Keskustelua peli-ideoista

Kaikki juonittelu- tai kylä-aiheinen keskustelu kuuluu yökerhoon. Höpise harhalynkkauskaavasta, kylän tulevaisuudesta ja kylämiiteistä sydämesi kyllyydestä! Muista kuitenkin, että käynnissä olevista peleistä puhuminen on kielletty!

Re: Keskustelua peli-ideoista

ViestiKirjoittaja Upin työttömyyskassa » 16.08.2017 22:09

Asiahan ei minulle kuulu, mutta koskas mikään on kuulunut työvoimatoimistoille, sossuille tai keloille ja aina ne silti ovat tietävinään, mitä Sinun pitäisi tehdä saadaksesi asiasi kuntoon (lopettaa se turha valittaminen ja ryhdistäytyä). Mielestäni tähän teidän ongelmaanne on olemassa todella helppo ratkaisu: poistakaa tuo tolkuton sääntö, että ensikertalaiset eivät saa vetää kuukauden pelejä! Nyt tässä on liikaa kaavakkeita täytettävänä ja minä sentään suhtaudun byrokratiaan sellaisella innolla ettei se ole enää ihan tervettä.

Ensin pitää pelata joitain pelejä (Oletan. En jaksa tarkistaa montako). Tähän menee aikaa, luultavasti rutosti, koska pelautustahtinne on mitä on nykyään. Sitten pitää laatia sivupeli, johon sääntöjen mukaan ei saa laittaa kerrassaan mitään kivaa ensikertalaisena. No, tämän nyt suomalaisessa holhousyhteiskunnassa ymmärtää, koska monimutkaisuudet voivat sotkea jonkun herkemmän ensikertalaisen pään ja pelaajia voi alkaa vituttaa, jos pelinjohtaja säheltää. Mutta sivupelien jono on pitkä ja takeita ei ole, että peli edes täyttyy. Hauskuuksien puute pelissä tuskin ainakaan nostaa täyttymismahdollisuuksia, koska siellä sivupelijonossa on niitä kivempia pelejäkin tarjolla. Jos ja kun sen pelin saa jollain ilveellä viimein pelautettua, ja seuraavan pelin kanssa saa käyttää luovuuttaan, niin aika tylsämielinen saa olla joka haluaa tehdä heti perään uudelleen perusperusperuspelin. Ehei kuulkaa. Silloin tehdään se peli, jossa jokainen hahmo on ennennäkemätön - ja sitä seuraava peli on sitten se, jossa on uusi takaperoinen äänestyssysteemi jne jne.
Ehkä joskus kuudennen pelin kohdalla loppuvat ideat, ja sitten voi tehdä välillä sen peruspelin, mutta siihen pääsemiseksi on kulunut jo useita vuosia, ja koko pelinjohtajakandidaatti on mahdollisesti häipynyt foorumilta hurahdettuaan riippuliitoon, puutarhanhoitoon taikka geometrisen pitsinnypläyksen kursseihin kansanopistolla. Tai ainakin tämä on vanhentunut siinä määrin, ettei energiaa riitä pelaamiseen saati sitten pelinjohtamiseen, katso esimerkki A viestin oikeasta reunasta.
Sanalla sanoen, systeemi nyt vain kirjaimellisesti takaa sen, että kuukauden pelejä voi tehdä voin hyvin pieni joukko ja että siihen joukkoon tulee uusia jäseniä suunnilleen yhtä nopeasti kuin länsimetroon toimivia junavuoroja.

Lisäksi haluan huomauttaa, että koko idea, että a) sivupeleissä saa olla niitä kivoja juttuja + b) kuukauden pelit ovat isompia = ei hyvä. Kaikki ne legendaariset kokeelliset ja erikoiset, jotka muistan niiltä ajoilta kun vielä pelasin olivat juuri isoja, koska kuinka monta kiertävää esinettä ja yllätyserikoishahmoa alle 15 hengen peliin voi tunkea?

Niinpä.

Ps. Konsulttipalkkio 121 e/h + alv.
Upin työttömyyskassa
Paras hyvis
 
Viestit: 5
Liittynyt: 25.11.2013 22:34

Re: Keskustelua peli-ideoista

ViestiKirjoittaja Halima » 16.08.2017 22:20

Upi <3 Ei mulla muuta. Tai onpas, tuutko pelaamaan?
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 518
Liittynyt: 22.02.2016 21:02

