Kapteeni käskee - laiva on kaapattu!

Pelien viimeinen lepopaikka, jonne kyläläiset kokoontuvat muistelemaan menneitä pelejä ja keskustelemaan niiden tapahtumista.

Kapteeni käskee - laiva on kaapattu!

ViestiKirjoittaja Violet » 11.08.2018 22:34:35

Kapteeni käskee

PJ: Violet
VPJ/APJ: Niacin
Pelityyppi: Kokeellinen peli
Pelaajamäärä: 10
Äänestystapa: UÄ
Pelimode: Zey

Merirosvokapteeni Jaakko Varpunen oli täysin tyytyväinen viime ryöstöretkensä saaliiseen, ja vielä tyytyväisempi saaliin jakoon. Valitettavasti kaikkia tää jako, jossa kapteeni sekä perämies veivät 80% saaliista ei oikein miellyttänyt. Laiva on jo pitkään ollutkin kapinan partaalla - selviääkö kapteenimme pelkällä kurin tiukentamisella vai onko mitään enää edes tehtävissä?

Päivä ja äänestys (UÄ):
Päivä kestää aina 3 vuorokautta.
Päivän aikana keskustellaan ja äänestetään pelitopicissa. Ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi. Muuten merkittyjä ääniä ei lasketa. Ääntään saa vaihtaa päivän aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Äänen peruminen merkitään boldattuna, mutta plussat ovat vaihtuneet miinuksiin --Nimi. Vain oikein kirjoitetut äänet lasketaan. Uutta henkilöä ei saa äänestää, ennen kuin aiempi ääni on poistettu. (Jos ette poista ensin ääntä edelliseltä henkilöltä, pelinjohtaja ei laske uutta ääntänne mukaan, vaan laskee vanhan äänen mukaan.) Äänitilanne selviää PJ:n tai APJ:n tekemistä väliaikalaskennoista.
Päivän lopuksi lynkataan se, jolla on sillä hetkellä eniten ääniä. Tasatilanteessa saman äänimäärän ensin saanut lynkataan. Jos ääniä ei ole, lynkattava arvotaan.
Viestien muokkaus on ehdottomasti kiellettyä.

Yö:
Yö kestää yhden vuorokauden. Kaikkien erikoishahmojen toivotaan laittavan nimet mahdollisimman pian yön alkamisen jälkeen. Erikoishahmot laittavat jokaiseen yöviestiinsä kaksi nimeä. Ensimmäinen on kyseisen yön kohde, seuraava varanimi. Tämä varanimi ei siis ole mikään virallinen, vaan mukana ainoastaan siltä varalta, että erikoishahmo ei jostain syystä pääse koneelle seuraavan yön aikana. Ensimmäisen yön varanimi annetaan PJ:lle pelin alussa vastaamalla hahmoviestiin.
Pelinjohtaja käyttää varanimeä vasta kun vuorokausi on umpeutunut (aiemmin vain siinä tapauksessa, että pelinjohtaja on yön alkaessa ilmoittanut, että kyseisen yön umpeutumisaika on lyhyempi). Varanimiä voidaan käyttää myös siinä tapauksessa, että erikoishahmo on ilmoittanut olevansa koko yön ajan poissa.
Mikäli varanimeäkään ei jostain syystä ole käytettävissä aamunkoittoon mennessä, kohde arvotaan.

Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Pelissä on puhepakko joka päivä. Mikäli pelaaja ei kirjoita viestiketjuun mitään koko pelipäivän aikana, hänet poistetaan pelistä. Ensisijaisesti poistetulle yritetään löytää varapelaaja, mutta mikäli varapelaajaa ei löydy, pelaaja tapetaan aamunkoitossa. Jos usealle pelaajalle tarvitaan varapelaaja eikä kaikille saada, aamulla lynkattavat antiaktiivit arvotaan.
Jos pelaaja korvataan varapelaajalla kesken päivän, säilyy pudottautuneen pelaajan ääni voimassa.
Poissaolo suojaa pelaajaa kahden pelipäivän ajan.
Pelissä ei ole äänestyspakkoja, mutta äänestämistä suositellaan vahvasti jokaisena pelipäivänä jokaiselle pelaajalle.

Pelissä on erikseen hahmot sekä roolit. Ensin arvotaan, onko pelaaja hyvis vai pahis, ja tämän jälkeen arvotaan pelaajille erikoisroolit. Erikoisroolit voivat siis mennä hyvikselle taikka pahiksille, joten niistä ei voi päätellä onko pelaaja hyvis vai pahis.

Hahmot:

Hyvät:
8 pelaajaa ovat hyviksiä, joiden tavoitteena ja voittoehtona on kylä ilman pahiksia.


Pahat:
2 pahista tuntevat toisensa ja voivat puhua keskenään yksityisviestein. Joka yö he valitsevat yhden muista pelaajista tapettavaksi ja päivällä he yrittävät esittää viatonta ja saada samalla hyvikset äänestämään jonkun viattoman kuolemaan. Pahisten tavoite on tappaa niin monta hyvistä, että pahiksia on saman verran tai enemmistö kylässä.

Roolit

1 Kapteeni, joka voi päivisin käskeä, miten muut erikoisroolit käyttävät kykyjään. Kapteeni ei tiedä, ketkä omaavat minkäkin roolin, hän ei esimerkiksi käske viestissään pelaaja X suojelemaan jotakuta, vaan hän käskee suojelijaa suojelemaan toista pelaajaa. Käskyn saanut pelaaja voi joko toteuttaa käskyn, tai jättää sen toteuttamatta yön aikana. Kapteeni saa tiedon siitä, että suostuttiinko käskyyn vai ei. Jos käskystä kieltäytyy, ei käsketty hahmo voi käyttää kykyään yön aikana. Kapteeni voi myös olla antamatta käskyä, jolloin erikoishahmo voi käyttää kykyään oman harkintansa mukaan. Kapteeni ei saa tietää kyvyn käyttäjän tuloksia, esim. hän ei saa ennustustuloksia itselleen. Kaikki kykyyn liittyvä viestien lähettely tehdään PJ:n kautta. Käskyt tulisi lähettää edeltävänä päivänä, ja kapteeni saa tiedon käskyjen noudattamisesta seuraavan päivän aluksi.

1 Kertakäyttöinen hyvistappaja, joka voi kerran pelin aikana tappaa yöllä valitsemansa pelaajan.

1 Kertakäyttöinen ennustaja, joka voi kerran pelin aikana tarkastaa toisen pelaajan roolin. Saa selville, onko pelaaja hyvis vai pahis, sekä onko pelaaja erikoisrooli.

1 vainoharhainen vartija, joka valitsee öisin itselleen kohteen, jota vartioi. Kaikki henkilöt, jotka yön aikana lähestyvät kyseistä henkilöä kuolevat vartijan toimesta. Vartija voi päättää, ettei vartioi ketään, tosin kapteenin tulee aina antaa henkilöön kohdistuva käsky. Vartija ei voi vartioida itseään eikä samaa henkilöä peräkkäisinä öinä.

Voittaminen:
Hyvikset voittavat, kun kaikki pahikset ovat kuolleet.
Pahikset voittavat, kun heitä on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä.

Osallistujat:

Meiz
Marzzuu
Halima (2. päivä, vartija, pahis)
justy (1. yö, hyvisennustaja, hyvis)
Pyramidi (1. päivä, hyvistappaja, hyvis)
miina (4. päivä, tavallinen hyvis)
Mursumus (3. yö, tavallinen hyvis)
Aelina (2. yö, tavallinen hyvis)
Snude111
Jinmuru (3. Päivä, kapteeni, hyvis)

Varalla:
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Violet » 11.08.2018 23:00:01

Jaakko Varpunen yritti kovasti saada kompassian toimimaan. Näky kapteenista kamppailemassa yksinkertaisten navigointilaitteiden kanssa ei ollut omiaan nostamaan miehistön moraalia.'

Päivä alkaa nyt, ja päättyy 14.8. klo 22.00! Kapteeni lähettää tätä ennen minulle nimilistan. Muita päiväkykyjä pelissä ei ole.

Puhepakko suorittamatta: Kaikki

Poissaolot: Jinmuru (15.8.)
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Pyramidi » 11.08.2018 23:27:38

Hyvää iltaa kaikille pelaajille, niin uusille kuin vanhoille. Mukava nähdä uusia tuttavuuksia ja toivottavasti peli tulee sujumaan mukavasti itse kullekin.

Roolilista on mielenkiintoinen ja varmasti se tulee määrittelemään puheenaiheet huomiseksi. Mutta toivottavasti puhe ei mene pelkkään roolilistaan vaan päästään ihan kunnon materiaaliin pelaajista.

Pääasiallinen sisältö tähän viestiin on vain ilmoittaa, että hereillä ollaan.
Avatar
Pyramidi
Kyläläinen
 
Viestit: 228
Liittynyt: 13.11.2014 11:14:22
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 2

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 11.08.2018 23:29:08

Hyvää *valitseaika* kaikille, pikainen hereilläoloviesti ennen kuin tämä käskee itsensä nukkumaan. Öh, vielä ei ole paljoa mistä puhua, joten yritän tarkoituksella aikaansaada puhetta :)

Tässä pelissä on joitain elementtejä, joiden kohdalla olen rehellisesti sanoen pihalla kuin lumiukko, mutta katsotaan mitä edessä odottaa.
// Hyvää iltaa Pyramidi! :)
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 12.08.2018 07:05:47

Oho, luulin pelin alkavan nyt illalla...

Lähinnä tulin sanomaan, että huonompaan ajankohtaan ei olisi voinut tulla, kun tänään pitää käyttää koiraa päivystyksessä ja huomenna olen koulussa (ja koiran harrastuksessa... Saapa nähdä) aamusta iltaan ja tiistaina lähes sama juttu. :(

Raivaan tilaa minne saan, mutta en todellakaan ole niin aktiivinen, kuin viime pelissä.
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Meiz » 12.08.2018 07:33:24

Huomenta kaikille :) Oletko snude pelannut aiemmin mafiaa? Entä mikä Marzzuuta hämmentää erityisesti tässä pelissä?

Mitä pitäisitte parhaana strategiana kapteenille, mikäli rooli on osunut hyvikselle?
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Halima » 12.08.2018 09:32:31

Hei kaikki!

Mä kans luulin että tää peli alkais vasta tänään illalla, enkä ollut ees käynyt läpi uudistettua roolilistaa. :D Nyt luin aloitusviestin ja tähän mennessä tulleet viestit, eli eiköhän tässä suunnilleen kartalla olla kuitenkin.

Rupesin jo tekemään ensimmäistä listaa mua ennen heränneistä, mutta sitten huomasin että kirjoitan jokaisen kohdalle että ihan ok aloitus ja rooli voi olla mitä tahansa ja pyyhin turhan tekstini pois. Ehkä odotellaan vielä hetki ennen ekaa listausta! :D
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Halima » 12.08.2018 09:38:28

Niin ja tuohon Meizin kapteenikysymykseen, hmm.

Varmaan ainakin kannattaa varmistaa ettei vainoharhainen vartija vartioi sellaista pelaajaa, jota sinä yönä ennustetaan tai hyvistapetaan. (Hassua muuten että roolin nimi on hyvistappaja, kun käsittääkseni sekin rooli kuitenkin on voinut osua pahikselle ollen näin ollen pahis-hyvistappaja :D ). Hyvistappajan tappoa ehkä kannattaa käyttää sellaiseen pelaajaan, jota vastaan yleinen mielipide on, eli joka todennäköisesti tulisi lynkatuksi seuraavana päivänä kuitenkin. Ennustus kannattaa mun mielestä käyttää joko ekana tai tokana yönä, jotta ehditään käyttää se ennen kuin ennustaja kuolee, kohde on kinkkisempi eikä sitä välttämättä kannata julkisesti keskustella.

Nää mun mietinnät on nyt tässä parissa minuutissa mietitty, eli varmasti on jotain jäänyt huomiotta, mutta tästä varmaan voidaan aloittaa tämä roolikeskustelu. :)
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 12.08.2018 13:58:08

Meiz kirjoitti:Huomenta kaikille :) Oletko snude pelannut aiemmin mafiaa? Entä mikä Marzzuuta hämmentää erityisesti tässä pelissä?

Mitä pitäisitte parhaana strategiana kapteenille, mikäli rooli on osunut hyvikselle?

Minä olen Marzzuun tavoin hieman pihalla noista rooleista. Ja se johtuu ihan siitä, että en ollenkaan osaa hahmottaa, miten niitä kannattaisi käyttää.

Mä sanoisin, että kukin käyttäköön voimiaan haluamallaan tavalla, mutta toivottavasti ennustus tapahtuu heti alkuun. Hyvistappajan jättäisin ihan loppuun, koska hyvistappajasta voi olla haittaakin, mutta hyvistappaja päättäköön asian itse. Vartijan kannattaa miettiä, käyttääkö voimiaan vai ei. Ehkä hyvismäiseen pelaajaan, kun muiden ei kannata sinne osoitella (=suojelijaa ei ole)? Ja kapteeni... Mä en yhtään hahmota miten tuota roolia kannattaa käyttää. Käytännössä jos kapteeni on hyvis ja on vahva tunne, voihan noita ennustajaa ja tappajaa tarvittaessa käskeä, mutta jos kaksi viimeistä on hyviksiä ja kapteeni ei, kapteenin käsky menee pahisten pussiin. Jos nuo kaksi on pahiksia, kapteenin jopa kannattaa käskeä ja... Häh? Oon niin pihalla.

Jokainen tehkööt kuten haluaa. Hyviskapteenina sörkkisin, kuka suostuu tekemään ja mitä.

Jos joku tulee juuri ennen yötä esiin, suosittelisin miettimään, kannattaako äänen kohdetta vaihtaa. Roolit kun voi olla kenellä tahansa.

Pyramidin kanssa oon samaa mieltä, että toivottavasti päästään juttelemaan pelaajista, kunhan kaikki heräilee ja jotain aihetta tulee. Puolet on hereillä (ja Jinmuru ilmeisesti herää 2. päivään).

// Sen verran ot, että koiralla ei hätää, joten ma ja ti illat menee harrastuksissa.
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Pyramidi » 12.08.2018 15:13:10

Mukavaa nähdä, että puolet on jo herännyt tälle päivälle.

Alustavasti katson, että meillä on aikaa pahiksen kiinnisaamiseen kolme päivää, sen jälkeen neljännen päivän alussa jäljellä on vain 4 jolloin pahikset voittavat. Tämä silä oletuksella, että tappoja ei ole kuin pahiksilta tulevat. Mutta kun ottaa huomioon vainoharhaisen vartijan, hyvistappajan ja sen, että suojelijaa ei ole, voi käydä, että aika loppuu nopeasti kesken. Toisaalta vainoharhainen vartija ei voi osua muihin kuin pahiksiin, olettaen että kertakäyttöroolit säästävät kykyjään.

Halima kirjoitti:(Hassua muuten että roolin nimi on hyvistappaja, kun käsittääkseni sekin rooli kuitenkin on voinut osua pahikselle ollen näin ollen pahis-hyvistappaja :D ).
. Halimalla on hyvä pointti koskien rooleja. Nuo arvotut roolit pahisten puolella voivat helposti tuottaa peliin suurta vaikeutta.

Roolit ovat minusta erittäin mielenkiintoisia. Kapteenin vaikutus peliin on vähän niin ja näin riippuen siitä totellaanko häntä. Ennustuksen voisi käyttää nopeastikin, koska se tuo peliin joka tapauksessa kaksi varmaa hyvistä, joka helpottaa pahisjahtia. Hyvällä tähtäyksellä ennustaja saa pois toisen pahiksen, jolloin peli helpottuu suuresti. Toisaalta ennustukseen ei voi luottaa kovin paljoa, koska on aina mahdollista, että rooli oli pahiksilla ja tällöin mennään kohti tappiota. Tappo taas on erittäin kaksipiippuinen. Periaatteessa tappo tuo varmasti pelaajan, jonka rooli tiedetään ja jonka viestejä voidaan sitten tulkita helpommin, koska pelaajan puoli tiedetään. Toisaalta se vie pelin nopeammin kohti pahisten voittoa, jos tappaa hyviksen kriittisissä paikoissa kohti pelin loppua. Pahisten puolella tappo tuo kaksi yötappoa, jolloin peli muuttuu hyvin vaikeaksi. Toisaalta jos kapteeni on pahisten puolella ja aina käskee hyvistappajan tähtäämään hyviksiin käy hyvin helposti niin, että hyvisten puolelle sattuneet roolit eivät voi käyttää kykyjään sabotoimamatta omaa puoltaan tai menettävät mahdollisuuden käyttää kykyään koko pelin ajaksi. Tästä tuli nyt roolipuhetta, jolla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä koska entiset olettamukset kun rooleja tuodaan esille eivät päde kun pahiksella voi hyvin olla tuo rooli. Näin ollen on kaikkein järkevintä vain luottaa päiväänestyksiin ja jättää erikoisroolit rauhaan ja olla asettamatta mitään toivoa siihen, että erikoisten esilletulo tekisi pelistä helpomman. Aionkin siksi suhtautua peliin, kuten mihin tahansa 10 pelaajaan juonariin, jossa ei ole erikoisia.

Toivottavasti loputkin nyt heräisivät, jotta saisi kunnollista keskustelua aikaan.
Avatar
Pyramidi
Kyläläinen
 
Viestit: 228
Liittynyt: 13.11.2014 11:14:22
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 2

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja miina » 12.08.2018 15:27:53

Oon huomannu pelin alun mutta tänään on kiireistä.

En ymmärtää miten kapteeni toimii ja miks? Onko se enemmänkin hyödyllinenjos se on pahis?
Avatar
miina
Kyläläinen
 
Viestit: 928
Liittynyt: 27.05.2017 20:39:37
Palkinnot: 7

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 12.08.2018 15:31:24

miina kirjoitti:Oon huomannu pelin alun mutta tänään on kiireistä.

En ymmärtää miten kapteeni toimii ja miks? Onko se enemmänkin hyödyllinenjos se on pahis?

Riippuu kenen puolelle hyödyllinen. Mun mielestä se on pahiksille hyödyllinen, jos se on pahis. Mun on vaikea nähdä sitä missään tilanteessa hyviksille erityisen hyödyllisenä. Paitsi ehkä tilanteessa, jossa sattuu komentamaan pahiksille sattunutta hahmoa.
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Snude111 » 12.08.2018 17:01:25

Meiz kirjoitti:Huomenta kaikille :) Oletko snude pelannut aiemmin mafiaa?


Olenhan minä pelannut, tosin lähinnä paljon yksinkertaisempia versioita. En ole myöskään pelannut koskaan netissä, ainoastaan samassa paikassa porukalla. Pari vuotta sitten pelasimme tätä luokan kanssa todella paljon, tosin siinä tuli hieman ongelmia:
1.Kyseisessä porukassa paljastui yksi todella hyvä puhuja(en ollut minä), jonka pahikset halusivat aina eliminoida heti, ellei hän kuulunut niihin. (Onko tätä ilmiöitä muuten ollut täällä?)
2.Muutamat henkilöt, jotka tässä porukassa toimivat usein vetäjinä, halusivat jostain syystä poistaa lähes kaikki tavalliset hyvikset(ja käyttämässämme versiossa pahis oli erikoisrooli), perusteluna roolin tylsyys. Onhan se tylsä rooli, mutta peliteknisesti tärkeä.
Ja käyttämässämme versiossa erikoisrooleja olivat pahikset, kylähullu(niin kuin tämän pelin hyvistappaja, mutta ei kertakäyttöinen ja toimi omana joukkueenaan) sekä lääkäri(uudelleen nimetty suojelija) ja poliisi(uudelleen nimetty ei-kertakäyttöinen ennustaja).

Lisäksi kun olin tänä kesänä protuleirillä, niin siellä pelattiin myös yksi peli, jossa oli sitten käytössä enemmän erityisrooleja:
-kaikki luokan kanssa pelatut erikoisroolit olivat mukana(tosin pahiksista eli mafiasta yksi oli johtaja, joka päätti aina kohteen ja hänen kuoltuaan mafiasta tuli demokratia, lisäksi poliisi oli nimetty etsiväksi)
-tämän version poliisi laittoi joka yö yhden ihmisen selliin, jolloin häneen ei voinut tehdä mitään toimintoa
-rakkauden jumala ja rakastavaiset(rakkauden jumala valitsi rakastavaiset, joista toisen kuollessa myös toinen kuoli, kaikilla oli myös toinen rooli)
-pikkutyttö(voi kurkkia yön aikana(ei tietenkään toimi nettipelissä), mutta jos joku tappaja huomaa, joutuu lähes varmasti hänen kohteeksi)
-pizzakuski(kuljettaa pizzan jollekin, peliteknisesti täysin turha)

Tämä peli kesti noin 45 minuuttia, kun luokan kanssa pelaamani pelit ovat olleet aina alle puolen tunnin pelejä. Tämä johtui pelaajien suuresta määrästä(17, kun luokkani peleissä pidimme 12:ta ylärajana eikä oltu paljoa sen yläpuolella) ja siitä, että kylähullu tapettiin ensimmäisenä yönä. Hänen murhansa ei edes onnistunut lääkärin onnistuttua pelastamaan tämän kohde. Itse asiassa myöhemmin selvisi, että kohde oli ollut toinen kahdesta henkiin jääneestä pahiksesta(ja pelasimme viidellä pahiksella)). Olisi siis muuttanut peliä aika paljon... Toinen hyvin muistamani tapaus oli ensimmäinen luokan kanssa pelattu peli, joka päättyi siihen kun viimeinen jäljellä ollut pahis ja kylähullu tappoivat yön aikana toinen toisensa.

Siinä oli vähän kokemuksiani tässä pelissä. Nyt tosiaan ensimmäistä kertaa netissä.

Miksiköhän muuten selitin nuo kaikki roolit, kun eivätköhän kaikki täällä tiedä ne?
Snude111
Kyläläinen
 
Viestit: 2
Liittynyt: 08.08.2018 20:36:09

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 12.08.2018 18:14:48

Meiz, olen huomannut sun kysymyksen, lähinnä muakin hämmensi toi kapteenin rooli, nyt olen ehkä vähän viisaampi. :)
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 12.08.2018 18:21:52

(Törkeä ot alkaa: Elina, saako kysyä minkärotuinen koira? Ite olen korvia myöten koirien ystävä♡) Törkeä ot loppuu)
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja miina » 12.08.2018 19:12:33

Aelina, just tuota samaa tarkotin kapteenista että harvemmin hyvikselle hyötyä.
Avatar
miina
Kyläläinen
 
Viestit: 928
Liittynyt: 27.05.2017 20:39:37
Palkinnot: 7

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Meiz » 12.08.2018 20:16:33

Jeps, itse sanoisin ettei hyviskapteenin kannata antaa käskyjä (mikä on harmi kun kyseessä aika mielenkiintoinen rooli). Lähinnä sen takia että erikoisten on melko vaikea päätellä mikäli käskyt pelaisivatkin pahisten pussiin, ja jos käskyä vastaan haluaisi kapinoida niin kyky ei toimikaan ollenkaan. Pahimmillaan tässä vain jarruteltaisiin hyvisroolien toimintaa. Ehkä jossain loppupelin skenaariossa roolista voisi olla jotain hyötyä, vaikken sitä nyt suoraan keksikään :) Hyvis-vartijan taasen kannattaisi mielestäni käyttää roolia joka yö suojeluun.
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 12.08.2018 21:42:03

Tekisi mieli sanoa jotain pelaajista, mutta en tämän perusteella vielä saa oikein mitään irti. Pahemmin epäilyksiä ei ole tullut. Huomenna aamulla yritän lukea tarkemmin, ellen käytä aikaani johonkin oikeasti hyödylliseen...

Tällain uutena pelaajana tosi vaikea alkaa puhumaan alussa mistään - jossain kohtaa sitä materiaalia kuitenkin tulee lisää.

(//Lisää (törkeää) ot:a: Bichon frise uros, 7,5 kk. Tyhmänrohkea, kuten yleinen luonteenkuvaus on, joten ilmeisesti sai venähdyksen jalkaansa. :D)
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Pyramidi » 13.08.2018 00:56:35

Ihan mukavaa aktiivisuutta tullut, mutta lisää kaivattaisiin. Toivoisin, että vielä heräämättömät pelaajat saapuisivat jotakin kommentoimaan.
Pelikeskustelu on selkeästi pyörinyt roolilistan puimisessa ja eri skenaarioiden pohitimisessa, kuten itsekin tein, mutta eiköhän se ole jo käsitelty kyllin hyvin ja siirrytään varsinaiseen puuhaan ja keskusteluun.

Aelina kirjoitti:Tekisi mieli sanoa jotain pelaajista, mutta en tämän perusteella vielä saa oikein mitään irti.


Ymmärrän, että haluat sanoa pelaajista jotain mieltä ylentävää ja mukavan pitkää kuten viime pelissä, mutta tätähän ne alut ovat. Pienistä epäilyksistä ei kuitenkaan minusta kannata vaieta, koska epäilyjen tuonti esille (vaikkaheikkojen perustelemattomien) tuo kuitenkin peliin lisää materiaalia, jolloin peli kulkee eteenpäin. Muuten puhe Aelinalla ollut kuten muillakin roolikeskustelua. Yksi Aelinan roolikeskustelusta tosin nosti minulle kysymysmerkin.

Aelina kirjoitti:Hyviskapteenina sörkkisin, kuka suostuu tekemään ja mitä.


Miksi sörkkisit hyviskapteenina, mitä toinen suostuu tekemään ja mitä ei. Koska rooleista kaksi on kertakäyttöisiä, ei tästä ole paljoa hyötyä. Ainoa kehen tämä vaikuttaisi todennäköisesti on vartija. Jos vartija taas on pahisten puolella, ei hyviskapteenin käskyn totteleminen millään tavoin vaikuta peliin. Kaikkein hyvismäisin kapteeni antaisi minusta toisten tehdä mitä haluavat, koska toisen käskeminen toimimaan vasten tahtoa johtaa vain siihen ettei rooli toimi yöllä. Sanoisin siksi loppuvedoksi, että hyviksille ei ole hyötyä kapteenista, pahiksille on.

Meizin kaksi viestiä koskivat vahvasti kapteenin roolin vaikutuksia peliin ja kyseli muiden mielipiteitä tästä aiheesta. On ihan oikeassa siinä, ettei kapteenista ole juurikaan hyötyä hyviksille.

Halima kirjoitti:Rupesin jo tekemään ensimmäistä listaa mua ennen heränneistä, mutta sitten huomasin että kirjoitan jokaisen kohdalle että ihan ok aloitus ja rooli voi olla mitä tahansa ja pyyhin turhan tekstini pois. Ehkä odotellaan vielä hetki ennen ekaa listausta! :D


Ihan mielenkiintoinen tapa aloittaa peli suoralla listauksella toisten aloituksista. Olen samaa mieltä ettei tuo ollenkaan vaikuta, kun jokaisella on tuossa vaiheessa vain heräämisviesti. Kysymykseksi tulee se, että minkä vuoksi ajattelit aloittaa peliä listauksella? Tuntuu siltä, että tuollainen listaus voisi olla pahikselle helppo tapaa osoittaa aktiivisuutta ja vaikuttaa edistävän peliä, kun todellisuudessa listaus ei sano mitään. Tästä voisi antaa pientä hyvisvibaa Halimalle, koska tunnistaa ettei tuollainen listaus auta mitään. Toisaalta pahis voisi yhtä hyvin kirjoittaa tuon näyttääkseen, ettei halua postata materiaalia, joka ei edistä peliä. Seurailen kiinnolla Haliman seuraavia viestejä.

Marzzuun aloitus ollut kenties tyypillistä hänelle ottaen huomioon viime pelin. Heräysviesti, ihmettely kapteenista ja sitten offtopiccia. Odottelen lisää.

miinan viestit ollut myös yksinkertaisia. Odotellaan lisää.

Snuden viesti koski omia kokemuksiaan. Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että miten ensimmäinen päivä yleensä sujuu livemafiassa?

Kerta heräämiset puuttuvat vielä kahdelta paikalla olijalta, kannustetaan siihen. ++justy
Avatar
Pyramidi
Kyläläinen
 
Viestit: 228
Liittynyt: 13.11.2014 11:14:22
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 2

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Mursumus » 13.08.2018 03:04:18

Mursu on herännyt.

Meiz kirjoitti:Mitä pitäisitte parhaana strategiana kapteenille, mikäli rooli on osunut hyvikselle?


Aluksi ei missään nimessä mitään käskyjä ennustajalle tai hyvistappajalle. Ennustusta en varmaan ylipäätänsä suosittelisi käskemään, koska hyvisennustajalle tilanne on sitten hankala, eikä se häiritse pahisennustajaa yleensä lainkaan sillä käskyn kohteen pitäisi osua pahikseen tai henkilöön, jota pahikset ei missään nimessä usko erikoisrooliksi. Hyvistappajan käskeminen vaikuttaa siltä, että loppupelissä siitä voisi saada hyötyä, mutta alussa ei.

Yksi, mitä voisi harkita, on käskeä vainoharhainen vartija suojelemaan yleisesti hyvismäisenä pidettyä pelaajaa sellaisessa tapauksessa, jossa jotakuta henkilöä pidetään selkeästi muita hyvismäisempänä. Hyvisvartijalle tämä ei aiheuta ongelmia, ja tällöin pahisvartijan pitää joko totella kapteenia ja tappaa joku vähemmän hyvismäisenä pidetty tai kieltäytyä ja tappaa pelaaja kumminkin, jolloin vartijan tiedetään olevan pahis. Tässä pitää olla varovainen, sillä lynkkauksen jälkeinen roolinpaljastus voi muuttaa tilannetta merkittävästi ja kapteenin pitää lähettää komento ennen tätä. Tämä on myös hyvä idea vain silloin, jos joku on selkeästi hyvismäisin, koska muuten tilanne on ongelmallinen vartijalle.

Jos lasken oikein vielä tähän aikaan, niin pahiksilla on noin 33% mahdollisuus olla saamatta erikoisrooleja, 52% mahdollisuus saada 1 erikoisrooli ja noin 15% saada 2 erikoisroolia, ja jonkun tietyn yksittäisen erikoisroolin saaminen on noin 20%. Siinä mielessä kapteeniin luottaminen on varmaan järkevämpää kuin ei minkään tekeminen, jos kapteenin kohde on järkevä ja jos tälle komennolle keksii hyvismotivaation (esim. Pahishyvistappaja voisi lopettaa pelin, minkä vuoksi kapteeni tekee komennon). Tämä ei kuitenkaan toivottavasti ole oleellista vielä hetkeen sillä meillä on toivottavasti hyviskapteeni joka ei puutu asioihin.

Pyramidin viimeisimmästä viestistä tuli hyvismäinen sävy. Puhuu siitä, miten alussa pienistä epäilyistä pitää rakentaa keskusteluja ja toimii sen mukaisesti.

Aelinalla mielenkiintoinen mielipiteen muutos kapteenista. Aluksi valmis sörkkimään hyviskapteenina, sitten sanookin hyviskapteenia hyödyttömäksi.

Muuten ei vielä muodostuneita mielipiteitä.

Ennustajan käyttäminen ekana yönä on varmaan järkevää, koska vartijan uhka antaa ennustajan sekä ennustetun varmaan elää jonkin aikaa. Hyvistappajan täytyy varoa, ettei vahingossa luo tilannetta, jossa on pakko lynkata pahis tai hyvitään, päivää aikaisemmin.
Mursumus Walruski, the self-proclaimed walrus king
Avatar
Mursumus
Kyläläinen
 
Viestit: 63
Liittynyt: 23.05.2017 16:38:08

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Snude111 » 13.08.2018 07:11:23

Pyramidi kirjoitti:Snuden viesti koski omia kokemuksiaan. Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että miten ensimmäinen päivä yleensä sujuu livemafiassa?


Kaikki pelaamani pelit on aloitettu yöstä, jolloin peliin tulee heti enemmän vauhtia.
Snude111
Kyläläinen
 
Viestit: 2
Liittynyt: 08.08.2018 20:36:09

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Aelina » 13.08.2018 07:23:40

Pyramidi kirjoitti:Ymmärrän, että haluat sanoa pelaajista jotain mieltä ylentävää ja mukavan pitkää kuten viime pelissä, mutta tätähän ne alut ovat. Pienistä epäilyksistä ei kuitenkaan minusta kannata vaieta, koska epäilyjen tuonti esille (vaikkaheikkojen perustelemattomien) tuo kuitenkin peliin lisää materiaalia, jolloin peli kulkee eteenpäin.


Hah, juuri näin. :D Lähinnä olen huono repimään epäilyjä näin alussa.

Pyramidi kirjoitti:Miksi sörkkisit hyviskapteenina, mitä toinen suostuu tekemään ja mitä ei. Koska rooleista kaksi on kertakäyttöisiä, ei tästä ole paljoa hyötyä. Ainoa kehen tämä vaikuttaisi todennäköisesti on vartija. Jos vartija taas on pahisten puolella, ei hyviskapteenin käskyn totteleminen millään tavoin vaikuta peliin. Kaikkein hyvismäisin kapteeni antaisi minusta toisten tehdä mitä haluavat, koska toisen käskeminen toimimaan vasten tahtoa johtaa vain siihen ettei rooli toimi yöllä. Sanoisin siksi loppuvedoksi, että hyviksille ei ole hyötyä kapteenista, pahiksille on.


Ajatukseni oli tuossa vaiheessa, että voisikohan tuota jollain tavalla käyttää hyviskapteenina selvittämään, että onko muut erikoisroolit hyviksiä (koska eihän esim pahiskaverin ennustamisesta ole hyötyä). Seuraavassa viestissä mietin enemmän, ja tajusin paremmin, ettei se toimi, koska tietenkään muut roolit ei tiedä, kannattaako kapteenia totella vai ei. Toki se mitä sanoinkin, eli hyviskapteeni saisi pahiserikoisten roolit toimimattomaksi, mutta roolien tietämättömyys on haitta, jolloin niin suurta hyötyä ei tule.
Avatar
Aelina
Kyläläinen
 
Viestit: 1005
Liittynyt: 14.06.2018 12:18:04
Paikkakunta: Oulu
Kotiyhteisö: Finfanfun
Palkinnot: 1

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Meiz » 13.08.2018 08:53:31

Mursumus kirjoitti:Yksi, mitä voisi harkita, on käskeä vainoharhainen vartija suojelemaan yleisesti hyvismäisenä pidettyä pelaajaa sellaisessa tapauksessa, jossa jotakuta henkilöä pidetään selkeästi muita hyvismäisempänä. Hyvisvartijalle tämä ei aiheuta ongelmia, ja tällöin pahisvartijan pitää joko totella kapteenia ja tappaa joku vähemmän hyvismäisenä pidetty tai kieltäytyä ja tappaa pelaaja kumminkin, jolloin vartijan tiedetään olevan pahis. Tässä pitää olla varovainen, sillä lynkkauksen jälkeinen roolinpaljastus voi muuttaa tilannetta merkittävästi ja kapteenin pitää lähettää komento ennen tätä. Tämä on myös hyvä idea vain silloin, jos joku on selkeästi hyvismäisin, koska muuten tilanne on ongelmallinen vartijalle.

Vaikka tämä idea toimisikin pahis-vartijaa vastaan, ongelmana on se ettei hyvisversio tiedä kapteenin motivaatioita. En siis sanoisi etteikö käskyt aiheuta hyvisvartijalle ongelmia. Jos kapteeni onkin osunut pahiksille, voisivat pahikset rampauttaa vartijan kokonaan pois pelistä käskyttämällä "hyvismäisin motiivein", koska he silti tietäisivät tasan tarkkaan ketä vartija suojelee öisin. Kaikista paras vaihtoehto olisi antaa myös vartijalle vapaat kädet ja siten varmistaa ettei pahiksilla ole mitään keinoja vaikuttaa hyvisvartijan yötoimiin.

Mursumus kirjoitti:Pyramidin viimeisimmästä viestistä tuli hyvismäinen sävy. Puhuu siitä, miten alussa pienistä epäilyistä pitää rakentaa keskusteluja ja toimii sen mukaisesti.

Sain itse vahvan neutraalin tunteen Pyramidin aloitusviesteistä, vaikka hänen agendalla ajetaankin eteenpäin hyvisten peliä. justyn äänestyksen en näe vaikuttavan mitenkään pelin kulkuun, vaan kyseessä on vain helppo keino olla aktiivinen. Ehkä siis jollain tapaa tuo ääni vaikuttaa enemmän oman imagon kiillottamiselta.

Mursumusia olisin valmis äänestämään tuon kapteenipohdiskelun perusteella. Vaikka kyseessä onkin uusi rooli, kuvittelisin hyviksen huomioineen ajatuksen jonka yllä esitin hänelle. Sen sijaan tuntuu ettei tuota pohdintaa ole ajateltu loppuun asti hyviksen näkökulmasta.

Snuden osalta olen hieman pettynyt, ettei kumpikaan viesteistä ole koskenut nyt käynnissä olevaa peliä.
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Pyramidi » 13.08.2018 13:37:58

Meiz kirjoitti:Sain itse vahvan neutraalin tunteen Pyramidin aloitusviesteistä, vaikka hänen agendalla ajetaankin eteenpäin hyvisten peliä. justyn äänestyksen en näe vaikuttavan mitenkään pelin kulkuun, vaan kyseessä on vain helppo keino olla aktiivinen. Ehkä siis jollain tapaa tuo ääni vaikuttaa enemmän oman imagon kiillottamiselta.


Toki ääni antiaktiiviselle voi olla jollain tapaa helppo tapa olla aktiivinen, mutta toisaalta sillä haetaan mahdollista reaktiota miten muut suhtautuvat tällaiseen ääneen, joka tulee pienillä perusteluilla. Itse ajattelen, että pahis jättää tällaiset perustelemattomat herätysäänet antamatta, koska
1. usein hiljainen peli pienellä porukalla hyödyttää pahiksia
2. äänien antaminen pelin alussa väistämättä tuo sen antaneen pelaajan valokeilaan.

Toki kaiken voi tulkita käänteispsykologisesti, että se on merkki pahikseudesta, mutta tällöin palataan taas tähän soutaa huopaa-tyyliseen keskusteluun.

Meiz kirjoitti:Mursumusia olisin valmis äänestämään tuon kapteenipohdiskelun perusteella. Vaikka kyseessä onkin uusi rooli, kuvittelisin hyviksen huomioineen ajatuksen jonka yllä esitin hänelle. Sen sijaan tuntuu ettei tuota pohdintaa ole ajateltu loppuun asti hyviksen näkökulmasta.


Minusta ketään ei ole järkevää äänestää roolipohdintojen perusteella, ellei oikeasti ole muita viitteitä tähän. Tuosta Mursumuksen ajatuksesta, jota lainasit viestissäsi, sanoisin tuossa tulleen esille yksi harvoja tilanteita, joissa hyviskapteeni voi olla hyödyllinen. Mutta ongelmaksi tulee, että tuon jälkeen tietää vain jonkun erikoisroolin olevan pahiksilla, pelaajasta sen takana ei ole tietoakaan. Hyviskapteeni minusta antaisi vartijan suojella sitä pelaajaa, jota pitää kaikkein hyvismäisempänä.

Snude111 kirjoitti:Kaikki pelaamani pelit on aloitettu yöstä, jolloin peliin tulee heti enemmän vauhtia.


Tämä varmasti tuo vauhtia peliin livetilanteessa, mutta miten toisit peliin vauhtia nyt foorumilla pelatessa?

Sitten lopuksi omat viimeiset roolipohdiskeluni. Hyviksillä kapteeni ei voi suuremmin vaikuttaa peliin, koska ei tiedä yksinkertaisesti mikä erikoishahmoista on hyvisten puolella ja mikä erikoishahmoista. Fakta on, että kapteeni pahiksilla rampauttaa hyvisten puolen erikoishahmot. Ennustaja pahiksilla mahdollisesti antaa heille yden erikoishahmon tiedon. Kertakäyttötappaja pahiksilla lisää yhden yötapon. Vartija pahiksilla varmistaa ettei yötapoissa olem itään uhkaa. Kenties hyviskapteeni voisi estää pahishyvistappajan toisen tapon käskemällä tappaa toisen pahiksista, mutta tämä menee jo liian epätodennäköiseksi pohdinnaksi.

Tämän jälkeen alankin siirtymään pelaajiin, kuten totetin jo aiemmin, kaikkein parhainta tapa hyvikselle pelata peli on olla välittämättä noista erikoishahmoista. Tämä vain vaatisi sen, että muutkin tulisivat juttelemaan mietteitään toisten viesteistä. Jos justy ei ala heräilemään pian, saatan kuitenkin siirtää äänen hänestä sellaiselle, josta haluan kuulla lisää.
Avatar
Pyramidi
Kyläläinen
 
Viestit: 228
Liittynyt: 13.11.2014 11:14:22
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 2

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 13.08.2018 18:03:17

Meiz kirjoitti:
Mursumus kirjoitti:Yksi, mitä voisi harkita, on käskeä vainoharhainen vartija suojelemaan yleisesti hyvismäisenä pidettyä pelaajaa sellaisessa tapauksessa, jossa jotakuta henkilöä pidetään selkeästi muita hyvismäisempänä. Hyvisvartijalle tämä ei aiheuta ongelmia, ja tällöin pahisvartijan pitää joko totella kapteenia ja tappaa joku vähemmän hyvismäisenä pidetty tai kieltäytyä ja tappaa pelaaja kumminkin, jolloin vartijan tiedetään olevan pahis. Tässä pitää olla varovainen, sillä lynkkauksen jälkeinen roolinpaljastus voi muuttaa tilannetta merkittävästi ja kapteenin pitää lähettää komento ennen tätä. Tämä on myös hyvä idea vain silloin, jos joku on selkeästi hyvismäisin, koska muuten tilanne on ongelmallinen vartijalle.

Vaikka tämä idea toimisikin pahis-vartijaa vastaan, ongelmana on se ettei hyvisversio tiedä kapteenin motivaatioita. En siis sanoisi etteikö käskyt aiheuta hyvisvartijalle ongelmia. Jos kapteeni onkin osunut pahiksille, voisivat pahikset rampauttaa vartijan kokonaan pois pelistä käskyttämällä "hyvismäisin motiivein", koska he silti tietäisivät tasan tarkkaan ketä vartija suojelee öisin. Kaikista paras vaihtoehto olisi antaa myös vartijalle vapaat kädet ja siten varmistaa ettei pahiksilla ole mitään keinoja vaikuttaa hyvisvartijan yötoimiin.


Kolmas vaihtoehto olisi että äänestetään siitä, ketä kapteenin tulee käskeä vartijaa vartioimaan. Näin ei oltaisi kapteenin mielivallan alaisina, vaan demokratian (mielivallan) alaisina. Plus saataisiin tietoa siitä ketä pelaajat pitävät hyvismäisimpänä ja miksi.

Meiz kirjoitti:Mursumusia olisin valmis äänestämään tuon kapteenipohdiskelun perusteella. Vaikka kyseessä onkin uusi rooli, kuvittelisin hyviksen huomioineen ajatuksen jonka yllä esitin hänelle. Sen sijaan tuntuu ettei tuota pohdintaa ole ajateltu loppuun asti hyviksen näkökulmasta.


Eikös Mursumus sanonut että kapteenin kohde olisi "yleisesti hyviksenä pidetty" - eikä siis yksittäisen pahiskapteenin mielivaltainen kohde. Olen samaa mieltä ettei Mursumuksen ajatus ollut loppuunviety, mutta en pitäisi sitä mitenkään pahismaisen keskeneräisenä.


Pyramidi kirjoitti:
Meiz kirjoitti:Sain itse vahvan neutraalin tunteen Pyramidin aloitusviesteistä, vaikka hänen agendalla ajetaankin eteenpäin hyvisten peliä. justyn äänestyksen en näe vaikuttavan mitenkään pelin kulkuun, vaan kyseessä on vain helppo keino olla aktiivinen. Ehkä siis jollain tapaa tuo ääni vaikuttaa enemmän oman imagon kiillottamiselta.


Toki ääni antiaktiiviselle voi olla jollain tapaa helppo tapa olla aktiivinen, mutta toisaalta sillä haetaan mahdollista reaktiota miten muut suhtautuvat tällaiseen ääneen, joka tulee pienillä perusteluilla. Itse ajattelen, että pahis jättää tällaiset perustelemattomat herätysäänet antamatta, koska
1. usein hiljainen peli pienellä porukalla hyödyttää pahiksia
2. äänien antaminen pelin alussa väistämättä tuo sen antaneen pelaajan valokeilaan.

Toki kaiken voi tulkita käänteispsykologisesti, että se on merkki pahikseudesta, mutta tällöin palataan taas tähän soutaa huopaa-tyyliseen keskusteluun.


Hämmentävää pohdintaa Pyramidilta. Ymmärrän kyllä siis äänen reaktioiden kalasteluna, tosin silloinkin voisi kuvitella että niitä reaktioita hakee vähän aktiivisemmin. Mutta tuo kaksiosainen pohdinta siitä miksi pahis ei äänestäisi näin on outo. Miksi hyviksen pitäisi miettiä miksi pahis ei antaisi ääntä jonka hyvis antoi? Hyvishän tietää että hänen motivaationsa on hyvismotivaatio (eli se reaktionhaku).

Pyramidi kirjoitti:Tämän jälkeen alankin siirtymään pelaajiin, kuten totetin jo aiemmin, kaikkein parhainta tapa hyvikselle pelata peli on olla välittämättä noista erikoishahmoista. Tämä vain vaatisi sen, että muutkin tulisivat juttelemaan mietteitään toisten viesteistä. Jos justy ei ala heräilemään pian, saatan kuitenkin siirtää äänen hänestä sellaiselle, josta haluan kuulla lisää.


Pyramidin peli tähän mennessä on ollut kovin näennäisaktiivista. Lähes jokainen viesti on alkanut toiveella että väki heräisi. Sen lisäksi on usein (ainakin kahdesti) tullut toteamus että ei kannata keskittyä liikaa rooleihin, vaan on puhuttava pelaajista. Ja silti 90 % Pyramidin omasta puheesta on sitä roolipuhetta (jonka perusteella ei muuten hänen mukaansa kannata epäillä ketään). Kovin turvallista aktiivisuutta.

Tuo kommentti äänensiirrosta on myös outo. Jos en herää, saatat siirtää äänen. Jos herään, et ilmeisesti välttämättä siirrä ääntä? EIkös sun äänen tarkoitus ollut nähdä mitä reaktioita se herättää muissa pelaajissa? Kun olet jo paljastanut sen motivaatiosi, on äänesi vähän vanhentunut.

(sori kärkäs sävy, kirjoittelen tätä aikamoisessa kiireessä... työt alkoivat perjantaina ja seuraava viikko ainakin lie aika hektistä).
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 13.08.2018 18:07:05

Okei, eli mun mielestäni yksi varteenotettava tapa käyttää tän pelin erikoisuuksia on vaatia kapteenia käskemään vartijaa vartioimaan konsensushyvistämme. Eli joka päivä äänestettäisiin kuka on hyvismäisin, ja vartija vartioisi tätä. Ajatuksia tästä?

Oma suojeluääneni menisi Mursumukselle. Mielestäni hän postissaan pohti mekaniikkaa hyvismäisesti. Meizin peliviesti oli muuten hyvismäinen (hän oikeasti alkoi analysoida pelaajia), mutta olin hänen kanssaan sen verran eri mieltä, etten häntä uskalla vielä hyviksenä pitää. Mun mielestä siis Mursumuksen ajatukset ovat olleet hyvismäisiä, ja Pyramidin peli pahismaista, ei neutraalia.

++pyramidi

Näennäisaktiivisuutta, ja outoa ajatuksenjuoksua omien motiiviensa pohdinnassa (miksi hyvis pohtisi miksei pahiksena ajattelisi niin kuin ajatteli). Myös hänen äänestykseen liittyvät ajatuksensa eivät tunnu loogisilta hyvisajatuksilta.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Pyramidi » 13.08.2018 19:47:40

justy kirjoitti:Tuo kommentti äänensiirrosta on myös outo. Jos en herää, saatat siirtää äänen. Jos herään, et ilmeisesti välttämättä siirrä ääntä? EIkös sun äänen tarkoitus ollut nähdä mitä reaktioita se herättää muissa pelaajissa? Kun olet jo paljastanut sen motivaatiosi, on äänesi vähän vanhentunut.


Syy sille, miksi olisin siirtänyt äänen vaikka et olisi herännyt, on yksinkertaisesti se etten halua lynkata ketään sen vuoksi ettei hän sano sanaakaan. Haluan aina kuulla ennen äänestystä sentään jotain asiaa äänen saaneelta henkilöltä. Koska antiaktiivisesta on vaikea sanoa mitään puoleen tai toiseen, katson että voisi olla parempi äänestää sellaista joka viestien pohjalta epäilyttää, kuin sellaista joka ei jostain syystä kirjoita ja josta siten ei ole mitään materiaalia. Toivon, että tämä ajatus tuli nyt ilmi.

justy kirjoitti:Meizin peliviesti oli muuten hyvismäinen (hän oikeasti alkoi analysoida pelaajia), mutta olin hänen kanssaan sen verran eri mieltä, etten häntä uskalla vielä hyviksenä pitää.


Itse en nähnyt Meizin peliviestissä kovin syvällistä analysointia, vaikka sanoi haluavansa vain kuulla lisää Snudesta ja piti mursumuksen pohdintaa roolista pahismaisena. Lisäksi mainitsi minut neutraalina. Itse sanoisin tuota vibojen tuomiseksi ilmi, en suinkaan analysoimiseksi.

Sitten justy antaa erittäin helposti hyvisviban mursumukselle, jolta ei ole tullut kuin yksi viesti, jossa pohti suurelta osin rooleja ja sitten pari kommenttia pelaajista.

justy kirjoitti:Pyramidin peli tähän mennessä on ollut kovin näennäisaktiivista. Lähes jokainen viesti on alkanut toiveella että väki heräisi. Sen lisäksi on usein (ainakin kahdesti) tullut toteamus että ei kannata keskittyä liikaa rooleihin, vaan on puhuttava pelaajista. Ja silti 90 % Pyramidin omasta puheesta on sitä roolipuhetta (jonka perusteella ei muuten hänen mukaansa kannata epäillä ketään). Kovin turvallista aktiivisuutta.


Koska kukaan muukaan ei puhu muusta kuin rooleista, katsoin parhaimmaksi osallistua hieman tähän roolikeskusteluun. Kun saatavilla ei ole mitään todellista materiaalia kuin vasta nyt, silloin on toki helppoa näyttää olevan aktiivinen postailemalla syvällisiä roolipohdintoja usein. Mutta samaan voin todeta sen, että miten muuten voit olla aktiivinen kuin postailemalla roolikommentteja, kun kukaan muu ei ole muuta pohtinutkaan kuin rooleja. Tuo peruste, että 90% viesteistäni on ollut roolipohdintaa, kun pätee moniin muihinkin tässä pelissä. Arvaan, että syy minkä vuoksi tartuin tähän on yksinkertaisesti siinä, että minulla on useampi kuin kolme viestiä tullut peliin. Muutenkin justy tuntuu lähtevän nyt erittäin kiivaalla äänensävyllä peliin, äänestää minua sen perusteella, että olen näennäiaktiivi, kun peliä on kulunut kaksi irlpäivää. Kenties kannattaisi odottaa vielä pari päivää, jotta voi nähdä kuka on oikeasti näennäisaktiivinen. Ja on vaikea olla hyvällä tavalla aktiivinen, kun suurin osa viesteistä peliin on lyhyitä, vailla sisältöä olevia viestejä. Ja tämä riittää syyksi lähteä jahtaamaan sitten toista.

justy kirjoitti:Myös hänen äänestykseen liittyvät ajatuksensa eivät tunnu loogisilta hyvisajatuksilta.


Viitsitkö sitten kertoa, millä tavoin ajatukseni eivät ole loogisia hyvisajatuksia. Tuo pohdintani oli tarkotiettu meizille vastaukseksi siitä, miksi äänestin sinua. Tarkoitin noilla perusteilla syitä siihen, että minkä vuoksi ääneni ei mielestäni ollut tuolloin hyvisimagon kiillottelua. Taitavasti jätit tuon meizin alkuperäisen viestin mainitsematta, johon tuo pohdintani oli vastaus. Itse ajattelen myös, että koska juonarissa kukaan ei tunne sinun roolia kuin pahis ja sinä itse, on hyvä valottaa äänen antamisen perusteita molemmista näkökulmista.

Justy aloitti epäilemällä minua, olemalla hyvin kiivas ja hyökkäämällä suoraan suorastaan hämmästyttävällä kiihkeydellä antamaani ääntä kohtaan, joten tämä selvästi mietyttää minua. Omituisen kiihkeä viesti tuntuu vain olevan outo tuohon paikkaan. Huolestunut pahis ei pidä äänestä, jonka on saanut? Toki hyviskään ei pidä, mutta en silti odottaisi hyviksen hyökkäävän noin rajusti äänen antajaa kohtaan. Tämän vuoksi herättelyääneni jääköön voimaan vielä vähän aikaa.
Avatar
Pyramidi
Kyläläinen
 
Viestit: 228
Liittynyt: 13.11.2014 11:14:22
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 2

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Halima » 13.08.2018 20:15:01

Aelina kirjoitti:Hyviskapteenina sörkkisin, kuka suostuu tekemään ja mitä.

Tää on kyllä varsin kulmiakohotuttava kommentti. Viime pelissä Aelina oli todella selvästi hyvismäinen heti pelin alusta alkaen, ja nyt tämmöistä? Epäilyttää heti alkuun. Myöhemmässä viestissä selittelyn makua.

++Aelina

miina kirjoitti:En ymmärtää miten kapteeni toimii ja miks? Onko se enemmänkin hyödyllinenjos se on pahis?

Tää on kans tosi kummallinen kommentti, mutta toisaalta ottaen huomioon että se on miina, saatan ymmärtää. Voi siis olla yhtä lailla hyvis- kuin pahismiinan suusta.

Snude kirjoitti hirmu pitkästi sanoakseen pelistä - ei mitään. Mielipiteesi tästä pelistä, kiitos?

Pyramidi kirjoitti:Kysymykseksi tulee se, että minkä vuoksi ajattelit aloittaa peliä listauksella?

Mulla oli eilen aamulla aikaa ja ois ollut kiva kirjoitella enemmänkin, mutta ei ollut mitään kirjoitettavaa. Nyt kun kirjoitettavaa olisi, on taas töitä ja elämää.

Mursumusin viestiä lukiessani huomasin hymiseväni hyväksyvästi. Samaa mieltä roolipohdinnoista ja viesti tuntui hyviksen kirjoittamalta.

Meizin viestistä myös sain tosi hyvismäisen fiiliksen. Samaa mieltä Pyramidin aloituksesta, ja tosiaan heräämättömän pelaajan äänestys on vähän turhaa. Mursumusista olen tosin eri mieltä kuin Meiz, kuten yllä olevasta kappaleesta voi ehkä huomata.

justyn avausviestistä myös hyvismäinen kuva, mutta justyn kohdalla se ei vielä tarkoita että justy olisi välttämättä hyvis. Plussan puolella kuitenkin nyt.

justy kirjoitti:Okei, eli mun mielestäni yksi varteenotettava tapa käyttää tän pelin erikoisuuksia on vaatia kapteenia käskemään vartijaa vartioimaan konsensushyvistämme. Eli joka päivä äänestettäisiin kuka on hyvismäisin, ja vartija vartioisi tätä. Ajatuksia tästä?

Tosi hyvä ajatus, kannatan! Tässä vaiheessa peliä mun suojeluääni menee Meizille. Mietin kans Mursumusta, mutta jotenkin Meizin viestin sävy oli parempi.

**********************

Ja koska musta tuntuu että ylläoleva oli lyhyitä kommentteja sieltä täältä, laitan vielä selvyydeksi mun listan pelaajista kategorioittain. Olkaapa hyvät!
Hyvismäiset:
Meiz
Mursumus
justy

Keskikasti
miina
Marzzuu
Snude111
Jinmuru
Pyramidi

Pahismaiset
Aelina

Joo myönnän, mulla on paha pahisvaje. :D No ehkä tää tästä, alkupelissä onkin kyllä ehkä tärkeämpää löytää ne hyvikset joukosta.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja Halima » 13.08.2018 20:20:18

Pyramidi kirjoitti:Syy sille, miksi olisin siirtänyt äänen vaikka et olisi herännyt, on yksinkertaisesti se etten halua lynkata ketään sen vuoksi ettei hän sano sanaakaan. Haluan aina kuulla ennen äänestystä sentään jotain asiaa äänen saaneelta henkilöltä. Koska antiaktiivisesta on vaikea sanoa mitään puoleen tai toiseen, katson että voisi olla parempi äänestää sellaista joka viestien pohjalta epäilyttää, kuin sellaista joka ei jostain syystä kirjoita ja josta siten ei ole mitään materiaalia. Toivon, että tämä ajatus tuli nyt ilmi.

Mutta sittenhän ei ole mitään hyötyä alun perinkään äänestää heräämätöntä? Vai missaanko nyt jonkun pointin? Tällä hetkellä alkaa vaikuttaa kyllä kovasti siltä, että halusit vaan päästä olemaan ensimmäinen äänestänyt ja vakuuttaa näin kaikki aktiivisuudestasi ja samalla myös hyvismäisyydestäsi?
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kapteeni käskee

ViestiKirjoittaja justy » 13.08.2018 20:50:18

Pyramidi kirjoitti:
justy kirjoitti:Tuo kommentti äänensiirrosta on myös outo. Jos en herää, saatat siirtää äänen. Jos herään, et ilmeisesti välttämättä siirrä ääntä? EIkös sun äänen tarkoitus ollut nähdä mitä reaktioita se herättää muissa pelaajissa? Kun olet jo paljastanut sen motivaatiosi, on äänesi vähän vanhentunut.


Syy sille, miksi olisin siirtänyt äänen vaikka et olisi herännyt, on yksinkertaisesti se etten halua lynkata ketään sen vuoksi ettei hän sano sanaakaan. Haluan aina kuulla ennen äänestystä sentään jotain asiaa äänen saaneelta henkilöltä. Koska antiaktiivisesta on vaikea sanoa mitään puoleen tai toiseen, katson että voisi olla parempi äänestää sellaista joka viestien pohjalta epäilyttää, kuin sellaista joka ei jostain syystä kirjoita ja josta siten ei ole mitään materiaalia. Toivon, että tämä ajatus tuli nyt ilmi.


Olen samaa mieltä että heräämättömien lynkkaaminen ei ole toivottavaa. Mua hämää äänessäsi siis se, että:
1) Jos äänesi oli yritys saada muista pelaajista reaktioita, mikset vaihtanut ääntäsi paljastettuasi tämän? Mitä toivoit vielä äänen saavuttavan?
2) Jos äänesi oli tarkoitus herätellä mua, miksi kerroit että vaihdat äänesi kohta vaikken heräisikään?


Pyramidi kirjoitti:
justy kirjoitti:Meizin peliviesti oli muuten hyvismäinen (hän oikeasti alkoi analysoida pelaajia), mutta olin hänen kanssaan sen verran eri mieltä, etten häntä uskalla vielä hyviksenä pitää.


Itse en nähnyt Meizin peliviestissä kovin syvällistä analysointia, vaikka sanoi haluavansa vain kuulla lisää Snudesta ja piti mursumuksen pohdintaa roolista pahismaisena. Lisäksi mainitsi minut neutraalina. Itse sanoisin tuota vibojen tuomiseksi ilmi, en suinkaan analysoimiseksi.


En mäkään siinä syvällistä analysointia nähnyt. En kutsuisi hänen kommenttejaan pelkiksi viboiksikaan, viboista mulle tulee lähinnä mieleen sellaiset "hymiö heräämisviestin lopussa epäilyttää" -kommentit. Mutta kutsui Meizin kommentteja viboiksi tai analyysiksi, ainakin hän keskittyi oleelliseen, eli pelaajiin.

Pyramidi kirjoitti:Sitten justy antaa erittäin helposti hyvisviban mursumukselle, jolta ei ole tullut kuin yksi viesti, jossa pohti suurelta osin rooleja ja sitten pari kommenttia pelaajista.


Mitä mieltä itse olet Mursumuksesta? Onko joku muu hyvismäisempi? Haluaisitko että valitsemme jonkun suojelijan kohteeksi yhdessä?

Pyramidi kirjoitti:
justy kirjoitti:Pyramidin peli tähän mennessä on ollut kovin näennäisaktiivista. Lähes jokainen viesti on alkanut toiveella että väki heräisi. Sen lisäksi on usein (ainakin kahdesti) tullut toteamus että ei kannata keskittyä liikaa rooleihin, vaan on puhuttava pelaajista. Ja silti 90 % Pyramidin omasta puheesta on sitä roolipuhetta (jonka perusteella ei muuten hänen mukaansa kannata epäillä ketään). Kovin turvallista aktiivisuutta.


Koska kukaan muukaan ei puhu muusta kuin rooleista, katsoin parhaimmaksi osallistua hieman tähän roolikeskusteluun. Kun saatavilla ei ole mitään todellista materiaalia kuin vasta nyt, silloin on toki helppoa näyttää olevan aktiivinen postailemalla syvällisiä roolipohdintoja usein. Mutta samaan voin todeta sen, että miten muuten voit olla aktiivinen kuin postailemalla roolikommentteja, kun kukaan muu ei ole muuta pohtinutkaan kuin rooleja. Tuo peruste, että 90% viesteistäni on ollut roolipohdintaa, kun pätee moniin muihinkin tässä pelissä. Arvaan, että syy minkä vuoksi tartuin tähän on yksinkertaisesti siinä, että minulla on useampi kuin kolme viestiä tullut peliin. Muutenkin justy tuntuu lähtevän nyt erittäin kiivaalla äänensävyllä peliin, äänestää minua sen perusteella, että olen näennäiaktiivi, kun peliä on kulunut kaksi irlpäivää. Kenties kannattaisi odottaa vielä pari päivää, jotta voi nähdä kuka on oikeasti näennäisaktiivinen. Ja on vaikea olla hyvällä tavalla aktiivinen, kun suurin osa viesteistä peliin on lyhyitä, vailla sisältöä olevia viestejä. Ja tämä riittää syyksi lähteä jahtaamaan sitten toista.


Jos olisit puhunut pelkistä rooleista, olisit silti epäilyttävämpi useine viesteinesi kuin joku yksittäisen viestin rooleista postannut. Mutta se mikä lisää epäilyttävyyttä on miten olet puhunut usein siitä että pitää puhua muustakin - tekemättä itse niin (viimeksi tosin lupasit tehdä niin seuraavassa viestissäsi). Ja on toki totta, että on vaikeaa aloittaa puhe jostain muusta kuin rooleista ja mekaniikasta. Mutta sitä voi rohkeasti yrittää, paitsi jos on pahis joka pelkää saavansa siitä vääränlaista huomiota, ja jolle roolipuhe sopii oikein hyvin.

Tuota kommenttia kahdesta IRL-päivästä en ymmärrä. Eikös tässä pelissä ole kolmen IRL-päivän päivät, eli huomenna tiistaina lynkataan ekaa kertaa? Koska sitä oikeata aktiivisuutta sitten saa vaatia?

Pyramidi kirjoitti:
justy kirjoitti:Myös hänen äänestykseen liittyvät ajatuksensa eivät tunnu loogisilta hyvisajatuksilta.


Viitsitkö sitten kertoa, millä tavoin ajatukseni eivät ole loogisia hyvisajatuksia. Tuo pohdintani oli tarkotiettu meizille vastaukseksi siitä, miksi äänestin sinua. Tarkoitin noilla perusteilla syitä siihen, että minkä vuoksi ääneni ei mielestäni ollut tuolloin hyvisimagon kiillottelua. Taitavasti jätit tuon meizin alkuperäisen viestin mainitsematta, johon tuo pohdintani oli vastaus. Itse ajattelen myös, että koska juonarissa kukaan ei tunne sinun roolia kuin pahis ja sinä itse, on hyvä valottaa äänen antamisen perusteita molemmista näkökulmista.


Yritin kertoa, ilmeisesti epäonnistuin. Pahoittelut.

Mua siis häiritsi ristiriita toimintasi ja olettamani hyvistoiminnan välillä. Oletan, että jos hyvis-Pyramidi äänesti saadakseen reaktioita/herätelläkseen, riittäisi hänelle kertoa tämä motiivi kun joku ihmettelee syitä. Silloin ei tarvitsi alkaa analysoida miksi pahis ei antaisi tällaista ääntä, kun hyvis-Pyramidilla ei olisi mitään syytä pohtia onko hänen äänelleen mahdollisia pahismotivaatioita. Mutta ehkä tää on vain ero pelityyleissämme, koska mun mielestä nimenomaan hyviksellä ei ole mitään syytä pohtia äänensä antamisen perusteita molemmista näkökulmista. Riittää että hänelle on ääneensä hyvä syy pahisjahtimielessä.

Sen sijaan pahis-Pyramidin täytyy pohtia ennen äänen antoaan, miten hän perustelee äänensä, ja vaikuttaako se ääni pahismaiselta. Tällöin on paljon loogisempaa kehitellä perusteluita sille miksi pahis ei moista ääntä antaisi, jos joku vaikka häntä syyttäisi pahisäänestä.

Jos Meiz olisi äänestänyt sua kuultuaan syysi äänelle ja sanonut että on pahismaista äänestää jotakuta saadakseen reaktioita, voisin ehkä ymmärtää tuon reaktiosi paremmin. Nyt Meiz piti sua kuitenkin neutraalina, joten en oikein osaa nähdä hyvisken menevän tuollaisiin mielenliikkeisiin kuin sinä menit.

Toivottavasti tämä selvensi.

Pyramidi kirjoitti:Justy aloitti epäilemällä minua, olemalla hyvin kiivas ja hyökkäämällä suoraan suorastaan hämmästyttävällä kiihkeydellä antamaani ääntä kohtaan, joten tämä selvästi mietyttää minua. Omituisen kiihkeä viesti tuntuu vain olevan outo tuohon paikkaan. Huolestunut pahis ei pidä äänestä, jonka on saanut? Toki hyviskään ei pidä, mutta en silti odottaisi hyviksen hyökkäävän noin rajusti äänen antajaa kohtaan. Tämän vuoksi herättelyääneni jääköön voimaan vielä vähän aikaa.


Ei sinun tätä tarvitse uskoa, mutta ääneni perustui epäilyttävään pelaamiseesi, ei siihen että äänestit minua. Mutta silti: mikä minua pahiksena tässä tilanteessa äänessäsi siis huolettaisi? Olet itse sanonut että vaihdat äänesi jos en tee mitään. Mitä vaaraa äänestäsi siis olisi pahikselle? Miksi sitä vastaan pitäisi hyökätä?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Seuraava

Paluu Hautausmaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa

cron