Puhepakko pelissä

Kaikki juonittelu- tai kylä-aiheinen keskustelu kuuluu yökerhoon. Höpise harhalynkkauskaavasta, kylän tulevaisuudesta ja kylämiiteistä sydämesi kyllyydestä! Muista kuitenkin, että käynnissä olevista peleistä puhuminen on kielletty!

Puhepakko pelissä

ViestiKirjoittaja Halima » 29.03.2016 11:30:36

Mua ärsyttää antiaktiiviset pelaajat peleissä, enkä varmasti ole ainoa. Yritin tuossa miettiä erilaisia keinoja vähentää antiaktiivisuutta, tai siis lisätä aktiivisuutta peleissä, ja mieleen tuli tällainen idea:

Ois ihan normaali juonittelupeli, mutta normaalia pidemmät päivät (esim. 7 vuorokauden päivä ja 1 vuorokauden yö). Jokaisella pelaajalla ois puhepakko vaikkapa 3 vuorokauden välein. Puhepakon täyttämiseen riittäisi jo se, että kirjoittaa peliin jotain (vaikka "Kukkuu" jos ei muuta keksi), mutta tällaisilla säännöillä jokaisen pelaajan olisi sanottava edes jotain keskimäärin 2 kertaa pelipäivän aikana.

Poissaolot tietysti huomioitaisiin, eli poissaolon aikana ei tarvitse puhua, mutta poissaolon päätyttyä 3 päivän aikana pitäisi tulla ilmoittamaan olemassaolostaan.

Jos pelaaja ei täytä puhepakkoaan, eli on yli 3 vuorokautta puhumatta, hänelle etsittäisiin varapelaaja, ja vältyttäisiin tällaisilta epämiellyttäviltä tilanteilta kuten esim Murha kylässä -pelissä, jossa pelaajalla oli poissaolo, ja hänet voidaan korvata vaihtopelaajalla vasta neljännen päivän jälkeen.

Muistaakseni joskus vuosia sitten kylässä pelattiin tällaisella puhepakolla olevia pelejä nimellä "minipeli". Niissä ongelmana mun mielestä oli määräämättömän pitkät päivät, eli pelit saattoi venyä ihan hullun pitkiksi. Mutta mitä ootte mieltä, kiinnostaisiko pelata pelejä joissa ois puhepakko? Tai olisiko muita ideoita antiaktiivisuuden kitkemiseksi? Toinen mahdollisuus ois äänestyspakko joka päivä, mutta se ei oo mun mielestä yhtä mukavan tuntuinen ajatus, onko teistä?
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Puhepakko pelissä

ViestiKirjoittaja Halima » 29.03.2016 11:36:05

Tuollaisessa "3 vuorokauden välein puhepakko" -peleissä tietysti pelinjohtajalla ja apupelinjohtajalla olisi vähän enemmän hommaa kuin normaalissa pelissä, koska tuossa pitäisi pitää "puhepakkolistaa" tyyliin näin:

Pelaaja (seuraavan puhepakon päivämäärä ja kellonaika)
Cameron (29.3. klo 13:30)
porkkana (29.3. klo 18:09)
Xanie (30.3. klo 9:55)
Halima (1.4. klo 12:33)
...jne

Listassa olisi aina kaikki pelissä vielä mukana olevat pelaajat, ja päivämäärä ja kellonaika tulisi tietysti sen mukaan milloin on puhunut viimeksi. Viimeisen viestin päivämäärään lisättäisiin 3, plus 1 jos välissä on ollut yö. Vähän hommaa, mutta ei mikään hullu homma jos olisi aktiivinen pelinjohtaja tai apupelinjohtaja.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Puhepakko pelissä

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 29.03.2016 14:04:37

En kyllä tykkää tästä ideasta yhtään. (vaikka antiaktiivit ärsyttävät myös)

Mielestäni tällä ei antiaktiivisuutta kitketä. Jos pelaaja on antiaktiivinen, niin on melko lailla samantekevää, mikä kriteeri sen sitten määrittää, puhuminen vai äänestäminen.

