Kiitos pelinjohtajalle hyvin vedetystä pelistä. Onnittelut voittajille!
Lueskeltuani mistä pelissä oli kyse, olen tyytyväinen etten yrittänytkään käyttää enempää eforttia kolmantena päivänä. Näköjään peli ei enää siinä vaiheessa ollut voitettavissa. Tai no, ehkä jos Jinmuru ja Hagrid olisivat päättäneet uhrata miinan ja me oltais Jeekakan ja Mursumuksen kanssa tätä äänestetty. Vai harkitsitko Aelina missään vaiheessa henkesi uhraamista kylän voiton vuoksi?
Jeekakalle pisteet rakastavaisten keksimisestä. Mulle tosiaan kyseinen rooli on tuttu vain True Love -tyylisistä peleistä, missä pelaajat lynkataan pareittain ilman että näillä on mitään omia voittoehtoja.
Zey kirjoitti:Mun mielestä oli mielenkiintoista, miten vakuuttuneita porukka oli aluksi siitä, ettei pelissä ole kultistia. Mä välillä ihan oikeasti luin läpi niitä rooliviestejä ja aloitusviestiä ja kattoin, että olinko jossain mokannut ja väittänyt, että pelissä on ehdottomasti pahiksia. :D Tuntui hassulta, että salaisen roolilistan pelissä tehdään oletus, että tää on niin kuin tavallinen peli, napataan pahikset ja katotaan sitten tartteeko joku muukin napata, vaikka pelissä voi olla käytännössä katsoen mitä vain - kokeellisena pelinä jopa jotain sellaista, mitä ei kylässä ole aiemmin nähty.
Pidin todennäköisempänä että meillä on pahiksia kuin että näitä ei ole. Ja koska kulttia pitäisi jahdata aika eri tavalla kuin pahiksia, päätin keskittyä pahisjahtiin kunnes jotain todistetta kultista tulisi. Tähän liittyen: peliä vaikeutti huomattavasti se, että myöskään kultistit eivät ilmeisesti tienneet ettei pelissä ole pahiksia? Koska hekin pystyivät aidosti jahtaamaan pahiksia, oli heidän löytämisensä vieläkin vaikeampaa. Tällä en tosin tarkoita sitä että peli oli epäreilu, olihan meillä hyvisten puolella hyödyllisiä rooleja.
Zey kirjoitti:Ainoa, mikä mulla oikeastaan jäi mietittyttämään kultin/rakastavaisten viesteissä, oli tuo, miten miina ja Aelina tuntuivat useaan otteeseen sanovan, että on vihjailleet roolistaan ja loivat sitä kuvaa, että siellä on oikeasti jotain muuta taustalla kuin vapaamuurarius (esim. miinan ekan päivän kommentti siitä, miten hänelle ei olis tullut hänen roolinsa ees hänen mieleen, että ois semmosta voinut pyytää, viittas kyllä johonkin ihan muuhun kuin tavisvapariin), mut kukaan ei kuitenkaan tuntunut siihen kauheasti puuttuvan. En tiedä, ehkä se johtuu siitä, että tiesin, mitä oli meneillään, mutta musta se tuntui oudolta, ettei kukaan tarttunut siihen. Oliko se ihan tarkoituksellista? Kun musta on ainakin hassua, jos hyvis vihjailisi rooliaan kauheasti ellei ole kuolemassa, koska pahikset sun muut kiinnittää niihin vihjailuihin enemmän huomiota mitä hyvikset, jolloin vihjailemalla saa yleensä vaan itsensä tehokkaasti yökohteeksi. miinalla ja Aelinalla ei tätä vaaraa ollut, sillä he tais olla aika varmoja, ettei pelissä vois olla kultin lisäksi kauheasti muuta (kun tää kuitenkin oli 12 hengen peli).
Miinan kommentin lukee varmasti eri tavalla kun tietää mitä rooleja pelissä on. Musta tässä pelissä oli tosi vaikea arvailla pelaajien rooleja kun ei edes tiennyt mistä aloittaa. Olis tietty voinut tarkistaa onko miina joskus aiemmin pelannut vapaamuuraria. Jos ei, niin ei se mua olisi ihmetyttänyt jos sitä roolia ei olisi keksinyt toivoakaan.
Aelina kirjoitti:Rakastavais-keskustelu ei taida olla liiemmin tärkeä, koska ainakin viimeinen päivä oli oikeasti pahisten etsintää. Oli meillä myös jonkinlainen varasuunnitelma, jos mun käännytys ei onnistu. :D
Tässä yksi esimerkki siitä, miksi kultin löytäminen oli tosi vaikeaa - hekin (ja heidän liittolaisensa) etsivät täysillä pahiksia. Uskon kyllä että Aelina olisi osannut pelata vakuuttavan kolmannen päivän vaikka olisikin tiennyt että pelissä on vain kultti ja tähdännyt sen voittoon. Mutta nyt se oli tosi helppoa, kun hänellä oli aito ongelma ratkaistavanaan pahisjahdissa.
Halima kirjoitti:Mutta tää peli oli ihan hurjanhurjan hauska, toivoisin että tulis lisää tämmöisiä toiveroolipelejä kylään, mutta ehkä silleen että pahikset/kultti/kolmannet osapuolet kuitenkin arvotaan, ettei vois niin paljoa päätellä ihmisten mieltymyksistä puolia.
Vaikka mullakin oli kyllä hauskaa tätä pelatessa, toiveroolipelit jätän ainakin pari vuotta väliin. :) Musta roolien sattumanvaraisuus kuuluu juonittelupeliin. Salaisille roolilistoille tosin iso peukku, nää on välillä hauskoja.
Tai ehkä joku jukeboksitoiveroolipeli? Eli toivottais peliin rooleja, mutta se kuka sen roolin saa arvottaisiin. :)
Halima kirjoitti:Ens kerralla kun Zey pidät tällaista peliä, niin vois tehdä vaikka niin, että jokaisen pitää laittaa toiveroolilistaan pari hyvisroolia ja pari pahis/sarjamurhaaja/kulttiroolia. Näin voit ensin arpoa pari tyyppiä, joilta valitaan ne pahisvaihtoehdot, ja niitten perusteella valita muiden roolit ympärille. Näin ei ois niin paljon ennakko-odotuksia esim siihen, että mä oon hyvis tai Violet ei oo hyvis. :D
Tää toimisi kanssa.
jeekaka kirjoitti:Ai niin ja pitää vielä sanoa:
miina kirjoitti:-Jeekaka, jee! Siun kanssa on aina niin hauska pelata. Ei epäilytä, vielä ainakaan.
Halima kirjoitti:jeekaka toki myös. Tykkään jotenkin tosi paljon jeekakan pelityylistä, mutta en tiedä onko jeekakan pelissä ollut tähän mennessä mitään, mihin hän ei olisi kykeneväinen pahiksena. Eli periaatteessa ihan mahdollinen pahis, mutta... ei vaan tunnu siltä.
Jitachi kirjoitti:Henkilökohtaisena huomiona, tykkään hyvin paljon jeekakan rennosta tyylistä :>
Nää lämmitti kovasti <3 Kiitos, ootte mussukoita.
Ja justylle sori vikasta päivästä! Ilman Haliman itsemurhaa oltais viety tää vielä hyviksille :D
Joo, Jeekakan kanssa on aina hauska pelata!
Ilman Haliman itsemurhaakin me oltais kyllä varmaan oltu liian kujalla tän voittamiseen. Meillä ois ollut neljä ääntä kulttisymppaajien neljää ääntä vastaan, eli meidän ois pitänyt äänestää just oikein, yhdessä, ja vielä ekana. Toki kulttikin ois pelannut varmasti eri tavalla kun hyvistappaja olisi ollut maisemissa vielä 3. yönäkin.
Pyramidi kirjoitti:Pikemminkin tässä ajetaan takaa sitä, että olisi voinut kysyä minkä vuoksi Jinmuru ei herättänyt toisena yönä henkiin minua, jos kerta olisi ollut kuolleistaherättäjä. Eikö kertakäyttöisen ennustajan yönimen roolin kuuleminen olisi ollut hyviksille edullisempaa kuin kykynsä käytön lykkääminen. Minua vain ihmetytti samoin kuin Halimaa, miksi kukaan ei kysynyt Jinmurulta minkä vuoksi ei herättänyt aiemmin henkiin minua, jos kerta on kuolleistaherättäjä. Loppujen lopuksi kertakäyttöinen ennustaja olisi hyödyllisempi hyviksille kuin hyvistappaja, koska se tuo yhden varman hyviksen peliin.
Tää on ihan hyvä pointti. Itselläni vaikutti ehkä se, että olin vakuuttunut että Jinmuru on joko pahis tai kultisti, etten uskonut hänen rooliclaimiaan. Mutta tämä olisi tietysti ollut hyvä argumentti jolla yrittää vakuuttaa muitakin.
Pyramidi kirjoitti:Tämä peli vain tuntui lopulta niin epäreilultä hyviksille, kun ei ole tietoa mitä ihmettä tässä pelissä edes ajetaan takaa ja sitten vielä narri täydellisesti sekoittaa koko pakkaa. Ja ennustaja ei todellisuudessa ole kovin tehokas kultistia vastaan, koska kultistin toimi suoritetaan ennustamisen jälkeen. Varsinkin kun koko pelissä on vain yksi kultisti jolloin pelistä vain tulee niin vaikea.
Toisaalta hyviksillä oli tässä pelissä kaksi ennustajakykyä, suojelijakyky, ainoa yötappo, ja tieto yönimien kohteista. Plus Narrinkin voisi sanoa pelanneen hyvisten puolella - ainakin enemmän kuin pahisten.
Onnittelut vielä voittajille! Ja oli kiva pelata uusien naamojen kanssa, sekä nähdä pieneltä tauolta palaavia vanhoja naamoja myös.