Undertale, hyvisten voitto! Alamaailma pelastunut.

Pelien viimeinen lepopaikka, jonne kyläläiset kokoontuvat muistelemaan menneitä pelejä ja keskustelemaan niiden tapahtumista.

Undertale, hyvisten voitto! Alamaailma pelastunut.

ViestiKirjoittaja Violet » 31.07.2017 22:50:11

Undertale

PJ: Violet
VPJ/APJ: Zey
Pelityyppi: Peruspeli
Pelaajamäärä: 11 - 15 ilmoittautuneiden mukaan
Äänestystapa:
Pelimode: Cameron

Koko Snowdin oli kaaoksessa sen ihmisen tultua. Ei Friskin, vaan sen toisen. Sen, joka nautti muiden kärsimisestä ja tappamisesta. Kuningas Asgore oli julistanut hätätilan, ja kutsunut koolle kaikki, jotka pystyivät vaikuttamaan yleiseen järjestykseen... Juuri tälläistä tilaisuutta se ihminen varmaankin odotti

"Huomio, järjestys saliin", totesi Asgore yrittäen rauhoittaa valtaistuinsalissa käydyn keskustelun. Sans oli vitsaillut Papyrukselle spagetista, ja saanut hänet hiiltymään. Mettaton lähetti suoraa lähetystä rauhoittaakseen fanejaan. Undyne tarkkaili tilannetta silmä kovana, ja Alphys suunnitteli keksintöä, jolla vitsauksesta pääsisi eroon. Undynen ehdottaessa radikaaleja ideoita puuttui Toriel välittömästi peliin rauhoittaen tilanteen. Väittelyt olivat kestämättömiä.

"Olen varma, että joukossamme on naamioitujia", totesi Asgore kohahduttaen salia. "Alphyksen lukemat osoittavat niin. Vaikka en haluaisi tehdä tätä millään... Päivä kun on vielä niin kaunis. Haluaako kukaan kupillista teetä?"

"Asgore, lopeta jo se pehmoilu, vaan kerro suunnitelmasi", vaati Undyne kiivaasti. Alphys inahti hänen vieressään punastuen.

"Tämä on mielestäni niin ikävää... Mutta minun pitää pyytää teitä nimeämään epäilyttävimmän henkilön tässä salissa. Kun hänet on nimetty, on hänen aika astua keksintöön. Se on ainut tapa korjata tilanne lopullisesti."

Kukaan ei tiennyt mistä keksinnöstä hän puhui, mutta kukaan ei halunnut joutua siihen.

Päivä ja äänestys (UÄ):
Päivä kestää aina 4 vuorokautta.
Päivän aikana keskustellaan ja äänestetään pelitopicissa. Ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi. Muuten merkittyjä ääniä ei lasketa. Ääntään saa vaihtaa päivän aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Äänen peruminen merkitään boldattuna, mutta plussat ovat vaihtuneet miinuksiin --Nimi. Vain oikein kirjoitetut äänet lasketaan. Uutta henkilöä ei saa äänestää, ennen kuin aiempi ääni on poistettu. (Jos ette poista ensin ääntä edelliseltä henkilöltä, pelinjohtaja ei laske uutta ääntänne mukaan, vaan laskee vanhan äänen mukaan.) Äänitilanne selviää PJ:n tai APJ:n tekemistä väliaikalaskennoista.
Päivän lopuksi lynkataan se, jolla on sillä hetkellä eniten ääniä. Tasatilanteessa saman äänimäärän ensin saanut lynkataan. Jos ääniä ei ole, lynkattava arvotaan.
Viestien muokkaus on ehdottomasti kiellettyä.

Yö:
Yö kestää yhden vuorokauden. Kaikkien erikoishahmojen toivotaan laittavan yönimi, eli kyseisen yön kohde, mahdollisimman pian yön alkamisen jälkeen. Lisäksi Kylässä on käytössä varanimisysteemi, johon pääsee tutustumaan varanimisysteemi -topicissa. Mikäli yönimeä ei ole käytettävissä kun vuorokausi on umpeutunut (aikaisemmin vain, jos pelinjohtaja on erikseen ilmoittanut kyseisen yön umpeutumisajan olevan lyhyempi), eivät erikoishahmot toimi lukuun ottamatta varanimisysteemi -topicissa mainittuja rooleja.


Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Pelissä on puhepakko joka pelipäivä. Jokaisen pelaajan tulee siis kirjoittaa peliketjuun vähintään kerran pelipäivän aikana. Mikäli pelaaja ei täytä puhepakkoa, hänet poistetaan sen päivän iltana ulos äänestetyn pelaajan mukana. Tällöin puhepakkoaan suorittamattomalle pelaajalle haetaan varapelaajaa. Ellei varapelaajaa löydy, pelaaja tapetaan aamunkoitossa. Jos usealle pelaajalle tarvitaan varapelaaja eikä kaikille saada, aamulla lynkattavat antiaktiivit arvotaan.
Jos pelaaja korvataan varapelaajalla kesken päivän, säilyy pudottautuneen pelaajan ääni voimassa.
Poissaolo suojaa pelaajaa, jos tämä on paikalla enintään yhden vuorokauden. Ilmoitettu poissaolo suojelee enintään yhden kierroksen ajan.

Hahmot:

Hyvät:

1 vartija, Undyne the Undying, Undertalen pätevin ja mahtavin taistelija, joka tekee kaikkensa puolustaakseen monstereita. Voi joka yö vartioida yhtä henkilöä. Jos kyseinen henkilö tapetaan yöllä, tappaa Undyene myös hyökkääjän. Onnistuttuaan tapossa muuttuu tavalliseksi kyläläiseksi. Kyky ei estä vartioitua henkilöä kuolemasta. Vartija ei voi kohdistaa kykyä itseensä, eikä henkilöön, jota vartioi edeltävänä yönä.

1 pelokas, Dr. Alphys, Undertalen kuninkaallinen tiedemies ja Undynen ihailija. Voi valita pelin alussa henkilön, joka kuolee tämän puolesta yötapoissa. Kohdetta voi vaihtaa öisin, ei vaikuta päivätappoihin. Voi myös olla valitsematta kohdetta. Valittuaan kohteen se pysyy samana, ellei sitä muuteta - yönimeä ei siis tarvitse toistaa, jos haluaa piileskellä saman henkilön takana. Kyky toimii vain kerran pelin aikana, ja kun henkilö on kuollut pelokkaan puolesta, muuttuu tämä tavalliseksi kyläläiseksi. Jos yrittää käyttää pahista ihmiskilpenä, hän epäonnistuu tässä, ja tappo toteutuu normaalisti.

Jos erikoishahmojen kyvyt osuvat samaan henkilöön, erikoishahmopari lähtee romanttisille treffeille kaatopaikalle. Tämä tarkoittaa sitä, että vartija ei toteuta vartiointia. Jos vartioinnin kohteeseen osutaan tapolla, tämä kuolee normaalisti ilman, että pahiksille aiheutuu miestappioita. Pelokkaan rooli ei myöskään toimi, sillä hän unohtaa pelkonsa treffeille lähtiessään. Jos pelokasta kohdistetaan yötapolla tässä tilanteessa, hän kuolee normaalisti. Osapuolet saavat aamulla tietää, jos osuivat samaan henkilöön, ja saavat tietoon toistensa identiteetit.

7 tavallista, mutta omalla tavallaan erikoista hyvistä. Jokaiselle pelaajalle arvotaan yksi Undertalen hahmoista pelihahmoksi. Tällä on merkitystä vain tarinan kannalta. Erikoishahmoille sekä pahiksille arvotaan myös peitehahmot, joina he voivat esiintyä. Tavalliset nukkuvat yöt ja yrittävät päivällä löytää joukostaan murhaajat ja äänestää nämä astumaan keksintöön. Heidän tavoite on saada kaikki pahikset pois pelistä.

Pahat:

Pahikset tuntevat toisensa ja voivat puhua keskenään yksityisviestein. Joka yö he valitsevat yhden muista pelaajista tapettavaksi ja päivällä he yrittävät esittää viatonta ja saada samalla hyvikset äänestämään jonkun viattoman kuolemaan. Pahisten tavoite on tappaa niin monta hyvistä, että pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä. Tässä pelissä pahikset myös päättävät, kumpi heistä toteuttaa tapon. Tällä on merkitystä ainoastaan sen suhteen, kumman pahiksista vartija tappaa osuessaan kohteeseen. Vartija tappaa tappoa suorittavan pahiksen. Jos pahista tappoa toteuttavaa pahista ei valita, se arvotaan.

1 paha Mediapuhuja, Flowey the flower, tämä verenhimoinen kukkanen, joka tykkää ottaa suoraa kontaktia pelaajiin. Voi kirjoittaa viestejä, jotka pelin johtaja julkaisee omissa viesteissään anonyymisti. Viestit julkaistaan ilta- sekä aamuviesteissä ja väliaikalaskennoissa, jos niin erikseen pyydetään.

1 pahis, eli Chara, ensimmäinen langennut ihminen. Tosi paha, kannattaa varoa.

Voittaminen:
Hyvikset voittavat, kun kaikki pahikset ovat kuolleet.
Pahikset voittavat, kun heitä on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä.

Ilmoittautuminen on auki 25.7. klo. 23:59 asti, ja peli alkaa 27.7. Ilmoittautumisajan jälkeen voi ilmoittautua varapelaajaksi. Peliä voidaan laajentaa, jos ilmoittautumisaikana tulee enemmän kuin 11 ilmoittautunutta.

Osallisujat:

Halima -> Mursumus, paha mediapuhuja/Flowey
justy
Hukka
jeekaka
piikkisiili
Zey -> Jeku tavis/ Muffet
Tacodas
einari tavis/ Frisk
Jitachi -> Jeku pahis/Chara
miina
Ares tavis/Saness
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Violet » 31.07.2017 23:00:13

1. Aamu

Tilanne oli hyvin kiusallinen kaikille, sillä kukaan ei tahtonut aloittaa epäilyjä. Kaikki olivat olleet niin hyviä toisilleen. Torielin leipoma Cinnamon-Butterscotch piiraskaan ei lämmittänyt tunnelmaa. Mettaton piti yllä lauluesitystä, mutta sekään ei piristänyt ketään. Edessä olevien päivien raskaus oli kaikilla selvästi tiedossa.

Pysytte päättäväisinä.

Kuolleet:

Puhepakot:


Kaikilla
Poissaolot:



Päivä 1 alkaa nyt, ja päättyy 21:00 5.8.. Sitä ennen kaikki yönimet ja mahdolliset varanimet.
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Ares » 31.07.2017 23:50:58

Mielenkiintoista kokeilla peliä pienemmällä porukalla. Täytyy yrittää tasapainotella kahden pelin kanssa.
Avatar
Ares
Kyläläinen
 
Viestit: 227
Liittynyt: 14.06.2017 20:20:56

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Jita » 01.08.2017 00:21:50

Hereillä ollaan! En olekaan vähään aikaan kahdessa pelissä yhtaikaa pelaillut, mutta kyllä siihen varmasti tottuu taas. Itse olen täpinöissäni pelin suhteen: Undertale on yksi rakkauden kohde ja on mahtavaa päästä pelaamaan teemajuonaria~
You'll see that my mind is too fast for eyes
Avatar
Jita
Kyläläinen
 
Viestit: 804
Liittynyt: 15.11.2013 07:02:40
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä/pkmn.eu
Palkinnot: 7

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja miina » 01.08.2017 06:36:33

Huomenta! Vielä kyvykäs pelaamaan, mutta itse teemaan ei ole mulle millään lailla tuttu. Pitää mennä ehkä vähän kuukkeloimaan..
Avatar
miina
Kyläläinen
 
Viestit: 928
Liittynyt: 27.05.2017 20:39:37
Palkinnot: 7

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Hukka » 01.08.2017 08:05:15

Moikka! Voisiko joku kokeneempi pelaaja analysoida noita erikoishahmoja? Täysin uusia hahmoja minulle. Vartija on tietysti avuksi, mutta onko pelokkaan tehtävä sekoittaa pahisten peliä ja toisaalta hillitä vartijan voimaa? Entä mitä mediapuhuja tarkoittaa pelille?
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 01.08.2017 08:35:07

Huomenta kaikille! Oon kieli pitkällä odottanut pelin alkua, mutta mun aikataulut menikin uusiksi, joten voi olla että eka päivä nyt jää kumminkin vähän epäaktiivisemmaksi mun osalta.

Paljon tuttuja nimiä osallistujalistassa, mutta myös paljon uusia. Kerrottakoon nyt tässä, että edellisessä Kylässä pelasin jossain vaiheessa aika aktiivisestikin. Pari huonosti mennyttä pahispeliä sitten söi motivaatiota, ja homma jäi. Oon ollut aika impulsiivinen pelaaja, tässä kun ei kuitenkaan oikeasti kuole, mutta oman tiimin pelin sössiminen ja epäiltynä oleminen tyyliin ekasta päivästä alkaen sitten stressasi vähän liikaa. Katsotaan josko sitä olisi nyt oman pelitauon aikana vähän kehittynyt ihmisenä ja pelaajanakin :D

Mediapuhuja ei mun mielestä hirveästi ole ainakaan yleensä peleissä vaikuttanut, lähinnä se on sellainen hauska lisä. Toki tiedetyn pahiksen viestejä voi aina yrittää analysoida jos saisi selville kuka siellä taustalla häärii, vaikka hämäysmahdollisuuskin siinä aina on olemassa. Erikoishyviksien suurin merkitys on tässä pelissä se, että ne tarjoaa mahdollisuuden saada pahis hengiltä myös yöllä, mikä on tietty hyvä kun näin pienessä pelissä päivät käy äkkiä vähiin. Pelokkaan kannattaa tietysti piileskellä mielestään pahismaisimman takana.

Kiva olisi vähän pähkäillä myös itselleni uusia aktiivisuussääntöjä, mutta ehkä palaan niihin myöhemmin.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 01.08.2017 11:25:42

Huomenta! Hereillä ollaan täälläkin. Hieman ensipohdintoja rooleista, kun ei näin alkuun oikein muutakaan puhuttavaa ole :)

Toivon todella, että Mediapuhuja tulee käyttämään aktiivisesti kykyään huudella anonyymisti. Mielenkiintoiselta kuulostava rooli! Nähdäkseni Mediapuhuja on sekä riski että mahdollisuus pahiksille. On olemassa riski, että hyvikset keksivät kuka niiden viestien takana on; mutta toisaalta myös viestit ovat mahdollisuus pahiksille sekoittaa soppaa ja mahdollisesti jopa lavastaa joku pahikseksi. Hauska twisti pelissä kuitenkin kaiken kaikkiaan, joten olisi harmi, jos se jäisi käyttämättä. Eli tsemppiä ja olkaahan rohkeita juonittelijoita, pahikset, niin saadaan viihdyttävä peli!

Hyvishahmojen dynamiikka on mielenkiintoinen. Ymmärtääkseni kaikkein ideaalein (mutta myös hyvin epätodennäköinen) tilanne hyviksille olisi se, että molemmat erikoiskykyiset hyvikset sekä pahikset osuisivat samaan henkilöön varhaisessa pelin vaiheessa - näin erikoishyvikset saisivat toisensa tietoonsa ja voisivat todistaa toisensa myöhemmässä vaiheessa, eikä esim. Dr. Alphys vahingossa valitsisi Undyne the Undyingia kuolemaan puolestaan.

Noista erikoishahmoista:
1) Onko niin, että jos Underdyne suojelee Dr. Alphysta, ja Dr. Alphyksen kimppuun hyökätään, Dr. Alphys kuolee?
2) Onko niin, että jos Dr. Alphys valitsee pelaajan X ihmiskilvekseen, Underdyne suojelee pelaajaa X, ja pahikset hyökkäävät Dr. Alphyksen kimppuun, Dr. Alphys kuolee?

Jos ymmärsin oikein, niin ykkösskenaariossa Dr. Alphys ei kuolisi, mutta kakkosskenaariossa kyllä kuolisi.

Hmm. Missäköhän vaiheessa Dr. Alphyksen kannattaa tulla esiin? Viimeistään siinä vaiheessahan pahikset tietävät kuka hän on, kun ovat yrittäneet tappaa hänet ja aamulla joku muu onkin kuollut. Dr. Alphys ei kuitenkaan piilotellessaan juuri hyödytä hyviksiä, koska pahikset eivät voi toimia ihmiskilpinä vahingossa.

Yksi mielestäni varteenotettava mahdollisuus olisi, että Dr. Alphys tulisi nyt heti ensimmäisenä päivänä esiin, ja kertoisi julkisesti täällä valitsemansa ihmiskilven ennen jokaista yötä. Tämä varmistaisi Dr. Alphyksen selviytymisen yötapoilta 100% ainakin alkupelin ajan: vaikka hän vahingossa valitsisikin pahiksen kilvekseen, eivät pahikset uskaltaisi tappaa Dr. Alphysta sinä yönä, koska hyvikset tietäisivät seuraavan päivänä että ainoa mahdollisuus hänen kuolemalleen oli "pahiskilpi" (jonka nimen kaikki kuulivat edellisenä päivänä). Underdyne osaisi myös välttää Dr. Alphyksen ihmiskilven suojelua.

Tässä skenaariossa pahikset tuskin koskisivat Dr. Alphykseen saati hänen kilpeensä - jolloin 1) tsäänssit että he osuisivat Undyneen kasvaisivat (koska he valitsivat kohteensa jäljellä olevista hahmoista, eli taviksista ja Undynesta, jollei Dr. Alphys randomilla valinnut Undynea ihmiskilvekseen), 2) tsäänssit että Undyne ja pahikset osuisivat samaan kohteeseen kasvaisivat (koska molemmat valitsisivat kohteensa jäljellä olevista hahmoista), ja 3) Undyne ja Dr. Alphys tuskin tulisivat koskaan saamaan toisiaan 100% selville.

Näistähän #1 olisi paha takaisku hyviksille; #2 juuri se mitä toivotaan että kävisi; #3 vähän se ja sama, koska tämän todennäköisyys on muutenkin varsin pieni.

Noh, sellaisia alkumietintöjä. Ja Dr. Alphys, älä nyt vain tule esiin vielä vain näiden vaillinaisten yhden ihmisen alkupohdintojen perusteella (vaikka ota se vakavaan harkintaan)! Olisi mielenkiintoista kuulla millaisia mietintöjä roolit ja niiden dynamiikat teissä muissa kokeneemmissa ovat saaneet aikaiseksi, ja mikä strategia olisi se optimaalisin mielestänne.
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Halima » 01.08.2017 13:49:20

Päivää peliin!

Ares ja Jitachi: onnea matkaan kahden pelin kanssa! Onhan siinä tekemistä, varsinkin jos aikoo oikeasti paneutua ja etsiä niitä pahiksia eikä vain sluibata sivustaseuraajana. Mutta varmasti olette kykeneväisiä, kunhan vain aika riittää ja ajatukset pysyvät ojennuksessa! :D

miina: Hyvä että olet vielä yhtenä kappaleena. :D Eipä ole teema minullekaan tuttu, mutta ei kai sitä tässä vaaditakaan. Itse peli on varmasti aivan samanlainen kuin muutkin, teema tulee ilmi vain noissa pj:n kirjoittamissa ingameissa.

Hukka: taitaa olla oikeastaan kaikille pelaajille uusia nämä erikoishahmot, Violet vissiin bongasi ne jostain Mafia Universen syövereistä.

Hahmoista: Vartija on todella vahva rooli ja hyödyllinen hyviksille. Vartijan kannattaa (mun mielestä) vartioida sellaista pelaajaa, joka on yleisesti hyvikseksi mielletty ja kenties vielä suhteellisen vahva pelaaja (tämän tyylisiä pelaajia pahikset yleisesti ekoina öinä tappavat). Tietysti nyt kun pahiksetkin tietävät että pelissä on vartija, voi olla että he eivät lähdekään tappamaan hyvismäisimmästä päästä, mutta toisaalta tämäkin on kylän etu, jos täten saadaan kauemmin pidettyä hyvismäisiä pelaajia pelissä! Tykkään jo etukäteen tästä hahmosta, saapa nähdä miten se käytännössä pelautuu. :)

Pelokas on sitte vähän erilainen, mutta mun mielestä myös omalla tavallaan hyödyllinen rooli. Itse piiloutuisin pelokkaana jonkin sellaisen pelaajan taakse, josta on vaikeaa ottaa selkoa tai joka on mun mielestä pahismainen. Kuitenkin näille pahismaisillekin on todennäköisempää olla loppujen lopuksi hyviksiä, eli parempi saada pahisten yötappo kohdistumaan sellaiseen, johon olisi muuten saatettu käyttää päivälynkkaus. Tietysti sitten jos sattuukin oikeasti piiloutumaan pahiksen taakse niin se on huonompi homma, koska sitten kuolee itse joutuessaan pahisten kohteeksi. Tasapainottelua, kuten yleensäkin erikoisroolit.

Tuo onkin sitten mielenkiintoinen ominaisuus, että mikäli molemmat erikoishahmot osuvat samaan pelaajaan, he lähtevät treffeille ja saavat tietää toistensa henkilöllisyydet. Mä oon vähän kahden vaiheilla, kannattaisko melkein yrittää tätä. Toisaalta silloin jää pelaaja siltä yöltä vartioimatta ja pelokas olematta piilossa, mutta sittenpähän erikoiset tietäisivät toisensa, ja heillä olisi taas hitusen pienempi todennäköisyys tulla päivälynkatuksi (kun se toinen pystyy puolustamaan). No, itse en ehkä tarkoituksella lähtisi yrittämään samaan osumista, mutta ei se tosiaan mikään katastrofi olisi!

Mediapuhuja sitten on ihan vain semmoinen rooli, joka voi lähettää yksityisviestillä pj:lle jotain viestejä tms, jotka pj sitten ehtiessään julkaisee peliketjussa. En ainakaan heti keksi että tästä olisi pahiksille mitään hyötyä, mutta voihan se olla ihan hauska hupirooli jos on sattunut hyvälle pelaajalle. :D Toki mediapuhujan viesteistä voi myös yrittää arvailla kyseisen pahiksen henkilöllisyyttä, mutta itse ottaisin tämän varauksella, sillä mediapuhuja varmasti yrittää jäljitellä jonkin toisen pelaajan kirjoitustyyliä tms.

jeekaka: Jee! Kivakivakiva että oot takaisin pelien ääressä!
jeekaka kirjoitti:Pari huonosti mennyttä pahispeliä sitten söi motivaatiota, ja homma jäi. Oon ollut aika impulsiivinen pelaaja, tässä kun ei kuitenkaan oikeasti kuole, mutta oman tiimin pelin sössiminen ja epäiltynä oleminen tyyliin ekasta päivästä alkaen sitten stressasi vähän liikaa. Katsotaan josko sitä olisi nyt oman pelitauon aikana vähän kehittynyt ihmisenä ja pelaajanakin :D

Yritätkö tällä kerätä sympatiapisteitä, jotta sua ei heti ekasta päivästä lähtien epäiltäisi tai varsinkaan lynkattaisi? Toisaalta onnistuit, sillä mä ainakin haluan ennemmin pitää sut mukana peleissä kuin lähteä nyt heti täysillä epäilemään! :D Nojoo, ehkä mä myöhemmin uskallan epäilläkin jos tulee tarvetta, mutta nyt toistaiseksi saat tästä kommentistasi ennemmin hitusen hyvisvibaa kuin pahisvibaa. :)

Tacodas: tervetuloa pelaamaan! Onko tää nyt sun eka juonittelupeli? Vai ootko pelannut jossain muualla ennen?

Tacodas kirjoitti:1) Onko niin, että jos vartija suojelee pelokasta, ja pelokkaan kimppuun hyökätään, pelokas kuolee? (vaihdoin nimet roolinimiksi, kun mun aivot meinas nyrjähtää)

Vartija vartioi, huom! Ei suojele. Eli joo, vartija ei suojele ketään tapolta, vaan jos sattuu vartioimaan oikeaa, myös yötapon suorittanut pahis kuolee. Ja tämähän todellakin olisi toivottavaa, eli toivottavasti vartija tekee hyviä valintoja. :)

Tacodas kirjoitti:2) Onko niin, että jos pelokas valitsee pelaajan X ihmiskilvekseen, vartija vartioi pelaajaa X, ja pahikset hyökkäävät pelokkaan kimppuun, pelokas kuolee?

Käsittääkseni kyllä. Tässähän molemmat erikoishahmot ovat valinneet saman henkilön, eli lähtevät treffeille. Silloin pahikset ovat vapaita tappamaan kenet tahansa.

Tähän voisi muuten pj tarkentaa, että saako pelokas tietää kun on onnistuneesti käyttänyt jotakuta ihmiskilpenään. Sillä voisivathan pahikset ihan muuten vaan päättää tappaa juuri sen pelaajan, jota pelokas käyttää kilpenään, jolloin pelokas ei tietäisi onko hänen voimansa vielä toiminnassa vai ei.

Esiintuloista: mielellään mahdollisimman myöhään. Mutta mikäli edellisistä kylän peleistä on mitään opittavissa, vähintään jompi kumpi on lynkkausvaarassa jo tänään ja kaikki roolikeskustelut ovat ihan turhaa. :D Mutta siis itse sanoisin että mikäli erikoisrooli ei ole vaarassa lynkkautua päivällä, ei kannata tulla esiin.

Tuo Tacodasin ehdotus pelokkaan esiintulosta jo tänään on kyllä mielenkiintoinen. Ensin mietin, että siinähän käy niin, että suuremmalla todennäköisyydellä pelokas ottaa ihmiskilvekseen hyviksen -> pahikset yrittävät tappaa pelokasta ja tappavat kyseisen hyviksen -> seuraavana yönä pelokkaalla ei enää ole ihmiskilpeä ja pahikset tappavat hänet. Mutta! Meillähän on tosiaan tuo vartija, joka pystyy vartioimaan.

Sitten kuitenkin: jos vartija vartioi samaa, jota pelokas käyttää ihmiskilpenään, kummankaan voima ei toimi, vaan pahikset saavat tapettua pelokkaan mikäli häntä yrittivät. Jos taas vartija vartioi pelokasta, käsittääkseni pelokkaan ihmiskilpi kuitenkin toimii ja tapettavaksi tulee se henkilö X, jolloin vartija on vartioinut väärää.

Ainut millä tästä strategiasta saataisiin hyötyä (ainakaan mun ajatuksenjuoksulla juuri nyt) olisi se, jos pelokas tosiaan valitsisi ihmiskilvekseen pahiksen -> tällöin pahikset eivät uskaltaisi tosiaan tappaa pelokasta, jolloin voitaisiin tehdä johtopäätöksiä pelaajien rooleista. Toisaalta tässäkin pahiksilla olisi bluffausmahdollisuus, eli vaikka pelokas käyttäisikin hyvistä ihmiskilpenään, pahikset voisivat jättää hänet tappamatta, jolloin kaikki luulisivat että kyseessä on pahis ja todennäköisesti lynkkaisivat päivällä.

Hirmu monimutkaiset erikoisroolit, enkä ehdi nyt joka kantilta näitä vääntelemään. Tässä kuitenkin jotain pohjustusta, josta seuraava voi lähteä jatkamaan eteenpäin ajatusta. :)
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Hukka » 01.08.2017 14:31:44

Halima kirjoitti:Ainut millä tästä strategiasta saataisiin hyötyä (ainakaan mun ajatuksenjuoksulla juuri nyt) olisi se, jos pelokas tosiaan valitsisi ihmiskilvekseen pahiksen -> tällöin pahikset eivät uskaltaisi tosiaan tappaa pelokasta, jolloin voitaisiin tehdä johtopäätöksiä pelaajien rooleista.

Tässä ilmeisesti oletat, että Dr. Alphys tulee esiin ja ilmoittaa, kenen taakse piiloutuu, kuten Tacodas ehdotti? Vaikka aiemmin toteat, että “mikäli erikoisrooli ei ole vaarassa lynkkautua päivällä, ei kannata tulla esiin". Eiväthän pahikset saa yönimiä tietää muuten. Eli erikoishahmoissa ei ole aivan niin paljoa taktikointia, vaan enemmän kyse siitä, mitäköhän ne uskovat minun laittavan yönimenä tänään ja mitäköhän ne laittavat yönimekseen sen perusteella, mitä minä laittaisin, jne vaikka kuinka pitkälle, eli paljon hypoteettisempaa...
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 01.08.2017 16:16:35

Halima kirjoitti:Vartija vartioi, huom! Ei suojele. Eli joo, vartija ei suojele ketään tapolta, vaan jos sattuu vartioimaan oikeaa, myös yötapon suorittanut pahis kuolee. Ja tämähän todellakin olisi toivottavaa, eli toivottavasti vartija tekee hyviä valintoja. :)


Kiitos Halima korjauksesta!

Jos erikoishahmojen kyvyt osuvat samaan henkilöön, erikoishahmopari lähtee romanttisille treffeille kaatopaikalle. Tämä tarkoittaa sitä, että vartija ei toteuta vartiointia. Jos vartioinnin kohteeseen osutaan tapolla, tämä kuolee normaalisti ilman, että pahiksille aiheutuu miestappioita. Pelokkaan rooli ei myöskään toimi, sillä hän unohtaa pelkonsa treffeille lähtiessään. Jos pelokasta kohdistetaan yötapolla tässä tilanteessa, hän kuolee normaalisti. Osapuolet saavat aamulla tietää, jos osuivat samaan henkilöön, ja saavat tietoon toistensa identiteetit.


Sitten:
1) Saisiko tähän muuten selvennystä - eli:
Jos sekä vartija että pelokas valitsevat pahiksen - saavatko vartija ja pelokas silti aamulla tietää toistensa identiteetit? Lasketaanko siis samaan henkilöön osuminen, vaikka pelokkaan kyky "feilaa" aina pahiksen valitessaan?

2) Ja kirjoitin edellisen viestini jotenkin siinä ymmärryksessä, että vartija ja pelokas saavat tietää toisensa vain jos pahiskin yrittää vielä tappaa samaa henkilöä. En tiedä, mikä aivopieru se oli, sori! Ilmeisesti siis, jos pahis tappaa henkilön Y, mutta vartija vartioi henkilöä X, ja pelokas ottaa X:n suojakilvekseen... Lopputulos on: Y kuolee, vartija ja pelokas saavat tietää toisensa?

3) Jos pelokas ottaa X:n kilvekseen, ja vartija suojelee pelokasta, ja pahis hyökkää pelokkaan kimppuun... X kuolee, mutta tappaako vartija myös pahiksen? Oletan, että ei, mutta varmistus olisi kiva.

Sori, että rautalangasta pitää vääntää :D

Jos 2. pitää paikkansa, niin sittenhän voisi tosiaan yrittää sumplia niin, että vartija ja pelokas saisivat toisensa tietoon ensimmäisenä yönä. Esim. Vapaaehtoinen tavis (tai voi totta kai olla tavista esittävä pahiskin) ilmoittautuu, ja vartija ja pelokas voivat molemmat ottaa hänet yönimekseen. Pelokkaan ei tässä tapauksessa kannata nyt tänään astua esiin, koska hän olisi ensi yönä turvaton. Tämä toimii siis, jos ei ole tosiaan haittaa, vaikka valittu henkilö olisi salaa pahis.

Taktiikan miinuksena on, että antaisimme pahiksille yhden turvallisen yön tappamiseen. Eli meidän on päätettävä, onko vartijan ja pelokkaan toistensa tunteminen sen arvoista. Mututuntumalta sanoisin, että voisi hyvinkin olla - kuinka todennäköistä on, että vartija ja pahikset valitsevat saman henkilön ensimmäisenä yönä? Ei kovinkaan. Toisena yönä, jos vartija on vielä elossa, todennäköisyys olisi jo suurempi osua samaan kohteeseen; joten vartijan ja pelokkaan keskinäisen tunnistautumisen, jos sellainen halutaan sumplia, kannattaa sopia ensimmäiseen yöhön.

Kun vartija ja pelokas tietävät toisensa, voisi pelokas astua huomenna esiin ja "johtaa lynkkausta". Näin meillä olisi yksi 100% varma hyvis, joka myös tuntisi yhden toisen 100% varman hyviksen. Pahisten liikkumatilaa olisi kavennettu; vartijan pakottaminen esille ei olisi enää mahdollista (toki pahikset voisivat yrittää päätellä vartijan sen mukaan, ketä pelokas epäilee viesteissään ja ketä ei - eli varovaisuutta vaatisi pelokkaalta); kaikkien miettiessä ja etsiessä pahiksia meillä olisi ainakin yksi takuuvarma hyvis keskustelussa mukana.

Tästä virkkeestä on mun pakko olla eri mieltä:

Halima kirjoitti:Esiintuloista: mielellään mahdollisimman myöhään.


Miksi ihmeessä? Jos todetaan, että erikoiskykyisen hyviksen on suhteellisen turvallista tulla esiin, niin totta kai se on hyvisten puolelle suureksi eduksi. Jos peli etenee esim 2v1 tilanteeseen tai vastaavaan, on 100% varmasta hyviksestä äärettömän suuri etu hyvisten puolelle. Ja jo ennen tuollaista tilannetta, varmoiksi hyviksiksi tunnetut hyvikset helpottavat keskusteluita ja pahisjahtia - on ainakin joku, jonka sanomisia ja motiiveja ei tarvitse kamman kanssa nysvätä.

Kuitenkin vartijan esille pakottamista meidän pitäisi tosiaan välttää kaikin mahdollisin tavoin. Hän on pahisten tappolistan kärjessä, ja kuolisi varmasti seuraavana yönä esiin tulostaan. Siksi:

Halima kirjoitti:Mutta mikäli edellisistä kylän peleistä on mitään opittavissa, vähintään jompi kumpi on lynkkausvaarassa jo tänään ja kaikki roolikeskustelut ovat ihan turhaa. :D


Randomi äänestely kuulostaa pahimmassa tapauksessa pahisten pussiin pelaamiselta.

Ehdotan, että jos kerran lynkkauspakko on, niin lynkataan vapaaehtoinen tavis ensimmäisenä päivänä. On liian riskaabelia lähteä randomisti heittelemään ääniä ja riskeerata, että pakotetaan vahingossa vartija tai pelokas heti ensimmäisenä päivänä kertomaan roolinsa. 2 erikoiskykyistä hyvistä, 2 pahista - ihan yhtä pieni todennäköisyys osua jompaan kumpaan porukkaan randomisti äänestämällä.

Koska tiedän olevani itse 100% tavishyvis ja voitto on elämää tärkeämpää ;)... astunpa siis vapaaehtoiseksi kumpaan tahansa ehdotukseeni, eli joko ekan päivän lynkattavaksi, tai jos ei lynkattavaksi, niin mahdollisesti pelokkaan ja vartijan yhteiskohteeksi tunnistautumista varten.
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 01.08.2017 16:47:50

Halima; kaikkihan me kaipaamme vähän sympatiaa ;D Ei vaan, oli vaan tarkoitus eka viestissä vähän pohjustaa mun historiaa juonareiden parissa, mutta aamukahvin lomassa kiireessä kirjoittelin niin jäi vähän tyngäksi koko viesti..

Oon kyllä näemmä aika huolimattomasti lukenut nuo erikoishahmokuvauksetkin, kun olin ihan siinä uskossa että pahiskin toimisi ihmiskilpenä. Sinänsä ihan loogista, mietinkin että aika tough luck pahiksille jos kaksi yötappoa menee pieleen ja peli on ohi :D Siinä tapauksessa Tacodasin ehdotus pelokkaan esiintulosta on järkeenkäyvempi, ja voisi jopa antaa erikoishahmoille jotain taktista etua. Tää toki edellyttää, että vartija on hengissä.

Mitään lynkkauspakkoahan meillä ei silleen periaattessa ole, mutta toki joku sitten kuolee arvalla. Tää tarkoittaa myös sitä, että äänestäminen päivällä on pahiksille tärkeää, koska silloin saa eliminoitua itsensä lynkattavien joukosta. Tietty hyviksillä on erikoishyvikset menetettävinä, mutta jos päätetään lynkata tavis, meillä ei ole edea teoreettista mahdollisuutta osua eka päivänä pahikseen. Oikeastaan riippuu ihan siitä, halutaanko yrittää jotain erikoiskikkailua, mikä saattaa mennä ihan pieleenkin, vai pitää erikoiset vain sooloartisteina+varmoina hyviksinä.
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Hukka » 01.08.2017 17:03:18

Minne on hävinnyt ajatus pahisten saamisesta kiinni? Mä itse ainakin äänestäisin pahismaisimman pelaajan pois enkä vapaaehtoista tavista (onko hän edes tavis?). Sillä tavalla pahikset vaan on lähempänä voittoaan. Oonko mä vaan liian naiivi kuvitellessani, että pahiksen voi saada kiinni jo ekana päivänä (ja että erikoishyvikset eivät oikeasti ole poikkeuksetta lynkkautumassa ensimmäisenä päivänä)?

jeekaka etsiskeli sympatioita ensimmäisessä viestissään ja Halima toteaa sen kuulostavan hyvistelyltä, mutta saa siitä silti hyvisvibaa?

Tacodas korostaa tavikseuttaan kovasti ja on jopa valmis uhraamaan itsensä pelin vuoksi. Kova halu varmistella omaa rooliaan?
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 01.08.2017 17:13:00

jeekaka kirjoitti:Tietty hyviksillä on erikoishyvikset menetettävinä, mutta jos päätetään lynkata tavis, meillä ei ole edea teoreettista mahdollisuutta osua eka päivänä pahikseen.


Totta toki. Itse tosin olen sillä kannalla, että pelattaisiin "varman päälle" ja aggressiivisesti pyrittäisiin hyvistaktikoida, ja yritettäisiin säilyttää erikoiskykyiset, varmistettavissa olevat hyvikset pelissä. Ja pelikin on mielenkiintoisempaa, mitä vähemmän arpaonnen antaa määrätä lopputuloksen.

Hukka kirjoitti:Minne on hävinnyt ajatus pahisten saamisesta kiinni? Mä itse ainakin äänestäisin pahismaisimman pelaajan pois enkä vapaaehtoista tavista (onko hän edes tavis?). Sillä tavalla pahikset vaan on lähempänä voittoaan. Oonko mä vaan liian naiivi kuvitellessani, että pahiksen voi saada kiinni jo ekana päivänä (ja että erikoishyvikset eivät oikeasti ole poikkeuksetta lynkkautumassa ensimmäisenä päivänä)?


Ei se naiivia ole, kaikkihan on mahdollista. Mutta olen aika skeptinen, että ensimmäisen päivän viesteistä, ennen kuin yksikään pelaaja on kuollut tai varmistunut miksikään, ja kaikki vain epäilevät kaikkea, voisi pahiksia vielä päätellä.

Ja koska olen ihan vakavissani tämän "lynkataan tavis" ehdotukseni kanssa, niin... ++Tacodas.
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 01.08.2017 17:17:41

Ja hups, sori Halima - huomasin vasta nyt tämän kysymyksesi:
Halima kirjoitti:Tacodas: tervetuloa pelaamaan! Onko tää nyt sun eka juonittelupeli? Vai ootko pelannut jossain muualla ennen?


Kiitos! Ja ei, ei ole eka peli :) Olen pelannut pari foorumijuonaria vuosia sitten täällä plus RisingShadowilla, ja nyt viimeisen vuoden aikana pelannut Town of Salemia, sekä hitusen EpicMafiassa.
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja miina » 01.08.2017 17:33:32

Ah, mie en tajua mitään noista erikoisrooleista! Vähän menee taas ylitte tämä pohdiskelu vartijan ja pelokkaan yhteydestä. Jollakin tasoa ymmärrän Tacodasin logiikan, mutta kysäsen vielä: Eihän tuosta voi olla pahiksille muuta hyötyä kuin, että saavat yhden hyviksen pois pelistä? Onko siis toisin sanoen mahdolliselle pahikselle (tässä tapauksessa Tacodasille + jollekkin muulle) mitään hyötyä olla tänään lynkattavana jos vartija ja pelokas käyttävät omaa hyötyään? Paitsi että eikös sillon nämä hyödyt ole käytetty ja sitä kautta pahikset olisivat saaneet kaksi vapaamuuraria, mutta ei enää esim. vartijan vartiointi ominaisuutta?? ääh, mulla menee aivot solmuun.. Jos nämä nyt menisivät treffeille, niin saako siis pahikset tietää ketä nämä pelokas ja vartija olivat?

Huh!
Avatar
miina
Kyläläinen
 
Viestit: 928
Liittynyt: 27.05.2017 20:39:37
Palkinnot: 7

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja jeekaka » 01.08.2017 17:45:36

Ei me kumminkaan loputtomasti voida lynkata taviksia ja hillota erikoisia :D

Laskinko oikein, että viimeistään neljäntenä päivänä ollaan 2vs2 tilanteessa, jos ei löydetä pahiksia ennen sitä. Jos lynkataan nyt Tacodas, ja jos pelokas tulee esiin huomenna, pelokkaalla on ihannetapauksessa kaksi varmaa yötä jäljellä, eli selviää viimeiseen päivään. Huonoimmassa tapauksessa meillä on huomenna yksi varma hyvis, jolla on yksi varma yö jäljellä.

Vartijan kannattaisi tällöin tulla esiin aikaisintaan kolmantena päivänä, jos vartija pakotetaan esiin ennen sitä tai kuolee sattumalta, niin suunnitelmasta ei mielestäni niin hirveästi ole hyötyä. Ehkä kumminkin riskin väärti :D

//miina
Avatar
jeekaka
Kyläläinen
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 17.07.2017 16:12:42
Palkinnot: 3

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 01.08.2017 17:47:22

miina kirjoitti:Paitsi että eikös sillon nämä hyödyt ole käytetty ja sitä kautta pahikset olisivat saaneet kaksi vapaamuuraria, mutta ei enää esim. vartijan vartiointi ominaisuutta??


Hetkonen, hyvä kysymys. Muuttaako "romanttiset treffit kaatopaikalla" erikoishahmot pysyvästi "tavallisiksi"? (Tai siis, käytännössä, vapaamuurareiksi.) Käsitin, että kyvyt eivät toimisi sinä yönä, mutta seuraavana taas normaalisti.
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Halima » 01.08.2017 20:13:11

Hukka kirjoitti:
Halima kirjoitti:Ainut millä tästä strategiasta saataisiin hyötyä (ainakaan mun ajatuksenjuoksulla juuri nyt) olisi se, jos pelokas tosiaan valitsisi ihmiskilvekseen pahiksen -> tällöin pahikset eivät uskaltaisi tosiaan tappaa pelokasta, jolloin voitaisiin tehdä johtopäätöksiä pelaajien rooleista.

Tässä ilmeisesti oletat, että Dr. Alphys tulee esiin ja ilmoittaa, kenen taakse piiloutuu, kuten Tacodas ehdotti?

Joo tuo oli vielä Tacodasin ehdotelman vääntelyä. Loppupeleissä olen kuitenkin sitä mieltä, että parempi, jos erikoishahmot pysyvät toistaiseksi piilossa, sillä se todennäköisyys että pelokas julkisesti valitsisi ihmiskilvekseen pahiksen, on kuitenkin vain 20%.

Tacodaksen jatkokysymyksiin: luulen että olet kaikissa oikeassa, mutta Violet voisi tulla varmistamaan asian. :)

Tacodas kirjoitti:Tästä virkkeestä on mun pakko olla eri mieltä:

Halima kirjoitti:Esiintuloista: mielellään mahdollisimman myöhään.


Miksi ihmeessä? Jos todetaan, että erikoiskykyisen hyviksen on suhteellisen turvallista tulla esiin, niin totta kai se on hyvisten puolelle suureksi eduksi. Jos peli etenee esim 2v1 tilanteeseen tai vastaavaan, on 100% varmasta hyviksestä äärettömän suuri etu hyvisten puolelle. Ja jo ennen tuollaista tilannetta, varmoiksi hyviksiksi tunnetut hyvikset helpottavat keskusteluita ja pahisjahtia - on ainakin joku, jonka sanomisia ja motiiveja ei tarvitse kamman kanssa nysvätä.

Siis totta kai jos joudutaan siihen tilanteeseen, että on pakko lynkata pahis tai hävitään peli, kaikki jäljellä olevat erikoishyvikset tulevat esiin. Ajattelin tämän olevan itsestäänselvyys, mutta hyvä että se tuli nyt esiin jos ei ollutkaan. :)

Tacodas kirjoitti:Koska tiedän olevani itse 100% tavishyvis ja voitto on elämää tärkeämpää ;)... astunpa siis vapaaehtoiseksi kumpaan tahansa ehdotukseeni, eli joko ekan päivän lynkattavaksi, tai jos ei lynkattavaksi, niin mahdollisesti pelokkaan ja vartijan yhteiskohteeksi tunnistautumista varten.

Olisit odottanut vielä. :( Mun mielestä juonittelupelissä kuitenkin on tarkoitus juonitella ja pitää hauskaa, eikä vain tiputtaa vapaa-ehtoisia ja sen jälkeen noudattaa varmojen hyvisten tahtoa. Tai siis mihin väliin se juonittelu siinä enää mahtuisi? Itse olen sitä mieltä, että mieluummin jo tänään epäiltäisiin ja äänestettäisiin, koska sen lisäksi että vain näin voidaan mahdollisesti osua pahikseen, siitä saadaan myös materiaalia seuraaville pelipäiville. Jos tänään kaikki lampaina vain äänestävät sinua, miten voidaan vetää johtopäätöksiä kenenkään puolesta huomenna?

Sen sijaan (kun nyt kerran tulit jo esiin) tuo molempien erikoisten samaan osuminen ja toistensa tunnistaminen voisi olla hyödyllinen homma.

Hukka kirjoitti:jeekaka etsiskeli sympatioita ensimmäisessä viestissään ja Halima toteaa sen kuulostavan hyvistelyltä, mutta saa siitä silti hyvisvibaa?

Joo. :D Jotenkin mulle tuli sellainen fiilis, että pahis-jeekaka ei välttämättä olisi sanonut tuota mitä sanoi.

Huhhuh, mulla on ikävä Zeytä. Voisitko Zeyppä-kulta tulla kertomaan meille miten näitä erikoishahmoja kannattaisi pelata? :P
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Violet » 01.08.2017 20:25:09

Päivän päättymisajankohta siirtyy 5.8. klo 21:00!

Syynä tälle on päällekkäisyys pelin "Kissan viikset" kanssa, helpotetaan kahta peliä pelaavia sekä pj:tä tämän verran!

Elikkäs näin alkuun kysymyksiin vastaileminen:

Tacodas kirjoitti:Noista erikoishahmoista:
1) Onko niin, että jos Underdyne suojelee Dr. Alphysta, ja Dr. Alphyksen kimppuun hyökätään, Dr. Alphys kuolee?
2) Onko niin, että jos Dr. Alphys valitsee pelaajan X ihmiskilvekseen, Underdyne suojelee pelaajaa X, ja pahikset hyökkäävät Dr. Alphyksen kimppuun, Dr. Alphys kuolee?


1) Kyllä, sillä Undyne ei suojele tapoilta, vaan vartioi. Undyne tappaisi Alphyksen kimppuun hyökänneen pahiksen, mutta vasta kun Alphys on kuollut.
2) Kyllä, jos Alphys ja Undyne käyttävät kykynsä samaan henkilöön X, Alphys kuolee, jos häneen kohdistetaan yötappo, sillä tuona yönä hän ei piileskele ihmiskilpensä takana.

Halima kirjoitti:Tähän voisi muuten pj tarkentaa, että saako pelokas tietää kun on onnistuneesti käyttänyt jotakuta ihmiskilpenään. Sillä voisivathan pahikset ihan muuten vaan päättää tappaa juuri sen pelaajan, jota pelokas käyttää kilpenään, jolloin pelokas ei tietäisi onko hänen voimansa vielä toiminnassa vai ei.


Kyllä, Alphys saa tietää, kun hän muuttuu pelokkaasta tavalliseksi kyläläiseksi, eli on käyttänyt ihmiskilpensä.

Tacodas kirjoitti:1) Saisiko tähän muuten selvennystä - eli:
Jos sekä vartija että pelokas valitsevat pahiksen - saavatko vartija ja pelokas silti aamulla tietää toistensa identiteetit? Lasketaanko siis samaan henkilöön osuminen, vaikka pelokkaan kyky "feilaa" aina pahiksen valitessaan?

2) Ja kirjoitin edellisen viestini jotenkin siinä ymmärryksessä, että vartija ja pelokas saavat tietää toisensa vain jos pahiskin yrittää vielä tappaa samaa henkilöä. En tiedä, mikä aivopieru se oli, sori! Ilmeisesti siis, jos pahis tappaa henkilön Y, mutta vartija vartioi henkilöä X, ja pelokas ottaa X:n suojakilvekseen... Lopputulos on: Y kuolee, vartija ja pelokas saavat tietää toisensa?

3) Jos pelokas ottaa X:n kilvekseen, ja vartija suojelee pelokasta, ja pahis hyökkää pelokkaan kimppuun... X kuolee, mutta tappaako vartija myös pahiksen? Oletan, että ei, mutta varmistus olisi kiva.


1) Kyllä saavat, eli riittää kun kohteet osuvat samaan henkilöön, oli tämä sitten hyvis tai pahis.

2) Vaikuttaa oikealta

3) Vartija ei tapa pahista, sillä pelokas kohdistaa tapon kohteen henkilöön X, jota vartija ei enää suojele.

Tacodas kirjoitti:Hetkonen, hyvä kysymys. Muuttaako "romanttiset treffit kaatopaikalla" erikoishahmot pysyvästi "tavallisiksi"? (Tai siis, käytännössä, vapaamuurareiksi.) Käsitin, että kyvyt eivät toimisi sinä yönä, mutta seuraavana taas normaalisti.


Hahmoista sanotaan "kun henkilö on kuollut pelokkaan puolesta muuttuu tavikseksi" ja "onnistuttuaan tapossa Vartija muuttuu tavikseksi", eli pelkkä treffeillä käynti ei muuta hahmoja taviksiksi.

Miinan kysymykset on sidottu hieman liikaa tuohon Tacodasin ehdotukseen - neutraalina pelinjohtajana en voi antaa kommentteja "hyödyistä" hyviksille tai pahiksille. Jos yllä vastattujen kysymysten lisäksi on jotain epäselvää, niin ei auta muu kuin lisäkysymykset :)

Äänet:

1 Tacodas (Tacodas)

Putoamassa siis Tacodas yhdellä äänellä

Puhepakot:

justy, piikkisiili, Zey, einari
Paras hyvis, aktiivisin kyläläinen & paras varapelaaja kepit vuodelta 2014
Avatar
Violet
Mafioso
 
Viestit: 1405
Liittynyt: 15.11.2013 07:17:57
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 5.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 01.08.2017 21:14:59

Kiitos Violet vastauksista!

Halima kirjoitti:Olisit odottanut vielä. :( Mun mielestä juonittelupelissä kuitenkin on tarkoitus juonitella ja pitää hauskaa, eikä vain tiputtaa vapaa-ehtoisia ja sen jälkeen noudattaa varmojen hyvisten tahtoa. Tai siis mihin väliin se juonittelu siinä enää mahtuisi? Itse olen sitä mieltä, että mieluummin jo tänään epäiltäisiin ja äänestettäisiin, koska sen lisäksi että vain näin voidaan mahdollisesti osua pahikseen, siitä saadaan myös materiaalia seuraaville pelipäiville. Jos tänään kaikki lampaina vain äänestävät sinua, miten voidaan vetää johtopäätöksiä kenenkään puolesta huomenna?


No mutta, mahtuuhan sitä juonittelua peliin, juonitteluahan tämäkin kaikki on - on ollut erittäin mielenkiintoista lukea kaikkien kommentteja ja alkaa spekuloida rooleja mielessä ja etsiä pahisviboja - enkä todellakaan nyt ole odottamassa kaikkia lampaina seuraamaan perässä tuosta noin vain! Heitin äänen itselleni tietäen, että jos hyviä vasta-argumentteja tälle taktiikalle tulee tai erityisen ilmiselvä pahis nyt jostain syystä löydetäänkin ensimmäisenä päivänä (mitä epäilen), on ääntä aina mahdollista vaihtaa, kun onhan tässä nyt useampi päivä aikaa.

Ja voihan siitä lampaana äänestämisestäkin aina vetää omat johtopäätöksensä myös huomenna. Tai äänestämättömyydestä. Pienemmistäkin tikuista on tehty asiaa, heh.
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 5.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Zey » 02.08.2017 04:56:41

Koska Halima niin nätisti pyysi, niin tulempa laittamaan oman lusikkanikin tähän soppaan.

Eli ilmeisesti nyt ehdotuksena pöydällä on se, että 1.päivänä tapettaisiin Tacodas, 1.yönä vartija ja pelokas tähtää samaan henkilöön ja 2.päivänä pelokas tulisi esille ja johtaisi lynkkausta.
Ensimmäisestä osiosta en tykkää. Tacodasin viestien perusteella sanoisin hänen olevan erittäin innokas hyvis, joten häntä en haluaisi ihan siksi tappaa. Tällöin menetettäisiin yksi harhalynkkaus, enkä näe niin suurta hyötyä suunnitelmasta.

Mitä tulee suunnitelman toiseen osiaan, eli 1.yöhön, niin siihen täytyisi silloin päättää joku toinen kohde kuin Tacodas, jos hän nyt kuolisi ensimmäisenä päivänä. Ja tää täytyy tulla oman ehdotuksen kautta, koska pelokas ja vartija ei voi tähdätä omaan itseensä -> yleinen ehdotus tähdätkää pelaajaan X ei käy, vaan jonkun pelaajan X täytyy tulla sanomaan, että tähdätkää muhun. Tällöin pahikset saa tietoonsa yhden taviksen, mikä vähentää erikoisten piilottelualuetta. Hyvikset taas ei voi lukea tavista pois pahisehdokkaista, sillä homma toimii, vaikka pahis tulisi esiin taviksena. Tosin tää haittapuoli on kyl nyt jo vähän pakollinen, kun Tacodas tuli esiin (enkä itse ainakaan haluaisi lynkata pelaajaa, jonka uskon olevan hyvis).

Mitä tulee vartijan ja pelokkaan toisiinsa tuntemiseen, niin kiva lisähän se olisi, mutta ei niinkään hyödyllinen, koska käytännössä katsoen pakottaa seuraamaan täysin esille tullutta pelokasta, eikä varma hyviskään ole aina oikeassa muista pelaajista. Mikäli pelokasta ei taas täysin seurata, niin vartijalla on edelleen riski joutua esille. Lisäksi pelokkaan jokainen viesti on vihje pahiksille siitä, kuka vartija on. 2.yönä pelaajia on jäljellä enää 8 kappaletta, joista 2 on pahiksia ja lisäksi on pelokas + pelokkaan ja vartijan kohde ekalta yöltä -> jäljellä on enää 4 kappaletta pelaajia, joiden joukossa on vartija. Ja tän jälkeen vielä pelokkaan viestien mukaan karsinta, minkä jälkeen sitä piilottelualuetta ei kauheasti ole. Jo parin pelaajan väärä epäily rajaa todella paljon vartijan piilottelualuetta. Vartija taas ei samaa päättelyketjua pysty tekemään, kun ei tiedä pahisten henkilöllisyyksiä, eikä näin ollen voi rajata heitä pois mahdollisesta pahiksien kohteesta.

Eli näin äkkiä pohdittuna sanoisin, että tää suunnitelma tapattaa aika varmasti vartijan 2.yönä, milloin ainoa hyöty suunnitelmasta on se, että 2.päivänä pelokas etsii 2 pahista 7 pelaajan joukosta, eikä 8 pelaajan. Tällöin pelokkaan osumisprosentti kasvaa huimat 4%. Haittapuolina suunnitelmalla taas on se, että 1.päivänä täytyy tahallaan tappaa varma hyvis, 1.yönä kumpikaan erikoisista ei voi toimia, 2.päivänä täytyy mennä silmät ummessa pelokkaan mukaan, jolla ei ole yhtään sen suurempi todennäköisyys olla oikeassa pahiksista kuin taviksilla (tavikset tietää itsensä plus pelokkaan -> etsii 2 pahista 7 pelaajan joukosta). Ja 2.yönä aika varmasti vartija kuolee, milloin vartijasta ei ainakaan ole mitään hyötyä pelin aikana.

Äkkiä ajateltuna pelkkä pelokkaan esille tulo jo 1.päivänä olisi hyödyllisempi. Tällöin meillä olisi varma hyvis heti alusta asti. Jos pelokas ilmoittaisi aina nuo kohteensa topassa, niin tuskin kuolisi ainakaan ensi yrittämällä, koska pahikset paljastaisivat siinä toisen pahiksista. Koska pelokkaan kannattaa valita aina mahdollisimman pahismainen kohde, niin sekin hillitsee pahisten halua lynkata pelokas, kun täytyy punnita, että onko pahismaisen pelaajan menettäminen (ja siten piilottelualueen pieneneminen) pienempi vai suurempi haitta kuin varma hyvis. Jos pahikset eivät lähde yrittämään pelokasta, niin meillä on varma hyvis koko loppupelin ajan. Jos taas lähtevät yrittämään, niin saadaan sentään 2 ensimmäiseksi päiväksi korkeampi osumisprosentti ja saadaan yksi pahismainen pelaaja pois yöllä, johon muuten oltaisiin todennäköisesti käytetty yksi harhalynkkaus.

Mut joo, nyt pitää kiirehtiä töihin, aamuvuoro -.-
Fiksubjs dilmaattinen
Avatar
Zey
Kyläläinen
 
Viestit: 2506
Liittynyt: 01.11.2013 22:46:23
Paikkakunta: Turku
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 16

Re: Undertale 1 päivä päättyy 5.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Halima » 02.08.2017 07:40:31

Kiitos Zey. Tiesin että suhun voi luottaa! (En siis tosiaankaan luota siihen, että Zey ois hyvis, mutta on Zey sitten millä puolella vain, uskon että hänen erikoishahmopohdintansa pitävät paikkaansa. Ja nyt kun tuo oli selkeästi esitetty, olen kyllä samaa mieltä, että tuosta Tacodasin suunnitelmasta ei ole sellaista hyötyä, että kannattaisi ottaa niitä haittoja.)

Zey kirjoitti:Äkkiä ajateltuna pelkkä pelokkaan esille tulo jo 1.päivänä olisi hyödyllisempi. Tällöin meillä olisi varma hyvis heti alusta asti. Jos pelokas ilmoittaisi aina nuo kohteensa topassa, niin tuskin kuolisi ainakaan ensi yrittämällä, koska pahikset paljastaisivat siinä toisen pahiksista. Koska pelokkaan kannattaa valita aina mahdollisimman pahismainen kohde, niin sekin hillitsee pahisten halua lynkata pelokas, kun täytyy punnita, että onko pahismaisen pelaajan menettäminen (ja siten piilottelualueen pieneneminen) pienempi vai suurempi haitta kuin varma hyvis. Jos pahikset eivät lähde yrittämään pelokasta, niin meillä on varma hyvis koko loppupelin ajan. Jos taas lähtevät yrittämään, niin saadaan sentään 2 ensimmäiseksi päiväksi korkeampi osumisprosentti ja saadaan yksi pahismainen pelaaja pois yöllä, johon muuten oltaisiin todennäköisesti käytetty yksi harhalynkkaus.

Tässä en nyt ihan ymmärrä, miten pahikset paljastaisivat toisen pahiksista siinä, että pelokas ilmoittaisi kohteensa topassa? Jos otetaan pelokas esiin tänään ja pelokas ilmoittaa ketjussa ennen päivän päättymistä kenen taakse aikoo piiloutua, vaihtoehdothan ovat nämä (prosenteissa olen ottanut huomioon, että Tacodas on jo esillä ja oletan että hän on hyvis (niin kuin kovasti luulen). Oletan myös että ekana päivänä lynkataan tavishyvis ja vartija ei joudu tulemaan esiin.):

    1) pelokas piiloutuu pahiksen taakse (25% todennäköisyys)
      1a) pahikset tappavat pelokkaan
      1b) pahikset tappavat jonkun muun
    2) pelokas piiloutuu tavishyviksen taakse (62,5% todennäköisyys)
      2a) pahikset kohdistavat tapponsa pelokkaaseen
      2b) pahikset tappavat jonkun muun
    3) pelokas piiloutuu vartijan taakse (12,5% todennäköisyys)
      3a) pahikset kohdistavat tapponsa pelokkaaseen
      3b) pahikset tappavat jonkun muun
1a-kohdassa tiedämme, että pelokkaan ilmoittama yön kohde on pahis, sillä muuten pelokas ei olisi kuollut yöllä. Tämähän olisi hyviksille hyvä vaihtokauppa.
1b-kohdassa voimme vain arvailla. Todennäköisesti kohde (joka oli jo edellisenä päivänä epäilyissä, ja tässä vaihtoehdossa siis oikeasti pahis) joutuu suurempiin epäilyihin ja mahdollisesti lynkattavaksi. Tämäkin on hyviksille hyvä vaihtoehto, mutta vaatii siis sitä, että pelokas valitsi kilvekseen pahiksen.

2a-kohdassa yöllä kuolee hyvis ja pelokas menettää kilpensä. Tämä on huono homma, mutta toisaalta jos pelokas on valinnut kilvekseen epäilyttävän henkilön, tämä henkilö olisi saattanut lynkkautua joka tapauksessa, eli tällöin säästytään harhalynkkaamasta tätä hyvistä.
2b-kohdassa käy kuten 1b-kohdassa. Todennäköisesti kilven kuolemattomuus yöllä vain nostaa yleistä epäilyttävyyttä, jolloin pelaaja joutunee lynkkauksen kohteeksi, ja näin ollen tulee harhalynkkaus hyviksestä.

3a-kohdassa pelokas menettää kilpensä ja vartija kuolee -> huonoin mahdollinen lopputulos!
3b-kohdassa vartija on epäilyttävä toisena päivänä - todennäköisesti joutuu tulemaan esiin ja kuolee sitten seuraavana yönä.

Tässä suunnitelmassa on siis huonojakin puolia, mutta hyviä puolia näyttää kyllä mun silmiin olevan enemmän. Eli mun puolesta voitais kokeilla. Toki on vielä sellaisia pieniä muttia tässä matkassa, että jos ekana päivänä lynkkauksen lisäksi pelokas valitsee kohteen, on suurempi vaara että vartija joutuu joko lynkkauksen tai pelokkaan kohteeksi -> joutuu tulemaan esiin jo ekana päivänä.
Avatar
Halima
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1755
Liittynyt: 22.02.2016 20:02:26
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 14

Re: Undertale 1 päivä päättyy 4.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja justy » 02.08.2017 08:52:02

jeekaka kirjoitti:Mediapuhuja ei mun mielestä hirveästi ole ainakaan yleensä peleissä vaikuttanut, lähinnä se on sellainen hauska lisä. Toki tiedetyn pahiksen viestejä voi aina yrittää analysoida jos saisi selville kuka siellä taustalla häärii, vaikka hämäysmahdollisuuskin siinä aina on olemassa. Erikoishyviksien suurin merkitys on tässä pelissä se, että ne tarjoaa mahdollisuuden saada pahis hengiltä myös yöllä, mikä on tietty hyvä kun näin pienessä pelissä päivät käy äkkiä vähiin. Pelokkaan kannattaa tietysti piileskellä mielestään pahismaisimman takana.


Tacodas kirjoitti:Toivon todella, että Mediapuhuja tulee käyttämään aktiivisesti kykyään huudella anonyymisti. Mielenkiintoiselta kuulostava rooli! Nähdäkseni Mediapuhuja on sekä riski että mahdollisuus pahiksille. On olemassa riski, että hyvikset keksivät kuka niiden viestien takana on; mutta toisaalta myös viestit ovat mahdollisuus pahiksille sekoittaa soppaa ja mahdollisesti jopa lavastaa joku pahikseksi. Hauska twisti pelissä kuitenkin kaiken kaikkiaan, joten olisi harmi, jos se jäisi käyttämättä. Eli tsemppiä ja olkaahan rohkeita juonittelijoita, pahikset, niin saadaan viihdyttävä peli!


Itse olen ajatellut yrittää parhaani mukaan olla huomioimatta mediapuhujan viestejä. Jos olettaa että niitä kirjoittava pahis on pätevä hommassaan, viestien analysoinnissa pelaa helposti pahisten pussiin. Eli parempi olla antamatta pahiksille tätä ylimääräistä etua ja jahdata heitä perinteisin menetelmin.

Tacodas kirjoitti:Hyvishahmojen dynamiikka on mielenkiintoinen. Ymmärtääkseni kaikkein ideaalein (mutta myös hyvin epätodennäköinen) tilanne hyviksille olisi se, että molemmat erikoiskykyiset hyvikset sekä pahikset osuisivat samaan henkilöön varhaisessa pelin vaiheessa - näin erikoishyvikset saisivat toisensa tietoonsa ja voisivat todistaa toisensa myöhemmässä vaiheessa, eikä esim. Dr. Alphys vahingossa valitsisi Undyne the Undyingia kuolemaan puolestaan.


Tavallaan samaa mieltä, mutta käytännössä on kyllä huono juttu jos vartija ja pelkuri osuvat samaan. Ensinnäkin vartijan varmaan kannattaa yrittää vartioida yleisesti hyviksenä pidettyä pelaajaa, jonka pahikset mahdollisesti haluavat hengiltä. Pelkurin taas ei minusta kannata yrittää saada yleisesti hyviksenä pidettyä pelaajaa kuolemaan puolestaan.

Suosittelen lisäksi lämpimästi että kumpikaan näistä erikoisista ei yritä vihjailla kohdettaan viesteissään, vaan yrittää pitää roolinsa mahdollisimman hyvin salassa pahiksilta.


Tacodas kirjoitti:Hmm. Missäköhän vaiheessa Dr. Alphyksen kannattaa tulla esiin? Viimeistään siinä vaiheessahan pahikset tietävät kuka hän on, kun ovat yrittäneet tappaa hänet ja aamulla joku muu onkin kuollut. Dr. Alphys ei kuitenkaan piilotellessaan juuri hyödytä hyviksiä, koska pahikset eivät voi toimia ihmiskilpinä vahingossa.


Jos laskin oikein, neljäs päivä on pelin viimeinen jos emme saa pahiksia lynkattua ja pahikset onnistuvat yötapoissaan. Kun Alphus tulee esiin, hän on varmistettu hyvis 1-2 päivää (ellei joku pahis myös väitä olevansa Alphus, mikä on mahdollista jos pahiksille riittää yksi harhalynkkaus, eli esim. 4. päivänä yllä oletetussa skenaariossa). Suosittelen siis, että hän tulee esiin viimeistään kolmantena päivänä, jos pahiksia ei ole lynkattu ja yötapot ovat menneet läpi.

Tacodas kirjoitti:Yksi mielestäni varteenotettava mahdollisuus olisi, että Dr. Alphys tulisi nyt heti ensimmäisenä päivänä esiin, ja kertoisi julkisesti täällä valitsemansa ihmiskilven ennen jokaista yötä. Tämä varmistaisi Dr. Alphyksen selviytymisen yötapoilta 100% ainakin alkupelin ajan: vaikka hän vahingossa valitsisikin pahiksen kilvekseen, eivät pahikset uskaltaisi tappaa Dr. Alphysta sinä yönä, koska hyvikset tietäisivät seuraavan päivänä että ainoa mahdollisuus hänen kuolemalleen oli "pahiskilpi" (jonka nimen kaikki kuulivat edellisenä päivänä). Underdyne osaisi myös välttää Dr. Alphyksen ihmiskilven suojelua.


Tämä voisi periaatteessa toimia ja on mielestäni harkitsemisenarvoinen strategia. Periaatteessa keskustelu siitä kenen taakse Alphyksen pitäisi piiloutua voisi olla myös hyödyllistä pahistenjahtaamisen kannalta.

Halima kirjoitti:Esiintuloista: mielellään mahdollisimman myöhään. Mutta mikäli edellisistä kylän peleistä on mitään opittavissa, vähintään jompi kumpi on lynkkausvaarassa jo tänään ja kaikki roolikeskustelut ovat ihan turhaa. :D Mutta siis itse sanoisin että mikäli erikoisrooli ei ole vaarassa lynkkautua päivällä, ei kannata tulla esiin.

Tuo Tacodasin ehdotus pelokkaan esiintulosta jo tänään on kyllä mielenkiintoinen. Ensin mietin, että siinähän käy niin, että suuremmalla todennäköisyydellä pelokas ottaa ihmiskilvekseen hyviksen -> pahikset yrittävät tappaa pelokasta ja tappavat kyseisen hyviksen -> seuraavana yönä pelokkaalla ei enää ole ihmiskilpeä ja pahikset tappavat hänet. Mutta! Meillähän on tosiaan tuo vartija, joka pystyy vartioimaan.

Sitten kuitenkin: jos vartija vartioi samaa, jota pelokas käyttää ihmiskilpenään, kummankaan voima ei toimi, vaan pahikset saavat tapettua pelokkaan mikäli häntä yrittivät. Jos taas vartija vartioi pelokasta, käsittääkseni pelokkaan ihmiskilpi kuitenkin toimii ja tapettavaksi tulee se henkilö X, jolloin vartija on vartioinut väärää.

Ainut millä tästä strategiasta saataisiin hyötyä (ainakaan mun ajatuksenjuoksulla juuri nyt) olisi se, jos pelokas tosiaan valitsisi ihmiskilvekseen pahiksen -> tällöin pahikset eivät uskaltaisi tosiaan tappaa pelokasta, jolloin voitaisiin tehdä johtopäätöksiä pelaajien rooleista. Toisaalta tässäkin pahiksilla olisi bluffausmahdollisuus, eli vaikka pelokas käyttäisikin hyvistä ihmiskilpenään, pahikset voisivat jättää hänet tappamatta, jolloin kaikki luulisivat että kyseessä on pahis ja todennäköisesti lynkkaisivat päivällä.

Hirmu monimutkaiset erikoisroolit, enkä ehdi nyt joka kantilta näitä vääntelemään. Tässä kuitenkin jotain pohjustusta, josta seuraava voi lähteä jatkamaan eteenpäin ajatusta. :)


Oletko Halima edelleen tuon pohdinnan jälkeen sitä mieltä, että pelkurin pitäisi tulla esiin mahdollisimman myöhään? Esität tuossa kuitenkin ajatukset siitä että vartija voi suojella pelokasta kun tämä on käyttänyt suojakilpensä, mikä on mielestäni aika vahva keino pahiksia vastaan: joko he joutuvat jättämään varmistetun hyviksen henkiin, tai uhraamaan yhden omistaan kun vartija suojelee turvattomaksi jäänyttä pelokasta (olettaen että vartija ei ole jo kuollut). Lisäksi toistat Tacodasin mielestäni hyvän pointin, että pahikset saattavat pelätä tilannetta jossa pelkuri on piilleskellyt yhden pahiksen takana, mikä sitten paljastuisi pelkurin kuolemana. Eli jos meillä on esiintullut pelokas, joka kertoo aina kenen takana aikoo piileskellä, pelokkaan kuolema seuraavana päivänä kertoo että tämä kohde oli pahis (ellei sitten vartija ole töpeksinyt ja vartioinut samaa henkilöä).

Tacodas kirjoitti:Jos 2. pitää paikkansa, niin sittenhän voisi tosiaan yrittää sumplia niin, että vartija ja pelokas saisivat toisensa tietoon ensimmäisenä yönä. Esim. Vapaaehtoinen tavis (tai voi totta kai olla tavista esittävä pahiskin) ilmoittautuu, ja vartija ja pelokas voivat molemmat ottaa hänet yönimekseen. Pelokkaan ei tässä tapauksessa kannata nyt tänään astua esiin, koska hän olisi ensi yönä turvaton. Tämä toimii siis, jos ei ole tosiaan haittaa, vaikka valittu henkilö olisi salaa pahis.

Taktiikan miinuksena on, että antaisimme pahiksille yhden turvallisen yön tappamiseen. Eli meidän on päätettävä, onko vartijan ja pelokkaan toistensa tunteminen sen arvoista. Mututuntumalta sanoisin, että voisi hyvinkin olla - kuinka todennäköistä on, että vartija ja pahikset valitsevat saman henkilön ensimmäisenä yönä? Ei kovinkaan. Toisena yönä, jos vartija on vielä elossa, todennäköisyys olisi jo suurempi osua samaan kohteeseen; joten vartijan ja pelokkaan keskinäisen tunnistautumisen, jos sellainen halutaan sumplia, kannattaa sopia ensimmäiseen yöhön.

Kun vartija ja pelokas tietävät toisensa, voisi pelokas astua huomenna esiin ja "johtaa lynkkausta". Näin meillä olisi yksi 100% varma hyvis, joka myös tuntisi yhden toisen 100% varman hyviksen. Pahisten liikkumatilaa olisi kavennettu; vartijan pakottaminen esille ei olisi enää mahdollista (toki pahikset voisivat yrittää päätellä vartijan sen mukaan, ketä pelokas epäilee viesteissään ja ketä ei - eli varovaisuutta vaatisi pelokkaalta); kaikkien miettiessä ja etsiessä pahiksia meillä olisi ainakin yksi takuuvarma hyvis keskustelussa mukana.


Onko tässä jokin merkittävä etu siihen nähden, että pelkuri ilmoittautuisi jo ensimmäisenä päivänä? Tällöin vartija voisi vartioida tehokkaasti ensimmäisenä yönä (koska myöhempinä öinä hän sitten joutunee vartioimaan pelokasta.

Tacodas kirjoitti:Randomi äänestely kuulostaa pahimmassa tapauksessa pahisten pussiin pelaamiselta.

Ehdotan, että jos kerran lynkkauspakko on, niin lynkataan vapaaehtoinen tavis ensimmäisenä päivänä. On liian riskaabelia lähteä randomisti heittelemään ääniä ja riskeerata, että pakotetaan vahingossa vartija tai pelokas heti ensimmäisenä päivänä kertomaan roolinsa. 2 erikoiskykyistä hyvistä, 2 pahista - ihan yhtä pieni todennäköisyys osua jompaan kumpaan porukkaan randomisti äänestämällä.

Koska tiedän olevani itse 100% tavishyvis ja voitto on elämää tärkeämpää ;)... astunpa siis vapaaehtoiseksi kumpaan tahansa ehdotukseeni, eli joko ekan päivän lynkattavaksi, tai jos ei lynkattavaksi, niin mahdollisesti pelokkaan ja vartijan yhteiskohteeksi tunnistautumista varten.


Olen samaa mieltä siitä, että randomi äänestely kuulostaa pahisten pussiin pelaamiselta. En kuitenkaan kutsuisi sitä randomiksi, että kukin meistä äänestää mielestään pahismaisinta pelaajaa ja perustelee äänensä mahdollisimman hyvin. Sillä tavalla me tuotamme ketjuun tietoa, jonka avulla meitä voidaan analysoida ja etsiä niitä pahiksia. Jos esim. tänään äänestämme sinua jotta emme lynkkaa erikoista, ei meillä ole huomisen alussa oikein mitään analysoitavaa ja eka päivä on mennyt hukkaan. Miksi tämä on mielestäsi parempi ratkaisu kuin esim. se että pelkuri tulisi tänään esiin?

jeekaka kirjoitti:Mitään lynkkauspakkoahan meillä ei silleen periaattessa ole, mutta toki joku sitten kuolee arvalla. Tää tarkoittaa myös sitä, että äänestäminen päivällä on pahiksille tärkeää, koska silloin saa eliminoitua itsensä lynkattavien joukosta. Tietty hyviksillä on erikoishyvikset menetettävinä, mutta jos päätetään lynkata tavis, meillä ei ole edea teoreettista mahdollisuutta osua eka päivänä pahikseen. Oikeastaan riippuu ihan siitä, halutaanko yrittää jotain erikoiskikkailua, mikä saattaa mennä ihan pieleenkin, vai pitää erikoiset vain sooloartisteina+varmoina hyviksinä.


Alleviivattu hyvinkin totta, sillä lisäyksellä että he eivät myöskään meilellään näe pahiskavereitaan lynkattuina. Lisäksi pahikset tietävät ketkä ovat pahiksia, joten he joutuvat teeskentelemään keksiessään lynkkausperusteluitaan. Tämän valheellisen prosessin havainnoimiseenhan tämä peli perustuu, ei erikoishahmoihin (paitsi ehkä jos pelataan jotain Town of Salem -tyylistä, vahvasti erikoishahmoihin painottavaa peliä.

Hukka kirjoitti:Minne on hävinnyt ajatus pahisten saamisesta kiinni? Mä itse ainakin äänestäisin pahismaisimman pelaajan pois enkä vapaaehtoista tavista (onko hän edes tavis?). Sillä tavalla pahikset vaan on lähempänä voittoaan. Oonko mä vaan liian naiivi kuvitellessani, että pahiksen voi saada kiinni jo ekana päivänä (ja että erikoishyvikset eivät oikeasti ole poikkeuksetta lynkkautumassa ensimmäisenä päivänä)?


+1

Hukka kirjoitti:Tacodas korostaa tavikseuttaan kovasti ja on jopa valmis uhraamaan itsensä pelin vuoksi. Kova halu varmistella omaa rooliaan?


Mitä mieltä olet Tacodasin ehdottamasta taktiikasta pelkurin ja vartijan käyttöön?


Zey kirjoitti:Äkkiä ajateltuna pelkkä pelokkaan esille tulo jo 1.päivänä olisi hyödyllisempi. Tällöin meillä olisi varma hyvis heti alusta asti. Jos pelokas ilmoittaisi aina nuo kohteensa topassa, niin tuskin kuolisi ainakaan ensi yrittämällä, koska pahikset paljastaisivat siinä toisen pahiksista. Koska pelokkaan kannattaa valita aina mahdollisimman pahismainen kohde, niin sekin hillitsee pahisten halua lynkata pelokas, kun täytyy punnita, että onko pahismaisen pelaajan menettäminen (ja siten piilottelualueen pieneneminen) pienempi vai suurempi haitta kuin varma hyvis. Jos pahikset eivät lähde yrittämään pelokasta, niin meillä on varma hyvis koko loppupelin ajan. Jos taas lähtevät yrittämään, niin saadaan sentään 2 ensimmäiseksi päiväksi korkeampi osumisprosentti ja saadaan yksi pahismainen pelaaja pois yöllä, johon muuten oltaisiin todennäköisesti käytetty yksi harhalynkkaus.


Tästä samaa mieltä. Mielestäni pelokkaan esiintulo 1. päivänä on selkeästi parempi taktiikka kuin että erikoiset tähtäävät samaan kohteeseen 1. yönä.

Halima kirjoitti:
Zey kirjoitti:Äkkiä ajateltuna pelkkä pelokkaan esille tulo jo 1.päivänä olisi hyödyllisempi. Tällöin meillä olisi varma hyvis heti alusta asti. Jos pelokas ilmoittaisi aina nuo kohteensa topassa, niin tuskin kuolisi ainakaan ensi yrittämällä, koska pahikset paljastaisivat siinä toisen pahiksista. Koska pelokkaan kannattaa valita aina mahdollisimman pahismainen kohde, niin sekin hillitsee pahisten halua lynkata pelokas, kun täytyy punnita, että onko pahismaisen pelaajan menettäminen (ja siten piilottelualueen pieneneminen) pienempi vai suurempi haitta kuin varma hyvis. Jos pahikset eivät lähde yrittämään pelokasta, niin meillä on varma hyvis koko loppupelin ajan. Jos taas lähtevät yrittämään, niin saadaan sentään 2 ensimmäiseksi päiväksi korkeampi osumisprosentti ja saadaan yksi pahismainen pelaaja pois yöllä, johon muuten oltaisiin todennäköisesti käytetty yksi harhalynkkaus.

Tässä en nyt ihan ymmärrä, miten pahikset paljastaisivat toisen pahiksista siinä, että pelokas ilmoittaisi kohteensa topassa? Jos otetaan pelokas esiin tänään ja pelokas ilmoittaa ketjussa ennen päivän päättymistä kenen taakse aikoo piiloutua, vaihtoehdothan ovat nämä (prosenteissa olen ottanut huomioon, että Tacodas on jo esillä ja oletan että hän on hyvis (niin kuin kovasti luulen). Oletan myös että ekana päivänä lynkataan tavishyvis ja vartija ei joudu tulemaan esiin.):

    1) pelokas piiloutuu pahiksen taakse (25% todennäköisyys)
      1a) pahikset tappavat pelokkaan
      1b) pahikset tappavat jonkun muun
    2) pelokas piiloutuu tavishyviksen taakse (62,5% todennäköisyys)
      2a) pahikset kohdistavat tapponsa pelokkaaseen
      2b) pahikset tappavat jonkun muun
    3) pelokas piiloutuu vartijan taakse (12,5% todennäköisyys)
      3a) pahikset kohdistavat tapponsa pelokkaaseen
      3b) pahikset tappavat jonkun muun
1a-kohdassa tiedämme, että pelokkaan ilmoittama yön kohde on pahis, sillä muuten pelokas ei olisi kuollut yöllä. Tämähän olisi hyviksille hyvä vaihtokauppa.
1b-kohdassa voimme vain arvailla. Todennäköisesti kohde (joka oli jo edellisenä päivänä epäilyissä, ja tässä vaihtoehdossa siis oikeasti pahis) joutuu suurempiin epäilyihin ja mahdollisesti lynkattavaksi. Tämäkin on hyviksille hyvä vaihtoehto, mutta vaatii siis sitä, että pelokas valitsi kilvekseen pahiksen.

2a-kohdassa yöllä kuolee hyvis ja pelokas menettää kilpensä. Tämä on huono homma, mutta toisaalta jos pelokas on valinnut kilvekseen epäilyttävän henkilön, tämä henkilö olisi saattanut lynkkautua joka tapauksessa, eli tällöin säästytään harhalynkkaamasta tätä hyvistä.
2b-kohdassa käy kuten 1b-kohdassa. Todennäköisesti kilven kuolemattomuus yöllä vain nostaa yleistä epäilyttävyyttä, jolloin pelaaja joutunee lynkkauksen kohteeksi, ja näin ollen tulee harhalynkkaus hyviksestä.

3a-kohdassa pelokas menettää kilpensä ja vartija kuolee -> huonoin mahdollinen lopputulos!
3b-kohdassa vartija on epäilyttävä toisena päivänä - todennäköisesti joutuu tulemaan esiin ja kuolee sitten seuraavana yönä.

Tässä suunnitelmassa on siis huonojakin puolia, mutta hyviä puolia näyttää kyllä mun silmiin olevan enemmän. Eli mun puolesta voitais kokeilla. Toki on vielä sellaisia pieniä muttia tässä matkassa, että jos ekana päivänä lynkkauksen lisäksi pelokas valitsee kohteen, on suurempi vaara että vartija joutuu joko lynkkauksen tai pelokkaan kohteeksi -> joutuu tulemaan esiin jo ekana päivänä.


2a-b ja 3a-b ovat hyviä pointteja tätä suunnitelmaa vastaan. Toki todennäköisyys sille että vartija joutuu päivälynkkauksen tai yötapon kohteeksi muutenkin on näin pienessä pelissä merkittävä.

Kohtaan 2a-b yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla, että pelkuri ei valitsekaan epäilyttävää pelaajaa kohteekseen, vaan mahdollisimman epäaktiivisen pelaajan. Jos tämä epäaktiivinen on hyvis, hänen kuolemansa ei ole suuri haitta. Ja jos pahikset päättävät tappaa tämän sijaan jonkun muun, epäaktiivinen muuttuu vähän epäilyttävämmäksi, mutta olisi todennäköisesti lynkattu jossain vaiheessa kuitenkin koska ei tarjoa infoa itsestään. Osittain tämä auttaa myös 3a-b:n, sillä epäaktiivinen vartija joutuu todennäköisesti pölkylle jossain vaiheessa joka tapauksessa.

Plus 2b:ssä on aina se hopeareunus, että niin kauan kun pelkuri ei käytä erikoiskyksyään, vartija voi vartioida jotakuta muuta kuin pelkuria.
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Undertale 1 päivä päättyy 5.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Ares » 02.08.2017 08:58:40

Huh huh. Jännittäviä asioita on tapahtunut. Huomasin mm. äkkiseltään, että Tacodasia on äänestänyt... Tacodas. :D Mutta mullekin nämä peliteknisyydet ja spekuloinnit on aika liirumlaarumia vielä, vaikkakin ihan mielenkiintoista luettavaa. justy, einari ja piikkisiili eivät ole vielä heränneet, mutta taidan jättää tällä kertaa herättelyäänen väliin.. :S

Tacodasin peliliike oli kyllä aika mielenkiintoinen. Mikäli häntä ei lynkata, seuraan hyvin tarkkaan hänen liikkeitänsä.

// justy väliin
Avatar
Ares
Kyläläinen
 
Viestit: 227
Liittynyt: 14.06.2017 20:20:56

Re: Undertale 1 päivä päättyy 5.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja justy » 02.08.2017 09:02:15

Summa summarum: Mielestäni pelkurin kannattaa tulla esiin 1. päivänä ja valita kohteekseen epäaktiivinen pelaaja (tai epäilyttävä pelaaja, jos kaikki ovat aktiivisia). Vartijan ei kannata hiiskua mitään itsestään, ellei hän ole lynkkausvaarassa, tai se epäaktiivinen pelkurin valitsema pelaaja.

@Violet: Miten järjestys menee öisin: voiko pelkuri vaihtaa yön alussa kohdettaan ennen kuin pahisten tappo tapahtuu? Vai onko 1. päivän alun kohde voimassa siinä vaiheessa kun pahisten mahdollinen tappo uudelleenohjautuu 1. yön alussa?


Mekaniikkapuhe on ymmärrettävästi hallinnut alkupäivää. Sen perusteella hyvispisteitä Tacodasille, joka on mielestäni pyrkinyt etsimään mahdollisimman hyvää tapaa hyödyntää erikoisia. Tacodasin tarjoutuminen lynkkauksen kohteeksi vaikutti myös vilpittömältä, ja voin uskoa hänen nähneen sen validina ratkaisuna Town of Salem -kokemusten perusteella (ainakin se viimekesäinen ToS-tyylinen peli tällä foorumilla oli pitkälti mekaniikoilla pelaamista ja niiden optimointia). Eli vaikka olen vahvasti eri mieltä, en näe Tacodasin asennetta pahismaisena.

++Halima päätyi mielestäni outoon lopputulokseen hyvisten esiintulon ideaa arvioidessaan. Esitit mielestäni hyviä syitä pelkurin esiintulon puolesta, mutta silti ennen Zeyn postausta esitit kahteen otteeseen näkemyksen, että mielestäsi hyvisten pitäisi tulla mahdollisimman myöhään esille. En sano että tämä näkökanta on itsessään pahismainen, mutta se epäilyttää että tunnuit päätyvän tähän lopputulokseen ilman perusteita. Tämä vaikuttaa siltä mitä pahis saattaisi ajatella: esittää hyviä pointteja hyvisten suunnitelmasta, mutta vastustaa kuitenkin sitä.

// Ares, kerro vähän tarkemmin mitä mieltä olet Tacodasin peliliikkeestä. Pitäisikö hänet mielestäsi lynkata?
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Undertale 1 päivä päättyy 5.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Ares » 02.08.2017 09:22:32

Ajattelinkin heti viestini lähettämisen jälkeen ruotia, mitä positiivisia ja negatiivisia faktoja tavisten lynkkaamisessa olisi.

Positiivista:
• Emme osuisi erikoishyvikseen.
• Ei olisi randomia.

Negatiivista:
• Emme osuisi pahikseen.
• Tavoitteena on osua pahikseen.
• Pahiksen on helppo piiloutua äänen taakse.

Jäi aika tyngäksi, mutta yritystä ei lasketa. Lähinnä ajattelin mielessäni sellaista teoriaa, että jos Tacodas olisikin pahis, ja hänen pahiskaverinsa tulisi tyynnyttelemään porukkaa. Tacodasin viestit ovat kuitenkin olleet melko vilpittömän oloisia.
Avatar
Ares
Kyläläinen
 
Viestit: 227
Liittynyt: 14.06.2017 20:20:56

Re: Undertale 1 päivä päättyy 5.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Hukka » 02.08.2017 10:20:04

justy kirjoitti:Mitä mieltä olet Tacodasin ehdottamasta taktiikasta pelkurin ja vartijan käyttöön?

Mä olen aivan hämmentynyt näistä peliteknisyyksistä enkä siis todellakaan osaa sanoa mitään tuohon Tacodasin suunnitelmaan tai kenenkään muunkaan ehdottamiin vaihtoehtoihin… Lähinnä mä näen Tacodasin liikkeen räväkkänä sekä omituisena (en tunne Town of Salem -pelejä), huomaamisen arvoisena siis. Aion katsoa, miten tämä päivä etenee, mutta uskon äänestäväni ihan perinteisesti pahismaisinta pelaajaa, jos sellainen ilmenee, mutta ainakaan vielä en saa peliteknisyyksien läpi juuri minkäänlaisia tuntemuksia pelaajista… Aion vielä käydä niitä läpi ja katsoa, selkeytyykö tekniset teoriat tai pelaajat mielessäni.

(Ja justy, mitä +1 tarkoittaa?)
Avatar
Hukka
Kyläläinen
 
Viestit: 150
Liittynyt: 15.07.2017 18:34:03
Kotiyhteisö: Kylä
Palkinnot: 3

Re: Undertale 1 päivä päättyy 5.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja justy » 02.08.2017 10:25:03

Ares kirjoitti:Ajattelinkin heti viestini lähettämisen jälkeen ruotia, mitä positiivisia ja negatiivisia faktoja tavisten lynkkaamisessa olisi.

Positiivista:
• Emme osuisi erikoishyvikseen.
• Ei olisi randomia.

Negatiivista:
• Emme osuisi pahikseen.
• Tavoitteena on osua pahikseen.
• Pahiksen on helppo piiloutua äänen taakse.

Jäi aika tyngäksi, mutta yritystä ei lasketa. Lähinnä ajattelin mielessäni sellaista teoriaa, että jos Tacodas olisikin pahis, ja hänen pahiskaverinsa tulisi tyynnyttelemään porukkaa. Tacodasin viestit ovat kuitenkin olleet melko vilpittömän oloisia.


Olen samaa mieltä tuosta etujen ja haittojen listasta, ja mielestäni haitat ylittävät edut merkittävästi (ja myös suoraan sanottuna tekevät tämän pelin pelaamisesta tylsempää, kun pääpaino siirtyy mekaniikkaan pahisjahdista).

Tuo teoriasi siitä miten pahis toimisi on mielenkiintoinen, mutta etkö nyt sen paljastamalla vähän varoittanut pahiksia olemasta toimimatta näin? Vai onko joku mielestäsi jo jäänyt kiinni tästä tyynnyttelystä ja siksi epäilyttävä?

Oma mielipiteeni on siis se, että Tacodas vaikuttaa tällä hetkellä hyvismäiseltä koska hän ehdotti suunnitelmaansa. Suunnitelmassa on aukkoja, ja Tacodasin ilmoittautuminen vapaaehtoiseksi uhriksi voi periaatteessa olla pahiksen toimintaakin, mutta mielestäni pahiksena Tacodasin ei olisi kannattanut suunnitelmaansa pelkurin aikaisesta esiintulosta esittää, koska toteutuessaan se olisi haitannut pahisten toimintaa ryhmänä, vaikka Tacodas siitä ehkä saisikin hyvispisteitä. Tähän sellainen lisäys, että saattaahan pelkurin aikaisessa esiintulossa olla jokin suuri ongelma, jota emme ole huomanneet, jolloin tämä saattoi hyvinkin olla nerokas juoni pahiksilta. Ja tällöin Tacodas on silmissäni huomattavan epäilyttävä, koska hän on pelannut mekaniikkapainotteisia ToS-pelejä. Mutta toistaiseksi en ainakaan ole itse keksinyt tällaista huomattavaa haittaa, ja jos sitä ei piakkoin joku löydä, suosittelen pelkuria miettimään vakavasti 1. päivän esiintuloa.

//Hukka, samaa mieltä siitä että pahismaisinta pelaajaa tässä(kin) pelissä kannattaa äänestää. Ja +1 tarkoitti juurikin sitä, että olin samaa mieltä lainaamani tekstin kanssa (taitaa olla peräisin Googleplussasta, jossa likejen sijaan jaettiin plussia).
Avatar
justy
Kyläläinen
 
Viestit: 2166
Liittynyt: 24.05.2016 14:34:33
Palkinnot: 12

Re: Undertale 1 päivä päättyy 5.8. klo 21:00

ViestiKirjoittaja Tacodas » 02.08.2017 11:02:53

justy kirjoitti:Kun Alphus tulee esiin, hän on varmistettu hyvis 1-2 päivää (ellei joku pahis myös väitä olevansa Alphus, mikä on mahdollista jos pahiksille riittää yksi harhalynkkaus, eli esim. 4. päivänä yllä oletetussa skenaariossa).


Boldattu on yksi syy, miksi mielestäni erikoishyvisten toistensa varmistaminen aikaisessa vaiheessa voisi myöhemmässä pelin vaiheessa osoittautua hyödylliseksi. (Toinen syy oli se, että voisi olla mahdollista pelokkaan avulla välttää vartijan pakottaminen ulos kaapista ennen aikojaan.)

Koska:

Halima kirjoitti:
Tacodas kirjoitti:Miksi ihmeessä? Jos todetaan, että erikoiskykyisen hyviksen on suhteellisen turvallista tulla esiin, niin totta kai se on hyvisten puolelle suureksi eduksi. Jos peli etenee esim 2v1 tilanteeseen tai vastaavaan, on 100% varmasta hyviksestä äärettömän suuri etu hyvisten puolelle. Ja jo ennen tuollaista tilannetta, varmoiksi hyviksiksi tunnetut hyvikset helpottavat keskusteluita ja pahisjahtia - on ainakin joku, jonka sanomisia ja motiiveja ei tarvitse kamman kanssa nysvätä.

Siis totta kai jos joudutaan siihen tilanteeseen, että on pakko lynkata pahis tai hävitään peli, kaikki jäljellä olevat erikoishyvikset tulevat esiin. Ajattelin tämän olevan itsestäänselvyys, mutta hyvä että se tuli nyt esiin jos ei ollutkaan. :)


Tarkoitin 100% varmalla hyviksellä hyvistä, jota ei voi counter-claimata - esim. tilanne 1: pelokas tulee esille päivänä 1 ja kukaan ei kiistä hänen väitettään -> tiedämme, että hän on pelokas. Myöhempänä päivänä ollaan tilanteessa, jossa on pelokas, tavis ja pahis. KOSKA pelokas on varmistettu pelokkaaksi jo aiemmin, on pelokas 100% hyvis tässä tilanteessa.

Lisäksi, jos ollaan menty sillä taktiikalla, että pelokas ja vartija saivat toisensa tietoon yöllä 1, eivät pahikset pysty counter-claimata vartijaakaan niin kauan kuin pelokas on elossa. Pelokas+Vartija combo elossa myöhäisessä vaiheessa olisi kultaa tässä tapauksessa, koska kumpikin olisi 100% varma hyvis, eivätkä pahikset pystyisi kikkailemaan ja yrittämään harhalynkkausta kriittisenä päivänä väittämällä olevansa vartija.

Sen sijaan tilanteessa 2, jossa on pakko lynkata pahis tai hävitään peli, ja erikoiskykyiset eivät ole tiedossa, mikä estää pahista väittämästä vastaan? Voidaan joutua tilanteeseen, jossa on yksi tavis ja kaksi pelaajaa, jotka molemmat väittävät olevansa pelokkaita.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa pelokas joutuu arpomaan kumpaa uskoo: kumpi on tavis, ja kumpi on pahis.
Toisessa tavis joutuu arpomaan kumpi on oikea pelokas ja kumpi pahis.

Näennäisesti samanlaiset tilanteet. MUTTA ero on siinä, että kakkosvaihtoehdossa meillä olisi ollut käytössä jo aiempina päivinä varma hyvis keskusteluissa. Tietenkään hyviys ei takaa sitä, että on oikeassa asioissa. Mutta kun kaikki yritämme päätellä täällä pahiksia, niin onhan se hienoa mitä vähemmän on epäiltäviä pelaajia joiden tekemisiä katsoa suurennuslasilla. Mahdollisten pahisten määrä kutistuu.

Ensimmäisen yön käyttämiseen hyvisten toistensa varmistamiseen on paljon huonojakin puolia, joita tässä on jo tuotu esiin. En ole itsekään vakuuttunut, onko se nyt se kaikkein paras taktiikka. Jos sitä ei tehdä, olisi tosiaan edes se teoreettinen mahdollisuus, että vartija onnistuu tappamaan pahiksen jo tänä yönä. Kuitenkin hyvisten toistensta varmistamista pitäisi mielestäni vakavissaan harkita, ja nyt punnita mahdolliset haitat/hyödyt tarkasti monesta näkökulmasta.

Ja jollei sitä tehdä, niin sitten pelokkaan astuminen esiin jo ensimmäisenä päivänä olisi hyödyllistä.

justy kirjoitti:Pitäisikö hänet mielestäsi lynkata?


Sori, kysyit Arekselta, mutta: Kyllä! Lynkatkaa! (Jollei yhdellekään pahikselle ole yhtäkkiä tullut omantunnontuskia ja haluaisi tulla tänne tunnustautumaan - siinä tapauksessa jatkan kyllä mielelläni pelissä, heh :P) 1. Vartijaa ei vahingossa pakoteta ulos, joka on "harhalynkkauksen" pointti. 2. Huominen tai myöhemmät päivät eivät mene sen ihmettelyyn, että olinko superkiero pahis (spoileri: en), ja kuka kätyrini olisi.

//Hukka ja justy kerkesivät väliin
"Tacodaksen viestien lukeminen tekee minusta paranoidimman ihmisen." -Mursumus
<3
Avatar
Tacodas
Kyläläinen
 
Viestit: 65
Liittynyt: 21.07.2017 22:12:14

Seuraava

Paluu Hautausmaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa

cron