Pelien tasapaino

Kaikki juonittelu- tai kylä-aiheinen keskustelu kuuluu yökerhoon. Höpise harhalynkkauskaavasta, kylän tulevaisuudesta ja kylämiiteistä sydämesi kyllyydestä! Muista kuitenkin, että käynnissä olevista peleistä puhuminen on kielletty!

Pelien tasapaino

ViestiKirjoittaja Halima » 29.03.2018 09:25:06

Ajattelin avata keskustelun pelien tasapainosta.

Ennen vanhaan kylässä normaali peli oli suunnilleen seuraava:
2 pahista
1 petturi
4 erikoishyvistä (esim. ennustaja, suojelija ja vapaamuurarit)
8 tavallista hyvistä
Yhteensä siis 15 pelaajaa, josta vain kolme pahiksia, eikä niistäkään yksi täysvahva. Lisäksi neljä hyviserikoista, joissa saattoi olla vahvojakin rooleja.

Nykyään tuntuu normipelit vähän vaikeammilta hyviksille, esim tuo vähän aikaa sitten loppunut light-peli sisälsi:
3 pahista
1 erikoishyvis
9 tavallista hyvistä
Yhteensä siis 13 pelaajaa, josta kolme pahiksia ja vain yksi melko turha erikoisrooli.

Englanninkielisillä foorumeilla, missä tyypit kirjoittaa 100 viestiä pelipäivässä ja oikeasti paneutuu ja panostaa ja pelaa tosissaan, tuo alempikin peli on varmasti tasapainossa. Mutta mun mielestä Kylässä, kun pelikulttuuri on rennompaa ja viestejä tulee 1-10 per pelaaja pelipäivässä (arvio vain, en ole oikeasti laskenut), niin tuo ylempi olisi ehkä reilumpi hyviksien kannalta.

Mielipiteitä? Onko viime aikaiset pelit olleet hyviksille liian vaikeita? Miten tasapainoa pitäisi säätää että homma olisi kivaa ja reilua?
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Pelien tasapaino

ViestiKirjoittaja justy » 29.03.2018 13:14:13

Odotan mielenkiinnolla kommentteja. Kuten kahdesta pitämästäni pelistä ehkä voi päätellä, tykkään siitä että peli vaatii pärjäämiseen kyläläisiltä aktiivista otetta. Tätä tukee mielestäni melko alhainen harhalynkkausvara. Roolit ovat kivoja, mutta niiden tehtävä ei omasta mielestäni ole tehdä hyvisten elämää helpommaksi, vaan tuoda vaihtelua pelitaktiikoihin.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Pelien tasapaino

ViestiKirjoittaja raynpelikoneet » 29.03.2018 23:01:11

Mielestäni 10vs3 all vanilla on ihan balanssissa oleva setuppi. Yleensä ainakin TL:ssä kun meillä noita pelejä hostataan niin rooleja on kaupungilla 2 (tai joskus 3, että rikotaan "host metaa") semi-open tyylillä, jossa mahdolliset roolit tiedetään, muttei mitä rooleja pelissä on tai niiden lukumäärää. Mafialla yleensä godfather (vaikkei pelissä ennustajaa olisikaan -- ettei mafia voi suoraan päätellä onko vai ei) ja aina roleblocker (koska se nyt vaan on pakko olla kun pelissä on kaupungilla enemmän kun 1 rooli).

D4 LYLO on ihan jees, ja kun pelataan 48/24h phaseilla mielestäni täällä kylässä pidemmistä 72-96h päivistä huolimatta tuo toimii aikalailla samalla balanssilla ainakin teknisesti ottaen, sillä TL:ssä yön aikana saa puhua vapaasti ketjussa. Mutta esim mafiascumin 5-7 päivää kestävät dayphaset ovat aivan hanurista, se on ihan sama mikä balanssi on kun siinä rupeaa olemaan jo niin pitkät päivät että jos kaupunkilaiset oikeasti ovat edes jollain tavalla kilpailukykyisiä, on ayksinkertaisesti mahdotonta olla äänestämättä mafiaa, aikaa on vain liikaa.

Me ollaan myös pelattu "Really small mafiaa", ja ironisesti 4 vanilla + 1 doctor vs 2 mafia on varmaan helpoin peli kaupungille, koska jengi asennoituu jo alunpitäen siihen, että tämä on vaikea peli joten pitäää yrittää kunnolla kun virheisiin ei ole varaa -- 2 peliä, 2 kaupungin voittoa, ainoastaan kerran on "onnistuttu" lynkkaamaan kaupunkilainen. :) Tällä siis vain tarkoitin sitä, että se miten ihmiset peliin asennoituvat, vaikuttaa niinsanottuun balanssiin paljon enemmän kun se, mikä setup on. Mitö enemmän jengi yrittää, sitä paremmat mahdollisuudet kaupungilla on, aina. Vaikka saisit 100 mislynkkausta eikä kaupunkilaisia kiinnosta, ei se kaupunki voita. :)

Mut joo, TLDR; D4 lylo on mielestäni parhaiten balanssissa oleva pelimuoto (esim 10v3 tai 7v2). Kaupungin roolien lukumäärä = mafia tai mafia -1, mafialla sen mukaan mitä kaupungilla on.
Me ollaan jo TL:ssä käyty keskustelua siitäkin, pitäisukö meidän 10v3 pelit muuttaa muotoon 9v3, jossa vain onnistuneella suojelulla, veteranilla, tai vigilante shotilla saisi sen yhden lisämislynkkauksen, kun tuntuu että liian moni peli päättyy kaupungin voittoon.
Out of order
Avatar
raynpelikoneet
Kyläläinen
 
Viestit: 1669
Liittynyt: 08.08.2017 09:37:10
Paikkakunta: Vaasa
Kotiyhteisö: TL Mafia
Palkinnot: 7

Re: Pelien tasapaino

ViestiKirjoittaja justy » 30.03.2018 13:41:19

Teillä on kuitenkin ymmärtääkseni aktiivisia tiedän pelit, rayn? Ymmärtääkseni Haliman huoli on se, että kun hiljaiset pelit ovat vaikeampia hyviksille, pelaajia alkaa turhauttaa jatkuva häviäminen. Ja sitten tämän ratkaisemiseksi hän haluaisi helpottaa pelejä hyviksille.

Halima kirjannee jos tulkitsen häntä väärin. :)
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Pelien tasapaino

ViestiKirjoittaja raynpelikoneet » 30.03.2018 15:08:01

Mielestäni täällä ongelmana ei ole niinkään hiljaisuus vaan enemmänkin äänestyskäyttäytyminen (tai osittain sen puuttuminen). Esimerkiksi viime pelissä oli kolmantena päivänä tilanne jossa viittä pelaajaa äänestää yksi henkilö, ja loput ei ketään (niistä jotka eivät enää paikalle tule ennen päivän loppumista. On tasan 0% mahdollisuus osua mafiaan noin.
Out of order
Avatar
raynpelikoneet
Kyläläinen
 
Viestit: 1669
Liittynyt: 08.08.2017 09:37:10
Paikkakunta: Vaasa
Kotiyhteisö: TL Mafia
Palkinnot: 7


Paluu Yökerho

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron