Pj:ltä odotetaan kunnollista omistautumista pelilleen ja pj on velvollinen huolehtimaan pelistään itse, informoimaan pelaajiaan mahdollisista myöhästelyistä ja ongelmista, tai jos on itse estynyt, huolehtimaan että joku muu hoitaa pelin hänen sijastaan. Tauolle peliä ei voi laittaa kuin vihoviimeisenä vaihtoehtona, pelimoden kanssa neuvoteltua. Pelinjohtaja on aina ensisijaisesti vastuussa pelistään, joten jos esimerkiksi apulaispelinjohtajaa ei jostain syystä näy, väliaikalaskentojen kirjoittaminen jää pelinjohtajalle.
Ennen pelinjohtajaksi ryhtymistä täytyy pelata vähintään kolme peliä loppuun pelaajana. Näiden pelien täytyy olla jo kyseisen henkilön kohdalta loppuneet (eli peli on päättynyt kokonaan tai pelaaja on kuollut. Antiaktiivisuuteen putoaminen ei kelpaa :P), ennen kuin pelinjohtajaksi haluava laittaa peli-ilmoituksen Tulevien pelien topiciin.
Kukin pj saa johtaa vain yhtä peliä kerrallaan.
"Pelinjohdon tikkaat"
Johtaakseen kokeellisen pelin on ensin täytynyt menestyksekkäästi johtaa vähintään yksi perus- tai erikoispeli. Menestyksekäs tarkoittaa, että pelistä ei ole tullut joko pj-kieltoa tai varoitusta (varoituksia eivät ole pelimoden normaalit ohjeistukset).
Jos varsinaisia pelinjohtajia on enemmän kuin yksi, riittää kun yksi pj:stä on kivunnut tikkaita kokeellisen pelin pitämiseen asti.
Pj-kiellon saamisesta seuraa putoaminen tikkaiden alkuun.
Pelin johtamisen vaiheet:
1. Pelin kirjoittaminen.
Suunnittele peliä rauhassa. Hyvä peli-ilmoitus on pelin mainos, joten panosta siihen. Sen laatimiseen löydät apua katsomalla entisiä pelejä sekä näitä topiceja:
- - Tämä topic, jota nyt luet. :)
- Peruspelin pohjat, joihin pj:n tarvitsee täyttää vain teemaan liittyviä asioita ja muita lisäyksiä. Kopioikaa ja käyttäkää.
- Pelinjohtajan muistilista
- Sääntöjen kirjoittaminen.
Kun linkit on luettu, tärkein asia on pelin suunnitteluun käytetty aika. Sääntöjä ja erikoishahmokuvauksia ei voi muuttaa tai tarkentaa kesken pelin (paitsi hätätilanteessa pelimafioson kanssa keskustelemisen jälkeen), joten ne pitää tehdä kunnollisiksi ennen pelin alkua. Tärkeitä tarkistettavia juttuja ovat: hahmokuvausten tarkkuus, pelin tasapaino ja selkeys juonittelupelinä (vrt, se ei ole mikään lottoarvonta). Erikoisvoimien keskinäisissä vaikutuksissa noudatetaan Yötoimien järjestys-ohjeistusta. Hyvä ajatus peliä tehdessä on luetuttaa pelisi toisella kyläläisellä. Varo kuitenkin spoilaamasta pelistäsi sellaista, joka haluaisi ehkä tulla pelaamaan.
Äänestys pelistä?
Mieti haluatko pitää jonkin äänestyksen liittyen peliisi. Tämä äänestys voi liittyä esimerkiksi päivän pituteen tai roolitukseen tai mitä sitten keksitkin. Mikäli haluat pitää pelistäsi äänestyksen, niin ilmaisethan sen selkeästi pelin säännöissä. Esimerkiksi jos haluat, että pelipäivän pituuksista äänestetään ja vaihtoehtoina ovat 3 vrk ja 4 vrk, ilmaise se selkeästi kuten "Päivä pelissä kestää 3 tai 4 vuorokautta. Tämä äänestetään ennen pelin alkua." Näin kun pelisi myöhemmin tarkistetaan, tietää tarkistaja katsoa myös äänestystä ja varmistaa, ettei mikään äänestyksen vaihtoehto ole pelillisesti mahdoton.
Mikä pelityyppi?
Peruspelit: Kaikkein tavallisimpia, perinteisiä, aloittelijaystävällisiä ja muutenkin juonittelupelien kovaa ydintä. Äänestyssysteeminä UÄ (ja joskus harvoin VÄ). Eivät sisällä yllätyksiä eivätkä mitään suurempia ihmeellisyyksiä eivätkä aseta erityisvaatimuksia pelaajilleen. Pienet erikoisuudet sallittuja (esim. perustyyppinen kolmas osapuoli kuten sarjamurhaaja).
Erikoispelit: Erikoisemmalla äänestyssysteemillä pelattavat pelit (KKÄ, PNÄ, minipelit, jne.) sekä muita jo testattuja ja toimiviksi havaittuja erikoisuuksia sisältävät. Myös ingamepelit, paripelit, vihjailupelit, ilman julkista hahmolistaa pelattavat pelit yms. menevät tähän kategoriaan. Erikoispelit vaativat yleensä pelaajiltaan hiukan enemmän tarkkaavaisuutta.
Kokeelliset pelit: Jos pelissä on jotain erikoista, mitä ei ole vielä aiemmin kokeiltu, peli on kokeellinen, oli kyseinen erikoisuus sitten uusi systeemi, täysin uudenlainen keskeinen hahmo tms. Kokeelliset pelit vaativat vielä erikoispelejä enemmän tarkkaavaisuutta ja panostamista, eikä niitä välttämättä suositella ensimmäisiksi peleiksi pelaajilleen. Kun kyseinen erikoisuus yhdessä pelissä testataan kokeellisena, muut samaa erikoisuutta käyttävät pelit menevät sen jälkeen erikoispeleihin. Erikois- ja kokeellispelit eroavat siis käytännössä siinä, onko peli ensimmäinen lajiaan vai toistaako jo jonkun toisen sisältämiä ja toimiviksi testattuja erikoisuuksia.
Maksimipelaajamäärät
Perussääntö on, että pelissä on maksimissaan 20 pelaajaa, enemmän vain erityistapauksessa ja erityisluvalla. Paripeleissä maksimimäärä on 26 pelaajaa.
2. Pelin lisääminen tuleviin ja jonotus
Kun peli on kirjoitettu, mieti se vielä kerran läpi ja postaa sitten tuleviin.
Jonotussysteemi
Kun uuden pelinjohtajan ensimmäinen peli on lisätty tuleviin, pelinjohtaja lisätään pelinjohtajajonon päähän odottamaan omaa pelinpitovuoroaan. Yhdellä pelinjohtajalla saa olla Tulevissa maksimissaan neljä peliä. Ensimmäisen pelin jälkeen uusien pelien lisääminen Tuleviin ei vaikuta pelinjohtajan paikkaan jonossa.
Pelinjohtajajonon järjestystä hoitaa mafia, ja pelinjohtovastuuta tarjotaan aina ensin jonon ensimmäiselle. Pj-ehdokkaalla on neljä (4) vuorokautta aikaa vastata mafian viestiin, jonka jälkeen (jos vastausta ei kuulu tai jos pj ei halua pitää peliään juuri silloin) pelinjohtovuoroa tarjotaan jonon seuraavalle. Tällöin kieltäytyneen/vastaamatta jättäneen pelinjohtajan paikka ei muutu jonossa.
Kun pelinjohtaja ottaa pelinjohtovastuun vastaan ja peli menee ilmoittautumisvaiheeseen, pelinjohtaja tipahtaa jonon hännille. Nyt on kolme vaihtoehtoa:
- 1) Peli täyttyy ja menee pelautukseen -> pj pysyy jonon hännillä niin, että pelin ilmoittautumis- ja käynnissäoloaikana pj-jonoon tulleet pj:t pääsevät jonossa kyseisen pj:n edelle.
2) Peli ei täyty -> pj on siirtynyt jonon hännille, mutta ilmoittautumisaikana jonoon tulleet pj:t menevät kyseisen pj:n taakse.
3) Peli ei täyty ja kyseessä on pj:n ensimmäinen pj-yritys ikinä -> pj siirtyy takaisin alkuperäiselle paikalleen jonossa (eli yleensä jonon kärkeen). Tämä erityisoikeus ensikertalaisille, jotta uusi pj pääsisi varmemmin vetämään pelinsä pelaajien kiireistä huolimatta. Jos ensikertalaisen pj:n peli ei toisellakaan yrityksellä täyty, pj siirtyy jonon hännille normaalisti.
Mikäli pj ei kahdella peräkkäisellä kerralla vastaa mafian viestiin mitään neljän vuorokauden aikana, tipahtaa hän jonon hännille.
3. Tarkistus
Tarkistus on viimeinen vilkaisu, että pelisi varmasti toimii. Tarkoitus ei kuitenkaan ole, että tarkistaja kirjoittaa toimimattoman ja sekavan pelisi kokonaan uudestaan. Hankalien pelien tarkistaminen ei ole kenenkään mielipuuhaa, joten olettehan kilttejä ja helpotatte sitä niin pitkälle kuin pystytte? Kiitos! ^^
Tarkistuksessa joku Tulevien tarkistajista lukee pelisi läpi ja antaa yksityisviestillä sinulle palautetta sen toimivuudesta sekä esittää kysymyksiä. Tarkistajia kannattaa (ja pitää!) kuunnella. Tarkistajalle saa väittää kyllä vastaankin, mutta rakentavasti ja hyvin perustellen. Sen sijaan turha inttäminen ja yhteistyöhaluttomuus ovat ei-toivottuja (ja jos oikein alat hankalaksi, tarkistaja voi kieltäytyä tarkistamasta peliäsi).
Kun saat tarkistusviestin, sinun oletetaan vastaavan siihen ja tekevän pyydetyt muutokset mahdollisimman pian. Tarkistaminen voi tapahtua yhtä hyvin heti pelin topiciin lisäämisen jälkeen kuin juuri pelin ilmoittautumisvaihetta ennenkin, riippuen tarkistajien kiireistä ja listan muista peleistä. Tarkistusnopeus ei sinällään vaikuta pelinjohtajan ilmoittautumisvaiheeseen pääsyyn mitenkään. Sen sijaan jos tarkistus on jo käynnissä, mutta venyy kohtuuttoman pitkäksi (esim. pj:n hitaan viesteihin vastaamisen tai yhteistyöhaluttomuuden takia), on mahdollista että pj ei pääse pelauttamaan heti peliään vaikka olisi jo pj-jonon ensimmäisenä. Peli ei voi päästä ilmoittautumisvaiheeseen ennen kuin se on tarkistettu! Mikäli peliisi liittyy äänestys, niin tarkistaja tarkistaa vielä pelisi kun äänestys on päättynyt ja olet tehnyt äänestyksen aiheuttamat muutokset sääntöihin (muita muutoksia ei saa tehdä!). Lähinnä tällöin varmistetaan, ettei sääntöihin päässyt mitään lapsuksia, eikä sinuun olla yhteydessä ellei korjattavaa sitten ilmennyt.
4. Ilmoittautumisvaihe (eli IV)
Kun olet kivunnut jonon kärkeen, IV-luvista vastaava mafioso (yleensä joku ylläpidosta) ottaa sinuun yhteyttä. Sinulla on neljä (4) vuorokautta aikaa vastata viestiin, että otat pelinjohtovuoron vastaan. Mikäli et vastaa neljän vuorokauden aikana, tai et halua johtaa peliä nyt, pelinjohtovuoroa tarjotaan jonon seuraavalle. Itse pysyt toki tällaisessa tapauksessa jonon ensimmäisenä, eli kun on aika pelauttaa seuraava peli, sinua kysytään taas ensiksi.
Kun olet vastannut mafiosolle, että otat pelinjohtovuoron vastaan, etsi pelillesi varapelinjohtaja jollet ole sitä vielä tehnyt. Tämän voi tehdä vaikka laittamalla hakuilmoituksen löytötavaratoimiston tiskille.
Mikäli olet päättänyt tehdä jonkin äänestyksen, niin ilmoluvan saatua voit järjestää äänestyksen 20. päivä Kirjastoon. Muista ilmoittaa äänestystopickissa, milloin äänestys loppuu. Pelin ilmoittautumisaika alkaa 1. päivä ja tällöin äänestyksen tulee olla päättynyt ja mahdolliset äänestyksen aiheuttamat muutokset tulee olla tehty pelin sääntöihin. Kannattaa siis varata aikaa muutoksien tekemiseen.
Kun 1. päivä koittaa, saat tehdä ilmoittautumistopicin Kirjastoon. Ilmoittautumistopicin ensimmäiseen viestiin kopioit Tulevissa olevan peli-ilmoituksen sellaisena kuin se tarkistuksen ja äänestyksen jälkeen on. Et voi muuttaa enää mitään pelissä kysymättä asiaa ensin tarkistajalta. Tarkistaja tarkistaa pelisi ilmovaiheen alettua, mutta ei ole yhteyksissä enää, jos mitään korjattavaa ei löydy. Pääasiassa katsotaan, ettei äänestyksen takia sääntöjä muokattaessa tullut mitään virheitä sääntöihin.
Välillä pidetään pelejä myös aikataulutettujen pelien välissä. Kun saat tällaisen pelin pitämiseen luvan, voit perustaa ilmoittautumistopickin Kirjastoon saman tien (ellei muuta IV-luvan yhteydessä mainita). Ilmoittautumistopicin ensimmäiseen viestiin kopioit Tulevissa olevan peli-ilmoituksen sellaisena kuin se tarkistuksen jälkeen on. Äänestyksien pitäminen ei ole toivottavaa kun kyseessä on aikataulutettujen pelien välissä pidettävä peli. Tämä johtuu siitä, että yleensä pelien kysyntä on juuri silloin suuri ja tarkoituksena on saada peli mahdollisimman nopeasti tarjolle ja alkamaan. Ilmoittautumisaika on tällaisissa peleissä 7 vrk ja pelin tulisi alkaa muutaman päivän sisällä pelin täyttymisestä.
Laita ilmoittautumistopicin otsikkoon pelin nimi, ilmoittautuneiden määrä ja milloin ilmoittautumisaika päättyy. Esimerkiksi "Pelin nimi (ilmoittautuneet/pelin koko pelaajamäärä), ilmo auki x.x. klo xx.xx. asti". Otsikon ilmoittautujamäärää voit sitten päivitellä aina sitä mukaa, kun peli täyttyy.
Pelin tullessa ilmoittautumisvaiheeseen joku pelimafiosoista aka pelimodeista ottaa sen moderoinnin vastuulleen ja ilmoittaa pj:lle valvovansa peliä sekä päivittää nimensä pelin alkuviestiin. Tämän jälkeen pelimafioso on pj:n paras apu ja kohde kysymyksille.
... ja sitten vain odotellaan, että väki ilmoittautuu mukaan!
4.5. Jos peli ei täyty
Jos peli ei täyty ilmoittautumisajan aikana (riippuen ajankohdasta joko 7 tai 10 päivää), pelimafioso ja pj neuvottelevat pelin pienentämisestä (pelin tasapaino koko ajan kuitenkin huomioiden). Yleensä peli tällöin aloitetaan sillä pelaajamäärällä kuin nyt on kasassa ja pelin hahmovalikoima muokataan pelimafioson avustuksella sopivaksi.
Jos peliin on ilmoittautunut huomattavan paljon liian vähän pelaajia (että peliä ei saisi järkevästi pystyyn), peli poistetaan ilmoittautumisvaiheesta pelaamattomana. Tällöin pelinjohtaja saa itse päättää jättääkö pelin tuleviin peleihin ja yrittää myöhemmin uudelleen, vai poistaako koko pelin. Jos samaa peliä yritetään jo toistamiseen, eikä se edelleenkään täyty, peli poistetaan tulevista.
5. Pelin täyttyminen ja aloittaminen
Kun olet saanut pelin onnellisesti täyteen, muokkaa otsikon loppuun "(Peli täynnä!)". Tämän jälkeen ilmoittautumisketjuun tulleet ilmoittautumiset ovat ilmoittautumisia varapelaajaksi. Nyt kun peli on täynnä, voit arpoa roolit (Huom! Roolit jaetaan aina arpomalla, pj ei siis koskaan päätä kenelle antaa minkäkin roolin!). Lähetä roolilista ja pelin kaikki tiedot (mahdolliset yllätykset tms.) sekä varapelinjohtajalle että pelin pelimafiosolle.
Ennen pelin alkua, lähetä rooliviestit pelaajille yksityisviesteillä. Huom, jos lähetät monta samanlaista (esim. tavis) rooliviestiä, lähetä ne kuitenkin jokainen erikseen, jotta muut saman roolin saavat eivät näe ketkä muut saivat saman roolin. Aikataulutettujen pelien tulee alkaa kuun 12. päivänä, ja aikataulutettujen pelien välissä pelattavat pelit parin päivän sisällä pelin täyttymisestä. Jos aloitus jostain syystä viivästyy, pelinjohtajan tulee ilmoittaa siitä pelimafiosolle ja pelaajille.
Nyt on aika tehdä pelille oma topic Keskusaukiolle. Ensimmäiseen viestiin kopioidaan suoraan Ilmoittautumistopicin ensimmäinen viesti (peli-info ja pelaajalista). Kun pelistä kuolee pelaajia, boldaa näiden nimet ensimmäisen viestin listaan ja kirjoita perään paljastunut rooli. Myös varapelaajat merkitään sinne.
Pelitopicin otsikoinnissa hyvä kaava on laittaa ensin pelin nimi ja sitten tiedot, monesko päivä tai yö on ja koska se päättyy.
Esimerkiksi Suuri Esimerkkipeli - 3. päivä 12.12. klo 12 asti
Otsikkoa tulee päivittää pelin edetessä. Huomioithan, että pelitopickin otsikko muuttuu vain muokkaamalla topickin ensimmäisen viestin otsikkoa.
Pelinjohtajan viestit:
Aamu:
- - Tarina
- Kuolleiden pelaajien lista. Kuolleiden listassa pitää mainita minä yönä/päivänä henkilö kuoli, kuolleen nimi ja rooli.
- Ilmoitus siitä, mikä päivä on ja koska päivä päättyy (tarkka aika, jonka jälkeen tulleita viestejä ei enää oteta huomioon)
- Päivän ajaksi poissaolleiksi ilmoittautuneiden lista (Poissaolotopicista)
- Epäaktiivisuutensa takia lynkkausvaarassa olevien lista eli äänestyspakot
- Muut aiheelliset huomautukset, esim. jos joku on korvattu varapelaajalla
Ilta:
Pelipäivä päättyy ilmoitetulla minuutilla, vaikka pj ei heti olisikaan paikalla. Aika katsotaan Kylän kellosta ja viimeinen hyväksytty viestin lähetysaika on päivän loppumista edeltävä sekunti. Esim. jos päivä päättyy kello 21, kello 20:59:59 lähetetty viesti hyväksytään, kello 21:00:00 ei enää.
- - Päivän numero
- Äänestystulos - Montako ääntä kukin sai, kuka äänesti ketäkin. Halutessaan voi myös mainita ketkä jättivät äänestämättä – tästä voi katsoa helposti pelin edetessä ketkä ovat jättäneet minäkin päivänä äänestämättä. Jos äänestyksessä oli esim. tasapeli, tulee mainita millä perusteella se ratkaistiin.
- Äänestyspakkojen/puhepakkojen täyttäminen ja mahdollisten antiaktiivisuuteen pudonneiden nimet
- Tarina eli ingame
- Kuolleiden lista ja roolit
- Erikoishahmoille ja pahiksille tarkoitettu kehotus lähettää yönimet, ja ilmoitus siitä, koska yö päättyy (tarkka aika!). Jos pj:tä on useampi, myös tieto kenelle yönimet laitetaan.
Väliaikalaskennat:
Päivän aikana pj tai vpj/apj tekee topiciin väliaikalaskentoja, joissa näkyy sen hetkinen äänitilanne, poissaolijat, äänestyspakossa olevat (ne, jotka ovat suorittaneet pakkonsa, kannattaa yliviivata tai jotenkin muuten korostaa) ja päivän päättymisaika. Puhepakkopeleissä noin vuorokautta ennen päivän päättymistä kannattaa ruveta pitämään listaa sen päivän puhumattomista. Väliaikalaskentoja olisi hyvä tehdä vähintään kerran irl-päivässä, tai jos peli on hyvin aktiivinen, vielä paljon useammin.
Antiaktiivisuus ja varapelaajat:
Pelinjohtajan tulee vahtia pelissään pelaajien aktiivisuutta, ettei peliin kerry kasaa pelaajia, jotka eivät pelaa. Ilmoitus uhkaavasta putoamisesta on annettava ajoissa, eli
- äänestyspakkopeleissä sen pelipäivän aamuviestissä, jonka iltana pelaaja putoaa, jos ei äänestä
- puhepakkopeleissä ilmoitus noin vuorokautta ennen pelipäivän loppumista. Noheva pj voi halutessaan myös muistuttaa putoamisvaarassa olevia pelaajia yksityisviestillä.
Jos joku putoaa antiaktiivisuuteen, pelinjohtaja tarkistaa ilmoittautumisketjusta, onko siellä varapelaajaksi ilmoittautuneita. Jos on, ensimmäiselle laitetaan pudonneen pelaajan rooliviesti ja iltaviestissä ilmoitetaan kuka tuli pudonneen pelaajan tilalle. Jos ilmoittautumisketjussa ei ole varapelaajaksi ilmoittautuneita (tai ne on jo käytetty loppuun), pj ilmoittaa putoamisesta iltaviestissä (ei kuitenkaan kerro pelaajan roolia), ja laittaa Kirjastosta löytyvään Löytötavaratoimiston tiski -topiciin varapelaajanhakuilmoituksen.
Varapelaajaksi otetaan ensisijaisesti pelaaja, joka ei ole vielä kyseisessä pelissä pelannut. Mikäli tällaista ei ole tarjolla, käy myös pelissä pelannut ja siitä tipahtanut (päivälynkkaukseen tai yötappoon) pelaaja, jolla ei ole mitään erityistietoa pelistä. Tällöin pelinjohtajan tulee pyrkiä ensisijaisesti saamaan varapelaajaksi pelaaja, joka on pudonnut päivälynkkaukseen. Vasta jos päivälynkkaukseen tippuneet pelaajat eivät halua varapelaajiksi, voi peliin ottaa mukaan yötappoon kuolleen pelaajan.
Varapelaajaksi otettavien pelaajien järjestys menee siis näin:
- 1) Pelaaja, joka ei vielä kyseisessä pelissä ole ollut.
2) Päivällä kuollut pelaaja.
3) Yöllä kuollut pelaaja.
( 4) Tippunut pelaaja takaisin, mikäli tämä paikkaansa anelee takaisin ja esittää hyvät syyt, miksi niin pääsi käymään, ettei puhunut/äänestänyt kuten piti.)
Erikoisroolin omistajat, esim. pahis tai erikoishyvis eivät yleensä käy. Jos kuitenkin PJ epäilee, että huolimatta edellisestä roolistaan pelaajalla ei ole mitään ylimääräistä tietoa, voi hän ottaa asian puheeksi pelimoden kanssa ja mikäli pelimode asian hyväksyy, niin sitten pelaaja voidaan ottaa takaisin.
Varapelaajan löydyttyä iltaviestiin muokataan, että pelaaja on löytynyt, kerrotaan pelaajan nimimerkki ja lähetetään varapelaajalle yksityisviestillä edeltäjänsä rooliviestin ja mahdolliset aiemmat yötoimet. Varapelaajan antiaktiivisuuslaskenta lähtee puhtaalta pöydältä siitä päivästä, kun tämä tulee mukaan korvaamaan aiempaa pelaajaa. Jos varapelaaja tulee mukaan kesken pelipäivän ja hänen edeltäjänsä on jo antanut äänen, annettu ääni pysyy voimassa, elleivät pelin omat säännöt toisin sano.
Varapelaajan etsimiseen on aikaa se peliyö, jonka alussa pelaaja putosi. Päivällä pudottautuneiden kanssa aikaa on seuraavaan aamuun. Jos tuossa ajassa ei varapelaajaa löydy, pj normaalisti tappaa hahmon aamunkoitteessa ja kertoo tämän roolin. Viime hädässä on myös mahdollista ottaa pudonnut pelaaja takaisin jos selitys on hyvä. "En jaksanu pelata" ei ole hyvä selitys. Tämä on kuitenkin mahdollista vasta kun varapelaajaa on yritetty etsiä ja sitä ei löydy. Perussääntö siis on, että antiaktiivinen pelaaja luovuttaa ensisijaisesti paikkansa varapelaajalle.
