PJ: Jinmuru
VPJ/APJ: Zey
Pelimode: Zey
Pelityyppi: erikoispeli
Pelaajamäärä: 7
Äänestyssysteemi: ToS-äänestyssysteemi
Luethan säännöt erittäin tarkasti! Tämä peli on Kylän mittapuulla erikoinen (osa pelin säännöistä on jopa ristiriidassa Kylän yleisten pelisääntöjen kanssa). Peli perustuu Town of Salem -peliin. Peliä on kuitenkin muokattu foorumille sopivammaksi, eli vaikka ToS olisikin sinulle tuttu, lue säännöt silti.
Roolilista ja paljon muutakin on muuttunut ilmoittautumisvaiheesta, katsele tarkkaan!
Uusi kylä, uudet kujeet.
Salemin tuhon jälkeen ainoat selviytyjämme jatkoivat matkaansa. Teloittajamme tarina ei jatkunut enää hurjasti pidemmälle, sillä eihän sarjamurhaajamme nyt kuitenkaan voinut jättää todistajia jälkeensä, vaikka he olivatkin toimineet lähes samalla puolella. Mutta voimme seurata edelleen hurmaavaa sarjamurhaajaamme, joka on löytänyt uuden kohteen.
Mutta miksi kaikki tuntuu niin tutulta ja menneisyys niin hämärältä?
***
Sarjamurhaajamme aloitti pelinsä asettumalla aloilleen ja tarjoamalla psykiatrisia palveluitaan väsyneille kyläläisille, niin kuin ennenkin.
Muutaman kuukauden kuluttua James Bondin ruumis löydettiin kodistaan. James oli kyläläinen, josta kaikki tuntuivat pitävän. Sarjamurhaajamme oli ymmärtänyt, että hän oli saapunut muutama vuosi sitten, mutta kukaan ei tiennyt miksi. Nyt se kuitenkin selvisi: hänen talostaan löytyi salaisia dokumentteja, joissa puhuttiin kylässä toimivasta mafiasta.
Mielenkiintoista.
Päivä ja äänestys:
Päivä kestää kolme vuorokautta. Päivän aikana keskustellaan ja äänestetään pelitopicissa. Ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi. Muuten merkittyjä ääniä ei lasketa. Ääntään saa vaihtaa päivän aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Äänen peruminen merkitään boldattuna, mutta plussat ovat vaihtuneet miinuksiin: --Nimi. Vain oikein kirjoitetut äänet lasketaan. Uutta henkilöä ei saa äänestää, ennen kuin aiempi ääni on poistettu. (Jos ette poista ensin ääntä edelliseltä henkilöltä, pelinjohtaja ei laske uutta ääntänne mukaan, vaan laskee vanhan äänen mukaan.) Äänitilanne selviää PJ:n tai APJ:n tekemistä väliaikalaskennoista. Itseään ei voi äänestää.
Ensimmäisenä päivänä ei voi äänestää tai lynkata ketään.
Päivän aluksi julistetaan kuolleet, heidän roolinsa sekä heidät tappaneet roolit.
Päivän lopuksi lynkataan se, jolla on yli puolet äänistä. Kun pelaajia on esimerkiksi 7, lynkkaamiseen vaaditaan 4 ääntä, kun pelaajia on 4, vaaditaan 3 ääntä ja niin edelleen. Muistakaa puolustautua ajoissa, älkääkä epäröikö tuoda roolianne esiin, jos saatte ääniä. Tässä pelissä ei kannata pihdata tietojaan tai hahmoaan. Jos kukaan ei saa yli puolta äänistä, päivällä ei lynkata ketään ja siirrytään yöhön.
Vanginvartijalla on toiminto, jota käytetään päivän aikana. Sitä käytetään samalla tavalla kuin yötoimintojakin, eli lähettämällä yksityisviestiä PJ:lle PJ:n luomaan viestiketjuun. Päivätoimintoja voi käyttää päivällä mihin aikaan tahansa, ja mieltään voi muuttaa niin monta kertaa kuin tahtoo.
Kylän tavoista poiketen lynkatun pelaajan roolin julistamisen jälkeen on poikkeuksellisesti vielä tunti aikaa päivää, jolloin pelaajat voivat vielä keskustella ja päivätoimintoja käyttävät pelaajat voivat vielä miettiä valintaansa. Yön saapuminen julistetaan erikseen.
