PJ: Zey
VPJ/APJ: Jinmuru :)
Pelityyppi: Erikoispeli (Salainen roolilista)
Pelaajamäärä: 11
Äänestystapa: UÄ
Pelimode: Joku? :)
Oletko kuullut koskaan Perhosista? En tarkoita nyt niitä mukavia perhosia, jotka liitelevät lämpimänä kesäpäivänä ilmassa, vaan niitä perunakaupungin Perhosia. Ai et? No odotas kun minä kerron sinulle Perhosista. Perhoset ovat kolmihenkinen perunaperhe, johon kuuluvat isä Perhonen, äiti Perhonen ja poika Perhonen. Perhoset olivat kaikin puolin tavallinen perunaperhe, kunnes isä Perhonen sai ajatuksen – hän haluaa poikansa kouluun. Isä Perhonen mietti miten hänen poikansa opiskelisi itsensä vähintäänkin lääkäriksi, tienaisi loistavasti rahaa ja hankkisi suuren omakotitalon koko Perhosten perheelle. Mutta tiedättekö miten vaikeaa perunan on päästä kouluun? Ette? No, ehkä se selviää teillekin pian...
Ingame:
Ei liity itse peliin mitenkään. Siitä ei voi päätellä rooleja, päivän tapahtumia tai yön tapahtumia millään tavoin.
Päivä ja äänestys (UÄ):
Päivä kestää aina 4 vuorokautta.
Päivän aikana keskustellaan ja äänestetään pelitopicissa. Ääni merkitään boldattuna ja plussilla ++Nimi. Muuten merkittyjä ääniä ei lasketa. Ääntään saa vaihtaa päivän aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Äänen peruminen merkitään boldattuna, mutta plussat ovat vaihtuneet miinuksiin -- Nimi. Vain oikein kirjoitetut äänet lasketaan. Uutta henkilöä ei saa äänestää, ennen kuin aiempi ääni on poistettu. (Jos ette poista ensin ääntä edelliseltä henkilöltä, pelinjohtaja ei laske uutta ääntänne mukaan, vaan laskee vanhan äänen mukaan.) Äänitilanne selviää PJ:n tai APJ:n tekemistä väliaikalaskennoista.
Päivän lopuksi lynkataan se, jolla on sillä hetkellä eniten ääniä. Tasatilanteessa saman äänimäärän ensin saanut lynkataan. Jos ääniä ei ole, lynkattava arvotaan.
Viestien muokkaus on ehdottomasti kiellettyä.
Yö:
Yö kestää yhden vuorokauden. Kaikkien erikoishahmojen toivotaan laittavan nimet mahdollisimman pian yön alkamisen jälkeen. Erikoishahmot laittavat jokaiseen yöviestiinsä kaksi nimeä. Ensimmäinen on kyseisen yön kohde, seuraava varanimi. Tämä varanimi ei siis ole mikään virallinen, vaan mukana ainoastaan siltä varalta, että erikoishahmo ei jostain syystä pääse koneelle seuraavan yön aikana. Ensimmäisen yön varanimi annetaan PJ:lle pelin alussa vastaamalla hahmoviestiin.
Pelinjohtaja käyttää varanimeä vasta kun vuorokausi on umpeutunut (aiemmin vain siinä tapauksessa, että pelinjohtaja on yön alkaessa ilmoittanut, että kyseisen yön umpeutumisaika on lyhyempi). Varanimiä voidaan käyttää myös siinä tapauksessa, että erikoishahmo on ilmoittanut olevansa koko yön ajan poissa.
Mikäli varanimeäkään ei jostain syystä ole käytettävissä aamunkoittoon mennessä, menettely riippuu erikoishahmosta. Tämä menettely oman roolin kohdalla kerrotaan jokaiselle rooliviestissä. Pääperiaattena on kuitenkin, että viimeisessä kädessä erikoishahmon toiminta arvotaan, jos varanimenpuuttumismenettelyäkään ei voida käyttää (lukuunottamatta rooleja, jotka ovat kertakäyttöisiä tai heillä on vapaus päättää toimistaan, esimerkiksi jos marttyri saa vaihtaa suojeltavaa, niin silloin mikäli marttyyriltä ei tule nimeä, hän ei vaihda, vaan jatkaa saman suojelemista).
