PJ: justy
VPJ/APJ: Zey
Pelityyppi: LIGHT-peli
Pelaajamäärä: 13
Äänestystapa: UÄ
Pelimode: Zey
Peli alkaa ma 12.3. klo 21.00.
Eräänä aamuna kyläläiset heräsivät kamalaan mekkalaan, jota kuului kasvimaan takaa. Matkustelleet kyläläiset kertoivat äänen muistuttavan heitä maanvyöryistä, joita esiintyy joskus maanjäristysten yhteydessä. Pian muutama herkkäunisempi kyläläinen ilmoittaakin tunteneensa maan vavahtelevan hieman puolenyön jälkeen.
13 rohkeinta kyläläistä lähti tutkimaan asiaa. Hiippailtuaan varovaisesti kasvimaan läpi, he näkivät metsänreunaan ilmestyneen suuren luolan suuaukon. Ilmeisesti vanha rinne oli pettänyt maanjäristyksessä ja paljastanut allaan piilevän pimeyden. Luolasta huokui kylmyys ja ilkeys, eivätkä edes 13 rohkeaa uskaltautuneet laskeutua luolaan.
Muutama päivä kului ilman ihmeempiä. 13 rohkeaa vartioivat luolaa vuorotellen ilman kummempia välikohtauksia. Mutta sitten kylä heräsi jälleen kammottavaan ääneen, tällä kertaa huutoon ja kirkumiseen. Pian saatiin selville, että jokin kammotus oli noussut luolasta ja tyrmännyt kylän asettaman vartion. Samalla kasvimaan härkäpavut ja nauriit oli ryöstetty ja viety luolan pimeyksiin.
Tuohtuneet kyläläiset päättivät, ettei tällainen peli vetele. Seuraavana päivänä he varustivat 13 rohkeaa, jotka saivat tehtäväkseen laskeutua luolan syvyyksiin ja päihittää siellä piilevän pahuuden. Mutta kylänvanhimmalla oli huonoja uutisia: eilen hän oli nähnyt närhen lentävän navetan yli ja pudottavan suustaan kolme kuollutta kalaa. Tämä oli selvä merkki siitä, että luolassa asuva paha oli jo turmellut 3 rohkeaa. Nämä petturit odottaisivat tilaisuuttaan hyökätä tovereidensa kimppuun luolan pimeydessä. 13 sankarin oli siis löydettävä kolme pahista keskuudestaan, mikäli toivoi voivansa voittaa luolassa asuvan pahan.
Pelin roolit
Hyvät:
9 tavallista kyläläistä nukkuvat yöt ja yrittävät päivällä löytää joukostaan murhaajat ja äänestää nämä hirteen. Kyläläiset voittavat pelin, kun kaikki pahikset ovat kuolleet ja vähintään yksi hyvis on yhä hengissä.
1 tutkimusmatkailija, joka voi kahtena yönä poistua leiristä tiedustelemaan edessä aukeavaa luolastoa. Näiden öiden aikana tutkimusmatkailija ei voi olla yötapon kohteena (eli häneen kohdistunut yötappo epäonnistuu).
Tutkimusmatkailija ei voi käyttää kykyään kahtena peräkkäisenä yönä. Pahikset eivät tiedä tutkimusmatkailijan poistuneen, eli jos he valitsevat tämän kohteekseen tutkimusmatkailijan ollessa poissa, yötappo epäonnistuu.
Pahat:
3 pahista tuntevat toisensa ja voivat puhua keskenään yksityisviesteillä (foorumin yksityisviestit tai esim. QuickTopic. Joka yö he valitsevat yhden muista pelaajista tapettavaksi ja päivällä he yrittävät esittää viatonta ja saada samalla hyvikset äänestämään jonkun viattoman kuolemaan. Pahikset voittavat, kun heitä on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä.
Päivä ja äänestys (UÄ):
Päivä kestää aina 3 vuorokautta.
Päivän aikana keskustellaan ja äänestetään pelitopicissa. Ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi. Muuten merkittyjä ääniä ei lasketa. Ääntään saa vaihtaa päivän aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Äänen peruminen merkitään boldattuna, mutta plussat ovat vaihtuneet miinuksiin --Nimi.
Ääni lasketaan, jos pelinjohtaja ymmärtää ketä pelin pelaajista tarkoitetaan. Kannattaa käyttää pelaajien nikkejä lempinimien sijaan. Uutta henkilöä ei saa äänestää, ennen kuin aiempi ääni on poistettu. (Jos ette poista ensin ääntä edelliseltä henkilöltä, pelinjohtaja ei laske uutta ääntänne mukaan, vaan laskee vanhan äänen mukaan.) Äänitilanne selviää PJ:n tai APJ:n tekemistä väliaikalaskennoista. (eli siis strateginen väärinäänestäminen on otettu pois tästä LIGHT-pelistä)
Päivän lopuksi lynkataan se, jolla on sillä hetkellä eniten ääniä. Tasatilanteessa lynkattava arvotaan eniten ääniä saaneista pelaajista.
Yö:
Yö kestää yhden vuorokauden. Pahisten toivotaan laittavan yönimi, eli kyseisen yön kohde, mahdollisimman pian yön alkamisen jälkeen. Lisäksi Kylässä on käytössä varanimisysteemi, johon pääsee tutustumaan varanimisysteemi -topicissa. Mikäli yönimeä ei ole käytettävissä kun vuorokausi on umpeutunut toimii pelinjohtaja yllä linkatussa topikissa esitetyn mukaisesti.
Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Kaksi kierrosta äänestämättä olleet poistetaan pelistä toisen päivän iltana sen päivän äänestetyn mukana, eli hänelle haetaan varapelaaja. Ellei varapelaajaa löydy, pelaaja tapetaan aamunkoitossa. Jos usealle pelaajalle tarvitaan varapelaaja eikä kaikille saada, aamulla lynkattavat antiaktiivit arvotaan.
Jos pelaaja korvataan varapelaajalla kesken päivän, säilyy pudottautuneen pelaajan ääni voimassa.
Poissaolo suojaa pelaajaa, jos tämä on paikalla enintään yhden vuorokauden. Ilmoitetun poissaolon kierrokset vähennetään välistä. Siis esim. jos henkilö ei ole äänestänyt kierroksella 1 ja on kierroksen 2 poissa, hänen täytyy äänestää kierroksella 3 tai hän lentää pelistä ulos sen päivän iltana. Ilmoitettu poissaolo suojelee enintään 2 peräkkäisen kierroksen ajan.
Yleisiä sääntöjä
Viestien muokkaaminen jälkikäteen on ehdottomasti kiellettyä.
Pelaajilta edellytetään asiallista kielenkäyttöä. Ei kiroilua, ei henkilöön meneviä loukkauksia. Pelinjohtaja voi poistaa häiritsevän pelaajan pelistä.
LIGHT-pelin erikoissäännöt:
- Pelissä jokaisella pelaajalla on mahdollisuus postata vain rajattu määrä tekstiä. Pelaaja saa kirjoittaa vain
600300 sanaa per IRL-pelipäivä. Tämän saisi jakaa useampaan pieneen viestiin, tai kirjoittaa yhden pidemmän viestin. - Kun sanamäärä on täynnä, pelaaja saa edelleen äänestää vapaasti. Nämä äänestysviestit eivät kuitenkaan saa enää sisältää muuta tekstiä kuin äänenvaihdoksen.
- Viimeinen tunti ennen pelipäivän (ei IRL-päivän) päättymistä on vapaa sanarajoituksista. Eli vaikka päivän sanamäärä olisi täynnä, viimeisen tunnin saa kirjoittaa vapaasti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että viimeisen tunnin aikana saa postata aiemmin kirjoittamiaan kilometriposteja, vaan tarkoitus on mahdollistaa viimeiset pikaiset keskustelut ennen päivän päättymistä.
- Kun sanamäärä on täynnä, pelaaja saa edelleen kysyä kysymyksiä pelinjohtajalta. Nämä kysymykset tulee kuitenkin lähettää yksityisviestillä.
- Pahisten yksityinen keskustelu on rajoittamatonta, eli pahischatin viestejä ei lasketa mukaan sanamäärärajoituksiin.
Pelaajaa suositellaan pitämään kirjaa omasta sanamäärästään. Hyvä keino voi olla esim. peliviestien kirjoittaminen tekstitiedostoon peräkkäin, jolloin tekstinkäsittelyohjelma kertoo sinulle käyttämäsi sanamäärän.
Mikäli sanamäärä ylittyy ja pj huomaa sen, hän voi poistaa kirjoittamiasi viestejä, tai katkaista niitä keskeltä. Todennäköisesti muutaman sanan ylityksestä ei seuraa mitään. Koettakaa kuitenkin pysytellä sanamäärärajoituksessa, sillä tämän LIGHT-pelin tarkoitus on helpottaa pelaamista niille, joiden aika ei tahdo riittää aktiivisten pelien pelaamiseen.
Pelin hahmot
Pelissä on kolmetoista hahmoa, jotka arvotaan peliin ilmoittautuneille pelaajille. Tutkimusmatkailijaa lukuunottamatta hahmoilla ei ole erikoisvoimia. Tutkimusmatkailijaa lukuunottamatta hahmot arvotaan satunnaisesti pelaajille, eli nämä hahmot eivät kerro mitään pelaajan puolesta. Tutkimusmatkailija on aina hyvis.
Tutkimusmatkailija
Tutkimusmatkailija voi kahtena yönä poistua leiristä tiedustelemaan edessä aukeavaa luolastoa. Näiden öiden aikana tutkimusmatkailija ei voi olla yötapon kohteena (eli häneen kohdistunut yötappo epäonnistuu).
Tutkimusmatkailija ei voi käyttää kykyään kahtena peräkkäisenä yönä. Pahikset eivät tiedä tutkimusmatkailijan poistuneen, eli jos he valitsevat tämän kohteekseen tutkimusmatkailijan ollessa poissa, yötappo epäonnistuu.
Muut hahmot (ei erikoiskykyjä)
Alkemisti
Pajasi Kylän laitamilla on pieni ja huomaamaton, mutta sen sisällä tapahtuu suuria! Uskot olevasi lähellä Viisasten kiven salaisuuden ratkeamista ja siten uskomattomia rikkauksia. Jokin ainesosa sinulta kuitenkin puuttuu. Luolan aukeaminen oli sinulle onnenpotku, sillä kuka tietää mitä ihmeellisiä aineita maan alta voikaan löytyä! Ehkä pian olet tunnetuin alkemisti koko valtakunnassa.
Barbaari
Olet tullut Kylään kun alkuperäistä kotimaatasi kohtasi suuri mullistus, joka teki siitä elinkelvottoman. Et ole vielä täysin sopeutunut sivistyksen parissa elämiseen, ja teetkin usein pitkiä vaelluksia Kylää ympäröiviin erämaihin. Olet kotonasi armottomissa ja vaarallisissa olosuhteissa, minkä vuoksi ilmoittauduitkin vapaaehtoiseksi luolan tutkintaan.
Bardi
Runoilijan kunnia on kultaakin kalliimpaa! Olet voittanut kylän runoraadin jo kymmenen vuotta peräkkäin, mutta kaipaat uusia kokemuksia, jotta voisit laajentaa riimittelyjesi aiheita lehmän poikimisesta ja lantun pyöreästä kauneudesta. Luolan ilmestyminen oli sinulle suuri innostuksen aihe, sillä uskot pimeyden inspiroivan runouttasi uusille, byroniaanisille urille.
Druidi
Tiedät, että Kylää ympäröivä luonto on jatkuvan uhan alla. Taistelit kylänraitin asfaltointia vastaan menestyksettä, ja tiedät että kyläläiset käyvät edelleen metsästämässä kurppia perustamallasi lintujensuojelualueella. Mutta Kaikki tämä on pientä, sillä astuessasi luolan suulle, tunsit sieltä huokuvan kuoleman, joka vapaaksi päästessään varmasti tuhoaisi kaiken elävän! Sinun on siis tartuttava aseisiin ja laskeuduttava kaiken tuon kuoleman keskelle. Jätät hyvästit haukkatoverillesi, joka kirkaisee sinulle vastauksensa korkealta taivaalta. Sitten kovetat mielesi ja laskeudut kylmään pimeyteen.
Kuolleistaherättäjä
Kuolema ei ole loppu, vaan keino päämäärän saavuttamiseksi. Sinulla on kyky keskustella kuolleiden henkien kanssa, ja herättää luurankoja ja zombeja avuksesi. Uskot, että mikä ikinä luolan syvyyksissä onkaan herännyt, olisi parempi kuolleena ja sitten palvelukseesi herätettynä.
Paladiini
Tuonelan portit ovat auenneet! Tiesit tämän päivän koittavan! Ainoa, joka voi estää pahuuden vyörymisen maan päälle olet sinä! Tartut leimuavaan miekkaasi, puet yllesi kiiltävän levypanssarin, ja marssit kohti luolan suuaukkoa. Tiedät muiden seuraavan, ja tiedät että ilman sinun visiotasi he kääntyisivät pois ennen kuin itse paha on kukistettu.
Pappi
Olet jo pitkään tiennyt, että pahuus elää Kylän alla, mutta kukaan ei ole sinua kuunnellut. Nyt he kuitenkin uskovat sinua ja suostuivat lähettämään kaksitoista muuta rohkeaa kanssasi taistelemaan pahaa vastaan. Olet valmis käännyttämään maanalaisen kansan oikeaan uskoon, tai tarpeen vaatiessa tuhoamaan siellä asuvan epäpyhän pahan. Mitä vain Kylän pitämiseksi turvassa.
Parantaja
Vaikka Kylässä on ollut jo pitkään rauhallista, ja olet saanut keksittyä lähinnä tavallisten vaivojen lääkitsemiseen, et ole unohtanut sota-ajan taitojasi. Uskot, että pian sinulle tulee taas tarve sitoa miekan aiheuttamia haavoja, ja keittää parantavia liemiä tovereillesi. Kunhan vain muistat ottaa kaikki tarvittavat rohdot mukaasi...
Samoaja
Pitkät retkesi erämaissa toivat sinut pitkästä aikaa kylään. Tarkoituksenasi oli myydä kurpansulista valmistamiasi koruja ja vieheitä, mutta ennen kuin ehdit aloittaa kauppoja, kylää kohtasi suuri onnettomuus. Maan alla aukeava maailma kiehtoi mielikuvitustasi, sillä et ollut koskaan päässyt tutkimaan suurta luolastoa. Niinpä otit jousesi ja miekkasi, ja lähdit kyläläisten matkaan kohti suurta tuntematonta.
Taistelija
Olit jo eläkkeellä, kun tämä uusi mullistus tuli. Kaikkia lihaksiasi särkee, ja ennen niin kauniit hiuksesi ovat jo harmaantuneet. Kaivoit kuitenkin miekkasi ja kilpesi esiin, ja niiden hientahraamat nahkahihnat istuivat edelleen käsiisi. Et ehkä enää näe kunnolla vasemmalla silmälläsi sen jälkeen kuin musta örkki kalautti ohimoasi nuijallaan, mutta et silti raaski päästää näitä nuorukaisia syvyyksiin omin nokkinensa. Sinulla on taas taistelu edessäsi, mutta onko se viimeisesi?
Varas
Olet kuullut tarinoita maanalaisten kansojen rikkauksista, joita mikään maanpäällinen laki ei suojaa. Olet odottanut maanvyörymästä saakka tilaisuutta päästä tutkimaan luolaa, mutta et ole uskaltautunut pimeyteen yksinäsi. Nyt turvanasi on kaksitoista hyödyllistä idioottia, joiden leveiden selkien takana voit hyvin etsiä kätkettyjä aarteita.
Velho
Olet aina ollut kylän outolintu. Apuasi kyllä kaivataan kun on aika varmistaa peltojen hedelmällisyys tai piilottaa kylä vaeltelevilta rosvolaumoilta, mutta muulloin kukaan ei lähesty kylän laidalla kohoaavaa torniasi. Eipä se sinua haittaa, sillä työsi on aikaa vievää ja häiriölle altista. Olet jo pitkään tutkinut uutta taikaa, jonka avulla voisit viimein saada viisasten kiven valmistettua. Valitettavasti tuo taika tarvitsee raaka-aineekseen basiliskinhampaan, eikä basiliskeja ole nähty vuosisataan. Mutta ehkä sellainen asuisi syvällä maan alla…
Pelaajat:
Halima
raynpelikoneet
Violet
Satunnoitu
Cameron
Geraldine
Varalla:
Marzzuu