Viestien muokkaus on ehdottomasti kiellettyä.
Yö:
Yö kestää kaksi vuorokautta. Suurin osa hahmoista toimii yöllä. Yönimet sekä muut toiminnot (testamentit ja tappoviestit) vaaditaan aina tuntia ennen yön päättymistä, jotta PJ:llä on tarpeeksi aikaa prosessoida kaikki yöllä tapahtuva. Mieltään voi muuttaa sitä ennen niin monesti kuin tahtoo.
Jos yönimeä ei ilmoiteta tai toimintoa ei käytetä, mitään ei tapahdu. Mikään yötoiminto ei ole pakollinen, esimerkiksi mafian tai Sarjamurhaajan ei ole pakko tappaa joka yö. Tässä pelissä ei voi ilmoittaa varanimiä.
Yötoimintojen tulokset näkyvät vasta yön päätyttyä.
Yöllä on seuraavat mahdollisuudet keskustella:
1. Mafia voi jutella keskenään PJ:n luomassa keskustelussa.
2. Vanginvartija voi jutella vangitsemalleen pelaajalle (PJ luo viestiketjun, jossa on vangitun lisäksi Vanginvartijan salatili). Kun pelaaja on vankilassa, hän ei voi tehdä mitään muuta: ei omia yötoimintojaan tai (mafian tapauksessa) jutella muun mafian kanssa!
Kukaan ei voi perustaa yöllä omaa viestiketjua, eikä käyttää edellisten öiden keskusteluja. Kaikki keskustelut avaa PJ huijausten välttämiseksi.
Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Pelissä on äänestyspakon sijaan puhepakko joka toinen pelipäivä. Jos pelaaja ei puhu vähintään joka toinen pelipäivä tai poistuu pelistä, etsitään varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy seuraavaan aamuun mennessä, pelaaja kuolee aamuviestissä. Jos pelaaja korvataan varapelaajalla kesken päivän, säilyy pudottautuneen pelaajan ääni voimassa.
Poissaolot ilmoitetaan normaalisti, ja ne suojelevat puhepakolta. Poissaolo suojaa pelaajaa, jos tämä on paikalla enintään yhden vuorokauden. Ilmoitetun poissaolon kierrokset vähennetään välistä. Siis esim. jos henkilö ei ole puhunut kierroksella 1 ja on kierroksen 2 poissa, hänen täytyy puhua kierroksella 3 tai hän lentää pelistä ulos sen päivän iltana. Ilmoitettu poissaolo suojelee enintään 2 peräkkäisen kierroksen ajan.
Town of Salemille ominaisia piirteitä
1. Kuoleman jälkeen: Kuolleet pelaajat voivat keskustella keskenään PJ:n luomissa viestiketjuissa. Kuolleet voivat keskustella pelistä päivisin ja öisin.
2. Testamentit: Testamentti sisältää pelaajan viimeiset sanat, ja sellaisen voi tehdä jokainen pelaaja. Testamentti lähetetään PJ:lle yksityisviestillä. Testamentti tulee näkyville pelaajan kuoltua joko yöllä tai lynkkauksen jälkeen. Testamenttia voidaan kysyä myös pelin aikana todisteeksi pelaajan roolista. Siksi mafialle sekä Narrille voi olla suotuisaa pitää yllä valetestamenttia. Testamenttia voi käyttää monin eri tavoin (vaikkapa sitten sen oikean testamentin kirjoittamiseen tai yleiseen trollaamiseen), mutta hyödyllisin käyttötapa on merkitä hahmossa saadut tiedot sekä omat toimintansa ylös. Yön tulokset tulevat vasta yön päättymisen jälkeen, eli jos pelaaja kuolee yöllä, ei hän ehdi päivittää uusimpia tietojaan testamenttiin. Muutama esimerkki:
3. Tappoviestit: Tappoviestit ovat yötapon jälkeen näkyvä anonyymi, vapaaehtoinen viesti. Tappoviestin voivat jättää kaikki roolit, jotka voivat tietoisesti tappaa yöllä: siis Kummisetä ja Vanginvartija. Tappoviestissä voi perustella kohdettaan, johdattaa muita pelaajia vastustajien jäljille tai muuten vain trollata. Tappoviesti jätetään PJ:lle yön kohteen mukana. Muutama esimerkki:
4. Kuiskaaminen: Päivällä kuka tahansa pelaaja voi kuiskata toiselle pelaajalle esimerkiksi jakaakseen omia tietojaan tai kysyäkseen toisen roolia. Foorumilla kuiskaaminen tapahtuu yksityisviesteillä. Kuiskaaminen ei kuitenkaan ole täysin yksityistä, sillä kun pelaaja kuiskaa toiselle, kaikki pelaajat saavat siitä ilmoituksen pelitopaan, esimerkiksi näin: ”Hermanni kuiskasi pelaajalle Erkki-Santeri Jonne”. Jos kuiskaat toiselle pelaajalle, lisää keskusteluun siis mukaan aina PJ, jotta voin tehdä ilmoituksen muille pelaajille ja seurata, että sääntöjä noudatetaan. Kuiskaaminen on ainoa tapa, jolla hyvikset voivat jakaa tietoaan ei-julkisesti. Pelin ulkopuolella (Skypessä, livenä, YKSITYISVIESTINÄ ILMAN PJ:N LISÄÄMISTÄ KETJUUN) tapahtuva tietojen jakaminen on huijaamista. Mafian jäsenetkään eivät voi kommunikoida keskenään päivisin muuten kuin kuiskaamalla!
5. Neutraalien roolien valinnat pelissä. Neutraaleilla rooleilla, tässä tapauksessa /Narrilla, on vapaus auttaa joko kylää tai mafiaa tai Sarjamurhaajaa voittonsa jälkeen. Ensin tulisi tietenkin yrittää voittaa itse. Narri voi voittonsa jälkeen auttaa sitä puolta, jota tahtoo. Narri ei ole automaattisesti kenenkään puolella tai velkaa kenellekään.
6. Immuunius. Jotkut roolit ovat immuuneja yöllä, eli heitä ei voi tappaa yöllä. Vanginvartija ja Narri tosin ignooraavat immuuniuden. Jos yrität tappaa tapoille immuunin pelaajan, saat yön päätyttyä tämän viestin:
Jos tätä viestiä ei näy, mutta kohteesi on elossa, Tohtori paransi hänet.Kohteesi oli immuuni hyökkäyksellesi!
Pysyvästi tapoille immuuneja: Kummisetä
Väliaikaisesti tapoille immuuneja: Vanginvartijan vangitsema pelaaja
Puolet ja niiden ryhmittymät:
Kylä: Pelin hyvikset.
Mafia: Pelin pahikset.
Neutraalit: Eivät ole kylää eivätkä mafiaa.
Roolit: (Suluissa on Kylän omiin rooleihin verrattavissa oleva rooli. Lue kuitenkin hahmon tiedot tarkkaan, sillä niissä on varmasti eroja.)
Sheriffi (vrt. ennustaja): Saa tutkia yhden henkilön joka yö. Tulos on tarkkuudella viaton/mafia. Kummisetä sekä neutraalit roolit näkyvät sheriffille syyttömänä. Lavastettu pelaaja näkyy sheriffille mafiana.
Tohtori (vrt. suojelija): Saa parantaa yhden henkilön joka yö. Tohtori saa tietää, jos onnistui parantamaan kohteensa. Voi parantaa itsensä kerran, ja kaikkia muita niin monta kertaa kuin tahtoo. Samaa henkilöä voi myös parantaa peräkkäisinä öinä. Tohtori voi myös vahingossa parantaa pahoja ja neutraaleja rooleja (siihen ei tietenkään tule pyrkiä).
Tutkija: Saa tutkia yhden henkilön joka yö. Saa tietää roolin tarkemmin kuin sheriffi, mutta ei aina täydellisesti, vaan saa tietää kaksi mahdollisuutta henkilön roolista. Vaihtoehdot ovat aina samat.
1. Tohtori tai Narri.
2. Vanginvartija tai Kummisetä.
3. Lavastaja tai Sheriffi. (Huom! Saat tämän tuloksen myös, jos kohteesi on lavastettu.)
Vanginvartija: Saa valita päivän aikana yhden henkilön, jonka raahaa vankilaan. Vanginvartija voi anonyymisti erilliseltä tililtä kysellä vangitun pelaajan roolia yön aikana. Tällöin vangittu ei voi toteuttaa rooliaan. Vanginvartija voi teloittaa kohteensa: teloituksia on kolme. Vanginvartija voi teloittaa tapoille immuuninkin kohteen, eli Kummisedän. Jos Vanginvartija teloittaa kohteen, joka onkin kyläläinen (ei siis neutraali tai mafiaa), Vanginvartija ei voi enää teloittaa kohteita, jotka vangitsee. Vanginvartija voi vangita saman pelaajan monta kertaa ja peräkkäisinäkin öinä. Vankilassa olevaa pelaajaa ei voi mafia tappaa yöllä. Ensimmäisenä yönä Vanginvartija voi vangita kohteen, mutta ei teloittaa tätä.
Kummisetä (vrt. pääpahis): Mafian pomo. Päättää, kenet mafia tappaa ja käy tappamassa kohteen. On tapoille immuuni yöllä. Kummisetä ei voi ottaa kohteekseen toista mafian jäsentä.
Lavastaja (vrt. lavastaja): Mafian jäsen, joka voi kerran yössä valita kohteen, joka näyttäytyy Sheriffille ja Tutkijalle pahana. Lavastus on voimassa vain yhden yön, mutta Lavastaja voi lavastaa samaa pelaajaa niin monta kertaa kuin tahtoo. Samaa pelaajaa voi lavastaa useampana yönä peräkkäin. Lavastaja ei voi ottaa kohteekseen toista mafian jäsentä. Jos Kummisetä kuolee, Lavastajasta tulee Kummisetä. Silloin hän ei voi enää lavastaa ketään, vaan saa Kummisedän ominaisuudet.
Narri: Narri voittaa, kun hänet on hirtetty. Kun hänet on hirtetty, Narri valitsee yhden niistä, jotka äänestivät häntä, ja tappaa kohteensa yöllä. Jos Narri ei valitse kohdetta, se arvotaan. Narrin tappo ylittää yöimmuniteetit, eli Kummisetäkin voi tulla Narrin tappamaksi. Jos Narri tapetaan yöllä, hän ei voita.
Roolilista järjestyksessä
Voittoehdot:
Kylä voittaa, kun kaikki mafian jäsenet on tapettu. Narria ei tarvitse saada hengiltä.
Mafia voittaa, kun kaikki kylän jäsenet on tapettu. Narria ei tarvitse saada hengiltä.
Narri voittaa, kun hänet lynkataan päivällä.
Narrin mahdollisen voiton jälkeen peli jatkuu niin kauan, että myös joko kylä tai mafia voittaa, tai päädytään tasapeliin. Tasapeli on kuitenkin harvinainen: se voi tapahtua vain kahdessa tapauksessa. Ensimmäisessä tapauksessa kaikki viimeiset pelaajat kuolevat samana yönä, jolloin eloon ei jää yhtään pelaajaa voittamaan. Tasapeli voi tulla myös silloin, jos useaan päivään tai yöhön ei kuole ketään. Jos peli on päättymässä tasapeliin tästä syystä, siitä ilmoitetaan päivää ennen tasapeliä, jolloin päivällä tai yöllä täytyy kuolla joku, jos ei haluta tasapeliä.
Jos on tilanne, jossa kaksi viimeistä roolia eivät voi tappaa toisiaan, julistetaan voittaja ”by default”. Tässä pelissä mahdollisia tilanteita:
1. Kaksi viimeistä pelaajaa ovat Kummisetä ja Vanginvartija ilman teloituksia → mafia voittaa.
Hahmot ingamessa:
Sheriffi: Rick Grimes
Tohtori: John Dorian
Tutkija: Sherlock Holmes
Vanginvartija: John Bennett
Kummisetä: Vito Corleone
Lavastaja: Henry Hill
Narri: Jack Napier
Pelaajat:
Black Fox
Halima
Hämähäkki
jeekaka
Jii
Lauchuo
Marzzuu - 2. yö, Lavastaja
Varapelaajalista:
justy
Pelin tasapainon vuoksi yksi hyvisrooli, Meedio, poistettiin. Tilalle on tullut Narri.