mafia ja hyvikset ovat saaneet saman tiedon.

justy kirjoitti:Entä jos sinä oletkin se mafiatutkija? Voisit saada hyödyllistä tietoa ennen kuin oikea tutkija esittää vastaväitteen?

Mitä ihmeen hyödyllistä tietoa voisin saada? Juurihan itsekin tulit siihen tulokseen, että olisi erittäin riskaabelia luottaa siihen, että pystyisin tiedoilla päättelemään Horaanekon. Näin ollen, vaikka saisinkin pahiksena tiedot ennen oikeaa tutkijaa, niin te kyllä pystyisitte lähettämään viestin uudestaan sille toiselle, oikealle tutkijalle. Näin ollen meillä olisi muuten samat tiedot, todennäköisesti vain se ennustus olisi eri. Vähän jää sellainen fiilis kyllä nyt, että yrität vain keksiä jonkin hyvän syyn, jonka vuoksi kukaan ei kuiskaisi minulle mitään, ainakaan niin aikaisin, että tiedolla ehtisi olemaan jotain hyötyä, sillä käytännössä katsoen vastauksen tähän kysymykseen saisi varmastikin ihan copypaste -tekniikalla edellisistä viesteistäni.

justy kirjoitti:Entä miksi narri tapettaisiin, jos hän kertoisi totuuden? Esitit alkuperäisessä viestissäsi että sinulle kannattaisi kuiskata, vaikka olisitkin narri, koska narrilla ei ole mitään syytä olla kertomatta totutta. Voisihan narri vaikka sanoa että vastaus on hänen testamentissaan, jonka kylä saa vain jos lynkkaa hänet. Jolloin kylä joutuu tuhlaamaan yhden lynkkauksen saadakseen vastaukset, tai paljastamaan oikean tutkijan.

Tuolla ”kömpelöt valeet eivät kannata” asialla tarkoitin sitä, että narrin täytyy käyttäytyä kaikin puolin niin, että hänet voidaan uskoamafiaksi. Näin ollen mikään kömpelö ei tule kysymykseenkään. En siis tarkottanut, että narrin kannattaisi kertoa olevansa narri.
Oikea tutkija todennäköisesti tulisi esiin viimeistään siinä vaiheessa kun ihmiset lähettäisivät narrille roolejaan, paljastaakseen valetutkijan, jolloin tutkija olisi joka tapauksessa esillä ja kaikki voisivat lähettää hänelle uudestaan roolinsa ja narri joutuisi vain itkemään nurkassa suunnitelmansa epäonnistumista. Jos taas tutkija jostain syystä ei yhtään huomaa, miten joku muu väittää olevansa hän, niin yhtä hyvin narrin vaatiessa itseään lynkattavaksi, voisi vaikka vanginvartija tulla tutkijan sijaan esiin ja kaikki lähettäisi roolinsa hänelle – ja taas kerran narrin suunnitelmat olisivat pilalla ja hän itkisi nurkassa.

justy kirjoitti:Muuten hän esittäisi arvauksen siitä onko Horaaneko hyvis vai pahis, missä ei ole järkeä. Entä jos teloittaja-Zey, jonka kohde on Horaaneko, luottaisi siihen että Horaaneko kuolee ensi yönä
(mafiosot eivät halua pitää hengissä varmennettua kyläläistä), ja hänet lynkattaisiin vasta huomenna. Se vaatisi sen, että Zey voittaa tänään oikean tutkijan, ja että mafia tai sarjamurhaaja tappaa Horaanekon yöllä.

Mikäli ehdolla olisi joku toinen myös tutkijaksi, Horaaneko ei olisi varmennettu kyläläinen, eikä mafia haluaisi tappaa häntä yöllä. Jos taas ehdolla ei olisi muita tutkijoita, mafia ei siltikään haluaisi tappaa Horaata, vaan minut, sillä he pelkäisivät minun olevan oikea tutkija ja tulevan huomenna uuden ennustuksen kanssa.

Nyt oon ehkä vastannut kaikkiin kysymyksiin ja mietintöihin koskien mua. Älkää silti suuttuko, jos jokin jäi huomaamatta, sillä kuten näette, näitä on aika paljon. :D

Mutta joo, sitten Lenuneen. Suosittelen, että mikäli Violetilla on jotain hyödyttävää tietoa, niin huomenna yöllä kannattaa ottaa johonkuhun yhteyttä, sillä se voi olla vikoja mahdollisuuksia. Tietysti, turhaan ei kannata käyttää aikaisin, eli pohtikaa Violetin kanssa hänen tietoaan ja loppupäivästä päättääkää mitä teette. Lisäksi jos Lenune ottaa yöllä yhteyttä johonkuhun, niin teidän kannattaa varmaan muutenkin pohtia pelaajia yms, jotta saatte senkin samalla välitettyä tänne elävien mailmaan.

Ja sitten pelin tilanteeseen. Mukana siis 3 mafiaa, 4 hyvistä, T/N ja SM. Oletetaan, että tänään ei pidetä tätä esiintuloa. Tällöin todennäköisesti emme saa tapettua mafiaa, sillä tarvitaan enemmistö tappamaan ja mafia nyt varmaankin on puhuneet, että mille rintamalle lähtee. Näin ollen tämän päivän jälkeen olisi 3 mafiaa + 5 muuta. Mafia tappaa yhden hyviksen (ei ole hankalaa kun olen tullut horaan kanssa esiin), milloin jäljellä on 3 mafiaa + 4 muuta. VV:n tappamisista on vaikea sanoa, mutta riippumatta siitä, SM:n on osuttava seuraavana yönä mafiaan, sillä muuten mafia on käytännössä katsoen voittanut. Tähän olisi noin 40% mahdollisuudet, sillä 4 muusta 1 on SM itse, ja yksi on joko minä tai horaa, kumpi sitten ei ollutkaan mafian kohteena. Eli 2 muuta + 3 mafiaa, ja kun ottaa huomioon, että mafiasta yksi ei voi kuolla yöllä, niin käytännössä se tarkoittaa 5 ihmisestä 2 saa osua. Oletetaan, että SM osuu mafiaan, milloin seuraavana päivänä on 2 mafiaa + 4 muuta. Tällöinkään ei voi saada mafiaa tapettua, sillä narri ei sitä halua (ei voi yli puolet äänestää mafiaa). Tämä tarkoittaa sitä, että muista yksi kuolee, eli yöhön mennään tilanteessa 2 mafiaa + 3 muuta. Mafia tappaa minun tai horaan (sen, joka on jäänyt henkiin), jolloin on 2 mafiaa + 2 muuta. SM:n on taas kerran tapettava mafiaa. Eli nyt on noin 33% mahdollisuudet osua mafiaan.
Toisin sanoen ilman roolipaljastuksia SM:n on osuttava aina mafiaan (ja vielä sellaiseen, joka ei ole kummisetä) yöllä ja lisäksi paljon riippuu hullusta. Aika vaikea siis voittaa. Sen sijaan jos taas mennään roolipaljastuksien kanssa, niin ensinnäkin se helpottaa mafian tappamista päivällä ja lisäksi parantaa todennäköisyyksiä sille, että SM osuu mafiaan yöllä. Näin ollen huomenna tilanne voisi olla 1 mafia, 1 varma hyvis, 2 hyvistä, T/N ja SM. Jos päivällä saataisiin tapettua mafia, SM tappaisi yöllä varman hyviksen, olisi 4.päivänä tilanne 2 hyvista, T/N ja SM. Tällöin SM on käytännössä katsoen voittanut, sillä T/N ei voi äänestää häntä ilman häviämistä. Ilman T/N:ää hyvikset eivät voi tappaa SM:ää. Ainoa vaihtoehto on joko tappaa 1 hyvis tai olla tappamatta ketään.
Toisin sanoen tämän takia SM:n kannattaa olla roolipaljastusten puolella, sillä hänen voittomahdollisuutensa ovat paremmat.

Hyvikset taas on nyt aikalailla puun ja kuoren välissä, sillä mafiaa alkaa olemaan liian suuri osa pelaajista ja toisaalta SM:kin on vielä pelissä. Eli aikamoinen tuuri saa käydä, että hyvikset saa hienosti tasapainoiltua mafian ja SM:n kanssa. Mutta nyt tärkeintä olis saada mafian jäsen pois, mieluiten kummisetä, joten tulkaa nyt joko kritisoimaan mun tutkijuutta, että saadaan asia väiteltyä nopeammin, tai sitten ruvetkaa kuiskaamaan rooleja - tai edes varmistakaa, että ehditte kun tää tutkija soppa on käsitelty, niin lähettämään mahd. pian. Lisäksi kannustan puhumaan epäilysten lisäksi myös siitä, että jos luotatte muhun ja aijotte ne roolinne kuiskata - tässä kun tarvii nyt paineita luoda kunnolla mafialle, sillä he tuskinpa ovat hirveän innoissaan tästä.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja flyra » 04.07.2016 18:22:40

Toivottavasti tänä iltana mahdollisimman moni kirjoittaa, että päästään konsensukseen kuiskitaan Zeylle nyt vai ei. Näen sen riskialttiina, että puolet kuiskaa ja puolet ei…errrittäin riskialttiina. Joten skarppina nyt pitäisi olla ja antaa muidenkin kuin mun ja justyn höpötellä täällä. :D

Zeyn viesti meni multa kyllä vähän ohi. Luin viestin monesti läpi, mutta ei ihan kaikki sumu hälvennyt. Suunnilleen kyllä ymmärrän enkä osaa kysymyksiäkään asettaa, joten antaapa mennä. :D

Justyn viestiin sitten. Joo, tietyllä tavalla näen yötappojen puotlavan sitä että Zey olisi kyläläinen. Näen silti Narrin/Teloittajan mahdollisuutena (tai pirun ovelan mafian, mutta uskaltaisiko ottaa riskiä? toisaalta, tää on vaan peli ja joskus on kiva teäh jänniä asioita, mutta harvemmin kukaan oikeasti uskaltaa..), mutta olen tosiaan valmis riskeeraamaan. Olen lähes varma, ettei Zey ole SM ja hieman varmempi, että Zey olisi kyläläinen kuin mafia. Narriutta ei osaa sijoittaa.
justy kirjoitti:Jos siis itse kokisin että sanoin jotain siksi että olen kyläläinen ja se on looginen asia sanoa kyläläisenä, sanoisin sen kyllä. Se että sen sijaan koettaisin keksiä väksiin selityksen siitä miten toimintani olisi loogista riippumatta siitä olenko hyvis vai pahis olisi paljon epäilyttävämpää, koska samalla voisin antaa epärehellisiä viboja keksiessäni perusteluja joita omalla ajatuksellani ei alunperin oikeasti ollut. Kulttuuriero, ilmeisesti.

Veikkaan, että kaikki sanoisi ne asiat mitkä on loogista sanoa kyläläisenä ja tuntuu siltä että sen sanoo kyläläisenä, rehellisyys totta kai tärkeää. Mutta on eri asia väkisin ”tuputtaa” kyläläisyyttä viesteisäs ja luoda vaikutelma että yrittää todistella olevansa kyläläinen versus neutraalisti tuoda myös hyödyt muille osapuolille esille, jos ne tuli kuitenkin mieleen. Kulttuuriero varmasti jollain tapaa, että yritetään ajatella hyödyt ja haitat eri näkökannoilta ja monilta se tulee luonnostaa pohtia että on tästä kyllä hyötyä näillekin, ilman että luo epärehellisiä viboja kun väkisin ääntää muita perusteita. Koska harvemmin hyvikset jatkaa väkisin vääntää. Tää nyt ei hirveästi kyllä peliin liity mutta niih. :D Tämmösiin asioihin tottuu sitten, Kyläkin kun muuttuu pelaajien myötä. Ja ymmärrän toki pointin, mutta niin. Kulttuuriero ehkäpä, että toteaa sen hyödyttävän kaikkia. Koska sitähän se tekee, pahikset voi tehdä roolipäätelmiä viesteistä jne.

Justyn ajatuksia Halimasta en lähe kommentoimaan, Halima osaa ne parhaiten selittää eikä kysyttävääkään herää. Totta, kaikki viestit on vapaata riistaa, teit vain yllättävästi kun PJ:lle kohdennettuihin viesteihin kiinnitit huomiosi, harvemmin tähän törmää. :D
justy kirjoitti:En yleensä ole pelatessani kauhean kiinnostunut pelaajista, jotka eivät ole aktiivisia, sillä en ole huomannut epäatiivisuuden viittaavan sen enempää hyvikseen kuin pahikseenkaan. Vai onko täällä useammin niin, että epäaktiiviset ovat pahiksia kuin hyviksiä?

Riippunee pelaajasta ihan. Toiset on aktiivisia hyviksinä että pahiksina, sävyssä voi olla vaihtelua roolin mukaan, osa on hiljaisia vain pahiksina, osa roolista riippumatta jne. Ehkä tässä pelissä sillä voi olla merkitystä, ToSissa kun on – hiljaiset harvemmin päätyvät riepoteltaviksi. :D Mutta en usko että se näyttäytyy foorumilla kovin vahvana. Eli yleistä kaavaa ei ole.
justy kirjoitti:Lisääkö epäilyksiäsi minua kohtaan siis se, etten kommentoinut Horaan syytöstä, vai se että Horaa syyttää sinua eikä huomioi minun alkuperäistä kysymystäni? Oletan että edellinen (kommentoimattomuuteni). En ole huomannut että kukaan olisi siitä minulta kysynyt ja ajattelin että ihmiset ovat enemmän kiinnostuneita Horaanekon kommentista.

Vähän hassua, että tuon asian kommentoimattomuus lisää pahisvibaasi minusta, kun olen mielestäni muuten aika paljon kysellyt ja kommentoinut.

Se, ettet kommentoinut mitään missään vaiheessa. Ja selvästikin mulla on jääny ajatuksen tasolle kysyä sulta tuota, mihin Halima kiinnitti huomiota eli tähän sun mafiosonäkökulmaan. Liikaa ajatuksia jotka juoksee liian nopeasti, en ehi kaikkia saaha ylös ennenku ne häviää. :D Joten ei siis ihme ettet oo sitä kommentoinu eikä siitä voi syyttää, kun ei sitä oo pyydetty. Mutta tosiaan, eihän tuota muuten olisi voinut asetella, joten ehkä sen voi asettaa syrjään, kun ei olisi voinut sanoa hyvisnäkökulmaisesti, että ”Yllättävää, että kyläläisten pitää nyt tappaa kaikki mafiosot!” kun aina tarvi…. :D (Vibatat silti.)
justy kirjoitti:Toisaalta jos VV vangitsi viime yönä pahiksen, voisi pahis nyt hyvinkin väittää olevansa VV. Oikean VV:n ilmoitusta vangitsemisen kohteesta ei kukaan vahvistaisi (miksi pahis teksii niin), ja oikea VV voisi väittää vanginneensa pahiskaverinsa, joka sitten vahvistaa tämän.

Totta, mutta tässäkin on riskinsä. Jos oikea VV ei menetä henkeään esim. epäaktiivsiten pelaajien takia, tämä voi vangita toisen mafian joka ”vahvisti” olleensa vankilassa tai sen joka claimasi VV:tä ja teloittaa tämän -> saadaan esiin varma pahis ja varma hyvis. Joten, aika riski. (Tässä välissä paljon asiaa mihin ei kommentoitavaa.)
justy kirjoitti:Mutta todennäköisesti se päätös perustuu aika paljon siihen mitä nämä kaksi tutkijaehdokasta puhuvat.

Pilkunsilittelyä jälleen, mutta kiinnitti huomion. Ekalla lukukerralla ajattelin että wou tiedätkö varmuudella että on tulossa toinen henkilö väittämään itseään myös tutkijaksi. Tokalla kerralla mietin, että ehkä nyt vaan liittyy kontekstiin tämä ”mitä nämä kaksi tutkijaehdokasta puhuvat” ja se oli ehkä-muoto, jos toinen tutkija tulisi esille niin lynkkauspäätös perustuu näiden puheisiin. Kiinnitti huomion, mutta kuten sanotut, pilkunsilittelypointti oli tämä.
justy kirjoitti:Onko sinulle epäselvää kantani jostakin pelaajasta? Aina voi myös kysyä, etenkin jos sinua huolettaa joku pelaaja ja kaipaisit muiden kommentteja. Mielestäni olen kyllä jotain kaikista pelaajista sanonut, jotka ovat aktiivisia. Mutta lupaan myös tehdä tänään jonkinlaisen koonnin, eihän siitä haittaakaan ole.

No, vähän niinku joo on. :D Kuten sanonut, kommentoit ja herättelet keskustelua kyllä, mutta jotenkin saa vähän kaivaa kiven alta että mitä mieltä _sinä_ olet ko. kommenteista, ovatko ne epäilyttäviä vai hyvismäisiä ja luottaisitko itse pelaajaan vai äänestäisitkö jne. Rivien välistä voisi ymmärtää, että osa lainauksista on siltä pohjalta, että epäilyttää (mm. horaanekoon liittyvät jutut) ja osa randomkommentointia, mutta kyllä ne fiilikset ois kiva sillain selkeästi tietää. OCD-piirteistöni tykkää listauksista ja kyllä mua kiinnostaa mitä mieltä oot muista pelaajista – jos horaa onkin esmes SM ni silti on 3 mafiaa jäljellä, joten horaan löytyminen ei riitä.

Sitten, nyökyttelyä justyn kysymyksille Zeylle. Mua nyt aika paljon kiinnostaisi muiden mielipiteet ja kommentit luotetaanko Zeyhyn. Kritiikkiä on jonkun verran jo esitetty ja kyseenalaistettu ja Zey varmasti tarvittaessa vastailee kysymyksiin lisää, mutta me ei justyn kans kahestaan voida tehdä mitään päätöstä.
justy kirjoitti:Voisihan narri vaikka sanoa että vastaus on hänen testamentissaan, jonka kylä saa vain jos lynkkaa hänet. Jolloin kylä joutuu tuhlaamaan yhden lynkkauksen saadakseen vastaukset, tai paljastamaan oikean tutkijan.

Nauroin tälle. :D Ei ollu tullu mulle pieleen mieleenkään, tää ois ihan ä-lyt-tö-män hyvä tapa saada ittensä hengiltä. :DD Siinä oiski pohtimista, että kantsiiko tappaa testamentin takia ja menettää mahollisesti yks kyläläinen ja niin edelleen… Huippua. Pelin hauskuuden ja mahtavuuden kannalta musta ois yks tän kesän huippuhetkiä, jos Zey oliskin Narri ja tekis näin… :DD
justy kirjoitti:- Jos Zey on kyläläinen, Horaaneko on kyläläinen. Zeyn ei olisi millään tapaa järkevää tulla esiin roolinsa kanssa tilanteessa, jossa pahis-Horanekon tehtävänä on vahvistaa Zeyn väite (kertomalla osuiko Zey oikeaan tutkimuksensa kanssa).

Noh, millonpa mafia vahvistais yhessäkään pelissä Tutkijan/Sheriffin tuloksia… ei missään. (nyt rupesin miettii ymmärsinköhän tätä ees oikein) Tällöinhän siis on kyseessä vaan se, että luottaako Kylä niin paljon, että äänestää hlön ulos, jos hänestä on saatu pahistulos. Joten en näe tässä oikeasti tarvetta sille, että vahvistettaisiin Zeyn väite mafian puolesta, jotta saataisiin varma hyvis, vaan sehän saataisiin lynkkaustuloksen selvittyä. Pidän siis mahdollisena, että horaa voisi olla mafia/SM/Teloittaja, mutten ymmärrä, miksei Zey sitä olisi jo kertonut. Oltaisiin ehkä saatu peliin vipinää. Muuten ei kommentoitavaa siihen, mitä Zeyn toiminta kertoo horaasta.

//Uuh Zey väliin. Mua alkaa kyllä nyt väsyttää, tekisi mieli jättää koko viesti lukematta, mutten pysty. Sniff. Addiktio on kova. Pointti sulla, paperihaava on vähän mitätön tässä tilanteessa. Harmi vaan ku niitä moottorisahahaavoja sattu tulemaan ku meedio, sheriffi ja tohtori kuoli ja vielä ei oo kuultu muiden kommentteja tästä sun ulostulosta… :D Mutta, ootellaan!
Zey kirjoitti:Ja mitä tulee horaan rooliin, niin en aio sitä kertoa yleisesti topassa, sillä se veisi yhden valttikortin roolin paljastuksesta, sillä silloin pahikset tietäisivät olla väittämättä olevansa saman roolin edustaja kuin Horaa.

Validi pointti. Olen samaa mieltä. Harmi tietty, että jos oot oikeasti tutkija, niin vibat moottorisahamurhaaja-horaasta meni pilalle. ;_; :D No ei. Tehdään näin.
Zey kirjoitti:Mua taas häiritsee se, että mun sanoista väännetään jotain muuta kuin olen ne kirjoittanut ja ajatellut.

Ei niitä kukaan vääntele, vaan kaikki tulkitsee ne omista kehyksistään käsin. Ja aina se kehys ei oo sama kun se sun, harmi kyllä, ja muut voi nähä sun kommentit erikoisina/pahismaisina/et-varmasti-kudo-suklaata!!1-maisina. Tunteet ja ajatukset kuiten mitä herää ni on aika tärkeitä tässä pelissä. Mutta oot oikeassa, hyödyttömiähän tollaset viestit on.
Zey kirjoitti: Mutta eikö sun pitäisi hyviksenä olla enemmän kiinnostunut siitä, miten Violet reagoi ja mitä se kertoo hänen roolistaan, kuin miten sun arvo sisällöntuottajana muiden silmissä näyttäytyy?

Pitää, ja olen, mutta mulla on historiassani huonoja kokemuksia siitä, että jätetään kommentoimatta ja ootetaan syytteessäolevan vastausta – koska sillon ei oo ollu aktiivinen hyvis kun ei tuo ajatuksia esiin ja pimittää ajatuksia ja hyrdyrdyy. :D Eli, kulttuurijuttuja. Ja näen kyllä painoarvoa muillakin kuin reagoinneilla, kuten sillä, että puolustuksessaan nojaa vain toisten esilletuomini asioihin eikä keksi mitään omaa eikä esim. osaa edes syventää toisten ajatuksia. Tai vaikka mainitse, että kuten X Y ja Z jo sanoivat niin näin minä ajattelin. Mutta siis niin, tämä ei nyt ehkä ollu se mun viestin keskipiste.

Muista myös, että tässä vaiheessa tsänssit osua immuuniin on jo 2/9, jos lasketaan vankilassa oleva ihminen, niin 3/9 jos simppelsti lasketaan (vankilassaolo on nimittäin sekin monimutkainen, kun hyvin mahollisesti mafia on vankilassa ja mafia ei tietenkään targettaa omaa jäsentään jne.). Mutta simppelsiti näin. Itse siis veikkaisin, että tahti on 1-2 per yö ennemmin, ei ”ainakin” kaksi per yö.

Zey kirjoitti:Tosin tämä tosiaan vaatisi onnistuakseen sen, että oikea tutkija ei tosiaan kertoisi olevansa oikea tutkija, eikä myöskään kuolisi mitenkään. Lisäksi en usko, että mitenkään olisi mahdollista, että ottaisin vain tietyt tuplaclaimaukset esille, sillä enää on vain kolmea roolia joita claimata, nimittäin vanginvartija, vartiomies ja seuralainen, joista vanginvartija on aika lailla liian vaarallinen kenenkään claimata. Näin ollen jää kaksi mahdollista roolia ja kun pelissä on roolien omistajien lisäksi narri/teloittaja, SM ja mafia eli yhteensä viisi muuta, niin en usko, että tuosta saisi mitenkään poistettua jotain tuplaclaimauksia. Tai siis uskoisin, että se herättäisi ihmetystä, jos kolme on mukamas olleet roolittomia. :D

:’D Aivan totta. Kyllä. Voisit tietty ohjata että ”unohetaan hei nyt nää jotka claimas Seuralaista ja keskitytään vaan näihin Vartiomies-claimeihin :>>>” mutta sitähän ei tietenkään myöskään kukaan huomaisi… Ja Lavastajaa meinasin harhalynkkauksena siten, että mafia saa yötapponsa. Mafian yötapon riskiä kun pienentää se, että tapettaisiin mafioso tai kummisetä, koska lavastaja ei tapa -> riittää, että elossaoleva tappava mafia rooliblokataan tai päätyy vankilaan. Mutta siis joo. Olet oikeassa. :D

(Tässä vaiheessa mua vaan alkaa naurattaa ja tästä loppuviestistä ei enää meinaa tulla mitään ku mun ajatukset ei pysy perässä mitä oon tuossa 8h sitten ajatellu ja vaan nyökyttelen Zeyn kaikille kommenteille. :D No offense nyt kellekään, vakava peli! eiku)

Hyvä pointti myös Narrista. Oon kyllä silti sitä mieltä, että ”ei liian epäilyttävästi” voi olla ihan mitä tahansa, koska ”ei liian epäilyttävästi” toimiva henkilö voi yleensä olla mitä tahansa roolia, kun vähän epäilyttäviä hyviksiä on lynkattu samoin kuin hirrrveen epäilyttäviä hyviksiä, pahiksiaj a kolmansia osapuolia myös. ”Ei liian epäilyttävä” voi siis olla oikeesti melkeen mitä tahansa, hienoista strategioista vain pieniin kämmeihin tai minkään tekemättömyyteen. Ja vaikka narri valehtelisi rooleista, ei siitä itsensäpalajstamisesta välttämättä ole suurta haittaa, jos tuntuu, ettei lynkkautuminen onnistu muutenkaan, koska pahikset voi ottaa Narrin suojiinsa. Mutta, tämä on kyllä epätodennäköistä. :D Ja sua tuskin oltaisiin lähdetty yöllä tappamaan siksi, että sua epäiltiin Teloittajaksi – joka on yöllä immuuni, johon menee hukkaan yksi yö. Totta kyllä, ei silti kovin fiksua. Ja totta sekin, että ensimmäinen on luotettavampi ei aina päde, mutta jotain osviittaa siitä voi saada, vaikka se oliskin pahisstrategiana eriskummallinen, sillä sitä mm. ToSissa hyödynnetään hyvinkni suvereenisti. :D

Zeyllä ihan hyvää justyn konfrontointita tuolla. Enpä osaa kommentoida. Alan kaipailla lenkille, puuduttaa tämä. Ja kannattaa muistaa, että huonoimmassa keississä me ei tänään saada SM:ää hengiltä jolloin ensi yönä kuolee kaksi kyläläistä, joten me voidaan menettää molemmat varmat kyläläiset – horaa että Zey. Toivoa siis sopii, että SM että mafia molemmat ottaa kohteekseen saman tyypin, jolloin tulisi vain yksi kuolema, mutta jos karma on jälleen ikävä kuten viime yönä, niin molemmat kuolevat.

Se, johon Lenune joskus ottaa yhteyttä, niin kirjoita heti yön aikana testamenttiin ne asiat, että jäävät meille muille muistiin. On sievästi sanottuna hyödytöntä, että LEnune kertoo Hienoja Spekulaatiota, Teorioita ja Varmoja Pahiksia, jos ne kuuleva kyläläinen kuolee eikä ehdi niitä kellekään kertoa… Ja VV:n tulee olla varovainen siitä, kenet lynkkaa, koska on riski, että vaikka samaa roolia claimaa esim. 3 ihmistä, niin hän on voinut vahingossa vangita sen oikean, joten harkitsevaa päätöstä siitä, kannattaako tappaa. Koska paska homma, jos VV vahingossa tappaa sen oikean kyläläisen. :D

Zeyn laskelmoinnit meni vähän ohi mutta ei se haittaa, varmasti olivat hienoja ja päteviä. Kuten jo monesti sanottu, ois kiva nyt kuulla teidän muidenkin mielipiteitä. Puhukeehan! :> (Mua alkaa tän hiljaisuuden kanssa epäilyttää, että yksi pahis tuolla hiljaisten joukossa luuraisi. Raeganista kun ei ole kuulunut niin kummastuttaa – yksi mafian jäsen voi melkeinpä surutta olla hiljaa. Ropsuksesta haluisin kuulla lisää, tämäkin vähän epäilyttää että jotain on sanottu muttei hriveästi. Aine ja Ariel on jotain sanoneet, mutta eivät pohtineet pelaajia (emt onko se heidän tyyli? Joku sanoi ainakin Arielista että perus-Arielia?) Horaalta muuten olisin halunnut vastauksia, mutta jos horaa kerta on hyvis (alan vähän luottaa Zeyhyn) niin ehkei niin kriittistä. :D (jokseenki Horaankin pohdinta on arvokasta). Mutta joo. Puhukaa.)
Avatar
flyra
Kyläläinen
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09.09.2014 20:04:32
Palkinnot: 5

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Zey » 04.07.2016 19:27:02

flyra kirjoitti:Ei niitä kukaan vääntele, vaan kaikki tulkitsee ne omista kehyksistään käsin. Ja aina se kehys ei oo sama kun se sun, harmi kyllä, ja muut voi nähä sun kommentit erikoisina/pahismaisina/et-varmasti-kudo-suklaata!!1-maisina. Tunteet ja ajatukset kuiten mitä herää ni on aika tärkeitä tässä pelissä.

Joo, kaikki katselee omista kehyksistään, mutta silti tulee pientä vääntelyn tunnetta, kun väitetään, että on sanonut jotain mitä ei ole, mistä tulee aika ”ööh..?” olo, sen jälkeen myönnetään, että en sittenkään sanonut mitään, mutta fiilis tuli siitä kun jotkut sanat oli lähekkäin. :D Tai siis ok, jos jollekin tulee tunne, että oon jotain mieltä asiasta, kunhan ei lähdetä väittämään faktana, että olisin sen asian kirjoittanut – se luo jo vääntelyn tunnetta.

flyra kirjoitti:Ja vaikka narri valehtelisi rooleista, ei siitä itsensäpalajstamisesta välttämättä ole suurta haittaa, jos tuntuu, ettei lynkkautuminen onnistu muutenkaan, koska pahikset voi ottaa Narrin suojiinsa.

No kyllä mä sanon, että se aika epävarmaa on. Tai siis narri ei oikein voi käydä kupposella teetä ensiksi mafian luona ja tiedustella haluaako ne ottaa hänet kelkkaansa. Tällöin narrin on paljastettava itsensä ja sitten vaan odoteltava loppu pelin, että mahtaako pahiksille tulla semmosta sopivaa hetkeä, jolloin he saattaisivat tarvita yhden äänen lisää. Ja se, että tämmönen tilanne tulisi, olisi aika epätodennäköistä, sillä se, että narri voisi todeta äänestävänsä jotain, vain jos pahikset lupaavat lynkata hänet, niin vaatisi aikalailla sen, että joku mafiasta tulisi sanomaan, että joo, totta kai me lynkataan sut jos oot kiltti, mikä vaatisi sen, että ne on aikalailla yliasemassa muutenkin, jotta voivat ottaa sellaisen riskin ja paljastaa yhden mafialaisen kaikille. Mutta toki narri voi paljastaa itsensä ja odotella sitten kiltisti, mahtaisivatko pahikset antaa hänen voittaa, vaikka hänen voittonsa aika lailla vain hidastaisi pahisten voittoa. :D Jos narri on tätä suunnitellut, niin kannatan ihmeessä! Helpottaapahan sitten pohtimista noista tuplarooleista.

flyra kirjoitti:Ja kannattaa muistaa, että huonoimmassa keississä me ei tänään saada SM:ää hengiltä jolloin ensi yönä kuolee kaksi kyläläistä, joten me voidaan menettää molemmat varmat kyläläiset – horaa että Zey.

Ööööäää, huonoin keissi ei ole se, että me ei saada SM:ää hengiltä, vaant jos me ei saada mafiaa hengiltä. Koska nyt on tilanne se, että on 3 mafiaa, 4 hyvistä, SM ja T/N. Jos tapetaan tänään SM, mafia tappaa yhden hyviksen, huomenna on siis 3 mafiaa, 3 hyvista ja T/N, jolloin mikäli pelissä on silloin vielä Teloittaja, mafia ja teloittaja saavat kivasti lynkattua yhden hyviksen ja siitä sitten lähteekin kivasti tie alaspäin vain. Eli nimenomaa mafiaa täytyisi saada tänään hengiltä.
Lisäksi koska SM:n täytyy myöskin tappaa mafiaa aikalailla öisin, mikäli mielii voittaa, niin tuskinpa hän varmaa hyvistä lähtee tappamaan.

flyra kirjoitti:Kuten jo monesti sanottu, ois kiva nyt kuulla teidän muidenkin mielipiteitä. Puhukeehan! :> (Mua alkaa tän hiljaisuuden kanssa epäilyttää, että yksi pahis tuolla hiljaisten joukossa luuraisi.

Itseasiassa kyseessä voi olla asian välttelyäkin. Tai siis minun ja horaan lisäksi kaksi on puhunut, ja kaksi epävarmaa hyvistäkin on, joten voi olla että hiljaiset ovat niitä välttelijöitä, jotka eivät halua, että tätä toimeenpantaisiin, mutta eivät halua liian näkyvästi olla yrittämässä estääkään, ettei heitä syytettäisi. Sikäli en tähän kyllä niinkään usko, että sattumalta ne kaksi hyvistä sattuisi olemaan ne aktiiviset, mutta mahdollista se on.
Lisäksi voi olla, että täytyy toimia ilman mitään suurta ”kaikki ovat samaa mieltä” -tapahtumaa. Hyviksiä on kuitenkin vain 4/9, jotka todennäköisesti kannattavat ajatusta. 3/9 on mafiaa, jotka eivät pidä tästä ideasta. Teloittaja ei myöskään tykkää, mutta narri voi pitääkin siitä mahdollisuudesta, että hänet mahdollisesti tapetaan tuplaroolituksen vuoksi, eli T/N on mysteeri. SM taas loogisesti pitäisi kannattaa, sillä se antaa hänelle parhaimmat mahdollisuudet voittaa, mutta en sitten tiedä miten hyvin SM on asiaa pohtinut. Toisinsanoen voi olla, että edes yli puolen kannatuksen hankkiminen voi olla mahdotonta. Mahdotonta ei kuitenkaan ole pakottaa muita tähän. Ts. jos yksi kuiskaa minulle, niin kaikkein järkevintä olisi, että kaikki hyvikset kuiskaavat minulle (horaata lukuunottamatta). Tällöin joko mafia+muut antavat kaikessa rauhassa hyvisten tietävän toisensa, mikä tarkoittaa 4:n yksimielisesti äänestävän ihmisen poppoota (joka on suurempi kuin mafian poppoo) ja silloin hyvikset myös tietävät sen, että loput ovat pahiksia+muita. Tai sitten mafia+muut valitsevat järkevämmän vaihtoehdon, ja sulautuvat muuhun porukkaan kuiskaamalla roolinsa minulle myös, milloin he ovat mukana tässä jutussa, halusivatpahan tai eivät. Ja sitten on vaihtoehtoja näiltä väleiltä toki, mutta aika lailla samaan tapaan menevät.