Poissaoloja ja epäaktiivisuutta koskevat säännöt:
Kaksi kierrosta äänestämättä olleet poistetaan pelistä toisen päivän iltana sen päivän äänestetyn mukana, eli hänelle haetaan varapelaaja. Ellei varapelaajaa löydy, pelaaja tapetaan aamunkoitossa. Jos usealle pelaajalle tarvitaan varapelaaja eikä kaikille saada, aamulla lynkattavat antiaktiivit arvotaan.
Jos pelaaja korvataan varapelaajalla kesken päivän, säilyy pudottautuneen pelaajan ääni voimassa.
Poissaolo suojaa pelaajaa, jos tämä on paikalla enintään yhden vuorokauden. Ilmoitetun poissaolon kierrokset vähennetään välistä. Siis esim. jos henkilö ei ole äänestänyt kierroksella 1 ja on kierroksen 2 poissa, hänen täytyy äänestää kierroksella 3 tai hän lentää pelistä ulos sen päivän iltana. Ilmoitettu poissaolo suojelee enintään 2 peräkkäisen kierroksen ajan.
Hahmot:
Kyseessä on salainen roolilista, joten tarkkaa roolilistaa ei ole pelaajilla tiedossa. Kerrotaan kuitenkin suurinpiirtein minkä verran mitäkin roolityyppiä on, esim. tappajia 3-6, mikä tarkoittaa että pelissä on vähintään 3 tappajaa, enintään 6. Omaan rooliin voi vaikuttaa, mistä lisää alempana ilmoittautuminen -kohdassa. Mikäli pelissä on yhdestelmärooleja (esim. vihatun kyläläisen ja suojelijan yhdistelmä), näkyy tämä kaikissa edustamissaan roolityypeissä (esimerkiksi marttyyriennustaja näkyy sekä tiedustelijoissa, että suojelevissa rooleissa).
Manipulaatioroolit: (0-3)
Suojelevat roolit: (0-2)
Tiedustelijat: (1-3)
Käännyttäjät: (0-2)
Tappajat: (1-4)
Muut: (2-6)
Spoilerin takaa löytyy roolit jaettuna roolityypeittäin, eli jos jollekin on epäselvää mihin roolityyppiin esimerkiksi ennustaja kuuluu, sieltä voi katsoa. Huomioi kuitenkin, ettei listassa välttämättä ole kaikkia variaatioita, joita pelistä kuitenkin voi löytyä.
Voittaminen:
Jokaiselle kerrotaan rooliviestissä oma voittotapa.
Ilmoittautuminen:
Ilmoittautuminen tapahtuu lähettämällä minulle yksityisviesti, missä kertoo ainakin 3 roolitoivomusta(enemmänkin kyllä saa, jos haluaa). Roolitoivomukset laitetaan niin, että ensimmäinen roolivaihtoehto on mieluisin, toinen toisiksi mieluisin jne. Pelin roolitusta kasattaessa pyritään ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon pelaajan esittämät roolitoivomukset, mutta mikäli peliä ei saada tasapainoon, ei välttämättä roolitoivomuksia voida kaikilla täyttää (esim. jos vain yksi on toivonut olevansa pahis, voidaan muitakin laittaa pahiksiksi, vaikkeivat he näin olisi toivoneet). Lisäksi jotain pieniä muutoksia voi tulla, jos pelin tasapaino niin vaatii, esimerkiksi joka yö tappavaa sarjamurhaajaa toivonut voikin olla joka toinen yö tappava.
Roolien täytyy olla tästä listasta, mutta rooleista voi esiintyä eri variaatioita, joita kaikkia ei välttämättä ole mainittu. Lisäksi voi olla yhdistelmärooleja.
Ilmoittautumisajasta:
Koska Kylä on sen verran hiljainen, en edes uskalla toivoa, että saataisiin 20 pelaajaa kokoon. Peli on siis ilmossa sen 5 viikkoa, minkä jälkeen katsotaan onko pelaajia saatu kasaan niin paljon, että saataisiin järkevä peli aikaan ja mikäli on, peli aloitetaan kasassa olevalla pelaaja määrällä. Viimeinen ilmoittautumispäivä on siis 18.10.
Mukana (11/11):
Horaaneko
Ropsus
felarof