PJ: Zey
VPJ/APJ: Vampire :)
Pelityyppi: Erikoispeli
Pelaajamäärä: 11
Äänestystapa: PNÄ
Pelimode: ? :)
Olipa kerran eläintarha, jossa eleli pieni papukaija. Harmi vain, ettei papukaija kauaa elänyt. Jäljistä päätellen papukaijan kuolinhetkellä paikalla oli kaksi muuta eläintä. Muut eläintarhan eläimet päättivät selvittä ketkä kaksi eläintä oli papukaijan epäluonnollisen kuoleman takana.
Päivä ja äänestys (PNÄ):
Päivä kestää aina 4 vuorokautta.
Päivän aikana keskustellaan ja äänestetään pelitopicissa. Jokaisella on joka päivä kaksi ääntä, toinen positiivinen ja toinen negatiivinen. Positiivisilla tapetaan ja negatiivisilla luotetaan. Positiivinen ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi ja negatiivinen ääni boldattuna ja miinuksilla --Nimi. Muuten merkittyjä ääniä ei lasketa ja vain oikein kirjoitetut äänet lasketaan. Oikein kirjoitetuksi ääneksi lasketaan sekä tähdelliset (*), että ilman tähteä annetut äänet. Äänitilanne selviää PJ:n tai APJ:n tekemistä väliaikalaskennoista.
Päivän lopuksi lynkataan se, jolla on sillä hetkellä eniten ääniä. Tasatilanteessa saman äänimäärän ensin saanut lynkataan. Mikäli siis pelaaja X on saanut 3 positiivista ääntä ja pelaaja Y 4 positiivista ja 1 negatiivisen, katsotaan kumpi sai 3 positiivista ääntä ensin. Mikäli kukaan ei ole saanut positiivista ääntä, lynkattava arvotaan niiden kesken, jotka eivät ole saaneet negatiivisia ääniä. Mikäli kaikki ovat saaneet negatiivisen äänen, viimeiseksi äänen saanut kuolee. Jos ääniä ei ole, lynkattava arvotaan kaikkien hengissä olevien pelaajien kesken.
Viestien muokkaus on ehdottomasti kiellettyä.
Yö:
Yö kestää yhden vuorokauden. Pahiksien toivotaan laittavan nimet mahdollisimman pian yön alkamisen jälkeen. Pahikset laittavat jokaiseen yöviestiinsä kaksi nimeä. Ensimmäinen on kyseisen yön kohde, seuraava varanimi. Tämä varanimi ei siis ole mikään virallinen, vaan mukana ainoastaan siltä varalta, että pahikset eivät jostain syystä pääse koneelle seuraavan yön aikana. Ensimmäisen yön varanimi annetaan PJ:lle pelin alussa vastaamalla hahmoviestiin.
Pelinjohtaja käyttää varanimeä vasta kun vuorokausi on umpeutunut (aiemmin vain siinä tapauksessa, että pelinjohtaja on yön alkaessa ilmoittanut, että kyseisen yön umpeutumisaika on lyhyempi). Varanimiä voidaan käyttää myös siinä tapauksessa, että pahikset ovat ilmoittaneet olevansa koko yön ajan poissa.
Mikäli varanimeäkään ei jostain syystä ole käytettävissä aamunkoittoon mennessä, pahikset tappavat sen, jota joku heistä viimeksi on äänestänyt. Jos tällaista hahmoa ei ole, arvotaan tapettava kaikkien hengissä olevien pelaajien kesken.
Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Kaksi kierrosta äänestämättä olleet poistetaan pelistä toisen päivän iltana sen päivän äänestetyn mukana, eli hänelle haetaan varapelaaja. Ellei varapelaajaa löydy, pelaaja tapetaan aamunkoitossa. Jos usealle pelaajalle tarvitaan varapelaaja eikä kaikille saada, aamulla lynkattavat antiaktiivit arvotaan.
Jos pelaaja korvataan varapelaajalla kesken päivän, säilyy pudottautuneen pelaajan ääni voimassa.
Äänestyspakon suorittamiseksi riittää toisen äänen käyttö.
Poissaolo suojaa pelaajaa, jos tämä on paikalla enintään yhden vuorokauden. Ilmoitetun poissaolon kierrokset vähennetään välistä. Siis esim. jos henkilö ei ole äänestänyt kierroksella 1 ja on kierroksen 2 poissa, hänen täytyy äänestää kierroksella 3 tai hän lentää pelistä ulos sen päivän iltana. Ilmoitettu poissaolo suojelee enintään 2 peräkkäisen kierroksen ajan. Poissaolot ilmoitetaan poissaolo -topickiin anonyymitilillä.
Hahmot:
Hyvät:
9 tavallista eläintarhan eläintä (=hyvikset) nukkuvat yöt ja yrittävät päivällä löytää joukostaan murhaajat ja äänestää nämä pois. Hyvisten tavoite on saada kaikki pahikset pois pelistä.
Pahat:
2 murhanhimoista eläintarhan eläintä (=pahikset) tuntevat toisensa ja voivat puhua keskenään yksityisviestein. Joka yö he valitsevat yhden muista eläimistä tapettavaksi ja päivällä he yrittävät esittää viatonta ja saada samalla hyvikset äänestämään jonkun viattoman kuolemaan. Pahisten tavoite on tappaa niin monta hyvistä, että pahiksia on saman verran tai enemmistö kylässä.
Anonyymiys:
Jokaiselle pelaajalle PJ tekee anonyymitilin. Pelaajat saavat rooliviestissään tietää itselleen arvotun anonyymitilin nimen, sekä salasanan. Peli pelataan anonyymitileillä. Anonyymiys ei ole pakollista. Jos siis pelaaja haluaa paljastaa kuka oikeasti on, se on sallittua. Oikealla tilillään on kuitenkin kiellettyä lähettää viestejä peli topickiin niin kauan kuin peli on käynnissä. Oikealla tilillä lähetetyt viestit poistetaan mahdollisimman nopeasti.
Tarkoituksena ei ole arvailla muiden henkilöllisyyksiä.
Voittaminen:
Hyvikset voittavat, kun kaikki pahikset ovat kuolleet.
Pahikset voittavat, kun heitä on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä.
Peliin ilmoittautuminen:
Peliin ilmoittautuessa sanotaan myös joku eläin, esimerkiksi koira. Tämä eläin tulee jonkun anonyymitilin nimeksi. Anonyymitilit arvotaan pelaajien kesken, joten pelaajan sanoma eläin voi tulla hänen anonyymitilinsä nimeksi, tai sitten jonkun toisen.
Anonyymitilit:
*Pingviini
*Seepra
*Napakettu
Mukana (11/11):
Horaaneko
Jitachi
Jii
Ropsus
Kayara
piikkisiili
Herkkuoone
Lotazi
Odoshi
Jinmuru
Tetradynamia