Sivu 1/1

Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 22.09.2018 10:31:57
Kirjoittaja Sukka
Juonittelun suomenmestaruuskisat alkavat 1.10, joten on aika paneutua yksityiskohtiin.

Peliin osallistuu 9 yhteisöä:
TL Mafia 2 (raynpelikoneet, Xatalos)
Kylä 3 (Halima, Meiz, Zey)
finfanfun 1 (Aelina)
Mangahelpers 1 (Ustegius)
Vendetta Strada 1 (Nego)
Facebookin juonittelupeliryhmä 1 (Ebsuli)
Resetti 2 (Tube, Tingle)
Conilupustelijat 1 (Keturin)
Dominion Strategy 1 (Awaclus)

Pelipaikkansa varmistaminen:
Jokaisen edustajan tulee varmistaa paikkansa kirjoittamalla tähän ketjuun viesti viimeistään perjantaina 28.9. klo 23.59. Jos tällöin ei ole varmistanut pelaamistaan, paikka luovutetaan varapelaajalle tai varapelaajien puutteessa peli pienennetään. Toivomme myöskin jokaisen laittavan edustamansa yhteisön näkyviin profiiliinsa, niin sekä pelaajat että peliä seuraavat pysyvät helposti kärryillä. Yhteisön laittaminen tapahtuu klikkaamalla Omat asetukset -> Profiili ja siellä olevaan Kotiyhteisö -sarakkeeseen oman edustamansa yhteisön nimen kirjoittamalla.

Pelin säännöt:
Pelin säännöt ovat tämän viestin jälkeisessä viestissä. Mikäli niistä on jotain kysyttävää niin kannattaa kysyä tässä ketjussa viimeistään 28.9. menneessä. 29.9. rooliviestien jako alkaa, joten silloin kysymykset on parempi suunnata yksityisviestillä jollekin pelinjohtajista.

Päivän alkamis- ja loppumisajankohdat:
Päivä alkaa ja loppuu aina kello 21.00. Mikäli tämä aika ei sovi, niin tähän ketjuun on hyvä mahdollisimman nopeasti asiasta hihkaista. Tällöin teemme tarkemman kyselyn, mitkä ajankohdat pelaajille sopivat ja mahdollisimman monelle sopiva ajankohta valitaan.

Varapelaajaksi:
Sunnuntaina 23.9. klo 21.00. aukeaa varapelaajahaku -ketju. Sinne voi kuka tahansa näiden yhdeksän yhteisön jäsen ilmoittautua varapelaajaksi. Mikäli varapelaajaa tarvitaan, otetaan kyseisestä ketjusta varapelaajaksi ilmoittautunut ilmoittautumisjärjestyksessä.

Pelistä puhuminen:
Pelaajat eivät saa keskustella pelistä muualla kuin peliketjussa. Jotta pelin kulkuun eivät muiden kuin pelaajien toimet vaikuttaisi, tulee peliä seuraavien keskustella pelistä vain niin, ettei kukaan pelaajista voi keskustelua nähdä. Kylässä seuraajia varten on erillinen keskustelualue, Katsomo, jossa voi yhdessä muiden kanssa seurata peliä. Kun pelaaja kuolee pelissä, hän ei saa enää puhua peliketjussa, mutta hän pääsee Katsomoon keskustelemaan muiden kanssa pelistä. Pelistä tipahtaneet eivät kuitenkaan saa "spoilata" Katsomoa, eli jos tiedät pelaajien rooleja niin pidäthän ne omana tietonasi koko pelin ajan.

Mestaruuden ratkaiseminen:
SM-kisojen voittajan ratkaisevat pelaajat itse. Pelin päätyttyä jokainen SM-kisoissa pelannut pelaaja lähettää mielestään viiden parhaan pelaajan nimet paremmuusjärjestyksessä yksityisviestillä pelinjohtajille. Itseään ei saa äänestää, mutta muita rajoituksia pisteiden annolle ei ole.

Pisteitä annettaessa ei etsitä juuri tämän pelin ratkaisevinta jäsentä (koska tällöin esim. erikoisroolit ja pahikset olisivat etulyöntiasemassa), vaan yleisesti hyvää pelaajaa. Tämän pelin näyttöjen perusteella, kenet valitsisit tiimiisi seuraavassa pelissä parantaaksesi voittomahdollisuuksiasi? Kenen kohtaaminen vastajoukkueessa pelottaisi eniten? Kenen kanssa mieluusti pelaisit uudestaan? Kenen ajattelet olevan yleisesti hyvä pelaaja, arvostat sitten loogista päättelykykyä, kommunikointikykyä, karismaa, aktiivisuutta, yhteistyötaitoja tai muita ominaisuuksia? On hyvä huomata, että parhaimmat pelaajat eivät välttämättä ole niitä pisimpään hengissä säilyneitä, vaan yhtä hyvin heti alussa tippunut voi olla pelannut hyvin.

Nämä pelinjohtajille lähetetyt pelaajalistat pisteytetään siten, että paras saa viisi pistettä, toiseksi paras neljä pistettä jne. Pisteet lasketaan yhteen ja eniten pisteitä saanut on Suomen juonittelupelien mestari vuonna 2018. Vain kolmen parhaimman sijoittuminen paljastetaan.

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 22.09.2018 11:09:27
Kirjoittaja Sukka
Rotta, kuolonsyöjä ja lavastaja - Suomenmestaruuspeli 2018

PJ: Cameron
VPJ/APJ: Niacin
Pelityyppi: Peruspeli
Pelaajamäärä: 13
Äänestystapa:
Pelimode: Jitachi

Lokakuun sateinen keli hämärtyi iltaa kohti Tylypahkassa. Kivihirviöt linnan seinillä katsoivat tyhjin silmin alaspän, kun Bellatrix Lestrange asteli nopein askelin Yaxleyn kanssa kohti linnan lämpimänä hehkuvia valoja. Heidän vierellään kipitti laiha, selvästi kovia kokenut rotta, joka yritti pysyä seuralaistensa kintereillä. Kuu hohti kelmeästi sadepilvien utuisen harson läpi.
"En olisi kuuna päivänä uskonut, että Malfoyn poika saa meidät sisään linnaan", Bellatrix hymähti ivallisesti kuolonsyöjätoverilleen. Monijuomaliemipullo keikkui hänen viittansa sisällä olevassa taskussa. Kohta olisi aika vaihtaa ulkonäköä ja solahtaa Tylypahkan oppilaiden sekaan.
"Toisaalta Pimeyden Lordin suunnitelmat harvoin epäonnistuvat", Bellatrix lisäsi palvovaan äänensävyyn. "Minä niin odotan sitä, että pääsen taas tapaamaan kuraverisiä."
"Ai tapaamaan vai tappamaan?" Yaxley kysyi ja hymyili Bellatrixille ivallisesti.
"Mitäs luulet? Muista kuitenkin, että tärkeintä on löytää Potterin poika ja viedä hänet Pimeyden Lordille. Eiköhän hänen suojauksensa tipahda kun hän näkee kuinka hänen verenpetturiystävänsä alkavat laota ympärillä", nainen hymyili hyytävästi. "Piskuilan!" Bellatrix kivahti ja potkaisi rottaa. "Valmistaudu muuttumaan taas miehisempään olemukseesi! Tai siis siihen, mitä sinun kohdalla siitä on jäljellä", hän tokaisi ja heitti halveksuvan katseen rottaan, joka vinkaisi surkeana.
"Eiköhän vaihdeta vähän sopivampaan vaatetukseen." Yaxley totesi ja pysähtyi kaivamaan Tylypahkan kaavut laukustaan.


Päivä ja äänestys (UÄ):
Päivä kestää aina 4 vuorokautta, alkaen ja loppuen klo 21.
Päivän aikana keskustellaan ja äänestetään pelitopicissa. Ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi. Ääni poistetaan boldattuna ja miinuksilla --Nimi. Muuten merkittyjä ääniä ei lasketa. Ääntään saa vaihtaa päivän aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Toisin kuin yleensä Kylän peleissä, edellistä ääntä ei tarvitse poistaa ennen uuden antamista, vaan uusin ääni on aina automaattisesti voimassa! Vain oikein kirjoitetut äänet lasketaan. Äänitilanne selviää PJ:n tai APJ:n tekemistä väliaikalaskennoista.
Päivän lopuksi lynkataan se, jolla on sillä hetkellä eniten ääniä. Tasatilanteessa saman äänimäärän ensin saanut lynkataan. Jos ääniä ei ole, lynkattava arvotaan.
Viestien muokkaus on ehdottomasti kiellettyä.

Yö:
Yö kestää yhden vuorokauden. Kaikkien erikoishahmojen toivotaan laittavan yönimi, eli kyseisen yön kohde, mahdollisimman pian yön alkamisen jälkeen.Kylässä on kaikissa peleissä käytössä varanimisysteemi. Erikoisroolihahmoilla on siis oikeus lähettää yönimen lisäksi myös varanimi. Tämä varanimi ei ole mikään virallinen, vaan on mukana vain siltä varalta, että erikoishahmo ei jostain syystä pääse koneelle seuraavan yön aikana. Ensimmäisen yön varanimen voi antaa PJ:lle pelin alussa vastaamalla hahmoviestiin.

Pelinjohtaja käyttää varanimeä vasta kun yön vuorokausi on umpeutunut. Aiemmin vain siinä tapauksessa, että pelinjohtaja on yön alkaessa ilmoittanut, että kyseisen yön umpeutumisaika on lyhyempi. Varanimiä voidaan käyttää myös siinä tapauksessa, että erikoishahmo on ilmoittanut olevansa koko yön ajan poissa.
Mikäli varanimeäkään ei jostain syystä ole käytettävissä aamunkoittoon mennessä, roolit toimivat seuraavasti:
Pahikset: Tappavat sen, jota joku heistä viimeksi on äänestänyt.
Muut roolit: Eivät toimi.

Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Pelissä on puhepakko. Jokaisen pelaajan tulee kirjoittaa vähintään kolmesti pelipäivän aikana. Mikäli pelaaja ei täytä puhepakkoa, hänet korvataan varapelaajalla varapelaajajonon mukaisessa järjestyksessä. Ellei varapelaajaa ole, pelaaja tapetaan aamunkoitossa. Jos usealle pelaajalle tarvitaan varapelaaja eikä kaikille saada, aamulla lynkattavat antiaktiivit arvotaan.
Jos pelaaja korvataan varapelaajalla kesken päivän, säilyy pudonneen pelaajan ääni voimassa.

Muita tärkeitä sääntöjä:
- Kun olet mukana, et saa puhua pelistä missään muualla kuin pelitopicissa. Poikkeuksena pahikset, jotka saavat puhua toisilleen pelitopicin ulkopuolella, kuitenkin niin, ettei kukaan muu pääse viestejä kesken pelin lukemaan.
- Kun olet kuollut, et saa enää puhua pelitopicissa, mutta pääset silloin keskustelemaan Katsomon puolelle.
- Viestejä ei saa missään nimessä muokata.
- Rooliviestiään ei saa kopioida kokonaan tai osittain pelitopiciin.
- Kielenkäytön tulee olla asiallista.
- Pelinjohtajalla on oikeus poistaa pelaaja pelistä, mikäli hän rikkoo pelin sääntöjä.
- Pidetään peli kaikille mukavana. :)

Hahmot:

Hyvät:
1 ystävystyjä
Ystävystyjä lähettää PJ:lle yönimen, joka kertoo, kenen kanssa haluaa ystävystyä eli olla vapaamuurarina loppupelin ajan. Ystävystymisen jälkeen ystävystyjä ja tämän kaveri saavat siis jutella keskenään pöllöpostilla, hormiverkolla tai muulla kivaksi toteamallaan keinolla. Ystävystyjä voi ystävystyä vain tavallisen kyläläisen kanssa. Ystävystyjä voi yrittää ystävystymistä korkeintaan kahdesti.

1 roolinlukitsija
Roolinlukitsija valitsee joka yö jonkun pelaajan, joka estyy sinä yönä käyttämästä voimiaan (jos hänellä on sellaisia). Roolinlukitsijan täytyy osua pahiksista nimenomaan yönimen lähettävään pelaajaan estääkseen yötapon.

1 ennustaja
Ennustaja lähettää joka yö pelinjohtajalle sen pelaajan nimen, jonka haluaa ennustaa. Ennustaja saa tuloksen hyvis/pahis -tarkkuudella.

7 tavallista tylypahkalaista
Tavikset nukkuvat yöt ja yrittävät päivällä löytää joukostaan murhaajat ja äänestää nämä hirteen. Kyläläisten tavoite on saada kaikki pahikset pois pelistä.

Pahat:
2 pahista
Pahiksista joista jompi kumpi lähettää pahisten yötappokohteen nimen.

1 lavastaja
Lavastaja on pahis, joka saa joka yö lavastaa jonkun pelaajan syylliseksi. Jos ennustaja tarkistaa lavastuksen kohteen kyseisenä yönä, lavastettu näkyy ennustajalle pahiksena. Lavastaja ei voi lähettää pahisten yötapponimeä jos muita pahiksia on vielä hengissä.

Pahikset ja lavastaja voivat puhua keskenään yksityisviestein. Joka yö he valitsevat yhden hyviksistä tapettavaksi ja päivällä he yrittävät esittää viatonta ja saada samalla hyvikset äänestämään jonkun viattoman kuolemaan. Pahisten tavoite on tappaa niin monta hyvistä, että pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä.

Voittaminen:
Hyvikset voittavat, kun kaikki pahikset ovat kuolleet.
Pahikset voittavat, kun heitä on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä.

Roolit tullaan ilmoittamaan pelaajille 29.9. päivän aikana ja ensimmäinen päivä käynnistyy 1.10. klo 21. Onnea peliin! :)

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 22.09.2018 11:11:42
Kirjoittaja Meiz
Check!

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 22.09.2018 11:13:57
Kirjoittaja Halima
Paikalla :)

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 22.09.2018 11:57:58
Kirjoittaja Awaclus
/in

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 22.09.2018 12:08:25
Kirjoittaja raynpelikoneet
/in

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 22.09.2018 13:09:33
Kirjoittaja Xatalos
/in

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 22.09.2018 13:50:27
Kirjoittaja Aelina
Mukana

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 22.09.2018 14:23:53
Kirjoittaja Ustegius
Ines

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 22.09.2018 15:22:00
Kirjoittaja Halima
Nego ilmoitti ettei pystykään osallistumaan kiireiden takia.

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 23.09.2018 10:31:39
Kirjoittaja Zey
o/

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 23.09.2018 12:37:02
Kirjoittaja Tube
Täällä.

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 26.09.2018 18:05:12
Kirjoittaja Tingle
juuh

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 27.09.2018 18:41:52
Kirjoittaja Ebsuli
=in

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 28.09.2018 21:00:33
Kirjoittaja Keturin
Ines

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 29.09.2018 17:54:56
Kirjoittaja raynpelikoneet
Saako framer freimata pahiksen näyttämään hyvikseltä?

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 29.09.2018 18:00:42
Kirjoittaja Cameron
Rayn: lavastaja voi lavastaa vain hyviksen näyttämään pahikselta. Ja roolit lähetetään tämän illan aikana! Ilmoitan tänne kun ne on lähetetty.

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 29.09.2018 20:26:09
Kirjoittaja Cameron
Nyt rooliviestit on lähetetty! Jos et ole saanut rooliviestiäsi tai sinulla on kysyttävää roolistasi, laita yksityisviestiä! :) Lisäksi erikoisroolit voivat laittaa halutessaan yksityisviestillä ensimmäisen yön varanimensä.

Ja Negon korvaa ensimmäisenä varpaelaajajonossa oleva Violet!

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 29.09.2018 20:50:40
Kirjoittaja Violet
Varmistan varapelaajuuteni. Onnea peliin kaikille!

Re: Juonittelun SM-kisojen 2018 ohjeet ja ilmoittautuminen

ViestiLähetetty: 01.10.2018 14:49:32
Kirjoittaja Cameron
Pelaajille vielä tiedoksi että halutessaan oman läsnäolonsa saa piilotettua profiilinsa asetuksista (Etusivulta Omat asetukset-> asetukset).