Switch to full style
Kaikki juonittelu- tai kylä-aiheinen keskustelu kuuluu yökerhoon. Höpise harhalynkkauskaavasta, kylän tulevaisuudesta ja kylämiiteistä sydämesi kyllyydestä! Muista kuitenkin, että käynnissä olevista peleistä puhuminen on kielletty!
Lähetä vastaus

Re: Keskustelua peli-ideoista

21.06.2017 16:24:25

Toki tuossa pelissä on normaalia enemmän erikoishahmoja, jotka ei voi enää varapelaajaksi tulla, mutta oon silti luottavainen että meidän pelaajakanta riittäis. :)

Re: Keskustelua peli-ideoista

21.06.2017 16:29:54

Tetradynamia kirjoitti:Toisaalta taas onko esim. kymmenen pelaajan pelissä lähtökohtaisesti mitään järkeä? Vastaan itse, ei ole. On totta, että aktiivisuussäännön tiukentaminen saattaa johtaa varapelaajaongelmaan, mutta pelin pienentäminen ei mielestäni ole ratkaisu lainkaan.


Mielestäni 10 pelaajan pelit toimivat oikein hyvin, mutta ei niihin kieltämättä paljoa erikoishahmoja mahdu. Mutta esim 7-3 tai 8-2 jaolla saa ihan hyvän pelin aikaan, jos pelissä on vain vähän erikoisrooleja. Ehkä 8-3 on kuitenkin parempi, ja siihen tarvitsisi 11 pelaajaa :).

Re: Keskustelua peli-ideoista

21.06.2017 16:35:04

Ei minulla siis mitään isoja pelejä vastaan ole, mutta mielummin aktiivisia pieniä pelejä kuin epäaktiivisia isoja pelejä. Toki erikoishahmot sitten osaltaan myös auttavat epäaktiivisuuden suhteen.

Re: Keskustelua peli-ideoista

21.06.2017 16:35:28

Juu, mutta lähtökohtaisesti mä toivon että koko varapelaajamenettelyä ei edes tarvitsisi tehdä: jos kaikki ovat aktiivisia ja kukaan ei kuole hiljaisuutensa vuoksi niin pelaajakanta ja tavisputoajat riittävät normaalisti yksistään. Loppupeleissä 5 viestiä päivässä on mun mielestäni määrä jonka kykenee helposti postaamaan päivässä peliin jos kiinnostusta peliä kohtaan oikeasti on :D

//Oho, justy ninjaa. 10 pelaajan pelit on mun mielestäni ehkä hieman epämielekkäitä osittain sen vuoksi että pelit kestävät maksimissaankin vain sen 4 pelipäivää jonka aikana ei mun mielestäni välttämättä ehdi juonitella kunnolla. Ehkä se on tosiaan vain mun preferenssi että haluan hyvin ison pelin joka ei ole ihan heti ohi ^^'

Re: Keskustelua peli-ideoista

21.06.2017 16:45:32

Isot pelit on kivoja kun ne kestää kauan, paitsi niille jotka tipahtaa niistä heti alkuun. Tylsää odotella seuraavaa peliä kun on tippunut nykyisestä jo ajat sitten. :(

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 10:41:36

Toinen mun mielestä hauska idea on karsittu versio "Greater Idea Mafiasta", https://wiki.mafiascum.net/index.php?ti ... Idea_Mafia

Pähkinänkuoressa: "In this setup, each player is randomly assigned two roles from the deck. They must immediately choose one to keep and discard the other. Once every player has chosen a role - and there is at least one antitown role in the game (if all town, abandon or reshuffle) - any roles with partners are informed of their partners. At the start of Day 1, every player's discarded role is publicly revealed."

Pelasin toisella foorumilla kaksi peliä tätä ja jälkimmäiseen kehiteltiin lisää sääntöjä jotka tekivät setupin toimivammaksi. Samoin jaossa olevia rooleja siistitty aika rankalla kädellä. Tässä PJ:llä on iso rooli tasapainoisen pelin valitsemisessa. Muokatut säännöt sekä käytetyt roolit löytyy http://www.realmsbeyond.net/forums/show ... p?tid=8248

"There are 54 Roles available for this game. They are listed below. Each player was/will be given three numbers from a random number generator. Those numbers will then be applied to the below list to pick three roles.

