Kapteeni käskee - laiva on kaapattu!

Pelien viimeinen lepopaikka, jonne kyläläiset kokoontuvat muistelemaan menneitä pelejä ja keskustelemaan niiden tapahtumista.

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 13.08.2018 20:54:55

Halima kirjoitti:Joo myönnän, mulla on paha pahisvaje. :D No ehkä tää tästä, alkupelissä onkin kyllä ehkä tärkeämpää löytää ne hyvikset joukosta.


Onhan sulla jo puolet koossa. ;)

Mä en lähtisi Aelinaa lynkkaamaan tänään. Hän on sanonut pystyvänsä käytännössä pelaamaan vasta tokana päivänä. En myöskään ihan näe mikä sua noissa miinan ja Aelinan kommenteissa epäilytti. Aelinassa se, että tämä haluaisi hyviskapteenin ohjailevan rooleja? Juurihan sä kannatit mun ideaa, että hyviskapteeni ohjaisi vartijaa.

Miinassa se, että hän kalastelee vinkkejä pahiksille? Ehkä, mutta miina vakuutti mut viime pelissä pahis-skilzzeiltään, että olettaisin tuossa olleen vähintään hymiöitä perässä - tai jonkinlaisen kommentin siitä että ohoh kun tää kommenttini kuulostaakin pahisvinkkien kalastelulta.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 13.08.2018 21:09:15

Mua väsyttää ihan älyttömästi. Huomisesta sen verran, että iltapäivällä vamaan pyrin kirjoittelemaan, mutta en tiedä, ehdinkö päivän loppuun. Jos olen elossa vielä toisena päivänä, ehdin toivottavasti olla aktiivisempi (ellei iltaopinnot vie liikaa aikaa).

Tämä listaus sisältää lähinnä päällimmäisiä ajatuksia.

Halimasta ei oikein tule mieleen kummempaa. Huvittaa hieman se, että sanoo, että mua pidettiin viime pelin alussa hyvismäisenä pelaajana ja nyt olen tällainen. :D Ei siinä, ymmärrän. Valitettavasti kaamea väsymys ja kiire ja hieman tulee tunne, että kaksi muuta on epäillyt mua ja nyt lähtee helpon perään. Tosin myönnän, että ehkä olen puolusteleva, joten laskisin vielä neutraaleihin. Paha lähteä kommentoimaan syytöksiä mua kohtaan.

Justy aloittaa mun mielestä hyvin samalla tavalla kuin viime pelissä ja aloittaa tarttumalla enemmän yhteen pelaajaan. Hiljaisempi muista - pidän ihan ymmärrettävänä. Laskisin vielä hyvismäisiin.

Marzzuu neutraali. Hiljainen, ei vielä mitään erikoista.

Meiziltä ihan hyvää ajattelua, mutta vaikea vielä lähteä jaottelemaan minnekään. Lievästi hyvismäinen.

Miina hiljainen.

Mursumus lievän hyvismäinen. Lähinnä peliteknisyyksiä, mutta myös joitain omia ajatuksia.

Pyramidista mulla on hieman ristiriitaisia ajatuksia. Lähtee hyvismäisesti johtamaan peliä, mutta toisaalta on ehkä kärkkäämpi kuin viimeksi? Eli onko nyt sellainen rooli, jonka uskaltaa riskeerata, vai lähteekö pahiksena sotaan? Aiemmin sanonut pelinjohtamisen pahismaiseksi, mutta tekee nyt sitä itse. Myöskään kaikki perustelut eivät vakuuta. Tässä vaiheessa pelkään miettiväni liikaa edellistä peliä, neutraali.

Snude111 hiljainen. Lähinnä avannut pelikokemuksiaan, mitä on ihan hauska kuulla (itse olen lähinnä tyytynyt seuraamaan väärillä säännöillä pelattua ala-astelaisten mafiaa kerhonohjaajana), mutta olisi kiva kuulla ajatuksia.

Tuntuu, etten edennyt nyt minnekään (ja tutusti lista huononee loppua kohden - joskus pitäisi aloittaa alhaalta). Huomenna keskityn lisää.

//justyn molemmat viestit väliin, menipä taas aikaa
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Meiz » 13.08.2018 21:49:24

justy kirjoitti:Kolmas vaihtoehto olisi että äänestetään siitä, ketä kapteenin tulee käskeä vartijaa vartioimaan. Näin ei oltaisi kapteenin mielivallan alaisina, vaan demokratian (mielivallan) alaisina. Plus saataisiin tietoa siitä ketä pelaajat pitävät hyvismäisimpänä ja miksi.

Pointti jota olen yrittäny hakea takaa on se, ettei pahiksilla olisi keinoja arvata tai ohjailla hyvisvartijan kohdetta. Mielestäni tämä olisi hyviksille arvokkaampaan kuin hyvismäisenä pidetyn pelaajan suojelun varmistelu, jonka tapon pahikset voisivat äänestyksen jälkeen helposti kiertää. Mikäli joku pelaaja vaikuttaa selkeästi hyvismäiseltä, ei minusta tarvita äänestyksiä jotta hyvisvartija ymmärtäisi suojella tätä. Samaan syssyyn pahikset joutuisivat ihan toden teolla miettimään hyvismäisten pelaajien tappamista. Summaten, ideat toimivat mikäli pelissä on pahisvartija, mutta mielestäni rampauttaisivat hyvisvartijan toimintaa liikaa.

Pyramidi kirjoitti:Toki ääni antiaktiiviselle voi olla jollain tapaa helppo tapa olla aktiivinen, mutta toisaalta sillä haetaan mahdollista reaktiota miten muut suhtautuvat tällaiseen ääneen, joka tulee pienillä perusteluilla. Itse ajattelen, että pahis jättää tällaiset perustelemattomat herätysäänet antamatta, koska
1. usein hiljainen peli pienellä porukalla hyödyttää pahiksia
2. äänien antaminen pelin alussa väistämättä tuo sen antaneen pelaajan valokeilaan.

Toki kaiken voi tulkita käänteispsykologisesti, että se on merkki pahikseudesta, mutta tällöin palataan taas tähän soutaa huopaa-tyyliseen keskusteluun.

Väittäisin että reaktiot herätysääniin ovat yleisesti ottaen todella vaimeita, kun koko homma kuittautuu pelaajan herätessä. Äänen kohteellakaan ei ole käytännössä mitään sanottavaa äänen antajaa kohtaan. Toki, mikä tahansa asia pelissä voi aiheuttaa keskustelua ja reaktioita, mutta jos tavoite oli herättää pelissä keskustelua aikaisella äänellä, olisi kohteen voinut valita hitusen tehokkaammin. Nyt jälkimmäisessä viestissä näytät itsekin tiedostaneen hakemani pointin.

justy kirjoitti:Pyramidin peli tähän mennessä on ollut kovin näennäisaktiivista. Lähes jokainen viesti on alkanut toiveella että väki heräisi. Sen lisäksi on usein (ainakin kahdesti) tullut toteamus että ei kannata keskittyä liikaa rooleihin, vaan on puhuttava pelaajista.

Tästä olen samaa mieltä, mihin viittasinkin sillä että peli on ollut hyviksiä edistävää, mutta jättänyt silti neutraaliksi. On hyvä saada peli nopeasti käyntiin, mutta reipas yliyrittäminen tämän suhteen ei antanut aloituksesta hyvisviboja.

justy kirjoitti:Jos olisit puhunut pelkistä rooleista, olisit silti epäilyttävämpi useine viesteinesi kuin joku yksittäisen viestin rooleista postannut. Mutta se mikä lisää epäilyttävyyttä on miten olet puhunut usein siitä että pitää puhua muustakin - tekemättä itse niin (viimeksi tosin lupasit tehdä niin seuraavassa viestissäsi). Ja on toki totta, että on vaikeaa aloittaa puhe jostain muusta kuin rooleista ja mekaniikasta. Mutta sitä voi rohkeasti yrittää, paitsi jos on pahis joka pelkää saavansa siitä vääränlaista huomiota, ja jolle roolipuhe sopii oikein hyvin.

Mutta tässä mennään pahasti metsään. Nämä pelit lähtevät käyntiin aina hyvin orgaanisesti, ja aloituspostausten perusteella on todella vaikea alkaa heittämään mitään konkreettistä muista pelaajista. Nyt tällä hetkellä tilanne on aivan eri kun säpinää on jo syntynyt ketjussa. Pyramidia vastaan kerätyt kommentit ovat olleet minusta hyviä, mutta tämän kohdalla alkoi tulla väkinäinen maku, jossa kaikki toiminta tuntuu kääntyvän automaattisesti pahismaiseksi.
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Mursumus » 14.08.2018 03:39:08

Meiz kirjoitti:Vaikka tämä idea toimisikin pahis-vartijaa vastaan, ongelmana on se ettei hyvisversio tiedä kapteenin motivaatioita. En siis sanoisi etteikö käskyt aiheuta hyvisvartijalle ongelmia. Jos kapteeni onkin osunut pahiksille, voisivat pahikset rampauttaa vartijan kokonaan pois pelistä käskyttämällä "hyvismäisin motiivein", koska he silti tietäisivät tasan tarkkaan ketä vartija suojelee öisin. Kaikista paras vaihtoehto olisi antaa myös vartijalle vapaat kädet ja siten varmistaa ettei pahiksilla ole mitään keinoja vaikuttaa hyvisvartijan yötoimiin.


Ideana oli siis se, että kuvitellaan kapteenin käskevän vartijaa suojelemaan hahmoa x ja vartijan olevan hyvis. Hypoteettisessa tilanteessamme x:sää pidetään hyvismäisimpänä pelaajana. Jos pahiskapteeni on antanut käskyn, suojelusta ei ole paljon hyötyä koska joku toinen kuolee, mutta ei paljon haittaakaan, koska ennustus ja mahdollinen hyvistappo käytetään kuitenkin johon kuhun muuhun, koska hyvismäisintä pelaajaa tuskin ennustetaan. Jos hyviskapteeni on antanut käskyn, se on todennäköisesti hyviskapteeni varmistamassa X:n turvallisuus pahisvartijan tapauksessa, ja hyviskapteenin totteleminen käy tilanteessa järkeen. Eli hyvisvartijalla ei olisi syytä olla vartioimatta hyvismäisimpänä pidettyä pelaajaa, koska siitä ei ole haittaa tilanteessa. Pahisvartija voi joko totella käskyä hyvismäisesti tai kieltäytyä ja antaa pahiskaverin tappaa X:n.

Olet kuitenkin varmaan oikeassa siinä, että hyvismäisimmän pelaajan elossa pitämisen edesauttaminen ei ole välttämättä parempi idea kuin pitää vartija vapaana, koska jos suunnitelman toteuttaminen näyttäisi itsestäänselvältä, niin tällöin vartijan kyky ei osu pahikseen ja X:sää ei voida suojella seuraavana yönä. Kyseinen tapa toimia oli kuitenkin ainoa teoreettinen mahdollinen tapa käyttää hyviskapteenia näin alussa onnistuneesti, joka tuli mieleen, koska se oli ainut tapaus, jossa kapteenin käsky ei tuottaisi hyvisvartijalle päätöksenteossa suuria ongelmia mutta voisi toimia esteena pahisvartijalle. Samalla se myös varmistaisi, että pahisvartija-hyvisennustajan tilanteessa pahisvartija ei valitsisi tahallaan epäilyttävän pelajan ja osuisi mahdollisesti hyvisennustajan kohteeseen, mikä tappaisi ennustajan ennen kuin hän saa kertoa tuloksia. Pahikset eivät myöskään voi tietää hyviskapteeni-hyvisvartija tilanteessa, onko suunnitelma toteutettu.

