PJ: Zey
VPJ/APJ: Jinmuru
Pelityyppi: Peruspeli
Pelaajamäärä: 15
Äänestystapa: UÄ
Pelimode: Jitachi
Sateelta oli vaikea kuulla mitään, niin se takoi maata. Silti kulkiessaan mudaksi muuttunutta tietä pitkin, Zey ei kuullut sadetta tai jalkojen nostamisesta aiheutuvia moiskauksia. Hän ei pystynyt keskittymään mihinkään muuhun, kuin äskeiseen puheluun. Vanha Charles-eno oli kuollut. Kuulemma sydänkohtaus, tai niin ainakin epäiltiin. Olihan Charlesilla aina ollut sydämen kanssa ongelmia, mutta lääkkeet olivat pitäneet ne kurissa. Ei, sydän ei ollut Charlesia tappanut, sen Zey tiesi. Salaisuudet ne ihmisiä tappoi ja salaisuuksia Charlesilla todella oli ollut. Sen takia Zeykin olikin kylä pahaseen saapunut kuukausi sitten. Charlesista oli alkanut tuntua, ettei kaikki ollut hyvin, joten hän oli kutsunut sisarentyttärensä auttamaan. Charlesin kävelykyky oli jo aikoja sitten mennyt, mutta miehen äly oli ollut entisellään. Zey oli viimeisen viikon kuljettanut enoaan kyläläisen luota toiselle, koittanut udella enoltaan mitä oli menossa. Ainoa minkä hän oli saanut vastaukseksi oli huolestunut katse ja vaikeneminen. Lopulta eilen illalla Charles oli saanut puhelun, joka oli saanut enon rauhoittumaan silmissä. Vaikka miten Zey oli yrittänyt tivata vastauksia enoltaan, ei Charles ollut heltynyt. Hän oli vain kertonut, että huomenna hänelle tulisi vieras, milloin Zeyn pitäisi olla muualla. Charles oli jopa sanonut, että pian Zeytä ei tarvittaisi täällä. Zey oli uskonut enoaan ja lähtenyt seuraavana aamuna lähimpään kaupunkiin käymään: hyvä kahvi ja uudet kengät olivatkin jo tarpeen. Lähdettyään ajelemaan takaisin päin, Zey olikin saanut puhelun poliisilta. Charlesin ruumis oli löydetty.
Zey pyyhkäisi vihaisesti kasvoiltaan kyyneleen, jota hädin tuskin ehti huomata sateen kastelemilla kasvoilla. Hän oli tehnyt kaiken mitä eno oli halunnut, eikä tämä ollut suostunut kertomaan hänelle yhtään mitään. Ja nyt hänellä ei ollut tiedossa kuin enon kuolema ja 15 kyläläistä, joiden luona Charles oli ennen kuolemaansa vieraillut. Tyttö oli varma, että joku heistä oli tappanut Charlesin. Charles oli aina tiennyt toisten salaisuudet – jopa ennen kuin muut olivat edes itse niistä tienneet. Yleensä tästä olikin ollut apua, olihan Charles viettänyt parhaimmat vuotensa työlleen omistautuneena poliisina. Nyt salaisuudet olivat tainneet voittaa enon.
Zey katsoi kuraisin kirjaimin koristeltua ovea. Kylässä ei ollut paljon mitään paikkoja minne mennä, sillä yritykset eivät kauaa pysyneet pystyssä. Kuppila oli kuitenkin seistä nököttänyt kauan keskusaukion laitamilla, jopa Zey muisti enon vieneen hänet sinne, kun hän oli kahdeksanvuotiaana pikkutyttönä hoidossa. Kuppila oli kyläläisten kantapaikka, jonne kaikki aina kokoontuivat iltaisin. Zey ei voinut kuin toivoa, ettei murhaaja uskaltaisi poiketa rutiineistaan ja kiinnittää huomiota itseensä.
Yksi hengähdys sisään ja sitten ulos. Käsi oven kahvalle ja nopeasti sisään. Kyllä se tästä. Pakko.
Päivä ja äänestys (UÄ):
Päivä kestää aina 4 vuorokautta.
Päivän aikana keskustellaan ja äänestetään pelitopicissa. Ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi. Muuten merkittyjä ääniä ei lasketa. Ääntään saa vaihtaa päivän aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Äänen peruminen merkitään boldattuna, mutta plussat ovat vaihtuneet miinuksiin --Nimi. Vain oikein kirjoitetut äänet lasketaan. Uutta henkilöä ei saa äänestää, ennen kuin aiempi ääni on poistettu. (Jos ette poista ensin ääntä edelliseltä henkilöltä, pelinjohtaja ei laske uutta ääntänne mukaan, vaan laskee vanhan äänen mukaan.) Äänitilanne selviää PJ:n tai APJ:n tekemistä väliaikalaskennoista.
Päivän lopuksi lynkataan se, jolla on sillä hetkellä eniten ääniä. Tasatilanteessa saman äänimäärän ensin saanut lynkataan. Jos ääniä ei ole, lynkattava arvotaan.
Viestien muokkaus on ehdottomasti kiellettyä.
Yö:
Yö kestää yhden vuorokauden. Kaikkien erikoishahmojen toivotaan laittavan nimet mahdollisimman pian yön alkamisen jälkeen. Erikoishahmot laittavat jokaiseen yöviestiinsä kaksi nimeä. Ensimmäinen on kyseisen yön kohde, seuraava varanimi. Tämä varanimi ei siis ole mikään virallinen, vaan mukana ainoastaan siltä varalta, että erikoishahmo ei jostain syystä pääse koneelle seuraavan yön aikana. Ensimmäisen yön varanimi annetaan PJ:lle pelin alussa vastaamalla hahmoviestiin. Poikkeuksena on kertakäyttöinen ennustaja, joka lähettää vain kerran pelin aikana sen pelaajan nimen, jonka haluaa tarkistaa.