Lisäksi itse koen tällaisen puhepakon rajoittavan omaa pelaamistani tavalla, joka on, kuten tuossa totesin, pohjimmiltaan tyhjänpäiväinen. Haluan, että minulla on mahdollisuus olla, niin halutessani, päiväkausia hipihiljaa. Ei niin, että peleissä tätä useinkaan harrastan, mutta haluan, että mahdollisuus on olemassa.

Onko muka aktiivisuutta ja pelin ja sen pelaajien kannalta kiva juttu, jos pelaajat lähtevät "Kukkuu!" -linjalle? Miten tilanne oikeastaan olisi nykyistä parempi? Minipeleissäkin puhumispakosta luovuttiin koska se ei siellä toiminut ja mentiin aktiivisuuden valvontaan äänestämisen kautta sielläkin.
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Puhepakko pelissä

ViestiKirjoittaja Halima » 29.03.2016 14:35:22

En usko että kovin moni jäis kukkuu-linjalle, eiköhän sieltä edes jotain peliä läheltä liippaavaakin juttua joskus tulisi. Ja pointtina olisi saada nopeammin pois pelistä ne, jotka ovat jo unohtaneet koko jutun. Lisäksi toki voisi olla edelleen joka toinen päivä äänestyspakko.

Toki mua jossain määrin ärsyttää myös ne pelaajat, jotka kirjoittaa joka toinen päivä kaksi riviä, mutta näiden kanssa pystyn elämään. Nuo "2 pelipäivää poissaololla ja sen jälkeen 2 pelipäivää hiljaa ennen tipahtamista" ärsyttävät nyt eniten. Ja näihin tämä auttaisi, kun saataisiin jo ekan päivän aikana varapelaaja semmoisille pelaajille keitä ei kiinnosta.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Puhepakko pelissä

ViestiKirjoittaja Jita » 29.03.2016 14:36:11

Jos tästä pitäisi sanoa niin henkilökohtaisesti olen myös Tetradynamian kannalla, hiljaisuuskin on tapa reagoida asioihin joten sen kieltäminen on mun mielestä typerää. Parempi oikeasti pysyä hiljaa kuin keksiä väen vängällä jutun aihetta jos se oikeasti tuntuu väkinäiseltä, muutenkin omasta mielestäni laadukkaampaa tekstiä tulee yleisesti juuri silloin kun ei mikään pelisääntö ole pakottamassa sanomaan vähän väliä jotain jonnin joutavaa joka ei välttämättä edes muuta infoa kenellekään että kyseinen pelaaja on elossa. Puhepakon kirjanpitokin on kuten sanottu ylimääräistä hommaa pelinjohdolle, enkä näe hyötyjen olevan tarpeeksi isoja jotta se olisi vaivan arvoista.

Tosin tästä tuli mieleen voimakkaasti aiheeseen liittyen, että jonkin verran on tullut ongelmia niiden pelaajien kanssa, jotka eivät koko pelin aikana ole heränneet: nykyisillä säännöillähän ne hahmot joiden pelaajat eivät ole ikinä heränneet ovat aikaisintaan ensimmäisen kerran hereillä päivällä 3, se puolestaan on hirveän paljon aikaa jos juonarin keston huomioon ottaen katsotaan. Jotain siis sille pitäisi tehdä... Ehkä puhepakko, ts. heräämispakko voisi siinä olla ratkaisuna eli ne jotka eivät ole heräämisen merkkejä ensimmäisenä päivänä osoittaneet putoavat automaattisesti antiaktiivisuuteen. Ehkä se on julmaa, mutta en keksi ainakaan tällä hetkellä kiltimpää tapaa tehdä sitä.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Puhepakko pelissä

ViestiKirjoittaja Halima » 29.03.2016 14:41:10

Tuo Jitachin ehdottama "ekan päivän puhepakko" vois olla ihan toimiva ja helppo ratkaisu osaan näistä ongelmista. Esim just tuossa pasta-pelissä se ois helpottanut ongelmaa. Mutta sitten on myös näitä (kuten nyt Murha kylässä -pelissä), että joku käy ilmoittamassa että on poissaololla, poissaolo suojelee pari päivää ja sitten poissaolon päättymisen jälkeen menee vielä pari päivää ennen kuin pelaaja tipahtaa pois. Ehkä myös pitkän poissaolon jälkeiselle päivälle puhepakko? Tai sitten heti äänestyspakko poissaolon jälkeiselle päivälle?
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Puhepakko pelissä

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 29.03.2016 15:10:14

Heräämispakko olisi mielestäni ihan ok. Sen voisi toteuttaa niinkin, että pelaajalla olisi se ensimmäinen päivä aikaa joko kirjoittaa peliin jotain, tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa PJ:lle huomanneensa pelin alkaneen. Jos kumpaakaan ei tapahdu, pelaaja putoaa antiaktiivisuuteen (heräämättömyyteen) 1. iltana.

Tällä tavoin pelaaja voisi pitää radiohiljaisuuttaan (ei älyttömiä kukkuu-viestejä), mutta kanssapelaajien ei tarvitsisi niin pitkään pohtia, onko tämä herännyt ollenkaan. Voisivat sitten 2. päivänä yrittää rikkoa radiohiljaisuuden, kun jokin elonmerkki olisi kuitenkin.

Mielestäni tämä ei olisi liian julmaa, jos nukkuu onnensa ohi, niin oma häpeä.

//Halima väliin, Tietysti voisi vaatia myös, että poissaololta pitäisi ilmoittautua peliin palaavaksi. PJ:lle tai viestillä peliin.
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Puhepakko pelissä

ViestiKirjoittaja Meiz » 29.03.2016 15:36:25

Aiemmalla forumilla pelatessa on ollut tapana kuitata roolin vastaanottaminen PJ:lle privaviestillä. Siellä tosin peli ei ole edes lähtenyt käyntiin ennen jokaiselta pelaajalta tullutta kuittausta, jolloin PJ on tarvittaessa rekrytöinyt varapelaajat jo ennen pelin alkua. Mutta Tetran ehdotus yllä olisi varmasti toimiva, tietenkin tässä täytyy huomioida poissaolo pelin alkaessa.
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 876
Liittynyt: 16.11.2013 09:33:02
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 4

Re: Puhepakko pelissä

ViestiKirjoittaja Zey » 29.03.2016 20:18:51

Hmm, itse en koe päivien pidentämistä mitenkään hyvänä ideana. Usein käy ihan jo 4 vuorokauden päivissäkin, että kolme ekaa vuorokautta ollaan hiljaa ja neljännellä sitten äänestetään (ja panikoidaan). Mielummin sitten ihan se minipelityyppinen päivä, milloin päivä voi päättyä aikaisemminkin (ja yleensähän ainakin 2010 ja sen jälkeen minipeleissä on laitettu se viikko ns. maksimiksi, että jos ei ole ääniä sadellut, niin pj on tullut ilmoittamaan päivän päättyvän tällöin ja tällöin). Näin ei ainakaan joka päivä peli venyisi turhan hiljaisuuden takia. Ja mitä hiljaisempi peli, niin sitä helpommin taitaa pelaajatkin unohtaa koko pelin.

Oon aikalailla samoilla linjoilla muiden kanssa, että puhepakot tai äänestyspakot eivät ratkaise hiljaisuutta, niin paljon on tullut nähtyä niitä "sori en kerkee nyt kirjoittaa mitään pidempää, mutta koska äänestyspakko niin ++random" -viestejä. Ja kun ottaa vielä huomioon sen, että se tosiaan kasvattaa ennestään pj:n työtakkaa, niin en tiedä onko nuo viestit sitten sen arvoisia. Lisäksi itse ainakin kokisi tuollaiset pakot lähinnä stressaavina - vaikken yleensä niitä hiljaisempia ole, ja tuskin nuo pakot mun peliini mitenkään vaikuttaisi. Joten en näkisi mieleisenä, että lähdetään pelaajia liikaa "vahtimaan" ja tekemään peleistä entistä stressaavimpia.

Itsekin pitäisin parempana, että lähdettäisiin enemmän seuraamaan niitä heräämättömiä pelaajia. Tuo pj:n viestiin vastaaminen kuulostaa oikein hyvältä idealta. Ja kun vielä pj laittaa vaikka äänestyspakon tyyppisen listan, mistä poistelee pelaajia sitä mukaan kun ovat joko lähettäneet viestiä tai puhuneet topassa, niin voi ehkäistä niitä turhia tippumisia, joissa joku muistaa lähettäneensä viestin pj:lle, vaikkei olekaan. Ainoa asia mikä mietityttää, on varapelaajien määrä. Tällöinhän pelistä tippuneita pelaajia on se yksi vähemmän ja yleensä ne varapelaajat koostuvat juurikin tippuneista taviksista (tuo Murha kylässä on aikamoinen poikkeus, kun on noinkin paljon saatu pelaajia korvattua). Yleensä kun tuntuu, että kylästä löytyy tasan sen verran innokkaita pelaajia, mitä peli vaatii, eikä yhtään enempää, jolloin pelin ulkopuolelta tulee harvoin varapelaajia. Näin ollen voi olla, että tämän takia rupeaa kuolemaan antiaktiivisuuteen 1 rooli enemmän. Siksi henkilökohtaisesti ehkä kuitenkin ottaisin mielummin sen 3.päivänä tulevan varapelaajan kuin mahdollisesti lyhyemmän pelin, varsinkaan kun itselle ei ole koskaan kuitenkaan mitenkään mahdottomalta nuo 3.päivänä tulleet tuntuneet. Ymmärrän kuitenkin, että onhan siinä lyhyt aika sitten enää puolta selvitellä, joten jos asia vaivaa muita, niin kannatan tätä heräämisen ilmoittamista.

Mitä tulee noihin poissaoloihin, niin ne kuitenkin tunnen aika pieneksi ongelmaksi. Tai siis tämän kuuden vuoden aikana, mitä olen pyörinyt Kylässä, niin tämä on vasta toinen kerta kun tulee tällainen tilanne vastaan. Ongelmahan se silti, mutta aika pieni. Itse en kannata, että heti seuraavana päivänä olisi äänestyspakko. Mitä pidempään pelaaja on ollut poissa, niin sitä enemmän on yleensä myös tullut poissaolon aikana viestejä. Tuntuisi siis aika kohtuuttomalta vaatia pelaajan lukevan viestit, pohtivansa pelaajia, kirjoittaa järkevä viesti ja äänestää (tai näin ainakin itse haluaisin äänestyspakossa toimia, toki vaihtoehtona on se randomääni). Eli mieluummin tässäkin ottaisin sen, että pj:lle yksäriä tai sitten jonku viesti topaan, niin tiedetään hänen muistavan. Sitä en sitten tiedä mikä olisi lyhyen ja pitkän poissaolon välinen ero, olisiko yksi pelipäivä vai mikä.
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Puhepakko pelissä

ViestiKirjoittaja Halima » 29.03.2016 20:27:39

Yksi kokonainen pelipäivä voisi olla mun mielestä rajana tuossa pitkässä poissaolossa. Ja joo, varmaan riittäis just viesti pj:lle että on taas mukana pelissä, tai mikä tahansa viesti peliin. Tärkeintähän kuitenkin ois just karsia tuollaiset "pelin unohtaneet" mahdollisimman nopeasti pois.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14


Paluu Yökerho

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron