PJ: Jinmuru
VPJ/APJ:
Pelimode: Jitachi
Pelityyppi: kokeellinen peli
Pelaajamäärä: 12
Äänestyssysteemi: ToS-äänestyssysteemi
Luethan säännöt erittäin tarkasti! Tämä peli on Kylän mittapuulla kokeellinen peli (osa pelin säännöistä on jopa ristiriidassa Kylän yleisten pelisääntöjen kanssa), mutta se perustuu Town of Salem -peliin. Peliä on kuitenkin muokattu foorumille sopivammaksi, eli vaikka ToS olisikin sinulle tuttu, lue säännöt silti.
”On aika. Hän on ensimmäinen.”
He vilkaisivat nopeasti pomon näyttämää kuvaa ja nyökkäsivät. Oli aika noudattaa käskyä.
***
Kesti muutaman päivän, ennen kuin James Bondin ruumis löydettiin kodistaan. James oli kyläläinen, josta kaikki pitivät: hän oli saapunut muutama vuosi sitten syystä, jota ei oikein tiedetty. Nyt se kuitenkin selvisi: hänen talostaan löytyi salaisia dokumentteja, joissa puhuttiin kylässä toimivasta mafiasta.
Ja mafia oli aloittanut sodan kylää vastaan.
Salem oli vaarassa.
Päivä ja äänestys:
Päivä kestää kolme vuorokautta. Päivän aikana keskustellaan ja äänestetään pelitopicissa. Ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi. Muuten merkittyjä ääniä ei lasketa. Ääntään saa vaihtaa päivän aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Äänen peruminen merkitään boldattuna, mutta plussat ovat vaihtuneet miinuksiin: --Nimi. Vain oikein kirjoitetut äänet lasketaan. Uutta henkilöä ei saa äänestää, ennen kuin aiempi ääni on poistettu. (Jos ette poista ensin ääntä edelliseltä henkilöltä, pelinjohtaja ei laske uutta ääntänne mukaan, vaan laskee vanhan äänen mukaan.) Äänitilanne selviää PJ:n tai APJ:n tekemistä väliaikalaskennoista. Itseään ei voi äänestää.
Ensimmäisenä päivänä ei voi äänestää tai lynkata ketään.
Päivän aluksi julistetaan kuolleet, heidän roolinsa sekä heidät tappaneet roolit.
Päivän lopuksi lynkataan se, jolla on yli puolet äänistä. Kun pelaajia on esimerkiksi 14, lynkkaamiseen vaaditaan 8 ääntä, kun pelaajia on 8, vaaditaan 5 ääntä ja niin edelleen. Muistakaa puolustautua ajoissa, älkääkä epäröikö tuoda roolianne esiin, jos saatte ääniä. Tässä pelissä ei kannata pihdata tietojaan tai hahmoaan. Jos kukaan ei saa yli puolta äänistä, päivällä ei lynkata ketään ja siirrytään yöhön.
Joillakin hahmoilla (Vanginvartija, kuollut Meedio) on toimintoja, joita käytetään päivän aikana. Niitä käytetään samalla tavalla kuin yötoimintojakin, eli lähettämällä yksityisviestiä PJ:lle PJ:n luomaan viestiketjuun. Päivätoimintoja voi käyttää päivällä mihin aikaan tahansa, ja mieltään voi muuttaa niin monta kertaa kuin tahtoo.
Kylän tavoista poiketen lynkatun pelaajan roolin julistamisen jälkeen on poikkeuksellisesti vielä tunti aikaa päivää, jolloin pelaajat voivat vielä keskustella ja päivätoimintoja käyttävät pelaajat voivat vielä miettiä valintaansa. Yön saapuminen julistetaan erikseen.
Viestien muokkaus on ehdottomasti kiellettyä.
Yö:
Yö kestää kaksi vuorokautta. Suurin osa hahmoista toimii yöllä. Yönimet sekä muut toiminnot (hälytykset, testamentit ja tappoviestit) vaaditaan aina kaksi tuntia ennen yön päättymistä, jotta PJ:llä on tarpeeksi aikaa prosessoida kaikki yöllä tapahtuva. Mieltään voi muuttaa sitä ennen niin monesti kuin tahtoo.
Jos yönimeä ei ilmoiteta tai toimintoa ei käytetä, mitään ei tapahdu. Mikään yötoiminto ei ole pakollinen, esimerkiksi mafian tai Sarjamurhaajan ei ole pakko tappaa joka yö. Tässä pelissä ei voi ilmoittaa varanimiä.
Yötoimintojen tulokset näkyvät vasta yön päätyttyä.
Yöllä on seuraavat mahdollisuudet keskustella:
1. Mafia voi jutella keskenään.
2. Meedio voi jutella kuolleille (PJ luo viestiketjun, jossa on mukana kaikki siihen mennessä kuolleet, mutta eivät pelistä lähteneet pelaajat, sekä Meedion salatili).
3. Vanginvartija voi jutella vangitsemalleen pelaajalle (PJ luo viestiketjun, jossa on vangitun lisäksi Vanginvartijan salatili). Kun pelaaja on vankilassa, hän ei voi tehdä mitään muuta: ei omia yötoimintojaan tai (mafian tapauksessa) jutella muun mafian kanssa!
Kukaan ei voi perustaa yöllä omaa viestiketjua, eikä käyttää edellisten öiden keskusteluja. Kaikki keskustelut avaa PJ huijausten välttämiseksi.
Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Pelissä on äänestyspakon sijaan puhepakko joka toinen pelipäivä. Jos pelaaja ei puhu vähintään joka toinen pelipäivä tai poistuu pelistä, etsitään varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy seuraavaan aamuun mennessä, pelaaja kuolee aamuviestissä. Jos pelaaja korvataan varapelaajalla kesken päivän, säilyy pudottautuneen pelaajan ääni voimassa.
Poissaolot ilmoitetaan normaalisti, ja ne suojelevat puhepakolta. Poissaolo suojaa pelaajaa, jos tämä on paikalla enintään yhden vuorokauden. Ilmoitetun poissaolon kierrokset vähennetään välistä. Siis esim. jos henkilö ei ole puhunut kierroksella 1 ja on kierroksen 2 poissa, hänen täytyy puhua kierroksella 3 tai hän lentää pelistä ulos sen päivän iltana. Ilmoitettu poissaolo suojelee enintään 2 peräkkäisen kierroksen ajan.
Town of Salemille ominaisia piirteitä
1. Kuoleman jälkeen: Kuolleet pelaajat voivat keskustella keskenään PJ:n luomissa viestiketjuissa. Kuolleet voivat keskustella pelistä päivien aikana ja yöllä jakaa tietojaan Meediolle. Päivisin Meedio ei näe kuolleiden viestejä.
2. Testamentit: Testamentti sisältää pelaajan viimeiset sanat, ja sellaisen voi tehdä jokainen pelaaja. Testamentti lähetetään PJ:lle yksityisviestillä. Testamentti tulee näkyville pelaajan kuoltua joko yöllä tai lynkkauksen jälkeen. Testamenttia voidaan kysyä myös pelin aikana todisteeksi pelaajan roolista. Siksi mafialle, Sarjamurhaajalle sekä Teloittajalle/Narrille voi olla suotuisaa pitää yllä valetestamenttia. Testamenttia voi käyttää monin eri tavoin (vaikkapa sitten sen oikean testamentin kirjoittamiseen tai yleiseen trollaamiseen), mutta hyödyllisin käyttötapa on merkitä hahmossa saadut tiedot sekä omat toimintansa ylös. Yön tulokset tulevat vasta yön päättymisen jälkeen, eli jos pelaaja kuolee yöllä, ei hän ehdi päivittää uusimpia tietojaan testamenttiin. Muutama esimerkki:
3. Tappoviestit: Tappoviestit ovat yötapon jälkeen näkyvä anonyymi, vapaaehtoinen viesti. Tappoviestin voivat jättää kaikki roolit, jotka voivat tietoisesti tappaa yöllä: siis Kummisetä tai Mafioso, Sarjamurhaaja ja Vanginvartija. Tappoviestissä voi perustella kohdettaan, johdattaa muita pelaajia vastustajien jäljille tai muuten vain trollata. Tappoviesti jätetään PJ:lle yön kohteen mukana. Muutama esimerkki:
4. Kuiskaaminen: Päivällä kuka tahansa pelaaja voi kuiskata toiselle pelaajalle esimerkiksi jakaakseen omia tietojaan tai kysyäkseen toisen roolia. Foorumilla kuiskaaminen tapahtuu yksityisviesteillä. Kuiskaaminen ei kuitenkaan ole täysin yksityistä, sillä kun pelaaja kuiskaa toiselle, kaikki pelaajat saavat siitä ilmoituksen pelitopaan, esimerkiksi näin: ”Hermanni kuiskasi pelaajalle Erkki-Santeri Jonne”. Jos kuiskaat toiselle pelaajalle, lisää keskusteluun siis mukaan aina PJ, jotta voin tehdä ilmoituksen muille pelaajille ja seurata, että sääntöjä noudatetaan. Kuiskaaminen on ainoa tapa, jolla hyvikset voivat jakaa tietoaan ei-julkisesti. Pelin ulkopuolella (Skypessä, livenä, YKSITYISVIESTINÄ ILMAN PJ:N LISÄÄMISTÄ KETJUUN) tapahtuva tietojen jakaminen on huijaamista. Mafian jäsenetkään eivät voi kommunikoida keskenään päivisin muuten kuin kuiskaamalla!
5. Neutraalien roolien valinnat pelissä. Neutraaleilla rooleilla, tässä tapauksessa Teloittajalla/Narrilla, on vapaus auttaa joko kylää tai mafiaa tai Sarjamurhaajaa voittonsa jälkeen. Ensin tulisi tietenkin yrittää voittaa itse. Teloittaja/Narri voi voittonsa jälkeen auttaa sitä puolta, jota tahtoo. Teloittaja/Narri ei ole automaattisesti kenenkään puolella tai velkaa kenellekään. Sarjamurhaajakin voi toki hävittyään antaa tahtoessaan vinkkejä joko mafialle tai kylällä.
6. Immuunius. On kahta erilaista immuuniutta:
- Jotkut roolit ovat immuuneja yöllä, eli heitä ei voi tappaa yöllä. Vanginvartija ja Narri tosin ignooraavat immuuniuden. Jos yrität tappaa tapoille immuunin pelaajan, saat yön päätyttyä tämän viestin:
Jos tätä viestiä ei näy, mutta kohteesi on elossa, Tohtori paransi hänet.Kohteesi oli immuuni hyökkäyksellesi!
Pysyvästi tapoille immuuneja: Kummisetä, Sarjamurhaaja, Teloittaja
Väliaikaisesti tapoille immuuneja: Vanginvartijan vangitsema pelaaja
- Jotkut roolit ovat immuuneja Seuralaisen roolinlukitsemiselle.
Osittain immuuneja roolinlukitsemiselle: Vanginvartija (ei voi teloittaa kohdettaan, mutta koska kohde on valittu jo päivällä, voi silti vangita), Sarjamurhaaja (tappaa Seuralaisen)
Puolet ja niiden ryhmittymät:
Kylä: Pelin hyvikset.
Mafia: Pelin pahikset.
Neutraalit: Eivät ole kylää eivätkä mafiaa.
Roolit: (Suluissa on Kylän omiin rooleihin verrattavissa oleva rooli. Lue kuitenkin hahmon tiedot tarkkaan, sillä niissä on varmasti eroja.)
Sheriffi (vrt. ennustaja): Saa tutkia yhden henkilön joka yö. Tulos on tarkkuudella viaton/mafia/Sarjamurhaaja. Kummisetä sekä neutraalit roolit näkyvät sheriffille syyttömänä. Lavastettu pelaaja näkyy Sheriffille mafiana.
Tohtori (vrt. suojelija): Saa parantaa yhden henkilön joka yö. Tohtori saa tietää, jos onnistui parantamaan kohteensa. Voi parantaa itsensä kerran, ja kaikkia muita niin monta kertaa kuin tahtoo. Samaa henkilöä voi myös parantaa peräkkäisinä öinä. Tohtori voi myös vahingossa parantaa pahoja ja neutraaleja rooleja (siihen ei tietenkään tule pyrkiä).
Tutkija: Saa tutkia yhden henkilön joka yö. Saa tietää roolin tarkemmin kuin sheriffi, mutta ei aina täydellisesti, vaan saa tietää joskus yhden, joskus kaksi mahdollisuutta henkilön roolista. Vaihtoehdot ovat aina samat.
1. Kohteesi on vartija: Vanginvartija tai Vartiomies.
2. Kohteesi on peittynyt vereen: Tohtori tai Sarjamurhaaja.
3. Kohteesi tahtoo oikeutta: Sheriffi tai Teloittaja.
4. Kohteesi kerää tietoa: Tutkija.
5. Kohteesi on manipuloiva kaunotar: Seuralainen.
6. Kohteesi työskentelee kuolleiden kanssa: Meedio.
7. Kohteesi ottaa ohjat: Kummisetä.
8. Kohteesi omistaa aseita: Mafioso.
9. Kohteesi nauttii huijaamisesta: Narri.
10. Kohteesi väärentää dokumentteja: Lavastaja. (Huom! Saat tämän tuloksen myös, jos kohteesi on lavastettu.)
Vanginvartija: Saa valita päivän aikana yhden henkilön, jonka raahaa vankilaan. Vanginvartija voi anonyymisti kysellä vangitun pelaajan roolia yön aikana. Tällöin vangittu ei voi toteuttaa rooliaan. Vanginvartija voi teloittaa kohteensa: teloituksia on kolme. Vanginvartija voi teloittaa tapoille immuuninkin kohteen. Jos Vanginvartija teloittaa kohteen, joka onkin kyläläinen (ei siis neutraali tai mafiaa), Vanginvartija ei voi enää teloittaa kohteita, jotka vangitsee. Jos Vanginvartija vangitsee Sarjamurhaajan, Sarjamurhaaja tappaa Vanginvartijan, jos Vanginvartija ei päätä tappaa Sarjamurhaajaa. Tällöin Vanginvartija saa tietää, että vangittu oli Sarjamurhaaja. Vanginvartija voi vangita saman pelaajan monta kertaa ja peräkkäisinäkin öinä. Vankilassa olevaa pelaajaa ei voi tappaa yöllä. Ensimmäisenä yönä Vanginvartija voi vangita kohteen, mutta ei teloittaa tätä. Vanginvartija on uniikki rooli, eli pelissä voi olla vain yksi Vanginvartija.
Meedio: Voi puhua kuolleille anonyymisti yön aikana. Kuoltuaan Meedio voi ottaa yhteyttä yön aikana vielä yhteen elävään pelaajaan. Valinta tapahtuu päivällä ja kommunikaatio yöllä. Yöllä pelaaja, jolle kuollut Meedio puhuu, voi kuitenkin tehdä muut toimintonsa normaalisti.
Kummisetä (vrt. pääpahis): Mafian pomo. Päättää, kenet mafia tappaa, mutta ei itse käy tappamassa kohdetta (paitsi jos Mafioso on kuollut). On tapoille immuuni yöllä. Kummisetä ei voi ottaa kohteekseen toista mafian jäsentä.
Lavastaja (vrt. lavastaja): Mafian jäsen, joka voi kerran yössä valita kohteen, joka näyttäytyy Sheriffille ja Tutkijalle pahana. Lavastus on voimassa vain yhden yön, mutta Lavastaja voi lavastaa samaa pelaajaa niin monta kertaa kuin tahtoo. Samaa pelaajaa voi lavastaa useampana yönä peräkkäin. Lavastaja ei voi ottaa kohteekseen toista mafian jäsentä. Jos sekä Kummisetä että Mafioso kuolevat, Lavastajasta tulee Mafioso. Silloin hän ei voi enää lavastaa ketään, vaan saa Mafioson ominaisuudet.
Teloittaja: Neutraali hahmo, joka voittaa saatuaan oman kohteensa, joka on aina kyläläinen, hirteen. Jos kohde kuolee yöllä, Teloittaja muuttuu Narriksi. Teloittaja on tapoille immuuni yöllä.
Narri: Narri voittaa, kun hänet on hirtetty. Kun hänet on hirtetty, Narri valitsee yhden niistä, jotka äänestivät häntä, ja tappaa kohteensa yöllä. Jos Narri ei valitse kohdetta, se arvotaan. Narrin tappo ylittää yöimmuniteetit, eli Sarjamurhaaja, Teloittaja ja Kummisetäkin voivat tulla Narrin tappamiksi. Jos Narri tapetaan yöllä, hän ei voita.
Seuralainen (vrt. roolinlukitsija): Voi valita kerran yössä kohteen, joka ei voi sinä yönä toteuttaa rooliaan. Seuralainen voi lukita saman henkilön roolin monta kertaa. Saman pelaajan voi lukita myös monena yönä peräkkäin. Jos Seuralainen lukitsee Sarjamurhaajan, Sarjamurhaaja tappaa Seuralaisen. Tällöin Seuralainen saa tietää, että hän lukitsi sarjamurhaajan.
Mafioso (vrt. pahis): Mafioso käy tappamassa Kummisedän valitseman kohteen. Jos Kummisetä kuolee, Mafiososta tulee Kummisetä. Silloin hän saa Kummisedän ominaisuudet. Mafioso ei voi ottaa kohteekseen toista mafian jäsentä.
Vartiomies: Voi valita kohteen, jonka taloa tarkkailee. Vartiomies saa tietää niiden nimet, jotka vierailivat kohteen luona. Voi valita saman kohteen niin monta kertaa kuin haluaa ja peräkkäisinäkin öinä.
Sarjamurhaaja (vrt. kolmas osapuoli -sarjamurhaaja): Sarjamurhaaja valitsee kohteen, jonka tappaa yöllä. Sarjamurhaaja on tapoille immuuni yöllä. Jos Sarjamurhaajaa yritetään lukita yöllä (Vanginvartija tai Seuralainen), Sarjamurhaaja tappaa lukitsijan, mutta ei alkuperäistä kohdettaan. Sarjamurhaaja tappaa kaikki, jotka yrittävät blokata häntä: siispä joskus Sarjamurhaaja voi tappaa jopa kaksi roolia yhdessä yössä, jos sekä Vanginvartija että Seuralainen ottavat Sarjamurhaajan kohteekseen (eikä Vanginvartija teloita Sarjamurhaajaa).
Roolilista järjestyksessä
Voittoehdot:
Kylä voittaa, kun kaikki mafian jäsenet ja Sarjamurhaaja on tapettu. Teloittajaa/Narria ei tarvitse saada hengiltä.
Mafia voittaa, kun kaikki kylän jäsenet ja Sarjamurhaaja on tapettu. Teloittajaa/Narria ei tarvitse saada hengiltä.
Sarjamurhaaja voittaa, kun kylän ja mafian jäsenet on tapettu. Teloittajaa/Narria ei tarvitse saada hengiltä.
Teloittaja voittaa, kun hän saa oman kohteensa lynkatuksi päivällä. Jos kohde kuolee yöllä, Teloittaja muuttuu Narriksi. Narri voittaa, kun hänet lynkataan päivällä.
Teloittajan/Narrin mahdollisen voiton jälkeen peli jatkuu niin kauan, että myös joko kylä, mafia tai Sarjamurhaaja voittaa, tai päädytään tasapeliin. Tasapeli on kuitenkin harvinainen: se voi tapahtua vain kahdessa tapauksessa. Ensimmäisessä tapauksessa kaikki viimeiset pelaajat kuolevat samana yönä, jolloin eloon ei jää yhtään pelaajaa voittamaan. Tasapeli voi tulla myös silloin, jos useaan päivään tai yöhön ei kuole ketään. Jos peli on päättymässä tasapeliin tästä syystä, siitä ilmoitetaan päivää ennen tasapeliä, jolloin päivällä tai yöllä täytyy kuolla joku, jos ei haluta tasapeliä.
Jos on tilanne, jossa kaksi viimeistä roolia eivät voi tappaa toisiaan, julistetaan voittaja ”by default”. Tässä pelissä mahdollisia tilanteita:
1. Kaksi viimeistä pelaajaa ovat Kummisetä ja Sarjamurhaaja → Sarjamurhaaja voittaa.
2. Kaksi viimeistä pelaajaa ovat Kummisetä/Mafioso ja Seuralainen → mafia voittaa.
3. Kaksi viimeistä pelaajaa ovat Kummisetä/Mafioso ja Vanginvartija ilman teloituksia → mafia voittaa.
Hahmot ingamessa:
Sheriffi: Rick Grimes
Tohtori: John Dorian
Tutkija: Sherlock Holmes
Vanginvartija: John Bennett
Meedio: Cole Sear
Kummisetä: Vito Corleone
Lavastaja: Henry Hill
Teloittaja: Walden Macnair
Seuralainen: Belle de Jour (K-11? K-13? NSFW?)
Mafioso:Al Capone
Vartiomies: Edward Cullen
Sarjamurhaaja:Hannibal Lecter (Varoitus: videon lopussa screamer! Suosittelen sulkemaan videon "Who won?" -kohdan jälkeen.)
Pelaajat:
Halima
Horaaneko
justy
ENSIMMÄINEN PÄIVÄ EI OLE VIELÄ ALKANUT. Katsele hauskat videot ja lue pelin säännöt uudestaan odottaessasi päivän alkamista. Niihin on tullut jonkin verran muutoksia!