flyra kirjoitti:Näen sen riskialttiina, että puolet kuiskaa ja puolet ei…errrittäin riskialttiina.

Miksi se on riskialtista? Tai siis jos (joku muu kuin horaa) hyvis näkee, että kolme ihmistä on kuiskannut mulle, niin silloinhan hän tietää, että joku on väittänyt hänen rooliinsa omakseen ja todennäköisesti kuiskaa minulle oman roolinsa. Toisin sanoen, en usko että kukaan hyvis ainakaan jättäisi kuiskaamatta, jos kuiskaukset aloitettaan → huomasin nyt että lähden uhkaavasti toistamaan ylempänä olevaa. :D Mutta pointtina, paineet ja pakottaminen. Sikäli kyllä nätimminhän se menisi, että kaikki vain kuiskaisi kiltisti.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja justy » 04.07.2016 19:30:23

Pikainen kommentti. Zey, aion nyt jättää meidän keskustelun hetkeksi, koska se on oikeastaan relevanttia ainoastaan jos joku muu väittää olevansa tutkija. Jos olet ainoa, uskon että olet kyläläinen ja kuiskaan sinulle roolini ja yötoimintani heti huomenna. Jos olet pahis/narri/Muumi/tms, oikean tutkijan olisi syytä paljastaa itsensä hetimiten.

Noin yleisesti toimintasi kuitenkin saavat minut pitämään sinua hyviksenä. Puolustat esiintuloasi ja sen oikeutusta kiihkolla joka tuntuu luontevalta hyvikselle, joka laittaa itsensä likoon ja hermostuu kun joku kehtaa arvostella hänen kylän hyväksi laatimaansa suunnitelmaa.

En muuten taaskaan muistanut että lynkkausäänestyksessä täytyy saada yli puolet äänistä yhdelle ehdokkaalle jotta lynkkaus tapahtuu... Huhhuh, tiukille menee, ellei jopa mahdottomaksi jos kaikki hiljaiset ovat kyläläisiä/neutraaleja.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Halima » 04.07.2016 19:56:43

Huh, hirmuisesti tekstiä tullut vuorokauden aikana! Ei meinannut jaksaa ajatus pysyä mukana kaikessa, enkä todellakaan jaksa enkä ehdi nyt ruveta kaikkiin mua koskeviin juttuihin vastailemaan. Tässä kuitenkin tämän päivän pääpuheenaiheeseen mielipiteeni.

Zeyn tutkijuus. Kuten tässä puheet on käsittääkseni käsitelleet, Zeyn ei olisi kannattanut tehdä tuota temppuaan sarjamurhaajana. Hän on siis joko kyläläinen, teloittaja/narri tai mafialainen. Teloittaja/narrius ei käsittääkseni haittaa, koska sitten kun hän kertoo tietonsa julkisesti, se kyllä huomataan jos hän on muunnellut saamiaan tietoja ja samat tiedot voidaan lähettää jollekin muulle. Mafialaisuudesta suurin haitta minkä mä keksin on se, että Zey voisi itse päättää mitkä roolit laittaisi pahiskavereilleen, jotta heihin olisi mahdollisimman epätodennäköistä osua.

Eli periaatteessa mun mielestä tuossa suunnitelmassa ei oo niin suuria ongelmia, että sitä ei kannattaisi toteuttaa - jos vaan kaikki ovat hereillä ja ehtivät kuiskimaan niitä roolejaan! Jos nimittäin kaikki 4 hiljaista jättävät roolinsa kuiskimatta, ei tuosta koko hommasta ole enää juurikaan hyötyä.
Zey kirjoitti:jos hyvis näkee, että kolme ihmistä on kuiskannut mulle, niin silloinhan hän tietää, että joku on väittänyt hänen rooliinsa omakseen ja todennäköisesti kuiskaa minulle oman roolinsa. Toisin sanoen, en usko että kukaan hyvis ainakaan jättäisi kuiskaamatta, jos kuiskaukset aloitettaan

Joo varmasti hyvikset kuiskaavat jonkun aloitettua - jos vain ovat hereillä! Tässä on niin monta hiljaisena pysytellyttä pelaajaa että sen takia vähän epäilyttää tämä suunnitelman toteutus. Toisaalta ei mulla oo parempaakaan suunnitelmaa, eli mun puolesta antaa mennä vain. :)

Hihii, koko pelinhän mä oon ollut sitä mieltä että kuiskitaan pois... :P
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja flyra » 04.07.2016 21:09:25

Nyt, NYT tulee se lyhyt viesti. Kastuin lenkillä ihan läpimäräksi ja haluan nukkumaan ja lukemaan peiton alle, mutta koska ei pysty jättää rauhaan tätä peliä niin jutellaanpa vielä pikaisesti. :> (Pahoittelen ajatushäröjä, mua vähän tosiaan väsyttää ja jurppii läpimärkyys xd)

Vääntelypointin ymmärrän hyvin, se on rasittavaa. Onneksi sitä vastaan voi aina puolustautua ja muutkin ymmärtävät tämän. :D Narriasiaa meinasin siis sitä kautta, että kuiskimalla narri ja mafia pääsivät yhteyteen toistensa kanssa ilman, että hyvikset voivat tätä varmasti päätellä. Ihan hulluahan se olisi jos yksi mafia julkisesti julistaisi että hei narri, tarvittais sua, saat jätskin jos tuut messiin! Ei siis näin. Teloittajana tämä totta kai toimisi näppärämmin kuin narrina. Ajattelen tän nyt varmaan aika vahvasti ToSin kautta, kun siellä on tullut nähtyä jos minkälaista narritoimintaa. Osa on paljastanut itsensä mafialle ja luvanneet, että vievät kyläläisen mukanaan, jos he kuolevat, joskus pahikset ovat hyvää hyvyyttään lynkanneet narrin ilman tällaista fiiliä jne. Ja koska Narri kuollessaan saa valita kenet vie mukanaan, niin ei hän välttämättä hidasta pahisten voittoa - mutta epätodennäköistähän se on, että Narri nämä tsänssit saa, koska mafia voi yksin ylivoimaäänestää narrin ulos vaan jos pelaajia on 5 (eli mafia jo voittanut käytännössä). Tai sitten tietty niin, että joku hyvis harhautuu äänestämään narria vahingossa tai uskoen, ettei tämä ole narri ja Narri toteuttaa tai sitten ei diilinsä siitä, viekö mukanaan hyviksen hautaan. Narri on siis aika kaaoselementti tässä tapauksessa, enkä usko että kenenkään kannattaa Narriin luottaa (...ja näiden puheiden seurauksena narri on yhä varovaisempi ja oikeasti saatetaan vahingossa tuplaclaimaustilanteessa lynkata se. :D Jos Narri ei halua voittaa, nii kerro roolisi jooko :>>>)