Re: Keskustelua peli-ideoista

ViestiKirjoittaja Meiz » 16.08.2017 23:16

:D
Avatar
Meiz
Kyläläinen
 
Viestit: 339
Liittynyt: 16.11.2013 10:33

Re: Keskustelua peli-ideoista

ViestiKirjoittaja Zey » 16.08.2017 23:39

Mä tuun sotkemaan lusikkani tähän soppaan. :>

Ennen pelinjohtamista täytyy tosiaan olla kolme peliä pelannut. Tämä siksi, että kyseisellä henkilöllä on sitten peliä johtaessaan edes jonkinlainen kuva mitä pelissä tapahtuu ja mitä pelinjohtaja yleensä edes tekee. Näiden kolmen pelin pelaamisen jälkeenkin silti on yleensä joitain asioita, joista pelinjohtaja ei ole tietoinen ja pelimoden täytyy asiasta erikseen kertoa. Eikä siinä mitään, sitä vartenhan se pelimode on. Mutta kiva kuitenkin olisi, jos pelimoden ei tarvitsisi jokaista asiaa erikseen sanoa ja pelaajien sitten siinä kärvistellä odotellessaan niitä kaikkia perusasioita hoidettavan, joten siksi niitä pelejä on hyvä olla pelattuna. Kivempi varmasti uudelle pelinjohtajallakin, kun jokaisen peliin laittaman viestin jälkeen ei tule pelimodelta pitkää listaa, mitkä kaikki meni väärin.

Ensikertalainen pelinjohtaja tekee tosiaan aluksi sivupelin, mutta tylsä sen ei tarvitse olla (ellei kaikki ole tylsää, mikä vain on joskus testattu). Jos ei peruspeliä halua vetää ja uskoo pärjäävänsä erikoispelin kanssa, niin miksei. Erikoispeleistä salainen roolilista, massamurha, anonyymipeli, yksäripeli, ingamepeli ja ingametuspeli on ainakin sellaisia erikoispelityyppejä, joita harvemmin näkee ja näin ollen onkin yleensä pelaajien keskuudessa niitä harvempia herkkuja. Jos haluaa heittää jonkun jo testatun kiertävän esineen, niin sekin menee. Toki omaa taitoaan ja jaksamistaan kannattaa peliä rakentaessa miettiä, mutta ei kukaan estä.

Tämän yhden pelin jälkeen (mikäli mitään suurempia ongelmia ei sen johdossa ilmennyt) kaikki riippuukin PJ:stä mitä haluaa tehdä. Voi olla, että niitä hyviä kokeellisia ideoita pukkaa ja mikäs siinä sitten, kiva niitäkin kokeilla. Mut toisaalta, voi olla että niitä ideoita ei tule. Esimerkiksi itse olen vetänyt 15 peliä, joista vain yksi on ollut kokeellinen. Ei vain ideoita kokeellisiin ole oikein tullut, mutta erikoispelejä ja peruspelejä sen sijaan olen mielelläni vetänyt. :>

Upin työttömyyskassa kirjoitti:Lisäksi haluan huomauttaa, että koko idea, että a) sivupeleissä saa olla niitä kivoja juttuja + b) kuukauden pelit ovat isompia = ei hyvä. Kaikki ne legendaariset kokeelliset ja erikoiset, jotka muistan niiltä ajoilta kun vielä pelasin olivat juuri isoja, koska kuinka monta kiertävää esinettä ja yllätyserikoishahmoa alle 15 hengen peliin voi tunkea?

Kyllä ne sivupelit voi olla yli 15 hengenkin pelejä, ainoa rajoitus oli, että kuukauden pelit eivät voi lähtökohtaisesti olla alle 15 hengen. Jos siis haluaa tehdä 20 hengen pelin kolmella kiertävällä esineellä ja uusilla hahmoilla, niin sivupeleihin vain.

Mut joo, lähinnä kun pohdittiin tätä kuukauden peliä, niin mietittiin, että se tulee olemaan "markkinointi"kikkana Kylälle. Sitä on helppo sanoa, että meillä pelataan kuukausittain, peleihin voi ilmoittautua aina kuun sinä ja sinä päivänä ja peli alkaa aina silloin. Ja markkinointi kohdistuu aika paljon sellaisiin, jotka eivät ole juonittelupeleistä kuulleet. Näin ollen halutaankin pitää kuukauden pelit mahdollisimman aloittelijaystävällisiä, jotta siellä olisi helppo oppia se pelien juoni. Se ei ole hirveän helppoa jos peli ei toimikaan - johtui se sitten kokeellisesta ideasta, joka ei käytännössä toimikaan, tai uudesta PJ:stä, joka on sormi suussa pelin kanssa.

Vielä Kylän pelaajakanta on pieni siihen, että riittäisi pelaajia aina kahteen isoon peliin samaan aikaa, mikä on ongelma. Tämän olemme pyrkineet korjaamaan niin, että välillä kuukauden pelien aikoihin pääsisi sivupeleistäkin pelejä peluutukseen, kunnes pelaajakanta olisi sen verran kasvanut, että pelijonot oikeasti pystyisivät itsenäistymään ja eriytymään toisistaan. Kuitenkin sivupelien aikaakin pohditaan paljon mafian kanssa, nimenomaa huomioiden noita uusia pelaajia. Vielä sellaista aikaa, että sivupeliä voisi laittaa kuukauden pelin tilalle, ei ole tullut, eikä vielä syyskuukaan näytä hyvältä. Tämä siitä, että olemme nyt kertoneet kaikille SM-kisoihin kutsutuille, että Kylässä pääsee sääntöjä kokeilemaan. Osa SM-kisoihin tulevista on pelannut vain livenä, joten heille olisi hyvä antaa mahdollisuus päästä kokeilemaan ja opettelemaan foorumilla pelaamista, mikäli niin haluavat tehdä. Tällöin pelin olisi toki suotavaa toimia hyvin. Lisäksi olemme tässä lähettäneet mediatiedotetta moniin radioihin ja lehtiin ja ainakin yksi lehti on nyt ilmoittanut tekevänsä jutun. Näitä teitä voi siis tulla nyt lisää uusia pelaajia, joille olisi myöskin hyvä olla se helppo peli juonareiden aloitukseen.
Uskomattoman hykerryttävän tyrmistyttävä.
Avatar
Zey
Ylläpitäjä
 
Viestit: 780
Liittynyt: 01.11.2013 23:46
Kotiyhteisö: Kylä

Re: Keskustelua peli-ideoista

ViestiKirjoittaja Violet » 16.08.2017 23:44

Lisätään tuohon äskeiseen viestiin vielä, että aikaisempi pelinjohtaminen muilta foorumeilta huomioidaan pelinjohtoaikeissa, mutta pitää kuitenkin pelata, tässä tapauksessa ehkä vain kaksi peliä kylässä, jotta Kylän käytännöt ovat pelaajalta selvät.
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 820
Liittynyt: 15.11.2013 08:17
Kotiyhteisö: Kylä

Re: Keskustelua peli-ideoista

ViestiKirjoittaja Upin työttömyyskassa » 17.08.2017 13:49

Kas. Miten on Haliman kesä mennyt?

Nyt meni kyllä lusikka väärään kattilaan, Zey. Ei tässä mitään nuudeleita olla tekemässä vaan kunnon hernerokkaa!

Ongelma: Teillä ei ole kuukauden pelejä jonossa.
Syy tähän: Niiden kuukauden pelien tekeminen on tehty niin turkasen vaikeaksi ja epähoukuttelevaksi.
Tavoite 1: Haluatte pitää kuukauden pelit peruspeleinä, jotta ne ovat uusille helppoja.
Tavoite 2: Haluatte harjoituttaa uusia pelinjohtajia laittamalla nämä vetämään ensin peruspelin tai erikoispelin.
Ratkaisu: Annatte uusien pelinjohtajien pitää niitä kuukauden pelejä! TÄTTÄRÄÄ! Kaksi elefantin kokoista kärpästä yhdellä iskulla.

Ihan teidän byrokraattista parastanne tässä ajattelen, kun avaan kansalaisen ajatusmaailmaa. Onko ensikertalaisen järkevä antaa pitää kokeellista peliä ja kuinka avuttomia uudet pelinjohtajat yleensä ovat, ovat sitten eri kysymyksiä, joille on oma kaavakkeensa lokerossa 3B (voi myös tulostaa työttömyyskassan nettisivuilta).

Vastaus tuohon ensimmäiseen on muuten ehdottomasti EI ja jälkimmäiseen, noh. Minä olen vanha ja raihnainen enkä jaksa pelata tai pelinjohtaa ainakaan tänään, mutta jos joskus saisin pistoksen tehdä pelin, niin ehdottomasti se olisi kokeellinen, koska niissä vanhoissa ja nähdyissä ole mitään haastetta. Tiedättekö miten tylsää on joka päivä lukea työttömyyskassassa niitä ihmisten selostuksia työnhausta, että ”on hakenut, ei saanut”? Töitä siis. Mitä te ajattelitte? No hyi hävetkää!
En näe, miten kokeellisen pelin tekeminen olisi ratkaisevasti vaikeampaa kuin esimerkiksi. salaisen roolilistan rahaäänestyksellisen massamurhapelin, jossa kaikki ovat erikoisia ja muutama (ei pelin kannalta keskeisin) erikoinen variaatioita vanhoista rooleista ja jossa on kolme vanhanaikaista kiertävää esinettä. Tuo peli kun on pelkkää kombinaatiota vanhoista peleistä = erikoinen = saa vetää.

Ette selvästikään ole valtion virasto, kun teillä on tuommoinen markkinointibudjetti. Huhhuh! Kyllä se kehitys kehittyy.
Upin työttömyyskassa
Paras hyvis
 
Viestit: 5
Liittynyt: 25.11.2013 22:34

Re: Keskustelua peli-ideoista

ViestiKirjoittaja jeekaka » 17.08.2017 20:58

Lueskelin tässä Hautausmaata, ja tuli sellainen ajatus, että olisi hauskaa kokeilla tuota Town of Salemia. Olisikohan kellään intoja kokeilla uusiksi, miten ToS tällä kertaa toimisi Kylässä? Ainakin muutama kyseisestä juonariversiota pelanneita on nyt tainnut löytää tiensä tännekin, joten miten ois, innostuisiko joku tästä?

Lisäksi alkoi vähän omaakin pelinjohtajahammasta kutkuttaa (ei ToS, koska se ei ole mulle mitenkään tuttu ja haluan pelaamaan), ja mietinkin miten tuo meedio mahtaisi taipua rooliksi perinteisempään kyläjuonariin... Olisiko se mahdollista? Muina rooleina ainakin vapaamuurarit ja ehkä joku ennustajan variantti, ja teemana tottakai okkultismi :D

Sivuhuomiona käynnissä olevaan keskusteluun: Onko sen kuukauden pelin pakko olla peruspeli? Mua sekä pelaajana että pj:nä houkuttelee kaikki hulluttelut, ja vaikka niitä peruspelejäkin on ihan kiva välillä pelata, niin enemmän odotan niitä joissa on joku hauska erikoisuus. Ymmärrän toki, että pelin on tarkoitus olla helposti lähestyttävä, mutta aika harva peli nyt kuitenkaan on niin mahdoton etteikö sen pelaaminen kuitenkaan toimisi ilman aiempaakin kokemusta. Kaikki pelit kuitenkin tarkastetaan ja tasapainotetaan, joten tuottaisiko se liikaa vaivaa mafialle, jos käytössä olisi vain yksi pelijono ja kuukauden pelien kanssa voisi käyttää tapauskohtausta harkintaa yhteistyössä pj:n kanssa, ja kuukauden peliksi voisi periaatteessa hyväksyä esimerkiksi useamman pelin pelanneen ekakertalaisen pj:n peruspeli tai joku yksittäinen erikoisuus joka saattaisi tehdä pelistä jopa kokeellisen? Sitten sivupeleinä jotain ihan eri mekaniikan pelejä tms outouksia.

Eikä se pieni sekoilukaan vissiin aina ole niin vakavaa, tokana pelinäni johdin kunnon erikoishahmokimaran ja sekoilin toki useampaankin kertaan sen kanssa, mutta jostain kumman syystä se sai silti menestystä KEPPI-gaalassa vaikkei edes ollut varsinaisesti sen vuoden aikana pelattu :D

// Ja toki Kylä on suomenkielinen The Juonittelupelifoorumi, ja siitä on syytä pitää kiinni että täällä johdetut pelit ovat laadukkaita, mutta tosiaan byrokratian vähentäminen voisi tehdä siitä helpommin lähestyttävän. Liittyen myös tuohon kevytpeleistä käytyyn keskusteluun - Kylän pelikulttuuri on yleisesti ottaen aika analyyttista ja harkitsevaa, ja musta on aina hauska seurata kun joku täysin toisesta taustasta tulee ja pistää pakan sekaisin :D Olen varmaan itsekin kyläskenessä aikoinani ollut vähän tällainen holtiton hahmo.
Viimeksi muokannut jeekaka päivämäärä 17.08.2017 21:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 207
Liittynyt: 17.07.2017 17:12

Re: Keskustelua peli-ideoista

ViestiKirjoittaja Jinmuru » 17.08.2017 21:48

Mää aion pitää toisen ToS-muotosen pelin Kyläsä josain välisä :3 Kiva et on kysyntää!
This is the story of how I died.
Ava (c) Okakettu
Avatar
Jinmuru
Kyläläinen
 
Viestit: 361
Liittynyt: 03.02.2014 18:06
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskustelua peli-ideoista

ViestiKirjoittaja Violet » 17.08.2017 22:12

Mä aloin miettimään, että mitä jos kokeiltaisiin haudantakaaviestejä uudelleen? Ymmärtääkseni ne olivat joskus aiemmin käytössä useamminkin, ja niitä voisi ainakin kokeilla uudelleen.
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 820
Liittynyt: 15.11.2013 08:17
Kotiyhteisö: Kylä

Edellinen

Paluu Yökerho

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa