Ilta zombidiskossa päivä 5 päättyy 5.2. klo 22

Pelien viimeinen lepopaikka, jonne kyläläiset kokoontuvat muistelemaan menneitä pelejä ja keskustelemaan niiden tapahtumista.

Ilta zombidiskossa päivä 5 päättyy 5.2. klo 22

ViestiKirjoittaja Jita » 12.01.2018 14:11:44

Ilta zombidiskossa

PJ: Jitachi
VPJ/APJ: Cameron
Pelityyppi: Peruspeli
Pelaajamäärä: 10
Äänestystapa:
Pelimode: Cameron

Tiputtuani kuolleistaherättäjän kryptaan sain todistaa eriskummallista näkyä. Huoneen olivat vallanneet zombit, jotka olivat perustaneet sinne diskon. Olin jo etukäteen odottanutkin, että kryptassa tulisi olemaan kuollutta menoa mutta en ollut varautunut ihan tämän näköiseen touhuun. Vaikka minua pelottikin, oli pakko kerätä rohkeutta ja ruveta etsimään muita epäonnisia, jotka olivat myös vahingossa eksyneet tähän hirveään paikkaan täynnä kuolleiden hajua, mädäntyneitä ruumiinosia sekä etenkin hyvin huonoa musiikkia. Ehkä löytäisin myös itse kuolleistaherättäjän.

Päivä ja äänestys (UÄ):
Päivä kestää aina 4 vuorokautta.
Päivän aikana keskustellaan ja äänestetään pelitopicissa. Ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi. Muuten merkittyjä ääniä ei lasketa. Ääntään saa vaihtaa päivän aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Äänen peruminen merkitään boldattuna, mutta plussat ovat vaihtuneet miinuksiin --Nimi. Vain oikein kirjoitetut äänet lasketaan. Uutta henkilöä ei saa äänestää, ennen kuin aiempi ääni on poistettu. (Jos ette poista ensin ääntä edelliseltä henkilöltä, pelinjohtaja ei laske uutta ääntänne mukaan, vaan laskee vanhan äänen mukaan.) Äänitilanne selviää PJ:n tai APJ:n tekemistä väliaikalaskennoista.
Päivän lopuksi lynkataan se, jolla on sillä hetkellä eniten ääniä. Tasatilanteessa saman äänimäärän ensin saanut lynkataan. Jos ääniä ei ole, lynkattava arvotaan.
Viestien muokkaus on ehdottomasti kiellettyä.

Yö:
Yö kestää yhden vuorokauden. Kaikkien erikoishahmojen toivotaan laittavan yönimi, eli kyseisen yön kohde, mahdollisimman pian yön alkamisen jälkeen. Lisäksi Kylässä on käytössä varanimisysteemi, johon pääsee tutustumaan varanimisysteemi -topicissa. Mikäli yönimeä ei ole käytettävissä kun vuorokausi on umpeutunut (aikaisemmin vain, jos pelinjohtaja on erikseen ilmoittanut kyseisen yön umpeutumisajan olevan lyhyempi), eivät erikoishahmot toimi lukuun ottamatta varanimisysteemi -topicissa mainittuja rooleja.


Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Pelissä on puhepakko joka pelipäivä. Jokaisen pelaajan tulee siis kirjoittaa peliketjuun vähintään kerran pelipäivän aikana. Mikäli pelaaja ei täytä puhepakkoa, hänet poistetaan sen päivän iltana ulos äänestetyn pelaajan mukana. Tällöin puhepakkoaan suorittamattomalle pelaajalle haetaan varapelaajaa. Ellei varapelaajaa löydy, pelaaja tapetaan aamunkoitossa. Jos usealle pelaajalle tarvitaan varapelaaja eikä kaikille saada, aamulla lynkattavat antiaktiivit arvotaan.
Jos pelaaja korvataan varapelaajalla kesken päivän, säilyy pudottautuneen pelaajan ääni voimassa.
Poissaolo suojaa pelaajaa, jos tämä on paikalla enintään yhden vuorokauden. Ilmoitettu poissaolo suojelee enintään yhden kierroksen ajan.

Hahmot:

Hyvät:
1 kertakäyttöinen ennustaja voi tarkistaa jonkun pelaajan kerran pelin aikana ja saa tietää onko tämä pahisten vai hyvisten puolella.
1 kuolleistaherättäjä, joka kykenee herättämään kerran pelissä yöaikaan yhden jo kuolleen pelaajan henkiin. Henkiinherätetty pelaaja herää eloon ilman erikoiskykyjä.
6 tavallista ihmistä nukkuvat yöt ja yrittävät päivällä löytää joukostaan murhaajat ja äänestää nämä hirteen. Kyläläisten tavoite on saada kaikki pahikset pois pelistä.

Pahat:
2 pahista, zombidiskon turvamiehet, tuntevat toisensa ja voivat puhua keskenään yksityisviestein. Joka yö he valitsevat yhden muista pelaajista tapettavaksi ja päivällä he yrittävät esittää viatonta ja saada samalla hyvikset äänestämään jonkun viattoman kuolemaan. Pahisten tavoite on tappaa niin monta hyvistä, että pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä.


Voittaminen:
Hyvikset voittavat, kun kaikki pahikset ovat kuolleet.
Pahikset voittavat, kun heitä on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä.
Petturi voittaa pahisten kanssa.
Petturia ei tarvitse saada hengiltä hyvisten voittoon ja tätä ei lasketa pahikseksi pahisten voitossa.

Mukana:
felarof
Geraldine
Halima
Jeku Marzzuu (nimimerkkiä vaihdettu 16.1.)
justy
Lauchuo
miina
raynpelikoneet
Vampire
Violet
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa (Peli alkaa klo 21)

ViestiKirjoittaja Jita » 12.01.2018 14:12:49

Rooliviestit on nyt lähetetty. Jos et ole saanut rooliasi ja olet pelaajalistassa, laita minulle yksäriä!
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa (Peli alkaa klo 21)

ViestiKirjoittaja Jita » 12.01.2018 21:00:06

Harhaillessani kryptassa huomasin muita hahmoja. Ovatko he ystäviä vai vihollisia? Oli sen verran pimeää etten voinut olla täysin varma tuntemattomien henkilöllisyydestä. Joka tapauksessa, jos he olivat ihmisiä heistä varmasti olisi hyötyä pakenemisessa. Krypta ei todellakaan ole tarkoitettu elävien asuinsijaksi. Olisipa minulla viltti lämmikkeeksi...

Ensimmäinen päivä on alkanut ja päättyy tiistaina 16.1. Kaikilla pelaajilla on puhepakko.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Halima » 12.01.2018 21:43:10

Huomenta ja pakolliset erikoishahmopohdinnat:
1) ennustaja ja kuolleistaherättäjä ei saa kuolla ekana päivänä (eikä mielellään myöskään ekana yönä, eli onnea vaan!)
2) ennustajan kannattaa ennustaa ekana yönä että ehtii todennäköisemmin ennustaa ja kertoa tuloksensa ennen kuolemaansa
3) kuolleistaherättäjänkin kannattaa varmaan tehdä kuolleistaherätys melko pian, mutta en tiedä onko se välttämättä vielä ekan yön aikana? Tästä voitais keskustella, kuulisin mielelläni muiden mielipiteitä. Periaatteessa ois hyvä jos saatais herätettyä kuolleista se, jonka pahikset on tahtoneet pois pelistä, eli tappavat ekana yönä. Toisaalta sitten taas tuota pelaajaa ei voi herättää ennen kuin toisena yönä, jolloin otetaan riski että kuolleistaherättäjä kuolee toisen päivän tai yön aikana...

Hmm, nyt mä rupesin miettimään tätä lisää, niin jos tehtäis niin, että ennustaja ennustaa ekana yönä ja kuolleistaherättäjä herättää henkiin ekana yönä (jos ekana päivänä kuollut on hyvis siis), niin silloinhan me voitaisiin hyvällä mäihällä saada jopa neljä varmaa hyvistä esiin jo toisena päivänä. 10 pelaajan pelissä (9 jäljellä toisena päivänä tässä skenaariossa) se olisi jo ihan älyttömän hyvä tilanne, ja lähes mahdoton pahiksille. Tietenkään ei voida mitenkään varmistaa että ennustaja ei esim ennusta kuolleistaherättäjää tai että pahikset ei tapa jotakuta näistä tulevista varmoista hyviksistä, mutta oishan tässä potentiaalia. Lähdetäänkö yrittämään?

Niin joo, vähänkö siistiä että mä sain oikeasti pitkästä aikaa hyvisroolin! Mä oon niin kyllästynyt pelaamaan pahista, että tää on kivaa. :)
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja miina » 12.01.2018 21:56:39

Huomasin pelin alun, jatkan joku toinen päivä!
Avatar
miina
Kyläläinen
 
Viestit: 928
Liittynyt: 27.05.2017 20:39:37
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Vampire » 12.01.2018 22:43:02

Mä itse ehkä sanoisin, et käyttäköön taas erikoiset omaa harkintaansa sen mukaan, miten toimivat. Toki ihanteellista olis, et saatais optimoitua se varmojen hyvisten saaminen sillain, et samaan aikaan olis elossa mahdollisimman monta varmaa, mutta en kyllä itse halua antaa erikoisille oikein mitään askelmerkkejä seurattavaksi. Luotan siihen, että erikoisroolit saaneet osaavat itse harkita, miten niitä on paras hyödyntää.

Mut joo, sinällään Haliman ehdotuksessa on omat hyötynsä, mutta mielellään kuulen muidenkin ajatuksia. Mä en itse haluis tosiaan mitään askelmerkkejä erikoisille mallilla ”tee näin”, vaan uskon näiden osaavan toimia ja luotan heidän harkintaansa. Ekana yönä ennustamisessa on se riski, että ennustajalla ei ole oikein mitään kuvaa vielä kenestäkään, jolloin ennustus menee arvalla ja käytännössä hukkaan. Sama vähän kuolleistaherättäjän kanssakin. Nopea herätys toki takaa sen, että herättäjä ehtii toimia, mutta myöhemmässä vaiheessa voi tulla mahdollisuus herättää kriittinen hyvispelaaja henkiin. Että vähän puolensa molemmilla.

Pakko tähän loppuun kyllä sanoa, että onpas jännä pelata taas Kylässä.. oon ihan vieraantunut tän paikan juonarikulttuurista, ja tällänen peli on varsin jännä, kun edellinen peli yhtään missään on ollutToS-tyyppinen peli. Mutta odotan innolla, mitä tästä tulee.. Mainitsen jo tähän hätään sen, että todennäkösesti nyt lauantaina (=huomenna) en pääse viestimään, koska äiti on kylässä ja varmaan huidellaan koko päivä kaupungilla.. Päässen siis syventymään peliin enemmän sunnuntain puolella, kun äiti on saatu junaan. Mutta toivottavasti saahaan aktiivinen peli, mä ainakin olen ihan intoa piukassa (vaikka pitääkin totutella taas siihen, että nick onkin Vampire).
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Jita » 12.01.2018 22:50:24

Pelinjohdollinen huomio pelaajille koska olen aiheesta saanut kyselyitä: kuolleet pelaajat eivät voi olla varapelaajia niin kauan kun kuolleistaherättäjä ei ole käyttänyt kykyään/ole itse kuollut. Syynä tähän on kuolleistaherätysmekaniikka, jonka takia kenen tahansa peli saattaa jatkua kuoleman jälkeen. Pahoitteluni ettei tätä ole mainittu säännöissä etukäteen.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Violet » 12.01.2018 22:54:59

Tervehdys kaikille, hyvä että saatiin peli kasaan!

Erikoishahmoista sen verran, että pahiksilla on aika hyvä todennäköisyys osua yöllä erikoishahmoon. Jos päivällä kuolee tavis, pahiksilla on 2/7 prosentin todennäköisyys osua hyvikseen, mikä on kumminkin noin 29%. Jos päivällä kuolee toinen erikoishyviksistä, on luku vain 14%, ja jos pahis, niin 25%.

En ole varma kannattaako kuolleistaherättäjän herättää jokaisessa mahdollisessa tapauksessa ensimmäisenä kuollut pelaaja henkiin. Ainakaan jos on epäilys, ettei kyseisellä henkilöllä ole paljoakaan annettavaa peliin. Vaihtoehtoinen strategia on, että ennustaja ennustaa ensimmäisenä yönä ja astuu esiin toisena päivänä, jolloin pahisten täytyy jollakin tavalla vastata ennustajan toimiin, sillä he eivät voi antaa kahden varman hyviksen rellestää vapaasti.Pahisten olisi käytännössä pakko tappaa kyseisiä varmoja hyviksiä, ja kuolleistaherättäjä voi herättää näistä sen, jolla on suurin vaikutus peliin. Heikkouksia on, esim. jos ennustaja ennustaa kuolleistaherättäjän ja jos herättäjä meinaa joutua harhalynkatuksi, mutta jos kuolleistaherättäjä kokee selviävänsä paljastumatta toiseen yöhön asti ja jos ensimmäisenä päivänä kuollut ei varmastikaan tuo sisältöä peliin, voi kuolleistaherättäjä tätä harkita.

PJ: Jos kuolleistaherättäjä kohdistaa kykynsä henkilöön X samana yönä kun pahikset meinaavat tappaa kuolleistaherättäjän, herääkö pelaaja X seuraavana päivänä henkiin?

Yllä olevan kysymyksen vastaus vaikuttaa olennaisesti siihen, miten ison riskin kuolleistaherättäjä ottaa, jos jättää kykynsä myöhemmäksi.

Ja huvittavaa, kun Halima oikein hehkuttaa hyvisrooliaan laittaessaan kyläennustuksessa itseään vuoden todennäköisimmäksi pahikseksi.

// Vampire väliin. Erikoiset saavat minun puolestani tehdä mitä parhaaksi näkevät, sillä he tietävät asemansa parhaiten - harva peli menee mekaniikassa niin tarkasti, että erikoisilla on yksi selvästi optimaalinen väylä. Pidän kuitenkin siitä, että erilaisia vaihtoehtoja tuodaan esiin.
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja raynpelikoneet » 12.01.2018 23:05:36

Moi, mä oon tavis.

Ennustaja, ennustat AINA ekan yönä. Kiitos.
Out of order
Avatar
raynpelikoneet
Kyläläinen
 
Viestit: 1669
Liittynyt: 08.08.2017 09:37:10
Paikkakunta: Vaasa
Kotiyhteisö: TL Mafia
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja raynpelikoneet » 12.01.2018 23:09:02

Violet kirjoitti: harva peli menee mekaniikassa niin tarkasti, että erikoisilla on yksi selvästi optimaalinen väylä.

Nyt on.
Out of order
Avatar
raynpelikoneet
Kyläläinen
 
Viestit: 1669
Liittynyt: 08.08.2017 09:37:10
Paikkakunta: Vaasa
Kotiyhteisö: TL Mafia
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja raynpelikoneet » 12.01.2018 23:14:32

Niinjuu, koittakaa nyt oikeasti ihmiset sitten äänestää. Väärässä oleminen ei ole häpeä, mutta se, että ketään ei kiinnosta kjetä lynkataan on otollisin skenaario mafialle. Joten pliis niitä mielipiteitä esille kun niitä on, vaikka vähän radikaalimminkin.
Out of order
Avatar
raynpelikoneet
Kyläläinen
 
Viestit: 1669
Liittynyt: 08.08.2017 09:37:10
Paikkakunta: Vaasa
Kotiyhteisö: TL Mafia
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja raynpelikoneet » 12.01.2018 23:20:19

fun fact, Violet ei ole mafia.
Out of order
Avatar
raynpelikoneet
Kyläläinen
 
Viestit: 1669
Liittynyt: 08.08.2017 09:37:10
Paikkakunta: Vaasa
Kotiyhteisö: TL Mafia
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Jita » 12.01.2018 23:56:18

Violet kirjoitti:PJ: Jos kuolleistaherättäjä kohdistaa kykynsä henkilöön X samana yönä kun pahikset meinaavat tappaa kuolleistaherättäjän, herääkö pelaaja X seuraavana päivänä henkiin?


Lyhyen sisäisen keskustelun jälkeen pelinjohdon tulkinta on, että herää.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja raynpelikoneet » 13.01.2018 00:10:58

raynpelikoneet kirjoitti:fun fact, Violet ei ole mafia.

unohtakaa.
Out of order
Avatar
raynpelikoneet
Kyläläinen
 
Viestit: 1669
Liittynyt: 08.08.2017 09:37:10
Paikkakunta: Vaasa
Kotiyhteisö: TL Mafia
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja felarof » 13.01.2018 00:16:43

Huomenta, kiva päästä pitkästä aikaa pelaamaan!

Violet kirjoitti:Ja huvittavaa, kun Halima oikein hehkuttaa hyvisrooliaan laittaessaan kyläennustuksessa itseään vuoden todennäköisimmäksi pahikseksi.

Mä kiinnitin huomiota samaan :D

Rayn, miksi sun mielestä ennustajan kannattaa ehdottomasti ennustaa ensimmäisenä yönä?
Just breathe. Dream.
felarof
Kyläläinen
 
Viestit: 128
Liittynyt: 21.01.2014 22:53:03

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja felarof » 13.01.2018 00:28:55

raynpelikoneet kirjoitti:
raynpelikoneet kirjoitti:fun fact, Violet ei ole mafia.

unohtakaa.


Ja mihin nää päättelit perustuu?
Just breathe. Dream.
felarof
Kyläläinen
 
Viestit: 128
Liittynyt: 21.01.2014 22:53:03

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Lauchuo » 13.01.2018 01:10:00

Halimalta tuli musta ihan hyvät ehdotukset sille, milloin erikoisten kannattaisi käyttää voimansa. Tosin oon myös Violetin kanssa samaa mieltä siitä, että kuolleistaherättäjän ei välttämättä kannata ensimmäisenä päivänä kuollutta pelaajaa herättää henkiin, jos pelaaja on sellainen, joka tuskin toisi pelille mitään sen enempää, ellei sitten ole vaaraa, että kuolleistaherättäjä olisi pahisten kohteena ekana yönä. Mutta ennustajan kannattaa ehdottomasti ennustaa heti ekana yönä, paljon enemmän menetetään jos ei ehdikään käyttää voimaa kuin siinä, että ennustettaisiin hyvis / ennustettaisiin joku jonka roolin tietämisestä ei ole juuri hyötyä (no, en tiedä, minusta kenen tahansa roolin tietämisestä on hyötyä näin lähtökohtaisesti).

Vampire, miksi sinun mielestäsi erikoisten ei ehkä kannattaisi käyttää voimiaan ekana yönä? Onko tuohon joku syy, että tunnut kovin hanakasti kannustavan siihen, että erikoiset eivät käyttäisi voimiaan?
Avatar
Lauchuo
Kyläläinen
 
Viestit: 273
Liittynyt: 12.10.2017 18:35:37
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 2

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja justy » 13.01.2018 09:04:14

Halima kirjoitti:Hmm, nyt mä rupesin miettimään tätä lisää, niin jos tehtäis niin, että ennustaja ennustaa ekana yönä ja kuolleistaherättäjä herättää henkiin ekana yönä (jos ekana päivänä kuollut on hyvis siis), niin silloinhan me voitaisiin hyvällä mäihällä saada jopa neljä varmaa hyvistä esiin jo toisena päivänä. 10 pelaajan pelissä (9 jäljellä toisena päivänä tässä skenaariossa) se olisi jo ihan älyttömän hyvä tilanne, ja lähes mahdoton pahiksille. Tietenkään ei voida mitenkään varmistaa että ennustaja ei esim ennusta kuolleistaherättäjää tai että pahikset ei tapa jotakuta näistä tulevista varmoista hyviksistä, mutta oishan tässä potentiaalia. Lähdetäänkö yrittämään?


Kun tähän vielä lisää PJ:n myöhemmin tässä ketjussa tekemän ilmoituksen siitä että kuolleistaherätys toimii vaikka kuolleistaherättäjä tapettaisiin yöllä, olen ehdottomasti sen kannalla että molemmat roolit toimivat 1. yönä - ainakin jos siis harhalynkkaamme ekana päivänä. Tällöin mikään ei voi estää meitä saamasta yhtä varmaa hyvistä toiseksi päiväksi, vaikka kävisi niin kehnosti että kuolleistaherättäjä tapetaan heti ekana yönä.

Siitä en ole ihan varma, että kannattaako kuolleistaherättäjän paljastaa itseään toisena päivänä. Ennustajan kannattaa.


miina kirjoitti:Huomasin pelin alun, jatkan joku toinen päivä!


Oletko miina pahis?


Vampire kirjoitti:Mut joo, sinällään Haliman ehdotuksessa on omat hyötynsä, mutta mielellään kuulen muidenkin ajatuksia. Mä en itse haluis tosiaan mitään askelmerkkejä erikoisille mallilla ”tee näin”, vaan uskon näiden osaavan toimia ja luotan heidän harkintaansa. Ekana yönä ennustamisessa on se riski, että ennustajalla ei ole oikein mitään kuvaa vielä kenestäkään, jolloin ennustus menee arvalla ja käytännössä hukkaan. Sama vähän kuolleistaherättäjän kanssakin. Nopea herätys toki takaa sen, että herättäjä ehtii toimia, mutta myöhemmässä vaiheessa voi tulla mahdollisuus herättää kriittinen hyvispelaaja henkiin. Että vähän puolensa molemmilla.


Minusta taas ennustajan tulos ei mene koskaan hukkaan. Vaikka hän ei osuisi pahikseen, 2. päivänä hän voisi antaa kaksi varmaa hyvistä - itsensä ja ennustuksensa kohteen. Mutta jos ennustaja kuolee ennen kuin on ennustanut ja claimannut, koko erikoisrooli menee hukkaan.


Violet kirjoitti:En ole varma kannattaako kuolleistaherättäjän herättää jokaisessa mahdollisessa tapauksessa ensimmäisenä kuollut pelaaja henkiin. Ainakaan jos on epäilys, ettei kyseisellä henkilöllä ole paljoakaan annettavaa peliin.


Minusta taas niistä pelaajista, joilla ei ole annettavaa peliin, on aina kaikkein vaikeinta saada readia. Eli ottaisin mielelläni vastaan tiedon että X on varma hyvis (tai pahis) sen sijaan että joudun arpomaan asiaa koko loppupelin ajan vailla mitään todistusaineistoa puoleen tai toiseen.


Violet kirjoitti:Ja huvittavaa, kun Halima oikein hehkuttaa hyvisrooliaan laittaessaan kyläennustuksessa itseään vuoden todennäköisimmäksi pahikseksi.


Kertooko tämä mielestäsi jotain Haliman roolista tässä pelissä?

raynpelikoneet kirjoitti:Moi, mä oon tavis.

Jos erikoiset tippuvat samaa vauhtia kuin joulukuun pelissä ja sinä vain porskutat päivästä toiseen, tämä väite on vale. ;)
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Vampire » 13.01.2018 10:05:50

Vampire, miksi sinun mielestäsi erikoisten ei ehkä kannattaisi käyttää voimiaan ekana yönä? Onko tuohon joku syy, että tunnut kovin hanakasti kannustavan siihen, että erikoiset eivät käyttäisi voimiaan?

Mä omasta mielestäni jo perustelin kantaani. Ekan päivän jäljiltä ei yleensä ole vielä kovinkaan perusteellista tietoa pelistä tai pelaajista (ellei Kylä-juonarit oo muuttuneet viime aikoina), jolloin ekana yönä tpdennäköisesti ennustus ei pohjaisi vielä mihinkään varmaan epäilyyn vaan ennemmin arvaukseen tai srvontaan. Jolloin ennustajan tulos toki olisi hyödyllinen, mutta ei optimoitu siinä mielessä, että siitä saisi parhaan edun irti (eli tarkistettua epäilyttävän pelaajan). Mä en halua kannustaa siihen, että erikoiset eivät käyttäisi voimiaan ekana yönä. Mä haluan kannustaa siihen, että erikoiset harkitsisivat toimiaan eivätkä hätiköisi. Näissä kahdessa asiassa on mun mielestäni selkeä ero.

justy, joo, ennustajan tulos ei ole koskaan mennyt hukkaan, mutta sitäkin pystyy optimoimaan. Tulos kuitenkin on eri tavalla informatiivinen, jos ennustaja on pystynyt tarkistamaan pelaajan, joka on yleisesti epäilyttävä kuin jos ennustaja on tarkistanut pelaajan pitkälti arvalla, koska ei vielä tiedä, ketä pitäisi epäillä. Mutta jos ennustaja tai kuolleistaherättäjä haluaa ehdottomasti toimia ekana yönä, niin se on mulle sinällään fine, vaikka optimaalisinta olisi, jos ennustaja ennustaa siinä vaiheessa, kun tällä oikeasti on pahisepäily arvauksen sijaan tai kuolleistaherättäjä herättää silloin, kun voidaan herättää joku hyvispelille kriittinen pelaaja, koska sillä ei kauheasti voita mitään, jos herättää hiljaisen hyviksen. Tai voittaa sen hyvismäärän kasvun, mutta se ei ole se optimaalinen ratkaisu. Okei, aika harvoin juonareissa pystyy menemään optimoitujen suunnitelmien mukaan, mutta mä kuitenkin yleensä aina käyn ne läpi joka tapauksessa - ja mun peliteknisyysjutut tähän mennessäkin on olleet keskustelua, jossa oon pyrkinyt siihen, että jos kaikki menisi niin kuin Strömsössä, niin voisi saada erikoisrooleista sen maksimaalisen potentiaalin irti sen sijaan, että menisi varman päälle ja käyttäisi kyvyt heti. Oon nimittäin vähän sitä mieltä, että se on nimenomaan pahisten etu, ei hyvisten, jos molemmat erikoiset on käyttäneet kykynsä heti ekana yönä, jolloin niistä ei ole enää pahiksille uhkaa. Itse koen asian vähän sillä tavalla, että on vähän tyhmää heti käytää ne ässät sieltä hihasta, jos niillä voisi parhaassa rapauksess varmistaa hyvisvoiton myöhemmin.

Mutta kuten oon jo useamman kerran sanonut, erikoiset päättäköön itse miten toimivat. Jos haluavat toimia ekana yönä, niin ihan vapaasti, jos haluavat odottaa, niin ihan vapaasti. Odottamisessa riskit kasvaa, mutta mun mielestä maksimaalinen hyöty saadaan vasta myöhemmin pelissä.

Mutta sitten vähän jo pelaajiin. Mä en tiedä johtuuko tää ihan vaan siitä, että en tunne raynpelikoneita ja tämän tyyliä, mutta mun mielestä rayn sooloilu on epäilyttävää. Mulle on tullut vähän fiilis, että ray sinkoilee paikasta toisen ilman mitään logiikkaa, ja vaikka ei voi sanoa, että se olis yksinomaan pahismaista tai pahikselle loogista toimintaa, niin ei se kyllä tässä vaiheessa edistä myöskään hyvispeliä. Tai ainakin mulle tulee sellanen fiilis, että ray yrittää kovasti saaha peliä pyörimään ja käyntiin kunnolla, sinkoilee siinä samalla vähän joka suuntaan ja heittelee täysin randomeita heittoja, joista osa voi ihan hyvin pitää paikkaansa ja olla siten rayn roolin kannalta paljastavia, mutta samalla ray ei oikeastaan kuitenkaan itse tee mitään sen eteen, että peli lähtisi kunnolla käyntiin.. Ja jos tuota edellistä lusetta (tai sen osaa) avaan, niin esim. tuo ”Fun fact, Violet ei ole mafiaa” olisi niin näppärä keino pahikselle paljastaa roolinsa, koska olisi melkein taattua, että kukaan ei sitä tosissaan ota. Oon pelannut joskus aikaisemminkin pelissä, jossa pahis tuli ekana päivänä ilmoittamaan roolinsa, mutta sitä ei otettu tosissaan, koska ”eihän pahis nyt tule rooliaan kertomaan”. Pahis!raylta tää olisi siis hiton nerokas veto, koska kukapa muukaan tietäisi, että joku toinen ei ole mafiaa kuin mafia.

++raynpelikoneet, koitas ryhdistäytyä.
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja justy » 13.01.2018 11:03:06

Vampire kirjoitti:Tai ainakin mulle tulee sellanen fiilis, että ray yrittää kovasti saaha peliä pyörimään ja käyntiin kunnolla, sinkoilee siinä samalla vähän joka suuntaan ja heittelee täysin randomeita heittoja, joista osa voi ihan hyvin pitää paikkaansa ja olla siten rayn roolin kannalta paljastavia, mutta samalla ray ei oikeastaan kuitenkaan itse tee mitään sen eteen, että peli lähtisi kunnolla käyntiin.. Ja jos tuota edellistä lusetta (tai sen osaa) avaan, niin esim. tuo ”Fun fact, Violet ei ole mafiaa” olisi niin näppärä keino pahikselle paljastaa roolinsa, koska olisi melkein taattua, että kukaan ei sitä tosissaan ota. Oon pelannut joskus aikaisemminkin pelissä, jossa pahis tuli ekana päivänä ilmoittamaan roolinsa, mutta sitä ei otettu tosissaan, koska ”eihän pahis nyt tule rooliaan kertomaan”. Pahis!raylta tää olisi siis hiton nerokas veto, koska kukapa muukaan tietäisi, että joku toinen ei ole mafiaa kuin mafia.


Miksi pahis-rayn haluaisi löytää näppärän keinon roolinsa paljastamiseksi?


(Ja olen kyllä sinun ja muiden kanssa samaa mieltä siitä, että erikoiset saavat toki tehdä oman päänsä mukaan, eihän tässä pelissä muiden puolesta ole tarkoitus pelata. Meidän muiden pohdintamme olkoon heille vain avuksi sen päätöksen tekemisessä.)
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Vampire » 13.01.2018 11:10:29

justy, en mä tietääkseni ookaan sanonut, että ray haluaidi köytää näppärän keinon roolinsa paljastamiseen. Sanoin vain, että se olisi sellainen, ja että niin on tehty aikaisemminkin enkä siksi pitäisi sitä mahdottomana nytkään.
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja justy » 13.01.2018 11:25:43

Vampire kirjoitti:justy, en mä tietääkseni ookaan sanonut, että ray haluaidi köytää näppärän keinon roolinsa paljastamiseen. Sanoin vain, että se olisi sellainen, ja että niin on tehty aikaisemminkin enkä siksi pitäisi sitä mahdottomana nytkään.


Okei, en varmaan ymmärrä mitä tarkoitat. Minusta "keino" viittaa nimenomaan siihen että rayn haluaa tehdä jotain ja käyttää "keinoa" tavoitteensa saavuttamiseen. Mutta tarkoititko siis sanoa, että rayn vahingossa paljasti tietävänsä jotain mitä hyvis ei tietäisi?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja raynpelikoneet » 13.01.2018 11:27:11

Sanotpa, kun kerran minua äänestät.
Out of order
Avatar
raynpelikoneet
Kyläläinen
 
Viestit: 1669
Liittynyt: 08.08.2017 09:37:10
Paikkakunta: Vaasa
Kotiyhteisö: TL Mafia
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja felarof » 13.01.2018 11:53:08

justy kirjoitti:
Halima kirjoitti:Hmm, nyt mä rupesin miettimään tätä lisää, niin jos tehtäis niin, että ennustaja ennustaa ekana yönä ja kuolleistaherättäjä herättää henkiin ekana yönä (jos ekana päivänä kuollut on hyvis siis), niin silloinhan me voitaisiin hyvällä mäihällä saada jopa neljä varmaa hyvistä esiin jo toisena päivänä. 10 pelaajan pelissä (9 jäljellä toisena päivänä tässä skenaariossa) se olisi jo ihan älyttömän hyvä tilanne, ja lähes mahdoton pahiksille. Tietenkään ei voida mitenkään varmistaa että ennustaja ei esim ennusta kuolleistaherättäjää tai että pahikset ei tapa jotakuta näistä tulevista varmoista hyviksistä, mutta oishan tässä potentiaalia. Lähdetäänkö yrittämään?


Kun tähän vielä lisää PJ:n myöhemmin tässä ketjussa tekemän ilmoituksen siitä että kuolleistaherätys toimii vaikka kuolleistaherättäjä tapettaisiin yöllä, olen ehdottomasti sen kannalla että molemmat roolit toimivat 1. yönä - ainakin jos siis harhalynkkaamme ekana päivänä. Tällöin mikään ei voi estää meitä saamasta yhtä varmaa hyvistä toiseksi päiväksi, vaikka kävisi niin kehnosti että kuolleistaherättäjä tapetaan heti ekana yönä.


Jännä sinällään, mun päättely oli just päinvastainen. Eikö tuo PJ:n ilmoitus johda nimenomaan siihen, että kuolleistaherättäjällä ei ole niin kiirettä käyttää kykyään, koska hänen tarvitsee ainoastaan selvitä ensimmäisestä yöstä hengissä pystyäkseen käyttämään sitä toisena yönä?

PJ, jos ennustaja kuolee samana yönä kuin ennustaa, saako hän tietää ennustuksensa tuloksen?
Just breathe. Dream.
felarof
Kyläläinen
 
Viestit: 128
Liittynyt: 21.01.2014 22:53:03

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja justy » 13.01.2018 11:59:52

@felarof, mitä hyötyä ajattelet sinulle/kylälle olevan pelinjohtajan vastauksesta kysymykseesi?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja justy » 13.01.2018 12:00:24

justy kirjoitti:@felarof, mitä hyötyä ajattelet sinulle/kylälle olevan pelinjohtajan vastauksesta kysymykseesi?


Eikun nyt tajusin. Sori, pitkät piuhat.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja justy » 13.01.2018 12:05:13

felarof kirjoitti:Jännä sinällään, mun päättely oli just päinvastainen. Eikö tuo PJ:n ilmoitus johda nimenomaan siihen, että kuolleistaherättäjällä ei ole niin kiirettä käyttää kykyään, koska hänen tarvitsee ainoastaan selvitä ensimmäisestä yöstä hengissä pystyäkseen käyttämään sitä toisena yönä?


Ei PJ:n ilmoitus sinänsä poista sitä, että jos kuolleistaherättäjä tapetaan ennen kuin hän käyttää kykyään, kyky jää käyttämättä.

Ehkä tämä on myös osittain makuasia - minusta alkupeli on aina vaikein, joten otan ilolla vastaan kaikki hyvisvarmistukset heti samantien. Jos joku kokee että kaipaa varmistuksia vasta loppupelistä, niin ymmärrän miksi riskinotto ja kyvyn/kykyjen säästäminen myöhempään houkuttaa.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Jita » 13.01.2018 12:19:43

felarof: kyllä. Kylän yötoimijärjestyssääntöjen mukaan tiedustelu tulee ennen tappoja, joten hän saa tietää ennustuksensa tuloksen.
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Geraldine » 13.01.2018 14:01:31

Hei kaikille (varsinkin niille joiden kanssa en ole vielä pelannut) ! :)

Olen tällä hetkellä muuttamassa uuteen kämppään ja melkein kokonaan unohdin että tää peli lähti käyntiin. Uudessa kodissa ei ole vielä kunnollista nettiä, joten en pääse muutamaan päivään tänne kirjoittelemaan tai topicia lukemaan.
Avatar
Geraldine
Kyläläinen
 
Viestit: 88
Liittynyt: 30.11.2017 07:52:55
Paikkakunta: Melbourne, Australia

Re: Ilta zombidiskossa pv1 päättyy 16.1. klo 21

ViestiKirjoittaja Vampire » 13.01.2018 15:13:28

. Minusta "keino" viittaa nimenomaan siihen että rayn haluaa tehdä jotain ja käyttää "keinoa" tavoitteensa saavuttamiseen. Mutta tarkoititko siis sanoa, että rayn vahingossa paljasti tietävänsä jotain mitä hyvis ei tietäisi?

Mä en yrittänyt implikoida sitä, että ray olisi päättänyt ”tämä on hyvä taktiikka”, mutta se toki on mahdollista, että pahis paljastaisi oman roolinsa vastaavalla tavalla, koska sitä harvemmin otetaan tosissaan. En sanoisi, että rayn kommentti olisi puhdas vahinko, mutta sanoisin että mikäli ray on pahis, niin tuollaisessa olisi jotakin suunnitelmallisuutta taustalla. Okei, tässä ei ehkä ole muille niin selkeää eroa kuin itselleni, mutta sille en mahda mitään.

Ray, ääni ei vielä suoraan meinaa sitä, että nimenomaan tarkoittaisin sitä, että sie olisit halunnut tähdätä johonkin. Enemmän itse tässä vaiheessa äänelläni pyrin nostamaan yhden huomion esille ja tekemään sen tavalla, joka todennäköisesti saa aikaan keskustelua ja puhetta. Ääni on siihen vain mukava lisä, plus se tarjoaa samalla oivan tilaisuuden kerätä reaktioita.

Mutta ihan yleinen havainto musta itsestäni, mulla ei ole tapana sanoa asiaa X ja tarkoittaa asiaa Y. Pääsääntöisesti mä en harrasta sitä, etä sanon yhtä ja tarkoitan toista (samaten viestien sävyt ja niiden välittämät tunteet on mulle hepreaa, en osaa lukea niitä). Mutta, mä varmaan jatkan kaupungilla pyörimistä ja palailen asiaan taas jossain välissä, kun pääsen kännykän kanssa touhuamaan enemmän..

Mut ehkä mä oon itse erilainen pelaajana noiden erikoisten kanssa, koska iteoon taktisempi pelaaja ja koitan maksimoida erikoisrooleista saatavan hyödyn..
心配ないからね。
Avatar
Vampire
Kepitetty kyläläinen
 
Viestit: 511
Liittynyt: 15.11.2013 00:56:15
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kotiyhteisö: FinFanFun
Palkinnot: 8

Seuraava

Paluu Hautausmaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa

cron