Light games?

Lähetä vastaus


Tämän kysymyksen tarkoitus on estää roskapostitusta foorumille.
BBCode on Käytössä
[img] on Käytössä
[flash] on Käytössä
[url] on Käytössä
Hymiöt ovat Poissa käytöstä
Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Light games?

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja justy » 11.08.2017 05:46:56

Tarkoitukseni on käyttää eniten ääniä saanutta mallia seuraavassa pelissä jonka teen ja jola tulisi pelattavaksi aikaisintaan kun Undertale loppuu (riippuu siitä miten muita kiinnostaa käynnistää jonossa olevia sivupelejään.

Violetin malli kuulostaa kyllä hyvältä, mutta en viitsi tehdä enää uutta kyselyä jossa se on mukana. Sitä voi sitten miettiä vaikka kun yksi Light-peli jollain muulla systeemillä on takana (tai joku muu voi tietty siitäkin kyselyn tehdä).

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja piikkisiili » 11.08.2017 01:04:16

Oliko tässä siis tarkoitus tehdä päätöstä? En Tetradynamian tavoin äänestänyt nykyisistä vaihtoehdoista, vaan tukisin Violetin mallia.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja justy » 07.08.2017 09:48:18

Aivan. Itse ajattelisin niin, että jos meillä on maksimiviestirajana kolme per päivä, pelaajat voivat itse vapaasti käyttää niitä vähemmän tiettyinä päivinä ja maksimimäärän sitten kun kokevat sen tarpeelliseksi. Samalla sitten tulisi se tilaisuus kirjoittaa enemmän kun peli on pidemmällä (voisi käyttää maksimimäärän joka päivä). Toivoisin että jo ajatus siitä että kyse on light-pelistä auttaisi siihen, että kukaan ei stressaantuisi siitä että olisi muka pakko kirjoittaa kaikki kolme viestiä joka irl-päivä.

Tuo on totta, että ehkä sanamäärää voisi lisätä myöhempinä päivinä, mutta koska se samalla monimutkaistaisi sääntöjä, kannattaa minusta ensin kokeilla että riittääkö esim. 300 sanaa light-peleistä kiinnostuneille koko pelin ajaksi.

Yksi syy miksi myös kannatan sitä että joka päivä on tietty viestimäärä on se, että se on pj:lle helpompaa. Ei tarvitse pitää kirjaa pelaajien viesteistä yhtä IRL-päivää pidemmältä jaksolta.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Violet » 07.08.2017 09:36:30

3 viestiä per irl päivä voi olla liikaa, ja päiviin sitomattomat viestit tuovat peliin uudenlaisen strategisen elementin, kun pitää pohtia milloin oikein käyttää viestinsä. Sitomattomat päivät antavat myös paremmin liikkumavaraa mahdollisille poissaoloille ja pelaajien preferensseille. Sanamääristä voi tehdä jotenkin skaalautuvat, jotta loppupelissä sallittaisiin hieman pitemmätkin viestit. Silloin pelaajia on vähemmän, niin peli ei tule liian raskaaksi, ja lopussa voi ehkä olla jo aiheellistakin kirjottaa vähän enemmän.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja justy » 07.08.2017 09:33:09

piikkisiili kirjoitti:Tuo rajattu viestimäärä, mutta vapaat käyttöajat olisi kyllä mielenkiintoinen stradeginen ominaisuus. Vaarana on toki tuo, että viestit säästetään viimeisiin hetkiin peliin ja koko muu päivä on sitte kuollutta.


Joo, mielestäni kannattaa välttää mallia, joka houkuttaisi säästämään viestejä, koska se tarkoittaisi että peli olisi aika kuollut ennen vikaa IRL-päivää, ja saisi pelaajat ehkä jopa unohtamaan että peli on käynnissä.

Kevytpeleihin voisi sopia myös pelaajien palkitsemisjärjestelmä. Jossain peleissä pelaajat ovat voineet äänestää joukostaan joka päivä yhden pelaajan, joka saa seuraavalle päivälle tuplaäänen. Ajatusta voisi soveltaa niin, että eniten kannatusääniä saanut saisi seuraavalle päivälle yhden lisäviestin käyttöönsä.


Tämä on hyvä idea, jos vain pelin tasapaino sen sallii. Toinen, vielä voimakkaampi tapa, on että pelaajat äänestävät jonkun joka on immuuni yötapoille seuraavana yönä. Toisaalta tällainen palkitseminen ja yhden pelaajan jalustallenosto saattaa aiheuttaa sitä samaa stressiä aktiiviseen pelaamiseen, jota välttämään näitä light-pelejä alettiin ideoida.

Tällaisiin peleihin on muuten varmaan tarkoitettu Vanha Äänestyssysteemi? Äänien vaihtomahdollisuus voisi rajoittaa ikävästi viestien rohkeampaa käyttöä.