Zey kirjoitti:Ööööäää, huonoin keissi ei ole se, että me ei saada SM:ää hengiltä, vaant jos me ei saada mafiaa hengiltä. Koska nyt on tilanne se, että on 3 mafiaa, 4 hyvistä, SM ja T/N. Jos tapetaan tänään SM, mafia tappaa yhden hyviksen, huomenna on siis 3 mafiaa, 3 hyvista ja T/N, jolloin mikäli pelissä on silloin vielä Teloittaja, mafia ja teloittaja saavat kivasti lynkattua yhden hyviksen ja siitä sitten lähteekin kivasti tie alaspäin vain. Eli nimenomaa mafiaa täytyisi saada tänään hengiltä.
Lisäksi koska SM:n täytyy myöskin tappaa mafiaa aikalailla öisin, mikäli mielii voittaa, niin tuskinpa hän varmaa hyvistä lähtee tappamaan.

Hyvä että joku osaa laskea ja ajatella. :D Mää aattelin tän ihan puhtaasti sitä kautta, että on Sarjamurhaajalle riski, jos varmat hyvikset ovat tutkija ja vanginvartija ja toinen ei kuole (tutkija voi hyvinkin löytää SM:n ja VV vangita seuraavana yönä ja teloittaa - häviö kummassakin tapauksessa) -> tappaisi hyviksen pois. En siis ajatellu sitä noiden lukujen kautta, mutta oot oikeassa, SM:n pitää mitä pikimmiten etsiä mafiaa. Pahoittelu häiriköinnistä.

Et siis usko, että minä ja justy molemmat oltaisiin hyviksiä, joten hiljaisempien joukossa olisi 2 mafiaa + SM? (Tai toinen meistä olisi Teloittaja/Narri?) Ajattelin siis tuon välttelyn sitä kautta, että siellä on pahiksia, koska pahiksethan aihetta välttelisi ja viivyttäisi hiljaisuudella peliä, kun ääniylivoimaa ei kolme-neljä puhujaa saa (mutta ehkäpä tää vähitellen kääntyy siihen että useampi alkaa puhua ja kuiskia). Ja jos SM, NArri ja Teloittaja eivät ole puuhiaan miettineet, niin ainakin joku muu on heidän puolestaan. Toivotaan, että tekevät kehnoja päätöksiä ja häviävät mwahaa. Mutta niin. MEinaatko siis, että nyt kun täällä on minä, Halima ja justy valmiita kuiskaamaan, niin me kuiskattaisi roolit - ja mitä sitten tapahtuisi? RAndomlynkataan joku hiljaisista, tuplaclaimaus vai tilanteen mukaan? (Toivon nyt kyllä vähän pelin jännityksne kannalta, ettei käy niin, että Zey spottaa 4 hyvistä ja vaikka Teloittajan kuiskauksista ja mafia&SM ylhäisessä hiljaisuudessaan nätisti lynkkaillaan ja teloitetaan pois tieltä ja kyläläisille helppo voitto. Olisi tylsää se.)

Zey kirjoitti:Miksi se on riskialtista? Tai siis jos (joku muu kuin horaa) hyvis näkee, että kolme ihmistä on kuiskannut mulle, niin silloinhan hän tietää, että joku on väittänyt hänen rooliinsa omakseen ja todennäköisesti kuiskaa minulle oman roolinsa. Toisin sanoen, en usko että kukaan hyvis ainakaan jättäisi kuiskaamatta, jos kuiskaukset aloitettaan → huomasin nyt että lähden uhkaavasti toistamaan ylempänä olevaa. :D Mutta pointtina, paineet ja pakottaminen. Sikäli kyllä nätimminhän se menisi, että kaikki vain kuiskaisi kiltisti.

Ajattelin sitä kautta riskialtista, että mafia spottaa hyvikset. Jos nyt oletetaan, että sinä ja horaa olette varmoja hyviksiä ja sulla kuiskaa kaks tyyppiä - tadaa, hyvikset on siinä! Sitten mafia arpoo että okei, tapetaas joku näistä ja SM randomtappaa jonkun jos ei häntä lynkata jo päivällä -> hyviksille häviö. Jos nyt SM ei pelaa fiksusti. Kannatan siis paineita ja pakottamista jos kaunis kuiskailu ei toimi. :D

Olen justyn kanssa samaa mieltä, Zey vaikuttaa hyvikseltä. (Pidän silti hieman mieleni sopukassa mahodllisuutta ihan hel-vetin taktisesta pahiksesta/Teloittajasta, mutta lähinnä koska se olisi vain siistiä. Paitsi jos näin oikeesti olisin, lahjoitan kaiken mitä testamenteissa saan, Zeylle.) Justy on myös oikeassa, että ääniylivoima on vaikea saada, eikä edes kaikkien hiljaisten tarvi olla kyläläisiä, riittää että vaan pari on ja se on sitten menetetty peli. Tämän näen myös riskinä mitä yritin aiemmin jo selittää, ja minkä Halima hienommin lausuu - epäilyttää suunnitelman toteutus, jos hyvikset pysyy hiljaa, koska pahikset saavat materiaalia, ei saaha ääniylivoimaa, menetetään yks päivä turhaan jka yöllä kuolee jengiä - eikä silloinkaan ole välttämättä tiedossa rooleja ja tuplaclaimauksia. Mutta uskon että tilanne lutviutuu asioiden edetessä.
Halimalla myös hyvä pointti Zeyn mafiosoroolista ja että hän laittaisi pahiskavereille roolit, joissa epätodennäköisintä kuolla. Mutta, olen silti enempi Zey kyläläisenä -kannalla. Jännityksellä odotan mitä irl-yön myötä seuraa täällä. Nyt kutsuu Netflix tai GoT-kirja!
Avatar
flyra
Kyläläinen
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09.09.2014 20:04:32
Palkinnot: 5

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Ropsus » 05.07.2016 15:27:25

Jaahas, mistähän sitä alottaisi? Ehkä sanon ensin, et oon ollu aika väsyny ja kiireine, koska vaihoin viikonloppuna kaupunkia ja eilen menin uuteen paikkaan töihin, joten en oo viestejä kamalan perinpohjaisesti lukenut (=tökkikää minuu jos kommentoin jotain olematonta tms).