Pelinjohtaja käyttää varanimeä vasta kun vuorokausi on umpeutunut (aiemmin vain siinä tapauksessa, että pelinjohtaja on yön alkaessa ilmoittanut, että kyseisen yön umpeutumisaika on lyhyempi). Varanimiä voidaan käyttää myös siinä tapauksessa, että erikoishahmo on ilmoittanut olevansa koko yön ajan poissa.
Mikäli varanimeäkään ei jostain syystä ole käytettävissä aamunkoittoon mennessä, menettely riippuu erikoishahmosta:
Pahikset: Tappavat sen, jota joku heistä viimeksi on äänestänyt.
Suojelija: suojelee viimeisintä aiemmin suojelemaansa, johon hänellä on mahdollisuus. Jos tällaista hahmoa ei ole, arvotaan suojeltava niiden kesken, joita ei ole äänestetty lainkaan kahden edellisen päivän aikana.
Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Kaksi kierrosta äänestämättä olleet poistetaan pelistä toisen päivän iltana sen päivän äänestetyn mukana, eli hänelle haetaan varapelaaja. Ellei varapelaajaa löydy, pelaaja tapetaan aamunkoitossa. Jos usealle pelaajalle tarvitaan varapelaaja eikä kaikille saada, aamulla lynkattavat antiaktiivit arvotaan.
Jos pelaaja korvataan varapelaajalla kesken päivän, säilyy pudottautuneen pelaajan ääni voimassa.
Poissaolo suojaa pelaajaa, jos tämä on paikalla enintään yhden vuorokauden. Ilmoitetun poissaolon kierrokset vähennetään välistä. Siis esim. jos henkilö ei ole äänestänyt kierroksella 1 ja on kierroksen 2 poissa, hänen täytyy äänestää kierroksella 3 tai hän lentää pelistä ulos sen päivän iltana. Ilmoitettu poissaolo suojelee enintään 2 peräkkäisen kierroksen ajan.
Hahmot:
Hyvät:
1 eläkkeelle jäänyt poliisi voi soittaa poliisituttavalleen kerran pelin aikana ja kysyä jostakin kyläläisestä ja saa vastauksen tarkkuudella pahis/hyvis. Petturi näkyy hyviksenä. (kertakäyttöinen ennustaja)
1 lääkäri ilmoittaa pelinjohtajalle, ketä hän suojelee yöllä. Jos joku hyökkää suojellun kimppuun, tämä ei kuole, sillä lääkäri ehtii pelatamaan hänet. Lääkäri ei kuitenkaan pysty pelastamaan itseään, mikäli joutuu hyökkäyksen kohteeksi, eikä ketään kahta kertaa peräkkäin. (suojelija)
2 Kaksoset ovat kyläläisiä, jotka tietävät toisensa varmasti viattomiksi. He voivat keskustella keskenään pelin aikana yksityisviesteillä. (vapaamuurarit)
8 tavallista kyläläistä nukkuvat yöt ja yrittävät päivällä löytää joukostaan murhaajat ja äänestää nämä hirteen. Kyläläisten tavoite on saada kaikki pahikset pois pelistä.
Pahat:
2 pahista ovat Charlesin murhaajat, joiden salaisuuden Charles tunsi. He tuntevat toisensa ja voivat puhua keskenään yksityisviestein. Joka yö he valitsevat yhden muista kyläläisistä tapettavaksi ja päivällä he yrittävät esittää viatonta ja saada samalla hyvikset äänestämään jonkun viattoman kuolemaan. Pahisten tavoite on tappaa niin monta hyvistä, että pahiksia on saman verran tai enemmistö kylässä.
1 petturi on kyläläinen, joka on liitossa pahisten kanssa, mutta ei varsinainen pahis. Hänellä on salaisuus, jonka pahikset tietävät ja jonka avulla petturi kiristettiin osalliseksi Charlesin murhaan. Hän työskentelee pahisten laskuun ja yrittää äänestää päivällä mahdollisimman monta viatonta hirteen samalla kun suojelee pahiksia, jottei hänen salaisuutensa paljastuisi. Eläkkeellä oleva poliisi näkee petturin viattomana. Petturi saa jutella pahisten kanssa yksityisviestein ja voittaa pelin pahisten voittaessa.
Voittaminen:
Hyvikset voittavat, kun kaikki pahikset ovat kuolleet.
Pahikset voittavat, kun heitä on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä.
Petturi voittaa pahisten kanssa.
Petturia ei tarvitse saada hengiltä hyvisten voittoon ja tätä ei lasketa pahikseksi pahisten voitossa.
Ilmoittautuminen:
Voitte ilmoittautua normaalisti älähtämällä jotain, tai sitten mikäli niin haluatte, voitte älähtäessänne myös ilmoittaa sukupuolenne, ikänne, ulkonäkönne ja halutessanne myös jotain muuta. Ei siis tarvitse olla oikeita tietoja, vaan se vaikuttaa vain siihen, miten kuvailen teitä ingamessa. Nimiä en kuitenkaan ota vastaan, sillä ingamessa henkilöitä kutsutaan nimimerkeillä. Mikäli ette halua tällaisia pohtia, niin pohdin teidän puolestanne. :)
Mukana:
Tetradynamia -> Horaaneko
Tinppa -> veare -> Cameron
piikkisiili -> Halima
porkkana