Apulaispelinjohtajat:
Jokaisessa pelissä tulisi olla pelinjohtajan lisäksi apulaispelinjohtaja, tai kaksi varsinaista pj:tä. Helpoiten haet apu-pj:tä Löytötavaratoimiston tiskiltä.
Apulaispelinjohtaja on pelin käytännön järjestelyissä auttava henkilö. Apulaispelinjohtajan ei tarvitse tietää pelaajien rooleista tai kirjoittaa aamu-/iltaviestejä, joten hän voi olla myös yksi pelaajista.
Muuta olennaista:
- -Pelinjohtajan on oltava puolueeton ja tasapuolinen. Pelin lopputulokseen ei saa yrittää vaikuttaa kenenkään eduksi. PJ ei siis esimerkiksi päätä kenenkään yönimien kohteita tai rankaise jotakin pelaajaa toisen tekemästä virheestä. Peliin kuuluvia epätasapainoisuuksia (esim. suojelijan kuolema ensimmäisenä iltana, josta on kiistatta haittaa hyviksille) PJ ei saa ryhtyä kompensoimaan.
-Aamu- ja iltaviestit tulisi kirjoittaa ajallaan. Suositus on, että PJ alottaisi tai lopettaisi päivän kahden tunnin kuluessa ilmoitetusta ajasta. Satunnaiset ja pienet lipsumiset tästä eivät ole vaarallisia. Jos pelissä on monimutkaisempi yösysteemi tai paljon yönimiä lähettäviä hahmoja, joille pitäisi antaa vastauksia, kannattaa harkita yön jakamista ilta- ja aamuyöhön. Päivää tai yötä ei missään nimessä saa lopettaa ennen sovittua aikaa! Ei edes paria minuuttia!
-Pelinjohtajan toivotaan näkevän ainakin hiukan vaivaa ingamejen kirjoittamiseen. Pelaajien on mukavampi lukea tekstiä, joka ei ole jäänyt parin lauseen mittaiseksi julistukseksi. Ingamettomat pelit ovat poikkeus tästä.
-Päivien tasamittaisuus on tavoiteltavaa. Kun iltojen ja aamujen ajat on mahdollista arvioida etukäteen, on peli reilumpaa kaikille pelaajille. Tästä poikkeuksena juhlapyhät (esim. joulu, juhannus).
-Eri erikoishahmojen toimintojen yhteisvaikutuksia voi ratkoa Yötoimien järjestys -topicin avulla.
-Pelinjohtajan toivotaan käyttävän tervettä järkeä. Uusia sääntöjä, yllätyksiä, rooleja tai mitä tahansa ei koskaan saa keksiä kesken pelin. Apua saa aina (ja pitääkin!) pyytää pelimodelta.
-Jos pelin pelaajat rikkovat sääntöjä, pelinjohtaja voi tähän puuttua ja huomauttaa asiasta. Radikaalimmista sääntörikkomuksista (esimerkiksi viestien toistuva muokkaaminen, jatkuva ilkeily pelissä jne.) huomauttelee pelimafioso. Pj voi aina ottaa yhteyttä pelimafiosoonsa epäselvissä tilanteissa.
-Pelinjohtajan on oltava kykenevä vastaanottamaan kritiikkiä, ohjeita ja neuvoja pelistään ja seuraamaan pelimoden ohjeistusta.
-Jos pelin kanssa on ongelmia tai pelinjohtajalla on muuten vain kysymyksiä, pelin oma pelimode sekä tarvittaessa muu mafia auttavat mielellään. Ensisijaisesti yhteyttä toivotaan kuitenkin otettavan pelimodeen. Jos vaarana on pelin spoilaaminen, tulee siitä aina varoittaa muita mafiosoja - ties vaikka joku haluaisi varapelaajaksi.
Pelinjohtajia rohkaistaan tekemään pelistään oman näköisensä kirjoittamalla hauskoja, liikuttavia ja jännittäviä tarinanpätkiä, oman pelinsä teeman ja oman halunsa mukaisesti sekä ihan suunnittelemalla ja kirjoittamalla pelistänsä omanlaisensa - eri roolit ja eri pelityypit tuovat mukavaa omaleimaisuutta, sillä jokainen peli on taatusti yksilö! Pelin johtaminen on oikeasti kivaa ja kokeilemisen arvoista. :)