Hyödyt:
Hyvismäisin selviää vaikka olisi pahisvartija tai saadaan tieto vartijan puolesta
Ennustaja ei kuole pahisvartijaan
Pahikset ei tiedä, toteutettiinko tämä strategia, jos hyviskapteeni ja hyvisvartija, eli eivät voi olla täysin varmoja siitä, onko vartijalla oma tahto.

Haitat:
Hyvisvartija ei varmaan osu pahikseen, koska pahikset ei varmaan hyvismäisintä pelaajaa alussa yritä lynkata
Hyvismäisintä pelaajaa ei voida suojella seuraavana yönä

Onko tämä sen arvoista? Varmaan loppujen lopuksi ei, mikä on sääli, koska sitten hyviskapteeni olisi ainakin nyt alussa hyödytön. Toivottavasti selvensi ajatuksenjuoksun.

Pyramidin kritiikistä, että pahiksen roolin tietämisestä ei ole niin paljon hyötyä, en ole samaa mieltä. Jos jokin rooli tiedetään pahiksen rooliksi, niin muut erikoisroolit vaikuttaa huomattavasti hyvismäisemmiltä heti: vain yksi heistä voi olla pahis, ja sekin vain siinä harvinaisessa tilanteessa, jossa 4 erikoisroolista 2 meni pahiksille. Se, että miten saada erikoistoolista tarkkaa tietoa, on kuitenkin vaikeaa.

Meiz kirjoitti:Kolmas vaihtoehto olisi että äänestetään siitä, ketä kapteenin tulee käskeä vartijaa vartioimaan. Näin ei oltaisi kapteenin mielivallan alaisina, vaan demokratian (mielivallan) alaisina. Plus saataisiin tietoa siitä ketä pelaajat pitävät hyvismäisimpänä ja miksi.


Kuten Meiz jo sanoi, niin tämän orjallinen noudattaminen tarkoittaa sitä että hyvisvartija ei koskaan osu pahikseen. Tämä ehdotus menee mielessäni kategoriaan "voi toimia ehkä joskus", joka alkaa olemaan vähitellen täynnä.

Halima kirjoitti:
miina kirjoitti:En ymmärtää miten kapteeni toimii ja miks? Onko se enemmänkin hyödyllinenjos se on pahis?


Tää on kans tosi kummallinen kommentti, mutta toisaalta ottaen huomioon että se on miina, saatan ymmärtää. Voi siis olla yhtä lailla hyvis- kuin pahismiinan suusta.



Aika hämmentävä lause. Eli toi kommentti olisi outo kenen tahansa muun suusta kuin miinan? Mieltäisitkö kommentin roolista kertovaksi, jos joku muu olisi sanonut tämän ja miksi?

Snudea tunnutaan hieman kovistelevan täällä, koska ei ole varsinaisesti peliin osallistunut. Itse en ole tästä niin huolissani, koska foorumimafiassa varsinkin alku on todella hankalaa vasta-aloittaneella, kun mistään toisesta pelaajasta ei ole paljon tietoa. Jotain mielipiteitä olisi kuitenkin kiva kuulla. Btw, sivun alareunassa on nappi, jonka avulla voi järjestää kirjoittajien mukaan postit, se on hyvä kun haluat lukea vain tiettyä pelaajaa.

Meizin posteista olen yleisesti pitänyt, mutta tuo "voisin nyt äänestää Mursumusta" on outo. Jos viesti tuntui pahismaiselta, niin miksi et äänestäisi?

Pyramidin vastausviestistä justylle tuntui melkein loukkaantuneelta, mistä tuli itselleni vaikutelma hyviksestä, joka katsoo, että häntä kritisoidaan väärin perustein. Toisaalta viestissä samalla hyökätään myös tarpeettoman vahvasti justyn kimppuun, kun monet justyn esittämistä pointeista ovat valideja. Sitten pitää justyn viestin kiihkeyttä tarpeeksi suurena syynä äänestää justyä, kun samalla lähettää itse kiihkeän viestin. Toisaalta tämä vastakkaisasettulun synnyttäminen ei tunnu pahismaiselta, koska pahikset todennäköisesti yrittäisivät varmasti välttää vastakkainasettelua jo ekana päivänä, minkä tuo viesti väistämättä aiheutti. Kokonaisuudessaan varmaan neutraali, vaikka tämä ristiriita sen suhteen, mitä tekstin vibasta tulee ja mitä sanotaan, hämmentää.

Huomenna varmaan yritän vielä ajatella asiaa, aikaa kulunut liikaa.
Mursumus Walruski, the self-proclaimed walrus king
Avatar
Mursumus
Kyläläinen
 
Viestit: 63
Liittynyt: 23.05.2017 16:38:08

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 14.08.2018 08:29:10

Meiz kirjoitti:
justy kirjoitti:Kolmas vaihtoehto olisi että äänestetään siitä, ketä kapteenin tulee käskeä vartijaa vartioimaan. Näin ei oltaisi kapteenin mielivallan alaisina, vaan demokratian (mielivallan) alaisina. Plus saataisiin tietoa siitä ketä pelaajat pitävät hyvismäisimpänä ja miksi.

Pointti jota olen yrittäny hakea takaa on se, ettei pahiksilla olisi keinoja arvata tai ohjailla hyvisvartijan kohdetta. Mielestäni tämä olisi hyviksille arvokkaampaan kuin hyvismäisenä pidetyn pelaajan suojelun varmistelu, jonka tapon pahikset voisivat äänestyksen jälkeen helposti kiertää. Mikäli joku pelaaja vaikuttaa selkeästi hyvismäiseltä, ei minusta tarvita äänestyksiä jotta hyvisvartija ymmärtäisi suojella tätä. Samaan syssyyn pahikset joutuisivat ihan toden teolla miettimään hyvismäisten pelaajien tappamista. Summaten, ideat toimivat mikäli pelissä on pahisvartija, mutta mielestäni rampauttaisivat hyvisvartijan toimintaa liikaa.


Ei nuo ideat nyt onnettomia ole hyvisvartijan tilanteessakaan. Toki silloin olisi optimaalisempaa että vartija saa toimia oman päänsä mukaan - mutta tässä pelissä siitä ei ole mitään takuita, kun kapteenikin on kehissä.

Mahdollisen pahisvartijan suitsimisen lisäksi äänestyssysteemissä on sekin hyvä puoli, että saamme äänestyksistä tietoa pelaajista, kun kaikki (toivottavasti) äänestävät ja perustelevat ajatuksiaan. Toki niitä ajatuksia on toivottavaa esittää muutenkin, mutta yleensä pelaajat sentään äänestävät vaikkeivat muuten pelaisi.

Mutta pointtisi on kyllä hyvä, eikä mulla ole mitään periaatteellista sitä vastaan että vartija toimii soolona.


Meiz kirjoitti:
justy kirjoitti:Pyramidin peli tähän mennessä on ollut kovin näennäisaktiivista. Lähes jokainen viesti on alkanut toiveella että väki heräisi. Sen lisäksi on usein (ainakin kahdesti) tullut toteamus että ei kannata keskittyä liikaa rooleihin, vaan on puhuttava pelaajista.

Tästä olen samaa mieltä, mihin viittasinkin sillä että peli on ollut hyviksiä edistävää, mutta jättänyt silti neutraaliksi. On hyvä saada peli nopeasti käyntiin, mutta reipas yliyrittäminen tämän suhteen ei antanut aloituksesta hyvisviboja.

justy kirjoitti:Jos olisit puhunut pelkistä rooleista, olisit silti epäilyttävämpi useine viesteinesi kuin joku yksittäisen viestin rooleista postannut. Mutta se mikä lisää epäilyttävyyttä on miten olet puhunut usein siitä että pitää puhua muustakin - tekemättä itse niin (viimeksi tosin lupasit tehdä niin seuraavassa viestissäsi). Ja on toki totta, että on vaikeaa aloittaa puhe jostain muusta kuin rooleista ja mekaniikasta. Mutta sitä voi rohkeasti yrittää, paitsi jos on pahis joka pelkää saavansa siitä vääränlaista huomiota, ja jolle roolipuhe sopii oikein hyvin.

Mutta tässä mennään pahasti metsään. Nämä pelit lähtevät käyntiin aina hyvin orgaanisesti, ja aloituspostausten perusteella on todella vaikea alkaa heittämään mitään konkreettistä muista pelaajista. Nyt tällä hetkellä tilanne on aivan eri kun säpinää on jo syntynyt ketjussa. Pyramidia vastaan kerätyt kommentit ovat olleet minusta hyviä, mutta tämän kohdalla alkoi tulla väkinäinen maku, jossa kaikki toiminta tuntuu kääntyvän automaattisesti pahismaiseksi.


Mistä se säpinä syntyi? Siitä että tarpeeksi moni alkoi puhua pelaajista roolien sijaan. Pelit käynnistyvät orgaanisesti joo, mutta kyllä pelaajista voi keksiä puhuttavaa aika nopeasti. Sulta se onnistui, multa se onnistui, Halimalta se onnistui. Miksei siis Pyramidilta, joka kuitenkin koko ajan korosti sitä miten tärkeää se keskustelu pelaajista on.

Mitä tarkoitat tuolla että kaikki toiminta kääntyy automaattisesti pahismaiseksi? Mielestäni olen sanonut että nimenomaan Pyramidin toiminta, jossa hän puhuu koko ajan rooleista pelaajien sijaan on epäilyttävää - etenkin kun hän samalla sanoo ettei niin pitäisi tehdä. Tämä yhdessä hänen hyvikselle oudolta vaikuttavan omaan ääneensä kohdistuvan analyysin kanssa on mielestäni äänen arvoista.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 14.08.2018 08:36:15

Mursumus kirjoitti:
justy kirjoitti:Kolmas vaihtoehto olisi että äänestetään siitä, ketä kapteenin tulee käskeä vartijaa vartioimaan. Näin ei oltaisi kapteenin mielivallan alaisina, vaan demokratian (mielivallan) alaisina. Plus saataisiin tietoa siitä ketä pelaajat pitävät hyvismäisimpänä ja miksi.


Kuten Meiz jo sanoi, niin tämän orjallinen noudattaminen tarkoittaa sitä että hyvisvartija ei koskaan osu pahikseen. Tämä ehdotus menee mielessäni kategoriaan "voi toimia ehkä joskus", joka alkaa olemaan vähitellen täynnä.


Joo, tämän suunnitelman suurin etu olisi siis yleisesti hyviksenä pidetyn pelaajan selviäminen yhden yön yli ja mahdollisen pahisvartijan suitsiminen. Mutta tuo ylempänä esittämäsi kommentti siitä, että estetään vartijaa vahingossa tappamasta (hyvis)ennustajaa voisi olla ihan pätevä syy rajata ainakin ekaksi yöksi vaikkapa kolme hyvismäisintä pelaajaa, joista jotakuta kapteeni käskee vartijan vartioida? Ennustaja sitten toivottavasti ennustaa ekana yönä, eikä pahikset välttämättä uskalla tappaa ketään kolmesta hyvismäisimmästä vartijan pelossa.


Ketä Mursumus äänestäisit tällä hetkellä?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 14.08.2018 08:41:44

PS, kertakäyttöisen hyvistappajan kannattaa mielestäni ampua ekana yönä. Ohi menee helposti, mutta luulen tän pelin olevan sen verran hidastempoinen, että meillä tulee olemaan paljon pelaajia joista kukaan ei oikein osaa sanoa mitään pitkälle peliin. Päivällä hiljaisuuden perusteella lynkkaaminen on aina vähän huono idea, kun se helposti tyrehdyttää sitten pahisjahtia. Lisäksi tässä pelissä tapon käyttö ei edes nopeuta pelin loppumista, kun oman matikkani mukaan meillä on joka tapauksessa kolme päivää aikaa harhalynkkalla. Olettaen toki ettei vartija aiheuta ylimääräisiä hyviskuolemia, mikä on helppo välttää jos huolehditaan että ennustaja ennustaa ekana yönä ja vartijan kohteet ovat silloin rajattuja.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Meiz » 14.08.2018 09:10:47

Mursumus kirjoitti:Meizin posteista olen yleisesti pitänyt, mutta tuo "voisin nyt äänestää Mursumusta" on outo. Jos viesti tuntui pahismaiselta, niin miksi et äänestäisi?

Vaikka puhuinkin viestissäni äänestämisestä, en nähnyt avaustasi äänen arvoisena (mutta tökkäisyn kyllä). Loppujenlopuksi roolikeskustelusta on melko vaikea päätellä kenenkään puolta, ja olin asetellut kysymykseni siihen malliin että lienee kohtuutonta odottaa jokaisen skenaarion läpikäyntiä.
Jälkimmäinen viesti selventää kyllä ajatuksenjuoksua melko hyvin. Olisin toivonut että kapteenin käskyjen panttaaminen olisi hyväksytty ns. yhteisiksi pelisäännöiksi, jolloinka pahiskapteenilta voisi vähentyä mahdollisuudet ohjailuun. Mutta tämäkään ei ole yksiselitteisesti paras mahdollinen stategia, ja tässä vaiheessa koko kuvion miettiminen alkaa aiheuttamaan harmaita hiuksia.

Pyramidi kirjoitti:Toki ääni antiaktiiviselle voi olla jollain tapaa helppo tapa olla aktiivinen, mutta toisaalta sillä haetaan mahdollista reaktiota miten muut suhtautuvat tällaiseen ääneen, joka tulee pienillä perusteluilla. Itse ajattelen, että pahis jättää tällaiset perustelemattomat herätysäänet antamatta, koska
1. usein hiljainen peli pienellä porukalla hyödyttää pahiksia
2. äänien antaminen pelin alussa väistämättä tuo sen antaneen pelaajan valokeilaan.

Toki kaiken voi tulkita käänteispsykologisesti, että se on merkki pahikseudesta, mutta tällöin palataan taas tähän soutaa huopaa-tyyliseen keskusteluun.

Pakko palata vielä takaisin tähän viestiin. Sanoisin ettei kumpikaan näistä listatuista pointeista ole validi. Herätysääni ei mielestäni herätä peliä käyntiin siten, että pahiksena tätä pitäisi varoa, eikä herätysäänen antaja yleensä tule väistämättä valokeilaan. Vaikea keksiä tätä neutraalimpaa toimintaa kuten jo aiemmin mainitsin, ja tästä johtuen tietynlainen yliselittely viestiini epäilyttää.

Mursumus kirjoitti:Pyramidin vastausviestistä justylle tuntui melkein loukkaantuneelta, mistä tuli itselleni vaikutelma hyviksestä, joka katsoo, että häntä kritisoidaan väärin perustein. Toisaalta viestissä samalla hyökätään myös tarpeettoman vahvasti justyn kimppuun, kun monet justyn esittämistä pointeista ovat valideja. Sitten pitää justyn viestin kiihkeyttä tarpeeksi suurena syynä äänestää justyä, kun samalla lähettää itse kiihkeän viestin. Toisaalta tämä vastakkaisasettulun synnyttäminen ei tunnu pahismaiselta, koska pahikset todennäköisesti yrittäisivät varmasti välttää vastakkainasettelua jo ekana päivänä, minkä tuo viesti väistämättä aiheutti. Kokonaisuudessaan varmaan neutraali, vaikka tämä ristiriita sen suhteen, mitä tekstin vibasta tulee ja mitä sanotaan, hämmentää.

Vastakkainasettelua syntyy väkisinkin koska justyn viestit pyramidia kohti olivat sen verran aggressiivisia. Sanoisin ettei Pyramidilla ollut hirveästi vaihtoehtoja tämän suhteen, ja pahikselle voisi olla vaikea ottaa lammasmaisen myötäilevää asennetta noin laajan epäilyn jälkeen.

justy kirjoitti:Mistä se säpinä syntyi? Siitä että tarpeeksi moni alkoi puhua pelaajista roolien sijaan. Pelit käynnistyvät orgaanisesti joo, mutta kyllä pelaajista voi keksiä puhuttavaa aika nopeasti. Sulta se onnistui, multa se onnistui, Halimalta se onnistui. Miksei siis Pyramidilta, joka kuitenkin koko ajan korosti sitä miten tärkeää se keskustelu pelaajista on.

Mitä tarkoitat tuolla että kaikki toiminta kääntyy automaattisesti pahismaiseksi? Mielestäni olen sanonut että nimenomaan Pyramidin toiminta, jossa hän puhuu koko ajan rooleista pelaajien sijaan on epäilyttävää - etenkin kun hän samalla sanoo ettei niin pitäisi tehdä. Tämä yhdessä hänen hyvikselle oudolta vaikuttavan omaan ääneensä kohdistuvan analyysin kanssa on mielestäni äänen arvoista.

Totta, mutta Pyramidin viestimäärä on ollut aktiivisin jo pelin alkumetreistä asti jolloin kommentoitavaa oli vielä hyvin vähän. Väittäisin että aihetta pelaajiin tarttumiseen olisi ollut Pyramidin viestissä viewtopic.php?f=9&t=633#p17768 (jossa puhui vain kuinka seuraavaksi keskittyisi pelaajiin), mutta sitä edeltävissä sanottavaa oli vielä vaikea löytää roolikeskustelun ulkopuolelta. Tiedä sitten antaako myöhemmin peliin herääminen vääränlaisen perspektiivin pelin kulusta.

Mutta muotoilin lauseen huonosti. Kaikella toiminnalla en viitannut siihen, että kaikki esittämäsi pointit olisivat kääntyneet väkisin osoittamaan pyramidin pahismaisuutta. Pikemminkin tämä yksittäinen pointti herätti tunteen, jossa omaa syytöstä vahvistettaisiin tavallaan tarpeettomasti pointilla, mikä ei minun silmään vaikuta pahismaiselta. Kiinnostaisi vielä kuulla kommenttisi tästä.

justy kirjoitti:Joo, tämän suunnitelman suurin etu olisi siis yleisesti hyviksenä pidetyn pelaajan selviäminen yhden yön yli ja mahdollisen pahisvartijan suitsiminen. Mutta tuo ylempänä esittämäsi kommentti siitä, että estetään vartijaa vahingossa tappamasta (hyvis)ennustajaa voisi olla ihan pätevä syy rajata ainakin ekaksi yöksi vaikkapa kolme hyvismäisintä pelaajaa, joista jotakuta kapteeni käskee vartijan vartioida? Ennustaja sitten toivottavasti ennustaa ekana yönä, eikä pahikset välttämättä uskalla tappaa ketään kolmesta hyvismäisimmästä vartijan pelossa.

Hyvä idea.

miina & marzzuu & snude, olette olleet lähes täysin hiljaa tähän asti. Toivoisin että saataisiin kommentteja pelistä ja pelaajista vielä tämän päivän aikana.
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 14.08.2018 09:26:20

@Meiz: äkkiseltään väittäisin että olisin äänestänyt Pyramidia pelkän pelaajien puhumisen vaatimisen ilman omaa puhumista perusteella. Tuo ääni ei olisi toki ollut yhtä vahva, mutta mielestäni silti antamisen arvoinen. Eli siinä mielessä en näe että olisin vahvistanut ääntäni tarpeettomalla pointilla.

Mutta tuo pointtisi että Pyramidin viestit ovat olleet niin aikaisin, että hänen pelaajista puhumattomuutensa on ymmärrettävää voi olla validi ja mun täytyy se tarkastaa illalla kun olen taas koneella. Kun lukee pari IRL-päivää nopeasti putkeen menee helposti ajantaju viesteistä. Väitän että aika pienestä tikusta sitä keskustelua voi vääntää, mutta tarkistan.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 14.08.2018 09:27:48

Ja Meiz, keitä sun suojeltavien listalla olisi? Ketkä ovat hyvismäisiä ja miksi?

Entä kenet lynkkaisit?


Myös muille, nyt alkaa olla hetki äänestää, jotta saadaan vaihtoehtoja pöytään ja keskustelua epäilyistä.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Meiz » 14.08.2018 10:27:22

justy kirjoitti:PS, kertakäyttöisen hyvistappajan kannattaa mielestäni ampua ekana yönä. Ohi menee helposti, mutta luulen tän pelin olevan sen verran hidastempoinen, että meillä tulee olemaan paljon pelaajia joista kukaan ei oikein osaa sanoa mitään pitkälle peliin. Päivällä hiljaisuuden perusteella lynkkaaminen on aina vähän huono idea, kun se helposti tyrehdyttää sitten pahisjahtia. Lisäksi tässä pelissä tapon käyttö ei edes nopeuta pelin loppumista, kun oman matikkani mukaan meillä on joka tapauksessa kolme päivää aikaa harhalynkkalla. Olettaen toki ettei vartija aiheuta ylimääräisiä hyviskuolemia, mikä on helppo välttää jos huolehditaan että ennustaja ennustaa ekana yönä ja vartijan kohteet ovat silloin rajattuja.

Kallistuisin samaan suuntaan hyvistappajan osalta. Vaikka taposta voisi olla suurikin hyöty loppupelissä, kyseinen rooli pahisten käsissä taas voisi olla katastrofi. Sen puolesta roolin käyttö alkupelistä minimoisi riskejä ja ehkä samalla motivoisi hiljaisia osallistumaan aktiivisemmin peliin.

justy kirjoitti:Ja Meiz, keitä sun suojeltavien listalla olisi? Ketkä ovat hyvismäisiä ja miksi?

Entä kenet lynkkaisit?

Laittaisin suojeltavaksi tällä hetkellä itseni lisäksi sinut sekä Mursumusin. Mursumusin tuoreempi roolipohdinta vaikutti enemmän hyviksen näkökulmasta mietityltä, ja mukana oli uusiakin hyviä pointteja. Sinun osalta kaipaisin vielä laajempaa pohdintaa muistakin pelaajista. Vaikka näen muiden tökkimisen mielipiteiden kertomiseen hyvänä asiana, tuo toiminta ei anna kuvaa omasta roolistasi vaan jää suht neutraaliksi. Tästä huolimatta laittaisin tässä vaiheessa listalle jo sen takia, että pelaat yleensä hyviksenä vahvasti.

Kallistun tällä hetkellä pyramidin äänestämiseen. Valitettavasti suuri osa pelaajista jäänyt toistaiseksi täysin mysteeriksi.
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Violet » 14.08.2018 10:35:54

Väliaikalaskenta!

justy 1 (pyramidi)
pyramidi 1 (justy)
Aelina 1 (Halima)

Putoamassa siis justy ensiksi saadulla äänellä!

Päivä päättyy tänään klo 22.00, Kapteenin käskyt ennen sitä!

Sääntöhuomautus: Kapteeni voi olla antamatta käskyä tietylle pelaajalle, jolloin kyseisen pelaajan erikoisvoimien käyttö jää kyseisen pelaajan päätettäväksi. Osassa rooliviestejä tapahtui tämä kävi ilmi heikosti, pahoittelut siitä. Kapteeni ei voi käskeä pelaajaa olemaan käyttämättä kykyään.
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Halima » 14.08.2018 11:37:11

justy kirjoitti:
Pyramidi kirjoitti:Justy aloitti epäilemällä minua, olemalla hyvin kiivas ja hyökkäämällä suoraan suorastaan hämmästyttävällä kiihkeydellä antamaani ääntä kohtaan, joten tämä selvästi mietyttää minua. Omituisen kiihkeä viesti tuntuu vain olevan outo tuohon paikkaan. Huolestunut pahis ei pidä äänestä, jonka on saanut? Toki hyviskään ei pidä, mutta en silti odottaisi hyviksen hyökkäävän noin rajusti äänen antajaa kohtaan. Tämän vuoksi herättelyääneni jääköön voimaan vielä vähän aikaa.


Ei sinun tätä tarvitse uskoa, mutta ääneni perustui epäilyttävään pelaamiseesi, ei siihen että äänestit minua. Mutta silti: mikä minua pahiksena tässä tilanteessa äänessäsi siis huolettaisi? Olet itse sanonut että vaihdat äänesi jos en tee mitään. Mitä vaaraa äänestäsi siis olisi pahikselle? Miksi sitä vastaan pitäisi hyökätä?

Jos kiivaasta puolustautumisesta puhutaan, niin minusta Pyramidin puolustautuminen oli huomattavasti kiivaampi kuin justyn. Tämä justyn ja Pyramidin välinen vääntö on kyllä vahvistanut mun hyviskuvaa justystä, ja huonontanut kuvaa Pyramidista.

justy kirjoitti:Mä en lähtisi Aelinaa lynkkaamaan tänään. Hän on sanonut pystyvänsä käytännössä pelaamaan vasta tokana päivänä. En myöskään ihan näe mikä sua noissa miinan ja Aelinan kommenteissa epäilytti. Aelinassa se, että tämä haluaisi hyviskapteenin ohjailevan rooleja? Juurihan sä kannatit mun ideaa, että hyviskapteeni ohjaisi vartijaa.

miina ei epäilytä mua, olinko epäselvä. Sanoin, että miina voisi kirjoittaa tuon sekä hyviksenä että pahiksena, ja miina on mun keskikategorian ylimmäisenä, eli ei epäilyttävissä. Oot kyllä oikeassa tuosta Aelinan kiireisyydestä, saattaa olla että sen takia vaikuttaa pahismaiselta ettei ole nyt yhtä paljon aikaa panostaa peliin kuin viime pelissä.

Meiz kirjoitti:
justy kirjoitti:Kolmas vaihtoehto olisi että äänestetään siitä, ketä kapteenin tulee käskeä vartijaa vartioimaan. Näin ei oltaisi kapteenin mielivallan alaisina, vaan demokratian (mielivallan) alaisina. Plus saataisiin tietoa siitä ketä pelaajat pitävät hyvismäisimpänä ja miksi.

Pointti jota olen yrittäny hakea takaa on se, ettei pahiksilla olisi keinoja arvata tai ohjailla hyvisvartijan kohdetta. Mielestäni tämä olisi hyviksille arvokkaampaan kuin hyvismäisenä pidetyn pelaajan suojelun varmistelu, jonka tapon pahikset voisivat äänestyksen jälkeen helposti kiertää. Mikäli joku pelaaja vaikuttaa selkeästi hyvismäiseltä, ei minusta tarvita äänestyksiä jotta hyvisvartija ymmärtäisi suojella tätä. Samaan syssyyn pahikset joutuisivat ihan toden teolla miettimään hyvismäisten pelaajien tappamista. Summaten, ideat toimivat mikäli pelissä on pahisvartija, mutta mielestäni rampauttaisivat hyvisvartijan toimintaa liikaa.

Tää on kyllä ihan totta. Kiireessä kun pelaa, ei ehdi itse ajattelemaan. :/ Mutta siis joo, samaa mieltä Meizin kanssa, että vartijan kannattaa ennemmin itse vartioida jotakuta hyvismäistä (ja ennustaja ja hyvistappaja kohdistavat tekonsa pahismaisiin kun kohdistavat), jotta pahikset joutuvat miettimään kenet uskaltavat tappaa yöllä.

Mursumus kirjoitti:Aika hämmentävä lause. Eli toi kommentti olisi outo kenen tahansa muun suusta kuin miinan? Mieltäisitkö kommentin roolista kertovaksi, jos joku muu olisi sanonut tämän ja miksi?

Jos se olisi jonkun muun pelaajan suusta, se saattaisi olla pahismainen, riippuen pelaajasta. Tuo, että siinä ajatellaan kapteenin olevan hyödyllinen jos kapteeni on pahis, on pahismainen ajatus, ja jos pelaaja on esim. melko kokematon, hän saattaisi pahiksena kirjoittaa huomaamattaan tällaisen pahisnäkökulmasta ajatellun kommentin ketjuun. miinan kohdalla en kuitenkaan usko, että takana on pahismotivaatiota.

justy kirjoitti:PS, kertakäyttöisen hyvistappajan kannattaa mielestäni ampua ekana yönä. Ohi menee helposti, mutta luulen tän pelin olevan sen verran hidastempoinen, että meillä tulee olemaan paljon pelaajia joista kukaan ei oikein osaa sanoa mitään pitkälle peliin. Päivällä hiljaisuuden perusteella lynkkaaminen on aina vähän huono idea, kun se helposti tyrehdyttää sitten pahisjahtia. Lisäksi tässä pelissä tapon käyttö ei edes nopeuta pelin loppumista, kun oman matikkani mukaan meillä on joka tapauksessa kolme päivää aikaa harhalynkkalla. Olettaen toki ettei vartija aiheuta ylimääräisiä hyviskuolemia, mikä on helppo välttää jos huolehditaan että ennustaja ennustaa ekana yönä ja vartijan kohteet ovat silloin rajattuja.

Tästä hyvin pitkälti samaa mieltä. Hyvistappajan kannattaa ehdottomasti tappaa niin kauan kun on vielä hengissä - ei siis kannata liian pitkälle siirtää kykynsä käyttöä. Toki pelin edetessä on enemmän tietoa asioista, mutta myös vaara kuolla nousee koko ajan.

Mulla on illalle menoa, ja on hyvin mahdollista että en ehdi paikalle ennen päivän päättymistä. Nyt kuitenkin oon sitä mieltä, että Pyramidi on todennäköisempi pahis kuin Aelina, joten ääni siirtyy.
--Aelina
++Pyramidi
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Pyramidi » 14.08.2018 11:45:17

Pääsin taas paikalle katsomaan miten päivä menee. Uskon, että voin olla illalla aktiivisemmin paikalla ja seurata kuinka päivän loppu etenee.

justy kirjoitti:1) Jos äänesi oli yritys saada muista pelaajista reaktioita, mikset vaihtanut ääntäsi paljastettuasi tämän? Mitä toivoit vielä äänen saavuttavan?
2) Jos äänesi oli tarkoitus herätellä mua, miksi kerroit että vaihdat äänesi kohta vaikken heräisikään?


1. Kun nyt heräsit, reaktiosi jäi yksinkertaisesti epäilyttämään minua sen verran paljon, etten ollut valmis vaihtamaan ääntä.
2. Koska jos et olsii herännyt, sinusta ei olisi ollut mitään materiaalia enkä olisi valmis lynkkaaman ketään sen vuoksi ettei puhu mitään.

justy kirjoitti:Mitä mieltä itse olet Mursumuksesta? Onko joku muu hyvismäisempi? Haluaisitko että valitsemme jonkun suojelijan kohteeksi yhdessä?


Jälkimmäiseen kysymykseen ensimmäinen vastaus. Minusta tuollainen kohteen äänestäminen vartijalle on juuri kaikkein pahismaisinta touhua. Tuolloin pahikset saavat helpsoti tietää sen pelaajan, kuka saa eniten ihmisten luottamusta. Lisäksi jos kapteeni tai vartija on pahiksilla, ei tuosta äänestämisestä ole mitään hyötyä. Tämän vuoksi en katso, että on sen arvoista äänestää ketään vartijalle suojeltavaksi, varsinkin kun ei voi tietää toteutuisiko tämä kuitenkaan. Parempi antaa vartijan tehdä mitä hän haluaa, jos on hyvis. Silloinpa eivät pahikset voi olla kovin varmoja kuka on suojeltavana. Toki myönnetävä on, että vartija voisi noista luottamusäänen saaneista valita kenet tahansa, mutten silti koe tätä tarpeelliseksi. Parempi antaa pahisten lukea viestejä ja niistä sitten katsoa kuka voisi olla vartijan kohde, kuin että annamme vartijalla ja pahiksille hopealautasella.

Mursumus on nyt kirjoittanut enemmän viestejä. henkilökohtaisesti en näe eroa edellisen peliin, mutta tuohan ei nyt sano mitään.

Mursumus kirjoitti:Pyramidin kritiikistä, että pahiksen roolin tietämisestä ei ole niin paljon hyötyä, en ole samaa mieltä. Jos jokin rooli tiedetään pahiksen rooliksi, niin muut erikoisroolit vaikuttaa huomattavasti hyvismäisemmiltä heti: vain yksi heistä voi olla pahis, ja sekin vain siinä harvinaisessa tilanteessa, jossa 4 erikoisroolista 2 meni pahiksille. Se, että miten saada erikoistoolista tarkkaa tietoa, on kuitenkin vaikeaa.


Tämä vain nyt nostattaa hiuksia. Erikoisroolien mahdollisen pahikseuden tiedosta ei vain ole hyötyä minun mielestäni, koska on vaikea yhdistä tätä roolia pelaajaan. Ehkä en vain ymmärrä mitä tässä lopulta ajetaan takaa, mutta en vain näe hyötyä tällaisissa pitkissä suunnitelmissa. Muuten pari hyvää huomiota, tosin mielenkiintoinen kommentti minun ja justyn keskinäisestä ristiriidasta. Uskoo ettei ole pahisten tarkoitus saada aikaan keskinäistä väittelyä, koska se kohdistaa huomion molempiin. Se ei kuitenkaan sulje pois sellaista mahdollisuutta, että toinen minusta ja justysta on pahis.

Halima kirjoitti:Mutta sittenhän ei ole mitään hyötyä alun perinkään äänestää heräämätöntä? Vai missaanko nyt jonkun pointin? Tällä hetkellä alkaa vaikuttaa kyllä kovasti siltä, että halusit vaan päästä olemaan ensimmäinen äänestänyt ja vakuuttaa näin kaikki aktiivisuudestasi ja samalla myös hyvismäisyydestäsi?


Periaatteessa ei ole hyötyä äänestää, jos äänen aikoo myöhemmin ottaa pois jos kohde ei herää. Katson kuitenkin asian siten, että jos äänestät jotain, se synnyttää reaktioita sekä äänen saaneelta, että muilta pelaajilta. Ja justyn reaktiot nyt ovat jääneet minua mietityttämään sen verran, että äänen pidän.

justy kirjoitti:Tuota kommenttia kahdesta IRL-päivästä en ymmärrä. Eikös tässä pelissä ole kolmen IRL-päivän päivät, eli huomenna tiistaina lynkataan ekaa kertaa? Koska sitä oikeata aktiivisuutta sitten saa vaatia?


Materiaalia alkoi kertyä vasta 13. päivän aikana, joten arvostelu 12. päivän näennäisaktiivisuudesta on minusta aiheetonta. Toki nyt jälkikäteen katsottuna, kun katsoin taas viestien lähetysaikoja, muuttaisin tuon kommentin koskemaan ensimmäistä päivää.

justy kirjoitti:Jos olisit puhunut pelkistä rooleista, olisit silti epäilyttävämpi useine viesteinesi kuin joku yksittäisen viestin rooleista postannut. Mutta se mikä lisää epäilyttävyyttä on miten olet puhunut usein siitä että pitää puhua muustakin - tekemättä itse niin (viimeksi tosin lupasit tehdä niin seuraavassa viestissäsi). Ja on toki totta, että on vaikeaa aloittaa puhe jostain muusta kuin rooleista ja mekaniikasta. Mutta sitä voi rohkeasti yrittää, paitsi jos on pahis joka pelkää saavansa siitä vääränlaista huomiota, ja jolle roolipuhe sopii oikein hyvin.


Tssä on nyt minusta niin selkeä ristiriita. Jos katsot taas viestien lähetysaikoja, huomaat että olin ensimmäinen joka todella lähtee herättelemään peliä kunnolliseen keskusteluun. Jos siis olen pahis, jolle roolikeskustelu sopii oikein hyvin, miksi lähtisin kääntämään huomiota pois siitä äänestämällä sinua? Ennen minun sinulle antamaa ääntä keskustelu oli pyörinyt oikein mukavasti siinä missä sanot sen minun haluneen pitää eli roolikeskustelussa.

justy kirjoitti:Mua siis häiritsi ristiriita toimintasi ja olettamani hyvistoiminnan välillä. Oletan, että jos hyvis-Pyramidi äänesti saadakseen reaktioita/herätelläkseen, riittäisi hänelle kertoa tämä motiivi kun joku ihmettelee syitä. Silloin ei tarvitsi alkaa analysoida miksi pahis ei antaisi tällaista ääntä, kun hyvis-Pyramidilla ei olisi mitään syytä pohtia onko hänen äänelleen mahdollisia pahismotivaatioita. Mutta ehkä tää on vain ero pelityyleissämme, koska mun mielestä nimenomaan hyviksellä ei ole mitään syytä pohtia äänensä antamisen perusteita molemmista näkökulmista. Riittää että hänelle on ääneensä hyvä syy pahisjahtimielessä.

Sen sijaan pahis-Pyramidin täytyy pohtia ennen äänen antoaan, miten hän perustelee äänensä, ja vaikuttaako se ääni pahismaiselta. Tällöin on paljon loogisempaa kehitellä perusteluita sille miksi pahis ei moista ääntä antaisi, jos joku vaikka häntä syyttäisi pahisäänestä.

Jos Meiz olisi äänestänyt sua kuultuaan syysi äänelle ja sanonut että on pahismaista äänestää jotakuta saadakseen reaktioita, voisin ehkä ymmärtää tuon reaktiosi paremmin. Nyt Meiz piti sua kuitenkin neutraalina, joten en oikein osaa nähdä hyvisken menevän tuollaisiin mielenliikkeisiin kuin sinä menit.


Itsekin kenties listaisin tämän eroavaisuudeksi pelityyleissä. Katson, että on hyvä pohtia äänen antamisen perusteita monista näkökulmista, oli sitten pahis tai hyvis. Lisäksi pidän hyvänä tuoda esille perusteita äänelleen molemmilta kanteilta jo epäilyksiin. Lisäksi meiz maintisi viestissään "oman imagon kiillotus", joka on minusta sitä, että pitää toista lähempänä pahiksen kuin hyviksen rajaa. Kenties hermostuin liikaa tuota meizin viestistä, mutta ehkäpä se vain on pelityylissäni myös. Jos minua epäillään kun olen syytön, on myös silloin syytä olla huolestunut. Sanoisin, että kukaan ei halua, että häntä epäillään, oli sitten hyvis tai pahis.

//Halima väliin, käsitten tuon myöhemmin.
Avatar
Pyramidi
Kyläläinen
 
Viestit: 228
Liittynyt: 13.11.2014 11:14:22
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 2

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja miina » 14.08.2018 12:24:19

Teen jotakin käsittämättömän laitonta, ajan autoa samalla kun kirjoitan tätä viestiä. Joten teen sen puheen tunnistukseenlla. Älkää välittäkö virheistä.

Jostakin syystä mulla epäilyttää taas Justy. En oikein ymmärrä miksi kapteenin teoista pitäisi äänestää? Koska siinähän on mahdollisuus että pahikset voi saada omat ehdokkaat helpostikkin läpi.. Niin, mutta mitenkäs se meneekään jos kapteeni onkin pahis? Minä olisin sitä mieltä että kapteeni tekee itse päätöksensä, tai. En tiedä, koska jos pahis on kapteeni niin silloinhan hyviksille olisi taas hyvä jos sen kohde olisi äänestetty hyvisten kesken. Justyssä epäilyttää myös se että haluaa hyvistappajan ampumaan jo nyt. Siinähän on todella iso riski osua väärään. Eli siis hyvikseen. Tämähän olis pahiksille tosi hyvä.

Snude on vähän arvaamaton, ei voi tietää johtuu ekasta pelistä vai roolista.

Aelina on kieltämättä erillainen kun edellisessä pelissä, mutta johtuuko se siitä että on nyt hyvis, tai siis pelkkä hyvis. Vai johtuuko se siitä että on ihan virallisesti pahis. Vai johtuuko se siitä että ei ole aikaa, syksy on tullut taas .

Ilta menee töissä, yritän kurkkia jos töissä löysää.

++Justy
Avatar
miina
Kyläläinen
 
Viestit: 928
Liittynyt: 27.05.2017 20:39:37
Palkinnot: 7

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Meiz » 14.08.2018 12:32:52

Miina, onko jokin erityinen syy miksi nostit justyn äänestettäväksi hyvistappajapohdinnoista, vaikka idea oli saanut muiltakin kannatusta?
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja miina » 14.08.2018 12:38:44

Syy on se että luin tekstiä autossa. Eli ne on mennyt multa ohi.

Kyllähän moni on kannattanut myös sitä että kapteeni kohde äänestetään, mutta silti syytän siitä justyä. Kukas laitto siis tämän hyvistappajan toimimisen liikkeelle? Oon kyllä toisaalta sitä mieltä että erikoisroolien kannattaa toimia aika äkkiä koska muuten ne kuolee.

Yritän kyllä vielä tänään lukea viestejä vähän paremmin, koska nyt mun ääni on kyllä todella hataralla pohjalla.
Avatar
miina
Kyläläinen
 
Viestit: 928
Liittynyt: 27.05.2017 20:39:37
Palkinnot: 7

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja miina » 14.08.2018 12:41:33

Mun on ollu ihan pakko hyppiä viestejä yli, koska tämän toisen sivun viestejä en ollu lukenu vielä ollenkaan ennen tätä työmatkaan. Joten ne viestit on pitkälti lukematta. Mutta haluan kuitenkin äänestää ja antaa seuraavalle päivälle edes jotaki analysoitavaa :D
Avatar
miina
Kyläläinen
 
Viestit: 928
Liittynyt: 27.05.2017 20:39:37
Palkinnot: 7

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 14.08.2018 13:45:53

miina kirjoitti:Teen jotakin käsittämättömän laitonta, ajan autoa samalla kun kirjoitan tätä viestiä. Joten teen sen puheen tunnistukseenlla. Älkää välittäkö virheistä.

Jostakin syystä mulla epäilyttää taas Justy. En oikein ymmärrä miksi kapteenin teoista pitäisi äänestää? Koska siinähän on mahdollisuus että pahikset voi saada omat ehdokkaat helpostikkin läpi.. Niin, mutta mitenkäs se meneekään jos kapteeni onkin pahis? Minä olisin sitä mieltä että kapteeni tekee itse päätöksensä, tai. En tiedä, koska jos pahis on kapteeni niin silloinhan hyviksille olisi taas hyvä jos sen kohde olisi äänestetty hyvisten kesken. Justyssä epäilyttää myös se että haluaa hyvistappajan ampumaan jo nyt. Siinähän on todella iso riski osua väärään. Eli siis hyvikseen. Tämähän olis pahiksille tosi hyvä.


No jos kaksi pahispelaajaa jyrää helposti kahdeksan hyvispelaajaa äänestyksessä, on tilanne huono meille muutenkin, koska nämä kaksi todennäköisesti johtavat kylää muutenkin. Mutta tässäkin tilanteessa, meillä voisi sitten myöhemmin olla dataa että kappas kun nää kaksi taisteli kovasti sen edestä että tätä tyyppiä suojeltaisi - mikähän siinä oli takana? Eli tän äänestysidean tarkoitus on tuottaa myös tietoa pelaajien mielipiteistä muista pelaajista.

Hyvistappajalla on toki suuri riski osua hyvikseen. Mutta mun laskujeni mukaan tämä ei haittaisi, koska meillä olisi yhtä monta päivää aikaa voittaa peli kuin ilman että hyvistappaja ampuisi. Mutta jos on yksi hyvispelaaja vähemmän, etenkin yksi epäaktiivinen hyvispelaaja vähemmän, on meidän helpompaa osua niihin pahiksiin vaikka ihan randomilla.

Mitä hyötyä siis pahiksille on siitä, että meillä on yksi vaikeasti luettava (lue: epäaktiivinen) pelaaja vähemmän?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 14.08.2018 13:53:56

Minä tulen pian jakamaan ajatuksia (myös äänestyksiin liittyen), kunhan syön ja teen kotitehtävät. Jos jollain on kysyttävää, niin mahdollisimman pian, mieluiten ennen kuutta/seitsemää. Keskustelua luin bussissa läpi.

Eikö justyn Pyramidi ääni ole väärinkirjoitettu (pieni alkukirjain ison sijaan)?

Ja tähän väliin olisi kiva kuulla myös parilta hiljaisemmaltakin ajatuksia ennen päivän loppua.

// justy väliin
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 14.08.2018 14:17:25

Pyramidi kirjoitti:
justy kirjoitti:1) Jos äänesi oli yritys saada muista pelaajista reaktioita, mikset vaihtanut ääntäsi paljastettuasi tämän? Mitä toivoit vielä äänen saavuttavan?
2) Jos äänesi oli tarkoitus herätellä mua, miksi kerroit että vaihdat äänesi kohta vaikken heräisikään?


1. Kun nyt heräsit, reaktiosi jäi yksinkertaisesti epäilyttämään minua sen verran paljon, etten ollut valmis vaihtamaan ääntä.
2. Koska jos et olsii herännyt, sinusta ei olisi ollut mitään materiaalia enkä olisi valmis lynkkaaman ketään sen vuoksi ettei puhu mitään.


Tarkoitin tuolla ekalla kohdalla sitä, että sanoit Meizille että äänesi tarkoitus oli saada reaktioita muista pelaajista. Jos tämä oli tarkoituksesi, ihmettelin että mikset vaihtanut ääntäsi jo silloin kun paljastit tuon tarkoituksen. Mutta ilmeisesti syy oli siis se, että halusit minusta reaktion eniveis?

Tokasta pointista: en nyt siis ihmettele sitä mikset halunnut lynkata mua jos en herää, vaan sitä miksi kerroit mulle että aiot kohta siirtää äänesi jos en herää - jos siis äänesi tarkoitus oli saada minusta reaktiota.

Pyramidi kirjoitti:
justy kirjoitti:Mitä mieltä itse olet Mursumuksesta? Onko joku muu hyvismäisempi? Haluaisitko että valitsemme jonkun suojelijan kohteeksi yhdessä?


Jälkimmäiseen kysymykseen ensimmäinen vastaus. Minusta tuollainen kohteen äänestäminen vartijalle on juuri kaikkein pahismaisinta touhua. Tuolloin pahikset saavat helpsoti tietää sen pelaajan, kuka saa eniten ihmisten luottamusta. Lisäksi jos kapteeni tai vartija on pahiksilla, ei tuosta äänestämisestä ole mitään hyötyä. Tämän vuoksi en katso, että on sen arvoista äänestää ketään vartijalle suojeltavaksi, varsinkin kun ei voi tietää toteutuisiko tämä kuitenkaan. Parempi antaa vartijan tehdä mitä hän haluaa, jos on hyvis. Silloinpa eivät pahikset voi olla kovin varmoja kuka on suojeltavana. Toki myönnetävä on, että vartija voisi noista luottamusäänen saaneista valita kenet tahansa, mutten silti koe tätä tarpeelliseksi. Parempi antaa pahisten lukea viestejä ja niistä sitten katsoa kuka voisi olla vartijan kohde, kuin että annamme vartijalla ja pahiksille hopealautasella.


Jos vartija on pahiksilla mutta kapteeni ei, on meille hyötyä siinä jos kapteeni pakottaa sitten vartijan vartioimaan äänestyksen voittajaa. Mutta tämän lisäksi hyötyä on siis myös siitä, että pelaajia kannustetaan antamaan readejaan muista pelaajista kun he äänestävät sitä mielestään hyvismäisintä.

Jos kapteeni on pahis mutta vartija ei, saa vartija pian tietää että hänelle annettiin eri käsky kuin mistä puhuttiin. Tästä ei välttämättä ole välitöntä hyötyä, mutta ei tästä kyllä mitään erityistä haittaakaan mielestäni ole, koska voisihan pahiskapteeni käskeä hyvisvartijaa ilman äänestystäkin. Ja samalla siis hyvisvartija tietäisi että meillä on pahiskapteeni, mikä voi myöhemmin olla hyödyllinen tieto. Ja edelleen olisi se hyöyt, että pelaajia rohkaistaisiin puhumaan hyvisreadeistaan ja siis muista pelaajista.

Tuo luottamusäänistä mieleisen valisteminen on minusta hyvä ainakin ekana yönä, koska se antaa sitten hyvistappajalle ja hyvisennustajalle mahdollisuudet toimia ilman pelkoa onnettomuuksista. Toki se helpottaa myös pahistappajan ja pahisennustajan toimintaa, mutta mielestäni tää on pienempi paha.

Pyramidi kirjoitti:Mursumus on nyt kirjoittanut enemmän viestejä. henkilökohtaisesti en näe eroa edellisen peliin, mutta tuohan ei nyt sano mitään.


Joo, mustakin tämä vaikuttaa samalta Mursumukselta kuin viime pelissä. Tosin pahis-Mursumuksen kansas pelaamisesta on mulla aikaa, ja silloinkin hän tuli kesken peliä sijaiseksi. Mutta mielelläni pitäisin Mursumuksen elossa, minkä vuoksi hän voisi olla hyvä kohde vartijalle. Samalle listalle lisäisin ainakin Meizin, nyt kun häneltä on tullut enemmän posteja.


Pyramidi kirjoitti:
justy kirjoitti:Tuota kommenttia kahdesta IRL-päivästä en ymmärrä. Eikös tässä pelissä ole kolmen IRL-päivän päivät, eli huomenna tiistaina lynkataan ekaa kertaa? Koska sitä oikeata aktiivisuutta sitten saa vaatia?


Materiaalia alkoi kertyä vasta 13. päivän aikana, joten arvostelu 12. päivän näennäisaktiivisuudesta on minusta aiheetonta. Toki nyt jälkikäteen katsottuna, kun katsoin taas viestien lähetysaikoja, muuttaisin tuon kommentin koskemaan ensimmäistä päivää.


Lukaisin ekat viestit uudestaan ja joo, olet ihan oikeassa. Et ollut ekana IRL-päivänä näennäisaktiivinen. Olen eri mieltä siitä, ettetkö olisi toisessa viestissäsi jo voinut halutessasi ruveta sörkkimään pelaajia, mutta se ettet tehnyt niin ei ole epäilyttävää. Jotenkin mua vaan häiritsi se miten toistuvasti puhuit siitä että pitäisi saada peliä käyntiin roolikeskustelun sijaan etkä kuitenkaan käynnistänyt itse sitä peliä. Mutta jos ei omaa kärkästä tyyliä, ei siihen tokaan viestiin mennessäsi varmaan kauheasti tarttumapintaa ollut.

Pyramidi kirjoitti:
justy kirjoitti:Jos olisit puhunut pelkistä rooleista, olisit silti epäilyttävämpi useine viesteinesi kuin joku yksittäisen viestin rooleista postannut. Mutta se mikä lisää epäilyttävyyttä on miten olet puhunut usein siitä että pitää puhua muustakin - tekemättä itse niin (viimeksi tosin lupasit tehdä niin seuraavassa viestissäsi). Ja on toki totta, että on vaikeaa aloittaa puhe jostain muusta kuin rooleista ja mekaniikasta. Mutta sitä voi rohkeasti yrittää, paitsi jos on pahis joka pelkää saavansa siitä vääränlaista huomiota, ja jolle roolipuhe sopii oikein hyvin.


Tssä on nyt minusta niin selkeä ristiriita. Jos katsot taas viestien lähetysaikoja, huomaat että olin ensimmäinen joka todella lähtee herättelemään peliä kunnolliseen keskusteluun. Jos siis olen pahis, jolle roolikeskustelu sopii oikein hyvin, miksi lähtisin kääntämään huomiota pois siitä äänestämällä sinua? Ennen minun sinulle antamaa ääntä keskustelu oli pyörinyt oikein mukavasti siinä missä sanot sen minun haluneen pitää eli roolikeskustelussa.


Mitä viestiä tarkoitat tuolla "lähtee herättelemään peliä"? Sitä jossa äänestit? Mutta noin yleisesti, pahis joka tietää että hyviksiä auttaa kunnollinen keskustelu pelaajista, voi kokea tarvetta kannustaa tätä keskustelua (koska haluaa näyttää hyvikseltä), mutta ei omaa motivaatiota itse tuottaa tätä keskustelua (koska ei oikeastaan halua että peli edistyy hyvisten toivomaan suuntaan). Samoin herättelyääni on minusta turvallisin tapa feikata hyvistä, koska sitä antaessaan ei oiekasti tarvitse kertoa mitään epäilyitä pelaajaa kohtaan. Paljon vaikeampaa (ja riskialttiimpaa) pahikselle olisi feikata pahisreadi toisesta pelaajasta ja lähteä äänestämään tätä.

Eli siis herättelyäänesi ei varsinaisesti kääntänyt huomiota pois roolikeskustelusta sinun aktiivisuutesi vuoksi, vaan siksi että muut tarttuivat perusteluihisi sille äänelle.

Pyramidi kirjoitti:Itsekin kenties listaisin tämän eroavaisuudeksi pelityyleissä. Katson, että on hyvä pohtia äänen antamisen perusteita monista näkökulmista, oli sitten pahis tai hyvis. Lisäksi pidän hyvänä tuoda esille perusteita äänelleen molemmilta kanteilta jo epäilyksiin. Lisäksi meiz maintisi viestissään "oman imagon kiillotus", joka on minusta sitä, että pitää toista lähempänä pahiksen kuin hyviksen rajaa. Kenties hermostuin liikaa tuota meizin viestistä, mutta ehkäpä se vain on pelityylissäni myös. Jos minua epäillään kun olen syytön, on myös silloin syytä olla huolestunut. Sanoisin, että kukaan ei halua, että häntä epäillään, oli sitten hyvis tai pahis.


Itse taas en koe lainkaan tarpeelliseksi hyviksenä miettiä, voisiko pahis tehdä näin kuin itse teen. Mielestäni se myös tekee sun lukemisesta vaikeaa, jos hyviksenä vältät tekoja koska pelkäät että niitä voidaan pitää pahismaisina - koska silloinhan näyttelet hyvistä vähän samaan tapaan kuin pahikset tekevät.

Ehkä toi Meizin kommentin kokeminen hyökkäyksenä voi olla selitys miksi hyviskin lähtisi tuota pohtimaan. Mutta kun samalla paljastat syysi äänelle vieden samalla mahdollisuuden saada aitoja reaktoita (jos kerrot että äänesi on reaktiotesti, eivät pahikset siihen helposti lankea), mielestäni reaktio on liian vahva siihen että joku pitää sua neutraalina.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 14.08.2018 14:32:20

Aelina kirjoitti:Eikö justyn Pyramidi ääni ole väärinkirjoitettu (pieni alkukirjain ison sijaan)?


++Pyramidi


En oo kyllä enää yhtä varma tästä äänestä. Mursumukselta tuli ihan hyvä pointti siitä että Pyramidin reaktio sopisi loukkaantuneelle hyvikselle. Toisaalta Aelinan huomio siitä että Pyramidi piti edellisessä pelissä pelinjohtamista pahismaisena ja otti nyt pelinjohtajan roolia jäi myös mieleen. Sinänsä hän kyllä kovasti vastustaa erilaisia suunnitelmia vartijan ohjailemiseksi, mikä sopii pelinjohtamisen epäilyn kanssa yksiin.

Enkä kyllä vieläkään ymmärrä Pyramidin selityksiä hänen äänensä suhteen.

1) Perustelut Meizille siitä miksi pahis ei moista ääntä antaisi = outoa. Okei, mahdollista että hän piti Meizin kommenttia kovana syytöksenä ja epäilynä ja mietti siksi pitkät perustelut. Tällainen reaktio sopii sinänsä hyvikselle tai pahikselle.

2) Perustellessaan äänestystään Pyramidi myös paljasti hakevansa reaktioita myös muista pelaajista pelkän herättelyn sijaan. Mielestäni tän kertominen ei ollut tuossa kohtaa järkevää. Miksei odottaa niitä reaktioita ja antaa Meizin kommentin olla?

3) Miksi Pyramidi kertoi että siirtää äänensä kohta pois, jos kyse oli herättelyäänestä? En siis ihmettele miksei hän päätä päivää äänestämällä hiljaista pelaajaa, vaan sitä miksi hän kertoo äänensiirrostaan ennen itse siirtoa.


Meizillä ja Pyramidilla on ihan hyvä pointti, että Pyramidin kahden ekan viestin ajoituksen vuoksi mun ei kannata tätä liikaa näennäisyysaktiivisuudesta syytellä. Mutta nyt edellisessä vastauksessaan Pyramidi haluaa kovasti krediittiä aktiivisuudestaan pelin edistämiseksi, mihin hänen ensimmäisissä viesteissään ei ole niin paljoa paukkuja, etteikö tämä vaatimus yhdessä aktiivisuustoiveiden kanssa vaikuttaisi kovasti hyviksen esittämiseltä.


Muista pelaajista Halima on jäänyt vähän mieleeni epäilyttävänä. Jokin hänen eilisissä viesteissään on häirinnyt. Täytyy lukea ne uudestaan läpi illemmalla.


PS. yksi syy miksi hyvistappajan kannattaa käyttää voimaansa tänään on se, että pelissä jossa vain osa on aktiivisa, ne aktiiviset yleensä keräävät myös kaikki epäilyt. Eli hyvistappaja: ammu ensi yönä!


PPS. Toivoisin lisää kommentteja siitä, kannattaako meidän rajoittaa vaikkapa kolmen pelaajan kopla joista vartija valitsee kohteensa tänä yönä? Näin muut erikoiskyvyt saisivat toimia rauhassa tän koplan ulkopuolella:

+ ei vahinkohuteja jos hyvisvartija
- todennäköisempiä vahinkohuteja jos pahisvartija
- pahiskykyjen käyttö helpompaa

Mielestäni tuo eka voittaa kaks tokaa, koska kuitenkin hyviksiä on enemmän, eli todennäköisempää että meillä on enemmän rooleja käytössä. Tässä skenaariossa kapteeni ei siis käskisi ketään.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 14.08.2018 14:53:12

Kerran me vieläkin keskustellaan rooleista ja yön tapahtumista, niin käydäänpä nyt nopeaa läpi (en ole kovin tarkkaavaisesti lukenut 2. sivua, mutta pääpiirteittäin selvillä). Sen jälkeen käyn viestejä läpi ja listaan pelaajia.

Mä sanon vähän myöhemmin, ketä äänestän vartijan kohteeksi. Mun mielestä me voidaan ihan hyvin pitää tällainen äänestys, ja jätän täysin vartijan kontolle, ottaako kohteekseen voittajan, äänen saaneen vai jonkun ihan muun. Toki kyseessä voi olla pahisvartija, jolloin kannattaa miettiä kapteenin käyttämistä - toki siinäkin on omat haittapuolensa.

Tappaja saa päättää henkilökohtaisesti mihin päätyy. Minä en tappaisi tänä yönä, mutta ymmärrän pointin niin tehdä.

Ennustajaa suosittelen ennustamaan. Kannattaa miettiä kohdetta. Minä valitsisin jonkun epäilyttävän, mutta kannattaa miettiä vaihtoehtoa, että täällä on pahisvartija (toisaalta kapteeni taas voisi blokata sen… paitsi jos molemmat on pahiksilla), jolloin kannattaa välttää mihinkään liian ilmiselvään ryhtymistä.

Kapteenista en vieläkään osaa sanoa juuta tai jaata. Minäkin alan kallistua suosittelemaan vartijan komentamiseen, mutta mua sotkee kamalasti se, että jompikumpi voi olla pahis, molemmat, tai ei kumpikaan. Mulla ei ajatus riitä enää tähän. Päättäkööt itse.

Jos ennustaja ja tappaja käyttää voimansa tänä yönä, huomenna voi olla jotain tietoja (tosin ne saattaa kyllä olla myös pahiksilta peräisin). Tuolla näköjään toistui vähän ajatus kapteeni komentaa vartijaa, mutta siitä oli keskustelua, joten sen kannalta jäi vähän mieleen.

Tämän enempää en tätä mieti ainakaan nyt.
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 14.08.2018 14:54:05

Snude on mysteeri. Kyse kokeneesta pelaajasta, joka ei pitkässä viestissään puhu lainkaan pelistä, pelkästään pelihistoriastaan. Tällainen aloitus on epäilyttävä, mutta eikö pahis olisi varuillaan ja yrittäisi aloittaa jotenkin hyvismäisemmin? Tästä snudelle hyvispisteitä.

(Tällainen kännykällä väliin, kun totesin että Halimalta on liian paljon viestejä kännykkäpostia varten)

//Aelina väliin.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 14.08.2018 14:55:34

Ei kai rooleista keskustelua tarvitse lopettaa, kunhan se ei ole pääosassa. Pelkistä rooleista puhuminen kun tarjoaa tosi vähän keinoja puhujan analysointiin - mutta kyllähän me halutaan että rooleista on hyötyä.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 14.08.2018 15:07:09

justy kirjoitti:Ei kai rooleista keskustelua tarvitse lopettaa, kunhan se ei ole pääosassa. Pelkistä rooleista puhuminen kun tarjoaa tosi vähän keinoja puhujan analysointiin - mutta kyllähän me halutaan että rooleista on hyötyä.

Lähinnä tässä on se, että toivon, ettei anneta liikaa vinkkejä pahiksille. Lisäksi peliä sotkee kamalasti se, että roolit voi olla kummalla vaan - suunnitelmat voi olla yhtä tyhjän kanssa. Sen takia olen asenteella, että lopulta erikoiset tekee päätökset itse, eikä pelkää poiketa päivällä jutellusta -> ei ole niin paljoa ennalta-arvattavuutta. (Tosin periaatteessa voi olla tilannekin, että pahiksilla ei ole yhtään erikoista.)

Ja mitä tulee äänestykseen. Minä kannatan sitä, että jokainen äänestää ensin ihan itsensä mukaan miettimättä muita. Sen jälkeen toivotaan, että äänet hajaantuu tarpeeksi, jolloin olisi pari, kolme, ehkä enemmänkin, ehdokasta. Näin meidän ei tarvitsisi päättää ketään ryhmää yhdessä. Toki tämän voisi tehdä myös niin, että jokainen antaa kaksi nimeä, jolloin ainakin kaksi vaihtoehtoa olisi. Sitten vartija voisi miettiä, haluaako ottaa jonkun heistä kohteekseen. Eli ei erikseen valittaisi ryhmää tai yhtä. (Jos tässä nyt oli logiikkaa kirjoitettuna.)
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 14.08.2018 15:20:25

justy kirjoitti:En oo kyllä enää yhtä varma tästä äänestä. Mursumukselta tuli ihan hyvä pointti siitä että Pyramidin reaktio sopisi loukkaantuneelle hyvikselle. Toisaalta Aelinan huomio siitä että Pyramidi piti edellisessä pelissä pelinjohtamista pahismaisena ja otti nyt pelinjohtajan roolia jäi myös mieleen. Sinänsä hän kyllä kovasti vastustaa erilaisia suunnitelmia vartijan ohjailemiseksi, mikä sopii pelinjohtamisen epäilyn kanssa yksiin.

Ajattelin kommentoida tätä pelaajalistauksessa, mutta sanotaan nyt tässäkin. Mun mielestä tyylinvaihdos nyt voi olla sitäkin, että on enemmän aikaa, tai sitten edellisessä oli tahallaan varovaisempi, koska oli kuitenkin tärkeä rooli, eli tämä tyyli voisi olla ihan vain vapautunut hyvis. 2. päivä olisi kertonut Pyramidista enemmän. Tai sitten pelinjohtaja-kommentti tuli omasta tyylistä pelata pahiksena. Eli ihan tästä yksistään en lähtisi Pyramidia pudottamaan.

(Ja äänen kanssa ei ollut tarkoitus olla pikkutarkka, sanoin vain, koska Violet oli sen laskenut.)
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 14.08.2018 15:47:05

Aelina kirjoitti:Ja mitä tulee äänestykseen. Minä kannatan sitä, että jokainen äänestää ensin ihan itsensä mukaan miettimättä muita. Sen jälkeen toivotaan, että äänet hajaantuu tarpeeksi, jolloin olisi pari, kolme, ehkä enemmänkin, ehdokasta. Näin meidän ei tarvitsisi päättää ketään ryhmää yhdessä. Toki tämän voisi tehdä myös niin, että jokainen antaa kaksi nimeä, jolloin ainakin kaksi vaihtoehtoa olisi. Sitten vartija voisi miettiä, haluaako ottaa jonkun heistä kohteekseen. Eli ei erikseen valittaisi ryhmää tai yhtä. (Jos tässä nyt oli logiikkaa kirjoitettuna.)

Olen nyt lukenut vähän muiden kommentteja läpi, ja mun idea tuossa siis olisi, että tarjottaisiin vanginvartijalle suojeltavaa, mutta ei tehtäisi puolesta mitään päätöksiä. Ja nyt jatkan lukemista.
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Pyramidi » 14.08.2018 16:01:29

Vastataanpa taas seuraaviin epäilyihin.

Halima kirjoitti:Jos kiivaasta puolustautumisesta puhutaan, niin minusta Pyramidin puolustautuminen oli huomattavasti kiivaampi kuin justyn. Tämä justyn ja Pyramidin välinen vääntö on kyllä vahvistanut mun hyviskuvaa justystä, ja huonontanut kuvaa Pyramidista.


Jos kiivas väittely on kyseessä, kuten minun ja justyn välillä, minkä vuoksi toinen osapuoli vahvistaa sinun hyvisreadeja ja toinen osapuoli huonontaa? Onko tässä kyseessä se, että haluat tehdä toisesta osapuolesta, tässä tapauksessa minusta, helpon kohteen? Jos kaksi väittelevät kiivaasti, minusta molemmat ovat hiukan epäilyttäviä.

Halima kirjoitti:Tää on kyllä ihan totta. Kiireessä kun pelaa, ei ehdi itse ajattelemaan. :/ Mutta siis joo, samaa mieltä Meizin kanssa, että vartijan kannattaa ennemmin itse vartioida jotakuta hyvismäistä (ja ennustaja ja hyvistappaja kohdistavat tekonsa pahismaisiin kun kohdistavat), jotta pahikset joutuvat miettimään kenet uskaltavat tappaa yöllä.


Aiemmin pelissä puhui pahishyvistappajan mahdollisuudesta, nyt sanoo, että hyvistappajan kannattaa kohdista tekonsa pahismaiseen. Onko Halimalla jotain sisäpiirin tietoa, että hyvistappaja erikoisuus ei ole osunut pahiksille vai miksi näin kovasti on varma, että hyvistappajan erikoisuus on hyviksillä. Eikö ihan samanlainen tilanne saataisi aikaan, jos Halima kehottaisi kapteenia käskemään jompaakumpaa/molempia kertakäyttöerikoisuuksia tähtäämään kykynsä pahismaisiin.

justy kirjoitti:Tarkoitin tuolla ekalla kohdalla sitä, että sanoit Meizille että äänesi tarkoitus oli saada reaktioita muista pelaajista. Jos tämä oli tarkoituksesi, ihmettelin että mikset vaihtanut ääntäsi jo silloin kun paljastit tuon tarkoituksen. Mutta ilmeisesti syy oli siis se, että halusit minusta reaktion eniveis?


Ehkä paljastin liian aikaisin tuon äänen tarkoituksen. Sain kuitenkin haluamani reaktion. Jos olisin poistanut äänen ennen sinun heräämistäsi, en olisi välttämättä saanut mitään. Ääni pakottaa yleensä reagoimaan vahvasti, vaikka itse reagoin vahvasti myös epäilyksiin.

justy kirjoitti:Jos kapteeni on pahis mutta vartija ei, saa vartija pian tietää että hänelle annettiin eri käsky kuin mistä puhuttiin. Tästä ei välttämättä ole välitöntä hyötyä, mutta ei tästä kyllä mitään erityistä haittaakaan mielestäni ole, koska voisihan pahiskapteeni käskeä hyvisvartijaa ilman äänestystäkin. Ja samalla siis hyvisvartija tietäisi että meillä on pahiskapteeni, mikä voi myöhemmin olla hyödyllinen tieto. Ja edelleen olisi se hyöyt, että pelaajia rohkaistaisiin puhumaan hyvisreadeistaan ja siis muista pelaajista.


Toki on hyödyllistä saada pelaajat puhumaan hyvisreadeistaan. Mutta itse en edeleenkään välitä tällaisista luottamusäänestyksistä, kun on olemassa sellainen epätodennäköinen mahdollisuus, että kapteeni ja vartijaovat molemmat pahiksia. Lisäksi tietoa pahiskapteenin olemassaolosta ei saada esille kuin vasta sitten, jos jokin erikoishahmoista uskaltaa tulla esille jo toisena päivänä.

justy kirjoitti:Eli siis herättelyäänesi ei varsinaisesti kääntänyt huomiota pois roolikeskustelusta sinun aktiivisuutesi vuoksi, vaan siksi että muut tarttuivat perusteluihisi sille äänelle.


Juuri niin. Kuten viesteistä voi havaita, pääasiassa minun äänen jälkeen keskustelu alkoi siirtymään muualle.

justy kirjoitti:Toisaalta Aelinan huomio siitä että Pyramidi piti edellisessä pelissä pelinjohtamista pahismaisena ja otti nyt pelinjohtajan roolia jäi myös mieleen. Sinänsä hän kyllä kovasti vastustaa erilaisia suunnitelmia vartijan ohjailemiseksi, mikä sopii pelinjohtamisen epäilyn kanssa yksiin.


Edellisessä pelissä pidin, totta. Mutta samalla huomasin lukiessani, vanhoja pelotopickkeja sekä myös Koiravideoita-peliä, että pelinjohtaminen juontuu aika usein ihan pelityylistä, eikä suinkaan kerro kovin paljoa siitä, että joku olisi pelaamassa pahista tai ei. Joten jätetään nämä viimepelissä sanoi tällaista-perusteet sikseen. Mielipiteet muuttuvat pelien myötä.

justy kirjoitti:1) Perustelut Meizille siitä miksi pahis ei moista ääntä antaisi = outoa. Okei, mahdollista että hän piti Meizin kommenttia kovana syytöksenä ja epäilynä ja mietti siksi pitkät perustelut. Tällainen reaktio sopii sinänsä hyvikselle tai pahikselle.

2) Perustellessaan äänestystään Pyramidi myös paljasti hakevansa reaktioita myös muista pelaajista pelkän herättelyn sijaan. Mielestäni tän kertominen ei ollut tuossa kohtaa järkevää. Miksei odottaa niitä reaktioita ja antaa Meizin kommentin olla?

3) Miksi Pyramidi kertoi että siirtää äänensä kohta pois, jos kyse oli herättelyäänestä? En siis ihmettele miksei hän päätä päivää äänestämällä hiljaista pelaajaa, vaan sitä miksi hän kertoo äänensiirrostaan ennen itse siirtoa.


1. Otin tuon meizin viestin syytöksenä, mihin vastasin sitten tuolla viestillä.

2. On totta, että paljastin tuon ääneni tarkoituksen liian aikaisin. Näin jälkikäteen katsottuna olisi ollut viisampaa olla hiljaa ja odotella sinun reaktiota, mutta en jonkun ajatuksen takia niin tehnyt. Ehkä unohdin hajamielisyyttäni tuon äänen tarkoituksen ja paljastin sen sitten toiselle, kun tätä ihmettelee.

3. Tarkoitin tuon viestin siten, että mitä tekisin äänelläni. Jälleen kerran en ajatellut, että ei olisi järkevää paljastaa tuon äänen merkitystä ja mitä sille tapahtuisi jos toinen ei herää. Se vei täysin pointin tuosta äänestä, kuten muutaat ovat nyt täällä huomautelleet.

justyn reaktiot ovat myös herättäneet nyt minussa uudelleenluettuani kuvan ihan hyviksestä. On täysin mahdollinen ajatus, että tässä taas kerran kaksi hyvistä on ajautunut tukkanuottasille, josta pahikset ovat kilvan ottamassa hyötyä. Loppujen lopuksi justyn kaikki pintit ovat olleet ihan valideja ja tällä hetkellä minulla on nyt pari uutta epäilyn kohdetta.

--justy

Halima on nyt ehdottomasti mietinnän alla. Kuten viestin alussa kirjoitin hänen äänestään, siinä on jotain omituista. Epäloogisuuksia tulee siitä, että kovin herkästi syytteli Aelinaa ja jopa äänesti tämän kapteenipuheiden vuoksi, kun taas muut samaa puhuvat jäävät rauhaan. Onko mahdollista, että valitsi Aelinan kohteekseen syystä, että muut tätä puhuvat ovat jollain tapaa hänelle tuttuja. Sitten tuo kehotus tähdätä pahismaisiin. Lisäksi minua vain häiritsee tämä kohta niin kovaa.

Halima kirjoitti:Jos se olisi jonkun muun pelaajan suusta, se saattaisi olla pahismainen, riippuen pelaajasta. Tuo, että siinä ajatellaan kapteenin olevan hyödyllinen jos kapteeni on pahis, on pahismainen ajatus, ja jos pelaaja on esim. melko kokematon, hän saattaisi pahiksena kirjoittaa huomaamattaan tällaisen pahisnäkökulmasta ajatellun kommentin ketjuun. miinan kohdalla en kuitenkaan usko, että takana on pahismotivaatiota.


Jos sama ajatus voi olla pahis tai hyvismäinen riippuen pelaajasta, eikö se silloin ole aika kehno syy äänestää. Lisäksi minua häiritsee kovasti nyt tuo, että kapteenia ei ajattelisi pahisnäkökulmasta muut kuin (kokemattomat) pahikset. Tottahan toki hyvikset myös pohtivat sitä, mitä rooli voi aiheuttaa pelin eri puolilla, koska se on lopuksi aika keskeinen osa peliä. justy ja Halima molemmat kannattavat hyvistappajan kyvyn käyttöä ensimmäisenä yönä, mikä toisaalta kielii hyvikseydestä. Tosin voi se pahistakin hyödyttää, kun hyvistappaja käyttää kykynsä ensimmäisenä yönä lynkkaamaan jonkun, koska tällöin on pienempi mahdollisuus osua pahikseen. Esimerkiksi jos kyvyn käyttää toisena yönä ja aiemmin on kuollut 3 hyvistä, on mahdollisuus osua pahikseen suurempi. Eikö tämä olisi parempi hetki kyvyn käyttöön vaarantamatta silti peliä?

Lisäksi ihmetyttää helpot hyvispointit miinalle.

Halima kirjoitti:miina ei epäilytä mua, olinko epäselvä. Sanoin, että miina voisi kirjoittaa tuon sekä hyviksenä että pahiksena, ja miina on mun keskikategorian ylimmäisenä, eli ei epäilyttävissä.


Eikö jos pelaaja voi kirjoittaa jonkun asian sekä hyviksenä että pahiskena, pitäisi pikemminkin sijoittaa pelaaja keskelle eikä suinkaan hyvispuolelle. Mikä on syy, että miina on sinusta tuon kirjoitettuun hyvis? Minusta miina on ollut neutraali, lukuunottamatta tuota outoa ääntä justylle. Nyt loppuu aikaa, palaan myöhemmin analysoimaan tätä.

Jotenkin vain tuntuu, että Halima rakentaa luottamusta justyyn ja loikkaa kelkkaan tilaisuuden tullen. Äänestää sopivan aikaisin, ettei voi syyttää suoraan selkeästä massauksesta. Näistä ja aiemmista syistä:

++Halima
Avatar
Pyramidi
Kyläläinen
 
Viestit: 228
Liittynyt: 13.11.2014 11:14:22
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 2

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 14.08.2018 16:20:45

(Jos ei ole tullut selväksi, niin mua väsyttää. Aamuheräämiset ei ole mua varten.)

Sanokaa mulle, jos en ole huomannut jotain mulle suunnattua, johon en ole vastannut. Tai jos täällä on jotain kovin epäjohdonmukaista tai tyhmää.

SNUDE111 - Edelleen hiljainen. Joku mainitsikin, että foorumipelaaminen on vaikeaa aloittelijana, ja mun mielestä se on ihan totta. Silti jotain haluaisin kuulla.

PYRAMIDI - Minä en pitäisi Pyramidia näennäisaktiivisena. Kuitenkin entisen pelin pelinjohtaja-kommentti yhdistettynä siihen, että pahiksen ei kannattaisi olla aktiivinen… mitä? (//Pyramidi kävi kommentoimassa, tämä huomattu ja ymmärrän toisaalta myös tämän.) Pelityylin muutos vieläkin mietityttää, mutta sanoinkin äsken. Voisi olla myös vapautunut hyvis. Mua tosiaan epäilyttää alkaa äänestämään perusteena edellinen peli, joten en ehkä vielä haluaisi Pyramidia lähteä pudottamaan, mutta vaivaa kuitenkin. Tulee paljon ihan asiaa, vaikka en kaikesta olekaan samaa mieltä.

MURSUMUS - Mulla ei tullut oikein mitään erikoista näistä kommenteista mieleen. Kuitenkin ihan hyviä pointteja minun mielestäni. Sanoisin vieläkin, että ihan kohtuu hyvismäinen sävy.

MIINA - (“Ihan virallisesti pahis.” :D Mua huvittaa tämä kommentti ehkä liikaa, ihan näin sivuhuomautuksena.) Mun mielestä miinan tyyli on kyllä epäilyttävä, mutta miina on aiemmin kuvaillut itseään äkkipikaiseksi ja laittavan alkuun helpolla ääniä. Paha sanoa vielä mitään, kun noin muuten ei ole paljoa kuulunut.

MEIZ - Meiziltä oli viestejä, peliteknisyyksiä ja lynkattavat ja suojeltavat. Haluaisin tosin kuulla myös muista pelaajista. En ainakaan löytänyt tällaisella ei-niin-huolellisella lukemisella pahismaisuuksia.

MARZZUU - Hiljainen.

JUSTY - Justylla taas paljon viestejä, jotka kahlasin läpi. Minä pidän justyn tyyliä pelata epäilyttävänä. Siis sitä, että justy tarttuu yhteen pelaajaan. Toisaalta viime pelin ja tämän alun perusteella olen siinä käsityksessä, että se on justyn tyyli, vaikka se olisikin hyvä tyyli myös pahikselle. Muuten nyt en mitään kamalan pahismaista ole löytänyt.

HALIMA - Okei. Viime viestissä vähän kyseenalaistin Haliman äänestysmotiiveja. Mua vieläkin vähän häiritsee se, että mä en lopulta saanut mitään kunnon selitystä, tai ainakaan justylle ei tullut tarkempaa vastausta. Mutta toisaalta ymmärrän äänen, mutta se tuntui vähän helpolta. Sitten myötäiltiin justya ja lähettiin mukaan Pyramidin äänestämiseen, kun ensin oli päädytty muita seuraten siihen, että olen vain kiireinen, ja sitten lähettiin mukana äänestämään.

Ihan tällaisella nimenpoisto taktiikalla päädyin siihen, että vähiten epäilen Meiziä ja Mursumusta.

Äänestämistä arvon vielä, koska en oikein tiedä uskallanko tällä minun panostuksen määrällä lähteä äänestämään. Lisäksi tällä hetkellä pelottaa, että kiinnitän Halimaan liikaa huomiota ihan vain sen takia, että äänesti aiemmin mua. Tavallaan toimintaa joka pisti silmään. Toisaalta epäilyttää eniten…

Hyvismäisimmästä epäilyttävimpään:
Mursumus
Meiz
justy
miina
Pyramidi
Halima

(Ei sisällä Marzzuuta, Snudea tai Jinmurua.) (Miinan ja Pyramidin järjestys on nyt vähän kysymysmerkki.)

// Pyramidi väliin, lisäsin tuonne huomautuksen
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

EdellinenSeuraava

Paluu Hautausmaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 70 vierailijaa

cron