Jospa sitten muutama sana ite pelistä ja pelaajista. Elikkäs, olen ainakin tällä hetkellä sen kannalla, että voidaan kuiskia Zeylle eli luotan (pienellä varauksella, esiintulo viesti oli tyyliltään jotenkin tosi erilainen kun Zeyn muut viestit, mut se nyt tietty voi johtua esim siitä et Zey halus tulla esiin kivasti ja pysyä roolissaan) hänen olevan tutkija. Asia toki muuttuu jos joku toinen tulee esittämään tutkijaa mut tässä vaiheessa näin.

flyra on ollut paljonkin äänessä ja päällimäisenä miulle jäi hänestä jotenki hyvismäinen viba. Tuntuu pohtivan asioita vähän joka kantilta ja kannustaa meitä hiljaisia puhelemaan, mikä miusta on suhteellisen hyvismäistä. (Nauroin muuten kun sanoit et elämä pitäs työntää ojaan, ku yks työkaveri ajo eile autolla ojaan, ehkä seki halus vaa tulla juonittelemaa.)

justy tuntuu jotenkin liukkaalta tyypiltä. Tai siis en oikein tiedä kallistuako hyviksen vai pahiksen suuntaan hänen kohdallaan, koska viestejä on kuitenkin paljon ja niissä on suht paljon asiaakin, mikä voisi viitata hyvikseen, mutta sitten taas toisaalta niissä viesteissä on myös paljon lainaamista ja jotenkin miulle vaa tuli sellane tunne, et ei välttis ois iha puhtaat jauhot pussissa nyt.

Muista miulle ei oo oikein jääny kunnollista kuvaa, ehkä siks ku en oo jaksanu syventyy viestien lukemiseen. Mut tässä on nyt muutama ajatus. Yritän jaksaa lukee noita viestejä uudemman kerran tässä illalla.
Let's go poke it with a stick!
Avatar
Ropsus
Kyläläinen
 
Viestit: 91
Liittynyt: 15.11.2013 08:34:24
Paikkakunta: Joensuu

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Zey » 05.07.2016 17:23:41

Eli nyt justy, flyra, Halima ja Ropsus on kuiskailun kannalla ja aine, Ariel, Raegan ja horaaneko ovat pysytelleet hiljaa. Sikäli horaan kohdalla se ei niinkään haittaa, sillä häneltä ei tarvita kuiskausta, vaan vasta topaan sitten kuiskausten jälkeen varmistus.

Niitä kuiskailuja kannattaa alkaa lähettelemään, sillä muuten päivä loppuu ennen kuin ehditään päättää lynkattava.

//Ja justy aloitti kuiskaamisen (PJ varmaan tiedottaa kun vain ehtii paikalle). Tuntekaa siis kaikki nyt paineita, sillä nyt teidän oletetaan kuiskaavan - muussa tapauksessa teidän vaihtoehtonne on puhepakkoon tippuminen tai sitten erittäin hyvän syyn keksiminen (jonka voin vakuuttaa olevan pirun hankalaa, sillä en usko kenenkään nielaisevan kovin helposti selityksiä tässä asiassa).

Ja mitä pikemmin kuiskaatte, niin sitä parempi, sillä vaikka jotakuta jouduttaisiin vähän odottamaan, niin mä ainakin pääsen jo analysoimaan kuiskauksia, jolloin voitte saada kuiskausten lisäksi kivan kasan analyysiä.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Jinmuru » 05.07.2016 18:05:59

justy kuiskasi Zeylle
Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni
Avatar
Jinmuru
Kyläläinen
 
Viestit: 1105
Liittynyt: 03.02.2014 17:06:38
Paikkakunta: Oulu
Palkinnot: 6

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Jinmuru » 05.07.2016 18:14:33

flyra kuiskasi Zeylle
Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni
Avatar
Jinmuru
Kyläläinen
 
Viestit: 1105
Liittynyt: 03.02.2014 17:06:38
Paikkakunta: Oulu
Palkinnot: 6

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Jinmuru » 05.07.2016 20:11:03

Ropsus kuiskasi Zeylle
Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni
Avatar
Jinmuru
Kyläläinen
 
Viestit: 1105
Liittynyt: 03.02.2014 17:06:38
Paikkakunta: Oulu
Palkinnot: 6

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Jinmuru » 05.07.2016 20:59:38

Halima kuiskasi Zeylle
Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni
Avatar
Jinmuru
Kyläläinen
 
Viestit: 1105
Liittynyt: 03.02.2014 17:06:38
Paikkakunta: Oulu
Palkinnot: 6

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Zey » 05.07.2016 21:00:58

Vielä puuttuisi aineen, Arielin ja Raeganin roolikuiskaukset, eli hop hop sinne päin!
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Salemin kylä, 1. yö päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Jinmuru » 05.07.2016 21:12:30

Ariel kuiskasi Zeylle
Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni
Avatar
Jinmuru
Kyläläinen
 
Viestit: 1105
Liittynyt: 03.02.2014 17:06:38
Paikkakunta: Oulu
Palkinnot: 6

Re: Salemin kylä, 2. päivä päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Jinmuru » 06.07.2016 17:15:31

Väliaikalaskenta
Piti lähtee kauppaan mut sataa kaatamalla. Aattelin tehä väliaikalaskennan mut ei oo ääniä. On tämäki ny taas.

Äänet:
Ei ole.

Puhepakot:
Raegan

Poissa:
Ei kukaan.

Raegan on putoamassa antiaktiivisuuteen.

Päivä päättyy huomenna kello 21.00!
Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni
Avatar
Jinmuru
Kyläläinen
 
Viestit: 1105
Liittynyt: 03.02.2014 17:06:38
Paikkakunta: Oulu
Palkinnot: 6

Re: Salemin kylä, 2. päivä päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Zey » 06.07.2016 18:20:01

aine ja Raegan eivät vielä ole kuiskauksia tehneet. Raeganilta ehkä turha odottaa, kun ei ole edes peliin herännyt, mutta aine ainakin on tietoinen pelistä. Mitä mieltä olette, mihin asti uskalletaan odottaa? Itselle on kyllä tullut jo mieleen, että kenties aine tahallaan odottelee, ettei joutuisi rooliaan kertomaan ennen kuin olen kertonut mitä muut ovat sanoneet roolikseen, milloin hän voi valita sen parhaimman vaihtoehdon. Toinen vaihtoehto onkin sitten, että hän on unohtanut koko pelin, kun kerran vain yhden viestin on pelin alussa lähettänyt.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Salemin kylä, 2. päivä päättyy 7.7. kello 21

ViestiKirjoittaja Halima » 06.07.2016 18:43:28

Mun mielestä ei kannata odotella pitempään. Aine on joka tapauksessa jo epäilyttävä, sama se minkä roolin hän itselleen valitsee jos nyt vielä herää peliin. (Sitäpaitsi kiinnostaa tosi paljon mitä kukakin on sanonut, en jaksa enää oottaa!)
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

EdellinenSeuraava

Paluu Hautausmaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 85 vierailijaa

cron