Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

Tervetuloa vihkiytymään juonittelupelien maailmaan, saamaan opastusta ongelmiin ja löytämään tietoa uusimmista säännöistämme. Uusien kyläläisten kannattaa aloittaa foorumiin tutustuminen täältä, ja Propagandatoimistoon he voivat kirjoittaa itsestään esittelyn.

Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Sukka » 08.07.2017 23:20:40

Kylässä on eletty jo joitakin vuosia hiljaista aikaa. Kylän pelit ovat yleensä olleet hiljaisemman puolisia, eikä muuallakaan ole ollut puhetta. Lisäksi ongelmaksi tuntuu tässä vuosien aikana muodostuneen se, ettei kyläläiset pysy Kylässä ja uusia pelaajia ei saada tarpeeksi houkuteltua mukaan. Muutamat viime kuukaudet ovat antaneet toivoa Kylälle ja hienosti ollaan taas saatu pelit pyörimään. Nykyinen pelaajamäärä ei kuitenkaan vielä riitä pitämään pelejä ja Kylää pyörimässä, kun syksyn kiireet ovat yleensä sitä pelaajamäärää karsineet. Onkin aika kerääntyä taas kokoon käyttämään harmaita aivosolujamme. Mikä kannustaisi puhumaan sekä peleissä että muualla Kylässä? Onko jotain, mitä voisimme tehdä, että kyläläiset notkuisivat Kylässä, eivätkä häviäisi muualle netin syövereihin? Entä mistä niitä uusia metsästetään ja mikä olisi paras syötti? Ideoita kehiin, tai jos niitä ei löydy, niin muuten puhumaan aiheesta tähän topickiin, niin ehkä niitä ideoita syntyy yhdessä pohtiessa. :> Myös omat kokemukset aiheesta ovat erittäin tervetulleita, sillä se voi auttaa kehittämään jos jonkinmoista juonta.
Avatar
Sukka
Ylläpitäjä
 
Viestit: 118
Liittynyt: 19.10.2013 13:38:02

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Halima » 09.07.2017 19:31:14

Mun mielestä tässä on nyt pohjimmiltaan kaksi erillistä ongelmaa.
1. Kylässä on liian vähän porukkaa
2. Niistäkin ketä täällä pelailee, monet on jossain määrin hiljaisia tai osallistuvat vain peliin silloin toiseen tällöin, eli ei voi laskea "täyspäiväiseksi juonittelijaksi" :D

Mitäs sitten tälle vois tehdä? No tuo kakkoskohta on sinällään minusta ihan ok, kaikkien ei tarvikaan olla täyspäiväisiä juonittelijoita. On kiva, että on pelaajia jotka pelaavat silloin tällöin kun ehtivät ja huvittaa. Tässä on vain se ongelma, että tällaisia "silloin tällöin" pelaajia tarvitaan enemmän kuin täyspäiväisiä, jotta kylässä saadaan pelit pyörimään säännöllisesti.

Mä oon itseasiassa melko tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen: pelit pyörii, kylässä on eloa ja uusia pelaajia tulee tiputellen silloin tällöin. Jos sama kehitys jatkuu niin eihän tässä ole mitään hätää. Mutta - ja tämä on aika iso mutta - pelkään että tämä ei todellakaan jatku pitkään näin jos jotain ei tehdä.

Nyt tämä henkiinherääminen on paljon Mafia Championshippien ansiota. Muutama pelaaja innostui niistä, he houkuttelivat muitakin mukaan jotka myös innostuivat, ja vielä nämäkin houkuttelivat joitakin kavereita mukaan. Nyt kuitenkin tämä houkuttelujen ketju pitäisi saada jatkumaan, ja miten siinä onnistutaan?

Toinen vaihtoehto olisi, että Kylä saisi jotain suurempaa mainostusta, että voitaisiin saada mukaan pelaajia, jotka eivät ole kenenkään täällä olevan kavereita tai sukulaisia.

Yksi ehdotus olisi, että yritettäisiin saada johonkin lehteen juttu Mafia Championshipeistä ja siitä, että suomalainen foorumipelaaja on päässyt kansainvälisen kilpailun finaaliin. Onko kellään Kyläläisellä yhteyksiä minkään lehden toimitukseen, että voisi kysellä kiinnostaisiko tehdä tällaista juttua? Tämmöisellä voitaisiin saada ilmaista näkyvyyttä ja mahdollisesti uusia kiinnostuneita pelaajia.

Muita ilmaisia vaihtoehtoja ei paljon olekaan, muita kuin että tehdään taas joku kylä-posteri-mainoslehtinen, jota jokainen voi tahollansa tulostaa ja viedä kauppojen seinille jne. Luulen vain että tällaisesta mainonnasta ei ole paljoakaan hyötyä, vai mitä te luulette?

Yks vaihtis on tietysti myös se, että kaikki pelaajat tykkää Kylästä facebookissa ja rupeaa tykkäilemään ja kommentoimaan siellä päivityksiä (ja luo keskusteluita myös itse). Mitä enemmän Kylän faboryhmässä on toimintaa, sitä useammalle henkilölle se näkyy, ja sitä todennäköisemmin joku kaukaisempikin kaveri saattaa innostua Kylästä facebookin kautta. Mutta tämä vaatis siis koko yhteisöltä tahtoa ja yritystä, että saataisiin eläväinen facebook-ryhmä.

Loppukaneettina vielä, että tämä on mielestäni tärkeä asia. En halua päästää Kylää kuolemaan, joten toivon että uusien pelaajien virta jatkuu ja vanhat pysyvät aktiivisina. Osallistukaa kaikki keskusteluun, jospa me yhdessä keksittäis keinoja saada Kylän nousu jatkumaan. :)
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 09.07.2017 20:12:27

Mulla on tunne, että se, että puhuin erään finiläisen (Negon) kanssa yksärein Finin puolella Kylästä, saattoi houkutella Finin puolelta pelaajia Kyläänkin.
Voisin tehdä jonkinlaisen "Kylän maiostusiskun" Finiin kun vain keksin miten homma toteutuu parhaiten. Pahoin pelkään, ettei Finin ylläpito oikein riemastuisi jos vain paukauttaisin topan Kylän mainostukseen pystyyn, muttamutta voisin yrittää keksiä jotain?

Tai jotain ihan muuta?
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Ronen » 10.07.2017 20:54:56

Haliman kakkospointtiin tartun. Minusta kyläläiset saataisiin pysymään sivustolla paremmin, jos täällä olisi tarjota muutakin kuin vain juonareita - toki Kylä on pääasiassa juonarisivusto, mutta niin on myös Mafiascum. Siellä yhtenä merkittävänä aktiivisena osastona toimii "The Whole Sort of General Mish Mash", jossa siis pääsee pelaamaan muitakin tekstipohjaisia foorumipelejä. Näihin siellä kuuluu esimerkiksi gameshow-tyyppisten pelien foorumiversiot, erilaiset ketjupelit (täällähän ehdittiin jo pyöräyttää käyntiin esim. 20 kysymystä :>) jne. Toisena lainana Mafiascumista haluaisin vinkata turbopelit, eli sellaiset pelit jotka kestävät pari tuntia. Kylässähän on aikoinaan näitä pelattu irkin puolella, joten siinä voisi toki mahdollinen harkinnan kohde. Ne olisivat sopivia esimerkiksi sellaisille henkilöille, joilla ei aikatauluun mahdu osallistuminen monta viikkoa kestävään peliin.
Avatar
Ronen
Kyläläinen
 
Viestit: 12
Liittynyt: 05.07.2017 17:44:26

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Jita » 11.07.2017 02:20:29

Irkistä ollaan käytännössä luovuttu koska aika on ajanut sen ohi, mutta muistelisin jonkun ehdottaneen vastineeksi wa-pelejä joita kyllä oisin ainakin itse Suomeen palatessani valmis kokeilemaan. Turbopelien mielekkyys puolestaan riippuu ihan täysin yhteisöstä, jos kaikki saadaan pariksi tunniksi koko ajaksi koneen äärelle niin totta kai sitä valmis kokeilemaan on. Ainakin omasta mielestäni tuntuu hieman paradoksaaliselta että nimenomaan peruspeleissä tarvitsee jonkin verran vähemmän sitoutumista kerralla vaikka vie enemmän aikaa pitkällä aikavälillä. Pari game show-tyylistä juttua mulla on itselläni itse asiassa mielessä: voisihan niiden toimivuutta ja mielekkyyttä kokeilla :>

Omasta mielestäni jonkin näköinen promo kyllä olisi jees, ainakaan nykyisin Kylään kun ei erityisesti eksy porukkaa vahingossa. Suuri osa 'uusista' pelaajista parissa viime pelissä onkin itse asiassa hyvinkin vanhoja pelaajia jotka ovat palailleet Kylään. Henkilökohtaisesti ajattelen että olisi hyvinkin hienoa jos saataisiin vanhaakin verta houkuteltua takaisin. Suurin ongelma mielestäni kyllä on se, että toisin kuin K3:ssa, meillä ei ole tällä hetkellä mitään joka toimii 'sisäänheittäjänä': itse aikoinaan esimerkiksi eksyin Kyläwikin kautta mukaan etsiessäni toisen foorumin (in case jota kuta kiinnostaa, Suomen Pokémonfoorumi) pelin aikana tietoa rooleista.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Vampire » 11.07.2017 10:38:31

Finin suhteen ei mun mielestä Kylän aktivointimielessä tarvi tehdä mitään, siellä on Kylä mun mielestä aika hyvin esillä jo tällä hetkellä ja oon kyllä omalta osaltani aika voimakkaasti tehnyt Kylää tunnetuksi vuodesta 2011 asti ja myös tiedotellut Kylän asioista siinä toivossa, että Finin toiminnalla olis jotain vaikutusta Kylään (mm. siellä pidettiin joskus taukoa Kylän hiljenemisen takia, jos sillä olis saatu ajettua porukkaa tänne pelien toivossa). Finissä on kuitenkin niin vahvasti oma juonarikulttuuri, että sieltä tuskin tulee Kylään lisää pelaajia muutamia yksittäisiä lukuun ottamatta. Muutaman tiedän tulleen ja se on kiva! Suurin osa siellä pelaavista kuitenkin on sellasia, et tuskin kovin helpolla lähtevät opettelemaan uuden foorumin tavoille vain päästäkseen pelaamaan. Toki näiden Finin pelitaukojen aikana on saumaa, että pahimmista vierotusoireista kärsiviä sais Kylään, mutta senkin kannalta on aika hyvin musta Kylä esillä. Suurin osa Finissä pelaavista ovat kyllä varmasti tietoisia Kylästä ja melkeinpä koen, että liika mainostus voi vaan vähentää Kylän houkuttelevuutta pelipaikkana. Plus tästä forkasta voi helposti tulla sisäänpäin lämpiävä fiilis.

Irc-peleihin mulla olis kiinnostusta, kun oon aktiivinen irkkaaja muutenkin, joten en tiedä, onko aika ajanut siitä niinkään ohi, enemmän musta on tuntunut siltä, että oonkohan mä Kylässä ainoa, joka on edes kiinnostunut irkkaamaan. WA-peleihin mulla taas ei ole kiinnostusta, kun oon muutenkin koittanut rauhottaan oman wappini sillain, et se ei kilisis ihan koko aikaa, koska en ehdi tai jaksa seurata. Irkkiä mä sen sijaan käytän etenkin opiskeluaikoina todella paljon (käytännössä kirjaan irkkiin sisään heti kämpille päästyäni ja quittaan nukkumaan mennessä).
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja justy » 11.07.2017 11:13:22

Jeku kirjoitti:Mulla on tunne, että se, että puhuin erään finiläisen (Negon) kanssa yksärein Finin puolella Kylästä, saattoi houkutella Finin puolelta pelaajia Kyläänkin.
Voisin tehdä jonkinlaisen "Kylän maiostusiskun" Finiin kun vain keksin miten homma toteutuu parhaiten. Pahoin pelkään, ettei Finin ylläpito oikein riemastuisi jos vain paukauttaisin topan Kylän mainostukseen pystyyn, muttamutta voisin yrittää keksiä jotain?

Tai jotain ihan muuta?