Ajattelin kyllä käyttää uutta äänestyssysteemiä, koska mielestäni mahdollisuus vaihtaa ääniä tekee pelaamisesta mielekkäämpää. Tämä tosin on varmaan ihan makuasia.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja justy » 07.08.2017 09:28:43

Violet kirjoitti:Miten olisi, jos pelaajalla olisi esim. 1 viesti per irl päivä, ja neljä viestiä per pelipäivä? Jokaisena päivänä kannattaisi silloin kirjoittaa yksi viesti, ja pelaaja voi itse strategioida, kuinka käyttää nuo loput viestit. Neljä on vain heitetty luku, voi olla myös 2-3. Sanamäärärajoituksiakin voi harkita. Viesti, jossa on vain ääntenvaihtoa ei lukeudu laskettavaksi viestiksi.

Jos vaikka olisi 1 viesti per irl päivä, ja 2 vielä per pelipäivä, neljän päivän pelissä viestejä pelaajalta tulee maksimissaan kuusi. Kun nämä ovat vielä sanamäärärajoitettuja, ei liene liian paha?


Avaatko vielä miten tuo eroaa siitä että olisi 3 viestiä per irl-pelipäivä? Meinaatko, että tuo on liikaa viestejä, vai että pitäisi olla vielä lisäviestejä jotka eivät olisi sidottuja tiettyyn päivään?

Vai onko ajatus se, että 3 viestiä per irl-pelipäivä on liikaa?

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Tetradynamia » 06.08.2017 18:32:56

Tuo Violetin ehdotus tuntuu näin äkkiseltään parhaalta toistaiseksi. Äänestänyt en ole lainkaan, koska kaikissa siinä esitetyissä vaihtoehdoissa on omat pulmansa.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja piikkisiili » 06.08.2017 17:45:16

Lueskelin nyt tämän topan, ja ajatus on kyllä mielenkiintoinen. Voin kuvitella, että tällaiseen peliin saisi suunniteltua hauskan taustatarinan!

Tuo rajattu viestimäärä, mutta vapaat käyttöajat olisi kyllä mielenkiintoinen stradeginen ominaisuus. Vaarana on toki tuo, että viestit säästetään viimeisiin hetkiin peliin ja koko muu päivä on sitte kuollutta. Yksi vaihtoehto voisi olla, että 4 vuorokauden pelipäivissä olisi käytettävissä 4 viestiä, mutta yksi niistä on lupa käyttää vain ensimmäisenä vuorokautena. Violetin edellisen viestin ehdotus kuulostaisi kylläkin inhimillisemmältä ratkaisulta. Oikeus joka päivä lähettää yksi viesti tekisi pelinkululle paljon hyvää. Näihinkin peleihin tulisi vaihtelua, kun erilaisia variaatioita päästäisiin kokeilemaan.

Jonkinlainen sanamäärärajoitus olisi sinäänsä mahdollinen. Kun viestien määräkään ei olisi niin suuri, pystyisi PJ laskemaan sanat helpommin. Uskoisin kuitenkin enemmän siihen, että viestien määrän ollessa vähempi, ei kilometriviestien tekemiselle olisi nykyisenlaisia tarvetta/mahdollisuuksia. Tämä sen takia, koska materiaalia on vähemmän käsiteltäväksi.

Kevytpeleihin voisi sopia myös pelaajien palkitsemisjärjestelmä. Jossain peleissä pelaajat ovat voineet äänestää joukostaan joka päivä yhden pelaajan, joka saa seuraavalle päivälle tuplaäänen. Ajatusta voisi soveltaa niin, että eniten kannatusääniä saanut saisi seuraavalle päivälle yhden lisäviestin käyttöönsä.

Tällaisiin peleihin on muuten varmaan tarkoitettu Vanha Äänestyssysteemi? Äänien vaihtomahdollisuus voisi rajoittaa ikävästi viestien rohkeampaa käyttöä.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Violet » 06.08.2017 15:12:02

Miten olisi, jos pelaajalla olisi esim. 1 viesti per irl päivä, ja neljä viestiä per pelipäivä? Jokaisena päivänä kannattaisi silloin kirjoittaa yksi viesti, ja pelaaja voi itse strategioida, kuinka käyttää nuo loput viestit. Neljä on vain heitetty luku, voi olla myös 2-3. Sanamäärärajoituksiakin voi harkita. Viesti, jossa on vain ääntenvaihtoa ei lukeudu laskettavaksi viestiksi.

Jos vaikka olisi 1 viesti per irl päivä, ja 2 vielä per pelipäivä, neljän päivän pelissä viestejä pelaajalta tulee maksimissaan kuusi. Kun nämä ovat vielä sanamäärärajoitettuja, ei liene liian paha?

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja justy » 06.08.2017 09:35:28

Tällä hetkellä äänestys on tasainen. 1, 2. ja 4. vaihtoehto ovat tasoissa ja 3. vaihtoehtokin on näistä vain yhden äänen perässä.

Jos tuo tasatilanne jatkuu, suunnittelen pelin 4. vaihtoehdon mukaan, koska siinä on elementtejä 1. ja 2. vaihtoehdosta. Ellei 3. vaihtoehto saavuta suurta enemmistöä, hylkään sen omasta pelistäni koska sen seuraaminen on pelaajille ja pelinjohdolle kaikista työläin.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja justy » 04.08.2017 15:30:42

Olen myös miettinyt tuota, että kolme viestiä IRL-päivässä on aika paljon verrattuna siihen mitä monet kirjoittavat (eikä oma keskiarvonikaan välttämättä edes pitkissä peleissä ole tuon yläpuolella). Syy miksi toivon, että tuo raja ei osoittautuisi liian raskaaksi on se, että viestien lyhyys vähentää sitä analysoitavan tavaran määrää. Vaarana tietenkin on, että jos pelistä tekee raskaan se että muut vaativat postaamaan enemmän, tuo 3 viestiä per irl-päivä nähdään vaatimukseksi, ei enimmäismääräksi.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Tetradynamia » 04.08.2017 14:52:54

Teinpä lämpimikseni pientä analyysiä viimeksi päättyneestä pelistä "Pieni" peruspeli. Pieni lähinnä leikkimielinen tutkimus, älköön kukaan suhtautuko turhan vakavasti.

Peliin osallistui sen eri vaiheissa 21 eri pelaajaa. Kymmenen pelaajaa kirjoitti koko osallistumisensa ajan 0-2 viestiä per irl-vuorokausi. (Yhdessä tapauksessa tämä edellyttää, ettei pelipäivän viimeisen tunnin viestejä lasketa tähän "kiintiöön") Seitsemän pelaajaa ylitti määrän 2 viestiä per irl-vuorokausi ainakin kerran, mutta poikkeamat olivat melko vähäisiä ja osin selitettävissä esim. ensimmäisen päivän alulla, tai päivien viimeisen tunnin "loppukirillä". Neljä pelaajaa ylitti määrän selkeästi ja toistuvasti.

Tämän perusteella voisi sanoa, että viestimäärän rajoittaminen tasolle 2 viestiä per irl-vuorokausi vaikuttaa suurimpaan osaan pelaajia vähän tai ei lainkaan. Osa pelaajista saattaisi kuitenkin joutua miettimään, miten tällaisen rajoituksen alaisena oman pelaamisensa järjestää. Kokonaisuutena tällainen rajoitus ei välttämättä kuitenkaan kevennä peliä kovin paljon.

Viestien pituuteen ei tässä sinänsä kiinnitetty huomiota.

//justy väliin

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja justy » 04.08.2017 14:45:08

Lisäsin ketjun aloitusviestiin kyselyn näistä eri vaihtoehdoista. Valitkaa vaihtoehdoista mieluisimmat, tai vaikka kaikki jos ne kaikki kuulostavat hyviltä.

Ajatus olisi, että kaikissa pelimuodoissa saisi lisäksi äänestää ilman rajoituksia. Ainakin omiin peleihin laittaisin todennäköisesti myös lisäksi rajattoman puheoikeuden ALLE 300 sanan viesteillä päivän viimeisen tunnin ajaksi, mutta kuulen myös mielelläni kommentteja jos jompikumpi näistä tuntuu huonolta idealta.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Ares » 03.08.2017 16:53:14

Niin, kuten Vampiren mielipide todistaa, ihmiset on niin erilaisia. Sen takia voi olla vaikeaa kehitellä yhtä konseptia kaikille, vaan ennemminkin voisi kokeilla erilaisia ja osallistua niihin sitten halun mukaan.

Vampire kirjoitti:Jotenkin tuntuu, että tässä huomioidaan vain se viestin pituus hankalana asiana ja mietitään, että jos ei osaakaan kirjoittaa pitkää viestiä. Siinä vaan jää uupumaan se puoli, että joillekin se määrä on ongelma pituuden sijaan ja kaikki eivät taas osaa kirjoittaa lyhyesti. Mun mielestä siis vaihtoehto 1 olis tasapuolisin kaikille, koska sillä hillitään sitä, että päivän aikana viestimäärä ei paisu sivullisiksi, mutta ottaa myös huomioon sen, että pelaajat ovat erilaisia kirjoittajia, jotkut eivät osaa kirjoittaa pitkästi ja jotkut eivät lyhyesti.

Musta ei ole kyse siitä, kuka osaa kirjoittaa miten pitkiä viestejä, vaan ennemmin siitä, että kuinka paljon on analysoitavaa materiaalia ja että kuinka paljon sitä pitää tuottaa. Ykkösvaihtoehto ei toimi musta sen takia, koska esim. Vampirenkaltainen taidokas kirjoittaja kirjoittaa pari pitkää viestiä ja minunkaltainen taas useita lyhyitä viestejä, jotka ei sanamäärältään tule tavoittamaankaan Vampiren viestien sanamäärää. Jos mun pitäis kirjoittaa vain kolme viestiä, tulisi siitä haaste, niin kuin Vampirellesiitä, et hänen pitäis kirjoittaa vaan 600 sanaa.

Siitä tulikin mieleen, että kaipa meillä pitäis tasa-arvon vuoksi testata kumpaakin mallia. En usko, että löydettäis kaikille sopivaa mallia, niin kuin totesin jo.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Vampire » 03.08.2017 16:25:17

Mä itse kannatan tuota justyn esittelemää ykkösvaihtoehtoa. Sanamäärärajoitus on mulle sellainen punainen vaate, että se karkottaa mut pelaajana totaalisesti eikä sanamäärärajattu peli ole mulle todellakaan mikään light game - se olis ennemminkin haaste ja stressinaihe. Sen sijaan viestimäärärajattu, mutta sanamäärävapaa on mulle light game, koska en joudu stressaamaan siitä, että postaanko riittävästi pysyäkseni aktiivisena ja kartalla pelistä. Sen sijaan voisin kirjoittaa sen pari viestiä pelipäivässä, ja niissä viesteissä käsitellä esille tulleet asiat. Toki se tarkoittais maratooniviestejä, mutta se on mun tyyli pelata.

Toki voi olla, että ylipäänsä tämä light game -konsepti tai Kylän pelit ylipäänsä ei ole enää mulle se sopivin tapa pelata, koska oma tyyli on niin erilainen. Mutta mä saan itse henk.koht. riittävästi sanarajoituksia siinä, että kirjotan raapaleita ja sen tuoman kokemuksen avulla tiedän, että multa ei ikinä tulis onnistumaan juonitteleminen esim. 300 sanan viesteillä. Mä en halua alkaa laskemaan sanoja pelatessani.

Kai vois sanoa, että mä olen täysin vastakkaista mieltä kuin Ares. Mun mielestä vaihtoehto 3 on se huonoin, 2 on huono myös ja mulle vaihtoehto numero 1 olis se kaikkein paras. Mua sinällään harmittaa, että tuntuu siltä että pitkiä viestejä pidetään huonompina ja raskaampina kuin muita viestejä, ja että siitä syystä nimenomaan pitkät viestit pitäis pyrkiä karsimaan pois. Mun mielestä nimenomaan viestien määrä on se analysoitavan määrää paisuttava tekijä ja jos oikeasti siihen pitkään viestiin kasaa kaiken tarpeellisen, ei ole ylipäänsä tarvetta kirjoittaa sitä kolmea pitkää viestiä per päivä. Mä olen tähän mennessä ihan hyvin pärjännyt sillä, että kirjoitan päivässä yhden pitkän viestin ja tarpeen vaatiessa pari lyhyempää ja siinä saan käytyä läpi kaiken haluamani. Jotenkin tuntuu, että tässä huomioidaan vain se viestin pituus hankalana asiana ja mietitään, että jos ei osaakaan kirjoittaa pitkää viestiä. Siinä vaan jää uupumaan se puoli, että joillekin se määrä on ongelma pituuden sijaan ja kaikki eivät taas osaa kirjoittaa lyhyesti. Mun mielestä siis vaihtoehto 1 olis tasapuolisin kaikille, koska sillä hillitään sitä, että päivän aikana viestimäärä ei paisu sivullisiksi, mutta ottaa myös huomioon sen, että pelaajat ovat erilaisia kirjoittajia, jotkut eivät osaa kirjoittaa pitkästi ja jotkut eivät lyhyesti. Kolmosvaihtoehto taas pakottaa kaikki pelaajat yhteen muottiin: on pakko osata kirjoittaa lyhyesti, mikä toki voi auttaa joitakuita, mutta toisille taas nostaa niin ison kynnyksen, että pelaaminen jää siihen, koska on vain sellainen viestijä, että ei osaa kirjoittaa lyhyesti ja sanojen laskeminen tuottaa stressiä (mitä kai haluttaisiin välttää). Kakkosvaihtoehto karsinoi vielä rajummin, vaikka periaatteessa päivän aikana käytettävissä oleva sanamäärä on suurempi.

Et mä kannatan ehdottomasti ykkösvaihtoehtoa. En toki estä pelaamasta muillakin vaihtoehdoilla, mutta ne vaan on mulle sellasia tekijöitä, että pelaaminen pitkälti jää siihen mun osalta. Mä en osaa kirjoittaa lyhyesti kaikkea, mitä haluan sanoa eikä mulle sanamäärän laskeminen millään muotoa palvele juonittelupelien ideaa - eli hauskanpitoa. Ennemmin rajoitan tosiaan sitä viestimäärää kuin sanamäärää, koska viestimäärän laskua on helpompi kompensoida enkä näe kolmea pitkää viestiä per pelaaja yhtään niin pahana tai raskaana analysoitavana kuin ehkä muut. Mutta multakin tulee kyl komppi irkkipelien suhteen, mun mielestä on ollut sääli, et Kylän irc on pitkälti kuopattu, koska "ei ole kiinnostusta". Kiinnostusta kyllä löytyy ja ainakin muutama aktiivinen irkkaajakin, enemmän musta tuntuu, et ei ehkä ole halua lähteä elvyttämään irkkiä.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Ronen » 02.08.2017 18:20:46

Komppaan kevyempiä pelejä ja komppaan irkkipelejä, irkki on kiva :>

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja justy » 02.08.2017 10:16:57

piikkisiili kirjoitti:Kolmen tunnin pelien osalta muistuttaisin IRC-pelien olemassaolosta: viewtopic.php?f=25&t=44


Joo, IRC (tai WhatsApp) voisi olla järkevämpi paikka pelata näitä lyhyitä pelejä kuin foorumi.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja piikkisiili » 02.08.2017 09:59:12

Kolmen tunnin pelien osalta muistuttaisin IRC-pelien olemassaolosta: viewtopic.php?f=25&t=44

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Ares » 02.08.2017 09:34:10

Vaikka äänestys ei ole vielä käynnissä, minusta 3)-vaihtoehto on paras ja 1) huonoin. Toi 2)-vaihtoehto on minusta siitä huono, koska jos ei osaa kirjoittaa pitkää viestiä, joutuisi viestejä säästelemään (mikä voisi olla hyvää harjoitusta). 1)-vaihtoehto tuskin käy, koska silloinhan on mahdollista kirjoittaa maratonviestejä vaikka kolme vuorokaudessa, jolloin analysoitavan materiaalin määrä voisi paisua. Sen takia minusta vaihtoehto 3) on parhain ja tasapuolisin kaikille.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja justy » 02.08.2017 09:11:45

Yritän nyt koota tähän ymmärrykseni erilaisista vaihtoehdoista, joita on tarjottu/toivottu. Tämä tulee muistinvaraisesti, eli täsmentäkää jos jotain puuttuu.

1) Rajattu viestimäärä, ei sanarajoituksia. Tässä pelissä saisi kirjoittaa vain esim. 1-3 viestiä per IRL-päivä, mutta niiden pituutta ei rajoiteta.
2) Rajattu viestimäärä ja sanarajoitukset. Tässä pelissä saisi kirjoittaa vain esim. 1-3 viestiä per IRL-pelipäivä, ja yksi viesti saisi olla vaikka vain 300 sanaa pitkä.
3) Rajattu sanamäärä, ei viestirajoituksia. Tässä pelissä saisi kirjoittaa vain esim. 600 sana per IRL-pelipäivä. Tämän saisi jakaa useampaan pieneen viestiin, tai kirjoittaa yhden pidemmän viestin.

Näihin kaikkiin on mahdollista liittää esim:
- Ilmaiset äänipostaukset, joissa vain äänestetään ilman kommentteja
- pelipäivän viimeisen tunnin rajoittamaton postaus (yksittäisen viestin sanamäärä voisi tässäkin olla rajattu)

Lisäksi pelipäivän pituudesta on esitetty erilaisia näkemyksiä. On toivottu:
- kolmen tunnin peliä
- yhden IRL-päivän mittaisia pelivuorokausia
- perinteistä 4 päivän pelipäivän pelejä

Puuttuuko noista ylläolevista jotain? Ajattelin että kun vaihtoehdot ovat kasassa, voisin tehdä näistä kyselyn niin nähtäisiin minkätyyliset LIGHT-pelit saavat eniten kannatusta.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Niacin » 01.08.2017 21:49:44

Jep, mulle on sinällään ihan sama miten asia toteutuu, kunhan se luettava materiaali vaan pysyy kohtuullisissa rajoissa. :D Nolla kokonaista peliä pelanneena, vaikea ajatella mikä on käytännössä järkevin toteutustapa. Jätän teidän viisaampien käsiin!

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Tacodas » 01.08.2017 21:22:26

Halima kirjoitti:Itse taas mieluummin laskisin sanoja ensinnäkin siksi, että sen kun copy-pasteaa viestinsä vaikkapa wordiin niin word näyttää suoraan sanat, ei tarvi laskea, ja toisekseen siksi, että jos olisi lauserajoitus niin sitä voisi hyvin kiertää kirjoittamalla pitkiä lauseita, niin kuin vaikkapa tämä tässä, missä ei ole mitään järkeä ja parempi (ja selkeämpää) olisi jo katkaista välissä pisteellä, mutta voihan tätä jatkaa tällä tavalla jos haluaa saada pitempiä viestejä. :D


Heh, totta! Mietin ehkä liikaa sitä, että kuinkakohan moni kirjoittaa viestinsä kännykällä, jolloin word countien tarkistaminen voi tuottaa tuskaa. Mutta varmaan suurin osa täällä kirjoittaa ihan pöytäkoneella taikka läppärillä :)

Oli systeemi sitten mikä tahansa, niin kyllä light peli kiinnostaa!

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Ares » 01.08.2017 21:11:19

Niacin kirjoitti:Varmaan pitäisi viestin pituuden lisäksi jotenkin rajoittaa myös määrää, ettei siellä sitten postailla useita lyhyitä viestejä peräkkäin?

Mä taas kannattaisin sitä, että jos maksimisanamäärä on 500, sen saa käyttää miten itse haluaa. Uskon, että joku preferoi paria pitkähköä viestiä, joku useampaa keskipitkää viestiä ja taas esimerkiksi mä useita suhteellisen lyhyitä viestejä. Musta pointti on siinä, että analysoitavaa materiaalia ei olisi liikaa. Esimerkiksi tässä vastauksessani poisluettuna quote ja nämä viimeiset lauseet mukaan luettuna sanoja on 66. Jos kirjoittaisin näitä viestejä seitsemän, olisiko niitä liikaa?

// En toki ottanut huomioon tuota sanaa peräkkäin, mutta eikö käytännössä niin voisi tehdä, jos haluaa?

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Niacin » 01.08.2017 19:42:05

Täälläkin on yksi kevyemmistä peleistä kiinnostunut. :) Meinaa aloittelijaa uuvuttaa nykyinen viikkokausia kestävä kilometripostauksia täynnä oleva peli, joten olisi ihanaa jos jotain vaihtoehtoistakin pelimuotoa tulisi tarjolle. Varmaan pitäisi viestin pituuden lisäksi jotenkin rajoittaa myös määrää, ettei siellä sitten postailla useita lyhyitä viestejä peräkkäin? En tiedä mitä muista saa irti, jos kaikki koittaa säästellä sanojaan, mutta mielenkiintosta olis testata! Kannatan sitä, että ihan jokainen irl-päivä ei tarvisi olla paikalla, vaan välillä voi hyvällä omatunnolla keskittyä ihan muihin juttuihin. Hauska olis joskus kokeilla myös semmoista muutaman tunnin pikapeliä, jos vain saa riittävästi ihmisiä istumaan illaksi koneelle samaan aikaan.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Halima » 01.08.2017 12:59:07

Tacodas kirjoitti:lauserajoituksen sisällä pysyminen olisi kirjoittajan näkökulmasta helpompaa (vs. alkaa laskea sanojaan yksitellen, tai tarkistaa jonkin toisen ohjelman avulla copy pastailemalla).

Itse taas mieluummin laskisin sanoja ensinnäkin siksi, että sen kun copy-pasteaa viestinsä vaikkapa wordiin niin word näyttää suoraan sanat, ei tarvi laskea, ja toisekseen siksi, että jos olisi lauserajoitus niin sitä voisi hyvin kiertää kirjoittamalla pitkiä lauseita, niin kuin vaikkapa tämä tässä, missä ei ole mitään järkeä ja parempi (ja selkeämpää) olisi jo katkaista välissä pisteellä, mutta voihan tätä jatkaa tällä tavalla jos haluaa saada pitempiä viestejä. :D

Mä itseasiassa pelasin ihan ekan juonarini tuollaisella irl-päivä-aikataululla ja se oli ihan ok, joskin se vaati sen että on sitten oikeasti joka ilta (ja mielellään vähän kesken päivääkin) paikalla. Kun ottaa huomioon että kaikilla on töitä, opiskeluja, harrastuksia, kavereidennäkemisiä, perhettä jne, niin on ehkä helpompi jos ei tarvitse ihan joka päivä olla paikalla. Eli siis pitemmät päivät siinä mielessä parempia.

Nyt vaan joku reipas pelinjohtaja ottamaan koppi tästä aiheesta ja laittamaan ilmojonoon rajoitetun viesti/sanamäärän peli! Näyttäis siltä että kiinnostusta ois. :)

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Tacodas » 01.08.2017 12:00:21

Näin uutena (tai "palaavana") pelaajana kannatan anonyymipelejä, sekä "rajoitettuja pelejä"! Hyviä ideoita.

1. Merkki-/sana-/lauserajoitetut viestit kuulostavat joustavammalta kuin viestirajoitetut päivät, ja pitäisivät silti lukemispaljoutta kurissa. Itse pidän pitkien viestien kirjoittamisesta, mutta tottahan se on, että niiden lukemiseen ja läpi kahlaamiseen menee paljon aikaa ja tiivistäminenkin olisi hieno taitolaji oppia, kun pelit kuitenkin kestävät jopa viikkoja - ja ihmisillä on muutakin tekemistä kuin viettää tuntikaupalla päivittäin lukemassa ja analysoimassa viestejä :) Sanarajoituksena 100-300 kuulostaa hyvältä; tai lauserajoituksena esim. ~10-20 lausetta? Jos luotetaan siihen, että pelaajien jokaista viestiä ei tarvitse syynätä, että menikö nyt lauseella tai kahdella yli (koska lauseiden määrää on hitaampi tarkistaa kuin sanojen), niin lauserajoituksen sisällä pysyminen olisi kirjoittajan näkökulmasta helpompaa (vs. alkaa laskea sanojaan yksitellen, tai tarkistaa jonkin toisen ohjelman avulla copy pastailemalla).

2. "Irl päivä = yksi pelipäivä" peleihin en henk. koht. välttämättä itse osallistuisi... Usein on yksittäisiä päiviä, kun tuleekin menoa niin paljon, ettei olisi mahdollista (taikka halua pitkän päivän jälkeen) tulla kiireellä lukemaan ja vastailemaan. Monen päivän päivissä plussaa on, että tiedän pääseväni ainakin parissa välissä paikalle lukemaan viestit ja vastailemaan. Joka irl päivä paikalle tuleminen on hiukan liikaa sitoutumista miulle, tää kun ei ole kuitenkaan ainut harrastus :)

3. Sen sijaan "kolmen tunnin peleihin" voisin osallistuakin, riippuen tietysti kovasti ajankohdasta ja päivästä. Luulen, että tälläisten pelien pystyyn pistämisen suurimmaksi "ongelmaksi" tulisikin se, että saadaanko tarpeeksi kiinnostunutta joukkoa kasaan, joille vielä sopii sama ajankohta?

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Hukka » 31.07.2017 13:06:55

Tällaista juuri voisi toivoa ja jos kokeellisena pelinä kokeiltaisiin, nähtäisiin varmaankin, miten toimii käytännössä + minkälaiset rajoitukset olisivat sopivat. Jos oikein optimistisiksi ruvetaan, voisi miettiä, tarvitseeko rajoituksia ollenkaan. Mitä jos vain nimetään, että tämä peli on light ja käyttäydyttäisiin sen mukaisesti? Tarkat säännöt voisivat tosin tuoda asiaan selkeyttä.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Tetradynamia » 31.07.2017 12:36:26

Mielestäni vuorokausi pelivuorokautena voisi toimia vallan hyvinkin. Oleellista olisi vain huolehtia, että tekstin kokonaismäärä pysyy hallittavalla tasolla.

Samoin mielestäni esim. kolme lyhyttä viestiä per irl pelipäivä olisi ihan ok. Stressaisi vähemmän, kun voisi ennakoida tekstin määrää, eivätkä ”hardcoret” voisi samalla tavoin urputtaa / painostaa määrää enempään aktiivisuuteen (mikä rassaa sunnuntaipelaajaa). Voisi jopa olla, että pelipäivän aktiivisuus jakautuisi tasaisemmin, kun usein nykyään peleissä ollaan iso osa päivästä ihan hiljaa, mikä on tavallaan kurjaa.

//Hukka...

Minä en ensi hätään lähtisi sanoja laskemaan lainkaan. Pitää osata ja voida luottaa siihen, että sääntöjä noudatetaan. Silmämääräisesti sitten arvioida, meneekö rajan yli ja jos selkeästi tai toistuvasti menee, niin sitten mietitään muuta. Esim. ensimmäisestä rikkeestä annetaan varoitus ja toisesta heitetään pelistä pois. Päiväkohtainen sanamäärärajoitus on kyllä aika työläs valvoa, kun pitää huomioida monia viestejä.

Yön aikana / kuoleman jälkeen / päivän päätyttyä kirjoittamisesta ei kai ole mitään virallista rangaistusta. Viestit vain poistetaan heti kun ne huomataan. (ainakin joskus on menetelty näin) Eipä näitä näe juuri koskaan.

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja Hukka » 31.07.2017 12:15:33

Halima kirjoitti:Lisäksi tuli semmoinen ongelma mieleen, että sana/viestirajoitetussa pelissä itselle ainakin tulis semmoinen olo, että pitää "säästää" niitä viestejä/sanoja sinne päivän loppuun kun sitten niitä kuitenkin tarvii. Niin miten se peli sitten lähtis käyntiin kun kukaan ei tahtois tuhlata kallisarvoisia sanojaan?

Meneekö säännöt liian monimutkaisiksi jos ensimmäiseltä irl-päivältä poistetaan viestirajoitus kuten viimeiseltä tunniltakin?

Ares kirjoitti:Voisiko sitten olla niin, että viestimäärärajoituksen sijaan olisi vain sanamäärärajoitus, esimerkiksi 300 sanaa per päivä, jolloin voisi kirjoittaa yhden viestin tai vaikka useita lyhyitä viestejä? Sitten vaikkapa (puolta?) tuntia ennen päivän päättymistä sana olisi vapaa?

300 sanaa tuntuu ehkä vähän liian vähältä. 500 vähän parempi? Tällainen pelkkä sanamäärän rajoitus voisi soveltua useammille erityyppisille pelaajille?

Irl-päivän pituiset päivät vaikuttavat kiinnostavilta myös, mutta ainakin itse pelkään sen muuttuvan vielä intensiivisemmäksi… Light-pelien vastakohta :D Sana- tai viestimäärärajoitettuja pelipäiviä voisi ehkä vähän lyhentää kuten justy mainitsi, mutta mielestäni ei tarvitse. Rennompaa ja vähemmän vaativaa jos haetaan. Mutta voihan näistä kokeilla enemmän ja vähemmän extremeversioita.

Ja jonkun niitä sanoja tosiaan pitäisi laskea, pj:lle ehkä vähän liikaa mutta jos esimerkiksi apj:tä otettaisiin kaksi ja toinen saisi hommaksi vain tämän? Itse en kokisi tuota ainakaan liian työläänä kirjanpitona ja voisin ilmoittautua vapaaehtoiseksi. (Voisihan sitä lähteä pj:näkin vetämään mutta itsellä vasta yksi varapelattu peli takana eli ei ihan vielä kokeellisia pelejä voi vetää :) )

Onko liian optimistista olettaa, ettei rangaistusta tarvitse keksiä? Esimerkkinä (mielestäni?) kirjoittamaton sääntö, että jos päivä päättyy kello 22, kun kello on 22, ei topaan enää kirjoitella, vaikka pj tulisi ilmoittamaan päivän päättymisen vasta puolituntia myöhemmin. Onko tähän rangaistusta? Tai mitä jos menen kirjoittamaankin yön aikana tai kuolemiseni jälkeen? Jos tekstimäärä on rajoitettu, voisiko sen nähdä tämänkaltaisina sääntöinä, joita ei vain rikota?

Re: Light games?

Viesti Kirjoittaja justy » 31.07.2017 10:43:23

Halima kirjoitti:Minusta 1-3 viestiä pelipäivässä on jo liiankin vähän. Miltä kuulostais, jos sais kirjoittaa vaikka max 3 viestiä per irl-päivä? Tämä poistais sen ongelman, että viestejä pitäis säästää loppupäivään, kun jokaiselle irl-päivälle ois omat viestinsä. Ja jos viestin maksimipituus ois se 100 sanaa, niin ei siitä romaania tulis vaikka sen pari-kolme viestiä päivässä laittaisikin. (Mietin lähinnä tätä siltä kannalta, että aktiivisemmatkin voisivat/haluaisivat osallistua, omaa mielenkiintoa nimittäin söisi ihan tuhottomasti se, jos saisi 4 vuorokauden aikana kirjoittaa vain kolme viestiä). Mutta tähän asiaan tosiaan tarvittais mielipiteitä niiltä, jotka ensisijaisesti kevyempiä pelejä haluaisivat. Että olisiko se liikaa, jos 4 vuorokauden pelipäivän aikana voisi pahimmillaan tulla jopa 12 lyhyttä viestiä aktiivisimmilta pelaajilta?


Ei tuo 12 viestiä ole mielestäni merkittävästi vähemmän kuin mitä viestejä tällä hetkellä tulee, toki sanamäärä rajaisi. Minusta kannattaisi mennä kunnolla kevyeen peliin, jos kevyt on se mitä pelaajat kaipaavat. Varsinkin jos sitten vikan tunnin aikana saa revitellä enemmänkin.

Tuo neljän päivän pelipäiväkin on asia mitä kannattaisi light-pelissä harkita IMHO. Jos pelin seuraaminen vaatii vähemmän aikaa, olisiko mahdollista lyhentää pelipäivä vaikkapa kolmeen tai kahteen IRL-vuorokauteen tällaisessa LIGHT-pelissä?

Ares kirjoitti:Mielestäni olisi hauska kokeilla sellaista peliä, jossa päivät kestäisi 25min ja yö 5min. Tällainen peli voitaisiin järjestää esim. silloin, kun ei ole "suuria pelejä" käynnissä. Sen lisäksi olisi mielenkiintoista kokeilla sellaista peliä, jossa päivät kestäisivät vaikka klo 8.00-22.00 ja yöt sitten 22.00-8.00. Olisi hauska, jos päivät olisivat oikeita päiviä. Voisiko sitten olla niin, että viestimäärärajoituksen sijaan olisi vain sanamäärärajoitus, esimerkiksi 300 sanaa per päivä, jolloin voisi kirjoittaa yhden viestin tai vaikka useita lyhyitä viestejä? Sitten vaikkapa (puolta?) tuntia ennen päivän päättymistä sana olisi vapaa?


Tuo IRL-vuorokausi pelivuorokautena on minusta hauska idea! Tetralta kaipaisin kommenttia, onko se liian intensiivinen sunnuntaipelaajalle? Vai kompensoisiko tekstin vähyys tiukemman aikataulun stressaavuutta?

Ylös

cron