Tässä topicissa sovitaan ajankohdat IRC-peleille, jotka pelataan #juonittelupelit kanavalla. Tässä viestissä on ensin perustiedot peleistä :).
---
Yleistä irc-pelistä:- Nimensä mukaisesti pelataan Kylän irc-kanavalla #hirsipuu Quakenetissä.
- Pelisäännöistä on toki ircissäkin mahdollista tehdä monia variaatioita, mutta yleisen selvyyden takia päätimme koota ohjeistuksen ”perussäännöistä irc-peleihin”. Kun ircissä siis pelataan, voidaan suoraan viitata tähän säännöstään, eikä sääntöjä tarvitse alkaa joka kerta erikseen miettimään Irc-pelien tavaksi muodostunut systeemi on KKÄ ei Kahden kierroksen systeemi. Muutkin ovat mahdollisia, mutta tämä on yleisin.
- Perinteistä ingamea on ircpelissä yleensä vähemmän, myös pj:n viesteissä, jotka ovat jo ajallisten rajoitteiden takia (toivottavasti) huomattavasti lyhyempiä kuin foorumimuotoisten pelien viestit.
- Ircpeli on nopeatempoista ja vaatii lähestulkoon koko huomion pelaajiltaan. Ei siis kannata yrittää samaan aikaan vetää viittä mesekeskustelua – päädyt vain putoamaan täysin kärryiltä pelin suhteen ja epäilyksenaliaseksi hiljaisuutesi takia. Näissä peleissä tosiaan odotetaan ihmisten puhuvan paljon, jo ihan siksi, että peli tosiaan kulkee reaaliajassa ja pelaajia on niin vähän.
Kahden kierroksen systeemi:Pelissä vuorottelevat tavallisen tapaan päivä ja yö, mutta erona on, että päivä jakaantuu vielä kahteen kierrokseen, joiden käytännöt eroavat hiukan toisistaan.
Päivä (2 kierrosta)Kummallakin kierroksella ääni merkitään ++NIMI (siis ++ eteen ja ISOLLA. Ircissä keskustelu on nopeaa, joten äänet voidaan muuten vahingossa missata). Kerran annettua ääntä ei saa vaihtaa kierroksen sisällä – sen sijaan 1. ja 2. kierroksen välissä on mahdollisuus muuttaa mielensä, koska kierroksen vaihtuessa äänet nollaantuvat ja lasku alkaa alusta.
1. kierros on yleensä kestoltaan n. 15 minuuttia. Pyydettäessä siihen on ollut tapana antaa 5 minuutin lisäaika. (Poikkeuksena on pelin aloittava päivä, jonka 1. kierros yleensä kestää n. 20 minuuttia plus mahdollisen lisäajan).
Kierroksen lopussa kaksi eniten ääniä saanutta (tai saman äänimäärän ensin saanutta) päätyvät 2. kierrokselle syytetyiksi. Jos ainoastaan yksi henkilö on saanut ääniä, hänet lynkataan suoraan.
2. kierroksella ei ole määrättyä kestoa. Tällä kierroksella vain syytetyt saavat puhua – kumpikin pitää lyhyen puolustuspuheen, jonka lopuksi heidän sopisi sanoa LOPPU, jotta pj tietää antaa luvan muille aloittaa äänestys, jossa siis vaihtoehtoina ovat vain nämä kaksi syytettyä. Muut pelaajat eivät puhu tällä kierroksella, pelkästään äänestävät kierroksen lopuksi (eivät siis edes perustele ääniään). 2. kierroksella äänestäminen on pakollista, sillä kierros loppuu vasta, kun kaikki ovat äänestäneet. Poikkeuksena tästä ovat syytetyt itse, jotka eivät saa äänestää.
2. kierroksen lopuksi lynkataan eniten ääniä saanut tai se, joka sai äänensä ensin, ja pj kertoo hänen roolinsa.
Yö:Yöllä erikoishahmot lähettävät tavallisen tapaan nimet pj:lle. Ircpelissä lähetys tapahtuu privakeskustelussa pj:n kanssa, ennustaja saa myös vastauksensa tätä kautta. Varanimiä ei anneta. Yöllä ei ole määrättyä kestoa, vaan se kestää niin kauan kuin erikoishahmoilta kestää laittaa nimet (heitä pyydetään yleensä olemaan suht nopeita, koska muista on tylsähköä odotella yön loppumista pitkään). Aamulla pj ilmoittaa, onko joku kuollut, ja jos on, niin kuka, sekä antaa seuraavan päivän 1. kierroksen deadlinen.
Irc-pelit ovat yleensä pelaajamäärältään melko pieniä, vähin varsinaiseen peliin osallistunut määrä taitaa olla 6. 8 ja 10 pelaajalla tulee jo hyvin toimeen, mutta yleensä (=aina) peleissä ollaan varsin iloisesti ottamassa mukaan niin paljon väkeä kuin vain paikalla sattuu olemaan.
Pelin voittaminen:Voimassa on joko tavallinen pahisten voittoehto (eli että pahiksia täytyy olla saman verran kuin hyviksiä, jotta he voittaisivat) tai pienissä peleissä (6 tai 7 henkeä), että pahisten täytyy saada kaikki paitsi yksi hyvän puolen väestä hengiltä.
Erikoishahmot:Irc-peleissä on yleensä melko tavanomainen erikoishahmovalikoima. PJ määrittelee mukana olevat hahmot ennen peliä pelaajamäärän mukaan. Mahdollinen on myös järjestelmä, jossa kerrotaan, että mukana on niin ja niin monta pahista mutta hyvisten erikoisista kerrotaan vain, että mukana on jokin seuraavista vaihtoehdoista, mutta ei sanota tarkemmin mikä: - ennustaja ja suojelija - ennustaja - suojelija - ei kumpaakaan
KKÄ Ircpelin hahmojen oletuskuvaukset(voimassa kaikissa KKÄ irc-peleissä, ellei toisin sanota):
pahikset (yleisin 2 kpl) – saavat jutella keskenään privassa, tappavat joka yö jonkun.
petturi – saa jutella pahisten kanssa, tietää nämä ja nämä tietävät hänet. Näkyy pahis/hyvis-akselin mukaan tietoja saavalle ennustajalle hyviksenä, jos petturia ei lasketa mukaan pahisten voittoon pelin lopussa (yleensä ei lasketa, jos lasketaan, siitä ilmoitetaan erikseen. eli yleensä petturi näkyy viattomana).
ennustaja – kysyy joka yö jostakin pelaajasta ja saa tietää onko tämä pahis vai hyvis. (Joissain peleissä saa tietää tarkan roolin, mutta tästä ilmoitetaan erikseen, jos näin on.)
suojelija – voi joka yö suojella jotakuta pahisten yötapoilta. Ei voi suojella itseään eikä samaa useampaa yötä peräkkäin. (Ellei pelissä ilmoiteta erikseen, että saa.)
vamaapuunarit (aka. vapaamuurarit) - tuntevat toisensa, tietävät toisensa viattomiksi ja voivat jutella privana.
MassamurhaIRC:ssä suosituksi tulleen päivälynkkauksettoman massamurhayöäänestyksen idea:
Pelissä on X määrä osapuolia ja jokaisella puolella on X määrä pelaajia. Jokainen saa tietää vain ja ainoastaan oman roolinsa. Saman puolen ihmisillä on samanlaiset roolit, niin että esim. yhdellä puolella olevat ovat kaikki kuolonsyöjiä, toisella puolella kiltalaisia ja kolmannella ministeriöläisiä. Tarkoituksena on päivän aikana koittaa päätellä, että ketkä ovat omalla puolella ja jättää heidän rauhaan yöllä. Yöllä jokainen antaa sellaisen ihmisen nimen, jonka haluaa lynkata. Aamulla jatkavat ne, jotka ovat edelleen hengissä. Peli jatkuu kunnes vain yhden puolen pelaajia on enää jäljellä. Mikäli kaikki kuolevat, ovat kaikki häviäjiä.
Tarkoituksena siis olisi pitää itsensä ja oma puolensa hengissä. Haasteena se, että oman puolen pelaajat eivät ole tiedossa sekä se, että jos kertoo oman roolinsa liian paljastavasti, on melko takuuvarmasti vastapuolen tappolistalla seuraavana yönä. Ainoastaan elossa olevat pelaajat voivat siis olla voittajia. Jotta pieni vihjailu olisi mahdollista niin, että vain oman puolen ihmiset tajuavat kuka olet, ei olemassaolevia puolia kerrota, eikä kuolleiden rooleja paljasteta.
Kenelläkään ei ole erikoisia kykyjä, vaan ainoastaan puoli jolla he ovat. Omaa puoltaan ei saa kertoa pelin aikana selkosanaisesti. Pelaaja ei saa myöskään myöntää eikä kieltää, jos joku kysyy häneltä suoraan, että oletko puolella X.
Anonyymipeli:Anonyymipelistä on kaksi pääversiota. Käydään läpi ensin molemmille yhteiset säännöt:
Yhteiset säännötPeli siis aloitetaan niin, että jokainen saa valenickin (joko PJ:ltä tai sitten keksii itse) ja kirjautuu sillä #juonittelupeleihin. Irkissä pelatessa PJ ei ole välttämätön, sillä PJ:n ainoa tehtävä on jakaa pelaajille valenickit ja aloittaa peli plus mahdollisesti tehdä jonkinlainen yhteenveto rooleista lopussa, jos sattuu olemaan ahkeralla päällä. (Ohjeet anonyymina kirjautumiseen löytyvät myöhemmin tästä artikkelista.)
Valenickin perään laitetaan varmuuden vuoksi (ja selkeyden takia) 123. Eli: esim. Sipuli123. Kannattaa ottaa järkevän pituisia nickejä, että 123 mahtuu perään.
Pelin pointti on, että toisten pelaajien henkilöllisyyksiä ei tiedetä ja niitä täytyy yrittää päätellä. Siksi pitää tehdä kaikkensa, ettei henkilöllisyys vahingossa paljastu jostakin peliin kuulumattomasta syystä. Siksi ensimmäisen valenickin kirjauduttua sisään, kukaan pelissä mukana oleva ei saa enää puhua ennen kuin peli alkaa. Valenickeillä ei myöskään saa kirjautua ennen kuin kaikki ovat kuitanneet ja on yhdessä päätetty aloittaa.
Ennen peliä kannattaa kokeilla anonyymina kirjautumista, kunnes ollaan varmoja, ettei itse pelin aikana tule ongelmia. Etenkin alussa niitä nimittäin taatusti tulee, etenkin, jos osa ei ole ennen pelannut.
ValepahispeliSäännöt:Pahiksia on yksi ja hänet päätetään jo ennen pelin alkua ja kaikki tietävät, kuka hän on pelin ulkopuolella. Pahiksen voi valita esim. ihan vain päättämällä tai sitten arpomalla, jos ei päästä sopuun. Pelissä pyritään esittämään pahiksen pelaajaa mahdollisimman hyvin. (Esim. jos Tuulensisko on pahis, kaikki yrittävät käyttäytyä mahdollisimman samalla tavalla kuin Tuulensisko.) Pahiksen tarkoitus on säästyä lynkkaukselta. Muiden pelaajien (=valepahikset) tarkoitus on joko saada pahis kiinni, tai esittää pahiksen pelaajaa niin hyvin, että muut lynkkaavat pahiksena.
Äänestys:Kierroksia pelissä on vain yksi, joten peli päättyy kokonaan, kun äänet on saatu kokoon. Yötä ei siis yllättäen ole. Pelissä toimii minipelin äänestyssysteemi: Kierroksella ei ole määrättyä kestoaikaa. Peli päättyy heti, kun joku kyläläinen on saanut yli puolet kylän äänistä. Jos kyläläiset eivät näytä pääsevän sopuun lynkattavasta, voi pelinjohtaja määrätä deadlinen. Mikäli deadlineenkaan mennessä ei olla mihinkään tulokseen päästy lynkataan se, jolla on sillä hetkellä eniten ääniä tai tasatilanteessa ensimmäisenä saman äänimäärän saanut.
Ääni merkitään ++NIMI. Kokonaan isolla. Ääntään saa vaihtaa pelin aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Äänen peruminen merkitään --NIMI. Uutta henkilöä ei saa äänestää, ennen kuin aiempi ääni on poistettu. (Jos ette poista ensin ääntä edelliseltä henkilöltä, pelinjohtaja ei laske uutta ääntänne mukaan, vaan laskee vanhan äänen mukaan.) Jotta kaikkien olisi helppo pysyä perillä siitä, paljonko ääniä kenelläkin on milläkin hetkellä, postataan äänestyksen kuluessa "väliaikalaskentoja"
Hahmot:1 Pahis
Valitaan ennen pelin alkua. (Ilmoittautumisvaiheessa voidaan päättää, miten valinta tapahtuu. Mahdollisesti äänestyksellä tai arvonnalla tilanteesta riippuen.) Pyrkii olemaan lynkkautumatta.
Epämääräinen määrä valepahiksia
Esittävät pahiksen pelaajaa ja yrittävät saada muut lynkkaamaan itsensä. Jos se ei onnistu, yrittävät lynkata aidon pahiksen.
Voittaminen:Pahis: Voittaa, jos on hengissä pelin lopussa. Valepahikset: Voittavat, jos saavat pahiksen kiinni. Yksittäinen valepahis: Voittaa, joko edellä mainitussa tapauksessa tai jos tulee itse lynkatuksi.
Mahdollisia lopputilanteita on siis kaksi: 1. Pahis saadaan kiinni, jolloin pahis häviää ja valepahikset voittavat. 2. Joku valepahiksista lynkataan, jolloin lynkattu ja pahis voittavat molemmat ja muut valepahikset häviävät.
[size=110]
TahomaPelin idea on, että kaikki ovat toisiaan vastaan ja pyritään pudottamaan toiset pois pelistä arvaamalla heidän henkilöllisyytensä. Viimeiset kaksi, jotka jäävät jäljelle, ovat voittajia.
Peli on yötön ja täysin rooliton. Kaikki ovat taviksia, jos näin halutaan sanoa. Ingameroolit saa kukin keksiä täysin vapaasti pelin edetessä ja niiden käyttöä suositellaan. Niitä kannatetaan, koska niiden taakse on hyvä piilottaa oma henkilöllisyytensä. On siis pelaajan kannalta järkevää luoda mahdollisimman erikoinen ingamerooli, jotta toiset eivät osaa päätellä, kuka hän on.
Äänestys:"Äänestys" tapahtuu priva-viesteillä. Tarkoitus on siis arvata, kuka joku on. Jos esimerkiksi epäilet, että Sipuli123 on Tuulensisko, niin privaat Sipuli123:lle omalla valenickilläsi, ja kysyt häneltä "Oletko Tuulensisko?" Jos arvaus on väärin, Sipuli123 lähettää sinulle vastauksen, jossa hän kertoo (tässä ei tietenkään saa huijata, ja sehän paljastuu pian, jos joku huijaa), että väärin meni. Ei tarvitse sanoa, kuka oikeasti on, riittää vain "Väärin." (Saa toki sanoa muutakin, jos haluaa.) Tällöin arvaaja itse putoaa ja ilmoittaa peliin pudonneensa ja kertoo putoamisviestissään oikean nickinsä.
Jos arvaus oli oikein, Sipuli123 vastaa "oikein" tai jotain vastaavaa ja menee kirjoittamaan peliin, että putosi ja kertoo oikean nickinsä. "Putosin. Olen Tuulensisko." -tyyliin.
Eli tiivistettynä: Jos sinut arvataan, putoat, jos itse arvaat väärin jonkun toisen, putoat. Putosi kummasta syystä tahansa, pitää kertoa pelissä, että putosi ja ehdottomasti pitää muistaa ilmoittaa oma oikea nick putoamisviestissä, jotta muut tietävät, keitä vielä on mukana.
Epäaktiivisuudesta:Tätä kohtaa ei kai yleensä IRC-pelien säännöissä ole, mutta pakko vain muistuttaa, että tässä pelissä pitää olla aktiivinen, muuten koko idea menee pieleen. Ja on liian helppo voittaa vain olemalla hiljaa. Hiljaisia kannattaa muidenkin vähän häiriköidä, jos nämä eivät tunnu heräävän.
Voittaminen:Kaksi viimeistä jäljelle jäänyttä voittavat. (Tästä voi tietenkin tehdä sellaisenkin version, jossa jos lopussa kaksi ihmistä vaikka äänestää yhtä aikaa, niin että periaatteessa vain yksi jäisi jäljelle, niin voidaan sopia, että hän on voittaja.)
----
Ohjeita kanavalle liittymiseen anonyymipeleissäAnonyymipeliin tullaan yleensä webircillä (oma nickisi jää kanavalle mircillä tai mitä ohjelmaa käytätkään.) Webircin saaminen sopivan anonyymisti kanavalle voi olla kuitenkin työlästä, joten tässä muutama ohje.
Perusolettamus: Tiedät kanavan ja sen sijaintipaikan. Olet kertonut osallistuvasi peliin, ja sinulle on annettu nimi. Esimerkkitapauksessa "Testi"
Jos haluat käyttää webirciäMene osoitteeseen
http://www.mibbit.com/chat/Katso ylintä laatikkoa (sitä missä lukee "irc")
Täytä korvaten "Testi" sinulle annetulla nimellä
Valitse laatikon otsikosta alasvetovalikosta "Quakenet" (eli vaihda IRC: Mibbit -> Irc: Quakenet)
Klikkaa sen oikealla puolella olevaa "server"-sanaa
Täytä ilmestyneeseen server-laatikkoon: irc.quakenet.org
Täytä nick: Testi123
Channel: #juonittelupelit
Paina "go"
Odottele, että yhteys syntyy ja peli alkaa.
Jos mibbit ei toimi ja internet-selaimessasi on Java-tuki - Selviää kokeilemalla, onko.
Mene osoitteeseen Hiillos.org/irc
Täytä korvaten "Testi" sinulle annetulla nimellä
Nimimerkkisi: Testi123
Oikea nimesi: Testi
Palvelin: fi.quakenet.org
Oletuskanava: #juonittelupelit
Portti: 6667
Tyylin voit valita itse.
Raksita "Muista asetukset"
Paina "Yhdistä"
Odottele, että yhteys syntyy ja peli alkaa.
Jos tämäkään ei onnistu, mutta sinulla pitäisi olla Java-tuki
Kokeile webirk.dy.fi osoitetta
Täytä kohdat
Jos sinulla ei ole Java-tukea eikä irc-ohjelmaa
Mene osoitteeseen Mirc.com
Lataa itsellesi Mirc ja asenna se
Käynnistä kyseinen ohjelma
Jos sinulla on Mirc käytössäsi ja haluat käyttää sitä
Avaa uusi mIrc normaalin mircisi rinnalle
Avaa Options (Ensimmäisellä käyttökerralla avautuu automaattisesti)
Täytä Connection-välilehdelle korvaten "Testi" nimelläsi
Full name: Testi
E-mail address: Testi
Nickname: Testi123
Alternative: Testi125
Välilehti Connection - Servers
Valitse "IRC Network"-pudotusvalikosta Quakenet
Välilehti Connection - Identd
Kohtaan User ID: Testi
Välilehti IRC - Highlight
Rasti "Enable highlight"
Paina "Add"
Kirjoita kohtaan "Highlight lines which contains these words" $me (Pasteta vaikka, ei ole dollarimerkki)
Paina "Ok"
Connection-välilehti
Paina Connect
Kirjoita /j #juonittelupelit
Jos ei toimi, kysele kanavalla. :)
Eläkkeellä - Käyn kuitenkin välillä tarkistamassa mitä Kylään kuuluu :-).
Pelan nykyään Englnninkielisellä foorumilla.