Olisikohan ideaa koettaa järjestää jonkinlaista juonareiden SM-kilpailua eri foorumien välillä? Ainakin Finissä ja Kylässä pelejä vielä pelataan, ja ehkä jotkin muutkin foorumit, joissa pelejä on joskus muinoin pelattu, voisivat innostua? Me voitaisiin vaikka ottaa vetovastuu kilpailusta ja ehkä saada sitä kautta uusia pelaajia tänen muutenkin.

Ronen kirjoitti:Haliman kakkospointtiin tartun. Minusta kyläläiset saataisiin pysymään sivustolla paremmin, jos täällä olisi tarjota muutakin kuin vain juonareita - toki Kylä on pääasiassa juonarisivusto, mutta niin on myös Mafiascum. Siellä yhtenä merkittävänä aktiivisena osastona toimii "The Whole Sort of General Mish Mash", jossa siis pääsee pelaamaan muitakin tekstipohjaisia foorumipelejä. Näihin siellä kuuluu esimerkiksi gameshow-tyyppisten pelien foorumiversiot, erilaiset ketjupelit (täällähän ehdittiin jo pyöräyttää käyntiin esim. 20 kysymystä :>) jne. Toisena lainana Mafiascumista haluaisin vinkata turbopelit, eli sellaiset pelit jotka kestävät pari tuntia. Kylässähän on aikoinaan näitä pelattu irkin puolella, joten siinä voisi toki mahdollinen harkinnan kohde. Ne olisivat sopivia esimerkiksi sellaisille henkilöille, joilla ei aikatauluun mahdu osallistuminen monta viikkoa kestävään peliin.


Mä tykkään kanssa tuollaisista foorumilla pelattavista minipeleistä, joihin osallistuminen ei kuitenkaan välttämättä vaadi jatkuvaa aktiivista läsnäoloa. Sen takia pyöräytin 20 kysymystä -pelin käyntiin. Onko sulla Ronen jotain ajatusta siitä minkä pelin haluaisit täällä nähdä? Ja olisiko se sellainen peli että voisit kuvitella itse sen vetäväsi, vai haluaisitko päästä pelaamaan? Mä voin nimittäin hyvin laittaa uudenkin pelin käyntiin, mutta olisihan niitä hauskaa pelata itsekin (siksi odotan että tuo 20 kysymystä ratkeaisi joskus, ja seuraava pj pistäisi uuden käyntiin).

Mulle pikapelit toimivat kanssa paremmin irkissä kuin Whatsapissa. En irkkaa aktiivisesti, mutta eipä sen käyttöönotto niin vaikeaa ole, etten voisi tulla paikalle ennalta sovittuun turbopeliin.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Halima » 11.07.2017 12:48:08

justy kirjoitti:Olisikohan ideaa koettaa järjestää jonkinlaista juonareiden SM-kilpailua eri foorumien välillä? Ainakin Finissä ja Kylässä pelejä vielä pelataan, ja ehkä jotkin muutkin foorumit, joissa pelejä on joskus muinoin pelattu, voisivat innostua? Me voitaisiin vaikka ottaa vetovastuu kilpailusta ja ehkä saada sitä kautta uusia pelaajia tänen muutenkin.

Tää on justy aivan mahtava idea! Jos vaikka syksyllä, tyyliin loka-marraskuussa pyrittäis järkkäämään nuo kisat niin ei menis päällekkäin mafia championshippien kanssa. Ja onhan Suomessa tosi monta foorumia, missä juonareita on ainakin joskus pelattu (oon mainostanut aika monella jo :D ). Niin voisi käydä kutsumassa näitä foorumeita osallistumaan, ja jos vaikka neljäkin foorumia innostuu niin saisihan siitä jo pelin aikaiseksi!

Oi vitsi, mä ihan innostuin tästä! Vois ensin kysellä vähän kiinnostusta, ja sitten sen mukaan montako foorumia saadaan kiinnostumaan, mietitään montako osallistujaa saa tulla per foorumi. Ois kyllä tosi kiva jos sais jonkinlaiset "alkukarsinnat" ensin, eli edes kaksi peliä josta sitten molemmista puolet pääsis jatkoon, mutta vähän luulen että tää voi olla liioiteltu haave. :D Mutta siis jo tyyliin kolmella foorumilla kisat voidaan järjestää, niin että 5 osallistujaa per foorumi!

Ja jos nyt tänä vuonna aloitetaan tämmöinen perinne, niin ensi vuonna saatetaan saada lisää osallistujia!

(musta tuntuu justy että sun 20 kysymystä -pelin aloitussana on liian vaikea. Anna lisää vihjettä, tai pistä vuoro saman tien kiertoon että päästään eteenpäin.)
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Jita » 11.07.2017 17:00:59

Halima kirjoitti:
justy kirjoitti:Olisikohan ideaa koettaa järjestää jonkinlaista juonareiden SM-kilpailua eri foorumien välillä? Ainakin Finissä ja Kylässä pelejä vielä pelataan, ja ehkä jotkin muutkin foorumit, joissa pelejä on joskus muinoin pelattu, voisivat innostua? Me voitaisiin vaikka ottaa vetovastuu kilpailusta ja ehkä saada sitä kautta uusia pelaajia tänen muutenkin.

......
Oi vitsi, mä ihan innostuin tästä! Vois ensin kysellä vähän kiinnostusta, ja sitten sen mukaan montako foorumia saadaan kiinnostumaan, mietitään montako osallistujaa saa tulla per foorumi. Ois kyllä tosi kiva jos sais jonkinlaiset "alkukarsinnat" ensin, eli edes kaksi peliä josta sitten molemmista puolet pääsis jatkoon, mutta vähän luulen että tää voi olla liioiteltu haave. :D Mutta siis jo tyyliin kolmella foorumilla kisat voidaan järjestää, niin että 5 osallistujaa per foorumi!


Siitä vain kartoittamaan juonarifoorumeita ;) Pokémonfoorumilla ollaan pelattu vuonna nakki mutta ne ovat olleet juonittelukulttuuriltaan todella erilaisia ja viime pelistä on hyvinkin paljon aikaa (siis oikeasti sarjaa kaikki ovat erikoishahmoja eikä voimatasapainosta mitään tietoa, nuorena ja typeränä aikoinaan itsekin vetänyt peliä joka muutaman sääntörikkeen takia jouduttiin lopuksia aborttaamaan .///_///. ainakin silloin foorumin porukat olivat hyvin hanakkaa jengiä etsimään porsaanreikiä ja liikkumaan harmaalla alueella).
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Ronen » 11.07.2017 18:39:18

Jitachi kirjoitti:Irkistä ollaan käytännössä luovuttu koska aika on ajanut sen ohi


Aika ajaa sen ohi vasta siinä vaiheessa kun sieltä ihmiset kaikkoavat! Kun itse olen Finin irkkikannuilla roikkunut, niin kyllä niissä elämää on, koska niihin on sitä järjestetty ja siitä on tullut ihmisille helppo ja kiva tapa vaihtaa päivän kuulumisia ja puhua randomeita. :> (Ja ihan näin Kylääkin ajatellen, voisin kuvitella että yhteisöllisyyttä voisi juuri luoda tuollainen helposti saatavilla oleva viestin, jossa voisi rennosti jutustella muiden kanssa kaikenlaista.)

Turbopeleissä viittaan myös toki siihen, että irkin tms. chattikanavan lisäksi voisihan toimia ihan myös foorumilla pelattava turbopeli, kuten juuri tuolla Mafiascumin puolella.

justy kirjoitti:Onko sulla Ronen jotain ajatusta siitä minkä pelin haluaisit täällä nähdä? Ja olisiko se sellainen peli että voisit kuvitella itse sen vetäväsi, vai haluaisitko päästä pelaamaan?


Ööp, näin pikaisesti tulee mieleen ehkä Hirsipuu (mikä kyllä teemallisesti sopisi Kylään, heh) tuollaisista vähemmän muodollisista peleistä. Toki myös muinaisen kakkos-Kylän ajalta muistuu sellainen topa, jossa luotiin pikaisesti juonareita perustuen edellä olevaan postaajaan. Se voisi olla ihan hauska palautus menneistä! Laajemmin vedettävistä peleistä löytyy kaikenlaista - nopeampia varmaankin Half the Average tai What Were You Thinking (selitän näistä mielelläni lisää tarvittaessa), pidempiä sitten taas Selviytyjät/Big Brother jne. tai juonareihin taipuvat Assassin in the Palace ja Resistance. Ja mielelläni voisin jotain vetää, kun mulla on Kongregate-nimisen pelisivuston tekstipohjaisten foorumipelien puolelta aika laajakin kokemus pelaamisesta ja vetämisestä. :>

Ja komppaan ideaa SM-juonareista! Jos vaan saadaan porukkaa kasaan, niin mikä ettei. :D

// Ah, tuli tietysti tässä jälkikäteen mieleen, että Assassinia ja Resistancea on taidettu Kylässä vetää ihan juonaripuolellakin. Ne toki ovat perusolemukseltaan vähän erilaisia kuin tyypilliset juonarit.
Avatar
Ronen
Kyläläinen
 
Viestit: 12
Liittynyt: 05.07.2017 17:44:26

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Marzzuu » 11.07.2017 19:02:19

SM-idealle hyväksyvä ääni tältäkin suunnalta! :)
Marzzuu on marzzuuheimon ainoa jäsen, tunnusmerkkinä tuulentuivertamat vaaleanruskeat hiukset, joita jotkut sanovat punaisiksi, pieni koko, pelokkuus portaissa/liukuportaissa, iloinen perusilme, puheliaisuus varautuneisuuden jälkeen ja kömpelöt liikkeet.
Avatar
Marzzuu
Kyläläinen
 
Viestit: 632
Liittynyt: 09.08.2016 14:31:29
Paikkakunta: Espoo
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 1

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Halima » 11.07.2017 21:16:14

Ronen kirjoitti:Ja ihan näin Kylääkin ajatellen, voisin kuvitella että yhteisöllisyyttä voisi juuri luoda tuollainen helposti saatavilla oleva viestin, jossa voisi rennosti jutustella muiden kanssa kaikenlaista.)

Onhan meillä whatsupp - tervetuloa sinne!

Ronen kirjoitti:Ööp, näin pikaisesti tulee mieleen ehkä Hirsipuu (mikä kyllä teemallisesti sopisi Kylään, heh) tuollaisista vähemmän muodollisista peleistä. Toki myös muinaisen kakkos-Kylän ajalta muistuu sellainen topa, jossa luotiin pikaisesti juonareita perustuen edellä olevaan postaajaan. Se voisi olla ihan hauska palautus menneistä! Laajemmin vedettävistä peleistä löytyy kaikenlaista - nopeampia varmaankin Half the Average tai What Were You Thinking (selitän näistä mielelläni lisää tarvittaessa), pidempiä sitten taas Selviytyjät/Big Brother jne. tai juonareihin taipuvat Assassin in the Palace ja Resistance. Ja mielelläni voisin jotain vetää, kun mulla on Kongregate-nimisen pelisivuston tekstipohjaisten foorumipelien puolelta aika laajakin kokemus pelaamisesta ja vetämisestä. :>

Pistähän joku peli käyntiin kahvilaan!
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Halima » 14.07.2017 21:31:40

Ronen kirjoitti:Half the Average tai What Were You Thinking (selitän näistä mielelläni lisää tarvittaessa), pidempiä sitten taas Selviytyjät/Big Brother jne. tai juonareihin taipuvat Assassin in the Palace ja Resistance. Ja mielelläni voisin jotain vetää, kun mulla on Kongregate-nimisen pelisivuston tekstipohjaisten foorumipelien puolelta aika laajakin kokemus pelaamisesta ja vetämisestä. :>

Selitä näistä lisää, mua ainakin kiinnostaa! Tai laita vaikka suoraan pelejä pystyyn niin opetellaan sieltä. :)
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 30.07.2017 19:47:51

Sukka kirjoitti:Mikä kannustaisi puhumaan sekä peleissä että muualla Kylässä? Onko jotain, mitä voisimme tehdä, että kyläläiset notkuisivat Kylässä, eivätkä häviäisi muualle netin syövereihin?