Each player will receive a PM with each of the three roles listed. The player will then order them by preference, 1, 2, and 3. I will attempt to give each player their first choice, but in interest of balancing the game, I might be required to give a second or third choice instead.

In the post that starts the game, the results of everyone's first discard will become publicly available. If you got your first choice, your second choice will be displayed with your name on it, and your third will be not be displayed anywhere. If you get your second choice, your third will be displayed with your name on it, and your first will not be displayed anywhere. If by chance I am forced to give you your third choice, then Vanilla Townie will be shown as your discard."

Pelin suola on siinä että jo ensimmäisen päivän aikana on todella paljon keskusteltavaa, koska heti alkuun kerrotaan tulokset pelaajien pois heittämistä rooleista. Siitä pääseekin hauskasti arvuuttelemaan millä motivaatioilla pelaaja olisi heittänyt vaikka hyvis-suojelijan pois :D

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 10:54:08

Jännän oloinen idea tuokin. Pitäisi vain mennä ja kokeilla!

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 11:02:55

Ehkä sanomattakin selvää mutta tässä pelissä todennäköisesti jokainen pelaaja on erikoishahmo. Myös samoja rooleja voi tulla useammalle.

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 11:04:15

Mielenkiintoista mutta perin sekavaa. Ois kuitenkin kiva kokeilla, ei muuta kuin peliä tuleviin jonottamaan! :)

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 13:39:32

Ihan mielenkiinnosta kartoitan, kuinka moni olisi valmis pelaamaan Tahomaa Kylässä jos sellainen järjestettäisiin kuukauden pelin ohella?

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 13:54:30

Minä!

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 14:02:34

Voishan sitä. Mä en vaan ihan ymmärrä Tahoman ideaa. Tai siis siinähän kannattais olla vaan hiljaa jotta kukaan ei tunnistais itseä, ja ei kannata arvata ketään muita kun on niin suuri todennäköisyys arvata väärin. Selittäkääpä miten se oikein toimii.

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 14:24:39

Yleisesti mun muistaakseni Tahoma-peleissä on kyllä myös säännöllinen puhepakko ihan vain sen takia että pelaaja ei voi piiloutua salatilin taakse ja yksinkertaisesti vain olla postaamatta yhtikäs mitään. Toki arvaamatta jättäminen on yksi tapa yrittää voittaa mutta siinä ottaa myös tietoisesti sen riskin että joku toinen arvaa sinut oikein. Loppujen lopuksi, vaikka väärästä arvauksesta putoaa, niin pelissä ei kerrota ikinä putoamisen syytä: mutta peli taitaa tosiaan kaatua siihen jos kukaan ei äänestä ollenkaan ^^'

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 14:40:11

Tahomassahan voittaja oli se/ne, jotka jäävät viimeisinä henkiin? Siihen voisi kehittää jonkinlaista pisteidenlaskutaktiikkaa, jossa oikeista arvauksista saa pisteitä, sekä sijoittautumisesta (eli monentenako pelaajana tippuu), ja näistä sitten laskea yhteispisteet, joilla ratkeaa voittaja. Onko Tahomaa koskaan kokeiltu pariversiona? Eli pelaajaparit tuntisivat toisensa? Toisaalta ei kylläkään onnistuisi, sillä parit voisivat kirjoittaa toistensa viestit, jolloin heidät arvaisi aina väärin. Pisteidenlaskua voi silti miettiä, sillä se kannustaa arvailemaan.

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 14:44:19

Joo, tuohon pitäis keksiä joku jippo minkä takia kannattais puhua ja arvailla muita. Koska vaikka kuinka ois puhepakko, niin arvaile siinä nyt kuka on kukin jos kaikki kirjoittelee yksirivisiä "Moi, olen paikalla!" -tekstejä.

Mitäs jos nuo parit toimiskin niin, että jos pari arvaa toisensa oikein niin molemmat voittavat? Eli pointti olisikin vähän eri.

Eli siis kaikki juttelis peliketjussa, vois arvailla ketä tahansa ja jos arvaa väärin niin tipahtaa pois pelistä. Jos arvaa oikein niin se toinen tipahtaa pois pelistä. Mutta jos arvaa oikein oman parinsa (se oikea tavoite), voittaa pelin.

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 14:46:23

Ja mä en itseasiassa laskis Tahomaa ollenkaan juonittelupeliksi, eli täähän vois olla jossain keskustelupuolella vaan semmosena hömppä-ajankuluna?

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 15:31:33

Juu, juuri sen takia mä haluankin sitä sivupeliksi juonarijonon sijaan. Pistelaskusysteemi ja parinetsintäkisa kuulostavat hyvin vekkuleilta ideoilta, olisin valmis kokeilemaan vaikka molempia (en tosin yhtäaikaa tietenkään :D)

Re: Keskustelua peli-ideoista

22.06.2017 22:24:49

Pisteitä voisi saada myös siitä, että joku luulee sinua vääräksi henkilöksi. Eli hyvin hämäävästi pelaava saa myös pisteitä. Oikean arvauksen pisteiden pitää sitten olla aika korkeat, jotta arvailu olisi kannattavaa.

Re: Keskustelua peli-ideoista

23.06.2017 01:30:35

Jos pikaisella mietinnällä mennään niin mun ehdotelma olisi jotain tällaista:

Jokainen sinuun kohdistuva väärä arvaus +1 piste
Jokainen oikea arvaus +3 pistettä
Pelin loppukaksikossa X pistettä (X on pelaajamäärä)

Ehkä loppuun asti selviämisen arvoa pitäisi vielä hioa, en tiiä ovatko ne liian korkeat vai liian matalat, yksi vaihtoehto olisi myös jaella pisteitä putoamisjärjestyksessä niin että pisteitä saa kaavalla (kuinka mones putoaja -1).

Re: Keskustelua peli-ideoista

01.07.2017 18:20:45

Heitetääs tänne kysymystä: Olisiko kiinnostusta englanninkieliseen peliin? Löysin arkistojen kätköistä vuosia sitten värkkäämäni pelivalmiin tekeleen (13 pelaajaa).

Re: Keskustelua peli-ideoista

01.07.2017 18:34:55

Itse ainakin olisin valmis pelaamaan englanniksi.

Re: Keskustelua peli-ideoista

01.07.2017 18:46:02

Mä taas voin kyllä pelata englanniksi, mutta Kylässä pelaan mieluummin suomeksi. Englanniksi on kuitenkin sen verran haastavampaa muotoilla ajatuksensa, että tuntuisi vähän hölmöltä pelata englanniksi täällä missä kaikki osaavat suomea. Toki jos englanninkielinen peli tulisi ja olisi muuten kiva ja minulla olisi aikaa, saattaisin silti osallistua, eli ei tämä mikään ehdoton ei ole.

Siinä mielessä olen kyllä englanninkielisen pelin kannattaja, että se voisi vahvistaa pelaajien varmuutta omasta englanninkielen osaamisestaan, jolloin useampi uskaltaisi lähteä tavoittelemaan paikkaa Mafia Championshipeissä ensi vuonna! :)

Re: Keskustelua peli-ideoista

03.07.2017 18:04:48

justy kirjoitti:Onnistuisikohan tuon matriisin muokkaaminen vähän pienemmälle pelaajamäärälle? Jos vaikka pelissä olisi 10 pelaajaa, voisi olla helpompaa saada tarpeeksi varapelaajia jotta mahdollisesti epäaktiiviset pelaajat voisivat helposti saada itselleen korvaajan.


Mafiascumissa on heidän aloitteliapeleissään ilmeisesti käytössä tällainen matriisi (Linkki alkuperäiseen):

Kuva

Valitaan siis rivi tai sarake ja lisätään 1 pahis ja 6 5 tavista, jolloin peliin tulee yhteensä yhdeksän pelaajaa (2 pahista 7 hyvistä). Siellä on ilmeisesti havaittu, että tämä johtaa taktisesti toisiaan toistaviin peleihin ja kehitetty edelleen (linkki)

Kuva

Varamies (Universal backup, en tiedä, onko Kylässä ollut suomennos on oma): Pelin alussa tavis, joka ensimmäisen erikoishahmon kuollessa perii tämän kyvyn. Pelin alussa joko tietää tai ei tiedä olevansa Varamies
Viimeksi muokannut Tetradynamia päivämäärä 03.07.2017 19:28:33, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Keskustelua peli-ideoista

03.07.2017 19:15:35

Tarkoitit varmaan että lisätään 5 hyvistä ja yksi pahis - vai onko pelaajia kuitenkin kymmenen?

Tuo olisi varmaan ihan hyvä matriisi rakentaa peli, jos kuukausipeliin ei tule paljoa ilmoittautumisia. Tai jos haluaisi järjestää jonkin aloittelijoille tarkoitetun pelin, jossa he saisivat parikseen kokeneemman mentorpelaajan.

Re: Keskustelua peli-ideoista

03.07.2017 19:23:32

Lisätään 5 hyvistä ja 1 pahis = 9 pelaajaa.

Re: Keskustelua peli-ideoista

10.07.2017 17:28:47

Tuolla Kahvilan puolella minä ja Cameron vähän mietimme Karibian piraatit-elokuviin pohjautuvaa "piraattipeliä", idea syntyi kun kerroin saaneeni inspiraation tehdä oma juonari, jollaista jo väkerränkin kenties jopa joskus pelattavaksikin, toisella teemalla.
Halima jo ehdottikin hyvistappajan ujuttamista piraattipeliin ja Camin ja minun ajatusriihentapaisen tuloksena ainakin kiertävä esine ja petturi olisivat melko varmasti mukana.

Re: Keskustelua peli-ideoista

10.07.2017 19:25:30

Heh, minullakin oli jo oikeastaan laivalle sijoittuva peli, johon suunnittelin merirosvoaiheista tarinaa, mutta Karibian piraatit kuulostaa kyllä oikein mukavalta. Ja oma pelini on sen verran kokeileva hahmojen suhteen, että huomio kyllä kiinnittyy ihan muuhun kuin tarinaan.

Re: Keskustelua peli-ideoista

06.08.2017 08:41:53

Noista Matrixeista, tuolta mafiascumista löytyy myös välikoko, 13 pelaajan matrix 14 https://wiki.mafiascum.net/index.php?title=Matrix_14 vaikka siinä on kyllä ja vähän useampia erikoisia rooleja, ja kun tuota katsoin niin en tiedä onko se niin hyvin todettu tasapainoiseksi kuin tuo matrix6 ja mafia universen versio. En ole itse pelannut mitään näistä, mutta seurasin osaa viime vuoden championships peleistä ja se vaikutti kivalta.

Olen myös pelannut yhden Great idea mafian version; Cracking idea mafia. Minustakin tuo oli tosi hauska, vaikka tietenkin vähän hankalampi pelinjohtajalle saada tasapainoinen peli, kun sitä ei ole etukäteen voinut tehdä sellaiseksi. Ehkä tuo versio missä on kolme vaihtoehtoista roolia on helpompi niin ettei ole suurta riskiä joutua tekemään koko alkuhommaa uudestaan pelaajien valintojen mukaan. Meillä oli siis kaksi roolia mistä sai valita ja ne, joita ei valittu, listattiin pelin alussa ilman pelaajan nimeä kenelle se oli annettu. Kuitenkin riitti keskustelua niistä jonkin verran ja kun tiesi roolilistan ja kuinka monta jotakin roolia pystyi olemaan, tämä antoi mahdollisuuden analysoida ainakin mitä rooleja saattoi vielä olla pelissä ja mitä ei ollut.

Re: Keskustelua peli-ideoista

16.08.2017 10:33:27

Kuukauden peli -ketju näyttää kovin tyhjältä, ja muutaman päivän päästä pitäisi alkaa äänestys sitä koskien. Jos siis jollakin on hyvä idea vähintään 15 hengen peliksi (joka täyttää kuukauden pelin vaatimukset, huom!), nyt kipin kapin lisäämään kuukauden peli -jonoon. Mahdollisuus päästä vetämään pelinsä jo syyskuun pelinä! :)

Re: Keskustelua peli-ideoista

16.08.2017 10:49:21

On mielestäni turhan tiukaksi vedetty nuo Kuukauden peli -vaatimukset. Siihen liittyen halukkaat pelinjohtajat vaikuttavat pitkälti olevan niitä, joilla on historian saatossa jo pelejä vedettynä, jolloin peruspelin vetäminen ei ehkä nappaa, vaan haluaa peliinsä jonkin vängän mekaniikan -> ei kuukauden peli. Olisi tietysti tosi kiva, että uusiakin pelinjohtajia tulisi, sillä peli kuvastaa johtajaansa mikä ehkä lisäisi mielenkiintoa, kun "vanhojen jäärien" pelit on niin nähty.
Lähetä vastaus