Ilmapiiri peleissä ei tällä hetkellä ole kaltaisilleni "Sunnuntaipelaajille" mitenkään mielekäs. On joitakin "Hardcore-pelaajia", jotka pelaavat peleissä antaumuksella ja intensiteetillä, johon en mitenkään kykene ja siksi koen, ettei minulla ole mitään asiaa osallistua peleihin. Sanottakoon vielä, että ymmärrän "Hardcore-pelaajia", heidän tapaansa pelata ja toivettaan siitä, että kanssapelaajat pelaisivat vastaavalla intensiteetillä. Tämä toive kuitenkin ilmenee joskus tavoilla, jotka tehokkaasti tappavat "Sunnuntaipelaajan" peli-innon. Hauskuus katoaa ja sen mukana kaikki. Kun ei huvita pelata, niin mennään muualle, pelatkoot "Hardcoret" keskenään.

Ei tähän varmaan ole mitään ratkaisua. Kaikkia ei voi miellyttää, eikä pitäisikään. Tämä on vain yksi tarina siitä, miten kyläläisiä katoaa.
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Hukka » 30.07.2017 20:12:20

"Sunnuntaipelaajan" lisäksi pelit ovat erittäin vaativia aloittelijoille. Voisiko tähän olla ratkaisuna esim. mafiauniversen harjoittamat light games? Joissain peleissä esim. viesti- ja/tai sanamäärärajoituksia tai pidempiä päiviä? Anonyymipelejä tähän vielä lisäksi, ettei haittaa vaikkei tiedä muiden pelityylejä, eivätkä ne ole keskustelun keskiössä? Tai ihan vaan pelejä vähemmän "hardcore" pelaajille?
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Violet » 30.07.2017 20:50:06

Tämän ongelman olin kyllä itsekin huomannut, että peleistä tulee aika vaativia noilla viestimäärillä. Aloittelijapelejä voitaisiin järjestää, mutta aloittelijoita ei ole ihan riittävästi yhteen peliin. Sana/viestimäärältään rajoitetut pelit voivat toimia, mutta onko mielekästä rankaista pelaajia aktiivisuudesta? Jos tällaisille peleille löytyy halukkuutta, niin sellaisia voidaan tietysti pitää. Pitämällä nopeatempoisia pelejä, esim kolmessa tunnissa pelattavan pelin, ei suuria viestianalyysejä ehdi syntyä, joten tälläisten lyhytpelien pitäminen voi myös olla apukeino. Pelien koon pienentäminen 15 näistä aikaisemmasta 19 ja 17 pelaajan peleistä keventänee myös jonkin verran.
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja justy » 30.07.2017 20:59:04

Light-pelit ovat hyvä idea, ja esim. rajatun sanamäärän peliä pystyisi helposti pelaamaan normaalin pelin rinnalla, joten minäkin niihin mielelläni osallistun, vaikka tykkäänkin peleistä joissa kirjoitetaan paljon.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Tetradynamia » 30.07.2017 21:11:35

Violet kirjoitti: Sana/viestimäärältään rajoitetut pelit voivat toimia, mutta onko mielekästä rankaista pelaajia aktiivisuudesta?


Voisiko tämän nähdä muuna kuin rangaistuksena? On hyvin hyödyllinen taito osata ilmaista itseään lyhyesti. "Sunnuntaipelaajan" kannalta tarkasteltuna rajoitus ehkä madaltaisi kynnystä osallistua ja lisäisi näin Kylän aktiivisuutta kokonaisuutena. On myös vähän kurjaa, että "aloittelijapelejä" olisi sitten erikseen. [Kyllä, minua on aikanaan kielletty osallistumasta "aloittelijapeliin"]
Tetradynamia
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 222
Liittynyt: 15.11.2013 08:24:15
Palkinnot: 5

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja justy » 30.07.2017 21:13:32

Tetradynamia kirjoitti:
Violet kirjoitti: Sana/viestimäärältään rajoitetut pelit voivat toimia, mutta onko mielekästä rankaista pelaajia aktiivisuudesta?


Voisiko tämän nähdä muuna kuin rangaistuksena? On hyvin hyödyllinen taito osata ilmaista itseään lyhyesti. "Sunnuntaipelaajan" kannalta tarkasteltuna rajoitus ehkä madaltaisi kynnystä osallistua ja lisäisi näin Kylän aktiivisuutta kokonaisuutena. On myös vähän kurjaa, että "aloittelijapelejä" olisi sitten erikseen. [Kyllä, minua on aikanaan kielletty osallistumasta "aloittelijapeliin"]


Samaa mieltä.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Vampire » 01.08.2017 13:36:32

Mä itse mielelläni osallistuisin esim. viestimäärältään rajoitettuun peliin, mutta en peliin, jossa olisi sekä sanamäärä- että viestirajoitus. Mun pelaaminen nykyäänkin on pitkälti sellaista, että saatan pelipäivän aikana kirjoittaa vaikka vain kaksikin viestiä, mutta ne ovat sitten pitkiä, kun yritän saada kaiken heränneen pohdinnan mahtumaan siihen yhteen viestiin, niin ei tarvitsisi olla ns. koko ajan paikalla ja postaamassa. Se, että olisi viestimäärän rajoittamisen lisäksi myös rajoitus sanamäärälle sulkisi aikalailla ovet täysin multa, koska joutuisin oikeasti karsimaan niin paljon sitä olennaista asiaa pois, että peli omalta osaltani kärsisi siitä ja pelaamisen koko idea pitkälti katoaisi. Eikä mulla oikein tällä hetkellä ole tilaisuutta siihen, että ylipäänsä pääsisin postailemaan useita viestejä päivässä ja osallistumaan koko ajan samalla intensiteetillä. Kai vois sanoa, että mä olen siirtynyt siitä hardcore-pelaajaryhmästä sunnuntaipelaajaksi ja voin kyllä todeta omalta osaltanikin, että nykyään kynnys osallistua peleihin on noussut aika korkeaksi, kun tuntuu et se oma panos ei olekaan riittävä, kun en pääse olemaan jatkuvasti paikalla ja silloin kun pääsen osallistumaan, peliviestien määrä on niin hirmuinen, että joka kerta saa lukea sen pari sivua uutta tekstiä. Se taas edelleen vie aikaa ainakin sen pari tuntia, kun joutuu multitaskaamaan ja tekemään parhaimmillaan aika montaa asiaa samaan aikaan.

Ehkä omalta osaltaan mun epäaktiivisuus Kylässä on sitä, et en koe, et mun pelityyli mahtuu kauhean hyvin Kylään ja pelit vaativat enemmän kuin antavat. Kyl mä mielelläni pelaisin, mut ehkä mun pelityyli on muuttunut liikaa voidakseni kunnolla nauttia Kylässä pelaamisesta.
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

Re: Kylän epäaktiivisuus ja kyläläisten kato

ViestiKirjoittaja Hukka » 01.08.2017 15:27:53

Vampire kirjoitti:Eikä mulla oikein tällä hetkellä ole tilaisuutta siihen, että ylipäänsä pääsisin postailemaan useita viestejä päivässä ja osallistumaan koko ajan samalla intensiteetillä. Kai vois sanoa, että mä olen siirtynyt siitä hardcore-pelaajaryhmästä sunnuntaipelaajaksi ja voin kyllä todeta omalta osaltanikin, että nykyään kynnys osallistua peleihin on noussut aika korkeaksi, kun tuntuu et se oma panos ei olekaan riittävä, kun en pääse olemaan jatkuvasti paikalla ja silloin kun pääsen osallistumaan, peliviestien määrä on niin hirmuinen, että joka kerta saa lukea sen pari sivua uutta tekstiä. Se taas edelleen vie aikaa ainakin sen pari tuntia, kun joutuu multitaskaamaan ja tekemään parhaimmillaan aika montaa asiaa samaan aikaan.

Mä taas koen, että näillä rajoituksilla juuri tuo ongelma poistuisi, ei enää tulisi kauheaa viestivyöryä tai vaihtoehtoisesti, jos viestivyöry tulisi, ei kyseessä olisi kuitenkaan suurta määrää puitavaa asiaa sanojen ollessa rajoitetut (tuolla Yökerhon puolella on tätä enemmänkin pohdittu). Esim pelkällä sanamäärän rajoituksella voisi kukin itse valita, kirjoittaako yhden pitkän, monta lyhyttä vai jotain siltä väliltä, mikä voisi sopia useammille pelaajatyypeille.
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3


Paluu Tietotoimisto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron